Vaivaisenluu

mimmi-90

Elikkäs olen huomannut jälkaterässä kehittyneen kyhmyn joka jomottaa aika lailla ja nivel on isovarpaan kohdalta tosi kipeä ja jäykkä.
Öngelma on että kyhmy ei ole kovin huomattavan suuri, vain pieni muhkura.
Eli, leikkaavatko lääkärit vaivaisenluun, joka ei ole iso mutta todella kipeä?
Olen myös aktiivinen urheilija ja haluaisin vielä tietää että onnistuuko juokseminen leikkauksen jälkeen?Ajattelin pyytää lääkäriä vain "sahaamaan/talttaamaan" kyhmyä ilman että sörkkisivät tai leikkaisivat itse varvasta-mahtavatkohan suostua? Nivelpussi on vissiin tulehtunut.....

23

15512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *yks vaan

      Jos vaikka hakeutuisit ensin lääkäriin näyttämään sitä jalkaasi. Tuskin sinun ikäisesi kärsii vaivaisenluusta joka pitäisi leikata. Koska olet urheilija vaivasi saattaa johtua vääränlaisesta kuormituksesta tai huonoista kengistä. Mainitse myös asiasta valmentajallesi. Vika saattaa hoitua hyvin ilman mitään leikkauksia, oikeanlaiset kengät, fysioterapia, lepo, teippaukset jne... lääkäriin siis kuulemaan mikä on vikana

      • mimmi-90

        Siis olen käynyt lääkärissä viime vuonna näyttämässä.Valitin kipua mutta omanlääkärin mielestä pelkkä varvastuki riiittää(kys.läääkäri on aiemmin osoittautunut epäpäteväksi...)
        Olen nyt vuoden pitänyt tukea/varpaanoikaisijaa mutta kipu on vain pahentunut vaikka olen vähentänyt nivelen rasitusta esim. treeneissä.
        Kyhmy on myös vuoden aikana kasvanut.
        Kengistä vaiva ei ole kiinni, olen aina pitänyt kärjestä leveitä kenkiä jotka ovat sopivan kokoiset ja vihaan korkkareita(osaksi siksi, etten osaa kävellä niillä 0_0).
        Vaiva alkoi kun laseroin syylän kyseisen jalan päkiän alta jonka vuoksi kävelin pitämällä jalkaa "vinossa" ja vaivaisenluu ärsyyntyi ja sitten ykskaks huomasin kyhmyn...Vaiva on osaksi perinnöllinen koska äidilläni sekä isovanhemmillani on tämä vaiva.
        Nyt vaiva on niin tuskainen että pelkään kävellessä koukistaa isovarvasta kivun takia..en ole treenannut useaan kuukauteen..Eli kokemuksia, miten jalka on toiminut leikkauksen jälkeen?


      • katrian
        mimmi-90 kirjoitti:

        Siis olen käynyt lääkärissä viime vuonna näyttämässä.Valitin kipua mutta omanlääkärin mielestä pelkkä varvastuki riiittää(kys.läääkäri on aiemmin osoittautunut epäpäteväksi...)
        Olen nyt vuoden pitänyt tukea/varpaanoikaisijaa mutta kipu on vain pahentunut vaikka olen vähentänyt nivelen rasitusta esim. treeneissä.
        Kyhmy on myös vuoden aikana kasvanut.
        Kengistä vaiva ei ole kiinni, olen aina pitänyt kärjestä leveitä kenkiä jotka ovat sopivan kokoiset ja vihaan korkkareita(osaksi siksi, etten osaa kävellä niillä 0_0).
        Vaiva alkoi kun laseroin syylän kyseisen jalan päkiän alta jonka vuoksi kävelin pitämällä jalkaa "vinossa" ja vaivaisenluu ärsyyntyi ja sitten ykskaks huomasin kyhmyn...Vaiva on osaksi perinnöllinen koska äidilläni sekä isovanhemmillani on tämä vaiva.
        Nyt vaiva on niin tuskainen että pelkään kävellessä koukistaa isovarvasta kivun takia..en ole treenannut useaan kuukauteen..Eli kokemuksia, miten jalka on toiminut leikkauksen jälkeen?

        on leikattu molemmat jalat ja hyvin on toiminut - ei ole ollut mitään ongelmia ; )


      • stella23
        katrian kirjoitti:

        on leikattu molemmat jalat ja hyvin on toiminut - ei ole ollut mitään ongelmia ; )

        Mulla on leikattu vasta toinen jalka. Siitä on n.puoli vuotta, edelleen turvoksissa. Lääkäri meinasi mulle, että vuoden kestää ennenku tulee kuntoon. Toivottavasti on ainakin sit ok. Koska toinen jalka odottaa myös leikkausta.


      • Vaivasenluut..
        stella23 kirjoitti:

        Mulla on leikattu vasta toinen jalka. Siitä on n.puoli vuotta, edelleen turvoksissa. Lääkäri meinasi mulle, että vuoden kestää ennenku tulee kuntoon. Toivottavasti on ainakin sit ok. Koska toinen jalka odottaa myös leikkausta.

        Minä kanssa vasta menossa leikkaukseen...
        ensin toinen ja sitten myöhemmin leikataan
        toinen jalka.Minulla niin kipeet ,,etten meinaa
        päästä kävelemään ja olen ollut yli puoli vuotta
        jo leikkausjonossa ;( Kysynkin sinulta oliko paha leikkaus ja missä???


      • "suvun malli"

        Yhtälailla suvun malli vaikuttaa kuin ikä eli ei se vaivasenluu ole iästä kiinni. Itselläni leikattiin kun olin 13 v.


      • ja parantunut
        Vaivasenluut.. kirjoitti:

        Minä kanssa vasta menossa leikkaukseen...
        ensin toinen ja sitten myöhemmin leikataan
        toinen jalka.Minulla niin kipeet ,,etten meinaa
        päästä kävelemään ja olen ollut yli puoli vuotta
        jo leikkausjonossa ;( Kysynkin sinulta oliko paha leikkaus ja missä???

        Yksityinen ortopedi leikkasi 1,5 v sitten päiväkirurgiana selkäydinpuudutuksessa. Varpaan luu katkaistiin ja käännettiin ja seurav vasaravarvas korjattiin ja jäykistettiin - piikki sisällä 5 vk, jlka oli polveen asti kipsissä 5 viikkoa, kipulääkettä aluksi paljon... ja eikä muuta, mutta kipsin jälkeen jalka oli turvoksissa monta kuukautta. nyt jalka on hyvä


      • edessä
        ja parantunut kirjoitti:

        Yksityinen ortopedi leikkasi 1,5 v sitten päiväkirurgiana selkäydinpuudutuksessa. Varpaan luu katkaistiin ja käännettiin ja seurav vasaravarvas korjattiin ja jäykistettiin - piikki sisällä 5 vk, jlka oli polveen asti kipsissä 5 viikkoa, kipulääkettä aluksi paljon... ja eikä muuta, mutta kipsin jälkeen jalka oli turvoksissa monta kuukautta. nyt jalka on hyvä

        Aika paljon tuntuu olevan eri vaihtoehtoja vaivaisenluu- ja vasaravarvasleikkauksessa ja leikkauksen jälkeisissä toimenpiteissä. Kipsistä
        olen harvemmin kuullut kerrottavan, mutta lopputulos on silloin varmaan paras mahdollinen. Odotan itsekin kutsua leikkaukseen. Mitähän mahtanevat Heinolassa Reumalla käyttää, en ole vielä kysellyt sieltä? Operoidaan vaivaisenluu ja 2 vasaravarvasta. Sattuiko piikin poistaminen?
        Se tuntuu ajatuksena kovin vastenmieliseltä.


      • vasaravarvas korjattu
        edessä kirjoitti:

        Aika paljon tuntuu olevan eri vaihtoehtoja vaivaisenluu- ja vasaravarvasleikkauksessa ja leikkauksen jälkeisissä toimenpiteissä. Kipsistä
        olen harvemmin kuullut kerrottavan, mutta lopputulos on silloin varmaan paras mahdollinen. Odotan itsekin kutsua leikkaukseen. Mitähän mahtanevat Heinolassa Reumalla käyttää, en ole vielä kysellyt sieltä? Operoidaan vaivaisenluu ja 2 vasaravarvasta. Sattuiko piikin poistaminen?
        Se tuntuu ajatuksena kovin vastenmieliseltä.

        Vasaravarpaasta vedetty piikki ei sattunut yhtään, vaikka pelkäsin.Vähän verta tuli. Kipsi otettiin samalla pois, jalka oli ruma ensin, mutta pesun jälkeen aivan OK.


    • Van the man

      lyhennettiin ukkovarpaan tyviniveltä puoli senttiä. En kuntouttanu varvasta tarpeeksi ja nyt varvas on aika jäykkä. Ei paljon taivu, mutta pystyn treenaamaan tennistä, fudista ja jääkiekkoo. Jumppaa varvasta hyvin niin ei mitään hätää ja pääset taas juoksee.

      • mimmi-90

        Olen kuullut aika paljon kauhutarinoita leikkauksesta...eräältä tutultani jäi operaation jälkeen isovarvas pystyyn.
        Entä oletteko tyytyväisiä jalan ulkonäköön?


      • stella23
        mimmi-90 kirjoitti:

        Olen kuullut aika paljon kauhutarinoita leikkauksesta...eräältä tutultani jäi operaation jälkeen isovarvas pystyyn.
        Entä oletteko tyytyväisiä jalan ulkonäköön?

        Mun vaivasenluu leikattiin Salossa joulukuun alussa ja jalka on edelleen kovin turvoksissa. Yritin monta kertaa saa lääkäriäni kiinni, mutta kyllä se oli vaikeaa, puukot kyllä käsissä heiluu, mutta ku potilaalla olis aisiaa niin ei lääkäriä kiinni saa. Mulle laitettiin joku metallilevy tueksi tuohon päälle ja nyt ku yritän kävellä normaalisti, niin sen levyn kohdalta sattuu. Mulle kyllä kerrottiin, että joissakin tapauksissa se levy otetaan pois ja joissakin ei. Sitten vielä isovarpaani on ihan vinossa, vielä enemmän ku ennen leikkausta. Sitten isovarpaasta seuraavat kaksi varvasta ovat ns. naimisissa keskenään. Kaikenkukkuraksi olen jumpannut jalkaani heti ku sain kipsin pois. Lääkäri ei jumppa ohjeita antanut, mutta menin jälkeenpäin sairaalan tosi mukavan jumpparin luo käymään ja kysyyn neuvoja. Hän antoi minulle pinkan papereita ja oikein kädestä pitäen ohjasi liikkeet, kiitokset hänelle. Oli kysymyksessä mikä leikkaus tahansa, niin kyllä näköjään potilaan pitää olla tosi aktiivinen, jos meinaa lääkäriltä jotain tietoa saada. Toinen jalka odottaa leikkausta, mutta olen vähän ajatellut, etten sinne Saloon menisi vaan Tkuun Pulssiin, jos vain tietäisin kuka heidän kirurgeistaan leikkaa näitä vaivaisia!


    • vaivainen

      Itellä on vaivaisenluut molemmissa jaloissa kuten myös ylimääräiset pienet luut molempien jalkojen sisäsyrjässä ja kantapäissä "patit". Kannattaa harrastaa luistelua. Unelmajalat! :D Oikeeasti tästä on hupi kaukana. Tänään varasin ajan konsultaatioon noita isovarpaita ajatellen. Aiemmin ne ei ollu kipeät, mut nykyään kipeytyy ku kävelee tai juoksee tarpeeks. Ja välil särkee ihan vaikkei mitään tekis. Noilla vaivaisenluuleikkauksilla kun ei oo mikään paras mahdollinen maine niin itsekin mietin tota juoksemisasiaa. Se olis kaameeta jos ei vois juosta loikkia luistella enää o_O

    • vaivainen

      Mua ei vois täl hetkel vähempää kiinnostaa et miltä ne varpaat leikkauksen jälkeen näyttäisi. Ei näistä ainakaan rumempia saa! Yks olennainen syy miks menisin leikkaukseen on se, että näihin nykyisiin jalkoihin sopivia kenkiä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Jokainen kenellä on vaivaisenluu(t) varmasti tietää mistä puhun..

      • vaivasenluut

        Joo eipä kiinnosta minuakaan vaikka näyttäs
        miltä,,kun sais kivun pois ja kengät jalkaan;((
        Onneksi kesä tulossa jos löytäs leveet sandaalit
        jostain.Minulle ortopedi sanoinkin" ei näistä
        mitään kauniita sitten enään tule".


      • mimmi-90
        vaivasenluut kirjoitti:

        Joo eipä kiinnosta minuakaan vaikka näyttäs
        miltä,,kun sais kivun pois ja kengät jalkaan;((
        Onneksi kesä tulossa jos löytäs leveet sandaalit
        jostain.Minulle ortopedi sanoinkin" ei näistä
        mitään kauniita sitten enään tule".

        kysyin sitä ulkonäköä siksi, että monilla on mennyt leikkaus päin ...en sano mitä...ja eivät ole pystyneet leikkauksen jälkeen liikkumaan kunnolla.Minulla on vain pieni patti, todella kipeä, mutta jalka näyttää vielä ihan kivalta, aja ttelin että kuinka pahasti leikkaus voi jalan pilata.Pienimmissä vaivaisenluissa harvemmin leikkaus epäonnistuu...Vai?


      • mimmi-90
        mimmi-90 kirjoitti:

        kysyin sitä ulkonäköä siksi, että monilla on mennyt leikkaus päin ...en sano mitä...ja eivät ole pystyneet leikkauksen jälkeen liikkumaan kunnolla.Minulla on vain pieni patti, todella kipeä, mutta jalka näyttää vielä ihan kivalta, aja ttelin että kuinka pahasti leikkaus voi jalan pilata.Pienimmissä vaivaisenluissa harvemmin leikkaus epäonnistuu...Vai?

        Onko kukaan leikkauttanut vaivasenluuta turun pulssissa?Jos on, miten meni?


    • mr53

      Entä Mehiläisessä, onko kukaan leikkauttanut. Oliko kallista jos on?

    • charlotte

      mut leikataan 21.03.2012 peijaksessa sitten tiedän enemmän.

      • Kipuvarvas

        Kuinkas kävi??


      • hilkka
        Kipuvarvas kirjoitti:

        Kuinkas kävi??

        Onko tuoreempia kokemuksia leikkauksesta


      • Entinen vaivaisenluu
        hilkka kirjoitti:

        Onko tuoreempia kokemuksia leikkauksesta

        20,09,2012 Vaivaisenluut Leikattu Nokian Terveyskeskuksessa. Olen ihan tyytyväinen vaikka peloteltiin ennen leikkausta, nilkkapuudutuksella tehtiin . jalkani oli tosi kipeä ennen leikkausta särki ja turposi niin että nilkka ei taipunut. ainakin nyt on turvotus poissa. leikkauksesta viisi päivää ja oloni parempi kuin ennen leikkausta . Tietenkin liikkuminen on varovaista , tikit 12-14 vuorokautta. Jos on todellinen vaiva, kipu SUOSITTELEN.Ei pelkän kauneuden takia kannata mennä.


    • Riitta4

      Itse olen joutunut kahdesti leikkaukseen oikean jalan vaivaisenluun vuoksi. Toisella kerralla suositeltiin hankkimaan silikoniortoosi varpaan väliin. Olisipa ensimmäisen leikkauksen jälkeen suositeltu myös, sillä olisi varmaan parantanut asentoa eikä olisi uudelleen joutunut leikkaukseen. Silikonitukia saa apteekeista. Lisäksi tilasin jalkaspesialisti.fi kautta varvasta oikaisevan remmin, mikä on toiminut myös hyvin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe