toimeentulotukea aikuislukiolaiselle?

varaton

Olen pitkäaikaisesta masennuksesta toipuva vajaa 30v nainen.Terapian ja lääkityksen turvin olen lopulta pystynyt käymään aikuislukiota säännöllisesti.Voimani eivät kuitenkaan riittäisi säännölliseen työntekoon opiskelun ohella. viime syksynä yritin varata aikaa sosiaalitoimistosta, mutta sanoivat puhelimessa, että he eivät anna tukea opiskeluun sellaisessa koulussa, jossa ei saa opintotukea.Edelliset vuodet olen tehnyt epäsäännöllisesti töitä ja saanut avustusta vanhemmiltani.Nyt heidän rahat on kuitenkin loppu ja muutenkin turhauttaa olla riipuvainen heistä tämän ikäisenä.Aikuislukiolaiset, kertokaa kokemuksistanne sossutoimistossa.Oon jotenkin tosivaivautunut kerjäämään apua, vaikka esim terapeuttini mielestä minun ei pitäisi työskennellä koulun ohessa, kun on vielä abivuosikin.Tietääkö kukaan perustelua sille, että aikuislukiossa ei ole oikeutettu opintotukeen?

4

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen opiskelija

      Olen nuori nainen ja käynyt aikuislukion.Aikuislukioon ei tosiaankaan saa opintotukea,kuten en minäkään saanut.Olin nuori,mutta asuin yksin ja yritin tulla omillani toimeen.Kun ei opintotukea herunut,joten oli pakko käydä töissä.Tein vain osa-aikatyötä,mutta tulin onnekseni aika hyvin taloudellisesti toimeen.Jos en olisi saanut mitään työtä,niin munkin olisi ollut pakko pyytää toimeentulotukea,sillä mistään muualta en olisi rahaa elämiseeni saanut.Ei siinä ole mielestäni mitään hävettävää,että joutuu tällaisessa tapauksessa turvautumaan sosiaaliapuun.Se voi olla ainoa vaihtoehto;olen kuullut,että työtön aikuisopiskelija voi saada toimeentulotukea.Ilman muuta sitä kannattaa kysyä,jos ei muuten tule toimeen! Minun tietojeni mukaan yleisin peruste sille,miksi aikuislukiolainen ei saa opintotukea on se,että aikuisopiskelu ei ole päätoimista opiskelua kuten päiväkouluissa,joten se ei oikeuta opintotukeen.

    • opiskeluhenkilö

      Sossusta on nyt sanottu väärin. Sossun täytyy antaa toimeentulotukea jos käy sellaista koulua josta ei saa opintotukea, joten soita sinne uudestaan. Niiden oikeastaan pakko antaa sinulle rahaa. Tuollaiset perustelut nyt sieltä ovat ihan idioottimaisia. Ja periaattessahan sinun ei tarvitse sossulle kertoa että opiskelet, koska et opiskele sellaisessa koulussa josta saisi opintotukea. Silloinhan sossu voi kieltäytyä antamasta toimeentulotukea jos on oikeutettu opintotukeen, mutta sinähän et ole joten sossun on pakko antaa toimeentulotukea.

      • koulutustukilainen

        Hei!
        Toimeentulotukilaissa on normit, joitten mukaan toimeentulotuki eli viimesijainen taloudellinen tuki lasketaan ja annetaan. Jos et saa mistään mitään rahaa sä oot oikeutettu toimeentulotukeen, joka yksinäisellä henkilöllä on jotain 350 euroa ja vuokra päälle. Oikeus on lakisääteinen jos et saa opintotukea. Normaalin opintotuen saajallehan lasketaan opintolaina tuloksi vaikkei hän sitä ottaisikaan mutta se on jo toinen juttu.


    • Tepa

      Hei!Luin viestisi,joka koski aikuisopintotukea.Kuten jo monet totesi,ettei aikusiopintoihin ole mahdollisuutta saada tukea,mutta toimeentulotukea olisi saatava.
      Itseäni on myös hämmästyttänyt tukien myöntämisen peruste.Silloin,kun opiskelin sain todella vähän opintotukea,vaikka asuin itsenäisesti ja olin 18 vuotias.(vaikka eikö 18 vuotias ole täysi-ikäinen?)Vedottiin vain kylmästi vanhempien tuloihin...Tätä ihmetellessäni kävin myös sosiaalitoimistossa kysymässä jotakin avustusta(kävin vielä osa-aika töissä samalla).Sieltä sanottiin,että opintolainan pitäisi riittää elämiseen ja jos ei riitä saat tukea,joka on maksettava myöhemmin takaisin.(en siihen aikaan olisi halunnut velkaantua niin nuorena)
      Olen myöhemmin tullut siihen tulokseen,että opiskelija on kummallinen otus;vaikka opiskelija käy opiskelujen ohella töissä,on ansioita seurattava ettei vaan mene tienestit ylitse rajan,verotus kelassa laahaa 2 vuotta jäljessä,eli on muistettava mitä on tienannut 2 vuotta sitten(ja saako edes tukea).Mutta ulkomaalaiset saavat kaikkia tukia(joita eivät maksa takaisin?)ja me suomalaiset jonotamme leipäjonoissa!Toki on hienoa,jos pakolaisia autetaan,mutta päättäjät voisivat ensin huolehtia omasta kansastaan ja sen hyvinvoinnista.Mutta onhan se nähty,että suomessa opiskelija pystyy opiskelemaan ilman asuntoa,ruokaa,ilmaista terveydenhuoltoa(onko sitä?)ja rahaa.Joten mitä enään tässä valitamme?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe