Ruskea vuoto (niukat kuukautiset)

Mart1234

Oli kuukautiset (?). Ruskea ja niukka vuoto 2 päivää. Normaalisti 2-5 päivää ja runsaat. Voinko raskaana vai mistä johtuu ? Mahakipuja myöskin. ?

75

43370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietitäänpä

      "Voinko olla raskaana"...

      No sehän riippuu ihan siitä oletko ollut yhdynnässä ja kuinka hyvin ehkäisy on hoidettu.

      "vai mistä johtuu"

      Voihan se johtua monestakin asiasta. Se voi myös olla täysin normaalia. Vaikea tietää kun et kerro mitään taustoja, esim. ikä ja käytössä olevat ehkäisyvälineet olisi fiksua kertoa.

      "Mahakipuja myöskin"

      No sinä varmaan parhaiten tiedät onko sinulla kipuja vai ei. Ei kai sitä tarvitse erikseen muilta kysyä.

      • Mart1234

        Uskoisin, että mahdollisuus aina. Ikä on 23 vuotta. Tosiaan ehkäisyvälineenä on kumi. Mahakipuja nyt ollut noiden ns. tuhnuvuotojen jälkeen.


      • mietin??
        Mart1234 kirjoitti:

        Uskoisin, että mahdollisuus aina. Ikä on 23 vuotta. Tosiaan ehkäisyvälineenä on kumi. Mahakipuja nyt ollut noiden ns. tuhnuvuotojen jälkeen.

        Ihan täsmälleen sama juttu mulla oli just ja mietin et mikä hitto tää oli? Ei kyllä voi menkoiksi kehuu.. Selvisikö sinulle oletko raskaana?


      • AZZE
        mietin?? kirjoitti:

        Ihan täsmälleen sama juttu mulla oli just ja mietin et mikä hitto tää oli? Ei kyllä voi menkoiksi kehuu.. Selvisikö sinulle oletko raskaana?

        Oon itekin tänne just kirjoitellu samasta aiheesta, ollu jo parin kk ajan vatsa kipee ja nyt tuli ne 2 päivän ruskeat vuodot (yleensä 4-5pvä:n menkat), tein 2 raskaustestiä ja negatiivinen. Mut tee ihmeessä testi. Mulla jatkuu edelleen mahakipu, on ruskea hormoniviiva navasta alaspäin ja kaikenmaailman raskausoireet, mut enpä näköjään ole raskaana. :(


      • ---_---
        AZZE kirjoitti:

        Oon itekin tänne just kirjoitellu samasta aiheesta, ollu jo parin kk ajan vatsa kipee ja nyt tuli ne 2 päivän ruskeat vuodot (yleensä 4-5pvä:n menkat), tein 2 raskaustestiä ja negatiivinen. Mut tee ihmeessä testi. Mulla jatkuu edelleen mahakipu, on ruskea hormoniviiva navasta alaspäin ja kaikenmaailman raskausoireet, mut enpä näköjään ole raskaana. :(

        Lääkäri epäili, että olisin raskaana.. kaikki oireet viittasivat siihen.. testi negatiivinen ja niukka vuoto alkoi taas. Sitten selvisi, että onkin sukupuolitauti. Ja oireet tulivat siitä. Jos taudin mahdollisuus niin ihmeessä testeihin... itse lähden tämän vuodon takia lääkäriin ja sitten selviää (toivottavasti) johtuuko todetusta taudista vai jostain muusta.. ainakaan antibiootti ei vuotoa lopettanut..


      • ruskeanpunaista

        Män olen 14 vuotias ja mulla ei ole vielä alkanut kuukautiset mutta eilen mulla tuli jotain ruskean punaista pikkareihin ja vaihoin pikkarit niin en tiedä voiko tuota punaiseks sanoa mut mulla tuli taas vähän. En tiedä että onko mulla maha tai selkäkipuja mutta molemmat on kumminki nyt aamulla ihan sika kipeet mut eilen voimistelin aika voimakkaasti??? En tiedä yhtään onko ne menkat mut jos ei niin mitkä?


      • Anonyymi
        ruskeanpunaista kirjoitti:

        Män olen 14 vuotias ja mulla ei ole vielä alkanut kuukautiset mutta eilen mulla tuli jotain ruskean punaista pikkareihin ja vaihoin pikkarit niin en tiedä voiko tuota punaiseks sanoa mut mulla tuli taas vähän. En tiedä että onko mulla maha tai selkäkipuja mutta molemmat on kumminki nyt aamulla ihan sika kipeet mut eilen voimistelin aika voimakkaasti??? En tiedä yhtään onko ne menkat mut jos ei niin mitkä?

        Muute mulla on samallainen vaikka mä olen kymmenen ja äitini sanoi että se on mennkojen alkua mutta en usko


    • ..N

      Itse kun aloitin e-pillerit (nyt olen käyttänyt niitä jo reilun vuoden), niin menkat muuttui todella niukoiksi ja parina ekana päivänä ja joskus kaikkina vuotopäivinä on ruskeahkoa. Itselläni se ei ole ainekaan ollut mitään vakavaa. Tosin en kyllä ole käynyt lääkärissä, mutta ollut tälläistä jo silloin tällöin koko tän vuoden ajan ja gynellä käynyt yms, eikä mitään poikkeavuuksia ole ollut.

      • Mart1234

        Kävin terv.hoitojalla. Sanoi, että todennäköisyys on raskauteen mutta ei varmaan. Testeihin klamydia hiv menossa huomenna. Rauskaushan ei heti näy testeissä. Mutta pitää odottaa kuun vaihteeseen jos menkat tulisi, jos ei niin sitten testiin...


      • memmiii
        Mart1234 kirjoitti:

        Kävin terv.hoitojalla. Sanoi, että todennäköisyys on raskauteen mutta ei varmaan. Testeihin klamydia hiv menossa huomenna. Rauskaushan ei heti näy testeissä. Mutta pitää odottaa kuun vaihteeseen jos menkat tulisi, jos ei niin sitten testiin...

        Mart1234 no miten sinulle kävi?? Mitä tuli testeistä?


    • coldplayer1

      Hmm.. oon 14 ja tää täysin sama ongelma ilmenee :o tavallisesti vuoto on erittäin runsasta ja ihan verenpunaista, mutta nyt alkoikin menkat tälläisinä.. Että mistäköhän voisi johtua, raskaudenmahdollisuus ehdottomasti ei :))

      • Eglu

        Minulla ihan sama. 15 vee ja ruskeaa vuotoa, mitähän siellä nyt tapahtuu. :D


      • Iah
        Eglu kirjoitti:

        Minulla ihan sama. 15 vee ja ruskeaa vuotoa, mitähän siellä nyt tapahtuu. :D

        Mäkin olen 15, eilen alko ensimmäistä kertaa menkat ja vuoto on ruskeaa. Onko ihan normaalia? Hyvä jos koskaan olen edes koskenut poikaan (nojoo liioittelua), mutta siis mistä voisi johtua?


      • -
        Iah kirjoitti:

        Mäkin olen 15, eilen alko ensimmäistä kertaa menkat ja vuoto on ruskeaa. Onko ihan normaalia? Hyvä jos koskaan olen edes koskenut poikaan (nojoo liioittelua), mutta siis mistä voisi johtua?

        Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi. Kun vuoto on hyvin vähäistä, se tulee ulos ruskeana, koska ehtii kuivua matkalla kohdusta pihalle. On siis aivan normaalia. Useilla naisilla menkat alkavat ja päättyvät juurikin ruskeaan vuotoon.


      • Humppalumppa
        - kirjoitti:

        Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi. Kun vuoto on hyvin vähäistä, se tulee ulos ruskeana, koska ehtii kuivua matkalla kohdusta pihalle. On siis aivan normaalia. Useilla naisilla menkat alkavat ja päättyvät juurikin ruskeaan vuotoon.

        Itsellänikin ollut juuri noin että menkkojen alussa ja lopussa vuoto on ollut ruskeaa. Mutta jostain syystä sillon kun olin vegaani, enkä siis syönyt mitään eläinperästä, niin menkat ei ikinä ollut missään vaiheessa ruskeat. Ja nyt taas kun olen sekasyöjä niin tulee sitä ruskeeta aina alussa ja lopussa. Mistäköhän se sitten voi johtua??? Lisää ihmeteltävää kaikille! :)


      • ihmeissää..
        - kirjoitti:

        Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi. Kun vuoto on hyvin vähäistä, se tulee ulos ruskeana, koska ehtii kuivua matkalla kohdusta pihalle. On siis aivan normaalia. Useilla naisilla menkat alkavat ja päättyvät juurikin ruskeaan vuotoon.

        Eli onks seki iha normaalia et yleesä kestää 5 pv ja nyt tosi niukat ja lyhyet, myös ruskeeta vuotoa?


      • APUA! :(

        Mullakin jo kahdet ollu niukkaa ja ruskeaa. Kolmannet täl hetkel. Pelottaa, raskausmahdollisuutta ei ole. Olen huomannut että menkkakipuja ei ruskean vuodon aikana ole. En kehtaa kertoa kellekään... Ties jos joutuisi näin nuorena gynekologille... ;_; Oon peloissani asian takia, siksi rupesin ettimään tietoa netistä. Olisin onnellinen, jos joku tunnistaisi ongelman ja vastaisi siitä mulle. :(


      • Minävain15
        Eglu kirjoitti:

        Minulla ihan sama. 15 vee ja ruskeaa vuotoa, mitähän siellä nyt tapahtuu. :D

        Öö mulla ihan sama juttu:o Ja en voi olla raskaana yms ^^


    • hereg

      olen syönyt e-pillereitä tammikuusta asti ja kuukautiset ovat olleet säännölliset. en ole ollut yhdynnässä, mutta suuseksiä on kyllä ollut. siirsin kuukautisia ja nyt kun menkkojen piti alkaa 2päivää sitten, mutta ruskeavuoto alkoi jo sunnuntaina eikä vieläkään ole tullut verta vaan pelkkää ruskeaa. mistä tämä voisi johtua ja voiko se olla vaarallista? mietin myös että voisiko se johtua siitä jos immenkalvoni on venynyt nopeaa?

    • Nainen 45v

      Kyllä voi välillä tulla ruskeata vuotoa. Mietippä sitä miten verelle yleensä käy kun siitä tulee vanha - menee ruskeaksi. Niin käy myös mensujen aikana, kun veri jostain syystä jää sisälle liian kauaksi ajaksi ja kun se veri vihdoin pääsee ulos se on muuttunut jo ruskeaksi.

      Itsellänikin välillä tulee ruskeata vuotoa. Olen jo 45 vuotias ja en enää voi tulla raskaaksi sterilisaation vuoksi.

      Mulla veri tulee paremmin ulos kun liikun enemmän mensujen aikana, en jää makamaan.

      • hereg

        kiitti, tuo lohdutti paljon :-)


      • Menkkahirviö

        Oon nyt 11-v ja mulla alko eilen menkat. Oon luokalta ja en okeen uskalla sanoo äitilleni, että mun vuoto oli ekan päivän runsas ja nyt tulee vaa haalee läiskä jotain ruskeaa. Voiko joku kertoo mulle, että onko tää normaalii.
        Lisäksi mulla on ihan sairaat alavatsakivut.
        Kiitos jo etukäteen:))


      • äitiminäkin
        Menkkahirviö kirjoitti:

        Oon nyt 11-v ja mulla alko eilen menkat. Oon luokalta ja en okeen uskalla sanoo äitilleni, että mun vuoto oli ekan päivän runsas ja nyt tulee vaa haalee läiskä jotain ruskeaa. Voiko joku kertoo mulle, että onko tää normaalii.
        Lisäksi mulla on ihan sairaat alavatsakivut.
        Kiitos jo etukäteen:))

        On ihan normaalia. On ihan mahdollista, että kuukautiset loppuivat nyt tai ihan yhtälailla verta voi vielä alkaa tulla kunnolla muutaman päivän aikana.

        Kerro vaan rohkeasti äidillesi. Hänellä on monien vuosien kokemus menkoista ja saat häneltä varmasti apua, jos sitä tarvitset. Hän osaa myös paremmin huolehtia, että kotoanne löytyy siteitä (tai muita suojia) tarpeeksi myös sinulle, kun tietää, että tarvitset niitä. Itse olisin äitinä erittäin iloinen, jos tyttäreni tulisi rohkeasti minulle kertomaan, että kuukautiset alkoivat. Niitä päiviä odotellessa...

        Onnea kuukautisista :)


    • yäk!

      moikka!mulla alkoivat kuukautiset jo kun olin jotain!ja nyt vuotoa tulee jo aika paljon jo mulla!mutta kuukautisiin niihin pitää vaa rueta tottumaan!vaikka ne ovatkin niin ärsyttävät ajatkin olemassa!mutta en kyllä itse käytä mitään e-pillereitä vielä!koska ei mulla ole edes vielä poikaystävää!!!!

    • O-ouuu

      Jees,.. täällä panikoin kans,... ikää 30 ja ruskea vuoto alkoi la, ja tiputanut hieman tähän päivään asti. Testit tehty tautien puolesta jo keväällä ja homma jees siltä osin. Yritän raskaaksi ja nyt huolestuttaa sen verran että aloin tutkimaan muiden kokemuksia. Menkat alkoi 2 päivää aikasemmin kuin normaalisti.. tähän asti aina ollut normaalit paitsi parina kk takasin päin alkanut menee miten sattuu,.. ensin niagaran putous, seuraavana kuukautena punaista normaalia vuotoa niukemmin ja nyt tämä.. siis mitvit tää on? Aion seurata viel seuraavaan kiertoon ja jos ei muutosta normaaliin niin sitten yksityiselle.

      • Tellus*

        Tästäkin viestistä jo pari kuukautta. Olisi ollut kiva, jos olisit tullut kertomaan mitähän leku sanoi...


      • JeBuLiS

        No miten kävi..?


      • HEipqagrjöljakj

        Hei. Itsellä ollut vähän samantapaista. Siis mulla on aina ollut säännölliset ja runsaat sekä kivuliaat menkat. Sitten muutama vuos sitte tulin raskaaksi ja sain esikoiseni. Synnytyksen jälkeen meni ainakin kuukausia ennen kuin menkat alkoi.... ne oli ehkä hieman erinlaiset, ei niin kivuliaat eikä runsaatkaan mutta kyllä sitä tuli kuitenkin iha tarpeeks :D Nyt sitten mieheni kanssa olemme yrittäneet lasta. Kokoajan säännöllisesti ilman ehkäisyä ja sitten niin aktiivisia ollaan oltu.;D Meinaa välillä jo luovutus tulla päälle ku tuntuu ettei ollenkaan tuu.(välillä jopa ajatuksia että olisko lapsettomuus tms mahdollista, mutta niitäkään tutkimuksia ei vaan niin helposti tehdä :/ )


      • oafijpjöpsoö

        Jatkoa....

        ...Nyt lauantaina mull ois pitäny alkaa menkat ja olin jo iha satavarma et oon raskaana kun on ollut sentapaisia oireita ja menkatkin oli myöhässä, kunnes ne tänään alkoi. Mutta onhan niitä "valekuukautisiakin" mutta en sitten tiedä mimmosia ne on.. tai siis aina ennen ku mulla oli kuukautiset ne oli tosi runsaat, verta tuli ja paljon myös niitä "veriklimppejäkin" ja lopuksi ja alussakin ehkä hieman ruskeaa vuotoa, joka vissiin onkin iha normaalia. Se on niin yksilöllistä. Mutta nyt mulla alko nää menkat niin pelkkää puhdasta verta hieman seassa sitä ruskeaa vuotoa (eli "vanhaa" verta) ei ollenkaan mitään klimppejä tule... siis onko tää ihan normaalia oikeasti vai olisinko sittenkin raskaana, joka olisi kyllä ihana uutinen, raskaustestiä tuskin voi vielä ottaa...inhottavaa kyllä tämä epätietoisuus, eikä haluaisi turhaan innostua, ku joutuu sit pettymään....:sss haluaisin niin jo pojalleni sisaruksen ! :) täyttäähän se jo pian 2 ;) ja kauheeeeee vauvakuume =)


    • Supsuti

      Ongelmia ja päänvaivoja täälläkin! Kuukautiset normaalit ja säännölliset, kunnes viime vuoto vähän yli kaksi viikkoa sitten oli erittäin niukkaa ja ruskeaa, kesti n. 4 pvä. Ihmettelin silloin hiukan, mutta asia unohtui.
      Nyt kuitenkin tapahtui ihmeitä, tunsin tänään alavatsakipuja ja ensimmäistä kertaa ikinä alkoi vuoto vasta kahden viikon jälkeen edellisistä! On kyllä ollut useamman kerran myöhässä mutta ei ikinä ajoissa, ja vielä näin paljon. Myös erittäin niukkaa ja ruskeaa. En tiedä yhtään mistä voisi johtua, olen 21 ja raskauden mahdollisuus pieni. En käytä hormonaalista ehkäisyä.

    • neljätoistavee

      oon 14v tyttö ja mulla ois pitäny alkaa menkat jo 4pv sitten mutta pari pv sitten alko vaan sellanen ruskea vuoto. Normaalisiti mennkkani kestävät n.5pv mietin tässä että voisiko tuo "ruskea vuoto" olla lievät menkat ?

    • Hidastunut

      Lisää mysteerejä:

      Itsellä noin puolen vuoden aikana (voi olla pidempikin) kuukautiset muuttuneet niin että alussa on tosi niukkaa pari päivää mutta loppua kohden itselle aika normaalia. Kestää noin 5 päivää. Ennen ensimmäinen päivä on saattanut olla vähän niukempi, mutta jo toinen päivä normaali. Ihmetyttää tämä nykyinen hidas käynnistely, joka tuntuu vain hidastuvan kerta kerralta. Aikataulussa on kuitenkin pysytty, ja melko säännöllistä tämä touhu on aina ollutkin.

      Nyt sitten kävi niin että sunnuntaista keskiviikkoon oli tosi niukkaa. Ajattelin että tässäkö tämä nyt tällä kertaa oli. Olin sitten yhdynnässä ja seuraavana aamuna menkat jatkuivatkin normaaleina, aika runsaina jopa, vaikka olivat jo käytännössä loppuneet. Päälle iskivät yhtäkkiä myös kuukautiskivut. Miten yhdyntä voi vaikuttaa näin?

      Ikää 25, pillereitä kokeillut (käytin kaksi vuotta) ja lopettanut puolitoista vuotta sitten.

    • huolissaan..

      Samaa ongelmaa täälläkin, menkkojen pitäis olla jo alkaneet, mutta ei tule kun ruskeeta vuotoo ihmeelliseten "klimppien kera"..
      menkkakivut on kyllä suht normaalit mutta voisiko asiaan mahdollisesti vaikuttaa se että tässä kärsinyt korkeasta kuumeesta monta päivää ja vaan maannut, että olisiko veri ns. kuivahtanut pysyessään paikallaan kun oon maannu?
      Eilen pääsin vasta tolpilleni ja pieni kuumeilu ollut menkkojen takia varmaankin, vessassa joutuu ravaamaan kun mikäkin..
      ja sitten vielä että viikonloppuna poikaystäväni kanssa seksiä harrastaessani jotenkin kuivahtelin ihan kummallisesti kesken kaiken.., voisivatko jotenkin liittyä toisiinsa?
      Raskauttakaan ei pitäisi olla kun kumia kuitenkin loppupeliin käytetään, kouluni "nerokkaalle" terveydenhoitajalle kun soittelin, hän käski liikkua ja sanoi että ruskea vuoto on normaalia. mihinkähän tässä puolikuntosena liikuttaisiin !

    • Äitinä

      Moikka!

      Rupesin kans googlettamaan samaisesta ongelmasta...löysin tieni tähän keskusteluun :)
      Mulla kans AINA ollu todella runsaat menkat, edes isokokoisin tampax ja yösidekin alkaa vuotamaan reinoita! Siis ne on ollu käsittämättömän runsaat! Eilen sitten alkoi "menkat".... ja samalla eilen aloitin myös pillerit ( oon femodeita syöny joskus ennenkin ) kun kuuluu aloittaa ekana menkkapäivänä. No.... eilen hyvä jos teelusikallinen siteeseen oli tullu ja ruskeaa, sama tänä aamuna kun kävin aamupissalla niin huomasin ettei juurikaan siteeseen ollu tullu mitään, ruskeaa väriä vaan....

      Eli joo, mistä helkutista tää nyt sit johtuu?????

    • rdtkyg

      K: mistä helkutista tää nyt sit johtuu?????
      V: samalla eilen aloitin myös pillerit

    • Äitinä

      Siis johtuneen siitä?

    • apuaaa

      Oon ny ite 13 puolise vuotta o ollu kuukautiset ja iha normaalina ja paljo tullu,korkeintaa 5päiv heitelly ny sitte kävi näi että: kuukautiset tuli n.50 päivää myöhäsä ja ruskeena... vuotoa ei tuu paljoa aikasempaa verrattuna tuski ollenkaa. Maha on ollu kipiänä ja olo vähä heikko... Nyt vuotoni on myös ruennu haisemaa... Seksii ennoo harrastanu vaikka useet sanoo et voisin olla raskaana et siitä eioo kyse:b
      Toivottavasti saitte selvää töherryksistäni ku puhelimel kirjotin:DD ja toivottavasti osaatte myöös auttaa:)

      • Minävain15

        Mulla on aivan täsmälleen saam juttu!! Samoin tosi tosi kauan väliä ollut, mutta ikää 15. Eilen illalla menin vessaan ja huomasin pikkareissani olevan punaisen "palleron" ja laitoin varmuuden vuoksi siteen, ja kun heräsin aamulla ja kävin vessassa, siteessä oli ruskeaa :I


    • ,

      Testeihin, voi olla jokin tulehdus.

    • hmm...

      Hei, olen 14 vuotias, ja mulla on ollu kuukautiset jo pari kertaa ja nyt on menossa kolmas kerta ja on kestäny noin 7 päivää. Multa tuli tänä aamuna vain ruskeaa vuotoa, ja mietin olisivatko kuukautisena loppumassa...?

    • apua !

      moikka, oon 13 vuotias tyttö, kuukautiset ei oo vielä alkanut (?) ja nyt on pari päivää ilmestynyt pöksyihin tommosta ruskeeta "mönjää" ? Onks tää nyt normaalia vaiko ei ?

    • APUA EN TIIÄ OONKO

      Moikka, oon 13v. tyttö ja mul on jotkut 5kuukautiset ollu, ja nyt on alkanu ilmestyyn semmost "läpinäkyvän ruskeeta" vuotoa? En oo ollu missää yhdynnässä tai missään semmosessa.. Ja mun kysymys on se, et oonko raskaana VAI en? :o PS.kuukautisetkin on jtn 4pv. myöhässä...

      • Huhu

        Hei haloo jos et ole ollut yhdyssä et myöskään voi olla raskaana, jos jokin huolettaa kerro äidille ja varatkaa yhdessä aika gynekoligille.


      • huhu
        Huhu kirjoitti:

        Hei haloo jos et ole ollut yhdyssä et myöskään voi olla raskaana, jos jokin huolettaa kerro äidille ja varatkaa yhdessä aika gynekoligille.

        Yhdynnässä*


    • werah

      Itellä on kans yleensä ollu tosi runsaat kuukautiset. Mut pari päivää sitte alko taas kuukautiset, ja tälläkertaa ne on (ainakin tähän mennessä) ollu pelkkää ruskeeta, niukkaa vuotoo. En oo ollu koskaan yhdynnässä, joten ihmetyttää että mistähän tää johtuu. Tänne hirveesti ihmiste kertoo näit omii kokemuksiin, mut ei oo kyl pahemmin selkeitä vastauksia tullu. Eikö kukaan tiedä mistä johtuu? Ja syitähän voi olla monia mitkä aiheuttaa tälläsiä oireita, mutta kun tietäis ees niistä muutaman niin vois sit ruveta miettiin pitääkö jotain tehä. Kunhan sais vaan tietää ettei tää oo mitään vakavaa..

    • hei...Minä täällä.

      Minulla on sama ongelma kuin monella muullakin tässä keskustelussa. Tosin raskaana en ole! :) Yleensä hyvin runsaat kuukautisvuodot ja ihan punaista... Nyt on kerran tullut niukkaa vuotoa joka on ruskeaa ja kesti kaksi päivää. En syö e-pillereitä tai mitään muutakaan. Toivon kaikille teille onnea.

    • Löysinpä tälläistä:

      Käytännössä niukat kuukautiset esiintyvät naisilla, joilla on säännöllinen ehkäisylääkitys tai hormonikierukka, jotka hormonivaikutuksensa avulla pitävät kohdun limakalvoa lepotilassa eikä kohdun limakalvon uusiutumiselle ole samanlaista tarvetta. Kuukautisvuodot jäävät usein käytännössä pois tai ovat niukat. Hormonaalisen ehkäisyn loppuessa tai vaihtuessa kuukautisvuoto palautuu aiemmalle normaalille tasolleen. Myös erilaiset stressitekijät, henkinen paine tai menetykset, voimakas laihduttaminen tai aliravitsemus ja kilpaurheilijamainen liikunta voivat niukentaa tai jättää kuukautiset kokonaan pois. Myös vaihdevuosia lähestyttäessä kuukautisvuoto voi vähentyä merkittävästi, mikä on fysiologinen ilmiö.

      Kopioin joltain sivulta. EN kirjoittanut itse! LAINATTU!

      • vastatkaa , huolissaan

        Joo eli oon 14v. tyttö ja harrastan liikuntaa 4kertaa viikossa ja eilen huomasin että pikkareihini oli tullut vähäistä ruskeaa kuukautisvuotoa ja se oli ensimäinen kerta elämässä ja yön aikana oli kanssa tullut samanlaista ihan pari tippaa , ruskeaa vuotoa. Ja eilen oli alavatsa kipuja ja nyt päätä särkee. ei ole mahdollisuuksia että olisin raskaana . saisiko neuvoja ?:(


      • Normaalia
        vastatkaa , huolissaan kirjoitti:

        Joo eli oon 14v. tyttö ja harrastan liikuntaa 4kertaa viikossa ja eilen huomasin että pikkareihini oli tullut vähäistä ruskeaa kuukautisvuotoa ja se oli ensimäinen kerta elämässä ja yön aikana oli kanssa tullut samanlaista ihan pari tippaa , ruskeaa vuotoa. Ja eilen oli alavatsa kipuja ja nyt päätä särkee. ei ole mahdollisuuksia että olisin raskaana . saisiko neuvoja ?:(

        Ihan normaalia, kuukautiset tekevät tuloaan.


    • rauhaheii

      nuorilla tytöillä joiden kuukautiset on vasta alkaneet on tavallista että joka kerta munasolu ei irtoa, vaan pelkkä kohtu valmistelee raskautta varten ja valuttaa sitten ylimäärän pois. siksi kuukautiset ovat ruskeat ja niukat välillä. Se on ihan normaalia ja teineillä tavallista. Lisäksi lähes kaikilla ihan kuukautisten alussa vuoto on ruskeaa.

      • Minävain15

        Kiitos!


    • auttakaa1

      oon 14 vuotias tyttö ja mulla ei ole ikinä ollut kuukautisia ja nyt on tullut pikkareihin jo 3 päivää sellaista ruskeaa mönjää. 4 päivänä alkoi tulla verta ihan vähäisen. Onko normaalia, äiti sanoi että, koska hänelläkin tuli pienenä niin :DD mutta haluisiko joku vastata niin saisin mielenrauhan ;)!!!

      • 0125

        On ihan normaalia. Pieni määrä kuivunutta verta sekoittuu emättimen muihin nesteisiin, jolloin vuoto näyttää ruskealta. Jossain kohtaa verta on vähän enemmän ja se näyttää jopa ihan punaiselta. Tuo on hyvin tavallista.


    • huolestuttaa

      Hei osaisko joku auttaa.. Oon13eikä.kuukaitiset oo alkaneet mutta illalla sit huomasin et.tulee valkovuodon sijasta ruskeaa/vähän punertavaa mönjää:o Onkohan normaalia.. Ei oo ollenkaan kipuja eikä mitää muutakaa! Vastatkaa pian:)

      • ygtrfhgf123456

        "ruskea mönjä" on vain kuivunutta menkkaverta. Ihan normaalia, menkkasi ovat luultavasti alkaneet/alkavat hyvin pian.


    • vimppuli

      Mullakin samaa ongelmaa. Tyttö 18-vee, e-pillereitä oon syönyt nyt ekan levyn, ehkäisynä pelkät pillerit nyt ollu. Mulla menkat siis ollu aina tosi kipeet ja aika runsaat, jonka takia päädyinki kokeileen e-pillereitä. No nyt eka ns. "tyhjennysvuoto" alko ja ihan siis järkyttävät kivut, paljon pahemmat ku aikasemmat "pahimmat" kivut. 2 särkylääkettäkään ei meinaa auttaa. Ja sit se et vuoto on tosi niukkaa, ruskeeta ja limasta koostumukseltaan. Hajukin on ihan omituinen, ei todellakaan mitään perus menkkaverta siis... mistäköhän tämäkin nyt sitten johtuu?!

      • Minävain15

        Silloin, kun on menkat ja menkkakipuja niin ei kannttais syödä mitään särkylääkkeitä, koska ne saattaa jopa pahentaa!!


      • jokuVaAn135
        Minävain15 kirjoitti:

        Silloin, kun on menkat ja menkkakipuja niin ei kannttais syödä mitään särkylääkkeitä, koska ne saattaa jopa pahentaa!!

        Mitähän sä nyt höpiset? Ilman muuta menkkakipuihin kannattaa syödä särkylääkkeitä, parhaiten auttaa ibuprofeiinia sisältävät (burana, ibumax jne). Särkylääkkeet vaan yleensä saattaa niukentaa vuotoa, mitä ei ehkä valmiiksi niukan vuodon kanssa saata toivoa mutta runsaaseen vuotoon auttanee :) ihan voi omien tuntemusten mukaan mennä! Kunhan niitä lääkkeitä ei vaan liikaa vedä naamariin.

        //tiiän että on vanha, mutta ettei nyt kukaan tänne eksyvä ajattele että pakko kärsiä menkkakivut kun joku täällä niin sanoi


    • 12458

      "mistäköhän tämäkin nyt sitten johtuu?!"
      "e-pillereitä oon syönyt nyt ekan levyn"

      Siinpä se. Lue pakkausseloste.

    • Huoh..........

      Mitä vittua nää pienet teput tulee kyselemään "olenko raskaana" kun eivät ole olleet edes yhdynnässä.... Tai "mulla on nyt 4pv tullut verta pikkareihin, onko mulla menkat?!?" Voi_pyhä_helvetti....

    • karkko33

      mulla on ollu täs neljä päivää kuukautiset kahtena ensimmäisenä päivänä ne oli runsaat mutta yht äkkiä ne rupes hiipumaan tai niitä ei ole tullut yhtään. mistä voi johtua ja vatsa on ollut kaks päivää kipee. en voi olla raskaana kun olen neitsyt.
      ole 14v tyttö

      • karkko33

        vastakkaa pian


      • mikä "hätänä"
        karkko33 kirjoitti:

        vastakkaa pian

        Mielestäni tuossa ei ole mitään erikoista! Sinulla onnekkaalla on muutaman päivän menkat ja vatsa on kipeänä siksi, että ne on menkkakipuja, joita toisinaan on ja toisinaan ei ole ollenkaan.


      • ???

        Niin katsos kuukautiset eivät kestä kerrallaan koko loppuelämää. Ne alkavat ja loppuvat ja sitten taas seuraavassa kierrossa alkavat ja loppuvat.


      • kuullukkaan tälläsestä
        ??? kirjoitti:

        Niin katsos kuukautiset eivät kestä kerrallaan koko loppuelämää. Ne alkavat ja loppuvat ja sitten taas seuraavassa kierrossa alkavat ja loppuvat.

        Helou.. oon 13just täyttäny, ja mulla on tullut ruskeaa vuotoa kolme päivää.. ensin oli vaaleen ruskeeta ja sitten muuttu ihan mustaks. Kuukautiset ei ole mulla vielä alkaneet. Onko tää normaalia? Kun pyyhkäsin paperilla, ni siinä oli sellane musta veren "hyytymä" ja muutenkin haisee vereltä tää musta erite.. se ei valu ulos. Sitä tulee jonkin verran pikkuhousuihin.. onkohan nää nyy kuukautiset..?


      • 456832
        kuullukkaan tälläsestä kirjoitti:

        Helou.. oon 13just täyttäny, ja mulla on tullut ruskeaa vuotoa kolme päivää.. ensin oli vaaleen ruskeeta ja sitten muuttu ihan mustaks. Kuukautiset ei ole mulla vielä alkaneet. Onko tää normaalia? Kun pyyhkäsin paperilla, ni siinä oli sellane musta veren "hyytymä" ja muutenkin haisee vereltä tää musta erite.. se ei valu ulos. Sitä tulee jonkin verran pikkuhousuihin.. onkohan nää nyy kuukautiset..?

        Ihan normaalia. Siinä ovat ensimmäiset kuukautisesi. Voi olla, että muuttuvat tuosta vielä kirkkaan punaisiksi (= vuoto runsastuu) tai sitten mennään näin ensimmäisellä kerralla. Hyytymät ja ruskea/musta väri on ihan asiaankuuluvaa.


    • juliatiihonen0

      menkkoja ei ole vielä, eilen tuli noin ruokalusikkallinen rusehtavan punaista pikareihin ja päivässä tulee ehkä pari lusikkallista vuotoa? onko nämä menkat? mitä ihmettä? auttakaa!

    • Liina818

      Moi! Nää on nyt miun kolmannet menkat ja vuoto on ollut tosi runsasta. Nyt aamullq ku kävin vessassa ni huomasin et mun siteessä oli ihan ruskeeta mönjää ja se ei ees ollu imeytyny siihen siteeseen vaan oli siinä päällä sellasena möykkynä ja oon siis 12v. Oli siis eka kolme päivää runsasta ja kirkkaan punasta ja nyt tuli vähän mut ei ihan hirveen vähän sellasta ruskeeta ja menkat kestää yleensä 5-8 päivää. Nii onko tää ihan normaalii? Ja ei oo mitenkään mahollista et oisin raskaana. Pelottaaaa .....

      • dfhg

        On ihan normaalia. Verihyytymät, varsinkin jos seassa on ihan selkeä pala limakalvoa, eivät oikein imeydy siteeseen.


    • hombbelibibbeli

      miksi pillustasi tulee kakkaa???

    • jansku94

      mulla on ihon alla 2 ehkäisykapselia ja sit mullakin tulee ruskeeta vuotoa ja mahakipuja aika usein :/ mietin vaan johtuuko noista kapseleista ? ja pahoinvointi on lisäksi

    • Anonyymi

      Mmm

    • Anonyymi

      Mul on punaista limaista vuotoa ei tunnu ollenkaan en tiää mikä se on

    • Anonyymi

      Siis mua nyt itteäni ihmetyttää vaikka näistä kommenteista jo pari vuotta.. Mutta itellä nyt laitettii ehkäisykapseli käteen noin 1kk sitte ja nyt menkat oli ekana 3pv myöhässä sitten tuli vaa ruskeeta niukkaa vuotoa vaan pari tippaa siteeseen. Sitten koko päivään ei tullut ollenkaan mitään sitten äskö tuli vessassa yks tippa (nyt siis toinen päivä tätä). Sen jälkeen taas ei yhtikäs mitään tule. Että mikä homma ?? Osaisko joku kertoa?

      • Anonyymi

        etkö lukenut lääkeohjetta? Käyhän lukemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe