isO KELOIDI-patti APUA!!

eyt

Onko kellään kokemusta keloidin-pattien kans, ku itelläni on kummassakin korvalehdessä keloidi-patteja(toisessa on yksi ISO keloidi patti).

Alunperi tämä ISO keloidi-patti oli hernen kokoinen (ja on ollut samakokoisena 3-4vuotta).Kävin sitten leikkauksessa(n.4vuotta sitten), mutta leikkauksen jälkeen siitä tuli entistä isompi, ja sitä leikattiin toisen kerran ja viel isommaks tuli. kun kyselin terveyskeskuksen lääkäreiltä ''mitkä nämä patit ovat, ja miten ne kasvaa tuollalailla'' , ni ne vaa sanoi jotain talin eritää rasvaa.. tai jotain sellasta... Toisen kerran leikkauksen jälkeen yksi keloidi pateista alkoi kasvaa peukalonpään kokoiseksi(eli järkyttävän isoksi ja samalla venytti korvalehteäni).

Kolmannen kerran menin yksityis korvalääkärille ja se totesi että nuo ovat keloideja, ja taas sitä ja kaks muuta keloidi-patteja leikattiin.

leikkauksen jälkeen mulle annettiin lasersädettä, paine silikoonikorviksia ja öisin käytettävät silikooniteippiä(jota en käytä enää(lääkärin luvalla), koska en tiiä miten teippi muka auttaa.. )

nyt on kulunut muutamia kuukausia kolmannen leikkauksesta ja silti nämä patit kasvavat, mut paine korvikset ovat auttaneet jonki verran mutta paine korvikseesa oleva kupari osa on hapettunut eli kuparin osan ympärille on tullut patinaa. lääkäri sanoi että voin pitää hapettuneita korviksia, jos ei ilmenny allergia-oireita (minkälaisia oireita pitäisi ilmestyä? mulla ei ainakaan minkälaisia tietoa.)


Toivoisin että voisitte auttaa esim. jotakin tietoja tai neuvoja keloidistä ja sen hoidosta ja ym.

Kaikki tiedot, hoidot, jopa pienetkin neuvot ja ym. ovat tervetulleita !

17

4915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menneisyydestä

      http://library.med.utah.edu/kw/derm/wound/excess.htm
      --> details

      En tiedä mistä kuvissa on tarkalleen kyse ja auttaako se mutta jos saat siitä jotain irti niin voihan lääkäriltä aina kysäistä.

      Itse aikoinaan kokeilin keloidivoide Medermaa josta voin jo suoraan sanoa että älä tuhlaa rahojasi, ei ollut edes isot keloidit - eikä jälkeenpäin yhtään pienemmät..

    • eilen leikattu

      Mistä sä sait sen silikoni korvanapin?
      Multa leikattiin eilen keloidi korvanlehdestä ja lääkäri sanoi että niitä sais apteekista tai instrusta. Päivä mennyt soitellessa eri paikkoihin, yhdessäkään ei ole edes kuultu tuosta.
      Olisin kiitollinen jos vastaisit

      • minäss

        silikooni nappiksia ei saa mistä tahansa, mulle tilattiin toimintaterapian kautta itävallasta(ainaskin paketissa luki made in Austria)...apteekista saa vain silikooni 'tarroja', ja ne ei oo tehonnut mulle. sun kannattais kysyä lääkäriltä ett voiko se soitella sun puolesta paikkoihin:P
        mulla oli kyl paketti jossa oli yhteystieto.. mut en löydä sitä:( ilmoitan jos löydän sen

        oliko toi sun eka leikkaus??


      • joka paikkaan soitellut
        minäss kirjoitti:

        silikooni nappiksia ei saa mistä tahansa, mulle tilattiin toimintaterapian kautta itävallasta(ainaskin paketissa luki made in Austria)...apteekista saa vain silikooni 'tarroja', ja ne ei oo tehonnut mulle. sun kannattais kysyä lääkäriltä ett voiko se soitella sun puolesta paikkoihin:P
        mulla oli kyl paketti jossa oli yhteystieto.. mut en löydä sitä:( ilmoitan jos löydän sen

        oliko toi sun eka leikkaus??

        eka leikkaus oli. Nyt mulla on korvassa ihan tavallinen klipsikorvis ja alla silikonilaastari. Se leikannut plastiikkakirurgi on jo jäänyt lomalle. Oon soitellut tosi moneen paikkaan ja kaikki ihan ihmeissään etteivät ole edes kuulleet moisesta.
        kiitos jo tuosta tiedosta että sun nappi oli australiasta. En edes tiedä miltä sen pitäisi näyttää ja mikä on oikea nimi. Kuullut oon korvanapista, -klipsistä ja -lastasta.
        Se lääkäri jonka kanssa aikasemmin olen jutellut asiasta, joka ei kuitenkaan ollut tuo joka leikkasi, palailee lomalta ja viimeistään silloin saan sitten tiedon mistä saan ihan oikean napin korvaani.


      • tuli mieleen
        minäss kirjoitti:

        silikooni nappiksia ei saa mistä tahansa, mulle tilattiin toimintaterapian kautta itävallasta(ainaskin paketissa luki made in Austria)...apteekista saa vain silikooni 'tarroja', ja ne ei oo tehonnut mulle. sun kannattais kysyä lääkäriltä ett voiko se soitella sun puolesta paikkoihin:P
        mulla oli kyl paketti jossa oli yhteystieto.. mut en löydä sitä:( ilmoitan jos löydän sen

        oliko toi sun eka leikkaus??

        missä sut leikattiin? Jos vaikka soittaisin sinne ja joku tietäis asiasta.


      • min000000000
        tuli mieleen kirjoitti:

        missä sut leikattiin? Jos vaikka soittaisin sinne ja joku tietäis asiasta.

        nyt muistin se yritys joka ''tekee'' näitä silikooni nappiksia nii on Villa Magnus, kannattaa oikeasti käskeä lääkärin tilata sulle, ku ne maksaa 55€ yks nappikorvis!!!jos lääkäri tilaa sulle niin kaupunki maksaa sen(ainaskin mulla oli niin), mut kannattaa tilata sellanen jossa ei ole metalli osaa, ku se ajan kuluessa hapettuu ja tulee patinaa(metallin osaa) mulla on kyllä mun toimintaterapian yhteystieto mut en viitti antaa tässä :S
        ai niin, Päijät-Hämen keskus sairaalassa leikattiin

        mulla ei olle ihan ton näköinen korvis:http://www.villamanus.com/sivut/SILIKONITUOTTEET.HTM


      • mikaelxx
        min000000000 kirjoitti:

        nyt muistin se yritys joka ''tekee'' näitä silikooni nappiksia nii on Villa Magnus, kannattaa oikeasti käskeä lääkärin tilata sulle, ku ne maksaa 55€ yks nappikorvis!!!jos lääkäri tilaa sulle niin kaupunki maksaa sen(ainaskin mulla oli niin), mut kannattaa tilata sellanen jossa ei ole metalli osaa, ku se ajan kuluessa hapettuu ja tulee patinaa(metallin osaa) mulla on kyllä mun toimintaterapian yhteystieto mut en viitti antaa tässä :S
        ai niin, Päijät-Hämen keskus sairaalassa leikattiin

        mulla ei olle ihan ton näköinen korvis:http://www.villamanus.com/sivut/SILIKONITUOTTEET.HTM

        Hae apteekista Dermatix -silikonigeeliä. Auttaa (mulla ainakin) keloidiin naamassa! Pieneni parissa kuukaudessa!


      • voide
        mikaelxx kirjoitti:

        Hae apteekista Dermatix -silikonigeeliä. Auttaa (mulla ainakin) keloidiin naamassa! Pieneni parissa kuukaudessa!

        kiitos, sukulainen löysi mulle kans jotain käärmevoidetta:D


      • Missä mennään
        mikaelxx kirjoitti:

        Hae apteekista Dermatix -silikonigeeliä. Auttaa (mulla ainakin) keloidiin naamassa! Pieneni parissa kuukaudessa!

        Mites on porukoilla käyny noitten keloidi pattejen kanssa, onko parantuneet. Itsellä leikkaus edessä ja sen jälkeen sädehoitoa noihin.


      • Nimimerkki
        Missä mennään kirjoitti:

        Mites on porukoilla käyny noitten keloidi pattejen kanssa, onko parantuneet. Itsellä leikkaus edessä ja sen jälkeen sädehoitoa noihin.

        Mulla on nyt n. 11 vuoden kokemus korvakeloidista. Ja se on ainoastaan painehoito, joka auttaa (en usko, että mtn käärmevoiteita kannattaa ostaa eikä se silikoniteippi toimi henkilöillä, joilla tuo keloidikasvu on voimakasta, ja yleensä se on, juuri ylävartalon - pää, kaula, korvat, jne. - alueella). Mun korvan keloidi on leikattu 4-5 kertaa. Vielä kerran aion kokeilla. Niin kauan kuin painehoitoa antava korvis toimii eli puristaa, keloidi pysyy poissa. Sädetys ei auttanut itselläni pätkääkään, enkä sitä enää edes saa. Isoimmillaan arpikudospatti on korvassani ollut kananmunan kokoinen, eli sen nyt voi jo luokitella kosmeettisen haitan lisäksi sosiaaliseksi haitaksi. Yleensä keloideista tietävät plastiikkakirurgien lisäksi sairaaloiden toimintaterapeutit. Yksityisellekin puolelle voi mennä, jos on rahaa. Mun korvis on maksanut 200€, mutta NYT näyttää olevan mahdollisuus sairaalan maksusitoumukseen, muuten ekaa kertaa näiden vuosien aikana ! Aina Kela ei ole meinannut maksaa edes matkoja Hkiin ja takaisin kotipaikkakunnalle, mutta matkat todellakin OVAT korvattavia. Muista pyytää leikkaavalta taholta ja korviksen tekevältä taholta tarvittavat lähetteet, sitoumukset, ym. Viimeisin korvis mulla oli reilut 2 vuotta, sitten se alkoi pikkuhiljaa pettää. En heti teettänyt uutta, kun uskoin sanottuun, että eli kun painehoito"nappi" on ollut paikallaan 2 vuotta, keloidi ei kasva. Eipä pitänyt paikkaansa. Kasvu tosin hidastui, mutta ei toki loppunut. Ja sitä korvista pitää myös pitää. En tiedä, mikä on "virallinen" tuntimäärä per vrk, mutta itselläni se oli korvassa koko ajan. Joskus saatoin lähteä parin tunnin reissulle ilman, ei se ainakaan siitä aktivoitunut. Korvis pitää teettää mahd. pian leikkauksen jälkeen. Tässä yksi linkki: www.villamanus.com


    • Jaa.

      Keloidejahan ei oikeastaan ikinä kannata leikata, koska ne kasvavat aina vain isompana takaisin ilman tehokasta jälkihoitoa. Kortisonihoito on esim. pitkäaikainen hoitomuoto mutta tehokas.

    • merppa na

      Keloidia ei pysytä poistaa ilman ettei se uusiutuisi... Mullakin o n korvassa keloidi ja sitä ruvetaan hoitamaan painehoidolla ja kortisoonilla(piikillä).... Plastikkakirugi sanoi ettei leikkaus ole aina ensimmäinen vaihtoehto... Ja varisnkaan Terveyskeskus-ja yleislääkärit eivät saisi leikata edes keloidia pois..

      • Apua?!

        Mulla on molemmissa korvissa tokan reiän kohdalla tommonen patti. Nyt vasta googlailun jälkeen tiiän et se on tommonen keloidi. En oo tehny mitään niille mut nyt alkaa olla niin suuret et haittaa nukkumista ja ne on aika kipeet. Jos toi leikkaus ei kannata niin mitä vois tällai itte tehdä että ne pienenisi edes vähän? En edes tiiä kui kauan mull on noi ollu, tuntuu siltä et ne vaan yhtäkkiä ilmestyi tonne korvanlehteen. Aikasemmin oli niin pienet että korvan etupuolelta niitä ei huomannut mutta nyt on kasvaneet niin että pilkottaa tuolta alapuolelta hieman. Vinkkejä mitä vois tehdä helpottaakseen oloa?


      • Vähän vaihtoehtoja
        Apua?! kirjoitti:

        Mulla on molemmissa korvissa tokan reiän kohdalla tommonen patti. Nyt vasta googlailun jälkeen tiiän et se on tommonen keloidi. En oo tehny mitään niille mut nyt alkaa olla niin suuret et haittaa nukkumista ja ne on aika kipeet. Jos toi leikkaus ei kannata niin mitä vois tällai itte tehdä että ne pienenisi edes vähän? En edes tiiä kui kauan mull on noi ollu, tuntuu siltä et ne vaan yhtäkkiä ilmestyi tonne korvanlehteen. Aikasemmin oli niin pienet että korvan etupuolelta niitä ei huomannut mutta nyt on kasvaneet niin että pilkottaa tuolta alapuolelta hieman. Vinkkejä mitä vois tehdä helpottaakseen oloa?

        Eipä siinä kai ole muuta vaihtoehtoa kuin että keloidipatti leikataan ja sen jälkeen huolellinen ja pitkä (useita kuukausia jopa vuosia) arvenhoito mm. silikonilevyillä ja -voiteilla jotta uusi keloidi jäisi mahdollisimman pieneksi.


      • Kortisoni?
        Vähän vaihtoehtoja kirjoitti:

        Eipä siinä kai ole muuta vaihtoehtoa kuin että keloidipatti leikataan ja sen jälkeen huolellinen ja pitkä (useita kuukausia jopa vuosia) arvenhoito mm. silikonilevyillä ja -voiteilla jotta uusi keloidi jäisi mahdollisimman pieneksi.

        Auttaako kortisoni?


      • Apua?!
        Vähän vaihtoehtoja kirjoitti:

        Eipä siinä kai ole muuta vaihtoehtoa kuin että keloidipatti leikataan ja sen jälkeen huolellinen ja pitkä (useita kuukausia jopa vuosia) arvenhoito mm. silikonilevyillä ja -voiteilla jotta uusi keloidi jäisi mahdollisimman pieneksi.

        Kuinka kalliiksi toi koko homma tulee? Voiks saada niinku ehkä Kelalta tai sosiaali virastosta jotain apuja? Oon kotiäiti ja ei olis oikein laittaa isoja summia tohon hoitoon. Mies saa työn kautta alennusta Mehiläisessä joten se olis varmaan se paikka missä leikkauttaisin. Pitääkö siis tilata aika ihotautilääkärille vai millaselle lääkärille?


      • Vähän vaihtoehtoja
        Apua?! kirjoitti:

        Kuinka kalliiksi toi koko homma tulee? Voiks saada niinku ehkä Kelalta tai sosiaali virastosta jotain apuja? Oon kotiäiti ja ei olis oikein laittaa isoja summia tohon hoitoon. Mies saa työn kautta alennusta Mehiläisessä joten se olis varmaan se paikka missä leikkauttaisin. Pitääkö siis tilata aika ihotautilääkärille vai millaselle lääkärille?

        Plastiikkakirurgi on oikeampi osoite. Lääkäri voinee arvioida ja kertoo voiko leikkauksesta saada kelakorvausta. Sosiaalivirastosta voi kysellä avustusta jos on täysin tuloton ja elää tukien varassa. Mutta epäilen ettei apua löydy koska kyseessä on kosmeettinen operaatio. Samasta syystä terveyskeskuskaan ei hoida.

        Ensin käydään lääkärin vastaanotolla ja silloin saa arvion leikkauksen hinnasta ja voi päättää lähteekö leikkaukseen. Lääkäri myös arvioi tilanteen onko leikkauksesta apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe