AFRIKKALAINEN AUTO

ennakkoluuloton...

Varmaan tiesitkin, että nykyinen HiLux tuodaan Suomeen Etelä-Afrikasta.
Silti hämmästykseni oli suuri, kun huomasin maahantuojalla suuressa osassa asiakasluovutukseen lähtevissä Corolloissa "Toyota South Africa Motor" -laput tuulilasilla.
-Ei olisi vielä hetki sitten uskonut Suomen kansan ajavan afrikkalaisella autolla. Juuri kun on turkkilaiseen totuttu...

14

2141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 tojotan loukussa

      Jokohan myyjät hokevat tätä uutta ja täysin odotettavissa olevaa mantraa? Sama koettiin Turkin tehtaan suhteen. Autonsa ostaneet ovat nähneet ja kokeneet mitä turkkilainen laatu on käytännössä, mutta niin vain myyjät toitottivat että turkkilaisen tehtaan laatu on parasta mitä Toyotalla on tarjota. Jos Toyotan ostajat saisivat valita haluavatko Turkissa, Etelä-Afrikassa vai Japanissa tehdy auton, moniko valitsisi Turkin tai Etelä-Afrikan?

      Toyotalla on alkanut massiivinen voitontavoitettlu globaalissa mittakaavassa ja yleensä nämä voiton kasvattamiset operustuvat aina samaan periaatteesseen. Vähemmän, useammille, kalliimmalla.

      Volkswaakkeni ratsasti kymmeniä vuosia kuplan aikanaan luomalla luotettavan auton maineella. Toyota yrittää nyt samaa. Ennen niin luotettavista Tojootoista on tehty epäluotettavia tinkimällä materiaaleista ja työn laadusta. Myynti perustuu mielikuvamarkkinointiin, jossa laadulla on samalla tavalla keskeinen merkitys mielikuvan muodostajana kuin Volvolla turvallisuusajattelu. Toyota ei yleensä ole mainostanut merkin ajo-ominaisuuksia ja syyn me jo tiedämmekin. Harvoin Tojotoita on kiitelty ajo-ominaisuuksista. 90'-luvun alkupuolella ajateltiin että käsitteellä 'laatu' tarkoitettiin tuotteen kykyä täyttää sille asetetut tarpeet ja odotukset. Nykyisellään Tojota mainostaa sellaista laatua, jota ei elävässä elämässä ole olemassa. Uusia autoja joutuu korjailemaan itse tuon tuostakin, huollon jälkiä joutuu paikkailemaan poikkeuksetta, luovutus"huolto" on sanahelinää, vikoja ilmaantuu muutaman kerran vuodessa ihan uusiin autoihin. Toyotoista kahden uuden Tojotan kokemuksella. Laatuodotukset eivät oletäyttyneet ja seuraavalla kierroksella valitsen merkin muilla kuin luotettavan maineeseen perustuvilla syillä. Nyt kun kaikki merkit ovat yhtä epäluotettavia, miksi ei valita sellainen merkki joka tarjoaa ajo-ominaisuuksia?

      • .. .. .. ..

        "Myynti perustuu mielikuvamarkkinointiin"

        Eli niinkuin jotkut valmistajat puhuvat premiumista. Luo mielikuvan muka jostain paremmasta niin voi ottaa enemmän hintaa. Lopulta auto on kumminkin sama kulkuneuvo kuin ei-premium.


    • globaalia toimintaa..

      Etelä-Afrikka on eurooppalaisten siirtolaisten "valloittama", kehittämä ja teollistama nykyaikaista teknologiaa hyödyntävä maa niinkuin amerikkakin. Mutta tokkopa Hiluxia tai Corollaa timantteilla tai kullalla kuitenkaan kokoonpanolinjoilla pinnoittavat, että tänne havumetsiinkin kelpaavat.

      • oikeasti väliä?

        Onko Toyotan tapauksessa valmistusmaalla oikeasti väliä? Suurin osa autoista on jo vuosia tuotu muualta kuin Japanista. Komponentit voivat olla peräisin ties mistä, myös Japanista.

        Aygo tehdään Slovakiassa, Yaris Ranskassa. Avensis on aina ollut brittiläinen, vietiin Euroopasta Japaniin. Edellisen korimallin Corollat brittiläisiä ja turkkilaisia, kuten nykyinen Auriskin. Edellinen täysin japanilainen Corolla taisi olla ensimmäisen korimallin Verso ennen vuotta 2004.

        Japanista ei taida tulla muuta kuin Prius, RAV4 ja Land Cruiser.

        Avensis on loistava osoitus siitä, että valmistusmaa ei todellakaan vaikuta laatuun. Toyota pystyy valmistamaan huippulaatuisia autoja maassa, jossa autoteollisuuden laatu oli vielä 1980-luvullakin sieltä syvimmästä päästä. Ranskalaiset Valeon sähkötkin saadaan toimimaan kunnolla, mikä esim. Peiugeotin tapauksessa ei ole ollenkaan varmaa. Oleellista ei ola paikka vaan käytettävät laatujärjestelmät ja ennen kaikkea niiden noudattaminen.


      • Kokemus puhuu
        oikeasti väliä? kirjoitti:

        Onko Toyotan tapauksessa valmistusmaalla oikeasti väliä? Suurin osa autoista on jo vuosia tuotu muualta kuin Japanista. Komponentit voivat olla peräisin ties mistä, myös Japanista.

        Aygo tehdään Slovakiassa, Yaris Ranskassa. Avensis on aina ollut brittiläinen, vietiin Euroopasta Japaniin. Edellisen korimallin Corollat brittiläisiä ja turkkilaisia, kuten nykyinen Auriskin. Edellinen täysin japanilainen Corolla taisi olla ensimmäisen korimallin Verso ennen vuotta 2004.

        Japanista ei taida tulla muuta kuin Prius, RAV4 ja Land Cruiser.

        Avensis on loistava osoitus siitä, että valmistusmaa ei todellakaan vaikuta laatuun. Toyota pystyy valmistamaan huippulaatuisia autoja maassa, jossa autoteollisuuden laatu oli vielä 1980-luvullakin sieltä syvimmästä päästä. Ranskalaiset Valeon sähkötkin saadaan toimimaan kunnolla, mikä esim. Peiugeotin tapauksessa ei ole ollenkaan varmaa. Oleellista ei ola paikka vaan käytettävät laatujärjestelmät ja ennen kaikkea niiden noudattaminen.

        Japanissa työmoraali ja työelämä kilpailuineen ja kasvonsäilyttämisineen on tyystin eri luokkaa kuin muualla maailmassa. Komponentit voiuvta toki olla peräisin mistä maasta tahansa, mutta oletettavasti komponenttituotannossa suositaan lähialuetuotantoa. Turkki ja Etelä-Afrikka eivät ole tunnettuja laadun tekemisestä. Japani on. Lienee olemassa jokin syy siihen miksi Toyota usein aloittaa uuden automallin valmistuksen nimenomaa Japanin tehtaalla. Miksi ei aloita esim Turkissa. Niistä ranskalaisista sähköistä en menisi ylensanailemaan myöskään Toyotan osalta.


      • Japanissa
        Kokemus puhuu kirjoitti:

        Japanissa työmoraali ja työelämä kilpailuineen ja kasvonsäilyttämisineen on tyystin eri luokkaa kuin muualla maailmassa. Komponentit voiuvta toki olla peräisin mistä maasta tahansa, mutta oletettavasti komponenttituotannossa suositaan lähialuetuotantoa. Turkki ja Etelä-Afrikka eivät ole tunnettuja laadun tekemisestä. Japani on. Lienee olemassa jokin syy siihen miksi Toyota usein aloittaa uuden automallin valmistuksen nimenomaa Japanin tehtaalla. Miksi ei aloita esim Turkissa. Niistä ranskalaisista sähköistä en menisi ylensanailemaan myöskään Toyotan osalta.

        Uudet mallit ns. ajetaan sisään eli lastentaudit karsitaan Japanissa ennen kuin tuotanto siirretään lähemmäs markkina-alueita. Kyse ei ole niinkään työn laadun vaan mallin ominaisuuksien ja komponenttien hionnasta. Lopullinen laatu syntyy kuitenkin kokoonpanotehtaassa, eikä Toyotalla taatusti ole varaa päästää toisesta tehtaasta ulos huonompilaatuista tavaraa kuin toisesta.

        Etelä-Afrikasta sen verran, että eipä se ole sen tunnetumpi laaduttomuudenkaan kuin laadun tekemisestä. Eikä Turkissakaan laatu ainakaan laske. Oli myös aika, jolloin japanilaisia tuotteita pidettiin lähinnä helppoheikkikamana. Sama päti myös taiwanilaisiin ja korealaisiin, mutta eipä päde eneää.

        Asenteet ne vain tuntuvat jylläävän... Jos auto toimii niin kuin on tarkoitettu, on ihan sama, missä pain maailma se on kokoon laitettu.


    • näyttää

      Turkissa tehdään nyt parhaat Toyotat. Miksei Etelä-Afrikka voisi olla yhtä laadukas paikka autonvalmistukselle.

      • nipponisti

        taas yksi toyotan myyntimiesten aivopesemä ää:llä alkava...uskokaa mihin haluatte jos mielenne tulee sillä hyväksi.


      • käyttäjä.
        nipponisti kirjoitti:

        taas yksi toyotan myyntimiesten aivopesemä ää:llä alkava...uskokaa mihin haluatte jos mielenne tulee sillä hyväksi.

        Ja kokemusta on useammasta turkkilaisesta Corollasta. Yksi niistä omani. Kaikki ovat toimineet täydellisesti. Näyttää olevan kova paikka monelle.


    • kokoaa.....

      ex-pressa Nelson Mandela on kuulemma palkattu tojo korollan kokoonpanolinjalle, vetää kuulemma sähköjohdot autossa paikalleen ja laittaa ovet.

    • TTTTTT

      Täyttä hölyn pölyä,mutta suomessahan on sananvapaus.

      • hölyn pölyä?

        Siis mikä on hölynpölyä? Ei ainakaan Toyotan eteläafrikkalaisuus. Se on Hiluxin osalta pitänyt paikkansa jo pitkään ja Corollan tuotannon siirtymisestä Etelä-Afrikkaan on uutisoitu jo viime vuonna.

        Jos valmistenumeron kaksi ensimmäistä kirjainta ovat väliltä AA-AH, pitäisi auton olla Etelä-Afrikassa valmistettu.


    • ennakkoluulollinen...

      kyllä miettisin kaksikin kertaa afrikkalaisen auton ostamista.

    • THAIMAASTA

      ****

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe