polviin sattuu?

tietämätön_

En ole mikään erityisen aktiivinen pyöräilyintoilija, pyöränä ihan tavallinen Tunturin naistenpyörä (olisikohan malli Kaunotar tai jotain vastaavaa). Ongelmana on se, että minulla kipeytyvät pyöräillessä polvet jo aika nopeasti. Mistä tämä voisi johtua? Asennosta, tekniikasta tjsp? Olisi kiva saada neuvoja!

3

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörältäjätärtär

      ...kannattaa katsastaa ensin:
      Tarkista,ettei satulasi ole liian korkealla.
      Eli polkimen ollessa alimmillaan sillä lepäävän jalan jalkoterä EI saa oieta yhtään alaspäin,eli päkiän on pysyttävä vaakasuorassa ja mielellään myös polvi hieman koukussa,sekään ei saa oieta täysin ajettaessa.

      Polvet ovat suoraan rungon suuntaisesti,eivät saa sojottaa sivulle,eivätkä myöskään sisäänpäin.

      Satulan asento vaakasuorassa.'

      Tuon tyyppisen pyörän ajoasento on myös suht pysty,eli ei nojata liiaksi eteen.

      Sitten vaihteisto:
      Et kerro,paljonko vaihteita pyörässäsi on,mutta joskus rasitusoireisiin syynä on ajo tilanteeseen nähden turhan suurella vaihteella.

      Jos ongelmat jatkuvat,ei ehkä auta muu,kuin pyörän vaihto sellaiseen,jossa on enemmän vaihteita,jottei esim ylämäkeen tarvitse nousta liian suurella vaihteella.

      Käy myös lukemassa Fillari-lehden sivuja,siellä on vinkkejä ajo-asennoista ja muustakin,mikä tekee pyöräilyn miellyttävämmäksi.

      Onnea ja yritystä,se palkitaan.

      • polvinilkku

        Mulla kipeytyy polvet jos satula on liian korkealla. Se on itseasiassa pienestä kiinni. Ja kuten edellinen jo neuvoi: ei liian suuria vaihteita vaan reipasta sytkytystä. Jos polven sivuilla olevat lihasten kiinnityskohdat kipeytyvät, niin siihen auttaa vain lepo (jopa viikkoja).


      • JMH.
        polvinilkku kirjoitti:

        Mulla kipeytyy polvet jos satula on liian korkealla. Se on itseasiassa pienestä kiinni. Ja kuten edellinen jo neuvoi: ei liian suuria vaihteita vaan reipasta sytkytystä. Jos polven sivuilla olevat lihasten kiinnityskohdat kipeytyvät, niin siihen auttaa vain lepo (jopa viikkoja).

        Melkeen uskaltaisin veikata, että ajat liian suurella vaihteella. Omien havaintojen perusteella suurin osa arkipyöräiliöistä ajaa näin.

        Polkimien tulisi pyöriä n. 80-100 kierrosta minuutissa. Näin nivelille ei kohdistu liian suurta painetta, ja samalla polkeminen on tehokkaampaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe