Uudet tatuoinnin hoito-ohjeet - mielipiteitä?

Jorgos the rantaleijona

Mulle annettiin tällaiset ohjeet:

Heti tatuoinnin jälkeen rasvattiin Helosanilla ja päälle lyötiin kalvo (melkein ku kontaktimuovia), jota pitäis pitää 2 vuorokautta. Sen jälkeen seuraavaan 3:een vuorokauteen ei rasvata ollenkaan, eli vasta 5:n päivän päästä kehotettiin alkamaan pistämään Bebanthenia pintaan.

Suihkussa saa käydä normaalisti ja liikuntaa harrastaa kulemma heti.

Nämä siis oli tatuoijan mukaan uudet ohjeet. Miltä kuulostaa?

99

45115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä mieltä

      että hyvin epäilyttävät ohjeet.

    • Tatuoitu...

      Just. Ei sitä kelmua siinä tarvii pitää ku 2-5 tuntia, miten nyt ite haluu. Se pääasiassa vaa suojaa sun kledjujas kudosnesteen, veren ja rasvan sekotukselta. Sit ku oot kelmun poistanu nii suihkuun ja sit taas rasvaa päälle. Ja rasvaa suositellaan pistään se 4-5 kertaa ohuelti päivän aikana kahden viikon ajan. Ite käytän rasvaa vaa sen aikaa ku rupi on lähtenyt kokonaa eli n. puoltoista viikkoa... riippu kuvan koosta. Vältähän nyt pari viikkoo hikoilua ja rajua liikuntaa, eli älä hyppää heti puntille tai ala juokseen maratonia. Kerta päivään suihkussa riittää ja aina sen jälkeen rasva päälle. Eikä tarvi kuvaa pestä moneen kertaan päivässä... kerta riittää. Älä raavi tai nyplää sitä kuvaas pariin viikkoon vaikka kuinka kutittais. Jos kutina on perkuleellinen nii läpsäse sitä tai laita siihen pakkasesta hernemaissipaprika pussi päälle hetkeks. Äläkä käy uimassa tai saunassa pariin viikkoon. Ja jos oot tänä kesänä ajatellu ottaa aurinkoo nii pistähän kuvaas sit kunnon suojakertoimet päälle. Missä päin maailmaa sulle tommoset ohjeet annettiin?

      • terppa7373

        ei tässä mistään kelmusta kukaan puhunu, vaan sellainen kontaktimuovin tapainen kalvo, sitä pitää pitää 2-3 päivää, sen jälkeen laitetaan rasvaa 1päivän ajan, erittäin hyvä uusi systeemi, mulle ei edes tullut mitään rupea ollenkaan, ja kuva on pysyny erittäin hyvänä, itse otin just kuvan turkissa lomalla


    • ksj

      Eihän muitakaan haavoja saa hautoa muovin alla kahta vuorokautta... En kyllä hoitaisi tatskaani noilla ohjeilla.
      Ja sitä paitsi, MITÄ JÄRKEÄ ON LÄHTEÄ MUUTTAMAAN JO VALMIIKSI TOIMIVIA HOITO-OHJEITA?? Hyvin ovat tatuoinnit parantuneet vanhoilla ohjeilla. Noilla uusilla ohjeilla tulos voisi olla hivenen erilainen...

      • Tattåå

        Kelmua saa, ja jopa kannattaakin käyttää hoitamiseen, muttei kuitenkaan antaa kuvan hautoa päiväkausia saman kelmun alla! Kelmu auttaa pitämään värit paremmin, rupi ei halkeile eikä pääse kuivumaan yms. Mutta se kelmu pitää vaihtaa muutaman kerran päivässä puhtaaseen ja pestä kuva kelmujen vaihdon yhteydessä.

        Toki voi vaan myös pestä ja rasvata, kuinka itte tykkää tehdä. Kelmu on kätevä isojen kuvien kanssa, ja niille joille tulee paksu rupi.


      • Jorgos the rantaleijona
        Tattåå kirjoitti:

        Kelmua saa, ja jopa kannattaakin käyttää hoitamiseen, muttei kuitenkaan antaa kuvan hautoa päiväkausia saman kelmun alla! Kelmu auttaa pitämään värit paremmin, rupi ei halkeile eikä pääse kuivumaan yms. Mutta se kelmu pitää vaihtaa muutaman kerran päivässä puhtaaseen ja pestä kuva kelmujen vaihdon yhteydessä.

        Toki voi vaan myös pestä ja rasvata, kuinka itte tykkää tehdä. Kelmu on kätevä isojen kuvien kanssa, ja niille joille tulee paksu rupi.

        Kiitoksia vaan kommenteista.

        Ei kuulostanut omaankaan korvaan kovin järkeviltä noi em. uudet ohjeet, jotka sain eräässä isohkon kaupungin suositussa tatskaliikkeessä :-)


      • tatupippeli
        Tattåå kirjoitti:

        Kelmua saa, ja jopa kannattaakin käyttää hoitamiseen, muttei kuitenkaan antaa kuvan hautoa päiväkausia saman kelmun alla! Kelmu auttaa pitämään värit paremmin, rupi ei halkeile eikä pääse kuivumaan yms. Mutta se kelmu pitää vaihtaa muutaman kerran päivässä puhtaaseen ja pestä kuva kelmujen vaihdon yhteydessä.

        Toki voi vaan myös pestä ja rasvata, kuinka itte tykkää tehdä. Kelmu on kätevä isojen kuvien kanssa, ja niille joille tulee paksu rupi.

        Oma tatuoijani sanoi, että mikään "rupivaihe" ei kuulu tatuointeihin! Kunnon hoidolla mitään rupea ei pitäisi kuulemma syntyä. Itse sain ohjeet, että kuva pestään miedolla saippualla 3-5 krt päivässä ja kalvoa käytetään öisin tai esim. töissä suojana. Rasvaa pitäisi pitää joku parisen viikkoa. Ja aurinkovoidetta kesällä jos kuva on paljaana. :)


      • Tatuoitu...
        tatupippeli kirjoitti:

        Oma tatuoijani sanoi, että mikään "rupivaihe" ei kuulu tatuointeihin! Kunnon hoidolla mitään rupea ei pitäisi kuulemma syntyä. Itse sain ohjeet, että kuva pestään miedolla saippualla 3-5 krt päivässä ja kalvoa käytetään öisin tai esim. töissä suojana. Rasvaa pitäisi pitää joku parisen viikkoa. Ja aurinkovoidetta kesällä jos kuva on paljaana. :)

        Eiköhän se rupi nyt kuiteskin kuulu tatskan ottoon/oton jälkeiseen paranemis vaiheeseen. Tietoisku --> tatuointi on AVOHAAVA --> haavan paranemiseen yleensä kuuluu rupi. Seuraavan kerran ku pöhnäpäittes mulkkelet pyörällä ja saat kunnon asfaltti-ihottumaa nii koitappa hoitaa se ilman rupee. Ja mikäli oot huomannut kun sua tatskataan nii sieltähän valuu kudosnestettä ja verta.


    • tatskaämmä

      Kyseessä on hengittävä gore-tex muovi. (eli ei normaali muovikelmu, jota tatuoinnin päällä pidetään pari tuntia). Kalvo siis pitää kudosnesteet sisällään mutta hengittää ulospäin. Tatuointi siis ei muhi kalvon alla. Tästä syystä kalvoa voi pitää parikin päivää.

      • porkkis

        sain kanssa nuo uudet ohjeet, enkä nyt sit tiedä rasvaisiko vaiko ei? onkohan ketään noudattanut täysin niitä ohjeita, että mikäköhän on mahtanut olla lopputulos? mulle sanottiin, että sitten vasta kun ihoa alkaa kiristämään niin rasvaa..


      • Kelmu

        Kyllä se nyt ihan tavallinen elmukelmu on mikä siihen päälle laitetaan. Ainakin mulla oli.


      • terppa7373
        porkkis kirjoitti:

        sain kanssa nuo uudet ohjeet, enkä nyt sit tiedä rasvaisiko vaiko ei? onkohan ketään noudattanut täysin niitä ohjeita, että mikäköhän on mahtanut olla lopputulos? mulle sanottiin, että sitten vasta kun ihoa alkaa kiristämään niin rasvaa..

        joo se muovikalvo on sairaan hyvä, ite pidin 2 päivää, ei rupea ollenkaan ja parani todella nopeesti, suosittelen


    • MinOrvok

      Mitä tuommoset ohjeet!? Huuhaata. Paperia/kelmua pidetään tatuoimisen jälkeen 2-6 H, minkä jälkeen pesu ja rasvakerros helosania/bebanthenia, kelmua/paperia ei enää lainkaan kuvan päälle, jos ei esim. työolosuhteet vaadi. Tatuoinnin pitää saada mahd. paljon ilmaa koska se on avohaava, ja parantuu näin ollen paremmin. Kuva tulee pestä n. 3 kertaa päivässä lämpimällä vedellä ja saippualla, ja laittaa ohut rasvakerros aina pesun jälkeen, miel. myös pesukertojen välillä. Paranemisaika 2-5 viikkoa. Toivottavasti meni hyvin kuvan kanssa, sillä tuommosilla ohjeilla lopputulos ei välttämättä oo semmonen niinku pitäis olla..

      • typykkä12345

        Mä sain sellaset ohjeet että tatskan otosta 1-2h poistetaan kelmu ja huuhdellaan viileällä vedellä. Sen jälkeen rasvataan esim bepantenilla tai muulla siihen sopivalla rasvalla ja lisätään rasvaa tatskalle 4-6krt päivässä ja pitää pitää tatska ilmavana ettei se haudo ja että se parantuu nopeasti. Uimista ja saunomista pitäis välttää pari viikkoo ja sitä ei saa raapia vaikka kui kutiais. Haluisin kyllä kovasti saunaan! ja treeneissäkin pitäis käydä.. tatskan otosta on nyt 3pv, millonkohan voin mennä harkkoihin? tai saunaan? mun tatuoija sanoi että itse menee ohjeista huolimatta melkein samana päivänä saunaan kun on itselleen tatuoinut.. niin mietin että miten tarkkaa se on noiden ohjeiden noudattaminen??


      • typykkä12345

        mun tatska on kipee(ainakin erittäin kosketusarka)ja sattuu kun levittää rasvaa.. kauankohan se on kipee?onks kellää kokemuksii`?


      • Tatskuttaja
        typykkä12345 kirjoitti:

        mun tatska on kipee(ainakin erittäin kosketusarka)ja sattuu kun levittää rasvaa.. kauankohan se on kipee?onks kellää kokemuksii`?

        Itse olen pitänyt isojen kuvieni päällä alkukelmua noin 2-6tuntia. Ekan pesun yhteydessä on aina punoitusta kuvassa ja vaaleita läiskiä kun iho ja rasva on rullalla. Sitten vaan hyvä köntti rasvaa ja uusi kelmu päälle. Sama toimenpide seuraavan päivän aikana. Aamulla kelmu pois ja pesu ensin lämpimällä vedellä ja sitten saippuaa ja vettä perään. Antaa ihon hengittää n.20min rasvattuna ja sitten kelmu takaisin. Tämä toistetaan vähintään kolmesti päivän aikana. 2-3 päivää tällä reseptillä ja sen jälkeen pelkkää rasvaa ja raitista ilmaa (paitsi töissä ja yöllä kannatan kelmun käyttöä jos pitää peittää kuvaa vaattein) minulla on jokainen kuva parantunut noin 7-9päivässä tällätavoin. Mutta näitä ohjeita on varmasti yhtäpaljon kun ihotyyppejäkin joten mikään ei ole 100% oikea tapa. Ja tatuointi parantuessaan on arka joillakin. Muistattehan että tatuointi tosissaan on avohaava, vähän sama kun kaadut asfaltille ja iho nirhaantuu. Näin.


      • Nea_R
        Tatskuttaja kirjoitti:

        Itse olen pitänyt isojen kuvieni päällä alkukelmua noin 2-6tuntia. Ekan pesun yhteydessä on aina punoitusta kuvassa ja vaaleita läiskiä kun iho ja rasva on rullalla. Sitten vaan hyvä köntti rasvaa ja uusi kelmu päälle. Sama toimenpide seuraavan päivän aikana. Aamulla kelmu pois ja pesu ensin lämpimällä vedellä ja sitten saippuaa ja vettä perään. Antaa ihon hengittää n.20min rasvattuna ja sitten kelmu takaisin. Tämä toistetaan vähintään kolmesti päivän aikana. 2-3 päivää tällä reseptillä ja sen jälkeen pelkkää rasvaa ja raitista ilmaa (paitsi töissä ja yöllä kannatan kelmun käyttöä jos pitää peittää kuvaa vaattein) minulla on jokainen kuva parantunut noin 7-9päivässä tällätavoin. Mutta näitä ohjeita on varmasti yhtäpaljon kun ihotyyppejäkin joten mikään ei ole 100% oikea tapa. Ja tatuointi parantuessaan on arka joillakin. Muistattehan että tatuointi tosissaan on avohaava, vähän sama kun kaadut asfaltille ja iho nirhaantuu. Näin.

        Helosanissa ei ole sitten mitään antibakteerista. Siinä on mentholia joka viilentää ja auttaa siten esim. kutinaan, mutta käyttäkää Bepanthenia, se auttaa oikeasti myös paranemiseen ja nopeuttaa sitä. Noihin kelmuihin en sano muuta kuin, että en itse ole käyttänyt kuin tunnin verran tikkauksen jälkeen ja hyvin on kuvat tallella. MinOrvokin ohjeet on samat, joilla olen parantanut ihoni joka tatskan jäljiltä.


      • tatuoitu...
        Nea_R kirjoitti:

        Helosanissa ei ole sitten mitään antibakteerista. Siinä on mentholia joka viilentää ja auttaa siten esim. kutinaan, mutta käyttäkää Bepanthenia, se auttaa oikeasti myös paranemiseen ja nopeuttaa sitä. Noihin kelmuihin en sano muuta kuin, että en itse ole käyttänyt kuin tunnin verran tikkauksen jälkeen ja hyvin on kuvat tallella. MinOrvokin ohjeet on samat, joilla olen parantanut ihoni joka tatskan jäljiltä.

        Jaahas Nea_R... ja sul on varmaa tosi faktoja tosta helosta?!?!?! ***tu mikä idiootti!! Pikku vinkkinä... http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_fi.htm että nii! Ja se kelmu on ihan normia elmukelmua. Ei mitää hipo gore-tex huippu ihme hieno härpäke!


      • että näin....
        tatuoitu... kirjoitti:

        Jaahas Nea_R... ja sul on varmaa tosi faktoja tosta helosta?!?!?! ***tu mikä idiootti!! Pikku vinkkinä... http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_fi.htm että nii! Ja se kelmu on ihan normia elmukelmua. Ei mitää hipo gore-tex huippu ihme hieno härpäke!

        Kostea haavanhoito sopii hyvin tatuointeihi "rupivaihe" on kivikaudelta! haavanhoito ohjeet ovat muuttuneet gooklettakaa kostea haavan hoito! syvissä haavoissa peittäminen on pahasta mutta pinta haavoissa alue peitetään ja rasvataan!!! mutta vaihdetaan kelmu ym useasti päivässä pesun kera!


      • liikkeessä töissä
        että näin.... kirjoitti:

        Kostea haavanhoito sopii hyvin tatuointeihi "rupivaihe" on kivikaudelta! haavanhoito ohjeet ovat muuttuneet gooklettakaa kostea haavan hoito! syvissä haavoissa peittäminen on pahasta mutta pinta haavoissa alue peitetään ja rasvataan!!! mutta vaihdetaan kelmu ym useasti päivässä pesun kera!

        Tässä vielä tatskaajan mielipide:
        älä pidä kelmua kuin tunti pari. Jos se on kauemmin alkaa kaiken maailman madot ja bakteerit muhimaan siellä alla ja se ei ole hyvä juttu. Jos vetäiset ihon asfaltti-ihottumalle niin et varmaan ekana laita muovipussia sen päälle. Järki hoi!

        Noi sairaalamateriaalit on asia erikseen, mutta nekin pitää vaihtaa päivittäin.99% suomen tatskaliikkeistä vaan ei käytä niitä koska maksaa sikana, ei saa tarpeeksi isoja, eikä ole tarvetta muutenkaan.

        Rasvaa tatskaa niin usein, että ei pääse kuivumaan. Hiero rasva kunnolla, sillä jos rasva on pinnalla paksulti se voi jopa irrottaa väriä ja saada kuvan leviämään pahimmillaan. Itse suosittelen ja rasvailen omiani 3 kertaa päivässä. Rasvaus tekee iholle aina hyvää ihan paranemisen jälkeenkin.

        Rupi tulee jos on isoa pinta-alaa ja paljon paksua väriä tai mustaa. Haluaisin nähdä ruvettoman ison ja oikein tehdyn leiman.

        Ja mitä tulee Helosaniin niin se on antiseptinen, sitä vaan ei mainosteta kun porukka luulee että s se on jotain puhdistusainetta.
        http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_info_fi.htm

        Itellä isot tatskat, esim puolisleevet on ollut kipeänä jopa viikkoja. Se on ihan normaalia. Jos se alkaa märkimään ja punottamaan kunnolla niin lääkärille, koska se on tulehtunut.

        Olikos muuta...eipä näköjään.


      • liikkeessä töissä
        liikkeessä töissä kirjoitti:

        Tässä vielä tatskaajan mielipide:
        älä pidä kelmua kuin tunti pari. Jos se on kauemmin alkaa kaiken maailman madot ja bakteerit muhimaan siellä alla ja se ei ole hyvä juttu. Jos vetäiset ihon asfaltti-ihottumalle niin et varmaan ekana laita muovipussia sen päälle. Järki hoi!

        Noi sairaalamateriaalit on asia erikseen, mutta nekin pitää vaihtaa päivittäin.99% suomen tatskaliikkeistä vaan ei käytä niitä koska maksaa sikana, ei saa tarpeeksi isoja, eikä ole tarvetta muutenkaan.

        Rasvaa tatskaa niin usein, että ei pääse kuivumaan. Hiero rasva kunnolla, sillä jos rasva on pinnalla paksulti se voi jopa irrottaa väriä ja saada kuvan leviämään pahimmillaan. Itse suosittelen ja rasvailen omiani 3 kertaa päivässä. Rasvaus tekee iholle aina hyvää ihan paranemisen jälkeenkin.

        Rupi tulee jos on isoa pinta-alaa ja paljon paksua väriä tai mustaa. Haluaisin nähdä ruvettoman ison ja oikein tehdyn leiman.

        Ja mitä tulee Helosaniin niin se on antiseptinen, sitä vaan ei mainosteta kun porukka luulee että s se on jotain puhdistusainetta.
        http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_info_fi.htm

        Itellä isot tatskat, esim puolisleevet on ollut kipeänä jopa viikkoja. Se on ihan normaalia. Jos se alkaa märkimään ja punottamaan kunnolla niin lääkärille, koska se on tulehtunut.

        Olikos muuta...eipä näköjään.

        ja olihan se helon linkki siellä jo, meni ohi..


      • jfpijgfiejiwjf
        liikkeessä töissä kirjoitti:

        Tässä vielä tatskaajan mielipide:
        älä pidä kelmua kuin tunti pari. Jos se on kauemmin alkaa kaiken maailman madot ja bakteerit muhimaan siellä alla ja se ei ole hyvä juttu. Jos vetäiset ihon asfaltti-ihottumalle niin et varmaan ekana laita muovipussia sen päälle. Järki hoi!

        Noi sairaalamateriaalit on asia erikseen, mutta nekin pitää vaihtaa päivittäin.99% suomen tatskaliikkeistä vaan ei käytä niitä koska maksaa sikana, ei saa tarpeeksi isoja, eikä ole tarvetta muutenkaan.

        Rasvaa tatskaa niin usein, että ei pääse kuivumaan. Hiero rasva kunnolla, sillä jos rasva on pinnalla paksulti se voi jopa irrottaa väriä ja saada kuvan leviämään pahimmillaan. Itse suosittelen ja rasvailen omiani 3 kertaa päivässä. Rasvaus tekee iholle aina hyvää ihan paranemisen jälkeenkin.

        Rupi tulee jos on isoa pinta-alaa ja paljon paksua väriä tai mustaa. Haluaisin nähdä ruvettoman ison ja oikein tehdyn leiman.

        Ja mitä tulee Helosaniin niin se on antiseptinen, sitä vaan ei mainosteta kun porukka luulee että s se on jotain puhdistusainetta.
        http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_info_fi.htm

        Itellä isot tatskat, esim puolisleevet on ollut kipeänä jopa viikkoja. Se on ihan normaalia. Jos se alkaa märkimään ja punottamaan kunnolla niin lääkärille, koska se on tulehtunut.

        Olikos muuta...eipä näköjään.

        ne pöpöt tulee ei haavasta! siksi suojaus.....


      • tatuoitu...
        liikkeessä töissä kirjoitti:

        Tässä vielä tatskaajan mielipide:
        älä pidä kelmua kuin tunti pari. Jos se on kauemmin alkaa kaiken maailman madot ja bakteerit muhimaan siellä alla ja se ei ole hyvä juttu. Jos vetäiset ihon asfaltti-ihottumalle niin et varmaan ekana laita muovipussia sen päälle. Järki hoi!

        Noi sairaalamateriaalit on asia erikseen, mutta nekin pitää vaihtaa päivittäin.99% suomen tatskaliikkeistä vaan ei käytä niitä koska maksaa sikana, ei saa tarpeeksi isoja, eikä ole tarvetta muutenkaan.

        Rasvaa tatskaa niin usein, että ei pääse kuivumaan. Hiero rasva kunnolla, sillä jos rasva on pinnalla paksulti se voi jopa irrottaa väriä ja saada kuvan leviämään pahimmillaan. Itse suosittelen ja rasvailen omiani 3 kertaa päivässä. Rasvaus tekee iholle aina hyvää ihan paranemisen jälkeenkin.

        Rupi tulee jos on isoa pinta-alaa ja paljon paksua väriä tai mustaa. Haluaisin nähdä ruvettoman ison ja oikein tehdyn leiman.

        Ja mitä tulee Helosaniin niin se on antiseptinen, sitä vaan ei mainosteta kun porukka luulee että s se on jotain puhdistusainetta.
        http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/helosan_fi/helosan_info_fi.htm

        Itellä isot tatskat, esim puolisleevet on ollut kipeänä jopa viikkoja. Se on ihan normaalia. Jos se alkaa märkimään ja punottamaan kunnolla niin lääkärille, koska se on tulehtunut.

        Olikos muuta...eipä näköjään.

        no nii... kerrankin mukavaa luettavaa! Varsinkin tää ruveton juttu... tahtoo kans nähdä ns. "ruvettoman kuvan"!! Taitaa olla niitä hennahomoja mitkä tääl pätee et ei tuu rupee. Onhan se sanomattakin selvää et vaikka kuinka hoidat sitä kuvaa nii onhan se avohaava. Josta tekemisen aikana valuu kudosnestettä sekä verta. Ja moniko täällä on saanut haavan ilman rupee??? Ja rasva hommat... on monta kansakuntaa. Helosan, bebanthen, tattoo goo, valkovaseliini, ym., ym... mikä toimii kullekkin. Ja kelmu hommat... sitä voi pitää vaik koko päivän kuvan oton jälkeen. mut kannattaa silti ykkösenä noudattaa tatskaajan ohjetta! PAITSI, jos se kuulostaa jotenkin järkeen käymättömältä... esim. pidä sitä samaa kelmua 3päivää siinä tms. Ja siltinkin sitä voi soveltaa... jos tatskaaja sanoo et pidä vaan kaks tuntia nii voit pitää sitä vaik 8 tuntia siinä. MUTTA PÄÄSÄÄNTÖISESTI -----> NOUDATA TATUOITSIASI ANTAMIA OHJEITA! Soveltaa voit kelmun pito ajassa, omassa rasvaus rytmissäsi (mikä sopii sinulle parhaiten 2, 3, 4, 5, 6, jne, jne. kertaa vuorokauteen). kunhan kuva ei pääse kuivumaan. JA TATSKAAJASEDÄT EIVÄT OLE ITSE SAATANOITA JOILLE EI VOI SOITTAA KUVAAN LIITTYVISSÄ ASIOISSA!!!!!!!! NE EI SYÖ SUA ELÄVÄLTÄ JOS KYSYT OHJEITA KUVAN HOITOON LIITTYEN!!! PAREMPI ON KYSYÄ AMMATTILAISELTA KUN SUOMI24:STÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • mmmmi
        typykkä12345 kirjoitti:

        Mä sain sellaset ohjeet että tatskan otosta 1-2h poistetaan kelmu ja huuhdellaan viileällä vedellä. Sen jälkeen rasvataan esim bepantenilla tai muulla siihen sopivalla rasvalla ja lisätään rasvaa tatskalle 4-6krt päivässä ja pitää pitää tatska ilmavana ettei se haudo ja että se parantuu nopeasti. Uimista ja saunomista pitäis välttää pari viikkoo ja sitä ei saa raapia vaikka kui kutiais. Haluisin kyllä kovasti saunaan! ja treeneissäkin pitäis käydä.. tatskan otosta on nyt 3pv, millonkohan voin mennä harkkoihin? tai saunaan? mun tatuoija sanoi että itse menee ohjeista huolimatta melkein samana päivänä saunaan kun on itselleen tatuoinut.. niin mietin että miten tarkkaa se on noiden ohjeiden noudattaminen??

        mie oon mennuy ainaki viikon päästä saunaan ku oon kuvan ottanu. Siel saunas se kuva saattaa kuivua, sen takia ei oo hyvä mennä saunaan. Ite oon kans ottanu jonku märän pienen pyyhkeen sen päälle saunassa.


      • jouppeli jou
        tatuoitu... kirjoitti:

        no nii... kerrankin mukavaa luettavaa! Varsinkin tää ruveton juttu... tahtoo kans nähdä ns. "ruvettoman kuvan"!! Taitaa olla niitä hennahomoja mitkä tääl pätee et ei tuu rupee. Onhan se sanomattakin selvää et vaikka kuinka hoidat sitä kuvaa nii onhan se avohaava. Josta tekemisen aikana valuu kudosnestettä sekä verta. Ja moniko täällä on saanut haavan ilman rupee??? Ja rasva hommat... on monta kansakuntaa. Helosan, bebanthen, tattoo goo, valkovaseliini, ym., ym... mikä toimii kullekkin. Ja kelmu hommat... sitä voi pitää vaik koko päivän kuvan oton jälkeen. mut kannattaa silti ykkösenä noudattaa tatskaajan ohjetta! PAITSI, jos se kuulostaa jotenkin järkeen käymättömältä... esim. pidä sitä samaa kelmua 3päivää siinä tms. Ja siltinkin sitä voi soveltaa... jos tatskaaja sanoo et pidä vaan kaks tuntia nii voit pitää sitä vaik 8 tuntia siinä. MUTTA PÄÄSÄÄNTÖISESTI -----> NOUDATA TATUOITSIASI ANTAMIA OHJEITA! Soveltaa voit kelmun pito ajassa, omassa rasvaus rytmissäsi (mikä sopii sinulle parhaiten 2, 3, 4, 5, 6, jne, jne. kertaa vuorokauteen). kunhan kuva ei pääse kuivumaan. JA TATSKAAJASEDÄT EIVÄT OLE ITSE SAATANOITA JOILLE EI VOI SOITTAA KUVAAN LIITTYVISSÄ ASIOISSA!!!!!!!! NE EI SYÖ SUA ELÄVÄLTÄ JOS KYSYT OHJEITA KUVAN HOITOON LIITTYEN!!! PAREMPI ON KYSYÄ AMMATTILAISELTA KUN SUOMI24:STÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Tuota jos tässä nyt sanoisin sairaanhoitajana, että haavan pystyy kyllä pitämään ruvettomana, kunhan rasvailee tarpeeksi usein. Tämä tarkoittaa, että rasvausta suoritetaan lähes koko ajan, jolloin rupi ei vaan yksinkertaisesti muodostu. Näin haava pääsee parantumaan sisältäpäin ja umpeutuu ilman rupea. Rupi tosiaan muodostuu, silloin kun iho ja haavakohta kuivuu ja kun sitä rasvailee usein, se ei kuivu. :D

        Monet avohaavat juuri nimenomaan pidetään kosteina, jottei rupea muodostu ja iho mene ennen aikaisesti kiinni. Jos iho menisi ennen aikaisesti kiinni, ilman että olisi parantunut sisältäpäin, se todennäköisesti tulehtuisi sisältäpäin ja aiheuttaisi sepsiksen.

        Tosin tuo jatkuva rasvailu voipi olla hieman hankalaa ja joskus jopa mahdoton toteuttaa, joten siinä kohtaa sitten täytyy miettiä miten itse toimii. Kelmu pitäisi haavan kosteana, mutta toisaalta taas hautoisi sitä.

        Itse paransin lomalla ollessani tatskani rasvaamalla sitä usein ohuelti ja ilmahoidolla! Värit pysyi ja parantui ILMAN rupea parissa viikossa!


      • merkattu
        Nea_R kirjoitti:

        Helosanissa ei ole sitten mitään antibakteerista. Siinä on mentholia joka viilentää ja auttaa siten esim. kutinaan, mutta käyttäkää Bepanthenia, se auttaa oikeasti myös paranemiseen ja nopeuttaa sitä. Noihin kelmuihin en sano muuta kuin, että en itse ole käyttänyt kuin tunnin verran tikkauksen jälkeen ja hyvin on kuvat tallella. MinOrvokin ohjeet on samat, joilla olen parantanut ihoni joka tatskan jäljiltä.

        Niin tota sen takia HELOSANIA suositellaan ennemmin kuin BEPANTHENIA, koska BEPANTHEN parantaa liian nopeasti, josta seuraa se, että rupi kuivuu ja siis ilmeisesti repii kuvaa irrotessaan(?). Kuiva rupi ei irtoa niin helposti. MOLEMMAT ovat kuitenkin parempia kuin muut rasvat. Syyt ovat ne, että Bepanthen on lääketieteellisesti tutkittu ja Helosania käytetään sekä eläimillä että ihmisillä ihovoiteena. Molempien on todettu olevan hyvin rasvapitoisia, mutta imeytyvän riittävän hitaasti. Siinä selitys.


      • Pa
        Nea_R kirjoitti:

        Helosanissa ei ole sitten mitään antibakteerista. Siinä on mentholia joka viilentää ja auttaa siten esim. kutinaan, mutta käyttäkää Bepanthenia, se auttaa oikeasti myös paranemiseen ja nopeuttaa sitä. Noihin kelmuihin en sano muuta kuin, että en itse ole käyttänyt kuin tunnin verran tikkauksen jälkeen ja hyvin on kuvat tallella. MinOrvokin ohjeet on samat, joilla olen parantanut ihoni joka tatskan jäljiltä.

        Bepanthenia ei pitäisi käyttää koska se haalistaa väriä. Voi pyyhkiä varovasti esim Savetilla ja sitten rasvaa päälle. Itse sain rasvapurkin tatuoijalta mukaan, tosin teetin toisen tatskan ulkomailla. Eka tehty Suomessa ja värit haaleni Bepanthenin myötä.


    • ohjeistettu

      Aika outoa.

      Ite pidin kelmua noin 2 tuntia, otin pois, pesin kuvan lämpimällä vedellä, annoin hengittää puolisen tuntia jonka jälkeen laitoin bepanthenia. Pesin aamuin illoin, ja rasvasin 3-4 kertaa päivässä.

      Parani nopeasti, ja minkäänlaista rupea ei edes kehittynyt.

      • tatuoitu...

        jaaa... oot ottanu hennan!!! paska säkä!!


      • tatuoitu... kirjoitti:

        jaaa... oot ottanu hennan!!! paska säkä!!

        koskaan ole tullut mitään erikoista rupea kuvien päälle ja silti kuvat on ihossa pysyny jo useamman vuoden. Ainoostaan niskaan otettu kuu kehitti kevyen " ruven" koska oli semmosessa paikassa, että vaikeampi rasvata..


      • tatuoitu...
        Ruis kirjoitti:

        koskaan ole tullut mitään erikoista rupea kuvien päälle ja silti kuvat on ihossa pysyny jo useamman vuoden. Ainoostaan niskaan otettu kuu kehitti kevyen " ruven" koska oli semmosessa paikassa, että vaikeampi rasvata..

        Paska säkä! Toinen henna.... hahahahaha!!!


      • tatuoitu...
        tatuoitu... kirjoitti:

        Paska säkä! Toinen henna.... hahahahaha!!!

        Rupii sul on hanurissas. Kyllä sen tatuoinnin voi hoitaa niin, ettei rupea tule juuri lainkaan. Siihen sun Reiskan hakkaamaan liekki-viikatemies-gaylord-tribaaliin tuli vaan hitosti rupea, koska Reiska käytti tekovälineinä fiskarsin saksia ja rasvana ehtaa saksalaista taunus rasvaa.


      • tatuoitu...
        tatuoitu... kirjoitti:

        Rupii sul on hanurissas. Kyllä sen tatuoinnin voi hoitaa niin, ettei rupea tule juuri lainkaan. Siihen sun Reiskan hakkaamaan liekki-viikatemies-gaylord-tribaaliin tuli vaan hitosti rupea, koska Reiska käytti tekovälineinä fiskarsin saksia ja rasvana ehtaa saksalaista taunus rasvaa.

        Sori vaa mut se on kyl liekki-viikatemies-gaylord-tribaali-kiinamerkki-tuplatribaali-latinasana-triplatribaali... ja varjostukset jätettii pois ja hoidettii nekin tribaaleilla. Ja se ei ollu Reiska vaa Jorma... ja siihen ei käytetty fiskarsseja vaa otettii samantein ison hilti mikä löyty ja lyötii siihen 10 6,5 millin sukkapuikko nippu ja ei muuta kun isku päälle vaa! Ja rasvana käytin ladan moottoriöljyä (joilla oli ajettu noin 200 000 tkm)! Mut kyl se rupi nyt ihan luonnollisestikkin tulee AINA haavan päällä... sanoit mitä sanoit ja hoidit miten hoidit.


      • tatuoitu... kirjoitti:

        Sori vaa mut se on kyl liekki-viikatemies-gaylord-tribaali-kiinamerkki-tuplatribaali-latinasana-triplatribaali... ja varjostukset jätettii pois ja hoidettii nekin tribaaleilla. Ja se ei ollu Reiska vaa Jorma... ja siihen ei käytetty fiskarsseja vaa otettii samantein ison hilti mikä löyty ja lyötii siihen 10 6,5 millin sukkapuikko nippu ja ei muuta kun isku päälle vaa! Ja rasvana käytin ladan moottoriöljyä (joilla oli ajettu noin 200 000 tkm)! Mut kyl se rupi nyt ihan luonnollisestikkin tulee AINA haavan päällä... sanoit mitä sanoit ja hoidit miten hoidit.

        että ei tule aina. kun just hoitaa hyvin. Minulla on kaikkiin kuviin tullu vaan reunalle semmosta vaaleaa"rupea" mutta ei koskaan koko kuvan päälle. Ei todellakaan semmosta koko kuvan peittävää paksua rupea mitä normaalisti haavojen päälle tulee. .


      • Gaylordtribal
        Ruis kirjoitti:

        että ei tule aina. kun just hoitaa hyvin. Minulla on kaikkiin kuviin tullu vaan reunalle semmosta vaaleaa"rupea" mutta ei koskaan koko kuvan päälle. Ei todellakaan semmosta koko kuvan peittävää paksua rupea mitä normaalisti haavojen päälle tulee. .

        Ei vaan tuo kaikkitietävä ymmärrä, että jos ei ite osaa hoitaa minimi ruvella, ni muut silti voi osata.

        Ekat kuvat , kun n.15v sitten otin, ni oli hoito-ohjeet erit. Kuvaa peitti paksu rupi. Nykyohjeilla, rasvoilla ja opeilla ei sitä rupea tule juuri lainkaan.


      • home.
        Gaylordtribal kirjoitti:

        Ei vaan tuo kaikkitietävä ymmärrä, että jos ei ite osaa hoitaa minimi ruvella, ni muut silti voi osata.

        Ekat kuvat , kun n.15v sitten otin, ni oli hoito-ohjeet erit. Kuvaa peitti paksu rupi. Nykyohjeilla, rasvoilla ja opeilla ei sitä rupea tule juuri lainkaan.

        Juuri näin.

        Ja nää joille on joku älytön rupi tullut, eivät sitä kuvaansa ole vissiinkään hoitaneet oikealla tavalla. Itselläni on värillinen kuva, ja todellakaan ei tullut mitään rupea. Rasvailin kuvaa monesti päivässä, bepanthenilla ja välillä helosanilla.
        Rupea ei todellakaan tullut, vaan kuva parani nätisti ja niin, että vain ohuen ohut "kelmumainen" ihokerros lähti pois kuvan päältä.

        Eli oikealla hoidolla, oikeilla rasvoilla ja maalaisjärjellä saa tuon kuvan hoidettua niin, että mitään hemmetin rumaa rupea ei pääse syntymään.

        Kumma miten jotkut saa kehiteltyä itelleen jonkun fakin rupikerroksen. Ja mulla kyseessä ei todellakaan oo mikään hennatatuointi vaan ihan tatuointikoneella tehty OIKEA tatuointi.


    • Kemiläinen

      Otin viime keskiviikkona tatuoinnin ja nyt kun olen rasvaillut sitä 3-4 kertaa päivässä Bebanthen salvalla (punainen) ja töiden takia käynyt 2 kertaa päivässä suihkussa, niin onko ihan normaalia, että jo näin aikaisessa vaiheessa alkaa rupi (ihan ohut, läpikultava kerros ihoa tai jotain) poistumaan? Tatuointini on rintakehässäni ja värillinen ja saamissani hoito-ohjeissa sanottiin, että rupi alkaa poistumaan siinä 1-2 viikon jälkeen tatuoimisesta ja vaikuttaa aika erikoiselta, että "rupi" alkaisi poistumaan jo puolen viikon jälkeen. Ainoa missä en ole saamiani hoito-ohjeita kirjaimellisesti seurannut on saunominen, mutta sitäkin harrastin vain perjantaina alimmalla lauteella ja maksimissaan 5 minuuttia ilman löylyä ja jälkeen päin en ole huomannut tatuoinnissani mitään värin lähtöä tai leviämistä, mutta tänään aamusuihkussa käytyäni huomasin, että tatuointini päältä lähtee niinkuin ohut ihokerros, jonka luulen olevan rupea.

      • ja kun hyvin jatkat hoitamista, niin tuon suurempaa "rupea" ei tule vaan kuvan päältä lähtee paranemis prosessin aikana vain tuota kelmumaista ihoa pois. .Kunnes kuva on parantunut.


    • nonanna

      eilen otin uuden kuvan. minulle kerrottiin kans pitämään tuota kalvoa 2pvä ja sitten poistaa se ja pestä varovasti jonka jälkeen takaisin liikkeeseen hakemaan uusikalvo viikoksi päälle

    • Ju2a

      Itse useilla eri tyyleillä tatuointejani hoitaneena, voin suositella tuota uutta tyyliä vilpittömästi. Kelmu pitää ihon kosteana ekä siihen nimeksikään muodostu rupea. Suosittelen vaihtamaan kalvon 22 kertaa päivässä, niin että peset sen tatuoinnin haalealla vedellä ja sitten uudet helosanit päälle. Tällä tyylillä tatuoitu kohta ei tule missään vaiheessa kipeäksi eikä helläksi. Urheilua pyrkisin kuitenkin välttämään. Se rasvaamaton kausi taasen sulkee ihohuokoset jolloin väriä ei tule ulos tatuoinnista.

      se on oikeesti pirun hyvä tyyli hoitaa tatskoja

      • MIK12345

        Ole aivan oikeassa,niin mäkin oon tehnyt.


      • jhbnxcjnhjydf
        MIK12345 kirjoitti:

        Ole aivan oikeassa,niin mäkin oon tehnyt.

        noniin arjen sankarit..itselläni koko rinnan peittävä värikuva ja se on otettu yhdeltä suomen arvostetuimmalta tekijältä ja ei mulla ole ainakaan mitään rupea tullu..itse teen myös tatuointeja ja annan samat ohjeet kun oma tatuoijanikin..kellään jolle olen tehnyt kuvia ei ole tullut rupea koska ohjeet ei ole samat mitkä saatte tavallisesti tatuointi liikkeestä jotka on terveys viranomaisten laatimat joilla tuskin on yhtään tatuointia..mutta ohjeet on ne koska ne pitää jakaa mitkä siellä on laadittu koska se kuuluu ns. Säädäntöihin jotta voi ylipäätänsä liikettä pitää se on helppo ja turvallinen tapa antaa vaa ne viralliset ohjeet..


      • tatuointipappa
        jhbnxcjnhjydf kirjoitti:

        noniin arjen sankarit..itselläni koko rinnan peittävä värikuva ja se on otettu yhdeltä suomen arvostetuimmalta tekijältä ja ei mulla ole ainakaan mitään rupea tullu..itse teen myös tatuointeja ja annan samat ohjeet kun oma tatuoijanikin..kellään jolle olen tehnyt kuvia ei ole tullut rupea koska ohjeet ei ole samat mitkä saatte tavallisesti tatuointi liikkeestä jotka on terveys viranomaisten laatimat joilla tuskin on yhtään tatuointia..mutta ohjeet on ne koska ne pitää jakaa mitkä siellä on laadittu koska se kuuluu ns. Säädäntöihin jotta voi ylipäätänsä liikettä pitää se on helppo ja turvallinen tapa antaa vaa ne viralliset ohjeet..

        Tatuoitaessa iho lävistetään neuloilla, jotka jättävät aina ihon alla käytyään jälkeensä pienen reiän. Kimmoisuutensa takia iho kuitenkin välittömästi sulkeutuu(jos ei sitä sössitä aivan puhki). Hyvin ja oikein tehty tatuointi ei siis varsinaisesti ole avohaava!
        Hetken aikaa tatuoinnin jälkeen(n.5-10min.), tatuoidusta ihosta tihkuu hiukan verta ja kudosnestettä. Tatuoijan kannattaa odottaa nuo muutamat minuutit, että tihkuminen hiukan rauhoittuu, ennen ´paketointia`. Jos haluaa hyvän valokuvan, kannattaa odottaa n. 20min..Silloin tihkuminen on varmasti loppunut ja pahin punoituskin alkaa jo laskea.
        Kelmua on hyvä pitää päällä ainakin niin kauan, että tatuoitu pääsee paikkaan, missä voi pestä tatuoinnin huolellisesti.
        Pesemisen tarkoituksena on poistaa tuoreen tatuoinnin pinnalle tihkuva kudosneste, joka siihen kuivuttuaan aiheuttaa paksun ruven.
        Peseminen onkin hyvä suorittaa ensimmäisten päivien aikana usein, että näin ei pääsisi tapahtumaan. Rasvaus ei ole välttämätöntä, sillä mitä enemmän happea tatuointi alussa saa, sitä nopeammin se paranee. Liika rasvaus ehkäisee hapen saannin.
        Paras olisi, että tatuointi saisi ylleen nopeasti ohuen suojaavan kerroksen, ei kuitenkaan paksua rupea. Iho pyrkii aina paranemaan ensin pinnasta ja sitten vasta syvemmältä!
        Tuota suojaavaa ohutta rupi kerrosta voi sitten kevyesti voidella jollain hyvin imeytyvällä voiteella.
        Mutta hoito-ohjeitahan on tietysti monia ja kyllä se tatuointi aina lopulta paranee, teki sille mitä vaan.
        Muovikalvohoito on ihan jees myös. Täytyy vaihtaa kalvo 4 tunnin välein ja pestä. E tarvitse rasvaa silloin ollenkaan..Tai sitten A ja D vitamiini-rasvaa..
        Mielestäni luonnollisin vaihtoehto on kuitenkin paras!
        Onnea tatuointien ottajille!


      • munameisseli
        tatuointipappa kirjoitti:

        Tatuoitaessa iho lävistetään neuloilla, jotka jättävät aina ihon alla käytyään jälkeensä pienen reiän. Kimmoisuutensa takia iho kuitenkin välittömästi sulkeutuu(jos ei sitä sössitä aivan puhki). Hyvin ja oikein tehty tatuointi ei siis varsinaisesti ole avohaava!
        Hetken aikaa tatuoinnin jälkeen(n.5-10min.), tatuoidusta ihosta tihkuu hiukan verta ja kudosnestettä. Tatuoijan kannattaa odottaa nuo muutamat minuutit, että tihkuminen hiukan rauhoittuu, ennen ´paketointia`. Jos haluaa hyvän valokuvan, kannattaa odottaa n. 20min..Silloin tihkuminen on varmasti loppunut ja pahin punoituskin alkaa jo laskea.
        Kelmua on hyvä pitää päällä ainakin niin kauan, että tatuoitu pääsee paikkaan, missä voi pestä tatuoinnin huolellisesti.
        Pesemisen tarkoituksena on poistaa tuoreen tatuoinnin pinnalle tihkuva kudosneste, joka siihen kuivuttuaan aiheuttaa paksun ruven.
        Peseminen onkin hyvä suorittaa ensimmäisten päivien aikana usein, että näin ei pääsisi tapahtumaan. Rasvaus ei ole välttämätöntä, sillä mitä enemmän happea tatuointi alussa saa, sitä nopeammin se paranee. Liika rasvaus ehkäisee hapen saannin.
        Paras olisi, että tatuointi saisi ylleen nopeasti ohuen suojaavan kerroksen, ei kuitenkaan paksua rupea. Iho pyrkii aina paranemaan ensin pinnasta ja sitten vasta syvemmältä!
        Tuota suojaavaa ohutta rupi kerrosta voi sitten kevyesti voidella jollain hyvin imeytyvällä voiteella.
        Mutta hoito-ohjeitahan on tietysti monia ja kyllä se tatuointi aina lopulta paranee, teki sille mitä vaan.
        Muovikalvohoito on ihan jees myös. Täytyy vaihtaa kalvo 4 tunnin välein ja pestä. E tarvitse rasvaa silloin ollenkaan..Tai sitten A ja D vitamiini-rasvaa..
        Mielestäni luonnollisin vaihtoehto on kuitenkin paras!
        Onnea tatuointien ottajille!

        tattooderm on uus tuote joka on ns.keinoihoa jonka voi laittaa kuvan päälle ja sitä voi pitää useampia päiviä, sisältää jo itsessään hoitavia aineita mut uutuutensa ja suolaisen hinnan takia ei vielä kaikkien tiedossa


      • munameisseli_
        munameisseli kirjoitti:

        tattooderm on uus tuote joka on ns.keinoihoa jonka voi laittaa kuvan päälle ja sitä voi pitää useampia päiviä, sisältää jo itsessään hoitavia aineita mut uutuutensa ja suolaisen hinnan takia ei vielä kaikkien tiedossa

        anteeks tatu derm:)


      • Mred-utaT
        munameisseli kirjoitti:

        tattooderm on uus tuote joka on ns.keinoihoa jonka voi laittaa kuvan päälle ja sitä voi pitää useampia päiviä, sisältää jo itsessään hoitavia aineita mut uutuutensa ja suolaisen hinnan takia ei vielä kaikkien tiedossa

        15,25cm leveys 457cm pituus. Hinta noin 20e paikasta riippuen.


      • oikea lääkäri
        Mred-utaT kirjoitti:

        15,25cm leveys 457cm pituus. Hinta noin 20e paikasta riippuen.

        muistakaa sitten ton ilman/hapen kanssa että haava tarvii happea! mutta ei ulkoista vaan sitä mikä tulee hengityksen mukana.. eli niin sanottu märkähoito, niin tatuoinneissa kuin asfaltti ihottumissa, on paras keino nykyään, ILMAN rupea. eli rasvaa voi pitää reilusti ja kelmua myös kunhan sen vaihtaa bakteerien takia 3-5 kertaa päivässä. ja pesut haalealla juoksevalla vedellä ilman sen suurempaa hankausta


      • .,.,.,J.,.,.,
        oikea lääkäri kirjoitti:

        muistakaa sitten ton ilman/hapen kanssa että haava tarvii happea! mutta ei ulkoista vaan sitä mikä tulee hengityksen mukana.. eli niin sanottu märkähoito, niin tatuoinneissa kuin asfaltti ihottumissa, on paras keino nykyään, ILMAN rupea. eli rasvaa voi pitää reilusti ja kelmua myös kunhan sen vaihtaa bakteerien takia 3-5 kertaa päivässä. ja pesut haalealla juoksevalla vedellä ilman sen suurempaa hankausta

        mäkin olin ihan öönä ku nyt viimesimmä kuvan hain niin oli ohjeissa että kelmua kolme päivää ja pari vaihtoa/pvä. aikojen alussa ku eka kuvan otin niin parani nopeesti ja hienosti nii oon sitte niitä ohjeita käyttäny muidenki kuvien kohdalla. Mä rasvaan vaseliinilla ja kerran päivässä bephanteenia ja ei oo ongelmia ollu.

        ja ehkä toi märkähoito ihan järki homma mut kuvittelis että paraneminen hitaanpaa...


      • juuri se
        .,.,.,J.,.,., kirjoitti:

        mäkin olin ihan öönä ku nyt viimesimmä kuvan hain niin oli ohjeissa että kelmua kolme päivää ja pari vaihtoa/pvä. aikojen alussa ku eka kuvan otin niin parani nopeesti ja hienosti nii oon sitte niitä ohjeita käyttäny muidenki kuvien kohdalla. Mä rasvaan vaseliinilla ja kerran päivässä bephanteenia ja ei oo ongelmia ollu.

        ja ehkä toi märkähoito ihan järki homma mut kuvittelis että paraneminen hitaanpaa...

        onko ''oikeita'' ohjeita edes olemassa. Itellä on kolme tatuointia (kaikki otettu eri paikoissa) ja jokaikiseen tatuointiin oon saanu AIVAN erilaiset ohjeet mutta kaikki on parantunu kyllä ihan normaalisti... Järjen käyttö siis sallittua.


      • NewTattoo
        .,.,.,J.,.,., kirjoitti:

        mäkin olin ihan öönä ku nyt viimesimmä kuvan hain niin oli ohjeissa että kelmua kolme päivää ja pari vaihtoa/pvä. aikojen alussa ku eka kuvan otin niin parani nopeesti ja hienosti nii oon sitte niitä ohjeita käyttäny muidenki kuvien kohdalla. Mä rasvaan vaseliinilla ja kerran päivässä bephanteenia ja ei oo ongelmia ollu.

        ja ehkä toi märkähoito ihan järki homma mut kuvittelis että paraneminen hitaanpaa...

        Itse otin eilen tatuoinnin ja ohjeet oli nämä: poista kelmu n. 2 tunnin päästä tauoinnista, pese haalealla vedellä ja nestemäisellä saippualla, kuivaa pyyhkeellä tai paperilla tatuointia taputellen, älä hinkkaamalla.
        Tämän jälkeen laita rasvaa, mutta älä liikaa, päälle kelmu. Tätä pesu,rasvaus, kelmutusta saa jatkaa 2-4 päivää. Sen jälkeen piisaa pesu ja rasvaus. Kun ns."rupivaihe" on ohitse, muista rasvata tauointia aina silloin tällöin, niin värit pysyy kirkkaampana.
        Kun tää oli tatuoijan ohje, niin sitä noudatan. Tauoinnin olen pessyt ja rasvannut 3-5 päivässä ja sen jälkeen laittanut päälle uuden kelmun.
        Saunaankin kuulemma voin lauantaina mennä jos haluan. Tuo 2 viikon aika, kun on suositus, ei mikään laki.
        Maalaisjärjen käyttö on sallittua=), tätä tatuoija korosti.


    • just just

      Otin ensimmäisen tatuoinnin viime viikon perjantaina ja hyvin on parantunu ku oon rasvaillu ja pessy useita kertoja päivässä. Mulla ei oo ainakaa mitää isompaa rupea tullu, tai ainakaa en huomaa sitä. Eli mielestäni tatuointikin voi säilyä ruvettomana jos vain hoitaa kunnolla :)

    • TatTatTatTat

      Vanha viesti jo, mutta; Valitkaa se tatuoija sitä mukaa että hänen antamiaan hoito-ohjeita ei tarvitse alkaa kyseenalaistamaan. Jos tatuoijalla on jo lähtökohtaisesti omasta mielestä oudot hoito-ohjeet, mene sitten sellaiseen jonka hoito-ohjeet kuulostaa järkevältä. Toisinsanoen; Jos ei luota tatuoijan ammattitaitoon miksi käydä asiakkaana?

    • pöllöv

      Joopa,itellä on kuvia useampia ja hoito on ollut vähän niin ja näin ..
      Eli kelmun oon ottanu veke parin tunnin päästä,pesty on ja rasvattu
      Mutta salitreeneissä on käyty joskus jopa samana päivänä ja tietty saunassakin seuraavana päivänä.
      Ohuelti Bebanthenea oon vetässy pari kertaa päivässä ehkä jotain viikon.
      Näinkin huonolla hoidolla on kuvat pysyny nahassa eikä oo tulehduksia tullut
      voi olla ja onkin kai tuuria...

    • kohta tatuoitu

      mikä olisi sitten hyvä kelmu tai rasvalappu taitos sen tatskan päälle jos tarvii esim töihin laittaa. Apteekissa kun on niin monenlaista

    • Pllöp

      Mulle sanottiin että kaksi tuntia kelmu ja sen jälkeen ei koskaan enää. Rasvaksi suositeltiin vaseliinipohjaista voidetta. Kuva on kohta viikon vanha, rupea ei ole tullut eikä kuva ole kutissut, ainoastaan aamulla kiristänyt kun edellisestä rasvauksesta on pidempi aika ja yön aikana vuodevaatteet ovat vieneet rasvaa pois. Ohut kelmumainen ihokerros on joistakin kohdin kuvaa "ilmassa leijumassa", en ole repinyt, antaa tippua pois kun on kypsää. Kuva on ensimmäiseni ja jännityksellä odotan mikä lopputulos on, toivottavasti en onnistu pilaamaan sitä.

    • kosmetologi_

      Kun otin tatuointini ostin liikkeestä voidetta joka sisältää vitamiineja ja vaseliinia, ei tahmannut niin kuin olisin luullut. (en muista tuotteen nimeä, joku valkoinen pumppupullo jossa punainen texti) Voitelin noin 3 kertaa päivässä ja pesin aamuin illoin haalealla vedellä eikä rupea tullut juuri ollenkaan. En käyttänyt kelmua sen jälkeen kun olin poistanut sen alkukelmun jotta tatuointi (joka on oikeastaan haava) voisi hengittää. Jos on värillinen tatuointi on todella tärkeää että käyttää aurinkosuojaa sen päällä jotta väri ei muuttuisi.
      Itse hankin kirsikkapuun oksan olalleni jota aion jatkaa taas syksyllä selkääni pitkin :)

    • parasohje

      HUONOLTA. Itse olen suosinut punaisen Bepanthenin käyttöä. Tottakai Helosankin käy, mutta uutta tatuointia EI SAA päästää kuivumaan, tässä suht ajankohtaiset hoito-ohjeet: http://www.wix.com/stigmatatattoo/4#!__page-0/the-studio/vstc1=hoito-ohje (www.stigmata.fi). ITE TEIN JUST NIIKU NE SANO JA HYVÄ TULI. Ja ekan yönkin ajaksi voi laittaa vielä uuden kelmun jos tatuointi on sellaisessa paikassa että se yön aikana hankaa lakanoihin ja kuivuu.

    • Omituista

      Omituista ^.^

    • miumui^

      Itselläni 6 tatuointia ja kaikki eri paikoissa,enkä koskaan ole käyttänyt kelmua mutta rasvaillut ahkerasti,ensimmäisen otin noin 6 vuotta (mm.varjostukset) kuva täydellisessä kunnossa. Onhan se kuvan parantuminen myös jokaisen ihosta kiinni,itselläni paranee muutkin haavat todella nopeasti.
      Helosania olen aina käyttänyt ja tulen aina käyttämään :)

    • .....

      Eri tatuoijilla ohje kelmun pitämisestä vaihtelee. Kelmu suojaa tatuointia hankaamiselta. Jos otat isomman tai hankalaan paikkaan tulee kemua käyttää kolme vuorokautta tatuoinnin ottamiseta. Kelmu vaihdetaan uuteen väh. kolme kertaa päivässä niin että tatuointi pestään miedolla saipualla, kuivataan puhtaalla pyyhkeellä ja rasvataan Helosan tai Bebathen(se rasvaisempi niistä) voiteella.

      Kireät vaatteet tai vaatteiden saumat voivat hangata tatuoinnin pilalle.

      Tämän jäkeen tatuointia tulee rasvata seuraavan kahden viikon aikana vähintään kolme kertaa päivässä, tai aina tarvittaessa. HUOM! Tatuointi ei saa missään nimessä kuivua! Viikon kuluttua tatuoinnin ottamisesta rupi alkaa irrota, mikä on normaalia. Sitä ei kuitenkaa saa raapia pois.

      Suihkussa voi käydä normaalisti, kuhan katsoo ettei liian voimakkaita ja parfymoituja saippuita joudu tatuointiin sen paranemisen alkuvaiheissa. Hikoilla tai uida ei saa kahteen viikkoon, Aurinkoa ja solariumia saa ottaa vasta kuukauden kuluttua, jolloin tatuointi on lähes parantunut ja alkaa näyttää siltä kun se näytää seuraavat vuodet.

      Tatuoinnissa siis tärkeää on puhtaus ja hellävaraisuus, ettei se pääse tulehtumaan. Rasvauksen tarkoitus on auttaa rupea muodostumaan oikealla tavalla. Karhea ja kuiva rupi tai haavan tulehtuminen voi hyvin pilata koko tatuoinnin.

    • joku vaan

      Entä jos ei ole helosania ni onko mitään vastaavaa voidetta??

      • Mitt.

        Bepanthen.


      • j..hirn

        Basibakti voide on tosi hyvä joka on tarkoitettu ärtyneisiin haavoihin ja voide sisältää antibioottia . kyllähän tatuoinnista tulee ihoon avo-haava ja sitä on hyvä huolehtia sen mukaan. Liiallinen voiteen käyttö voi aiheuttaa värin haalistumista että kohtuu käyttö siinäkin .


    • milla12346

      onpa monenlaista ohjetta tatska on mun eka enkä kyllä halua kuvan menevän pilalle.no toivotaa parasta ja pelätää pahinta

    • minusta kuulostaa

      provolta

    • salille?

      Voikohan mennä urheilemaan jo viikon kuluttua, esim salille tms. ei kuitenkaan mitään uber hikoilua?!

    • elmukelmu666

      Ainoa oikea hoito-ohjet on se, minkä tatuoitsijasi antaa. Itse olen saanut aiemmin samat ohjeet kuin moni muu, eli kelmua sen pari tuntia ja sen jälkeen pelkkää rasvausta. Nyt uuteen kuvaan sain ohjeet kelmua 3-4 päivää, kelmun vaihto kuvan huuhtelu rasvaus 3-4 krt. päivässä. Ja näin teen.

      Vaikka onhan toi kelmu ihan saaaaaaakelin ärsyttävä.. Mutta töissä sitä pitäis pitää anyways joten ei auta.

    • Hohhoijaa.

      Jos on jotain epäselvyyksiä niin kannattais soittaa sinne tatskaliikkeeseen ja kysästä miks erilaiset ohjeet. Ne kyllä mielellään haluu auttaa. Kaikille sopii omanlainen hoito-ohje, ja maybe se sun leimaaja katto sulle parhaaks just ton hoidon riippuen sun tatuoinnista.

    • Niimpäniin

      Tatuointi on avohaava, kyllä kyllä. Mutta kun sitä rasvaa kunnolla niin rupea ei muodostu NIIN paljoa. Rasva parantaa tatuoinnin sisältäpäin ja estää täten ruven muodostumisen, jos siis muistaa rasvata niin ettei tatuointi kuivu.

    • tatuoitulähihoitaja

      Nykyään on olemassa sellaista kelmua mikä hengittää muttei päästä pöpöjä haavaan, ja ei päästä haavaa kuivumaan. siinä on liima itsessään ja se on tartkoitettu tatuoinneille, ja sitä voi pitää 3? päivää ainakin.
      Mulla on sellanen ollut mutta jouduin ottamaan sen vuorokauden kuluttua pois koska sain siitä ihottumaa. Monikaan tatuoija ei sitä käytä sen korkean hinnan vuoksi. Onhan vastaavanlaisia haavanhoitotuotteita käytössä myös sairaaloissa, sellaisia jotita pidetäään montapäivää eikä sinne kurkita sisälle.

    • Ei näin

      Mitäs sääntöjen vääristelyy tää on? ohjeet on kaukana sinun antamista! en tajua miksi niitä pitää mennä täälä vääristeleen.

    • Jamppa11

      Broidille oli tyrkätty liikkeestä mukaan purkki rose tattoo hoitorasvaa, ja oli toiminu loistavasti. Oli ollu siitä hyvä kun oli laittanut kerroksen kuvan päälle niin oli pysyny tavara pitkään iholla niin ei tarvinnu olla koko ajan rasvailemassa.

      Oli myös sanottu että kelmu kannattaa ottaa pois muutaman tunnin kuluessa jotta saa ilmaa eikä muhi kelmun alla.

    • hohhoijaa

      Kylläpäs naurattaa lueskella näitä :D

      Ensinnäkin: kukaan tatskaaja täällä ei ole sanonut, että kelmua pitäisi pitää enempää kuin 2-3 tuntia. Ekan tatskan kohdalla se taisi olla puolisen tuntia ja eihän tuo käsi mädäntynyt tai pudonnut paikoiltaan ja tatskakin on edelleen :D

      Plus kaikki ovat suositelleet bepanthenia ja sitä olen käyttänyt molemmissa. Minulla siis kaksi tatskaa eri tatuoijilta. Rupea ei tullut missään vaiheessa.

      Olkapään tatska parantui viikkoon, niskassa olevaa edelleen rasvailen (on ollu mulla nyt viikon). Kutinaa vähän on, mutta tatska näyttää kyllä hienolta ja parantuneelta.

      Opetelkaa immeiset keskustelemaan rakentavasti älkääkä kimpoilko. Joku käyttää tiettyä rasvaa, joku ei. Itse bepanthenia ja sillä siisti.

    • tarrttoo

      mistäs tatuointi liikkeestä tälläset ohjeet sait?

    • Fellafelo

      En jaksanut kaikkea lukea läpi.. vuosien takaa vastailen näin:

      Minulla on 7 tatuointia, 4 isoa ja loput pienempiä. Osaa näistä olen hoitanut aloittajan mainitsemalla tavalla ja osaa taas niin että kalvo on ollut vain muutaman tunnin jnejne.

      Kerron nyt omasta kokemuksestani, enkä väitä että tämä toimisi näin myös sinulla joka tätä keskustelua satut vilkaisemaan ja ehkä uumoilemaan samaa asiaa:

      Niiden kohdalla jossa pidin kalvoa 2-3 päivää (kalvo vaihdettiin aamuin ja illoin, jolloin tatuointi myös pestiin vedellä/saippualla, sitten bepanthen päälle ja ihan tavallinen elmukelmu niskaan) ei tullut mitään rupia, ja tatuoinnit parantuivat moitteetta.
      Toisin oli näiden "muutaman tunnin jälkeen pois" hoitojen kanssa. Ruvet hidastivat selvästi paranemisprosessia verrattuna toiseen hoitotapaan ja myös muste joka jäi iholle oli selvästi haaleampaa.

      Käsittääkseni kelmun on tarkoitus pitää iho kosteana rasvan kanssa, jolloin myöskään varsinaista rupea ei muodostu, mikäli pitää huolen ettei kalvon ja ihon välille jää ilmaa. Samalla rasva kuitenkin hoitaa haavaa. Mätimään se ei ala, ellei sitten hauduta sitä samassa kalvossa ilman maalaisjärjen mukaista hygieniaa. Peitetäänhän syvempiä leikkaushaavojakin useimmiksi päiviksi juuri samaisesta syystä.

      Hoito-ohjeille on useampaakin eri kuntaa, mutta mietitäänpä nyt järjellä pitäisikö ennemmin luottaa tatuoijaan joka on alansa ammattilainen ja leimannut ihmisiä vuosia, vai sitten tulla utelemaan jostain nettipalstalta jossa sinulle vastaavat ihmiset, joilla on sinusta poikkeava ja yksilöllinen tatuointi, sen sijainti ja mitä vielä..

      Mikäli ammattilaisen antamat hoito-ohjeet epäilyttävät, käänny hänen puoleensa ja kysy rohkeasti että "miksi näin eikä näin" niin saat takuuvarmasti vastauksen jolla on enemmän painoarvoa ihosi paranemisen suhteen kuin naapurin Jennalla joka nyt sattui ottamaan perhosen perseeseen koska se on niin cool.

    • hap1

      Tatuoijan laittama kelmu ekat neljä tuntia jonka perään pesu, runsas rasvaus ja uusi kelmu.
      Se päällä neljä tuntia, jonka jälkeen illalla pesu, kuivana pito hetken, runsas rasvaus ja yöksi kelmu.
      Seuraavana aamulla pesu, kuivana pito hetken ja runsas rasvaus.
      Pesu, hetken kuivana pito ja runsas rasvaus 3-4 kertaa päivässä 4-5 seuraavaa päivää.
      Sen jälkeen pesu aamuin illoin ja kevyet rasvaukset 4 kertaa päivässä.
      Vähän ollut pehmeää rupea mutta ei nimeksikään. Hienosti parantunut ja värit säilyneet.

      • lifemocker

        noita kelmuja tarvii laittaa

        paitsi tietty jos sun pitää vaatteita käyttää tatuoinnin päällä, mutta kotona kannattaa olla mahd paljon ilman kelmuja

        ja yölläkin jos voit nukkua ilman peittoa (ettei kaikki rasva jää siihen) niin ei se kelmua vaadi

        eikä tarvii rasvata kun 2x päivässä esim jos kotona olet tatuointi paljaana

        punainen bepanthen kun ei lähde oikein suihkussakaan pois, joten sitä rasvaa ei tarvitse kokoajan siihen olla työntämässä jos ei pidä vaatteita joihin se rasva jää


      • lifemocker
        lifemocker kirjoitti:

        noita kelmuja tarvii laittaa

        paitsi tietty jos sun pitää vaatteita käyttää tatuoinnin päällä, mutta kotona kannattaa olla mahd paljon ilman kelmuja

        ja yölläkin jos voit nukkua ilman peittoa (ettei kaikki rasva jää siihen) niin ei se kelmua vaadi

        eikä tarvii rasvata kun 2x päivässä esim jos kotona olet tatuointi paljaana

        punainen bepanthen kun ei lähde oikein suihkussakaan pois, joten sitä rasvaa ei tarvitse kokoajan siihen olla työntämässä jos ei pidä vaatteita joihin se rasva jää

        eikä sitä tarvii pestäkkään alussa kun sen 2 kertaa päivässä (aamulla ja illalla). ekan viikon jälkeen ei tarvii enää ollenkaan kun normaalit suihkussa käynnit.


      • kynnys ylitetty
        lifemocker kirjoitti:

        eikä sitä tarvii pestäkkään alussa kun sen 2 kertaa päivässä (aamulla ja illalla). ekan viikon jälkeen ei tarvii enää ollenkaan kun normaalit suihkussa käynnit.

        Otin eilen tatuoinnin ja hoito-ohjeet olivat, että eka päivä pitää kosteana eli rasvaa ja kelmu päälle, tatuoija suositteli pitämään kelmua myös yön yli. Loppu parantumisaika sitten pelkkää rasvaa ja paljon ilmaa ja happea.

        Saunassa tai punttisalilla käyntiä ei tarvitse rajoittaa ja kävinkin samana päivänä jo saunassa, eipä se siellä saunassa pääse kuivumaan. Lisäksi kaikki jutut jotka lisää tatuointikohdan pintaverenkiertoa on suositeltavaa, mutta mitään hankaavaa ei saa päästä tapahtumaan esim. kun tatuointi on olkapään ja epäkkään seudulla niin punttisalilla jalkojen tekeminen takakyykyn muodossa ei ole hyvästä.

        Olen nyt pessy sitä useamman kerran ja joka kerta lähtee aina hieman ''pintaväriä'' eli mustaa shaibaa joka ilmeisesti rupea, verta, ihoa, nesteitä yms. yms. Hieman arkana iho varsinkin kainalon, epäkkään ja solisluun seudulta, mutta ihon turvotus on laskenut täysin ja punotuskin alkaa pikkuhiljaa menemään ohi, joten näillä hoito-ohjeilla tulee kyllä yhtä hyvä kuin muillakin :)


      • clihclhc

        Eihän sitä kelmua saisi ensimmäisen jälkeen enää laittaa uudestaan ellei ole ihan pakko. Iho ei pääse muuten hengittämään ja tatuointi paranemaan.


    • Parilla

      Komppaan hap1, näillä ohjeilla mä oon ainaskin pärjänny hyvin, tosin kelmua käyttänyt myös päivisin töissä. Mut kelmuakaan ei tartte jos himas nyhjää 24/7 nakuna. (riippu missä kuva on)

    • muutaman tatskan ott

      Itel kans tuo keinoiho ollu. Mitään rasvaa ei laitettu väliin ja pidin sitä pari päivää. Kun keinoihon sai pois ni siitä heti alkoi bepantheenin käyttö. Voin kertoo et tää toimii ja paranee älyttömän nopeesti.

    • parilla

      Mikä on keinoiho?

      • shsrhy

        Suprasorb haavakalvo.
        Itsellä kuiva iho niin rasvaa laitettava väliin hieman. Enkä voi käyttää useata päivää putkeen.


      • hcljhclhglugcul
        shsrhy kirjoitti:

        Suprasorb haavakalvo.
        Itsellä kuiva iho niin rasvaa laitettava väliin hieman. Enkä voi käyttää useata päivää putkeen.

        Tatuoija neuvoi minua pitämään haavakalvoa yön yli. Sen pois repiminen teki kipeää ja iho oli kuiva. Ekan yön nukkuminen kalvon kanssa oli kuitenkin miellyttävämpää kuin ilman mitään. Eikä tarvinnut katsella kudosnesteiden ja veren valumista. Hyvänä lisänä myös se että tatuointia pääsi heti ihastelemaan kalvon läpi, eikä tarvinnut odottaa koska saa rasvaiset elmukelmut pois. Ekaa kertaa oli tämä käytössä ja pidin, ainoana miinuksena että poistaminen tuntui vähän ikävältä.


    • värityskirja

      Sil tyypil joka tatuointini teki, on itellää paljon - ja isoi ja pienii ja kaikenkokosii tatuointeja.

      Se sano, että Ok vaikee on saada menee nii, ettei jotain korjailtavaa tuu, eli ei kannata nii syvää 'hakata' tehää vähä hellemmin eka kerta ja seuraaval kerral (ilmanen käynti) korjaillaa.

      Kehotti alumperinki pukee väljät, puhtaat vaatteet. (ei saanu värjääntymiselle olla arkoi, jos 'irtomustetta jää vähä ihoo ja tarttuu vaatteisii ja irtoohan ite kuvastaki ehkä alkuu vähä' Ei mitää kelmuja! Siit ei oo iloo ku pöpöille. Suojaisa hapelta turvas oleva paikka, jossa lisääntyy ja mellastaa mielin määrin.
      Rasvaa (bepantteenii tai mikä nyt näyttää parhaiten omalle iholle sopivan, tummelii, helosaanii,) ja eka tietyst puhistus veel.

      Siis puhistusta lähmpimäl veel. Ei kelmui, jotta iho pääsee hengittää. Rupee voi tulla, muttei paljon. Jos eka kerta tehää hellemmin, iho ei ainakaa vaurioidu nii pahasti eikä ARPEUDU, kuten voi käydä jos syvälle tekee. Väritellää myöhemminki tarpeen tullessa ja jos värit lähtee, se on hänen moka ja käynti on ilmanen.

      Näin se on ite toiminu ja hyväks todennu. Ja siis sen kropassa kuvii oli kaikenkokosii ja paljon! Että kun kokemuksest puhuu, nii enköhän usko :)

    • iLOVEtattoos!

      Mulla on kädessä sekä niskassa tatskat. Kädessä pidin kelmua siihen asti et pääsin kotiin minkä jälkee pesin sen rasvasin bepalla. Enkä pitäny mitää kelmuja siinä

      Niskan tatskan päällä pidin ohutta sideharsoa koska työpaidassa oleva lappu hankasi sitä, kelmua en laittanu ettei haudo.
      Niskaan laitettii sellain paksumman lapun missä oli rasva itessään ja sano et sitä voi pitää pari päivää. Jotenki se tuntu hassulta ohjeelta ku edellisellä kerralla laitettu kelmu ja sanottu et poista parin tunnin päästä.. Joten ku kotiin pääsin niin poistin sen lapun.

      Jännä miten kädestä ei tullu mitää nesteitä yms sinne kelmun sisälle mut niskasta tuliki sinne lapun sisälle oikein kunnolla nestettä.. Senkin takia ajattelin ettei varmaan tee kovin hyvää et se verinen ja musteinen neste on avohaavaa vasten kelmun alla..

    • tatuointijeejee

      Itse otin tänään ison kuvan jalkaan, annoin kelmun olla 3h, pesin ja rasvasin helosanilla.
      En varmaankaan laita enää yöksi kelmua, pesen ennen nukkumaan menoa ja rasvaan taas helosanilla. Väljät yövaatteet päälle :)

    • fiksuista fiksuin.

      On se jännä kattoo näitä vastauksia kun aina on toinen toistaan fiksumpia vastauksia ja tietäjiä.
      Emäntä otti tatskan eilen ja se kalvo mitä päälle laitettiin ei todellakaan ollut mitään elmu kelmua vaan A4 arkissa olevaa liimamaista ohutta kalvoa joka jätettiin vain tatuointi kohtaan, ja ohjeen mukaan pidetään muutamia päiviä jos pysyy.

      • fiksuista fiksuin

      • Haavanhoitaja
        fiksuista fiksuin kirjoitti:

        Näköjään täälläki oli lopussa se oikee kalvo merkki eli Suprasorb F Film.
        ja linkki/ hoito ohje http://www.tattoomaailma.com/product/873/suprasorb-f-film-10cm-x-10m

        Opsite, Tegaderm, Hydrofilm jne. Haavanhoidossa käytettäviä ihonsuojakalvoja jotka saa olla paikoillaan jopa viikon, ja niiden alle ei saa laittaa rasvaa. Pitäisi parantua ilman rupea.


      • Anonyymi
        Haavanhoitaja kirjoitti:

        Opsite, Tegaderm, Hydrofilm jne. Haavanhoidossa käytettäviä ihonsuojakalvoja jotka saa olla paikoillaan jopa viikon, ja niiden alle ei saa laittaa rasvaa. Pitäisi parantua ilman rupea.

        Tämä..haavakalvo ylivoimasest paras.hengittää,ei sotke,ei rupea..ottaa pois ni uusi iho alla


    • Tatuoija

      Hoito-ohjeita on monenlaisia, jokaisella tatuoijalla on oma suosituksensa, mutta se ei tarkoita sitä, että muut hoito-ohjeet olisivat vääriä tai huonoja.
      Nykyään käytetään paljon kosteaa haavanhoitoa, eli tatuointia parannellaan kelmun alla muutama päivä.
      Joko TatuDerm-kelmun alla, jonka annetaan olla 12-24h
      TAI Elmu-kelmun alla, jonka kanssa ei käytetä rasvaa, vaan pestään ja vaihdetaan uuteen kelmuun muutamia kertoja päivässä.

      Kostea haavanhoito toimii pinnallisiin haavoihin erittäin hyvin, rupea ei yleensä synny, koska kaikki erittynyt kudosneste pestään pois eikä se pääse kuivumaan ruveksi. Omille asiakkailleni suosittelen aina kelmutusta, mutta korostan toki, että jokaisen iho on erilainen ja jos kelmu ei tunnu omalle iholle toimivalta hoidolta, niin voi myös pestä ja rasvata alusta lähtien.
      Kelmun kanssa iho paranee mukavan nopeasti eikä rupea tarvitse sitten varoa.

      Eli kelmuhoito on ihan yleisesti käytetty, ammattimainen ja fiksu jälkihoito, jota ei tosin Suomessa olla käytetty vielä montaa vuotta.

    • kannattiko

      onko normaalia että tatuointi pukkaa väriä ulos paljon? nyt viikon vanha kuva ja punainen:suihkuttelen ja rasvaan aina pesun jälkeen,n.3-4nkrt pvssä.aina rasvauksen yhteydessä alkaa väriä tulemaan ulos;mites teillä muilla onko käynyt näin? tämä eka kuvani ja mietin että jääkö myös viimeiseksikin.

    • Tultsu

      Otin tänään kohtalaisen kokoisen mv-tatskan. Hoito-ohje: Muovi pois illalla ja kevyt suihku. Sit vähän Bepanthenia pintaan, mieluiten sinistä, mut punanenki käy. Löysät vaatteet siitä kohtaa, ettei haudu eikä saa hangata. Suihku joka päivä, ei taaskaan millään harjalla raapimista vaan kevyt pesu ja taputellaan kuivaksi. Sitten taas rasvaa, eli Bepaa jne kunnes paranee. Aurinkoa ja saunaa kannattaa välttää.

    • tietämätöntatuoitava

      Mites ku mulle tehtiin toissapäivänä kuva ranteesta kyynerpäähän (koon vuoksi kerron) ja laitettiin liikkeessä haava laastari (ei siis mikään normaali elmukelmu vaan enempi rakkolaastarin tapanen) ja sanottiin että antaa olla 3-5vrk ni paranee siellä alla vähän ku itestään, eikä oo ollu kyl YHTÄÄ kipee eikä yhtää rupee näy. ennestään 7 isoo kuvaa mitkä aina hoitanu normaalisti eli vaan rasvaus huuhtelu eikä kelmua ollenkaan ja kaikki parantunu hyvin, mutta mitä mieltä tästä olette? onko kukaan koskaan koittanu/kuullu ?

    • Anonyymi

      Mistä ihmeen ruvesta porukka puhuu 😅😅😅
      Vissiin tehty vähän syvemmälle ne teidän rupikuvat

    • Anonyymi

      Tärkein asia on panna Pekka-puupää -hattu päähän .

    • Anonyymi

      Leimattu reppana rupisine töhryineen - siinäpä vasta tavoitetila itse kullekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe