Kelloköynnös

Cobea

Onko kelloköynnös= cobea monivuotinen? Olen luullut sitä yskivuotiseksi, mutta luinkohan jostakin se olevankin monivuotinen. Miten se pitää säilyttää talven yli? Se on nyt maassa, otanko sen ylös ja pidän ruukussa talven? Minulla ei ole kellaria eli vaihtoehtoina on joko sisätilat tai täysin kylmä varasto. Pystynkö säilyttämään se yli talven?

9

14998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kello

      on yksivuotinen. Ei sitä mitenkään saa talven yli säilymään. Mutta ei haittaa. On tosi helppo siemenestä kylvää uusia aina keväällä. mMinäkin laitoin muutaman siemenen ja kaikki iti ja ovat mahtavasti kasvaneet.

    • kokeillut,mutta

      Olen kuullut että joku on saanut sen säilymään talven yli kellarissa.Itse en ole edes kokeillut ,on niin pitkä roikki,ainakin kolmi metrinen.Ruukkuun se pitää istuttaa,kun se on sinulla maassa ,siellä se ei missään nimessä säily.Jos ei tuonne kylmään varastoon pakkanen tule,ehkä siellä säilyis, tai peittele sitä vähän.
      Kokeile ihmeessä ja kerro keväällä kuinka kävi.

      • ei kuki

        Tästä keskustelusta tuli mieleeni, että kasvatin muutamana kesänä kelloköynnöstä ja kasvoi hyvin, mutta kukkimaan en sitä juuri saanut. Yhtenä kesänä tuli muutama kukka. Miten sitä pitää kasvattaa (astiassa), että sen saa kukkimaan runsaasti, niinkuin olen muille nähnyt sen tekevän. Voisin taas ensi kesänä kokeilla


      • muuta sitten ei tarvitakkaan
        ei kuki kirjoitti:

        Tästä keskustelusta tuli mieleeni, että kasvatin muutamana kesänä kelloköynnöstä ja kasvoi hyvin, mutta kukkimaan en sitä juuri saanut. Yhtenä kesänä tuli muutama kukka. Miten sitä pitää kasvattaa (astiassa), että sen saa kukkimaan runsaasti, niinkuin olen muille nähnyt sen tekevän. Voisin taas ensi kesänä kokeilla

        Sain kelloköynnökseni kukkimaan itäparvekkeellani parvekelaatikossa kun laitoin istuttaessa mullan joukkoon kanankakkarakeita(biolan).
        Kelloköynnös pitää tuulensuojaisesta kasvupaikasta.
        Mulla se kukki tosi komeesti pitkälle syksyyn
        (lumen tuloon saakka).Tsemppiä!!


      • marjut
        ei kuki kirjoitti:

        Tästä keskustelusta tuli mieleeni, että kasvatin muutamana kesänä kelloköynnöstä ja kasvoi hyvin, mutta kukkimaan en sitä juuri saanut. Yhtenä kesänä tuli muutama kukka. Miten sitä pitää kasvattaa (astiassa), että sen saa kukkimaan runsaasti, niinkuin olen muille nähnyt sen tekevän. Voisin taas ensi kesänä kokeilla

        Minulla se on kukkinut joka kesä. Todella hyvä vinkki lannoitukseen voin niinkuin yleensä: Kekkilän ruusulannoite, punaista jauhetta. Sitä laitan kaikille kukilleni ja tavallinen ruukkuruusuni kasvoi ilman mitään kummempia ojankaivuutalkoita puolimetriseksi. Se oli järkytys itselleni, sillä maa on todella kehnoa.

        Kelloköynnös on äärettömän hauska köynnös ja helppo kasvattaa joka kevät. Viime vuonna kokeilin turveruukkuja, jotka sitten istututin ulos kun taimet olivat tarpeeksi pitkät. Oli näppärää, eikä juuret kärsineet siirtämisestä.
        Mutta lannoitus, se on kaiken a ja o.


    • kiinnostaa tietää

      onko kukaan saanut kelloköynnöksen hedelmistä otetuista siemenistä itämään seuraavan vuoden kukkia? Milloin hedelmä pitäisi poimia, kuinka säilytetään siemenet kevääseen. Milloin siemenet tulisi kylvää?

    • kelloköynnös abc siemen multaan toukokuun alussa,lämpimässä itää 20-päivässä,kouli siis istuta taimetparvekelaatikkoon tai kesäastiaasi,kún ne ovat n.10cm pituisia hyvään lannoitettuun multaanvie suojaiseen parvekenurkkaan,suojaapakkaselta jalannoitan.kuukauden päästä kanankakalla.pidä kosteana kyllä kasvaa.voit myös leikataylimpiä latvoja ,jolloin kasvi haaroittuu rehevämmäksi ja kukkii runsaammin.ota syksyllä siemenkodat ja annaniiden kuivua kunnolla .annasiemenkodille kylmäkäsittely yksi pakkasyö tai vrk jääkaapissa.laita siemenkodat ilmatiiviiseen purkkiin tai muovipussiin japimeeseen kaappiin odottamaan uutta kesää.

    • Anonyymi

      Oiskohan tuo tuulisuus parvekkeella, vai mikä, kun ei kuki vielä elokuun loppupuolella, eikä ole monimetriseksi kasvanut, kuten joillakin. Saattaa olla liikakastelua, vai mikä, lannoittanut olen, on vähän pakko ollut kastella, kun aurinko paistaa päivän kuumimpaan aikaan parvekkeelle.

    • Anonyymi

      Ainakin kolme kukinnon alkua muistuttavaa muodostelmaa, olen erottavinani, räjähtäneen näköisestä kelloköynnöksestäni. Se olisi ihan voittoa, ekakerran kasvatuksesta, tuulisella parvekkeella, jos kukkaan asti nuo muodostelemat selviäisivät. Luonto on sitkeämpi, kuin luulisikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe