Mitä odotettavissa? (hermovauriosta)

3210

Olisinkin kysynyt onko täällä ketään kenellä todettu S1 hermovaurio? Minkälaisia oireita ollut? Itse en esimerkiksi pysty varvistamaan. Kävin tällä viikolla magneettikuvissa ja ensiviikolla saan vastaukset että kuinka paha tilanne on jne.. Mihin asioihin tuo (S1) hermovaurio yleensäkin vaikuttaa?

35

28029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3210

      Minulla on myös ongelmia kävelemisen kanssa (olen 24.v nainen). Pohkeet kireät eikä taivu minnekään vaikka olen niitä venytellyt. En pysty juoksemaan ollenkaan ja esim.portaita alas meneminen on hankalaa. Olen kyllä tällä hetkellä tutkimuksissa (ortopedi,kirurgi ja neurologi). Pelottaa vaan mitä tästä tulee,kun olen vielä niin nuori enkä haluaisi liikunta kykyäni menettää...

    • selkäydinkanavan ahtautumaa...

      Heippa vaan!

      Minä oon Sua 10 vuotta vanhempi ja todettu selkäydinkanavan ahtautuma ristiluun ja 2-3 nikaman välissä.

      Minulla on vasen käpälä puutunut ja käytännössä laahaan sitä perässäni. Esim. nouseminen autosta on tukalaa, meinaa olla turvallaan asfaltissa.

      Mulle se aiheuttaa jalan puutumisen / tunnottomuuden ohella rakon ja suolen toiminnan häiriöitä eli ylivuoto - ja ulosteinkontinenssia, virtsaumpea ja vatsassa ei ole tuntoa ( ei pystynyt tuntemaan tähystimen liikettä ja venytystä suolessa ) eikä pysty supistamaan enään peräaukkoa eli puhutaan ratsupaikka - tai cauda equina - oireyhtymästä, jolloin edellä mainittujen toiminta on lamaantunut. Ja minulle tuo selkäydinkanavan ahtauma niitä aiheuttaa.

      Se onkin, että neurologi ja leikkaava lääkäri näkevät selkeän selkäydinkanavan ahtauman ja sanovat, että oireet johtuu siitä. 2 tutkinutta ortopedia ei pidä oireita todenmukaisina, eikä näe samoista magneettikuvista selkäydinkanavan ahtaumaa. Mulla on todettu hermovaurio enmg - eli sähköneulatutkimuksessa, mutta tutkimuksen tehnyt lääkäri pitää lähinnä oireitani kuviteltuina ja urologi naureskeli, että ei leikkaus ainakaan paranna rakon, eikä suolen toimintaa ( rakossa ei ole hermotoimintaa ) , jalkaan se saattaa auttaa...

      Minulle tehdään nyt 11.6 nikamakaaren poisto ja yritetään vapauttaa selkäydinkanavasta painetta ja näin saada elpymään toimintoja.

      Olen epävarma sen leikkauksen suhteen, mutta kaikki hoidot on kokeiltu, eikä tilanne ole parantunut.

      Toimiiko Sulla rakko ok, entä suoli? Onko em. inkontinenssia eli karkaako " tavarat " alle?

      Ja kuinka Sinulla on todettu se? Enmg: llä, vai magneettikuvassa?

      En ole varma asiasta, onko S1 hermovaurio sama kuin selkäydinkanavan ahtauma...

      Mutta pidä puolesi lääkäreitten kanssa. Kamalaa kun lääkärit on erimieltä... ja potilaan oireita epäillään.

      Toivotan hyvää vointia ja jos joudut leikkaukseen, toivottavasti saat avun!

      Yst. terveisin kohtalotoveri...

      • 3210

        Ei ole mitään rakko tai suolisto ongelmia. Ainoa mistä huomaa että joku vialla on minun kävely ja varvistaminen.Eikä pahemmin mitään kipujakaan ole. Hermoratatutkimuksessa vika huomattiin ja magneettikuvissa kävin,vastauksen saan ensi viikolla. Sanottiin vaan että S1 hermossa vikaa. Kiireellisenä pääsin tutkimuksiin,magneettikuvaakaan ei tarvinnut odottaa kun 4vko. Keskiviikkona tiedän enemmän. Kuulostaa kyllä melko rajuilta nuo sinun oireet,jaksamisia!


      • hoidettu

        > tutkimuksen tehnyt lääkäri pitää lähinnä oireitani kuviteltuina

        Tervetuloa joukkoon.

        > ja urologi naureskeli, että ei leikkaus ainakaan paranna rakon, eikä suolen toimintaa ( rakossa ei ole hermotoimintaa )

        Mitenkähän se rakko mahtaa toimia ilman hermotoiminaa?

        > En ole varma asiasta, onko S1 hermovaurio sama kuin selkäydinkanavan ahtauma...

        Ei tietenkään ole sama asia. Ahtauma on syy ja hermovaurio on seuraus. Tosin monesti oireita valittaessasi "näkevät" kuvista ahtaumaa vaikka sitä ei olisikaan, mutta kun haluavat antaa jonkinlaisen selityksen oireillesi.

        > Kamalaa kun lääkärit on erimieltä... ja potilaan oireita epäillään.

        Ihan jokapäiväistä.


      • selkäydinkanavan ahtautumaa...
        hoidettu kirjoitti:

        > tutkimuksen tehnyt lääkäri pitää lähinnä oireitani kuviteltuina

        Tervetuloa joukkoon.

        > ja urologi naureskeli, että ei leikkaus ainakaan paranna rakon, eikä suolen toimintaa ( rakossa ei ole hermotoimintaa )

        Mitenkähän se rakko mahtaa toimia ilman hermotoiminaa?

        > En ole varma asiasta, onko S1 hermovaurio sama kuin selkäydinkanavan ahtauma...

        Ei tietenkään ole sama asia. Ahtauma on syy ja hermovaurio on seuraus. Tosin monesti oireita valittaessasi "näkevät" kuvista ahtaumaa vaikka sitä ei olisikaan, mutta kun haluavat antaa jonkinlaisen selityksen oireillesi.

        > Kamalaa kun lääkärit on erimieltä... ja potilaan oireita epäillään.

        Ihan jokapäiväistä.

        Heip, hoidettu!

        Mulla ei ollut alunperin mitään selkäongelmia, tuli vain 2 v sitten kun umpilisäke poistettiin tähystämällä, niin virtsaumpi ja sitä alettiin hitaasti selvittelemään. Kun olen työkyvyttömyys eläkeläinen, ei ollut urologilla kiirettä paneutua, vaikka olin kiireellisyysluokka 1: ssä laitettuna.

        Sitten hän totesi että rakossa ei ole hermotoimintaa.

        Sitä ei selvitelty millään, ms - taudin poissulkemiseksi hän laittoi neurologille, joka ei löytänyt syytä virtsaummelle. Katetroin vain 6-8 kertaa vuorokaudessa ja hiljalleen tuntemus rakon täyttymiseen hävisi...

        Sitten neurologi laittoi magneettikuvaan lähetteen ja sieltä löytyi tämä ahtauma. Neurologi oli kiistatta sitä mieltä että se aiheuttaa oireet ja otti ne aivan tosissaan, mutta 2 sairaalan ortopedia ei nähnyt oireille syytä. Toinen ei nähnyt selkäydinkanavan ahtaumaa ja ei ymmärtänyt mitä tarkoittaa virtsaumpi tai katetrointi. Vaikka sanoin että rakko täytyy tyhjentää katetrilla, hän luuli että se toimii aivan normaalisti! Onneksi laittoi yliopistosairaalaan lääkärille, joka teki leikkauspäätöksen.

        Kun sitten antibioottiripulin yhteydessä tuli sitä etten tuntenut enään ulosteentulon tarvetta, tuli toinen sairaalan ortopedi ja totesi ettei ole tuntoa, laittoi varmuudeksi kiirehtimispyynnön leikkauksesta yliopistosairaalaan.

        Mutta se harmittaa, että lääkärit sanovat minun vain kuvittelevan oireet.

        Jos ei selkäydinkanavan ahtauma pidäkään paikkaansa, mikä sitten aiheuttaa oireet? Eikö se olekaan todellinen, vaan tulkinnallinen kysymys mri - kuvista?

        Edessä on kuitenkin leikkaus, laminektomia ja dekompressio, eli poistetaan nikamakaari ja vapautetaan painetta selkäydinkanavasta. Ja sillä alueella on juuri suolen, rakon ja jalan hermot.

        Olen käynyt kiropraktikolla - ei apua. Msf - hoitokokeilu ( se on sähköllä toimiva kynä, jolla aktivoidaan akupunktiopisteitä ) oli sellainen, että ensin sanottiin että kyllä se auttaa ja käytetään tällaiseen selkäydinkanavan ahtauma - ja virtsaongelmiin ( hinta olisi ollut 45 min. 45 € ). Kun pyysin katsomaan msf : llä elinten kunnon korvanlehdestä, ilmaistutkimuksen, ei ollut missään mitään vikaa ja sanottiin ettei msf - hoito auta selkäydinkanavan ahtaumaan ja virtsaumpeen.

        Fysioterapeutti, joka on pitkänlinjan ammattilainen, kieltäytyi antamasta fysioterapiaa, venytystä ja nikamakäsittelyä, sillä se pahentaa selkäydinkanavan ahtauman oireita.

        Kukaan ei suostunut hoitamaan ja kaikki vain puhuivat leikkauksesta ja sen tarpeellisuudesta.

        Onko enää muuta hoitokeinoa, kun pahenee hitaasti mutta varmasti? Kohta ei pääse kävelemään, kun jalassa ei ole tuntoa ja se laahaa perässä.

        Herää kysymys, että jos oireita on, mutta selkäydinkanavan ahtauman näkeminenkin on tulkinnallinen juttu, mikä on oireiden perimmäinen syy?

        On myös tapahtunut hoitovirhe, joka on myönnetty mutta... ihmetyttää vain, kun umpilisäke, joka poistettiin tähystämällä, sanottiin että on pahasti tulehtunut ja sain sen - Luojalle kiitos! - epikriisinä mustaa valkoisella ja hetken kuluttua se ei ollutkaan lainkaan tulehtunut epikriisissä, joka meni potilasvahinkolautakuntaan ja joka tuli minulle itsellenikin ennen sitä! Lääkärit ( virolaiset ) olivat sitä mieltä että kuvittelen vain kivut ja tahdon leikattavaksi - ja asia ei niin ollut, todellakaan!

        Samoinhan oli enmg - tutkimuksessa, että lääkäri sanoi, ettei ole mitään vikaa hermotoiminnassa, kuvittelet vain oireet ja kuitenkin hänen lausunnossaan luki että on puutteita hermotoiminnoissa...

        Onneksi nämä mri - kuvia tulkinneet lääkärit ovat suomalaisia...

        Niin tai näin, leikkaus on keskiviikkona. On infektioriski ja hermovaurioriski.

        Mutta ehtisitkö vastata tämän tai viimeistään huomisen aikana, hoidettu?

        t. selkäydinkanavan ahtautumaa...


      • hoidettu
        selkäydinkanavan ahtautumaa... kirjoitti:

        Heip, hoidettu!

        Mulla ei ollut alunperin mitään selkäongelmia, tuli vain 2 v sitten kun umpilisäke poistettiin tähystämällä, niin virtsaumpi ja sitä alettiin hitaasti selvittelemään. Kun olen työkyvyttömyys eläkeläinen, ei ollut urologilla kiirettä paneutua, vaikka olin kiireellisyysluokka 1: ssä laitettuna.

        Sitten hän totesi että rakossa ei ole hermotoimintaa.

        Sitä ei selvitelty millään, ms - taudin poissulkemiseksi hän laittoi neurologille, joka ei löytänyt syytä virtsaummelle. Katetroin vain 6-8 kertaa vuorokaudessa ja hiljalleen tuntemus rakon täyttymiseen hävisi...

        Sitten neurologi laittoi magneettikuvaan lähetteen ja sieltä löytyi tämä ahtauma. Neurologi oli kiistatta sitä mieltä että se aiheuttaa oireet ja otti ne aivan tosissaan, mutta 2 sairaalan ortopedia ei nähnyt oireille syytä. Toinen ei nähnyt selkäydinkanavan ahtaumaa ja ei ymmärtänyt mitä tarkoittaa virtsaumpi tai katetrointi. Vaikka sanoin että rakko täytyy tyhjentää katetrilla, hän luuli että se toimii aivan normaalisti! Onneksi laittoi yliopistosairaalaan lääkärille, joka teki leikkauspäätöksen.

        Kun sitten antibioottiripulin yhteydessä tuli sitä etten tuntenut enään ulosteentulon tarvetta, tuli toinen sairaalan ortopedi ja totesi ettei ole tuntoa, laittoi varmuudeksi kiirehtimispyynnön leikkauksesta yliopistosairaalaan.

        Mutta se harmittaa, että lääkärit sanovat minun vain kuvittelevan oireet.

        Jos ei selkäydinkanavan ahtauma pidäkään paikkaansa, mikä sitten aiheuttaa oireet? Eikö se olekaan todellinen, vaan tulkinnallinen kysymys mri - kuvista?

        Edessä on kuitenkin leikkaus, laminektomia ja dekompressio, eli poistetaan nikamakaari ja vapautetaan painetta selkäydinkanavasta. Ja sillä alueella on juuri suolen, rakon ja jalan hermot.

        Olen käynyt kiropraktikolla - ei apua. Msf - hoitokokeilu ( se on sähköllä toimiva kynä, jolla aktivoidaan akupunktiopisteitä ) oli sellainen, että ensin sanottiin että kyllä se auttaa ja käytetään tällaiseen selkäydinkanavan ahtauma - ja virtsaongelmiin ( hinta olisi ollut 45 min. 45 € ). Kun pyysin katsomaan msf : llä elinten kunnon korvanlehdestä, ilmaistutkimuksen, ei ollut missään mitään vikaa ja sanottiin ettei msf - hoito auta selkäydinkanavan ahtaumaan ja virtsaumpeen.

        Fysioterapeutti, joka on pitkänlinjan ammattilainen, kieltäytyi antamasta fysioterapiaa, venytystä ja nikamakäsittelyä, sillä se pahentaa selkäydinkanavan ahtauman oireita.

        Kukaan ei suostunut hoitamaan ja kaikki vain puhuivat leikkauksesta ja sen tarpeellisuudesta.

        Onko enää muuta hoitokeinoa, kun pahenee hitaasti mutta varmasti? Kohta ei pääse kävelemään, kun jalassa ei ole tuntoa ja se laahaa perässä.

        Herää kysymys, että jos oireita on, mutta selkäydinkanavan ahtauman näkeminenkin on tulkinnallinen juttu, mikä on oireiden perimmäinen syy?

        On myös tapahtunut hoitovirhe, joka on myönnetty mutta... ihmetyttää vain, kun umpilisäke, joka poistettiin tähystämällä, sanottiin että on pahasti tulehtunut ja sain sen - Luojalle kiitos! - epikriisinä mustaa valkoisella ja hetken kuluttua se ei ollutkaan lainkaan tulehtunut epikriisissä, joka meni potilasvahinkolautakuntaan ja joka tuli minulle itsellenikin ennen sitä! Lääkärit ( virolaiset ) olivat sitä mieltä että kuvittelen vain kivut ja tahdon leikattavaksi - ja asia ei niin ollut, todellakaan!

        Samoinhan oli enmg - tutkimuksessa, että lääkäri sanoi, ettei ole mitään vikaa hermotoiminnassa, kuvittelet vain oireet ja kuitenkin hänen lausunnossaan luki että on puutteita hermotoiminnoissa...

        Onneksi nämä mri - kuvia tulkinneet lääkärit ovat suomalaisia...

        Niin tai näin, leikkaus on keskiviikkona. On infektioriski ja hermovaurioriski.

        Mutta ehtisitkö vastata tämän tai viimeistään huomisen aikana, hoidettu?

        t. selkäydinkanavan ahtautumaa...

        Enpä valitettavasti osaa kummempia vastailla. Kyseisiä oireita voi aiheuttaa niin moni asia, mutta kohdallasi kukaan ei tunnu löytävän mitään varmaa.

        Se on surullista kun tutkijat puhuvat yhtä ja kirjoittavat epikriisiin toista. Sitä vain tuntuu tapahtuvan kovin paljon.

        Harva kiropraktikko on osaaja. Olisin suositellut sulle jotakin muuta vaihtoehtoa, mutta vähissä nekin ovat. Ja oireesi tuntuvat sen verran vakaviltakin....


      • selkäydinkanavan ahtautumaa...
        hoidettu kirjoitti:

        Enpä valitettavasti osaa kummempia vastailla. Kyseisiä oireita voi aiheuttaa niin moni asia, mutta kohdallasi kukaan ei tunnu löytävän mitään varmaa.

        Se on surullista kun tutkijat puhuvat yhtä ja kirjoittavat epikriisiin toista. Sitä vain tuntuu tapahtuvan kovin paljon.

        Harva kiropraktikko on osaaja. Olisin suositellut sulle jotakin muuta vaihtoehtoa, mutta vähissä nekin ovat. Ja oireesi tuntuvat sen verran vakaviltakin....

        Kiitos, että kuitenkin vastasit. Tilanne vain vaikuttaa jotenkin " aukiolevalta " ja sekavalta. Nyt on vain toivottava, että leikkaus auttaisi edes jotenkin, tai ei ainakaan tulisi uusia kremppoja.

        Toivotan Sinulle oikein hyvää vointia ja kesää!

        Ystävällisin terveisin huomenna 3 tuntisen bussimatkan yliopistosairaalaan tekevä ja ylihuomenna leikkaukseen menevä " selkäydinkanavan ahtauma " .


      • Magneettikuvaukseen

        olen menossa torstaina (yksityisesti - julkiseen kuulema 4-5 kk:n jono). Kipu ja tuska ihan hirmuinen. Elokuisissa magneettikuvissa jo havaittu koko selän degeneroituminen ja kaikenmaailman puristuksia, ahtaumia ja liikkumia.

        Nyt siis kontrollikuvat. Kävin gynekologilla, koska jatkuvaa pisallakäymistä ja virtsankarkailua. Kehotti urologille, sitten ortopedille. Urologi ja ortopedi eri mieltä elokuisista magneettikuvista.
        Ortopedi vähättelee ja määräsi issiaslääkettä. Ei auta mitään! Vasen jalka tunnoton ja nyt alkaa olla oikeakin. En pääse kunnolla pientäkään porrasaskelmaa nousemaan. Peräsuoleen on "paineen tunne" ja välillä ulostusta ei saa ponnistettua. Kipu säteilee varsinkin aamulla noustessa oikealta alaselästä oikeaan nivuseen ja alavatsaan. Ei voi hampaitaan pestä seisoen molemmilla jaloilla, vasemmalla on yritettävä pysyä pystyssä.

        Kova pelko on liikuntakyvyn menettämisestä - olen jo liki 60-vuotias. Mutta en mikään "vanhus"!! Vaikea olla innostunut ja iloinen mistään, kun jatkuva kipu ja jalkojen puutuminen on seuralaisena...

        Keuhkovaivat ovat "pääsairauteni" - joten nukutus on minulle erittäin suuri riski, jos ajatellaan leikkausta. Joten keinot on vähissä...


      • Laminektomia
        Magneettikuvaukseen kirjoitti:

        olen menossa torstaina (yksityisesti - julkiseen kuulema 4-5 kk:n jono). Kipu ja tuska ihan hirmuinen. Elokuisissa magneettikuvissa jo havaittu koko selän degeneroituminen ja kaikenmaailman puristuksia, ahtaumia ja liikkumia.

        Nyt siis kontrollikuvat. Kävin gynekologilla, koska jatkuvaa pisallakäymistä ja virtsankarkailua. Kehotti urologille, sitten ortopedille. Urologi ja ortopedi eri mieltä elokuisista magneettikuvista.
        Ortopedi vähättelee ja määräsi issiaslääkettä. Ei auta mitään! Vasen jalka tunnoton ja nyt alkaa olla oikeakin. En pääse kunnolla pientäkään porrasaskelmaa nousemaan. Peräsuoleen on "paineen tunne" ja välillä ulostusta ei saa ponnistettua. Kipu säteilee varsinkin aamulla noustessa oikealta alaselästä oikeaan nivuseen ja alavatsaan. Ei voi hampaitaan pestä seisoen molemmilla jaloilla, vasemmalla on yritettävä pysyä pystyssä.

        Kova pelko on liikuntakyvyn menettämisestä - olen jo liki 60-vuotias. Mutta en mikään "vanhus"!! Vaikea olla innostunut ja iloinen mistään, kun jatkuva kipu ja jalkojen puutuminen on seuralaisena...

        Keuhkovaivat ovat "pääsairauteni" - joten nukutus on minulle erittäin suuri riski, jos ajatellaan leikkausta. Joten keinot on vähissä...

        Hei! Minulle tehtiin tammikuussa 2012 laminektomia eli poistettiin luuta nikamakaarista L4 ja L5, jolloin saatiin tilaa hermojuurille ja jopa L5:n ja S1:n välillä oleva välilevy oli pongahtanut paikoilleen. Nikamakaari on se rengas, jonka sisällä on selkäydinkanava. Minulla oli siis selkäydinkanavan ahtauma, ja oireet hyvin samanlaiset kuin monilla muillakin täällä. Minulla pahinta oli kaiketi lepokipu reisissä. Kipua oli myös nivusissa, kiristävä "rautalanka" vas. jalassa nilkan ja kaariholvin välissä, virtsa ei kulkenut kunnolla (ei kuulunut lorotusta koskaan) eikä rakon täyttymistä tai tyhjenemistä juuri huomannut, ulostus oli kivenkovaa punnerrusta, tuskaista ja aikaa viepää.
        Minulla on idiopaattinen skolioosi rintarangassa, noin 25 %. Joistakin lähteistä olen lukenut, että skolioosion myöhäisvaihe on juuri em. selkäydinkanavan ahtauma.
        Leikkauksen jälkeen virtsaaminen ja ulostaminen ovat helppoja! Tunnen jopa tarpeen mennä vessaan, ettei tarvitse käydä vain varmuuden vuoksi...
        Ristiselän kipu on poissa, mutta skolioosiosta aiheutuva kipu on pahempi kuin ennen leikkausta.
        Vanha ortopedi sanoi leikkauksen jälkeen, että oli jo aikakin leikata, sillä he poistivat todella paljon luuta. Leikkauksen onnistumista ei hänen mukaansa voida arvoioida kuin vasta muutaman vuoden päästä, sillä hermot ovat olleet niin kauan puristuksissa, että niiden palautumisesta ei ole tietoa.
        Moni pikkuvaiva on kuitenkin parantunut ja voin esim. seisoa jalkapohjat maata/lattiaa vasten. Huomasin joskus vuosi sitten, että seisoin aina esim. ruokaa laittaessani jalkojen ulkosyrjillä.
        Vaatikaa ihmiset oikeuksianne! Minua alettiin tutkia oireiden takia, jotka olivat hyvin samanlaisia kuin edelliset kirjoittajat ovat kuvanneet, ja diagnoosi tehtiin lopulta MR-kuvien perusteella.
        Vaikka leikkaukseen liittyy riskejä, olen tyytyväinen, että minut leikattiin. Minulla on ollut selkä- ja iskiasvaivoja (skolioosion aiheuttamia vaivoja ei lasketa näihin) yli 20 vuotta. Täytän tänä vuonna 50.
        Kun selkäydinkanavanahtauma on tullakseen, se ei välttämättä katso ikää.
        Minulle kerrottin, että olen kyllä nuori keskivertopotilaisiin nähden. He ovat noin 60-, 65-vuotiaita.
        Se on jo suuri helpotus, että viemäröinti toimii.
        Onnea itse kullekin!


      • selkäydinkanavan ahtautumaa... kirjoitti:

        Heip, hoidettu!

        Mulla ei ollut alunperin mitään selkäongelmia, tuli vain 2 v sitten kun umpilisäke poistettiin tähystämällä, niin virtsaumpi ja sitä alettiin hitaasti selvittelemään. Kun olen työkyvyttömyys eläkeläinen, ei ollut urologilla kiirettä paneutua, vaikka olin kiireellisyysluokka 1: ssä laitettuna.

        Sitten hän totesi että rakossa ei ole hermotoimintaa.

        Sitä ei selvitelty millään, ms - taudin poissulkemiseksi hän laittoi neurologille, joka ei löytänyt syytä virtsaummelle. Katetroin vain 6-8 kertaa vuorokaudessa ja hiljalleen tuntemus rakon täyttymiseen hävisi...

        Sitten neurologi laittoi magneettikuvaan lähetteen ja sieltä löytyi tämä ahtauma. Neurologi oli kiistatta sitä mieltä että se aiheuttaa oireet ja otti ne aivan tosissaan, mutta 2 sairaalan ortopedia ei nähnyt oireille syytä. Toinen ei nähnyt selkäydinkanavan ahtaumaa ja ei ymmärtänyt mitä tarkoittaa virtsaumpi tai katetrointi. Vaikka sanoin että rakko täytyy tyhjentää katetrilla, hän luuli että se toimii aivan normaalisti! Onneksi laittoi yliopistosairaalaan lääkärille, joka teki leikkauspäätöksen.

        Kun sitten antibioottiripulin yhteydessä tuli sitä etten tuntenut enään ulosteentulon tarvetta, tuli toinen sairaalan ortopedi ja totesi ettei ole tuntoa, laittoi varmuudeksi kiirehtimispyynnön leikkauksesta yliopistosairaalaan.

        Mutta se harmittaa, että lääkärit sanovat minun vain kuvittelevan oireet.

        Jos ei selkäydinkanavan ahtauma pidäkään paikkaansa, mikä sitten aiheuttaa oireet? Eikö se olekaan todellinen, vaan tulkinnallinen kysymys mri - kuvista?

        Edessä on kuitenkin leikkaus, laminektomia ja dekompressio, eli poistetaan nikamakaari ja vapautetaan painetta selkäydinkanavasta. Ja sillä alueella on juuri suolen, rakon ja jalan hermot.

        Olen käynyt kiropraktikolla - ei apua. Msf - hoitokokeilu ( se on sähköllä toimiva kynä, jolla aktivoidaan akupunktiopisteitä ) oli sellainen, että ensin sanottiin että kyllä se auttaa ja käytetään tällaiseen selkäydinkanavan ahtauma - ja virtsaongelmiin ( hinta olisi ollut 45 min. 45 € ). Kun pyysin katsomaan msf : llä elinten kunnon korvanlehdestä, ilmaistutkimuksen, ei ollut missään mitään vikaa ja sanottiin ettei msf - hoito auta selkäydinkanavan ahtaumaan ja virtsaumpeen.

        Fysioterapeutti, joka on pitkänlinjan ammattilainen, kieltäytyi antamasta fysioterapiaa, venytystä ja nikamakäsittelyä, sillä se pahentaa selkäydinkanavan ahtauman oireita.

        Kukaan ei suostunut hoitamaan ja kaikki vain puhuivat leikkauksesta ja sen tarpeellisuudesta.

        Onko enää muuta hoitokeinoa, kun pahenee hitaasti mutta varmasti? Kohta ei pääse kävelemään, kun jalassa ei ole tuntoa ja se laahaa perässä.

        Herää kysymys, että jos oireita on, mutta selkäydinkanavan ahtauman näkeminenkin on tulkinnallinen juttu, mikä on oireiden perimmäinen syy?

        On myös tapahtunut hoitovirhe, joka on myönnetty mutta... ihmetyttää vain, kun umpilisäke, joka poistettiin tähystämällä, sanottiin että on pahasti tulehtunut ja sain sen - Luojalle kiitos! - epikriisinä mustaa valkoisella ja hetken kuluttua se ei ollutkaan lainkaan tulehtunut epikriisissä, joka meni potilasvahinkolautakuntaan ja joka tuli minulle itsellenikin ennen sitä! Lääkärit ( virolaiset ) olivat sitä mieltä että kuvittelen vain kivut ja tahdon leikattavaksi - ja asia ei niin ollut, todellakaan!

        Samoinhan oli enmg - tutkimuksessa, että lääkäri sanoi, ettei ole mitään vikaa hermotoiminnassa, kuvittelet vain oireet ja kuitenkin hänen lausunnossaan luki että on puutteita hermotoiminnoissa...

        Onneksi nämä mri - kuvia tulkinneet lääkärit ovat suomalaisia...

        Niin tai näin, leikkaus on keskiviikkona. On infektioriski ja hermovaurioriski.

        Mutta ehtisitkö vastata tämän tai viimeistään huomisen aikana, hoidettu?

        t. selkäydinkanavan ahtautumaa...

        kärsin monia vuosia aivan turhaan hermokanavan ahtautumasta vain siksi etteivät ottaneet mag.kuvia.kun ottivat kuvat oli ahtauma jo selkärankaa pitkin alaspäin valuva että pulpetille ja suht nopeesti.lääkkeillä yrittivät pitkittää,8kpl panacod ja 120mg arcoxiaa/vrk.noita vetelin 1v. ja arcoxia 120mg/vrk on 2vkoa maximi..terveyskeskuslääkärit!!! ja se mun lekuri kävi vuositolkulla siinä sivussa koulua kun ei mitään lääkärin pätevyyttä paitsi reseptin kirjoitus.. ja oli se mokannut muidenkin lääk.kanssa kun eivät sovi yhteen


    • hoidettu

      S1 on ristiluun ylin nikama. Tarkoitatko S1-L5 välistä tulevia hermoja ja kumpaa puolta niistä?

      Sieltä tulee monia tärkeitä hermoja moniin eri alaruumiin osiin, kuten kaikista muistakin rangan nikamaväleistä. Oireet riippuvat täysin siitä mitkä kyseisen välin hermon hermosäikeistä ovat puristuksissa.

      Tärkeää olisi selvittää mikä vauron aiheuttaa, miksi vaurio on syntynyt ja voiko sille tehdä mitään?

      Eli kysymyksiä:
      Miten ja millä testeillä hermovaurio on todettu? Sitähän ei todeta pelkästään oireista. Oireista diagnosointi on arvaamista.

      • 3210

        En tiedä vielä enempää kun sen että hermoratatutkimuksessa laitettiin ne piikit alaselkään ja pohkeisiin,makasin vatsallani ja jalkojeni olisi pitänyt koukistua kun "sähköshokkeja " annettiin mutta jalat ei reagoinut mitenkään vaikka sähkön määrää lisättiin. Muuten jalkojen hermotus oli kunnossa,mutta tuo selkä ei sitten ollut. Nyt sitten yritetään paikallistaa vikaa ja tutkitaan mikä sen on aiheuttanut eli sitä siis en vielä tiedä. Ja magneetin tulokset saan siis keskiviikkona kun käyn neurologin juttusilla.


      • 3210
        3210 kirjoitti:

        En tiedä vielä enempää kun sen että hermoratatutkimuksessa laitettiin ne piikit alaselkään ja pohkeisiin,makasin vatsallani ja jalkojeni olisi pitänyt koukistua kun "sähköshokkeja " annettiin mutta jalat ei reagoinut mitenkään vaikka sähkön määrää lisättiin. Muuten jalkojen hermotus oli kunnossa,mutta tuo selkä ei sitten ollut. Nyt sitten yritetään paikallistaa vikaa ja tutkitaan mikä sen on aiheuttanut eli sitä siis en vielä tiedä. Ja magneetin tulokset saan siis keskiviikkona kun käyn neurologin juttusilla.

        Niin ja se siis todettiin tässä hermoratatutkimuksessa että hermotus ei toimi tässä S1:ssä. Ja jotain puhui että joku olisi puristuksissa mutta se siis selviää nyt tässä magnettikuvassa.


      • hoidettu
        3210 kirjoitti:

        En tiedä vielä enempää kun sen että hermoratatutkimuksessa laitettiin ne piikit alaselkään ja pohkeisiin,makasin vatsallani ja jalkojeni olisi pitänyt koukistua kun "sähköshokkeja " annettiin mutta jalat ei reagoinut mitenkään vaikka sähkön määrää lisättiin. Muuten jalkojen hermotus oli kunnossa,mutta tuo selkä ei sitten ollut. Nyt sitten yritetään paikallistaa vikaa ja tutkitaan mikä sen on aiheuttanut eli sitä siis en vielä tiedä. Ja magneetin tulokset saan siis keskiviikkona kun käyn neurologin juttusilla.

        >jalkojeni olisi pitänyt koukistua kun "sähköshokkeja " annettiin mutta jalat ei reagoinut mitenkään vaikka sähkön määrää lisättiin.

        Sattuiko se? Tunsitko kipua missään kun impulssi annettiin?

        Itsellä ei jalat "reagoinu" mitenkään, mutta ilmeisesti signaalit kulki, koska vikaa ei multa löytynyt.

        >Muuten jalkojen hermotus oli kunnossa,mutta tuo selkä ei sitten ollut.

        Siis jalat ei reagoineet ja kaikki oli kunnossa. Olisiko siis pitänyt reagoida? Sanoit että olisi pitänyt.

        >,mutta tuo selkä ei sitten ollut.

        No miten se selkä tutkittiin?


      • hoidettu
        3210 kirjoitti:

        Niin ja se siis todettiin tässä hermoratatutkimuksessa että hermotus ei toimi tässä S1:ssä. Ja jotain puhui että joku olisi puristuksissa mutta se siis selviää nyt tässä magnettikuvassa.

        Onko sulla röntgenkuvia? Niistä voit itsekin nähdä paljon.

        Magneettikuvista näkevät helposti ahtaumia sun muita, koska eivät osaa erotella skolioosin, nikaman kiertymän ja muiden vastaavien aiheuttamia vääristymiä eli ahtaumia kuvasta.


      • 3210
        hoidettu kirjoitti:

        >jalkojeni olisi pitänyt koukistua kun "sähköshokkeja " annettiin mutta jalat ei reagoinut mitenkään vaikka sähkön määrää lisättiin.

        Sattuiko se? Tunsitko kipua missään kun impulssi annettiin?

        Itsellä ei jalat "reagoinu" mitenkään, mutta ilmeisesti signaalit kulki, koska vikaa ei multa löytynyt.

        >Muuten jalkojen hermotus oli kunnossa,mutta tuo selkä ei sitten ollut.

        Siis jalat ei reagoineet ja kaikki oli kunnossa. Olisiko siis pitänyt reagoida? Sanoit että olisi pitänyt.

        >,mutta tuo selkä ei sitten ollut.

        No miten se selkä tutkittiin?

        Tunsin kyllä kun impulssi annettiin mutta se tuntui jotenkin laimeampana kun muualla. Ei käynyt kipeää,mutta jalat ei siis reagoinut mitenkään siihen,vaikka voimaa impulssiin lisättiin useasti. Elineurologi sanoi että jalkojen olisi pitänyt koukistua melko voimakkaasti,mutta minulla ei tätä tapahtunut.Eli ei reagoinut mitenkään. Jostakin syystä tämä neurologi osasi sitten alkaa tutkimaan selän puolelta tuota hommaa,(sanoi jotain että hänellä itsellä ollut jotakin samna tyyppisiä juttuja) en sitten hänen ongelmastaan tarkemmin kysysynyt. Eli siis juuri selässä oli tämä kyseinen reaktio mitä tässä kirjoituksen alussa selvitin eli ei reagoinut mitenkään jalat kun piikit oli alaselässä ja pohkeissa ja muistaakseni nilkoissa. Ei sen kummemmin selkää tutkittu. Tai paineli selkää ja kysyi sattuuko,eikä pahemmin sattunut. Ei ole ollut mitää alaselkä ongelmia aiemmin,tosin nyt tuot tutkimuksen jälkeen selkää särkee silloin tällöin. Paitsi jos kauan olen kurkottuneena esim lattialle selkä menee jotenkin lukkoon ja ylös ei meinaa päästä.


      • 3210
        hoidettu kirjoitti:

        Onko sulla röntgenkuvia? Niistä voit itsekin nähdä paljon.

        Magneettikuvista näkevät helposti ahtaumia sun muita, koska eivät osaa erotella skolioosin, nikaman kiertymän ja muiden vastaavien aiheuttamia vääristymiä eli ahtaumia kuvasta.

        Ei ole otettu röntgenkuvia. Ei ole tehty vielä mitään muuta kun tuo hermoratatutkimus ja sen perusteella otettiin magneettikuva. Eipä tässä ole ehdittykään kun olen yleisellä puolella tutkimuksissa ja tämä todettu vasta pari kk sitten,mutta aika nopesati tutkimukset kuitenkin edenneet.


      • hoidettu
        3210 kirjoitti:

        Tunsin kyllä kun impulssi annettiin mutta se tuntui jotenkin laimeampana kun muualla. Ei käynyt kipeää,mutta jalat ei siis reagoinut mitenkään siihen,vaikka voimaa impulssiin lisättiin useasti. Elineurologi sanoi että jalkojen olisi pitänyt koukistua melko voimakkaasti,mutta minulla ei tätä tapahtunut.Eli ei reagoinut mitenkään. Jostakin syystä tämä neurologi osasi sitten alkaa tutkimaan selän puolelta tuota hommaa,(sanoi jotain että hänellä itsellä ollut jotakin samna tyyppisiä juttuja) en sitten hänen ongelmastaan tarkemmin kysysynyt. Eli siis juuri selässä oli tämä kyseinen reaktio mitä tässä kirjoituksen alussa selvitin eli ei reagoinut mitenkään jalat kun piikit oli alaselässä ja pohkeissa ja muistaakseni nilkoissa. Ei sen kummemmin selkää tutkittu. Tai paineli selkää ja kysyi sattuuko,eikä pahemmin sattunut. Ei ole ollut mitää alaselkä ongelmia aiemmin,tosin nyt tuot tutkimuksen jälkeen selkää särkee silloin tällöin. Paitsi jos kauan olen kurkottuneena esim lattialle selkä menee jotenkin lukkoon ja ylös ei meinaa päästä.

        > Elineurologi sanoi että jalkojen olisi pitänyt koukistua melko voimakkaasti,mutta minulla ei tätä tapahtunut.

        Ei mulla ainakaan koukuistunut. Sattui kyllä ikävästi. Ja tokihan se kipu vaihteli eri paikoissa.

        >Jostakin syystä tämä neurologi osasi sitten alkaa tutkimaan selän puolelta tuota hommaa,(sanoi jotain että hänellä itsellä ollut jotakin samna tyyppisiä juttuja) en sitten hänen ongelmastaan tarkemmin kysysynyt.

        Eli miten tutki?

        > Eli siis juuri selässä oli tämä kyseinen reaktio mitä tässä kirjoituksen alussa selvitin eli ei reagoinut mitenkään jalat kun piikit oli alaselässä ja pohkeissa ja muistaakseni nilkoissa.

        Mulle laitettiin kerrallaan vain kaksi neulaa joiden läpi impulssi mitattiin.

        > Ei sen kummemmin selkää tutkittu. Tai paineli selkää ja kysyi sattuuko,eikä pahemmin sattunut.

        Mistä sitten päätteli että selässä olisi vikaa?

        > Ei ole ollut mitää alaselkä ongelmia aiemmin,tosin nyt tuot tutkimuksen jälkeen selkää särkee silloin tällöin. Paitsi jos kauan olen kurkottuneena esim lattialle selkä menee jotenkin lukkoon ja ylös ei meinaa päästä.

        Sama oire kymmenillä tuhansilla suomalaisilla.


      • hoidettu
        3210 kirjoitti:

        Ei ole otettu röntgenkuvia. Ei ole tehty vielä mitään muuta kun tuo hermoratatutkimus ja sen perusteella otettiin magneettikuva. Eipä tässä ole ehdittykään kun olen yleisellä puolella tutkimuksissa ja tämä todettu vasta pari kk sitten,mutta aika nopesati tutkimukset kuitenkin edenneet.

        Itsellä tuo hermoratatutkimus oli vasta ihan viimeinen tutkimus, kaikki muut tehtiin ensin.


      • 3210
        hoidettu kirjoitti:

        > Elineurologi sanoi että jalkojen olisi pitänyt koukistua melko voimakkaasti,mutta minulla ei tätä tapahtunut.

        Ei mulla ainakaan koukuistunut. Sattui kyllä ikävästi. Ja tokihan se kipu vaihteli eri paikoissa.

        >Jostakin syystä tämä neurologi osasi sitten alkaa tutkimaan selän puolelta tuota hommaa,(sanoi jotain että hänellä itsellä ollut jotakin samna tyyppisiä juttuja) en sitten hänen ongelmastaan tarkemmin kysysynyt.

        Eli miten tutki?

        > Eli siis juuri selässä oli tämä kyseinen reaktio mitä tässä kirjoituksen alussa selvitin eli ei reagoinut mitenkään jalat kun piikit oli alaselässä ja pohkeissa ja muistaakseni nilkoissa.

        Mulle laitettiin kerrallaan vain kaksi neulaa joiden läpi impulssi mitattiin.

        > Ei sen kummemmin selkää tutkittu. Tai paineli selkää ja kysyi sattuuko,eikä pahemmin sattunut.

        Mistä sitten päätteli että selässä olisi vikaa?

        > Ei ole ollut mitää alaselkä ongelmia aiemmin,tosin nyt tuot tutkimuksen jälkeen selkää särkee silloin tällöin. Paitsi jos kauan olen kurkottuneena esim lattialle selkä menee jotenkin lukkoon ja ylös ei meinaa päästä.

        Sama oire kymmenillä tuhansilla suomalaisilla.

        No en nyt tarkemmin muista oliko 2 vai 3 neulaa yhtäaikaa kun impulsseja annettiin,saan kuitenkin varmasti enemmän tietoa vaivastani keskiviikkona.


    • viittaava hermovaurio

      eli ENMG-testissä yksi hermo ei reagoinut eli oli maallikon kielellä kuollut, poikki (letal). Aiheuttaa vasemman jalan heikkoutta. Yksi kesä oli sellainen että piti opetella uudelleen kävelemään. Luultavasti hermovaurio tuli sinä kesänä. Lähetettiin kuitenkin tk:sta kävellen pois, koska pelättyä oireytymää jossa peräaukon hallinta mennyt, ei ollut. Paljon on ollut kipuja eivätkä lähskään kaikki jumpparien liikkeet sovi, koska ne sattuvat vasemmalle puolelle alaselkää. Kaksi alinta lannenikamaa kasvaneet yhteen ja ollut pullistuma niiden tienoilla. Pahimpana kipukautena yritin itsemurhaa kivun takia. Sen jälkeen pääsin kipupolille ja sain puudutuspiikkejä sekä kovemmat lääkkeet. Pikkuhiljaa olen oppinut elämään tämän selkäni kanssa. Kuitenkin noin kerran kuussa joudun ottamaan kovemman lääkesatsikauden ja useita kertoja vuodessa käyn osteopaatilla tai OMT-fysioterapeutilla. He hoitavat nikamalukkoja ja ristiluuta joka aina välillä putoaa alemmas toiselta puolen, vieden samalla yhteenkasvaneet alimmát nikamatkin vinoon (näkyy maallikollekin selän eri tasossa olevista "hymykuopista" kun tilanne on päällä). Eipä tiedä mitä tulevaisuus tuo. Viimeisessä Hyvä Terveys -lehdessä oli juttu, että tällainen selkäranka voi joskus "romahtaa". Tällöin halvaantuminen on aika todennäköistä.Mutta jos ei halvaannu, lihaskuntoutuksella saadaan hyviä tuloksia eli treenataan lihaspanssari tukemaan selkärankaa. Sitä panssaria itse olen tehnyt kolmikymppisestä (nyt olen viisikymppinen), joten tuskin jumppa enää saisi minulle ihmeitä aikaan. Yritän mennä eteenpäin, vaikka elämä melko rajoitettua (ei voi istua pitkään, ei kumarrella, ei juuri tehdä piha- yms. töitä, sänky täytyy olla tietynpehmyinen ja tukityynyjä sekäerikoistyyny pään alle.

      • niin tietää

        mitä sen kanssa on elää. Kirjoitit kuin olisin itse kirjoittanut: yhtäläisyyksiä on paljon. Ja lääkärit urologista ortopedeihin eri mieltä. Kipu on hirvittävä ja jalkoja erittäin raskas liikuttaa ja pienikin askelma lähes ylivoimainen nousta.

        Alan henkisesti valmistautua pyörätuoliin - mutta kun istuminenkin on yhtä tuskaa. Kipu on kaiken aikaa läsnä ja pelko nakertaa ajatuksissa, milloin menee jalat alta. Leikkaus kohdallani olisi liian suuri riski, koska vaikea astma estää nukutuksen...
        Joten kyllä meitä elämän raasuja riittää...


      • hoidettu

        Jos jokin hermo olisi kokonaan poikki alaselän/lantion alueella niin luulisin sen aiheuttavan paljon suurempia ongelmia kuin vain pientä heikkoutta jonnekin.

        Sulla on ollut hyvä osteopaatti ja OMT, kun ovat ristiluutasi ymmärtäneet tutkia. Muttoin tilanteesi kuullosti aika suruliselta.


      • jalassa, ei selässä
        hoidettu kirjoitti:

        Jos jokin hermo olisi kokonaan poikki alaselän/lantion alueella niin luulisin sen aiheuttavan paljon suurempia ongelmia kuin vain pientä heikkoutta jonnekin.

        Sulla on ollut hyvä osteopaatti ja OMT, kun ovat ristiluutasi ymmärtäneet tutkia. Muttoin tilanteesi kuullosti aika suruliselta.

        mutta jokin S1-nivelen juttu on vaurioittanut jalan ulkosyrjän yhtä hermoa. Kaiken kaikkiaan jalkojen hermotuksesta tutkittiin varmaan parikymmentä hermoa, joista yksi ei reagoinut sähköärsytykseen mitenkään.


      • hoidettu
        jalassa, ei selässä kirjoitti:

        mutta jokin S1-nivelen juttu on vaurioittanut jalan ulkosyrjän yhtä hermoa. Kaiken kaikkiaan jalkojen hermotuksesta tutkittiin varmaan parikymmentä hermoa, joista yksi ei reagoinut sähköärsytykseen mitenkään.

        "mutta jokin S1-nivelen juttu on vaurioittanut jalan ulkosyrjän yhtä hermoa."

        Ei ole olemassa S1-niveltä.
        Sanoit että vaurio on jalassa mutta S1-nikama on selässä. Miten S1-nikama on voinut aiheuttaa vaurion jalkaan kun se on selässä ja vielä "liikkumaton" nikama (osa ristiluuta).

        Tarkoitatko, että vaurio on selässä mutta oireet jalassa?

        "Kaiken kaikkiaan jalkojen hermotuksesta tutkittiin varmaan parikymmentä hermoa, joista yksi ei reagoinut sähköärsytykseen mitenkään. "

        No jo on, miten noin monta hermoa edes jalasta löydettiin? Ei sitten ole missään diagnoosia, että mikä hermo oli vaurioitunut? Sehän tässä olisi se oleellisin ja mielenkiintoisin tieto...


      • Läpsykkä
        hoidettu kirjoitti:

        "mutta jokin S1-nivelen juttu on vaurioittanut jalan ulkosyrjän yhtä hermoa."

        Ei ole olemassa S1-niveltä.
        Sanoit että vaurio on jalassa mutta S1-nikama on selässä. Miten S1-nikama on voinut aiheuttaa vaurion jalkaan kun se on selässä ja vielä "liikkumaton" nikama (osa ristiluuta).

        Tarkoitatko, että vaurio on selässä mutta oireet jalassa?

        "Kaiken kaikkiaan jalkojen hermotuksesta tutkittiin varmaan parikymmentä hermoa, joista yksi ei reagoinut sähköärsytykseen mitenkään. "

        No jo on, miten noin monta hermoa edes jalasta löydettiin? Ei sitten ole missään diagnoosia, että mikä hermo oli vaurioitunut? Sehän tässä olisi se oleellisin ja mielenkiintoisin tieto...

        Vanha ketju mutta minulla oli S1-L5 nikamavälissä pullistuma joka painoi hermoa joka aiheutti juuri tuollaisen oireen jalkaan, pohjehermon halvauksen. Eli vaurio tosiaan voi olla selässä mutta oire jalassa. Oireena oli ensin säteilykipua, sitten puutumista jonka jälkeen tuli halvaus säären etuosaan ja jalkaterän ulkoreunaan, jalkapohjaan sekä varpaisiin. Kantapääkävely ja varpaille nousu ei onnistunut ollenkaan, leikattiin kiireellisenä ja halvausoireet eivät ole täysin parantuneet. Jäi läpsyttävä jalka jossa on heikkoutta.


      • Aku8ko

        Samaisessa paikassa minullakin todettiin krooninen hermojuurivaurio, joka leikattiin 4 kk sitten. Seurauksena kärsin nyt toisen nilkan jäykkyydestä. Vaikuttaa haitallisesti myös tasapainoon. Onko joku kokenut tervehtymistä tällaisessa tapauksessa ?


    • 3210

      No niin lääkärissä käyty. Magneetti oli puhdas eli siellä ei mitään pullistumia tai vastaavia. Nyt sitten seuraavaksi otetaan selkäydin neste näyte ja lisää erillaisia verikokeita. Ja sitten löydösten mukaan tarvittaessa lihaksesta jokin koepala. Siinä lääkäri kävi myös erikoislääkärin juttusilla mutta kuulemma melko mystiseltä vaivuttaa tämä minun tilanne. Sitten kuulemma olemattomat refleksit minulla koko kropassa,käsissä ja jaloissa kun sillä laitteella koputteli polviin jne. noh jospa se diaknoosi joskus saataisiin minullekin niin löydettäisiin oikea hoito.

      • ei hoidettu

        Nyt on taas hoidettu ja jäsenkorjaajafoorumi=kipufoorumi aloittanut uudet iskunsa. Joten älkää otttako näitä hernovaurio juttuja tosissanne;sillä kohta tulee taas sinivel kuvioihin.


      • jojos
        ei hoidettu kirjoitti:

        Nyt on taas hoidettu ja jäsenkorjaajafoorumi=kipufoorumi aloittanut uudet iskunsa. Joten älkää otttako näitä hernovaurio juttuja tosissanne;sillä kohta tulee taas sinivel kuvioihin.

        joo kyllä oli niin värikkäitä kertomuksia että huh. Jäsenkorjaajat kirjoittelevat taas toisilleen tai yksi ja sama monilla eri nimimerkeillä


    • kipuilija

      Hei!
      Minulla todettiin tällä viikolla lievä hermovaurio selässä ENMG-tutkimuksessa. Jossakin 1-5 nikamien välissä muistaakseni sanoi tohtori. Minulla on todella kovat selkäkivut/lonkkakivut, jotka vaihtavat paikkaa puolelta toiselle. Huumelääkkeitä ja hermovauriolääkkeitä ja kovia särkylääkkeitä olen popsinut jo pitkään. Tämä on aivan kauheaa. Tuntuu että en jaksa enää kauan. Onneksi enää reilu viikko magneettikuvaukseen, mutta ei sitäkään jaksaisi odottaa näin kovien selkä/lonkka/iskias-kipujen kanssa. Tätä on jatkunut pitkään ja aina vaan pahenee. Hoitava fysiatrini kehottaa vaan rauhoittumaan tai menemään sairaalaan päivystykseen jos ei voi olla. On se kumma tämä terveydenhoito, ettei pääse heti tutkimuksiin eikä kukaan ota tosissaan. Mä ainakin olen tosi kipeä! Että tällaisia oireita mulla. Olen juossut lääkäriltä toiselle, eikä kukaan ota tosissaan. Terv. Toivoton, olen 38-v. nainen

      • kipuilija

        niin ja tämä on ihan tosi juttu eikä mitään pilaa...kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa...


      • moi!

        mulla on kanssa hermovaurio todennäköisesti lääkärit ei myönnä yks myöns kun sanoin sille että lonkka on leikattava"proteesi" että en kivun takia itseäni tappaisi sen takia ne ei vissiin sitä myönnä kun mulle on tehty välilevyleikkaus 1999 jossa se mahdollisesti hermo on mennut poikki en saa mitään korvauksia vaivastani joka on vienyt työkyvyn mitähän kipulääkkeitä käytät koita neurotinia jos lääkityksessäsi on parannettavaa mulla on se ja on paras lääke vaivaan mitä oon 10 vuoden aikana koittannu mulla kans kipu vaeltaa paikakasta toiseen välillä kaikesta huolimatta paranemisia jos haluut jakaaa kokemuksia mulla on nimim. tekopyhä suomi24:ssä jätä sinne viestä


      • Toivoa

        Hei! Olin 53-vuotias terve mies, vuosi oli 2006 kun selkä meni, ehti tulla hermovaurio ennen leikkausta, "hoitotakuu meni puoli vuotta yli sallitun ajan" alaselkä jäykistettiin ja laitettiin titaania ja siirrttiin lonkasta luuta. Vuoden päästä oli otettava kipujen vuoksi pois titaanilevy, samalla postettiin molemmissa leikkauksissa ahtaumia selkäydinkanavista. Seuraksena loppuikäinen hermosärky alaselkään ja vasempaan jalkaan, mikä pahinta särky alkaa yöllä, kokeiltu kaikki mahdolliset huumeet, mieliala-ja epilepsialääkket. Pari vuotta sitten asennettiin epiduraalistimulaattori. Selkärankaan asennettiin lähelle selkäydinta johdin, josta menee piuha ihon alle pujotettuna kainalon alapuolelta vatsan ihon alle asennettuun n. 1cm paksu ja 6x6cm olevaan tunnistimeen, siihen ohjataan kaukosäätimellä virtaa, joka "lamaannuttaa" hermoja. Olen päässyt tällä eroon enimmästä lääkearsenaalista, Temgesic ja Panadol ainoat särkylääkkeet tällä hetkellä. Temgesiciä, sähköä ja pakasteesta otettu jyväsäkki nukkumaan mennessä, tosin välillä aikoja, että ei auta nekään. Kannattaa miettiä sitä stimulaattoria, kun olet noin nuori, voin kertoa kokemuksesta, että lääkkeillä menee elämä aivan sekaisin, stimulaattori ei rajoita elämää niin paljon kuin pelkäsin. Kannattaa ottaa yhteyttä kipupolille, sieltä saa tarkempaa tietoa. Stimulaattorin asennus tapahtuu päiväkirurgiassa. Jaksamista sinulle, olen hengessä mukana, kun tiedän mitä sinun elämä on.


    • SARI1986

      minulla on todettu kyseinen S1- hermojuurioireisto ja oon 26vuotias ja kaks vuotta sitten todettu. kysymyksen tehnyt PELKÄÄ ihan turhaan! vältä stressiä ja katso mitä suuhusi laitat, olen kaksi vuotta tehnyt niinkuin yks lekuri sanoin että lisätä kasvisten ja vihannesten osuutta ja hiilareita vähentää ja samoin pitää paino kurissa (omani on n. 63kg) koska se minulla ainakin pieni välilevyn pullistuma on aiheuttanut kyseisen vaurion. ei oo tuntoa oikeassa reidessä ja kun kylmät ilmat tulee niin yhtä helvettiä, nytkin kaipaisi vahvempaa lääkitystä mutta en haluaisi niitä. ja se STRESSI on aika iso tekijä nuissa kivuissa, uskoo ken haluaa mutta olen myös psykiatrilla käynyt koska minua ei ainakaan huolita edes työharjoitteluun niin päätin sitten hankkia se3n tutkinnon niin jos se helpottaisi koska en aio luovuttaa. ja se että on negatiivinen asioiden suhteen että tuntuu kuin elämä loppuisi siihen diagnoosin saantiin niin ei oo hyvästä, suosittelen että kyseinen kirjoittaja alkaa käymään kipuryhmässä(helpottaa kysymysten suhteen) ja se SELKÄYDIN AHTAUMA EI OO SAMA ASIA. :) HYVÄÄ JATKOA KAIKILLE SELKÄPOTILAILLE

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe