Paljonko sähkölasku kuukaudessa??

fr3hjuku9o89o8o8o89o

Paljonko sähkölasku on suunnilleen kuukaudessa?? Muutan suhteellisen uuteen kerrostaloasuntoon, koko 65 neliötä. Elän normia elämää ja käytän sähköä ihan tavallisesti. Saunassa käyn kerran viikossa. Eli millaiseen sähkölaskuun tulisi varautua?

19

11226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      40-50 egee/kk?

      • aloitukseen

        niin ja lisäyksenä vielä tuohon aloitukseen, niin kyseessä on vain taloussähkö.


    • siotur

      Normielämää ei ole olemassakaan. MINÄ elän normielämää enkä sauno kerran viikossa.
      But seriously, laske jonkun sähköyhtiön kulutusarviolaskurilla vuotuinen sähkönkulutuksesi, hinta tulee siinä kylkiäisenä. Olen itse käyttänyt www.helsinginenergia.fi.
      Oma sähkölaskuni on n. 50e/3 kk eli vuosikulutus on 1600 kWh.

      • noin vähän

        kulumaan sähköä?
        Minä olen luullut että minä kulutan vähän 2200kwh vuosi, mutta sinä viet voiton.
        Millaset järjestelyt sinulla siellä on? Kerro vähän säästövinkkejä meille muillekin.
        Itse asun kerrostalossa 2h k, normaalia käyttöä kaikilla laitteilla, ei mitään erikoista siis.


      • siotur
        noin vähän kirjoitti:

        kulumaan sähköä?
        Minä olen luullut että minä kulutan vähän 2200kwh vuosi, mutta sinä viet voiton.
        Millaset järjestelyt sinulla siellä on? Kerro vähän säästövinkkejä meille muillekin.
        Itse asun kerrostalossa 2h k, normaalia käyttöä kaikilla laitteilla, ei mitään erikoista siis.

        Hih. Olen harrastanut sähkön kulutuksen vähentämistä koko pienen ikäni. Olen omastakin mielstäni saavuttanut jonkinlaisia tuloksia.

        Tarkistin sähkölaskuni. Nykyinen vuosikulutusennusteeni (=viimeisen tasauslaskutetun vuoden kulutus, sama asunto, samat tavat) on 1550 kWh. Sähkölasku tupsahtaa kolmen kuukauden välein, ollen yksi arviolasku 53,27 €.
        Speksit:
        - 3h k 77 m2 kaukolämpörivitalossa, 2-kerrosta, ei lattialämmityksiä. Kylppäri on talon päädyssä, lämpeää patterilla jossa kietää lämmin käyttövesi. Sinne on joskus asennettu edellisen asukkaan toiveesta sähköpatteri. Se on mulla päällä vain kun pesukone on päällä.
        - yksinäni asustelen
        - syön viikolla töissä ja viikonloppuna huonosti eli en juurikaan käytä hellaa ja uunia
        - mikrouuni ja kahvinkeitin on (juon todella paljon kahvia). Kahvinkeitin sammuu automattisesti 2 tunnin jälkeen.
        - jää/pakastinkaappi, uudehko ja A luokkaa, molemmat osat käytössä
        - telkkari (n. 5 v vanha tavallinen telkku) ja digiboksi. Ei stereoita, en kuuntele radiota. Telkkua en pidä valmiustilassa
        - tietokone, pöytämalli. Aukia melkein aina kun olen kotona, virransäästöt kytketty eli sammuu jos unohdun jonnekin muualle
        - tiskaan vähäiset kuppini käsin, kone on mutten käytä (se tarttis vaihtaa)
        - pyykkiä pesen n. 2 koneellista viikossa. Pyykkiä ei tule paljoa mutta ne pesulämpötilat.. Ei kuivuria.
        - valoja polttelen, joskus yötä myöten, tosin en ulkona mitä nyt led-jouluvalot. Valaisimiin (riippuvalaisimia) olen aikoja sitten vaihtanut energiansäästölamput, keittiön työvalot on loisteputkia, samoin vessassa ja kylppärissä. Yksi kiinteä valaisin, jossa pienoisloistelamput ja samoin lukuvalossa makkarissa. Vierassängyn vieressä on sentään lukuvalo, jossa hehkukohdelamppu, mutta onneks vieraita käy vähän eikä ne lue paljoa!
        - pikku pihalla grillaan harvakseltaan sähkögrillillä ja leikkaan sähkökäyttöisellä piiskalla nurtsin.
        - olen joka toisen viikonlopun pois
        - töissä työmatkalla kuluu 10-11 h vähintään, joten en ole niin kauheen kauaa kotonakaan
        - imuroin harvakseltaan, silittelen ja mankeloin kun on tarvis
        - sauna on mutten sauno juurikaan

        Energiapihi valaistus, tietsikan automaattinen sammutus ja hyvin hoidettu jk/pk ovat mielestäni pienen kulutuksen kulmakivet, sekä se, etten ole paljoa kotona enkä kokkaa.


      • siotur
        siotur kirjoitti:

        Hih. Olen harrastanut sähkön kulutuksen vähentämistä koko pienen ikäni. Olen omastakin mielstäni saavuttanut jonkinlaisia tuloksia.

        Tarkistin sähkölaskuni. Nykyinen vuosikulutusennusteeni (=viimeisen tasauslaskutetun vuoden kulutus, sama asunto, samat tavat) on 1550 kWh. Sähkölasku tupsahtaa kolmen kuukauden välein, ollen yksi arviolasku 53,27 €.
        Speksit:
        - 3h k 77 m2 kaukolämpörivitalossa, 2-kerrosta, ei lattialämmityksiä. Kylppäri on talon päädyssä, lämpeää patterilla jossa kietää lämmin käyttövesi. Sinne on joskus asennettu edellisen asukkaan toiveesta sähköpatteri. Se on mulla päällä vain kun pesukone on päällä.
        - yksinäni asustelen
        - syön viikolla töissä ja viikonloppuna huonosti eli en juurikaan käytä hellaa ja uunia
        - mikrouuni ja kahvinkeitin on (juon todella paljon kahvia). Kahvinkeitin sammuu automattisesti 2 tunnin jälkeen.
        - jää/pakastinkaappi, uudehko ja A luokkaa, molemmat osat käytössä
        - telkkari (n. 5 v vanha tavallinen telkku) ja digiboksi. Ei stereoita, en kuuntele radiota. Telkkua en pidä valmiustilassa
        - tietokone, pöytämalli. Aukia melkein aina kun olen kotona, virransäästöt kytketty eli sammuu jos unohdun jonnekin muualle
        - tiskaan vähäiset kuppini käsin, kone on mutten käytä (se tarttis vaihtaa)
        - pyykkiä pesen n. 2 koneellista viikossa. Pyykkiä ei tule paljoa mutta ne pesulämpötilat.. Ei kuivuria.
        - valoja polttelen, joskus yötä myöten, tosin en ulkona mitä nyt led-jouluvalot. Valaisimiin (riippuvalaisimia) olen aikoja sitten vaihtanut energiansäästölamput, keittiön työvalot on loisteputkia, samoin vessassa ja kylppärissä. Yksi kiinteä valaisin, jossa pienoisloistelamput ja samoin lukuvalossa makkarissa. Vierassängyn vieressä on sentään lukuvalo, jossa hehkukohdelamppu, mutta onneks vieraita käy vähän eikä ne lue paljoa!
        - pikku pihalla grillaan harvakseltaan sähkögrillillä ja leikkaan sähkökäyttöisellä piiskalla nurtsin.
        - olen joka toisen viikonlopun pois
        - töissä työmatkalla kuluu 10-11 h vähintään, joten en ole niin kauheen kauaa kotonakaan
        - imuroin harvakseltaan, silittelen ja mankeloin kun on tarvis
        - sauna on mutten sauno juurikaan

        Energiapihi valaistus, tietsikan automaattinen sammutus ja hyvin hoidettu jk/pk ovat mielestäni pienen kulutuksen kulmakivet, sekä se, etten ole paljoa kotona enkä kokkaa.

        Koneellinen yhteispoisto, vaikkei se mun asunnossa sähkönkulutusta lisää.


      • Karjalainen toisessa polvessa
        siotur kirjoitti:

        Hih. Olen harrastanut sähkön kulutuksen vähentämistä koko pienen ikäni. Olen omastakin mielstäni saavuttanut jonkinlaisia tuloksia.

        Tarkistin sähkölaskuni. Nykyinen vuosikulutusennusteeni (=viimeisen tasauslaskutetun vuoden kulutus, sama asunto, samat tavat) on 1550 kWh. Sähkölasku tupsahtaa kolmen kuukauden välein, ollen yksi arviolasku 53,27 €.
        Speksit:
        - 3h k 77 m2 kaukolämpörivitalossa, 2-kerrosta, ei lattialämmityksiä. Kylppäri on talon päädyssä, lämpeää patterilla jossa kietää lämmin käyttövesi. Sinne on joskus asennettu edellisen asukkaan toiveesta sähköpatteri. Se on mulla päällä vain kun pesukone on päällä.
        - yksinäni asustelen
        - syön viikolla töissä ja viikonloppuna huonosti eli en juurikaan käytä hellaa ja uunia
        - mikrouuni ja kahvinkeitin on (juon todella paljon kahvia). Kahvinkeitin sammuu automattisesti 2 tunnin jälkeen.
        - jää/pakastinkaappi, uudehko ja A luokkaa, molemmat osat käytössä
        - telkkari (n. 5 v vanha tavallinen telkku) ja digiboksi. Ei stereoita, en kuuntele radiota. Telkkua en pidä valmiustilassa
        - tietokone, pöytämalli. Aukia melkein aina kun olen kotona, virransäästöt kytketty eli sammuu jos unohdun jonnekin muualle
        - tiskaan vähäiset kuppini käsin, kone on mutten käytä (se tarttis vaihtaa)
        - pyykkiä pesen n. 2 koneellista viikossa. Pyykkiä ei tule paljoa mutta ne pesulämpötilat.. Ei kuivuria.
        - valoja polttelen, joskus yötä myöten, tosin en ulkona mitä nyt led-jouluvalot. Valaisimiin (riippuvalaisimia) olen aikoja sitten vaihtanut energiansäästölamput, keittiön työvalot on loisteputkia, samoin vessassa ja kylppärissä. Yksi kiinteä valaisin, jossa pienoisloistelamput ja samoin lukuvalossa makkarissa. Vierassängyn vieressä on sentään lukuvalo, jossa hehkukohdelamppu, mutta onneks vieraita käy vähän eikä ne lue paljoa!
        - pikku pihalla grillaan harvakseltaan sähkögrillillä ja leikkaan sähkökäyttöisellä piiskalla nurtsin.
        - olen joka toisen viikonlopun pois
        - töissä työmatkalla kuluu 10-11 h vähintään, joten en ole niin kauheen kauaa kotonakaan
        - imuroin harvakseltaan, silittelen ja mankeloin kun on tarvis
        - sauna on mutten sauno juurikaan

        Energiapihi valaistus, tietsikan automaattinen sammutus ja hyvin hoidettu jk/pk ovat mielestäni pienen kulutuksen kulmakivet, sekä se, etten ole paljoa kotona enkä kokkaa.

        Oletko vai onko sukusi Lähtöisin Laihialta. Onko sinulla muutakin elämää kuin sähkön säästäminen.


      • säästäminen
        Karjalainen toisessa polvessa kirjoitti:

        Oletko vai onko sukusi Lähtöisin Laihialta. Onko sinulla muutakin elämää kuin sähkön säästäminen.

        tulee olemaan tulevaisuudessa (lähi-?) ihmiskunnan pääosan elämäntehtävä, eli niiden joiden vielä sallitaan hengittää ilmastonmuutoksen pilaamaa ilmakehää.

        Kaikesta, mikä ei ole hengissäpysymiselle aivan välttämätöntä, pitää luopua, matkustellaan vain niin kauaksi kuin kävellen jaksetaan, matkat ulkomaille on muisto vain, ruoka kasvatetaan omalla takapihalla ja nostetaan lähivesistä, lämmitys talvella korvataan vaatteita lisäämällä, kynttilällä valaistaan pirtti, maahan ei tuoda, eikä maasta viedä mitään, jne, jne, jne...

        Se on tuo ilmastonmuutos nääs, joka panee säästämään...


      • Anonyymi
        Karjalainen toisessa polvessa kirjoitti:

        Oletko vai onko sukusi Lähtöisin Laihialta. Onko sinulla muutakin elämää kuin sähkön säästäminen.

        En ole Laihialta kotoisin. Sähkölaskuni tammikuussa 2023 oli 6,55 euroa. Minulla on muutakin elämää kuin sähkölasku, säästän siinä ja ostan itselleni jotain kivaa-.


    • lähtötiedot puuttuu

      Vuodessa menee 2000-6000 kWh riippuen siitä, mitä laitteita on ja kuka maksaa.

      On meinaan kysymyksesi mallia "mopo rikki, missä vika?". Uusissa taloissa on kodinkoneiden & valaistuksen lisäksi merkittävinä kuluttajina pesutilojen lattialämmitys ja mahd. huoneistokohtainen ilmanvaihto. Molemmat voivat haukata tuollaiset 1500 kWh vuodessa... mutta ilmanvaihto voi olla keskitettykin tai se huonekohtainen kone olla kiinteistösähköön kytketty.

      • Äimistelijä

        Tosi on, loppusummaan vaikuttavia tekijöitä on paljon. Meillä on kulutus noin 3000 kWh vuodessa. Asumme vanhassa kerrostaloasunnossa (noin 90 neliötä), jossa ei ole ilmastointihienouksia, joten siihen ei sähköä kulu. Omaa saunaa ei ole, mutta kylppärissä on lattialämmitys, jota tosin pidetään hyvin maltillisella lämmöllä. Kodinkoneet ovat uusia ja energiapiheiksi mainostettuja, ja Leevi and the Leavingsin sanoin "meillä melkein kaikki laitteet on": on videot, televisio, levy- ja cd-soitin, radionauhuri, tiskikone, pesukone, kuivuri, liesi, jääkaappipakastin, kahvin- ja vedenkeitin, mikroaaltouuni, tietokone ja tulostin...

        Pyykkiä pestään lähes joka päivä - lapsiperhe kun ollaan ja urheiluharrastuksissa ja hiekkalaatikoilla tuppaa tulemaan pestävää. Ruokaa laitetaan kahdesti päivässä ja välipalat ja kahvit lisäksi. Tietokonetta käytetään pari tuntia päivässä, saman verran on auki televisio, ja musaa kuunnellaan joka päivä myös jostain sähkövehkeestä. Valoja ei turhaan poltella, ja lapset osaavat jo olla energiakyttiä ja sammutella turhaan auki unohtuneen tv:n ja tietsikan - mutta en oikein keksi, mistä muusta voisimme sähkönkäytössä säästää. Esimerkiksi taloyhtiön yhteistä pesutupaa ei ole, joten pyykinkuivuriakin on aika usein tarpeen käyttää. Meille tämä on ns. normaalia normielämää.

        Kilpailutin keväällä sähköyhtiöitä, ja lopputulos on nyt se, etten yhtään tiedä, mitä joudumme sähköstämme maksamaan, kun vanha paikallinen sähköyhtiö tietysti yhä ottaa maksun sähkönsiirrosta ja uudesta sähköyhtiöstä ei ole kuulunut mitään, ei ensimmäistäkään arviolaskua. Tarttis kai soitella sinne Suomen Energiayhtiöön...


    • kulutukseni

      63 neliön kaksiossa on ollut noin 1100 kWh/vuosi. Saunaa ei ole ja työmatkoilla olen n. 2-3 kk vuodessa.

      Sähköyhtiö voisi kyllä ilmoittaa myös keskikulutuksen vastaavissa asunnoissa. Olisi helpompaa verrata kulutusta.

      • narsk

        sähkölasku n 75 e 3 kk en tingi mistään kun on sähköstä kysymys.ydin voimaa lisää ennenkuin muut sen tekevät ,alas vihreät ennenkuin alistavat täysin venäjän energian alle.


      • Anonyymi
        narsk kirjoitti:

        sähkölasku n 75 e 3 kk en tingi mistään kun on sähköstä kysymys.ydin voimaa lisää ennenkuin muut sen tekevät ,alas vihreät ennenkuin alistavat täysin venäjän energian alle.

        Eiköhän sen ns. vihreän siirtymän ajatuksena nimenomaan ole päästä irti (Venäjän) fossiilienergiasta. Suomi on esimerkiksi tiettyihin Keski-Euroopan maihin verrattuna tässä suhteessa jo nyt erittäin hyvissä asemissa. Puhumattakaan lähivuosista jolloin tilanne vain paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sen ns. vihreän siirtymän ajatuksena nimenomaan ole päästä irti (Venäjän) fossiilienergiasta. Suomi on esimerkiksi tiettyihin Keski-Euroopan maihin verrattuna tässä suhteessa jo nyt erittäin hyvissä asemissa. Puhumattakaan lähivuosista jolloin tilanne vain paranee.

        SÄHKÖLASKUNI N. 6-7 EUROA KUUKAUDESSA. SÄHKÖNSIIRTO MUKAAN LUKIEN YHTEENSÄ VUODESSA 200,00 EUROA. LAITAN UUNIRUOKIIN USEAMMAN RUOAN SAMAAN AIKAAN. AAMULLA PUURO JA TEE
        TULEE SAMALLA LÄMMÖLLÄ. TELEVISIO EI OLE AUKI TURHAAN. SAUNASSA JA SUIHKUSSA VOI KÄYDÄ NOPEASTI.


    • näin............

      Hki, 2000 rakennettu kerrostalo, neliöitä n. 65m, keskikerros, 3 h, sauna ja parveke.

      2 asukasta, kaksi tietokonetta, ruokaa tehdään melkeen joka pv, pesukone hyrrää 1-2 viikossa, astianpesukone suht saman verran. Jääkaappi-paskatin yhdistelmä löytyy. Ei ole mitään uusia hienoja telkkoja, vaan vanhat perus lootat vielä. Saunassa käydään ehkä kerran kuussa tai nyt jopa harvemmin.

      3 kk= 116€

    • Anonyymi

      Tuohon ei ole vastausta. Kulutusarvio voisi olla jotain 2000-2500 kWh /vuosi . Sähkölaskun suuruus riippuu sitten ihan siitä paljonko aiot sähköenergiasta maksaa.
      Siirtolaskun oletetun suuruuden voit laskea kun tiedät kuka alueellasi sähköt siirtää kuluttajille.
      Tällä palstalla voidaan vain esittää erilaisia arvauksia lähtöolettamuksista riippuen.

    • Anonyymi

      meillä kulutus 101-120 kw kk. Yleensä kesällä suurempi kun on ilmalämpöpumppu.
      on kerrostali, 93 neliötä kaksi vanhusta +75
      ei saunaa, pyykit pestään kotona, 3-5 koneellista viikko.

      • Anonyymi

        Eli jotain 1300 kWh/a tyylistä?

        Yksinelävänä pärjäsin 1200 kWh/a kk kulutuksella ex kämpässä, vaikka silloin & tällöin tuli etätyöpäiviäkin tehtyä. Tietokone vastuussa aika isosta osasta kulutusta. Kodinkoneet energiatehokkaammasta päädystä, keskitetty iv ja kylppärissä vesikiertoinen lattialämmitys. Nykyisessä kämpässä taas grynderien ikisuosikki, sähköinen lattialämmitys, jonka vuoksi taitaa kulutus asettua 1600 kWh lukemiin, vaikka lämmitys on todella niukaksi säädettynä. HS aasintuntijoiden opeilla kuumaksi paahduttuna lattia haukkaisi pitkälti yli 1000 kWh vuodessa eli sillä saisin kulutuksen tuplattua.

        Samoin täällä jo ehti jotkut pöljäkkeet ihmetellä, miten kuluu sähköä, vaikkei ole juuri mitään kulutusta.... paitse se 24/7 päällä oleva tietokone. Vielä kun kyseessä on joku pelikone ja/tai bitcoinien louhunta, niin sinnehän uppoaa useampi sata wattia = helposti 150 kWh/kk ja pari tuhatta kWh/vuosi.

        HS yleisönosastolle kirjoitteli joku eläkeläispariskunta, kehuen ettei mene kerrostalokaksiossa sähköä kuin 4000 kWh/a, kun nuukasti eletään. Karmea lukema, jos ei ole esim. huoneistokohtainen iv-kone käyttösähköön liitettynä. Sekin voi haukata reilun 1000 kWh/a.

        Tosin onhan täällä nähty sankareita, joiden mielestä 300 l/d vedenkulutus nuppia kohti on kohtuullinen eikä siitä ole varaa tinkiä tippaakaan. Joten yhteiskunnan velvollisuus maksaa vesilaskut....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe