Ihon pigmentoituminen arpihoidon jälkeen

Fraxelissa käynyt epätoivoinen

Olen joskus törmännyt täällä keskustelussa viestiin, että jollakin on aurinko aiheuttanut ihon voimakkaan pigmentoitumisen aknearpien hionnan/laseroinnin jälkeen. Näin on käymässä nyt itselleni. Viimeisestä Fraxel-hoidosta on 4 kk. Voimakkaista suojakertoimista ja auringon välttämisestä huolimatta ruskeaa pigmenttiä tulee tosi helposti. Pelottaa, kuinka ruskeaksi muutun ja jäänkö tämän näköiseksi loppuiäkseni! Haluaisin kuulla, onko kenelläkään muulla ollut vastaava ja onko pigmentti vaalennut ajan myötä? Vai joutuuko aurinkoa välttelemään loppuelämänsä :(

22

5302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen epätoivoinen

      Mulla ei ole ihan samaa ongelmaa, mutta fraxelin jälkeen meni mullakin naama pilalle: nimittäin muuttui pysyvästi superherkäksi ja punaiseksi. Aurinkoon en edes uskalla mennä, kun kasvot punottaa muutenkin jatkuvasti. Montako kertaa kävit hoidoissa? Mulle tehtiin 3 hoitoa ja viimeinen ihan liian suurilla tehoilla.

      Saitko rahoja takaisin epäonnistuneesta hoidosta? Mä en ole edes kysynyt (vielä), mutta harmittaa vietävästi että kasvot on pilalla ja maksoin isot rahat siitä. Oon nyt odotellut pian jo kaksi vuotta, muuttuuko kasvoni normaalin värisiksi. Ei hyvältä näytä. :(( Mulle ei edes kerrottu, että tällainen riski on olemassa. Jos olisin tiennyt, en olis ikinä mennyt mokomaan operaatioon. Harmi vaan kun tehtyä ei saa tekemättömäksi. :´(

      • Fraxelissa käynyt epätoivoinen

        Joo, tulikin mentyä mokomaan hoitoon. Arpien kanssa olisi kyllä pärjännyt, mutta nyt iho on aivan pilalla! Kysyin kyllä saako rahat takaisin, mutta ei kuulemma saa. Korvausta ehdit hakea vielä potilasvahinkovakuutuksesta, kysy vaikka hoidon tehneeltä lääkäriltä.
        Minullekin tehtiin kolme hoitoa ja viimeinen oli todella raju hoito. Saitko jälkihoito-ohjeita? Minä huonot ohjeet suullisesti. Mullekaan ei kerrottu riskeistä mitään :( Toivottavasti meidän ihot tästä vielä joskus tulee paremmiksi. Olen yrittänyt saada tietoa tästä asiasta, mutta aika pahalta näyttää. Todennäköisesti iho tulee olemaan aina herkkä auringolle, saunalle jne. Haluaisin kuulla vielä muilta kokemuksia Fraxelista tulleista ongelmista, erityisesti tuosta pigmentoitumisesta.


      • mulla myös

        Kuulostaa siltä, että sulla on katkennut hoidoissa paljon verisuonia. Niin minullakin! Varsinkin nenän pielistä ja poskipäistä, joihin muutenkin tulee helpommin couperosaa. Ei tarttis olla vielä tässä iässä :(


      • Fraxelissa käynyt epätoivoinen

        Mulla myös on katkenneita verisuonia hoidon jälkeen. Varsinkin nenän pielissä ja poskissa.


      • minulla
        Fraxelissa käynyt epätoivoinen kirjoitti:

        Mulla myös on katkenneita verisuonia hoidon jälkeen. Varsinkin nenän pielissä ja poskissa.

        Minulla on nuo katkenneet verisuonet ja couperosa periytynyt melko voimakkaana äidiltä. Olen hoitanut noita pois KTP-laserilla (ns. vihreä laser) ja kosmetologin hoidoilla. Ainakin tähän "tavalliseen" tapaukseen nuo hoidot ovat auttaneet hyvin. Oletteko siis kyselleen auttaisiko se myös tuohon fraxelin jälkihoitoonkin.


      • toinen epätoivoinen
        minulla kirjoitti:

        Minulla on nuo katkenneet verisuonet ja couperosa periytynyt melko voimakkaana äidiltä. Olen hoitanut noita pois KTP-laserilla (ns. vihreä laser) ja kosmetologin hoidoilla. Ainakin tähän "tavalliseen" tapaukseen nuo hoidot ovat auttaneet hyvin. Oletteko siis kyselleen auttaisiko se myös tuohon fraxelin jälkihoitoonkin.

        noilla kosmetologin hoidoilla? Ktp-laserissa olen käynyt jo useita kertoja, mutta se ei auta tähän yleispunakkuuteen ja kasvojen hehkumiseen, katkenneet verisuonet toki väheni. Millaisissa kosmetologin hoidoissa olet käynyt? Varasin ajan nlite-laseriin, onko sinulla kokemusta vai meneekö rahat hukkaan? Onko sinulla jotain hyviä kokemuksia jostain kosmetologien tekemästä hoidosta? LHE, elois ja mitä näitä onkaan? Olisin erittäin kittollinen vastauksesta.


      • toinen epätoivoinen
        mulla myös kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että sulla on katkennut hoidoissa paljon verisuonia. Niin minullakin! Varsinkin nenän pielistä ja poskipäistä, joihin muutenkin tulee helpommin couperosaa. Ei tarttis olla vielä tässä iässä :(

        Aikaisemmin minulla ei ollut mitään couperosaongelmaa. En edes meikannut kasvojani, koska ihon väri oli tasaisen vaalea. Nyt pitää meikata joka päivä vahvoilla Blascon meikeillä. Tämä fraxel pilasi kasvoni ja masentaa tämän punaisen naaman kanssa. Jos joku tietää jonkun hyvän hoidon millä tämän punakkuuden saisi pois tai edes vähenemään, niin olisin todella kiitollinen! Olen valmis myös maksamaan hoidosta, joka oikeasti tehoaa. Ktp-laserissa olen jo käynyt useita kertoja, ei auta yleispunakkuuteen. Lisäksi epäilen, että tuo ktp teki kasvoista entistäkin herkemmät. Ne punoittaa pesusta, rasvauksesta, viimasta, ihan kaikesta. Saunaan en uskalla edes mennä. :((


      • toinen epätoivoinen
        Fraxelissa käynyt epätoivoinen kirjoitti:

        Joo, tulikin mentyä mokomaan hoitoon. Arpien kanssa olisi kyllä pärjännyt, mutta nyt iho on aivan pilalla! Kysyin kyllä saako rahat takaisin, mutta ei kuulemma saa. Korvausta ehdit hakea vielä potilasvahinkovakuutuksesta, kysy vaikka hoidon tehneeltä lääkäriltä.
        Minullekin tehtiin kolme hoitoa ja viimeinen oli todella raju hoito. Saitko jälkihoito-ohjeita? Minä huonot ohjeet suullisesti. Mullekaan ei kerrottu riskeistä mitään :( Toivottavasti meidän ihot tästä vielä joskus tulee paremmiksi. Olen yrittänyt saada tietoa tästä asiasta, mutta aika pahalta näyttää. Todennäköisesti iho tulee olemaan aina herkkä auringolle, saunalle jne. Haluaisin kuulla vielä muilta kokemuksia Fraxelista tulleista ongelmista, erityisesti tuosta pigmentoitumisesta.

        Ainoastaan suullisesti kerrottiin jotain (en enää muista mitä). Eniten minua harmittaa se, että riskeistä ei kerrottu MITÄÄN. Kysyin vielä, että onko tässä jotain riskejä, koska en missään nimessä halua ottaa mitään riskejä. Sanottiin ettei mitään riskejä, ainoastaan voi olla mahdollista ettei hoito tehoa arpiin. Minulla on muutama vanha aknearpi poskella (ei edes mitenkään häiritseviä, mutta perfektionisti kun olin..), joita oli tarkoitus hoitaa. En olisi edes halunnut, että koko kasvot käsitellään, mutta hoitaja sanoi, että kannattaa käsitellä koko kasvot. Nyt on sitten arvet jäljellä (en juurikaan huomaa muutosta niissä), punaiset, superherkät kasvot, pari tonnia keveämpi lompakko ja mieli maassa. :´(

        No eipähän tarvii miettiä mihin kaikki tulevat rahansa sijoittaa. Lomamatkat ja muutkin hankinnat saa jäädä. Pakko päästä eroon tästä punakkuudesta, hinnalla millä hyvänsä. Vielä kun tietäisi mikä olisi paras hoito, niin sijoittaisin siihen kaikki pennoset. Ktp ei ainakaan tehoa tähän yleispunakkuuteen.

        Toivottavasti saadaan joskus ihomme kuntoon. Sulla tuo on kuitenkin aika tuore tapaus vielä, sen puolesta toivoa paremmasta on varmasti. Mulla hoidoista on pian jo kaksi vuotta, että alkaa toivo jo hiipua... :´(


      • toinen epätoivoinen
        Fraxelissa käynyt epätoivoinen kirjoitti:

        Mulla myös on katkenneita verisuonia hoidon jälkeen. Varsinkin nenän pielissä ja poskissa.

        mutta kun mulla on koko kasvot punaiset. :((


      • käsittelyä
        toinen epätoivoinen kirjoitti:

        noilla kosmetologin hoidoilla? Ktp-laserissa olen käynyt jo useita kertoja, mutta se ei auta tähän yleispunakkuuteen ja kasvojen hehkumiseen, katkenneet verisuonet toki väheni. Millaisissa kosmetologin hoidoissa olet käynyt? Varasin ajan nlite-laseriin, onko sinulla kokemusta vai meneekö rahat hukkaan? Onko sinulla jotain hyviä kokemuksia jostain kosmetologien tekemästä hoidosta? LHE, elois ja mitä näitä onkaan? Olisin erittäin kittollinen vastauksesta.

        Nuo kosmetologin hoidot olivat huomattavasti kevyempää valohoitoa. Yksittäisiä suonia poltettiin umpeen neulalla. Jos KTP-laser ei ole auttanut, mahtaakohan nuo kosmetologin keinot olla yhtään parempia. Mutta kannattaa aina kysyä.


      • Fraxelin jälkeen?
        toinen epätoivoinen kirjoitti:

        mutta kun mulla on koko kasvot punaiset. :((

        Kun tuntuu, että se on niin suosittu hoito esim. aknearpiin. Ja onhan niitä muitakin lasereita, joilla arpia hoidetaan. Niin että eikö muille ole tullut ihon tummumista laseroinnin jälkeen? Vaaleniko myöhemmin? Millä keinoin vai itsestään?


      • hitaasti
        toinen epätoivoinen kirjoitti:

        Aikaisemmin minulla ei ollut mitään couperosaongelmaa. En edes meikannut kasvojani, koska ihon väri oli tasaisen vaalea. Nyt pitää meikata joka päivä vahvoilla Blascon meikeillä. Tämä fraxel pilasi kasvoni ja masentaa tämän punaisen naaman kanssa. Jos joku tietää jonkun hyvän hoidon millä tämän punakkuuden saisi pois tai edes vähenemään, niin olisin todella kiitollinen! Olen valmis myös maksamaan hoidosta, joka oikeasti tehoaa. Ktp-laserissa olen jo käynyt useita kertoja, ei auta yleispunakkuuteen. Lisäksi epäilen, että tuo ktp teki kasvoista entistäkin herkemmät. Ne punoittaa pesusta, rasvauksesta, viimasta, ihan kaikesta. Saunaan en uskalla edes mennä. :((

        Ensinnäkin, kun fraxel tuli Suomen markkinoille reilut pari vuotta sitten, kävin lukemassa mm. amerikkalaisilta laitteiston kehittäjien sivuilta aiheeseen liittyvää asiaa ja ainakin yhdessä lähteessä todettiin täysin selkeästi että käsittelyn jälkeen iho on suojattava vaatetuksella tai suurikertoimisella aurinkovoiteella auringolta KAHDEN VUODEN AJAN toimenpiteen jälkeen (ts. kunnes ihon pigmentoituminen on toivon mukaan palautunut jotakuinkin normaaliksi). Monessa lähteessä puhutaan kuitenkin vain esim. kolmesta kuukaudesta tai muutamista viikoista jolloin auringon valoa tulisi välttää. Se ei mielestäni mitenkään riitä. Normaalin arvenkin pigmentoitumiseen kuluu 2-3 vuotta.

        Toiseksi, eiköhän olisi syytä antaa ihon toipua tuosta itse asiassa melko rankasta koettelemuksesta ensin vähintään 3 vuotta jonka jälkeen yleensä vasta voi varmuudella todeta tilanteen mm. punoituksen/arpeutumisen/pigmentoitumisen suhteen eikä suinkaan mennä ottamaan lisää esim. ktp hoitoja. Jos esim. iho kuoriutuu ihan mekaanisen esim. ns. asfaltti-ihottuman seurauksena melko syvältä, se saattaa punoittaa varsin pitkään, muuttua sitten melko valkoiseksi ja vasta sitten n. jopa kolmen vuoden kuluttua saavuttaa lopullisen tilansa jolloin on lähes täysin normaali väriltään.


      • aivankamala

        Missä kävit


    • kerrotaan liian vähän

      Ikävä kuulla kokemuksestasi. Minäkin olen miettinyt ihon tasoittamista laserilla, mutta ilmeisesti siinäkin on riskinsä. Kertokaa, oletteko olleet tyytyväisiä.

      • fraxel

        Missä olette käyneet tässä Fraxel-hoidossa????


      • billy40

        eka kerta noin 5 päivää kesti toipum., toinen kerta noin 2 vko. 2 krt jälkeen tulos voi jo näkyä, otan vielä 1 krt keväällä ja ehkä 2 lisää syksyllä.


    • Olentehytmoniasanoilekur

      Mul ei turvotus laske. Punainen iho ollut jo pitkään. Kudosnesteet valuu ja haavoja.

    • Eilaserille

      Tämä on näköjään vanha viestiketju, mutta pakko kommentoida! Olen tuskastellut poskissa olevia aknearpia pitkään. Kävin ensin ihotautilääkärilla jossakin happokuorinnassa: ei tehoa, ja seuraavana kevään tuli pigmenttiläiskiä silmien alle ja otsaan. Syksyllä menin Plastic Surgery Centeriin lasehoitoon, ja voi kunpa tuon saisi peruttua! Arvet eivät todellakaan lähteneet, ja hoidetut alueet (posket) ovat laajalti täynnä pieniä reikiä. Lisäksi kaikkein pahin ongelma on juuri tuo punoitus! Silmien alla on vaaleat ympyrät, ja selkeä poskien hoidettu raja näkyy koko ajan. Kasvoni ovat aivan pilalla. Kun kävin talvella laskettelemassa, ongelma näkyi potenssiin sata! Posket oli punaiset ja silmien ympärillä suuret valkoiset laikut. Reissun jälkeen posket lehahtivat täyteen pientä näppyä. ENpä olisi koskaan alkanut hoidattamaan poskiani missään :( :( Hoidin teki sairaanhoitaja, mutta olen käynyt sähköpostikeskusteluja ko. paikan lääkärin kanssa. Hän on antanut vääriä olettamuksia reikien katoamisajoista, ja kaiken kukkuraksi kommentoi kuviani, että hänen mielestään arvet ovat madaltuneet. Tämä oli pelkkä vitsi, sillä kaikki näkevät ennen/ jälkeen kuvistani, että ennen kuvat ovat paremmat.

      • IhoPilalla

        Hei "Eilaserille" !

        En tiedä tuletko koskaan näkemään postiani, mutta mulle on käynyt aivan samalla tavalla :( Mun kasvot on täynnä pieniä reikiä, ja kasvoja peittää verkkomainen kuviointi, joka on siis käytännössä laserin jättämä arpi. Minulla on kyseessä koko kasvot. Olen myöskin ollut yhteydessä samaan hoitavaan tahoon, mutta he eivät ota huoltani vakavasti. Minulle on kerrottu, että reiät katoavat 6 kk kuluessa, mutta minkäälaista parantumista ei ole tapahtunut nyt 4 kuukauteen. Mulla on myös hyperpigmentaatiota, ja kasvojen yleisväri muuttunut kauttaaltaan ruskeammaksi, mikä ei todellakaan ollut tavoitteena. Olen noudattanut saamiani ohjeita orjallisesti hoidon jälkeen. Eniten kuitenkin harmittaa se vähättely. Ihon ikääntymismuutoksiin( olen hieman alle 40 v.) tällä ei ollut mitään vaikutusta. Päin vastoin, ihoni on järkyttävän näköinen, verrattuna entiseen. Huomattavasti huonompi. Mulla oli aiemmin huono iho, mutta nyt iho on aivan hirveän näköinen. Täynnä pientä reikää ja kuviota, joka korostuu vielä enemmän, jos sitä yrittää meikata piiloon. Eli edes meikillä tätä ei saa piiloon...


      • Eilaserille
        IhoPilalla kirjoitti:

        Hei "Eilaserille" !

        En tiedä tuletko koskaan näkemään postiani, mutta mulle on käynyt aivan samalla tavalla :( Mun kasvot on täynnä pieniä reikiä, ja kasvoja peittää verkkomainen kuviointi, joka on siis käytännössä laserin jättämä arpi. Minulla on kyseessä koko kasvot. Olen myöskin ollut yhteydessä samaan hoitavaan tahoon, mutta he eivät ota huoltani vakavasti. Minulle on kerrottu, että reiät katoavat 6 kk kuluessa, mutta minkäälaista parantumista ei ole tapahtunut nyt 4 kuukauteen. Mulla on myös hyperpigmentaatiota, ja kasvojen yleisväri muuttunut kauttaaltaan ruskeammaksi, mikä ei todellakaan ollut tavoitteena. Olen noudattanut saamiani ohjeita orjallisesti hoidon jälkeen. Eniten kuitenkin harmittaa se vähättely. Ihon ikääntymismuutoksiin( olen hieman alle 40 v.) tällä ei ollut mitään vaikutusta. Päin vastoin, ihoni on järkyttävän näköinen, verrattuna entiseen. Huomattavasti huonompi. Mulla oli aiemmin huono iho, mutta nyt iho on aivan hirveän näköinen. Täynnä pientä reikää ja kuviota, joka korostuu vielä enemmän, jos sitä yrittää meikata piiloon. Eli edes meikillä tätä ei saa piiloon...

        Näin nyt tuon viestisi, kirjoitin siis tuon ”Eilaserille” tekstin. Laserista nyt kulunut tuo noin 1,5vuotta ja ne pienet reijät on ehkä hävinneet, mutta pigmentaatio ei. Lisäksi ihan kuin poskien arvet näkyisivät vaan entistä enemmän koko ajan :( Ja näiden pigmenttiongelmien takia joudun pitämään silmälaseja jos en meikkaa yhtään, olen niin hirveän näköinen ”panda”, kun jäljet ovat niin selvät silmien ympärillä. Kävin Mehiläisessä valittavassa ongelmaa, ja siellä ihana lääkäri sanoi, ettei minun ihotyypilleni olisi koskaan voinut tehdä laserpolttohoitoa. Tämä olisi kuulemma pitänyt huomata Plasticissa. Mutta minullehan hoidon tekikin sairaanhoitaja. Olen niin katkera ja vihainen, olin jo yhteydessä asianajajaliittoon ja olen miettinyt että mitä asialle voisi tehdä. Toivottavasti kenellekään muulle ei enää käy näin! Inhottavaa olla paksulla pakkelimeikillä koko ajan, ja siltikin rajat näkyy. Mehiläisessä minulle tehtiin joulun alla lääketieteellinen neulaus, mutta se ei valitettavasti auttanut, ei arpiin eikä pigmenttiin. Nyt käytän avitcid-voidetta, toivon että se auttaisi vähän. En kyllä mene enää koskaan Plasticciin tekemään yhtään mitään ja toivottavasti se hoitaja joka hoitoja tekee tietää tästä ongelmasta! Rahat takaisin ei paljon lohduttaisi, kunpa saisin entisen naaman takaisin.


    • Expl

      Siihen ei aina uv-suojavoiteetkaan auta, jos olet muutenkin helposti päivettyvä. Kannattaa silti vielä suojata uv-valolta. Pigmentin normalisoituminen voi viedä parikin vuotta. Hoitopaikassa kannattaa käydä näyttämässä, että heille tulee kokemusta ja voivat varottaa seuraavia potilaita. Potilasvakuutus pitää asiaa "normaalina" komplikaationa, mutta kuluttajaviranomainen kyllä ottaa asian käsittelyyn, jos todistetusti sinua ei informoitu asiasta ennen hoitoa. Mutta tuskin maksaa vaivan kiusata hyvää yrittänyttä hoitavaa lääkäriäsi. Ihosi reaktio ei ole varsinaisesti ennakoitavissa.

    • ihovaurio

      Minulle tuli mikroneulauksen jälkeen pitkittäisiä arpia varsinkin otsaan ja leukaan.
      Leuka on röpelöinen ja sivuilla juonteet ja otsa on kuin hiomakoneen jäljiltä. Nenään jäi pysyvät reiät. Myös pigmenttiläiskiä on poskien sivuilla.

      Joka taholla on toistettu, ettei mikroneulaus VOI muka aiheuttaa vaurioita. Kyllä voi!
      Olen näyttänyt ihoani kahdella kosmetologilla, jotka molemmat ovat todenneet vauriot.
      Hesarissa oli juttu neulauksesta 26.2., jossa Ihoakatemian lääkäri Marge Uibu vahvisti, että väärin tehtynä neulaus aiheuttaa vaurioita. Hän sanoi hoitaneensa useita neulauksesta aiheutuneita ongelmia.
      Mikroneulausta markkinoidaan ahkerasti muka ihmeitä tekevänä hoitona. Pelkkää rahastusta koko hoito!
      Miettikää tarkkaan, kannattaako ottaa hoito, jossa rikotaan iho - seurauksena voi olla pysyvä ihon vaurio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe