Sivuääni sydämessä

suru puserossa

Meidän terrieri-papalla, 12 v todettiin sivuääni sydämessä. Itse asissa vein koiran lääkäriin väsymyksen ja omituisen korvavaivan vuoksi. Jos korvan lehteä hipaisi niin koira ulahti, tosin trimmasin ja nypin korvakarvat ennen lääkäriin menoa ja koira ei silloin sanonut mitään. Lääkäri löysi pientä punoitusta "väärästä" korvasta eli siltä puolelta mitä koira ei varonut. Antibiootteja ja kortisonia lääkkeeksi. Samalla kuunteli sydämen ja siellähän oli sivuääni joten verenpainelääkkeet myös mukaan. Väsymys johtui siis siitä.
Nyt ollaan syöty reilu viikko lääkkeitä ja tuntuu ettei mikään niistä tehoa, koira on joka toinen päivä väsynyt ja kipeän oloinen, kun sitten toisina päivinä on kutakuinkin normaalin oloinen. Koira syö ja juo normaalisti, ulkoilemaan lähtee melko reippaana jos sen ensiksi saa herätettyä. Kaulapnnan pujoittaminen kaulaan on taitolaji, pelkää vietävästi että kosken samalla korvaan. Voisikohan nyt olla sen kanssa niin että kipua ei enää ole mutta pelko kivusta on jäänyt? Eilenkin koira oli sylissä jolloin koskin korvaan ja sille alueelle muutoinkin ja koira ei reagoinut mitenkään.
Koiran yleisterveys on ollut hyvä ja nämä kaikki on tullut lyhyessä ajassa, korvavaiva kolmatta viikkoa ja väsymys tuli samoihin aikoin. Koira ei ole yskinyt tai väsynyt lenkeillä aikaisemmin.

Mietin että onko kenelläkään kokemuksia moisista vaivoista, onko kyse edes korvasta vai voiko olla jokin muu syy ja minkälainen ennuste sydänvikaisella koiralla on? Pitääkö jo alkaa miettimään sitä pahinta vaihtoehtoa vai kestääkö vaikutuksen tuleminen kauan? Ostan valjaat jos se helpottaisi koiran ulos lähtemistä.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

4

4569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ergergerg

      En oikein osaa sanoa tuosta korvavaivasta, mutta sydämen sivuääni ei välttämättä ole vakava asia.
      Sen tiedän siitä, että itse olen kolmikymppinen mies ja minulla on syntymästä asti ollut sydämessä sivuääni ja vieläkin olen hengissä ;)

    • sydämessä

      se verran on kokemusta, että jos sydämessä on vajaatoimintaa se saattaa aiheuttaa väsymystä ja hengenahdistusta ja voi aiheuttaa veden kerääntymistä esim. keuhkoihin. Siihen on olemassa lääke jolla koiran oloa voidaan parantaa, ensin täytyisi tietenkin tutkia, ettei koiralla ole mitään tulehdusta ja lääkitä se kuntoon, kipu korvassa voi johtua juuri jostain tulehduksesta, antibiootin pitäisi siihen "purra". Osta ihmeessä valjaat, se kipu voi johtua vaikka kaularangasta, jolloin kipu säteilee vaikkapa korvaan? Sydänlääkkeen aloittaminen jatkuu yleensä koiran loppuelämän, mutta jos se helpottaa asiaa niin eikö se ole silloin ok.

    • ei ongelmia

      meillä on 8-vuotiaalla koiralla lievä sivuääni, ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia eikä lääkitystä kuulemma tarvita kun ei ole oireita (yskä, hengitysongelmat).

      Jos väsymys ja kipuilu ei mene ohi, niin etsi toinen eläinlääkäri ja pyydä katsomaan korva uudestaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun eläinlääkäri hutiloi diagnoosissaan.

      • tipsulla

        Minulla oli 2 tiibetinspanielia.Nyt enään yksi.Kummallakin on todettu sydämen vajaatoiminta.Ville kuoli viime kesänä.Sydän ei enään jaksanut.Ville eli 13 vuotiaaksi.Ville sairasti sydäntään 2,5 vuotta.Vaiva ilmeni kun lenkillä väsyi.Aluksi ei ollut yskää ollenkaan.Vuosi ennen kuolemaa alkoi yskimään.Nesteenpoisto lääkitystä itse säätelin oireiden mukaan.Sai vielä kolmannen lääkkeen vaivaan.Loppu ajasta oli niin väsynyt.Oli tasapaino häiriöitä.Tuli epilepsiakohtauksia.Sitten tuli se aamu kun piti raskas päätös tehdä.
        Minulle jäi vielä yksi tipsu.Hän on sairastanut sydänvaivaa vuoden ja 2 kuukautta.Lääkitys on ollut tuon ajan.Vaiva huomattiin kun käytin koiraa lääkärissä muun asian takia.Hänellä todettiin munuaisten vajaatoiminta.Yskää ei ole.Kävelee lenkillä reippaasti.Koira on 14 vuotta vanha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe