Eva ompelukoneen ohjekirja

Omeplin viimeksi yläasteell...

Sain lahjaksi mummoni vanhan eva merkkisen ompelukoneen. Tarkemmin siinä lukee Eva economic 530. En tiedä yhtään minkä ikäinen kone on, mutta ei varmastikaan ihan uusimmasta päästä. Ohjekirja ei tietenkään ollut mukana, joten nyt ompelua aloittaessa meni sormi suuhun aika ennätyksellisen nopeasti. Olisiko kenelläkään tuon koneen ohjekirjaa? Joko turhaa, jonka voisin ostaa (postissa mulle) tai niin, että voisit skannata siitä minulle tärkeimmät sivut. Tai mikä helpointa, jos tietäisit mistä sellaisen saisi tilattua esim. netistä. Jos ei mistään tuollaisesta ole tietoa, niin olen kiitollinen ihan vain ohjeistuksista, joita jaksatte tähän ketjuun kirjoittaa. Esim. kuinka puolaan lankaa, miten langat laitetaan, mitkä säädöt millekin ompeleelle jne.. perusjuttuja joilla pääsisin ompelun alkuun. Kiitos!

30

33248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pwilander

      Hei,
      Minulla sattuu olemaan käyttöohje EVA Economic 530 koneeseen. Siinä on 2 sivua suomeksi.Jos haluat lisää ohjeita, niin löytyy myös 40 sivuinen ohjekirja 560-malliin, joka lienee melkein sama kone. Ohjekirja on vähän hankalampi kopioida tai skannata, mutta yritä tällä ohjelehtisellä ensin. Lähetän sen antamaasi sähköpostiin.
      Puolaaminen on ihan helppoa, jos ymmärsin kysymyksesi. Pistät vain tyhjän alalankarullan puolausakseliin ja painat sitä hieman oikealle vastarullaa vasten. Se napsahtaa vähän. Lanka kierretään ensimmäisen ohjaimen rullan kautta puolarullalle. Käynnistät koneen. Se lähtee kelaamaan vastapäivään ja pysähtyy automaattisesti rullan täytyttyä tukea vasten. Terv. Pauli Wilander

      • Epätoivoinen

        Hei Pauli,
        Sattuisiko sinulla vielä olemaan tuo ohjekirjanen tallessa Eva 560 ompelukoneeseen? Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos saisin kopion siitä.


    • Evan onnellinen

      Joo. Minä kanssa ostin harmaan EVA:n rautamötikän 13 vuotta sitten käytettynä eli ikää on sillä varmaan yli 30 vuotta ja öljyäminen oli se, joka ensin huollossa opetettiin. Koristeompeleita en ole saanut vielä vähän käytön vuoksi toimimaan, mutta kaikki muu pelaa. Mutta kun otan puolaamisen ajaksi neulan pois, niin minulla on ongelma: koneen neula on siirtynyt jonnekin vasemmalta keskelle ja ei tietenkään enää ompele. Viimeksi löysin netistä ohjeet, mutta ne on nyt kadonneet....olisi paksujen sohvapäällysteiden ompelu kesken.

    • kalapuikkomies

      Hei!

      Ostin tänään EVAn joka on varmaan 50-60 luvulla valmistettu. Kone lepää pusen laatiokon päällä jossa on sivu pöytä joka nouse pystyyn säilytyksen ajaksi, sen moottorin puoleisessa päässä on pieni säilytys laatikko puisessa rungossa. Moottori ja vetohihna ja pyörä ovat ulkopuolella niinkuin kaikissa tuon ajan koneissa. Väriltään se on harmaa valkoinen, kromia on ainakin tikin valitsin ja tässä on muuten zidzag, eli siksakkaa.

      Onko kenelläkään hajua mikä malli voisi olla kyseessä. Mitään ulkoisia merkontöjä ei ole paitsi koneen kyljessä "klass 1168" joka ei netti haulla tuottanut osumia. Tarvitsisin koneen käyttöohjeen, lähinnä puolaus ja säätö infot.

      T Antero

    • Ompelijako

      Minulla on Eva mallin 1166 ohjekirja.

    • housun korjaajatar

      Aivan sama onglema täälläkin! Ostin käytetyn vanhan Eva electronic 1080 -ompelukoneen, enkä pääse alkua pidemmälle :(
      Kuinka alalangan osat kiinnitetään koneeseen? En osaa asentaa osia enkä puolaa koneeseen millään!
      Sattuisko kenelläkään olemaan tästä tietoa? Kovin kiitollinen olisin minäkin.

      • 65

        mulla 904 super,siinä kyllä irtoo se puolapesä,ensin sieppari ja sit lukkorengas sen jäkeen voi laittaa puolan.


    • ajattelin paikata housut kun koirani näykkäisi reiän niihin ja täältä ohjeita katsomaan niin huomasin tämän, mulla on tuollainen eva ompelukone ja skannasin sen ohjekirjan ja laitoin nettiin, tuossa jos jotain apuja on, siitä klikkaamalla sivut isonee joten taitaa niistä selvän saada ja kuvat voi kopioida omalle koneelle http://s1264.photobucket.com/albums/jj499/Eva_Midinette/?start=all kyllä olen voidellut kevyesti niitä sukkulan renkaita ainakin ja joskus neulajalkaakin, oliko tässä vai tuossa vanhemmassa koneessa jotain reikiä joissa punainen maali joihinka laitetaan pisara öljyä

      kait nuo housut jotenkin tursittua saan, se oli vain hellyys näykkäisy mutta on niin isot hampaat koiralla että välillä käy näin.

      • solroos

        KIITOS sinulle toni.sm

        Minulla on juuri tuollanen Eva Misdinette ja siitä puuttuu ohjekirja ! Kopsaan sen nyt täältä .


      • Verhonkanttaaja

        Voi pahus! Kopioin tuon käyttöohjeen aikoinaan ja nyt sitä ei enää ole minulla tallessa. Tuo linkki ei anna enää ohjetta.,

        Onkohan lataaja vielä kuulolla, voisiko ladata uudelleenn?


    • EVA economic 501

      Sain ilmaiseksi EVA economic 501 ompelukoneen ja ajattelin opetella viimeinkin ompelemaan, mutta taidot on hieman ruosteessa, kun viimeksi oon ommellu ylä-asteen käsityöntunneilla huonolla menestyksellä ja siitä on yli 10 vuotta, joten minullekin voi mielellään laitella käyttö ja ompeluohjeita, jos niitä sattuu löytymään! :)

    • Caro

      Heipähei,
      sain lainaksi Eva economic 540 ompelukoneen ja yllätys... ei mitään käsitystä kuinka langat siihen pujotetaan?? Kenelläkään mitään ohjeita sellaisesta?? Itse istuin ja koettelin vaikka minkälaisia pujotteluita mutta mikään ei osottautunut sinnepäinkään olevaksi.
      Jos jollain olisi ohjeita antaa niin olisi ihanaa, pääsisi ompelemaankin :)

      • Maikki5

        Hei!
        Oletko saanut ohjeita? Minulla on sama ongelma. Jos olet saanut ohjeita saisinko sinulta apua.
        tv. Maikki


    • mummeli

      Mistä löytää Eva-ompelukoneen hihnan ,joka meni poikki ???APUA!

    • Öljykannu

      Eikö Eva Chaming ompelukoneita tarvi öljytä??

    • ieeva

      Mulla on tollanen joku Eva-merkkine ja ylläripylläri hukkasin myös ohjekirjasen. Mun koneessa lanka pujotellaan oikealta vasemmalle päin ensin siihen koneen päälle ohjaajaan, joka pikkuisen jo kiristää sitä, sitten alaspäin kiristäjään, jossa on sellaiset kiristävät metallilautaset ja niiden välistä, sit alaspäin vielä ja sellaisen muovisen mutkan ali ja ylöspäin siihen mikä liikkuu ylös-alas, sitten siitä vaan alas ja yhden metallilenkuran taa, joka on siinä neulan yläpuolella. Sitten neulaan. Näin mun koneessa. Sekavaa selostaa, mutta kun konetta katsoo niin loogista.

    • Isijainsinööri

      Ekotorilta hankittu Eva 2502 kaipaa myös käyttöohjetta - löytyisikö keneltäkään???

    • Eva M3000

      Eva M 3000 käyttöihjetta kaipaa hän pikaisesti, onko kelläkään ?

      • Trr

        Olisko kellään Eva charming merkkiseen koneeseen käyttöohjetta? Tai osais kertoa langanpujotuksesta ym. puolalaisesta.??


      • Anonyymi
        Trr kirjoitti:

        Olisko kellään Eva charming merkkiseen koneeseen käyttöohjetta? Tai osais kertoa langanpujotuksesta ym. puolalaisesta.??

        Soita Eva myymälään ompelu koneessa on etuosassa kaavio joka neuvoo miten kone langoitetaan miulla myös Eva charming kone


    • Tiis-Taina

      Olisiko kellään Eva 2014 -ohjekirjaa? Omani olen vissiin kierrättänyt paperinkeräyksessä silpuksi.

    • Maruzela

      Moi. Sain lainaksi Eva economic 590 ompelu koneen... Eikä tietenkään ohje kirjaa ole olemassa enään. Osaisiko joku neuvoa miten langat laitetaan? Tai jos Joltain löytyy ohjekirjan kyseiselle koneelle tai vastaavanlaisen olisin todella kiitollinen! :)

    • niksi_nikkari
    • ollipal

      Minulla jo viikkoja ollut hakusessa EVA Economic 560 koneen ohjekirja. 530 tai 580-590 ohjekirja kävisi myös! Jos mitenkään joku pystyise sen minulle lähettämään, niin olisin ikuisesti kiitollinen.

      T. Olli

      [email protected]

    • Enn

      Tarve olisi Eva 590 ohjekirjalle, löytyykö jostain?

    • Anonyymi

      Hei kaikki ompeluintoiset!
      Ostin kirppikseltä lapsenlapselleni 7 vuotiaalle Eva Midinette merkkisen koneen, koska se on hänen ikäiselleen passelinkokoinen käsitellä.
      Kaik muutoin hyvin mutta ohjekirjanen puuttuu.
      Tiedoista kiitollisena odottelee Tuija mummo

      • Anonyymi

        Hei kaikki ketjuun kirjoittaneet! Langotus on yleensä aika simppeli homma, ehkä mun helppo sanoa kun oon ommellu koko ikäni, mutta jos joku kaipaa vielä Eva 590 mallin ohjeita niin just sain käsiini tuon koneen ohjekirjoineen.


    • Anonyymi

      minulla on tuommoisen ohjekirja joudun nyt luopumaan kun meni rikki ja lisäosia ei saa

    • Anonyymi

      Hei!
      Olisiko kellään EVA M2700 ompelukoneeseen käyttöohjetta? Sain sen mun äidiltåä mutta ajan kuluessa käyttöohjeet menneet hukkaan. Jos joltain löytyy kyseiseen koneeseen käyttöohjeet niin olisin ikuisesti kiitollinen jos ne voisi minulle sähköpostiin laittaa. Tässä sähköpostini: [email protected]

    • Anonyymi

      Hei! Sain perinnöksi Eva economic 590 ompelukoneen, siitä puuttuu tarvikelaatikko. Kuuluuko tähän malliin sitä? Ohjekirjassakaan ei ole kuvaa eikä mainintaa. t. Anne

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe