yaz-pillerit

yl113

Onko kokemuksi yaz-pillereistä? olen ollut vuoden ilman pillereitä, käyin ennen diane novaa ja yasminea, kumpikin huoo merkki minulle. tuli lisää painoa, masentuneisuutta..yms.

aknekin häritsee. iho oli tosin hyvä kun käytin dianea ja yasminea.

jotkut lääkärithän määräväät mieluummin jonkin tietyn merkkistä pilleriä, niin missäköhän trella saisi yazia?

143

39150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zirma

      on tod hyvä alku kerra oot pärjänny ilman niitä ällöjä pillereitä:) itelle kävi jussina hassusti e pilsut likos kun sato ja eikun naapuri teltasta kortsuja hakeen enää en pilsuja hae ikinä ne o epävarmoja!

    • ei suomessa

      Suomessa ei ole myynnissä Yaz-merkkistä pilleriä.

      • rebee

        Minäkään en ollut tuosta Yazista kuullutkaan, mutta googlettamalla selvisi, että sen niminen pilleri on kyllä olemassa, mutta ilmeisesti sitä ei sitten tosiaan ole Suomessa saatavilla.

        Olen kyllä kuullut sellaisistakin tapauksista, joissa on kokeiltu lähes kaikkia mahdollisia eri merkkejä, mutta mikään vaan ei ole sopinut. Entäpä Harmonet?

        E-pillereitähän määrätään myös juuri aknen hoitoon, jos vaan mahdollista niin kannattaa muuten yrittää mieluummin saada ne sillä perusteella, tulee kuulemma halvemmaksi.


      • kuin
        rebee kirjoitti:

        Minäkään en ollut tuosta Yazista kuullutkaan, mutta googlettamalla selvisi, että sen niminen pilleri on kyllä olemassa, mutta ilmeisesti sitä ei sitten tosiaan ole Suomessa saatavilla.

        Olen kyllä kuullut sellaisistakin tapauksista, joissa on kokeiltu lähes kaikkia mahdollisia eri merkkejä, mutta mikään vaan ei ole sopinut. Entäpä Harmonet?

        E-pillereitähän määrätään myös juuri aknen hoitoon, jos vaan mahdollista niin kannattaa muuten yrittää mieluummin saada ne sillä perusteella, tulee kuulemma halvemmaksi.

        Diane Nova-pillereistä ja niiden rinnakkaisvalmisteesta, eli vaikka ne muutkin merkit, esim. Yasmin jne. kirjoitettaisiin aknen tai muun sairauden hoitoon, KELA-korvausta ei tule
        "E-pillereitähän määrätään myös juuri aknen hoitoon, jos vaan mahdollista niin kannattaa muuten yrittää mieluummin saada ne sillä perusteella, tulee kuulemma halvemmaksi." Vain DN ja gen.sub., täältä lisätietoa http://www.yliopistonapteekki.fi kohta korvaus..


      • on Yasmin

        nimisenä suomessa.

        Yaz nimellä sitä myydään jenkeissä ja kanadassa.


      • 100
        on Yasmin kirjoitti:

        nimisenä suomessa.

        Yaz nimellä sitä myydään jenkeissä ja kanadassa.

        Yasmin ja Yaz ovat siis eri tuotteita!!! Yaz on kai tulossa Suomeen, ainakin Euroopan suurimpiin maihin jo aika piankin jos olen ymmärtänyt oikein.


      • y3p
        100 kirjoitti:

        Yasmin ja Yaz ovat siis eri tuotteita!!! Yaz on kai tulossa Suomeen, ainakin Euroopan suurimpiin maihin jo aika piankin jos olen ymmärtänyt oikein.

        Yaz on todellakin aivan eri kuin Yasmin. Kuuluu samaan tuote perheeseen (yasmin, yasminelle ym..) Lanseeraus Suomessa on syyskuun lopulla.


      • no mitähän minä syön

        itse hain tuosssa kuukausi sitten nämä yaz pillerit ja alku on jo paljon parempi. ei ole mitään masentuneisuutta tai ylipäätensä miitään muuta ku meinaa vaan vuotaa vähän väliä.. mutta eiköhän sekin suttaannu..


        MUTTA SILTI KYLLÄ NIITÄ YAZ PILLEIREITÄ ON =)


        niissä on hyvä se kun ei tarvitse pitää väli päiviä ettei syö pillereita koska niissä on niitä lume pillereita:)


      • kuules nytte

        paska puhetta. kyllä ne yazit on myynnissä suomessa. itse käytin niitä mutta tuli sellainen vaihe että piti lopettaa ku ei massit riittän.. ja hyvät oli. ei olisi pitänyt lopettaa.


      • nennnu

        kyllä on. tänään just sain lääkäriltä


      • :)

        itse käytän yaz pillereitä ja se taitaa olla uusin pillerimerkki :) ei ole tullut vielä mitään sivuvaikutuksia.


      • Isotyttö86

        voin kyllä ihan käyttäjänä sanoa, että kyllä sitä vain on!!


      • yaz<3

        no varmasti on jos itekki käytän kyseisiä pillereitä.. suosittelen :) itelläni akne lähti, aluksi mieliala heitteli mutta ny puolenvuodenjälkeen oon tottunu ja opetellu elämää niiden kanssa :)


      • kyllä on suomessa

        Kyllä löytyyy suomestakin itte olen syönyt niitä nyt vuoden ja mitään huonoa sanottavaa niistä ei ole


      • di

        no kummasti mä vaan niitä käytän ja haen ihan suomen apteekista


      • pillerililleri
        rebee kirjoitti:

        Minäkään en ollut tuosta Yazista kuullutkaan, mutta googlettamalla selvisi, että sen niminen pilleri on kyllä olemassa, mutta ilmeisesti sitä ei sitten tosiaan ole Suomessa saatavilla.

        Olen kyllä kuullut sellaisistakin tapauksista, joissa on kokeiltu lähes kaikkia mahdollisia eri merkkejä, mutta mikään vaan ei ole sopinut. Entäpä Harmonet?

        E-pillereitähän määrätään myös juuri aknen hoitoon, jos vaan mahdollista niin kannattaa muuten yrittää mieluummin saada ne sillä perusteella, tulee kuulemma halvemmaksi.

        itse sain pillerit satunnaisesti terveyden hoitajalta jo n. puol vuotta sitten.. mutta nyt olen harkinnut ottaa ne vasta käyttöön.
        koska silloin menin vain tekemään sinne raskaustestin ja sain negatiivisen vastauksen, myös mulle tyrkättiin nuo kolmen kk pillerit kouraan ja suositeltiin testaamaan. kuulemma sopii melkein jokaiselle:)


    • 100

      Minun käsitykseni mukaan tuotetta ei vielä ole saatavilla Suomesta, mutta mm. USA:ssa sitä taidetaan jo myydä?

      Itsekin haluaisin kokeilla, kun tulevat Suomen markkinoille. Kärsin migreenistä, joten kaikki pillerit eivät minulle sovi, mutta elän siinä toivossa,että näistä ei tulisi, kun hormonimäärä on pienempi..

      • jaaaaaaaaha

        näitä on suomessa. itekki haen apteekista


      • just joo
        jaaaaaaaaha kirjoitti:

        näitä on suomessa. itekki haen apteekista

        Haitko 4 vuotta sitten? Et hakenut.


    • Kaisa-

      Hei,

      Näyttäisi siltä, että Yaz ja Yasminelle molemmat sisältävät 3 mg drospirenone/20 mg ethinyl estradiol. Ainoa näkemäni ero on siis annostus: Yaz-pillereitä otetaan 24 peräkkäin, Yasminelleja 21. Periaatteessa siis ottamalla Yasminelleja 21 päivän sijasta 24 päivänä, pitäisi vaikutuksen olla aivan sama kuin Yaz-pillereillä (kannattaa tietysti varmistaa asia lääkäriltä eikä alkaa itse muutella annostusta).

      Osaako joku sanoa, onko näillä pillereillä todellisuudessa jotain muuta eroa kuin tuo annostusohje?

      • näkkileipä

        Kävin tänään uudella gynegologilla ja reseptin uusinnan yhteydessä hän suositteli minulle Yaz pillereitä syömieni Mercilon pillereiden sijaan.

        Ero Yasminelleen on annostuksen määrä sekä keltarauhashormonin "laatu" näin lääkäri minulle asiaa selitti. Vaikka keltarauhashormonia molemmat sisältävät on Yaz pillereissä uudempi teknologia.

        Suomeen pillerit ovat tulleet vasta muutamia viikkoja sitten, mutta amerikassa ne ovat suosituimpien e-pilleri merkkien kärkijoukossa.

        Saa nähdä kuinka itselleni sopivat. Hinta on ainakin Merciloneja suolaisempi n. 30€ 3kk paketti, kun Mercilon maksaa n.20€ 3kk paketti.


      • Liskosisko
        näkkileipä kirjoitti:

        Kävin tänään uudella gynegologilla ja reseptin uusinnan yhteydessä hän suositteli minulle Yaz pillereitä syömieni Mercilon pillereiden sijaan.

        Ero Yasminelleen on annostuksen määrä sekä keltarauhashormonin "laatu" näin lääkäri minulle asiaa selitti. Vaikka keltarauhashormonia molemmat sisältävät on Yaz pillereissä uudempi teknologia.

        Suomeen pillerit ovat tulleet vasta muutamia viikkoja sitten, mutta amerikassa ne ovat suosituimpien e-pilleri merkkien kärkijoukossa.

        Saa nähdä kuinka itselleni sopivat. Hinta on ainakin Merciloneja suolaisempi n. 30€ 3kk paketti, kun Mercilon maksaa n.20€ 3kk paketti.

        Kävin itse tunti sitten yksityisellä gynellä, joka myös suositteli minulle vuoden/kahden pillerittömän jakson jälkeen Yaz -merkkistä pilleriä. Koska olen huono syömään pillereitä niin hän myös suositteli Nuvaring ehkäisyrengasta, jota pidetään 3vkoa kunnes vaihdetaan uuteen.

        Lueskelen käyttöoppaat ja pohdin kumpi olisi minulle parempi. Pidemmällä tähtäimellä halvempaa, ehkäisyimplanttia hän ei minulle suositellut. Lähinnä siitä syystä etä minulla oli ollut kuukauden aikana jo kolmet menkat eli viikon välein. Ehkäisyimplantti saattaa aiheuttaa tiputteluvuotoa.


      • rjs4
        Liskosisko kirjoitti:

        Kävin itse tunti sitten yksityisellä gynellä, joka myös suositteli minulle vuoden/kahden pillerittömän jakson jälkeen Yaz -merkkistä pilleriä. Koska olen huono syömään pillereitä niin hän myös suositteli Nuvaring ehkäisyrengasta, jota pidetään 3vkoa kunnes vaihdetaan uuteen.

        Lueskelen käyttöoppaat ja pohdin kumpi olisi minulle parempi. Pidemmällä tähtäimellä halvempaa, ehkäisyimplanttia hän ei minulle suositellut. Lähinnä siitä syystä etä minulla oli ollut kuukauden aikana jo kolmet menkat eli viikon välein. Ehkäisyimplantti saattaa aiheuttaa tiputteluvuotoa.

        Itselleni määrättiin Yazit koska alentavat kuulemma verenpainetta ...


      • 9876
        rjs4 kirjoitti:

        Itselleni määrättiin Yazit koska alentavat kuulemma verenpainetta ...

        Onko totta, että lääkärisi on sanonut Yaz-pillereiden alentavan verenpainetta? Tämä olisi hyvä uutinen minulle ja varmaan monille muillekin. Onko kellään muilla kokemuksia ko. pillereistä?


      • asggagd
        Liskosisko kirjoitti:

        Kävin itse tunti sitten yksityisellä gynellä, joka myös suositteli minulle vuoden/kahden pillerittömän jakson jälkeen Yaz -merkkistä pilleriä. Koska olen huono syömään pillereitä niin hän myös suositteli Nuvaring ehkäisyrengasta, jota pidetään 3vkoa kunnes vaihdetaan uuteen.

        Lueskelen käyttöoppaat ja pohdin kumpi olisi minulle parempi. Pidemmällä tähtäimellä halvempaa, ehkäisyimplanttia hän ei minulle suositellut. Lähinnä siitä syystä etä minulla oli ollut kuukauden aikana jo kolmet menkat eli viikon välein. Ehkäisyimplantti saattaa aiheuttaa tiputteluvuotoa.

        Mulla on ollut nuvaring käytössä mistä en tykännyt yhtään (sattui seksin yhteydessä joka johti haluttomuuteen).
        Sitä ennen oli pillerit merkkiä Mercilon mitkä ei sopinut (tuli itkuraivareita ihan mitättömistä asioista).

        Nyt sain uudet pillerit merkkiä Yaz. Vielä en ole päässyt niitä kokeilemaan mutta toivottavasti ne olisi sopivat. Niissä pitää taukoviikolla syödä 4 kpl "lumetabletteja" joissa ei ole mitään vaikuttavia aineita. Jotenkin tuntuu typerältä syödä muutama "turha" pilleri. Melkeen jos jättäis ne kokonaan syömättä ja alottais uuden listan sitten 4 päivän kuluttua.


      • yaz66
        asggagd kirjoitti:

        Mulla on ollut nuvaring käytössä mistä en tykännyt yhtään (sattui seksin yhteydessä joka johti haluttomuuteen).
        Sitä ennen oli pillerit merkkiä Mercilon mitkä ei sopinut (tuli itkuraivareita ihan mitättömistä asioista).

        Nyt sain uudet pillerit merkkiä Yaz. Vielä en ole päässyt niitä kokeilemaan mutta toivottavasti ne olisi sopivat. Niissä pitää taukoviikolla syödä 4 kpl "lumetabletteja" joissa ei ole mitään vaikuttavia aineita. Jotenkin tuntuu typerältä syödä muutama "turha" pilleri. Melkeen jos jättäis ne kokonaan syömättä ja alottais uuden listan sitten 4 päivän kuluttua.

        Kävin gynel ja faktana sanoi, että alentaa verenpainetta, poistaa nestettä eli eivät ainakaan lihota, auttavat mielialaan jne. Kokeillaan ja todetaan hyviksi,jos mulle sopivat.


      • garamel
        yaz66 kirjoitti:

        Kävin gynel ja faktana sanoi, että alentaa verenpainetta, poistaa nestettä eli eivät ainakaan lihota, auttavat mielialaan jne. Kokeillaan ja todetaan hyviksi,jos mulle sopivat.

        Vaihdoin kierukan yaz pillereihin kuukausi sitten kierukasta tulleen iho-ongelman takia,nyt on todella pahoja mielialanvaihteluja,itkua ja raivareita eikä ihokaan ole vielä alkanut paranemaan,onko kellään tälläisia kokemuksia?


      • Girlie---
        garamel kirjoitti:

        Vaihdoin kierukan yaz pillereihin kuukausi sitten kierukasta tulleen iho-ongelman takia,nyt on todella pahoja mielialanvaihteluja,itkua ja raivareita eikä ihokaan ole vielä alkanut paranemaan,onko kellään tälläisia kokemuksia?

        Vaihdoin Mercilonit Yaziin gynen suosituksesta, M. aiheutti itkuraivareita ja apatiaa. Gyne lupasi näiden laskevan verenpainetta nesteen poistumisen myötä, ja sanoi myös mielialamuutosten helpottavan lyhyen tauokajan (4 pv) ansiosta.
        Nyt olen muutaman päivän Yazeja nappaillut, vanhat möröt vielä mielessä, mutta katsellaan kuukausi, pari, ja toivotaan parasta.
        Olisi sääli löytää itsensä hypäämästä junan alle pillerimasiksen takia...
        Jos ei auta, lienee syytä mennä psykiatrille...


      • dfghjkl
        asggagd kirjoitti:

        Mulla on ollut nuvaring käytössä mistä en tykännyt yhtään (sattui seksin yhteydessä joka johti haluttomuuteen).
        Sitä ennen oli pillerit merkkiä Mercilon mitkä ei sopinut (tuli itkuraivareita ihan mitättömistä asioista).

        Nyt sain uudet pillerit merkkiä Yaz. Vielä en ole päässyt niitä kokeilemaan mutta toivottavasti ne olisi sopivat. Niissä pitää taukoviikolla syödä 4 kpl "lumetabletteja" joissa ei ole mitään vaikuttavia aineita. Jotenkin tuntuu typerältä syödä muutama "turha" pilleri. Melkeen jos jättäis ne kokonaan syömättä ja alottais uuden listan sitten 4 päivän kuluttua.

        siis ei niitä lumetabletteja pakko oo syödä, ne voi vaan tapsutella pois. Lähinnä niiden idea on et pysyy varmasti perässä siinä että monennessako päivässä menee..


      • ¤¤¤¤
        näkkileipä kirjoitti:

        Kävin tänään uudella gynegologilla ja reseptin uusinnan yhteydessä hän suositteli minulle Yaz pillereitä syömieni Mercilon pillereiden sijaan.

        Ero Yasminelleen on annostuksen määrä sekä keltarauhashormonin "laatu" näin lääkäri minulle asiaa selitti. Vaikka keltarauhashormonia molemmat sisältävät on Yaz pillereissä uudempi teknologia.

        Suomeen pillerit ovat tulleet vasta muutamia viikkoja sitten, mutta amerikassa ne ovat suosituimpien e-pilleri merkkien kärkijoukossa.

        Saa nähdä kuinka itselleni sopivat. Hinta on ainakin Merciloneja suolaisempi n. 30€ 3kk paketti, kun Mercilon maksaa n.20€ 3kk paketti.

        Näin lääkäri kertoi minulle Yazeista.
        Estrogeni ei romahda samalla tavalla alas näillä pillereillä ylimääräisten pillereitten takia (tasaisempi lasku). Esim ne jotka saavat migreenikohtauksia välivuodon yhteydessä estrogenitason romahduksen takia voivat ehkä/ mahdollisesti välttyä tältä.
        Sitä en tiedä auttaako oikeesti, mutta kuulostaa ainakin hyvältä että lääkefirmat miettivät myös näitä.


      • rimppaaa
        asggagd kirjoitti:

        Mulla on ollut nuvaring käytössä mistä en tykännyt yhtään (sattui seksin yhteydessä joka johti haluttomuuteen).
        Sitä ennen oli pillerit merkkiä Mercilon mitkä ei sopinut (tuli itkuraivareita ihan mitättömistä asioista).

        Nyt sain uudet pillerit merkkiä Yaz. Vielä en ole päässyt niitä kokeilemaan mutta toivottavasti ne olisi sopivat. Niissä pitää taukoviikolla syödä 4 kpl "lumetabletteja" joissa ei ole mitään vaikuttavia aineita. Jotenkin tuntuu typerältä syödä muutama "turha" pilleri. Melkeen jos jättäis ne kokonaan syömättä ja alottais uuden listan sitten 4 päivän kuluttua.

        Tietääkö kukaan milloin aloitetaan Yaz pillereiden käyttö jos vaihdan nuvaringistä niihin. Eli sen viikon tauon jälkeen normaalisti vai silloin kun kuukautiset alkavat?


      • sama asia

        nii yaz:issahan on neljä valepilleriä. eli 20 pv vaikuttavaa ainetta ja 4 pv lumapillereitä. Hyvin toimii yaz. siirryin haluttomuuden takia yasminista yaziin.


      • puhkuses
        9876 kirjoitti:

        Onko totta, että lääkärisi on sanonut Yaz-pillereiden alentavan verenpainetta? Tämä olisi hyvä uutinen minulle ja varmaan monille muillekin. Onko kellään muilla kokemuksia ko. pillereistä?

        Yaz sisältää synteettistä estrogeenia, kuten melkein kaikki muutkin ye-valmisteet. Eli se ei todellakaan alenna verenpainetta, vaan joillakin siis tietenkin nostaa sitä.

        Lukekaa tästä lisää. http://spc.nam.fi/indox/svenska/html/nam/humspc/7/10497717.shtml


      • sagrathar
        rimppaaa kirjoitti:

        Tietääkö kukaan milloin aloitetaan Yaz pillereiden käyttö jos vaihdan nuvaringistä niihin. Eli sen viikon tauon jälkeen normaalisti vai silloin kun kuukautiset alkavat?

        Ite juuri vaihtoin renkaasta tuohon yaziin ja lääkäri anto 2 vaihtoehtoa että joko heti renkaan poisotto päivän jälkeisenä päivänä aloittaa pillerit TAI sitten pitää sen tyhjennysviikon ja sitten kun olisi aika laittaa uusi rengas niin aloittaakin pillereiden syönnin sinä päivänä. Itse pidin sen tyhjennysviikon, koska ajattelin että ehkä se sitten ehkäisisi mahdollisia tiputteluvuotoja. Katsotaan miten käy...toistaiseksi ei mitään oireita, tosin olen vasta 2 pilleriä syönyt:)


      • pup

        itselleni ainakin suositeltiin yasminea, koska yazin hormoonimäärät ovat liian alhaiset pitämään kuukautiset poissa pilleripäivinä (mikä siis tarkoittaa ylimääräisiä vuotoja milloin sattuu)


      • 6858
        asggagd kirjoitti:

        Mulla on ollut nuvaring käytössä mistä en tykännyt yhtään (sattui seksin yhteydessä joka johti haluttomuuteen).
        Sitä ennen oli pillerit merkkiä Mercilon mitkä ei sopinut (tuli itkuraivareita ihan mitättömistä asioista).

        Nyt sain uudet pillerit merkkiä Yaz. Vielä en ole päässyt niitä kokeilemaan mutta toivottavasti ne olisi sopivat. Niissä pitää taukoviikolla syödä 4 kpl "lumetabletteja" joissa ei ole mitään vaikuttavia aineita. Jotenkin tuntuu typerältä syödä muutama "turha" pilleri. Melkeen jos jättäis ne kokonaan syömättä ja alottais uuden listan sitten 4 päivän kuluttua.

        ne lumepillerit ku syö ni sit ei unohdu niin helposti ku jatkuu tavallaan "rytmi"
        mun mielest hyvä ku ei tarvi sit miettii mtn tai laskea. popsii niit va joka päivä :)


    • elisa81

      Mulla on nyt neljäs liuska käytössä Yazia. Aikaisemmin oli Nuvaring.

      Ekan kk:n aikana en huomannut mitään erikoista.
      Toisen kk:n aikana tuli ajoittain tiputteluvuotoa mutta se loppui kolmannen liuskan loppuun mennessä.

      Ihossa en ole juuri huomannut muutosta, viime kuussa tuntui että on auttanut, nyt taas huomasin että on ennen menkkoja taas finnejä puskenut. No, ehkä ne pahimmat ja kipeimmät on jääneet pois.

      Painoon ei ole vaikuttanut.

      Migreenistä en osaa sanoa, minulla on myös estolääkitys joka pitää normaalisti migreenin lähes kokonaan pois; nyt on Yazin aikana ollut pari kohtausta enemmän mutta vaikea sanoa johtuuko vaihdon aiheuttamasta hormonimuutoksesta vai mistä..

      Mutta siis kaikenkaikkiaan olen ihan toiveikas tämän merkin suhteen, ainakaan mitään negatiivista en osaa sanoa. Ja muistakaa aina että pillereissä (ja muissakin lääkityksissä) kannattaa odottaa aina väh. se 3kk että näkee vaikutuksen.

      • 4124421

        Oon syöny nyt kohta kuukauden pillereitä ja koko ekan liuskan ajan on ollu menkat. Välillä pelkkää tiputtelua, välillä verta tulee ihan kiitettävästi. Rinnat on kasvanu ja arat. Mielialanvaihtelujakin on ollu. Eihän tässä muuten, mutta pistää turhauttamaan tällanen kuukauden selibaatti...


      • yazzaaja
        4124421 kirjoitti:

        Oon syöny nyt kohta kuukauden pillereitä ja koko ekan liuskan ajan on ollu menkat. Välillä pelkkää tiputtelua, välillä verta tulee ihan kiitettävästi. Rinnat on kasvanu ja arat. Mielialanvaihtelujakin on ollu. Eihän tässä muuten, mutta pistää turhauttamaan tällanen kuukauden selibaatti...

        Itelläni täysin samat oireet! vuotoa jatkunu kohta liuskan verran. Osaakohan joku kertoa, että voiko tiputteluvuoto mahdollisesti loppua lumepillereiden jälkeen eli sen jälkeen kun menkkojen pitäisi tulla vai voiko vuoto loppua lumepillereiden aikana ja kunnollisia menkkoja ei tulekaan?
        Selibaattia ei meillä kyllä ole ollu:-)


    • epätietoinenyazaaja

      Hei, En ole ennen käyttänyt mitään e-pillereitä ja nyt olen aloittamassa yazin käyttöä, kunhan vaan kierto alkaisi. Esitänkin nyt mahdollisesti hieman tyhmän kysymyksen, mutta mietin, että kun aloitan syömään pillereitä ensimmäisenä vuotopäivänäni niin jatkuuko kuukautisvuoto normaalisti vai loppuuko se pillerien vaikutuksesta? Eli siis kun ensimmäiset pillerit otan niin ehkäisyn vaikutushan alkaa heti, mutta loppuuko myös vuoto vai tuleeko se vielä normaalisti?

      • oila

        heips. mulla on nyt eka liuska menossa. kuukautiset on jo yli viikon jatkuneet. alan jo epäileen kohta jotain ihan muuta, kun vuoto on niin erilaista kuin normaalisti... sain papakokeen tulokset ja oli emätintulehdusta, söin kuurin, ja samalla pillereitä. en tiedä johtuuko tämä vuoto siitä kuurista, pillereistä, mahdollisesta raskaudesta vai mistä kummasta?! ja epätietoinenyazaaja: yleensä kyllä kun aloittaa pillerit niin voi kuukautiset olla alussa hieman epäsäännölliset. ehkä minulla on samaa oiretta? mutta kun se vuoto on niin kummallista. :S


      • epätietoinenyazaaja

        Niin ja vielä tarkennan, että en tarkoita että loppuuko kuukautiseni kokonaan vaan, että tuleeko vuotoa pillereitä syödessä, kun ensimmäistä liuskaa alan syömään menkkojen alkaessa.


      • samajuttu
        oila kirjoitti:

        heips. mulla on nyt eka liuska menossa. kuukautiset on jo yli viikon jatkuneet. alan jo epäileen kohta jotain ihan muuta, kun vuoto on niin erilaista kuin normaalisti... sain papakokeen tulokset ja oli emätintulehdusta, söin kuurin, ja samalla pillereitä. en tiedä johtuuko tämä vuoto siitä kuurista, pillereistä, mahdollisesta raskaudesta vai mistä kummasta?! ja epätietoinenyazaaja: yleensä kyllä kun aloittaa pillerit niin voi kuukautiset olla alussa hieman epäsäännölliset. ehkä minulla on samaa oiretta? mutta kun se vuoto on niin kummallista. :S

        Aloitin yazini tietysti kierron ekana päivänä joten menkathan tässä on päällänsä ollut, mutta normaalista poikkeavat nämä menkat ovat kyllä olleet, voi jessus tämä vuoto on aivan outoa. Yleensä vuoto menkkojen vikoina päivinä on jo hieman rusehtavampaa ja selkeästi ns. jälkivuotoa. Nyt vuoto on selkeästi kirkasta ja niin sanottua tiputtelu vuotoa, todella hämmentävää, mutta kai siihen todella on sitten varauduttava, että tällaista kestää jopa koko liuskan (nouuuuuuh). Mutta minä en tod. selibaatissa elele, oli pakko jo tuossa toissa päivänä seksiä harrastaa tästä pienestä tiputtelusta huolimatta, kun se nyt ei kuitenkaan menoa juuri haittaa.


      • minu
        epätietoinenyazaaja kirjoitti:

        Niin ja vielä tarkennan, että en tarkoita että loppuuko kuukautiseni kokonaan vaan, että tuleeko vuotoa pillereitä syödessä, kun ensimmäistä liuskaa alan syömään menkkojen alkaessa.

        Kun aloitin Yaz-pillerit kuuakutisten ensimmäisenä päivänä, niin minulla jatkui kuukautiset normaalisti n. 5 pvän ajan. Eli ei pillereiden aloittaminen minulla ainakaan lopettanut kuukautisia sillä hetkellä, vaan kuukautiset tulivat ihan normaalisti.


      • 1 vuoden käyttänyt

        Kuukautisvuoto jatkuu ihan normaalisti, kun aloitat pillerisi, mutta seuraavat kuukautiset on vähän aikaisemmin kuin 28 pv:n päästä, sillä tietenkin se yksi viikko menee siihen kuukautisviikkoon - näin huonosti selitettynä. :-)

        Eikö sinulle kerrottu tästä, kun sait pillerisi?


    • pelkkää hapatusta

      painonnousu ja masennus muka pillereiden takia. Se on täysin psyykkinen harhakuvitelma. Toki päänsärkyä ym.ta voi tulla jossei merkki sovi. Minulle yasmin on toiminut loistavasti aina kun sitä säännöllisesti otin.

      • A

        Käytin itse Yaz-pillereitä sen 3kk koeajan verran.
        Ihoon ei tullut merkittäviä muutoksia, ei huonontunut, mutta ei oikeastaan parantunutkaan. Tiputtelua oli hiukan ensimmäisen laatan aikana, mutta sekin meni ohi.
        Näiden pillereiden ainoa huono puoli oli se, että mielialanvaihteluja tuli. Itkua aivan käsittämättömän typeristä/pienistä asioista, samaten ressiä. Nehän olisivat tietysti pidemmällä ajalla voineet mennä ohi, mutta kävin lääkärissä ja päätin sitten kokeilla toista merkkiä. Yasminit pitäisi tänään alottaa.


      • sssse

        Kyllä painnousua voi tulla pillereistä. Itse käytin vuoden minipillereitä ja painoa kertyi 7kg. Olen aina ollut alipainoinen, harrastanut todella paljon liikuntaa ja syön terveellisesti. Paino ei voinut yksinkertaisesti tulla muusta kuin pillereistä.


    • Yazyazz

      Ensimmäistä liuskaa juuri lopettelen, keskiviikkona pitäisi alkaa popsia lumetabletteja. Tähän asti olen todella tyytyväinen, tiputtelua on ollut mutta sekin on tässä nyt alkanut pienentyä. Eikä muutenkaan valitettavaa, ainakaan vielä. =)
      Tosin tiputtelu ei ole meidän seksimenoja haitannut, se on sen verran kuitenkin vähäistä.. :)

    • tarpeekseen saanut

      itsellä kuudes liuska menossa, oikein olen syönyt, muutaman tunnin heittoja saattaa pillerinottoajassa olla, mutta ei aiemmissa merkeissä ole vaikuttanut. nyt on ollut neljä kuukautta niin että noin 3 päivää tauon jälkeen ei ole tiputtelua ja muuten aivan koko ajan. ajattelin sen puoli vuotta odottaa ylimääräisten oireiden häviämistä mutta alkaa riittämään ja kohtahan se tuleekin täyteen... muita oireita ei kyllä ole ollut, mutta tuo jatkuva tiputtelu on kyllä aika rampauttavaa...

      aiemmin syönyt Yasmineja ja femoneteja eikä ollut mitään tällaista...

      • nainen26vee

        Olen juuri kokeilemassa Yazia (2viikkoa syönyt), jonka kokeiluliuskan sain gynekologiltani. Sitä ennen olin yli puoli vuotta ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Aivan loistava olo! Mikään ei ole stressannut tai painanut mieltä, eikä pienistä asioista ole herpaantunut tai ärsyyntynyt. Meinasin jo tuona aikana, etten halua käyttää enää koskaan pillereitä, mutta nyt kuitenkin kokeilen pillereitä, kun vaihtoehtoja synnyttämättömällä ei paljoa ole. Muutokset mitä olen huomannut Yazin aloittamisen jälkeen on ruokahalun paraneminen ja mielialan muutos huonompaan. Olen itkenyt ihan surkeana pariin otteeseen ja lähes koko ajan on henkisesti huono olla, mitä ei yli puoleen vuoteen siis ole ollut! Ainakaan nyt ei tunnu siltä, että haluan popsia Yazia jatkossa! Kamala olo, eikä mikään ole huonosti, vaikka tuntuu että kaikki menee perseelleen. Ei kiitos Yazille!

        Nuvaringista sen sijaan ihan ok kokemusta. Nuvaring oli helppo ja hyvä käyttää. Tosin väliviikon päänsärky ei poistunut ehkäisyrenkaallakaan kokonaan. Pysyi paikallaan, eikä häirinnyt seksissä.


      • minzzz
        nainen26vee kirjoitti:

        Olen juuri kokeilemassa Yazia (2viikkoa syönyt), jonka kokeiluliuskan sain gynekologiltani. Sitä ennen olin yli puoli vuotta ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Aivan loistava olo! Mikään ei ole stressannut tai painanut mieltä, eikä pienistä asioista ole herpaantunut tai ärsyyntynyt. Meinasin jo tuona aikana, etten halua käyttää enää koskaan pillereitä, mutta nyt kuitenkin kokeilen pillereitä, kun vaihtoehtoja synnyttämättömällä ei paljoa ole. Muutokset mitä olen huomannut Yazin aloittamisen jälkeen on ruokahalun paraneminen ja mielialan muutos huonompaan. Olen itkenyt ihan surkeana pariin otteeseen ja lähes koko ajan on henkisesti huono olla, mitä ei yli puoleen vuoteen siis ole ollut! Ainakaan nyt ei tunnu siltä, että haluan popsia Yazia jatkossa! Kamala olo, eikä mikään ole huonosti, vaikka tuntuu että kaikki menee perseelleen. Ei kiitos Yazille!

        Nuvaringista sen sijaan ihan ok kokemusta. Nuvaring oli helppo ja hyvä käyttää. Tosin väliviikon päänsärky ei poistunut ehkäisyrenkaallakaan kokonaan. Pysyi paikallaan, eikä häirinnyt seksissä.

        En tienny et kahdes viikos voi noi paljo elämä muuttuu pelkkie pillereitte takia. Ei pahalla mut täyttä potaskaa tollane. Todellisen eron huomaa pitemmän ajan kuluessa !

        Ite syön ensimmäisenä hormoniehkäisynä yaz-pillereit, mut oon syöny niit vast 2vko ni en osaa sanoo mitää et onks tullu haittavaikutuksii vai ei. Sen näkee sit kuukauden parin pääst paremmi, jos sillonkaa viel. Ja tuskin muutenkaa ite sitä nii selvästi huomaan ees, varmaa poikaystävä huomaa paremmi. Oon muutenki nii äkkipikane ja mielialat vaihtelee ihan normaalistikki laidasta laitaa nopeesti et tuskin ite mitää eroo tuun huomaamaa, jos mitää muutoksii ees tulee.


      • Aune

        Ennemmin en oo käyttäny mitään pillereitä ja aloitin kuukausi sitten yazin käytön. Mulle luvattiin gynellä just noista naamanpuhdistamisista etc. mutta se mikä mua huolettaa on toi mieliala. Tuntuu että oon tosi herkästä ärtyyntyny ja myös itku tulee herkästi (mikä ennemmin on ollu aina tosi tiukassa), että onko lääke väärä? Onko jollain parempia vaihtoehtoja?


      • nainen26vee
        minzzz kirjoitti:

        En tienny et kahdes viikos voi noi paljo elämä muuttuu pelkkie pillereitte takia. Ei pahalla mut täyttä potaskaa tollane. Todellisen eron huomaa pitemmän ajan kuluessa !

        Ite syön ensimmäisenä hormoniehkäisynä yaz-pillereit, mut oon syöny niit vast 2vko ni en osaa sanoo mitää et onks tullu haittavaikutuksii vai ei. Sen näkee sit kuukauden parin pääst paremmi, jos sillonkaa viel. Ja tuskin muutenkaa ite sitä nii selvästi huomaan ees, varmaa poikaystävä huomaa paremmi. Oon muutenki nii äkkipikane ja mielialat vaihtelee ihan normaalistikki laidasta laitaa nopeesti et tuskin ite mitää eroo tuun huomaamaa, jos mitää muutoksii ees tulee.

        ..jatkaen 16.6.09 kirjoitettua viestiäni ja vastaten kokemattomalle nimimerkki minzzzille...

        Yaz-pillereitä nyt 2kk ajan syöneenä voin todeta edelleen samaa kuin edellisessä viestissä eli Yazit on vaikuttanu todella paljon negatiivisesti omaan oloon. En aio enää ikinä syödä niitä! Tosin jollekin toiselle ne voi sopia hyvin, mutta tämä on oma kokemukseni. Sen verran hyvin jo tuntee itsensä ja olotilojaan, että tietää oireiden olevan haittavaikutuksia pillereistä. Monia eri pillerimerkkejä on tullut myös kokeiltua.
        Toivottavasti löydätte itsellenne sopivan pillerimerkin.:)


      • pillerien popsija
        nainen26vee kirjoitti:

        Olen juuri kokeilemassa Yazia (2viikkoa syönyt), jonka kokeiluliuskan sain gynekologiltani. Sitä ennen olin yli puoli vuotta ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Aivan loistava olo! Mikään ei ole stressannut tai painanut mieltä, eikä pienistä asioista ole herpaantunut tai ärsyyntynyt. Meinasin jo tuona aikana, etten halua käyttää enää koskaan pillereitä, mutta nyt kuitenkin kokeilen pillereitä, kun vaihtoehtoja synnyttämättömällä ei paljoa ole. Muutokset mitä olen huomannut Yazin aloittamisen jälkeen on ruokahalun paraneminen ja mielialan muutos huonompaan. Olen itkenyt ihan surkeana pariin otteeseen ja lähes koko ajan on henkisesti huono olla, mitä ei yli puoleen vuoteen siis ole ollut! Ainakaan nyt ei tunnu siltä, että haluan popsia Yazia jatkossa! Kamala olo, eikä mikään ole huonosti, vaikka tuntuu että kaikki menee perseelleen. Ei kiitos Yazille!

        Nuvaringista sen sijaan ihan ok kokemusta. Nuvaring oli helppo ja hyvä käyttää. Tosin väliviikon päänsärky ei poistunut ehkäisyrenkaallakaan kokonaan. Pysyi paikallaan, eikä häirinnyt seksissä.

        Miten niin ei ole paljoa vaihtoehtoja synnyttämättömälle? Nykyäänhän nainen voi käyttää mitä tahansa ehkäisyä, oli synnyttänyt tai ei. Vai onko tullut joku uusi, jota ei suositella synnyttämättömille? Kierukka on perinteisesti ollut synnyttäneiden naisten juttu, mutta kyllä mulla oli melkein vuoden kierukka, enkä kyllä ole synnyttänyt. Nykyään mulla on implantti/implantit (en ole varma onko 1 vai 2), kun ei sovi pillerit eikä kierukat. Kohta on sterilisaation paikka. Kun ei tunnu mikään oikein sopivan, enkä voi lapsia hankkia.


    • minäitevaan

      Mulle itselle Yaz on toiminut loistavasti. Ensimmäinen pillerimerkki mitä syön, ja vuoden olen kohta niitä popsinut. Eli ilmeisesti aloitin aika heti merkin Suomeen tulon jälkeen.

      Iho on parantunut, voi sanoa että enää finnejä ei ole ollenkaan. Kuukautiskivut on kadonnut lähes kokonaan, ennen elin menkkaviikon särkylääkkeiden voimalla, nyt otan ehkä yhden särkylääkkeen koko vuotoaikana. Lisäksi ennen runsaat ja 5 päivää kestävät kuukautiset on muuttunut niukoiksi 4 päivän menkoiksi, mikä on ainakin omasta mielestä pelkkää positiivista. Syön aina kaksi liuskaa pillereitä peräkkäin, eli menkat vain kerran kahdessa kuukaudessa. Mitään vaikutusta mielialaan tai painoon en ole huomannut. Ainoa muutos mitä huomaan, on nykyinen vaikeus saada orgasmi. Mutta tässäkään en ole varma johtuuko pillereistä vai kaikesta muusta.

      Itse voin ainakin suositella Yazia :)

      • -Huolestunut poikaystävä

        moi, niin mainitsit et ainoa muutos yazin käytössä on vaikeus saada orgasmi..
        tyttöystäväni luki tämän ja on nyt itse huolestunut asiasta..
        tahtoisin itse nyt vielä varmistua että kun mainitsit vaikeuksien johtuvan ehkä jostain toisesta syystä, eikä välttämättä pillereistä.. luin että pillerien haittavaikutuksena on 1/10 000 vaikeus saada orgasmi, itse en usko että asia saattaisi todellisuudessa olevan edes (pahoittelen mies kun olen) ja mielestäni kyseiset maininnat pitäisi ottaa pois koska ne saattavat aiheuttaa turhaa stressiä asiasta, varsinkin jos aiemmin ollut vaikeuksia saada, ja siitä pääsenkin koko juttuni pointtiin..

        ELI, en lähde utelemaan yksityisasioitasi tai muuta yksityiskohtaa, mutta kun sanoit että saamattomuus voisi johtua "kaikesta muusta" tarkoitatko jotain esim.. elämäntapa muutoksia, läheisen kuolemaa, stressiä yms. yms?


      • on ihan
        -Huolestunut poikaystävä kirjoitti:

        moi, niin mainitsit et ainoa muutos yazin käytössä on vaikeus saada orgasmi..
        tyttöystäväni luki tämän ja on nyt itse huolestunut asiasta..
        tahtoisin itse nyt vielä varmistua että kun mainitsit vaikeuksien johtuvan ehkä jostain toisesta syystä, eikä välttämättä pillereistä.. luin että pillerien haittavaikutuksena on 1/10 000 vaikeus saada orgasmi, itse en usko että asia saattaisi todellisuudessa olevan edes (pahoittelen mies kun olen) ja mielestäni kyseiset maininnat pitäisi ottaa pois koska ne saattavat aiheuttaa turhaa stressiä asiasta, varsinkin jos aiemmin ollut vaikeuksia saada, ja siitä pääsenkin koko juttuni pointtiin..

        ELI, en lähde utelemaan yksityisasioitasi tai muuta yksityiskohtaa, mutta kun sanoit että saamattomuus voisi johtua "kaikesta muusta" tarkoitatko jotain esim.. elämäntapa muutoksia, läheisen kuolemaa, stressiä yms. yms?

        LAIN mukaan laitettava KAIKKI esiintyneet sivuvaikutukset. Oli lääke sitten mikä tahansa.

        Ja totta kai 1/10 000 on suht huomattava määrä.

        Näistä sivuvaikutusasioista pidetään ihan rekisteriä ellet sattunut tietämään


      • 87

        Yasminelle oli ensimmäinen pillerimerkki, jota söin, mutta koska painoni nousi ensimmäisten 6kk melkein 10kg, niin terkkarin kanssa päätettiin, että kokeilen Yazeja. Yazit aloitettuani ihoni huononi (Yasminelle-merkin kanssa parani huomattavasti), mutta orgasmeja sain paljon helpommin kuin koskaan ennen. Söin Yazeja sen 3kk ja vaihdoin takaisin Yasminelleihin, koska eipä niillä mitään sen kummempia positiivisia vaikutuksia ollu. Ja maksavatki enemmän ku Yasminellet. Saas nyt nähdä, että saanko orgasmeja yhtä helposti, kun Yazeja syödessäni, vai johtuuko tosin jostain aivan muusta.


      • kuuleppas
        -Huolestunut poikaystävä kirjoitti:

        moi, niin mainitsit et ainoa muutos yazin käytössä on vaikeus saada orgasmi..
        tyttöystäväni luki tämän ja on nyt itse huolestunut asiasta..
        tahtoisin itse nyt vielä varmistua että kun mainitsit vaikeuksien johtuvan ehkä jostain toisesta syystä, eikä välttämättä pillereistä.. luin että pillerien haittavaikutuksena on 1/10 000 vaikeus saada orgasmi, itse en usko että asia saattaisi todellisuudessa olevan edes (pahoittelen mies kun olen) ja mielestäni kyseiset maininnat pitäisi ottaa pois koska ne saattavat aiheuttaa turhaa stressiä asiasta, varsinkin jos aiemmin ollut vaikeuksia saada, ja siitä pääsenkin koko juttuni pointtiin..

        ELI, en lähde utelemaan yksityisasioitasi tai muuta yksityiskohtaa, mutta kun sanoit että saamattomuus voisi johtua "kaikesta muusta" tarkoitatko jotain esim.. elämäntapa muutoksia, läheisen kuolemaa, stressiä yms. yms?

        E-pillerit vähentävät testosteronin määrää dramaattisesti naisen elimistössä. Klitoriksen hermot vastaavat jotenkin testosteroniin niin, että ilman sitä ne turtuvat. Joten siinä selitys pillerien aiheuttamiin orgasmiongelmiin. Saman ne tekevät muuten nänneille. Yasmin on juurikin voimakkaan antiandrogeeninen, mieshormonitasoja laskeva, juuri siksi se tehoaa niin hyvin akneen.

        Eli: ota selvää asioista, joista et ilmiselvästi tiedä mitään. Syyt esim. pillereiden aiheuttamaan masennukseen ovat varsin hyvin tiedossa. Parhaiten löydät tutkimustietoa englanniksi.

        Pakkausselosteen haittavaikutuksien luvut ovat ainoastaan hyvin suuntaa antavia. Todelliset luvut ovat tietenkin huomattavasti suurempia. Monet eivät tajua yhdistää esim. masennusta ja orgasmiongelmia e-pillereihin.


    • qiqqa

      Alotin eilen yaz-pillerit ja aamu ei menny ihan putkeen. Heräsin, nousin sängystä ja sain otettua muutaman askeleen nii silmissä sumeni ihan totaalisesti, alko oksettaa ja pyörryttää iha hirveästi ja piti seiniä pitkin yrittää päästä vessaan. Sielä jossain vaiheessa sain näköni takasin ja sitten alkoki sattuun alavatsaan ihan törkeesti. Ajattelin vaan että pakko päästä nopeesti takasin sänkyyn mutta sitä enne pitää hakee joku ämpäri jos tulee oksennus. no pääsin vessasta taas muutaman metrin keittiöön asti ja oli taas pakko istua ku aloin tärisemään ja menin ihan kylmäksi. Sitte oliki jo kainalot ja pää ihan hiestä märkä. sain kuitenki haettua ämpärin ja satuin vilkaseen peiliin ja en oo kyllä ikinä nähny itteäni nii kalpeana.
      Ku pääsin taas sänkyyn lepään ni se meni melko äkkiä ohi ja nukahinki vielä puoli tuntia.
      Menin normaalisti töihin ja loppupäivä onki menny hyvin. Säikähin kyllä vähän ku en todellakaan odottanu mitään tollasta.

      Aion kyllä tietenki jatkaa näiden syömistä, koska en usko että tuo toistuu. Otin äsken toisen pillerin, joten huomena sen näkee.
      Voikohan olla että se johtui siitä ku eilen menin heti nukkumaan pillerin oton jälkeen. Nyt otin hieman aikaisemmin että ehin olemaan jalkeilla jonku aikaa ennen nukkumaan menoa.

      • qiqqa

        Tuon kohtauksen jälkeen ei oo ollu enää mitään oireita ja olen ihan tyytyväinen yaz pillereihin.


    • mel_

      Eikö Suomesta muka Yaz pillereitä saa? Itse päätin aloittaa pillerien käytön ja sain klinikalta suoraan kolme pakettia Yaz:ja. :) Näin Pirkanmaalla sain niitä ilmaiseksi sen kolme pakettia ja sen jälkeen täytyykin itse ostaa seuraavat.

      • ---

        Tosi älykästä kaivaa yli vuoden vanhat viestit esiin ja tulla sitten ihmettelemään, etteikö Yazia saisi Suomesta. On saattanut vähän muuttua tilanne vuodesta ja tämänkin alkuperäisen viestin kirjoittamisen aikaan Yaz on vasta tullut markkinoille.


      • utelias***
        --- kirjoitti:

        Tosi älykästä kaivaa yli vuoden vanhat viestit esiin ja tulla sitten ihmettelemään, etteikö Yazia saisi Suomesta. On saattanut vähän muuttua tilanne vuodesta ja tämänkin alkuperäisen viestin kirjoittamisen aikaan Yaz on vasta tullut markkinoille.

        Minkä hintaisia ovat ko.pillerit?
        3 kk:n liuskat esim.

        Kiitos vastauksesta :)


    • elisa81

      Nyt on n.8kk syöty Yazia Nuvaringin jälkeen ja vain positiivasta sanottavaa omalla kohdalla.

      Ihon kunnossa on suuri ero, mutta vaikutus alkoi näkyä selvemmin vasta lähempänä puolen vuoden käytön aikoihin. Painossa ei ole muutosta ollut, tai vähän olen laihtunut mutta luulen että muista syistä. Migreenit on helpottaneet, pystyin jättämään estolääkityksen pois ja kohtaukset on lievempiä. Mieliala pysynyt mielestäni tasaisempana jos sitä nyt voi arvioida mistä mikäkin johtuu..

      Joskus jos syö 2 laattaa putkeen tai unohtuu pilleri välistä jolloin menee hormonitaso vähän sekaisin saattaa olla pari pv tiputteluvuotoa (johtunee alhaisesta hormonimäärästä) mutta muuta huonoa sanottavaa ei ole (paitsi ehkä hinta, kalliimpia ovat ja korvausta ei toistaiseksi saa Suomessa vaikka resepti olisikin kirjoitettu "aknen hoitoon").

      Muistakaa vaan että vähintään sen 3-6kk kokeilee uusia pillerimerkkejä ennen kuin tuomitsee suuntaan taikka toiseen, ei minullakaan vaikutukset heti tuntuneet.

      • elisa81

        Hinta siis 39e/3kk


    • ST

      Syön nyt ensimmäistä kertaa pillereitä, joten en osaa verrata muihin merkkeihin. Yazeja olen käyttänyt reilun puoli vuotta ja olen ollut niin tyytyväinen, että en halua muita kokeillakaan. Alun kuukauden tiputtelun ja päänsärkyjen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa.

      Paino ei ole noussut yhtään, mielialat olleen samaa luokkaa kuin ilman pillereitä, halut ovat ennemmin kasvaneet kuin ilmennyt haluttomuutta, kuukautiset ovat paljon helpommat ja lyhyemmät ja iho on hieman parempi. Tykkään erityisesti siitä, miten kuukautisista ei tarvitse enää kärsiä juuri ollenkaan. Ensimmäisenä päivänä on vielä kipua, mutta vuotoa vain pari kolme päivää niukasti. Lumepillereitä en ole syönyt, vaan jättänyt pakettiin.

      Ainoa huono puoli on se, kun pillerit poistavat nestettä, niin joutuu käymään useammin vessassa. Mutta siihenkin on jo tottunut.. Huonoa on tietysti myös kallein hinta, mutta kyseessä on sentään uusin teknologia.

      Tässä kokemuksia pilleristä tietoa vielä etsiville :) Luulisi jo saavan kaikkialta Suomesta.

      • tsjöh

        ite oon syöny nyt reilun viikon ja on kyllä tiputellu koko ajan, mikä on vähän ikävää kun koko ajan pitää varautua suojaan.. ja iho kuivuu helkkaristi! muuten oon kyllä tyytyväinen,.. toivottavasti nää tän hetkiset oireet nyt sitten vähän rauhottus ajan myötä.. en tiiä kun ensimmäistä kertaa pillereitä käytän jaiks


      • Dingding1111
        tsjöh kirjoitti:

        ite oon syöny nyt reilun viikon ja on kyllä tiputellu koko ajan, mikä on vähän ikävää kun koko ajan pitää varautua suojaan.. ja iho kuivuu helkkaristi! muuten oon kyllä tyytyväinen,.. toivottavasti nää tän hetkiset oireet nyt sitten vähän rauhottus ajan myötä.. en tiiä kun ensimmäistä kertaa pillereitä käytän jaiks

        Ole syönyt nyt levyllisen yazia ja sivuoireet ovat aika mukavia. Heti ekoina päivinä huomasi ruokahalun kasvavan ja nyt jo olen lihonut 2 kig vaikka liikun ja syön terveellisesti. Väsymystä ja mielialojen vaihtelua on ilmaantunut myös.Ennen ihoni oli siisti, mutta nyt tullut kauheana finnejä. Eka levy piti aloittaa lääkärin määräyksestä heti menkkojen perään joten vielä ei ole minkäänlaista tiputtelua tai menkoista tietoakaan. Nykyään olen todella itkuherkkä ja saatan kilahtaa pienimmästäkin asiasta. En ole aijemmin syönyt muita pillereita, mutta olen miettinyt että jos vaihtaisi.


    • bah

      mulla olis kans kysymys:
      käytin n. 1,5 vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä, yasmin. aloitin ne kovien kuukautiskipujen takia. kivut eivät kovinkaan paljoa lievittynyt, mutta oksentelu kuukautisten yhteydessä jäi pois. Yasmineissa oli vain se ongelma, että ne vaikutti mielialaan aika vahvasti, mieliala muuttui vähän väliä ja ns. itkuraivokohtaukset oli tuttu näky. Lievän masennuksen takia päätettiin gynekologin kanssa, että vaihdettaisiin valmistetta. lääkärini ei kuitenkaa halunnut kirjoittaa reseptiä uusiin e-pillereihin, vaan päätettiin kokeilla ehkäissyrengasta, Nuvaring. ensimmäiset kuukaudet menivät renkaitten kanssa hyvin. kuukautiskivut kylläkin paheni hieman. toisen kuukauden aikana alkoi mahaan sattua tosi paljon. ajan myötä kivut vain kovenivat. Juuri renkaan vaihtohetkellä, pois ottaessa ja paikalle laittaessa tuli aina tosikva kramppi, sellainen ettei kävely onnistunut, yleensä seuraavat 5-10 minuuttia meni vessan lattialla sikiöasennossa maatessa, koska kivut olivat niin kovat. Tämän takia menin taas gynekologille, tehtiin normaali sisätutkimus ja katsottiin myös ultraäänen avulla, ettei minkään laisia kasvaimia tai vastaavia ollut missään. Mitään ei löytynyt, mutta kipujen takia päätettiin, että lopetan kaikki hormonaaliset ehkäisyt ainakin 3 kuukaudeksi. nyt on 3 kk mennyt, kuukautiset ovat runsaat ja kivut helvetilliset.
      Nyt sitten lääkärini haluaisi määrätä minulle minipillerit, mutta tosiasiassa pelkään niiden aloittamista. en todellakaan kestä jos kivut ovat jatkuvat koko ajan, jos kuukautiset eivät lopukkaan ollenkaan. ihoni on jo luonnostaan rasvainen, en halua sen ravoittuvan enempää pillereien takia ja kaikki muukin minipillereissä pelottaa. myös se vaihtoehto, että kuukautiset loppuvat kokonaan. voiko se olla muka hyvä asia? sehän on luonnotonta ja tuleeko kuukautiset sitten ihan normaalisti takaisin kun pillereiden syönnin lopettaa?
      itse olen katsellut netistä paljon keskusteluja yaz-pillereistä. niitä kehutaan kauheasti ja ystäväni ketä myös kärsi mielialavaihtelusta yasmin-pillereitä käyttäessään vaihtoi yas-pillereihin ja mitään haittavaiukutuksia ei ole ollut, haluaisin siis kysyä ihmisiltä mitä mieltä olette siitä, että alottaisinko minipillerit vai pyytäisinkö reseptin yaz-pillereihin?

    • yazilainen

      Olen syönyt Yazia melkein 2kk ja tähän astinen ainoa haitta on mielialanvaihtelut. En luonnostani itkeskele turhia. Joskus tahdon tarkoituksella vääntää itkua; sillä on vain tapana helpottaa oloa ja rentouttaa, kun ei ole niin hyvä päivä.

      Nykyään itkettää kuitenkin melkein joka ilta ja siinä missä ennen sain välillä taistella saadakseni itkua aikaan, niin nykyään saan taistella, etten itkisi. Silmät vain alkavat vuotaa ja olo on jotenkin onneton ilman mitään syytä.

      En kuitenkaan ajatellut vielä vaihtaa merkkiä, syön ainakin 4 kuukauden pillerit ja katson sitten.

      • n

        Itse olen syönyt yaz pillereitä nyt yhteensä yli 3kk. Viime menkat ilmaantuivat kuitenkin jo puolessa välissä levyä vaal.pun tablettien aikaan, eikä niitä näkynyt ollenkaan lumepillerien aikaan. Kenellekään käynyt samalla tavalla?


      • ano
        n kirjoitti:

        Itse olen syönyt yaz pillereitä nyt yhteensä yli 3kk. Viime menkat ilmaantuivat kuitenkin jo puolessa välissä levyä vaal.pun tablettien aikaan, eikä niitä näkynyt ollenkaan lumepillerien aikaan. Kenellekään käynyt samalla tavalla?

        Minäkin syönyt nyt 3kk noita yaz pillereitä ja tuli itelläkin menkat noin juuri väärään aikaan tämän kolmannen liuskan aikana ja kestäneet jopa koko liuskan loppu ajan. Toinen tosi huono puoli noissa oli, että iho meni aivan uskomattoman huonoon kuntoon. Itsellä on ennen pillereitä ollut lievää aknea, mutta näitten pillereiden kanssa iho menny vaan entistä kauheempaan kuntoon. Diane novaa syödessä iho oli tosi hyvässä kunnossa tosin, mutta pahojen mielialanvaihteluiden ja masentuneisuuden takia oli pakko vaihtaa. Yaz pillereillä on ollu vaan tosi pientä mielialanvaihtelua, joten se on ollut tosi kiva.


      • koktail
        ano kirjoitti:

        Minäkin syönyt nyt 3kk noita yaz pillereitä ja tuli itelläkin menkat noin juuri väärään aikaan tämän kolmannen liuskan aikana ja kestäneet jopa koko liuskan loppu ajan. Toinen tosi huono puoli noissa oli, että iho meni aivan uskomattoman huonoon kuntoon. Itsellä on ennen pillereitä ollut lievää aknea, mutta näitten pillereiden kanssa iho menny vaan entistä kauheempaan kuntoon. Diane novaa syödessä iho oli tosi hyvässä kunnossa tosin, mutta pahojen mielialanvaihteluiden ja masentuneisuuden takia oli pakko vaihtaa. Yaz pillereillä on ollu vaan tosi pientä mielialanvaihtelua, joten se on ollut tosi kiva.

        Olen käyttänyt nyt 8 kuukautta Yaz-pillereitä. Aluksi ajattelin, että nämä ovat varmasti parhaat minulle alhaisen hormoonitason vuoksi. Nyt olen kuitenkin huomannut painoni nousseen tämän vuoden aikana 7 kiloa. Syynä ei voi olla elämäntavat sillä harrastan aktiivisesti juoksemista sekä kunotsalilla käyntiä ja syön melko terveellisesti. Syynä ei myöskään voi olla iän tuoma painon nousu sillä olen vasta 22-vuotias. Olen jonkin aikaa epäillyt itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa ja pian pääsenkin tämän vuoksi verikokeisiin ja saan tiedon siitä sairastanko ko. sairautta vai en. Jos vastaus kuitenkin tähän epäilyyni on ei, niin painonnousuni syy on oltava Yaz pillereissä. Haluaisinkin tietää onko kukaan muu huomannut vaivihkaa nousevaa paino ja saanut syyn siihen selville? Muitakin oireita, kilpirauhasen vajaatoimintaan viitaten, minulla on ollut kuten alakuloisuutta, aikaansaamattomuutta, turvotusta, kynsien liuskottumista ja huimausta ym. Nämäkin oireet voivat toki olla seurausta pillereiden käytöstä...


      • ZIK
        koktail kirjoitti:

        Olen käyttänyt nyt 8 kuukautta Yaz-pillereitä. Aluksi ajattelin, että nämä ovat varmasti parhaat minulle alhaisen hormoonitason vuoksi. Nyt olen kuitenkin huomannut painoni nousseen tämän vuoden aikana 7 kiloa. Syynä ei voi olla elämäntavat sillä harrastan aktiivisesti juoksemista sekä kunotsalilla käyntiä ja syön melko terveellisesti. Syynä ei myöskään voi olla iän tuoma painon nousu sillä olen vasta 22-vuotias. Olen jonkin aikaa epäillyt itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa ja pian pääsenkin tämän vuoksi verikokeisiin ja saan tiedon siitä sairastanko ko. sairautta vai en. Jos vastaus kuitenkin tähän epäilyyni on ei, niin painonnousuni syy on oltava Yaz pillereissä. Haluaisinkin tietää onko kukaan muu huomannut vaivihkaa nousevaa paino ja saanut syyn siihen selville? Muitakin oireita, kilpirauhasen vajaatoimintaan viitaten, minulla on ollut kuten alakuloisuutta, aikaansaamattomuutta, turvotusta, kynsien liuskottumista ja huimausta ym. Nämäkin oireet voivat toki olla seurausta pillereiden käytöstä...

        Söin Yasmin pillereitä nelisen vuotta, ensimmäisen 6kk:n aikana suuret mielialavaihtelut, jonka jälkeen asoittuivat täysin. Painoni on viime vuoden aikana noussut huimasti (10-15kg) niin vaihdoin reilu kk sitten Yaz-pillereihin, vaikka en uskokaan sen pillereistä johtuvan. Ainakaan vielä ei ole sen suurempia sivuvaikutuksia ollut, ehkä hieman taas mielialavaihteluita. Yasmin- pillereitä syöneille Yazin pitäisi olla sopiva, sillä ne ovat muuten täysin samanlaiset ainesosiltaan, paitsi Yaz sisltää yhde kolmasosan vähemmän hormoonia. Tämänkin pitäisi pitää mielialavaihtelut paremmin kurissa. Lisäksi onhan se aina vaan parempi mitä vähemmän sitä hormoonia kehoonsa ottaa.


    • -elline-

      Olen syönyt yhden liuskan ja yhden rivin kyseisiä pillereitä. Aloitin pillerit normaalisti ensimmäisenä vuotopäivänä jolloin myös menkat loppuivat. Viikon päästä tuli reilusti tyhjennysvuotoa.
      Olenkin huolissani kun vuotoa ei sen jälkeen ole tullut. Kuinkahan normaalia tämä on? Onko syytä raskaustestiin? Kuukautiseni on normaalisti todella niukat ja kestää 2-3 päivää. Vuotohan vähenee pillereitä syödessä? Vai odotanko seuraavaa lumejaksoa jolloin vuodon pitäisi tapahtua?
      Onko muilla kokemusta lumepillerijaksolla itkuisuudesta ja pahasta olosta?
      kiitos vastauksista! :)

      • K

        Nyt 5 kk näitä pillereitä käyttäneenä voin sanoa, että ihan hirveää! Aluksi ei ollut mitään ongelmia ja tuntu tosi mahtavalta, kun nämä oli ensimmäiset pillerit joita aloin syömään. Kuukautiskivut vähenivät, joka olikin syy pillereiden aloittamiseen, gynegologin suosituksesta. Nyt viimeiset viikot ovat olleet pelkkää itkua. Siis toki yksi asia elämässäni on nyt pinnalla oleva harmittava juttu, mutta itku on aivan jatkuvaa. Töissä olon ajaksi saan sen rauhoittumaan, mutta silloinkin esim. vessassa käydessä vedet tulevat hetkessä silmiin. Luulin jo, että nyt on oikeasti joku todella pahasti pielessä ennen kuin aljoin lueskelemaan netistä näitä juttuja. Helpottavaa kuulla, että joillain muillakin on ollut tämän merkin kanssa tällaista. Myös kaverini vaihtoi tästä merkistä pois samasta syystä.


      • mukre
        K kirjoitti:

        Nyt 5 kk näitä pillereitä käyttäneenä voin sanoa, että ihan hirveää! Aluksi ei ollut mitään ongelmia ja tuntu tosi mahtavalta, kun nämä oli ensimmäiset pillerit joita aloin syömään. Kuukautiskivut vähenivät, joka olikin syy pillereiden aloittamiseen, gynegologin suosituksesta. Nyt viimeiset viikot ovat olleet pelkkää itkua. Siis toki yksi asia elämässäni on nyt pinnalla oleva harmittava juttu, mutta itku on aivan jatkuvaa. Töissä olon ajaksi saan sen rauhoittumaan, mutta silloinkin esim. vessassa käydessä vedet tulevat hetkessä silmiin. Luulin jo, että nyt on oikeasti joku todella pahasti pielessä ennen kuin aljoin lueskelemaan netistä näitä juttuja. Helpottavaa kuulla, että joillain muillakin on ollut tämän merkin kanssa tällaista. Myös kaverini vaihtoi tästä merkistä pois samasta syystä.

        oon syöny nyt 1,5 kk yazia ja on kans ollu ongelmia mielialan vaihteluista, välillä voin alkaa itkeen ilman syytä ja samalla oon vihanen mutta surullinen ja ahistunu, ensimmäisen käyttöliuskan aikana oli koko ajan menkat, nyt on ollu jo normaalisti, mutta aattelin syödä puol vuotta ja vaihtaa sit jos ei helpota, pelottaa vaan, ku niin moni joutunu vaihtaan, vaikka tosin jotain muuta merkkiä vois kyllä saada halvemmalla, mutta mutta saa nähä, josko tää tästä nyt tasaantuu viä, toivotaan.


      • simbu
        mukre kirjoitti:

        oon syöny nyt 1,5 kk yazia ja on kans ollu ongelmia mielialan vaihteluista, välillä voin alkaa itkeen ilman syytä ja samalla oon vihanen mutta surullinen ja ahistunu, ensimmäisen käyttöliuskan aikana oli koko ajan menkat, nyt on ollu jo normaalisti, mutta aattelin syödä puol vuotta ja vaihtaa sit jos ei helpota, pelottaa vaan, ku niin moni joutunu vaihtaan, vaikka tosin jotain muuta merkkiä vois kyllä saada halvemmalla, mutta mutta saa nähä, josko tää tästä nyt tasaantuu viä, toivotaan.

        Olen syönyt n. 10 vuotta putkeen erimerkkisiä pillereitä, ja nyt 4kk Yazeja. Yazminit vaihdoin Yazeihin taukoviikkojen masennusoireiden takia. No joo, taukoviikkojen masennus kyllä katosi, nykyään kun vituttaa joka päivä! Voi olla, että syynä on myös työstressi joka heijastuu muuhunkin elämään, joten ajattelin katsoa joululoman yli, josko tilanne parantuisi. Jos jatkuva huonotuulisuus jatkuu lomalla/loman jälkeenkin, lopetan kyllä Yazien syönnin enkä ota mitään muita pillereitä enää tilalle.


      • Talking about...
        simbu kirjoitti:

        Olen syönyt n. 10 vuotta putkeen erimerkkisiä pillereitä, ja nyt 4kk Yazeja. Yazminit vaihdoin Yazeihin taukoviikkojen masennusoireiden takia. No joo, taukoviikkojen masennus kyllä katosi, nykyään kun vituttaa joka päivä! Voi olla, että syynä on myös työstressi joka heijastuu muuhunkin elämään, joten ajattelin katsoa joululoman yli, josko tilanne parantuisi. Jos jatkuva huonotuulisuus jatkuu lomalla/loman jälkeenkin, lopetan kyllä Yazien syönnin enkä ota mitään muita pillereitä enää tilalle.

        Kuinkahan moni nuori nainen ehkäisylääkkeiden vuoksi päätyy itsemurhaan, mielisairaalaan, avioeroon jne? Jos uskallettaisiin tutkia, jouduttaisiin vastaamaan, onko ihmispololle ikävämpää päätyä ei-toivottuun raskaustilaan vaiko peräti mullan alle, sairaalahoitoon tai yksin elämiseen. Siinäpä terveysalan nollatutkijoillemme ihmisarvon mukaista pohdittavaa.

        Ihmisen aineenvaihdunnan sotkeminen hormoneilla on maailman yksinkertaisin juttu. Sen palauttaminen ennalleen ei olekaan enää niin simppeliä. Monet yrittävät kohentaa oloaan lääkemerkkiä vaihtamalla, mikä varmasti miellyttää lääkeyrityksiä, mutta ei elimistöä. Kun tuotemerkki vaihtuu, elimistö sekoittuu ainoastaan eri tavalla. Ehkäisylääkkeeltä ei yksikään solu ole turvassa. Se sekoittaa niiden kaikkien toiminnan. Jos on vähänkin perehtynyt ihmiseen energeettiseltä pohjalta, ymmärtää kyllä, että lääkehormonit sysäävät energian aivan uusille kierroksille. Kaikki entinen muuttuu toiseksi. Koko ihminen on toinen.

        Monet naiset syövät läpi elämänsä lääkkeitä. He eivät edes tiedä, miltä normaalitila voisi tuntua. Aloittaa päivä ilman yhtään pilleriä, ilman hormonihumalaa.

        Meillä ollaan kovasti huolissaan alkoholista ja savukkeista. Esitellään kuolintilastoja. Tahallaan unohdetaan, että lääkkeisiin kuollaan joka tapauksessa todennäköisimmin. Ja mitä lääkkeisiin tulee, erityisen tahallaan ollaan hiiren hiljaa ehkäisysellaisista. Mikä tuhannen taalan paikka jollekin nollatutkijalle nostaa imagoaan!


      • huuh
        Talking about... kirjoitti:

        Kuinkahan moni nuori nainen ehkäisylääkkeiden vuoksi päätyy itsemurhaan, mielisairaalaan, avioeroon jne? Jos uskallettaisiin tutkia, jouduttaisiin vastaamaan, onko ihmispololle ikävämpää päätyä ei-toivottuun raskaustilaan vaiko peräti mullan alle, sairaalahoitoon tai yksin elämiseen. Siinäpä terveysalan nollatutkijoillemme ihmisarvon mukaista pohdittavaa.

        Ihmisen aineenvaihdunnan sotkeminen hormoneilla on maailman yksinkertaisin juttu. Sen palauttaminen ennalleen ei olekaan enää niin simppeliä. Monet yrittävät kohentaa oloaan lääkemerkkiä vaihtamalla, mikä varmasti miellyttää lääkeyrityksiä, mutta ei elimistöä. Kun tuotemerkki vaihtuu, elimistö sekoittuu ainoastaan eri tavalla. Ehkäisylääkkeeltä ei yksikään solu ole turvassa. Se sekoittaa niiden kaikkien toiminnan. Jos on vähänkin perehtynyt ihmiseen energeettiseltä pohjalta, ymmärtää kyllä, että lääkehormonit sysäävät energian aivan uusille kierroksille. Kaikki entinen muuttuu toiseksi. Koko ihminen on toinen.

        Monet naiset syövät läpi elämänsä lääkkeitä. He eivät edes tiedä, miltä normaalitila voisi tuntua. Aloittaa päivä ilman yhtään pilleriä, ilman hormonihumalaa.

        Meillä ollaan kovasti huolissaan alkoholista ja savukkeista. Esitellään kuolintilastoja. Tahallaan unohdetaan, että lääkkeisiin kuollaan joka tapauksessa todennäköisimmin. Ja mitä lääkkeisiin tulee, erityisen tahallaan ollaan hiiren hiljaa ehkäisysellaisista. Mikä tuhannen taalan paikka jollekin nollatutkijalle nostaa imagoaan!

        "Kuinkahan moni nuori nainen ehkäisylääkkeiden vuoksi päätyy itsemurhaan, mielisairaalaan, avioeroon jne? Jos uskallettaisiin tutkia, jouduttaisiin vastaamaan, onko ihmispololle ikävämpää päätyä ei-toivottuun raskaustilaan vaiko peräti mullan alle, sairaalahoitoon tai yksin elämiseen. Siinäpä terveysalan nollatutkijoillemme ihmisarvon mukaista pohdittavaa."

        Ehkäisylääkkeitä on monia ja ne vaikuttavat naisiin erillä tavoilla. Jotkut ovat herkempiä ja jotkut vahvempia kestämään mahdolliset sivuoireet. Ehkäisypillerit ovat kuitenkin loppujenlopuksi nimenomaan EHKÄISYkeino. Se on todella hyvä keino vielä varmistaa kondomin lisäksi, ettei tulisi juuri noita ei-toivottuja raskauksia. Tiedät varmaan itsekin, että kondomikin voi rikkoutua, minkä seurauksena riski raskauteen on olemassa. Suomessa on paljon pahempia lääkkeitä esim. Masennuslääkkeet, jotka vaikuttavat ihmisen mielialaan paljon herkemmin kuin ehkäisypillerit. Suomalaiset ovat muutenkin tiettävästi masentuneisempaa kansaa kuin muualla maailmassa ja siitä johtuen itsemurhaluvut nousevat taivaisiin. Ehkäisypillereitä on montaa eri merkkiä, joista on vara valita, mikä on itselleen sopiva!

        "Ihmisen aineenvaihdunnan sotkeminen hormoneilla on maailman yksinkertaisin juttu. Sen palauttaminen ennalleen ei olekaan enää niin simppeliä. Monet yrittävät kohentaa oloaan lääkemerkkiä vaihtamalla, mikä varmasti miellyttää lääkeyrityksiä, mutta ei elimistöä. Kun tuotemerkki vaihtuu, elimistö sekoittuu ainoastaan eri tavalla. Ehkäisylääkkeeltä ei yksikään solu ole turvassa. Se sekoittaa niiden kaikkien toiminnan. Jos on vähänkin perehtynyt ihmiseen energeettiseltä pohjalta, ymmärtää kyllä, että lääkehormonit sysäävät energian aivan uusille kierroksille. Kaikki entinen muuttuu toiseksi. Koko ihminen on toinen."

        Aina voi pillereiden syömisen lopettaa. Puhut ehkäisyvalmisteista kuin jostain myrkyistä, joita ei pitäisi alunperinkään myöntää naisille jotka tahtovat olla vain varmoja. Jotkut miehetkin tuntevat olonsa varmemmaksi, jos nainen syö pillereitä. Joillakin ihmisillä seksikin muuttuu paremmaksi ja ei tarvitse käyttää kondomiakaan välttämättä. Sinun kannattaisi tutkia näiden valmisteiden hyviä puolia, eikä tulla vain sutaisemaan omia mielijohteitasi tänne meidän kokeneiden sekaan! Ihmiset pumppaavat itseensä paljon pahempia valmisteita, kuin nämä esim. Huumeet. Voisit mennä toiselle keskustelupalstalle juttelemaan vaikka niistä, koska tunnut olevan henkilö, joka vastustaa rankasti kaikenlaisia lääkkeitä mitä ihminen omaksi ja ehkä muidenkin hyödykseen syö.

        "Monet naiset syövät läpi elämänsä lääkkeitä. He eivät edes tiedä, miltä normaalitila voisi tuntua. Aloittaa päivä ilman yhtään pilleriä, ilman hormonihumalaa."

        Kuka on väittänyt, että ehkäisypillereistä tulisi tuota sinun käyttämää "hormonihumalaa"? Ei kukaan lääkäri ole niin sanonut missään vaiheessa ja jos niin olisi, pillerimerkki vaihdettaisiin tod.näköisesti johonkin toiseen. Pillerit nostavat estrogeenitasoa ja alentavat testosteronitasoa, mikä lisää mielialan vaihteluja. Pitääkö ihan oikeasti tehdä noin suuri numero näistä lääkkeistä? Ihmiset syövät niitä ja tulevat aina syömään ja sillä siisti. Et voi muuttaa asiaa mitenkään, vaikka kuinka yrität tuputtaa omia, outoja, selityksiäsi tänne. Taitaa kyseessä olla mies henkilö kun noin typeriä kirjoittelee..

        "Meillä ollaan kovasti huolissaan alkoholista ja savukkeista. Esitellään kuolintilastoja. Tahallaan unohdetaan, että lääkkeisiin kuollaan joka tapauksessa todennäköisimmin. Ja mitä lääkkeisiin tulee, erityisen tahallaan ollaan hiiren hiljaa ehkäisysellaisista. Mikä tuhannen taalan paikka jollekin nollatutkijalle nostaa imagoaan!"

        Tottakai ollaan, koska nuoriso käyttää huomattavasti enemmän alkoholia, tupakkavalmisteita ja LÄÄKKEITÄ sekaisin. Ei e-pillerit ole edelleenkään mitään tappovälineitä!! Tuo sinun viimeinen lauseesi kuvaa nimenomaan itseäsi.


      • emiliiiiiiii
        huuh kirjoitti:

        "Kuinkahan moni nuori nainen ehkäisylääkkeiden vuoksi päätyy itsemurhaan, mielisairaalaan, avioeroon jne? Jos uskallettaisiin tutkia, jouduttaisiin vastaamaan, onko ihmispololle ikävämpää päätyä ei-toivottuun raskaustilaan vaiko peräti mullan alle, sairaalahoitoon tai yksin elämiseen. Siinäpä terveysalan nollatutkijoillemme ihmisarvon mukaista pohdittavaa."

        Ehkäisylääkkeitä on monia ja ne vaikuttavat naisiin erillä tavoilla. Jotkut ovat herkempiä ja jotkut vahvempia kestämään mahdolliset sivuoireet. Ehkäisypillerit ovat kuitenkin loppujenlopuksi nimenomaan EHKÄISYkeino. Se on todella hyvä keino vielä varmistaa kondomin lisäksi, ettei tulisi juuri noita ei-toivottuja raskauksia. Tiedät varmaan itsekin, että kondomikin voi rikkoutua, minkä seurauksena riski raskauteen on olemassa. Suomessa on paljon pahempia lääkkeitä esim. Masennuslääkkeet, jotka vaikuttavat ihmisen mielialaan paljon herkemmin kuin ehkäisypillerit. Suomalaiset ovat muutenkin tiettävästi masentuneisempaa kansaa kuin muualla maailmassa ja siitä johtuen itsemurhaluvut nousevat taivaisiin. Ehkäisypillereitä on montaa eri merkkiä, joista on vara valita, mikä on itselleen sopiva!

        "Ihmisen aineenvaihdunnan sotkeminen hormoneilla on maailman yksinkertaisin juttu. Sen palauttaminen ennalleen ei olekaan enää niin simppeliä. Monet yrittävät kohentaa oloaan lääkemerkkiä vaihtamalla, mikä varmasti miellyttää lääkeyrityksiä, mutta ei elimistöä. Kun tuotemerkki vaihtuu, elimistö sekoittuu ainoastaan eri tavalla. Ehkäisylääkkeeltä ei yksikään solu ole turvassa. Se sekoittaa niiden kaikkien toiminnan. Jos on vähänkin perehtynyt ihmiseen energeettiseltä pohjalta, ymmärtää kyllä, että lääkehormonit sysäävät energian aivan uusille kierroksille. Kaikki entinen muuttuu toiseksi. Koko ihminen on toinen."

        Aina voi pillereiden syömisen lopettaa. Puhut ehkäisyvalmisteista kuin jostain myrkyistä, joita ei pitäisi alunperinkään myöntää naisille jotka tahtovat olla vain varmoja. Jotkut miehetkin tuntevat olonsa varmemmaksi, jos nainen syö pillereitä. Joillakin ihmisillä seksikin muuttuu paremmaksi ja ei tarvitse käyttää kondomiakaan välttämättä. Sinun kannattaisi tutkia näiden valmisteiden hyviä puolia, eikä tulla vain sutaisemaan omia mielijohteitasi tänne meidän kokeneiden sekaan! Ihmiset pumppaavat itseensä paljon pahempia valmisteita, kuin nämä esim. Huumeet. Voisit mennä toiselle keskustelupalstalle juttelemaan vaikka niistä, koska tunnut olevan henkilö, joka vastustaa rankasti kaikenlaisia lääkkeitä mitä ihminen omaksi ja ehkä muidenkin hyödykseen syö.

        "Monet naiset syövät läpi elämänsä lääkkeitä. He eivät edes tiedä, miltä normaalitila voisi tuntua. Aloittaa päivä ilman yhtään pilleriä, ilman hormonihumalaa."

        Kuka on väittänyt, että ehkäisypillereistä tulisi tuota sinun käyttämää "hormonihumalaa"? Ei kukaan lääkäri ole niin sanonut missään vaiheessa ja jos niin olisi, pillerimerkki vaihdettaisiin tod.näköisesti johonkin toiseen. Pillerit nostavat estrogeenitasoa ja alentavat testosteronitasoa, mikä lisää mielialan vaihteluja. Pitääkö ihan oikeasti tehdä noin suuri numero näistä lääkkeistä? Ihmiset syövät niitä ja tulevat aina syömään ja sillä siisti. Et voi muuttaa asiaa mitenkään, vaikka kuinka yrität tuputtaa omia, outoja, selityksiäsi tänne. Taitaa kyseessä olla mies henkilö kun noin typeriä kirjoittelee..

        "Meillä ollaan kovasti huolissaan alkoholista ja savukkeista. Esitellään kuolintilastoja. Tahallaan unohdetaan, että lääkkeisiin kuollaan joka tapauksessa todennäköisimmin. Ja mitä lääkkeisiin tulee, erityisen tahallaan ollaan hiiren hiljaa ehkäisysellaisista. Mikä tuhannen taalan paikka jollekin nollatutkijalle nostaa imagoaan!"

        Tottakai ollaan, koska nuoriso käyttää huomattavasti enemmän alkoholia, tupakkavalmisteita ja LÄÄKKEITÄ sekaisin. Ei e-pillerit ole edelleenkään mitään tappovälineitä!! Tuo sinun viimeinen lauseesi kuvaa nimenomaan itseäsi.

        Olen syönyt eikä mitään ongelmaa. Nyt ne loppui ja pitäs mennä resepti hommaamaan. Gynelle vai lääkäriin? Ottaa varmaan papan niin paljonko maksaa vastaanottomaksuineen päivineen?


      • koktail
        emiliiiiiiii kirjoitti:

        Olen syönyt eikä mitään ongelmaa. Nyt ne loppui ja pitäs mennä resepti hommaamaan. Gynelle vai lääkäriin? Ottaa varmaan papan niin paljonko maksaa vastaanottomaksuineen päivineen?

        Lääkäri tekee yleensä vain perussisätutkimuksen ja gynegologi taas hieman perusteellisemman tutkimuksen. En tiedä missä päin asut, mutta minulla on kokemusta sekä pieneltä paikkakunnalta että kaupungista. Pienemmällä paikkakunnalla tutkimus sekä papakokeenotto hoituivat samalla kerralla neuvolan kautta ja palvelu sisältyi vuosittaiseen terveyskeskusmaksuun. Kaupungissa asuessani olen käynyt lääkärillä tutkimuksessa tavallisessa terveyskeskuksessa ja papakokeenottoon on pitänyt mennä laboratoriokeskukselle ja näin ollen hintaa on kertynyt noin 35 €. Julkisensektorin gynellä kerran käydessäni poliklinikka maksu oli noin 25 € ilman papakoetta. toivottavasti tämä auttoi edes jotakuta :)


      • Talking about...
        huuh kirjoitti:

        "Kuinkahan moni nuori nainen ehkäisylääkkeiden vuoksi päätyy itsemurhaan, mielisairaalaan, avioeroon jne? Jos uskallettaisiin tutkia, jouduttaisiin vastaamaan, onko ihmispololle ikävämpää päätyä ei-toivottuun raskaustilaan vaiko peräti mullan alle, sairaalahoitoon tai yksin elämiseen. Siinäpä terveysalan nollatutkijoillemme ihmisarvon mukaista pohdittavaa."

        Ehkäisylääkkeitä on monia ja ne vaikuttavat naisiin erillä tavoilla. Jotkut ovat herkempiä ja jotkut vahvempia kestämään mahdolliset sivuoireet. Ehkäisypillerit ovat kuitenkin loppujenlopuksi nimenomaan EHKÄISYkeino. Se on todella hyvä keino vielä varmistaa kondomin lisäksi, ettei tulisi juuri noita ei-toivottuja raskauksia. Tiedät varmaan itsekin, että kondomikin voi rikkoutua, minkä seurauksena riski raskauteen on olemassa. Suomessa on paljon pahempia lääkkeitä esim. Masennuslääkkeet, jotka vaikuttavat ihmisen mielialaan paljon herkemmin kuin ehkäisypillerit. Suomalaiset ovat muutenkin tiettävästi masentuneisempaa kansaa kuin muualla maailmassa ja siitä johtuen itsemurhaluvut nousevat taivaisiin. Ehkäisypillereitä on montaa eri merkkiä, joista on vara valita, mikä on itselleen sopiva!

        "Ihmisen aineenvaihdunnan sotkeminen hormoneilla on maailman yksinkertaisin juttu. Sen palauttaminen ennalleen ei olekaan enää niin simppeliä. Monet yrittävät kohentaa oloaan lääkemerkkiä vaihtamalla, mikä varmasti miellyttää lääkeyrityksiä, mutta ei elimistöä. Kun tuotemerkki vaihtuu, elimistö sekoittuu ainoastaan eri tavalla. Ehkäisylääkkeeltä ei yksikään solu ole turvassa. Se sekoittaa niiden kaikkien toiminnan. Jos on vähänkin perehtynyt ihmiseen energeettiseltä pohjalta, ymmärtää kyllä, että lääkehormonit sysäävät energian aivan uusille kierroksille. Kaikki entinen muuttuu toiseksi. Koko ihminen on toinen."

        Aina voi pillereiden syömisen lopettaa. Puhut ehkäisyvalmisteista kuin jostain myrkyistä, joita ei pitäisi alunperinkään myöntää naisille jotka tahtovat olla vain varmoja. Jotkut miehetkin tuntevat olonsa varmemmaksi, jos nainen syö pillereitä. Joillakin ihmisillä seksikin muuttuu paremmaksi ja ei tarvitse käyttää kondomiakaan välttämättä. Sinun kannattaisi tutkia näiden valmisteiden hyviä puolia, eikä tulla vain sutaisemaan omia mielijohteitasi tänne meidän kokeneiden sekaan! Ihmiset pumppaavat itseensä paljon pahempia valmisteita, kuin nämä esim. Huumeet. Voisit mennä toiselle keskustelupalstalle juttelemaan vaikka niistä, koska tunnut olevan henkilö, joka vastustaa rankasti kaikenlaisia lääkkeitä mitä ihminen omaksi ja ehkä muidenkin hyödykseen syö.

        "Monet naiset syövät läpi elämänsä lääkkeitä. He eivät edes tiedä, miltä normaalitila voisi tuntua. Aloittaa päivä ilman yhtään pilleriä, ilman hormonihumalaa."

        Kuka on väittänyt, että ehkäisypillereistä tulisi tuota sinun käyttämää "hormonihumalaa"? Ei kukaan lääkäri ole niin sanonut missään vaiheessa ja jos niin olisi, pillerimerkki vaihdettaisiin tod.näköisesti johonkin toiseen. Pillerit nostavat estrogeenitasoa ja alentavat testosteronitasoa, mikä lisää mielialan vaihteluja. Pitääkö ihan oikeasti tehdä noin suuri numero näistä lääkkeistä? Ihmiset syövät niitä ja tulevat aina syömään ja sillä siisti. Et voi muuttaa asiaa mitenkään, vaikka kuinka yrität tuputtaa omia, outoja, selityksiäsi tänne. Taitaa kyseessä olla mies henkilö kun noin typeriä kirjoittelee..

        "Meillä ollaan kovasti huolissaan alkoholista ja savukkeista. Esitellään kuolintilastoja. Tahallaan unohdetaan, että lääkkeisiin kuollaan joka tapauksessa todennäköisimmin. Ja mitä lääkkeisiin tulee, erityisen tahallaan ollaan hiiren hiljaa ehkäisysellaisista. Mikä tuhannen taalan paikka jollekin nollatutkijalle nostaa imagoaan!"

        Tottakai ollaan, koska nuoriso käyttää huomattavasti enemmän alkoholia, tupakkavalmisteita ja LÄÄKKEITÄ sekaisin. Ei e-pillerit ole edelleenkään mitään tappovälineitä!! Tuo sinun viimeinen lauseesi kuvaa nimenomaan itseäsi.

        Kirjoitat tuputtamisesta ja siitä, että tänne kirjoittamisella ei ole vaikutusta kehenkään, ei varsinkaan sinuun. En provosoitunut, saat anteeksi.

        Hormonilääkkeet ovat todella kovan luokan lääkkeitä. Ei mitään leikki-sellaisia-pillereitä. Lääkärit lääketieteen kehittyessä tulevat havaitsemaan tämän. Savukkeet ja alkoholi ovat kuin kärpäsen surinaa hormoneiden rinnalla. Ottaen huomioon hormoneiden käytön suuren levinneisyyden, asia on enemmän kuin huolestuttava.

        Elämä on täynnä valintoja. Ymmärrät psyykenlääkkeiden haittapuolia. Jonain päivänä ehkä ehkäisylääkkeitäkin. Toivottavasti se päivä ei ole liian myöhäinen terveyden kannalta. Ei kannata hyökätä ihmisiä vastaan. Asia on nimittäin niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Näin tapahtuu, vaikkei provosoisi lainkaan.

        Olet täysin oikeassa siinä, että jos nainen päättää täyttää elämänsä hormoneilla, niin ei siinä kukaan muu kuin hän itse voi pelastaa häntä ko lääkeaineiden haittavaikutuksilta. Ei minkään valtakunnan kirjoitukset saa häntä pyörtämään päätöstään, ellei halu tule omasta itsestä. Joillakin tosin herää epäilys, että jos sittenkin omassa uhossaan sattuisi olemaan väärässä. Jos hormonilääkkeet sittenkin ovat sellaisia kuin väitetään, että ne pikku hiljaa tuhoavat terveyden ja muuttavat psyyken sellaiseksi, etteivät ystävätkään enää tunnista entiseksi.


      • *huoh*
        Talking about... kirjoitti:

        Kirjoitat tuputtamisesta ja siitä, että tänne kirjoittamisella ei ole vaikutusta kehenkään, ei varsinkaan sinuun. En provosoitunut, saat anteeksi.

        Hormonilääkkeet ovat todella kovan luokan lääkkeitä. Ei mitään leikki-sellaisia-pillereitä. Lääkärit lääketieteen kehittyessä tulevat havaitsemaan tämän. Savukkeet ja alkoholi ovat kuin kärpäsen surinaa hormoneiden rinnalla. Ottaen huomioon hormoneiden käytön suuren levinneisyyden, asia on enemmän kuin huolestuttava.

        Elämä on täynnä valintoja. Ymmärrät psyykenlääkkeiden haittapuolia. Jonain päivänä ehkä ehkäisylääkkeitäkin. Toivottavasti se päivä ei ole liian myöhäinen terveyden kannalta. Ei kannata hyökätä ihmisiä vastaan. Asia on nimittäin niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Näin tapahtuu, vaikkei provosoisi lainkaan.

        Olet täysin oikeassa siinä, että jos nainen päättää täyttää elämänsä hormoneilla, niin ei siinä kukaan muu kuin hän itse voi pelastaa häntä ko lääkeaineiden haittavaikutuksilta. Ei minkään valtakunnan kirjoitukset saa häntä pyörtämään päätöstään, ellei halu tule omasta itsestä. Joillakin tosin herää epäilys, että jos sittenkin omassa uhossaan sattuisi olemaan väärässä. Jos hormonilääkkeet sittenkin ovat sellaisia kuin väitetään, että ne pikku hiljaa tuhoavat terveyden ja muuttavat psyyken sellaiseksi, etteivät ystävätkään enää tunnista entiseksi.

        Voi mä olisin niiiin mielelläni ilman mitään e-pillereitä, mutta kun sekin on mahdotonta. Ilman pillereitä pää on ihanan selkeä, eikä mielialavaihteluita ole, mutta kuukautiset on ihan helvetistä. Kierto venyy 7-8 viikkoon ja vuoto on todellakin niin runsasta ja kivuliasta, etten tolpillani pysy. Lisäksi särkylääkkeitä kuluu ja niistä tulee ylävatsakin kipeäksi. Töistä/koulusta on pakko olla pois joka kerta 3-4 päivää.

        Pillerit auttaa kuukautisoireisiin, mutta tuo samalla kaikkea muuta vaivaa - aina itkuraivokohtauksista munasarjakystiin. Viikko sitten aloitin Yazit - oireet tällä hetkellä sitä samaa vanhaa kuin kaikilla muillakin pillereillä on ollut (lukuunottamatta niitä kystiä).

        En tiedä enää mikä auttaisi pääsemään tästä kierteestä. Sterilisointi? Leikataan kaikki pois? Sitäkään mulle ei mielellään tehdä, koska olen vielä aika nuori. Lapsia on yksi, enkä lisää halua ikinä, mutta lääkärit ei kuuntele, kirjoittavat vain uusia pillerimerkkejä.. Plääh.. Voi miksen mä syntyny mieheksi!? Mun tuurilla menopaussiakin saa odottaa..


    • viviviiivi

      On yaz pillereitä suomessakin saatavilla, minulla on ne ja todella hyvät on !
      Itselleni ei ole tullut mitään sivuoireita.

      • invutgbhubt

        Aloitin pillerit n 3kk sitten tauon jälkeen. Aiemmin söin yasmineita, lopetin kun oli koko ajan mieli maassa.. No nyt sitten päätin aloittaa uudestaan, terkkari suositteli yaz- merkkiä. Alku näytti tosi lupaavalta, iho hyvässä kunnossa pitkästä aikaa ja kuukautisvuoto tosi niukkaa. Nyt oon itkeny viimeset pari viikkoa, kaikki masentaa, tuntuu että koko maailma vihaa mua.. Pillereistähän se johtuu, koska ennen aloittamista olin ku eri ihminen. Tekis mieli heivata nuo hlvttiin, meninki alottaan :/ Ei siis sovi hormonaalinen ehkäisy ollenkaan, yasmineilla sama homma.. muttei tullu näin pahana. Uutta merkkiä en lähde kokeileen.. Nyt mietinkin, että täytyykö nyt syödä liuska loppuun vai voinko lopettaa samantien.. kaks riviä liuskasta jäljellä.. liian paljon :/


      • Zisuli
        invutgbhubt kirjoitti:

        Aloitin pillerit n 3kk sitten tauon jälkeen. Aiemmin söin yasmineita, lopetin kun oli koko ajan mieli maassa.. No nyt sitten päätin aloittaa uudestaan, terkkari suositteli yaz- merkkiä. Alku näytti tosi lupaavalta, iho hyvässä kunnossa pitkästä aikaa ja kuukautisvuoto tosi niukkaa. Nyt oon itkeny viimeset pari viikkoa, kaikki masentaa, tuntuu että koko maailma vihaa mua.. Pillereistähän se johtuu, koska ennen aloittamista olin ku eri ihminen. Tekis mieli heivata nuo hlvttiin, meninki alottaan :/ Ei siis sovi hormonaalinen ehkäisy ollenkaan, yasmineilla sama homma.. muttei tullu näin pahana. Uutta merkkiä en lähde kokeileen.. Nyt mietinkin, että täytyykö nyt syödä liuska loppuun vai voinko lopettaa samantien.. kaks riviä liuskasta jäljellä.. liian paljon :/

        Minullakin loppuu kohta 3 kk Yaz-kokeilujakso ja siihen jää. Eka kuukausi meni ihan ok, tosin tiputteluvuotoa tuli jonkin verran, mutta mielialaan ei vaikuttaneet ollenkaan. Olin jo tyytyväinen. Yleensä olen joutunut lopettamaan pillerit mielialanvaihtelujen vuoksi. Edes laastari ei käy mulle..

        No, toiveikkaana jatkoin Yazin käyttöä, mutta täytyy myöntää taas, että ei nämäkään ole mulle..
        Ekaksi alkoi iho räjähtämään. En muista oliko näin paha edes teininä. Alkoi olla jatkuva etova olo. Taas alkoi "värit" häviämään elämästä. Ei tee yhtään mieli seksiä, ja sitten kun sitä on, niin en vaan saa orgasmia (yleensä ollu kohtuu helppoa). Eri puolella ihoa on ihme kutinoita. Mieliala on sitä laatua, että mies KÄSKI lopettamaan pillerit (sinnittelen tän liuskan loppuun). Itkukohtauksia tulee taas ihan tyhjästä. Ottaa aivoon. Jne. Minun osalta hormonaalinen ehkäisy on taputeltu. Ehkä vielä ehkäisyrengasta voisi testata (tosin tää jatkuva hormonivaihtelu on-off ei varmaan oo hyvästä).

        Söin aikoinaan pillereitä n. 5 vuotta ilman mitään ongelmia, synnytyksen jälkeen vaan jotenkin mikään hormonaalinen ehkäisy ei oo sopinut mulle. Kannattaa siis miettiä jos jatkuva alakulo vaivaa, voisiko syynä olla pillerit.. Toisille ei tule mitään oireita, silloin nämä Yazit on varmaan ihan ok, esim. lupaus että poistavat nestettä, niin näistä ei tosiaankaan tullu normaali-turvotusta jota pillereistä yleensä tulee.


    • 20

      Nyt olisi 5. liuska Yazeja meneillään, ja ajattelin kirjailla kokemuksia ylös.. Syön ensimmäistä kertaa pillereitä, eli aiempaa kokemusta ei ole.

      Hyviksi puoliksi mainittakoon se, kuinka paljon lyhyemmät, niukemmat ja kivuttomammat kuukautiset ovat pillereiden kanssa ovat olleet. Lisäksi iho tuntuu parantuneen. Ja toki seksi on mukavampaa ilman kumia ;)

      Negatiiviset puolet kuitenkin vaikuttivat enemmän päätökseen merkin vaihdosta..

      Ensimmäisen kolmen liuskan aikana aina ensimmäisen viikon 2.-7. päivä sain iltaisin pahoinvointikohtauksia, aina samaan kellon aikaan. Viimeisen kahden liuskan aikana tätä ei onneksi ole enää tapahtunut. Neljännen liuskan lopussa oli outoa tiputteluvuotoa ja kolmannen liuskan jälkeen on ollut häiritseviä yhdyntäkipuja.

      No, suurin syy vaihtamiseen on kuitenkin aivan kauheat mielialanvaihtelut. Olen muuttunut todella kiukkuiseksi, suutun ihan pienistäkin asioista ja kiukku on paljon pahempaa kuin aiemmin. Myös epämääräisiä itkukohtauksia tulee jatkuvasti. Välillä on jopa todella alakuloinen ja masentunut olo.

      Lääkäri kirjoitti uuden reseptin Yasminelleille, katsotaan muuttuuko tilanne mitenkään...

    • Päätä särkee

      Yaz on kolmas pillerimerkki, jota syön ja nämä ovat kaikkein huonoimmat. Meneillään on kolmas satsi ja tämän jälkeen aion kokonaan lopettaa hormoniehkäisyn, koska kärsin voimakkaista sivuvaikutuksista (päänsärky, masennus, mielialanvaihtelut, välivuodot jne). Toisen Yaz-tauon viimeisenä päivänä sain elämäni kamalimman päänsärkykohtauksen. Otin parikin särkylääkettä eikä kipu meinannut siltikään talttua. Oksensin aina, kun yritän syödä tai juoda jotain muuta kuin vettä. Tuollaista en halua kokea enää koskaan (aikana ennen pillereitä päätäni ei särkenyt ikinä).

      Pillereiden lopettamisesssa pelottaa yksi asia. Miten käy päänsäryn? Olen lukenut, että joillakin on tullut kovaa särkyä lopettamisen jälkeen? Onko kenellekään kokemusta? Jos särkyä tuli, kauanko sitä kesti? Milloin oli taas normaali olo? Minulle on ihan sama, vaikka tulee finnejä tai epäsäännölliset kuukautiset. Kunhan vain pää ei enää ole kipeä.

      • mipss

        olen aloittamassa mun kolmatta Yaz- liuskaa. en oikein osaa sanoa miten nää eroaa muista kun nää on mun ensimmäiset pillerit. ahdistusta ja mieli alan vaihtelua on ollut, mutta kun kärsin muutenkin masennuksesta ja olen äskettäin vähentänyt mun masennus lääkkeiden annosta niin en osaa sanoa mistä nämä oireet johtuvat. voi olla että yaz:illa ei ole mitään tekemistä niitten kanssa.


      • i

        Oletko kokeillut minulet merkkisiä e-pillereitä? eivät aiheuttaneet minulle mitään sivuvaikutuksia, paitsi menkka kivut tulivat parin vuoden käytön jälkeen takaisin, mutta eivät pahana. Itse aloitin nyt yaz pillerit enkä ole syönyt kuin vasta viikon niitä ja ennen kuin aloitin pidin tietysti vuoto tauon minuleteista ja sitten aloitin yazit. Ja tosiaan olen viikon syönyt yazeja ja edelleen menkat... Pikkuhiljaa alkaa vit**taa tämä vuoto ja päänsärkyä on heti aamulla herätessä ja jatkuukin sitten koko päivän pahempana tai lievempänä. Mutta tosiaan minulettien kanssa ei ollut kahteen vuoteen minkäänlaista ongelmaa. suosittelen. Nyt vain ihmetyttää, että kauankohan mahtaa nämä menkat sitten kestää...... onko jollain samanlaista ongelmaa?


    • dakota_

      Itse olen kyllä ollut tosi tyytyväinen yazeihin. Mieliala on ollut melkeinpä seesteisempi kuin ennen hormonaalista ehkäisyä, enkä tällä hetkellä kärsi mistään ikävistä sivuvaikutuksista. Iho on parantunut hieman, PMS-oireet ovat vähentyneet ja vuoto niukkaa. Aloittaessani yazit minulla oli tiputteluvuotoa reilun viikon kuukautisten loppumisen jälkeen ja nyt kun yritin syödä 2. ja 3. liuskan ilman taukoa, minulle tuli tiputtelua jo kun olin 3. liuskan 3. tablettiviikon alussa. Pidin sitten tauon, ja tyhjennysvuoto tuli vähän reilumpana kuin 1. ja 2. liuskan välillä, mutta kuitenkin runsaasti niukempana kuin luomumenkkani. Alussa rinnat vähän aristivat ja pää oli hieman kipeä, mutta kaikki oireet ovat jo kadonneet. Näin ollen siis jatkan hyvin toiveikkaana yaz-tablettien käyttöä ja toivon, ettei haittavaikutuksia ilmene.

      • i

        Eilen illalla menkkani tai siis eihän tämäkään mitään suurta ole tiputtelua myöskin, mutta kuitenkin eilen illalla loppuivat ja taas aamulla heätessä tuli ja olen nyt 7 pv syönyt yaz pillereitä ja mietityttää todella paljon kauanko tämä tiputtelu vuoto kestää... Sitä en ehkä jaksa että ne kestäisivät koko levyn... Niinhän jotkut ovat täällä kertoneet, mutta toivottavasti kohdallani ei käy näin...


      • odfhldasfsd

        Mulla alkoi ensimmäinen e-pilleri seikkailu kolme päivää sitten. Lääkäristä sain Yazeja kun ajattelin itsekin, että ne olisivat minulla parhaimmat, koska niissä on vain 4 päivää lumepillereitä. Hyvin on mennyt, ainoastaan mahassa on semmoinen särky aina välillä asennosta riippuen... Uskon kumminkin, että menee tässä pillereihin totuttelun jälkeen pois. Toivottavasti mulle ei tule mitään suurempia ongelmia esim. mielialan vaihtelua ja musta on hieman outoa kuulla, että täällä niin monella on jotain pieniä suurempia ongemlia ko. pillereiden kanssa, vaikka sivuoireita ei ainakaan pakkauksen tietojen mukaan tulisi olla niin monella (1-10/100 esim. mielialan vaihtelut, pahoinvointi, päänsärky) ja vakavempia sivuoireita vielä harvemmalla. Vai lieneekö asia sitten niin, että tyytyväiset käyttäjät eivät tänne eksy?


    • Jaz_zi

      Olen käyttänyt Yaz pillereitä reilu puoli vuotta. Minulla on vain hyviä kokemuksia näistä.
      Kuukautiskivut ovat vain lisääntynyt, ei muuta.
      Hintavia ovat, mutta en halua vaihtaa sen takia.

      itselleni on tullut mieleen, että voisikohan uuden levyn aloittaa jo 4. lumepilleri päivänä?
      Mitä mieltä? Kommentteja ! :)

      • yezi

        Miksei voisi? :) Kai se ihan mahdollista on... Ainoa asia vain on, että ehtiikö tyhjennysvuoto alkamaan 3 lumepillerin aikana, asia lienee kumminkin yksilöllinen.

        Kyllähän nuo Yazit aika kalliita juu on, mutta itse sain koulun lääkäriltä reseptin mm. kuukautiskipuihin ja epäsäännöllisiin kuukautisiin, eikö reseptin kanssa hinta tipu? En vielä tässä vaiheessa niitä kumminkaan suurimmalta osalta ehkäisyyn käytä, kun asumme kumppanini kanssa vielä erillään. Joten lääkäri kirjoitti reseptin siis noihin vaivoihin.

        Minulla ei ole ollut mitään tiputteluvuotoa vaikka vasta aloitinkin ensimmäisen settini, ainoastaan parina ekana pv oli ja hieman mahaan sattui ajoittain, mutta molemmat katosivat alle viikossa. Pitää katsoa mitä kuukautiskipujen suhteeen käy... Kumminkin ilman mitään ongelmia tähän asti eletty; ei mieliala vaihteluita, päänsärkyä tai muuta :)


      • Jaz_zi1

        ...ottaa 4. lumepilleripäivänä vaikuttavan. Ei ole tullut mitään ongelmia :) Hienoa!
        Jos joku haluaa kokeilla myös, voin sanoa, että itselläni toimii :D


      • kannatan
        Jaz_zi1 kirjoitti:

        ...ottaa 4. lumepilleripäivänä vaikuttavan. Ei ole tullut mitään ongelmia :) Hienoa!
        Jos joku haluaa kokeilla myös, voin sanoa, että itselläni toimii :D

        Itselläni on ollut puolen vuoden ajan käytössä YAZ pillerit ja ihan kehun ! loistavia on ! Mitään sivuoireita ei itselleni tullut ja väliviikon pitäminen kuulosti hankalalta varsinkin kaltaiseni opiskelijan korviin. Joten väliviikottomat pillerit on loistava vaihtoehto. :) SUOSITTELEN


    • Yazilainen

      Yazin hyvät puolet minulle:

      iho parani (ei lähes lainkaan finnejä)
      paino laski ainakin 3 kg
      vie turvotusta pois, toisinkuin muut pillerit ovat turvottaneet minut totaalisesti, tosin joutuu juomaan enemmän ettei kuivu
      limakalvot toimineet hyvin, jotkut pillerit kuivattaneet

      -seksissä hieman tuntoherkkyys hävinnyt
      -alussa oli pahoinvointia, 7 kk:n käytön jälkeen jopa oksensin muutamia kertoja eri ajankohtina
      -hieman on hiukset harventuneet, ei kuitenkaan dramaattisesti mutta hieman
      -syönyt seksihaluja, ei haluta niin usein kuin ennen
      -hinta

      • hkra

        Itse olen nyt syönyt yazeja 1 viikon ja 2 päivää, tosin noin lyhyessä ajassa tuskin mitään vielä huomaa. Mutta paino on silti laskenut vähän yli kilon, ja tiedän että painon lasku johtuu siitä ettei ole tehnyt mieli syödä mitään. On siis ollut jossain välissä pientä pahoinvointia. Tiputteluvuotoa on nyt, ja se ei mua haittaa vaikka kestäis koko liuskan ajan, kun kaukosuhteessa olen joten ei nyt kuukauteen tule seksiä harrastettua.

        Mielialaan ei ole vaikuttanut, ennen itkin tosi paljon (joo, johtui ikävästä kaukosuhteessa). Nyt olo on aivan mahtava, sekin taitaa vain johtua siitä että suhteessani menee hyvin ja tunnen itseni onnelliseksi :) Vaikka stressiä on, kun on niin hirveästi kiire jokapaikkaan.

        Lääkäri sanoi, että lumetablettien kohdalla saattaa itkettää enemmän, mutta sen sitten näkee kun sinne asti pääsen. Saas myös nähdä miten vaikuttaa lievään akneeni.


      • ?
        hkra kirjoitti:

        Itse olen nyt syönyt yazeja 1 viikon ja 2 päivää, tosin noin lyhyessä ajassa tuskin mitään vielä huomaa. Mutta paino on silti laskenut vähän yli kilon, ja tiedän että painon lasku johtuu siitä ettei ole tehnyt mieli syödä mitään. On siis ollut jossain välissä pientä pahoinvointia. Tiputteluvuotoa on nyt, ja se ei mua haittaa vaikka kestäis koko liuskan ajan, kun kaukosuhteessa olen joten ei nyt kuukauteen tule seksiä harrastettua.

        Mielialaan ei ole vaikuttanut, ennen itkin tosi paljon (joo, johtui ikävästä kaukosuhteessa). Nyt olo on aivan mahtava, sekin taitaa vain johtua siitä että suhteessani menee hyvin ja tunnen itseni onnelliseksi :) Vaikka stressiä on, kun on niin hirveästi kiire jokapaikkaan.

        Lääkäri sanoi, että lumetablettien kohdalla saattaa itkettää enemmän, mutta sen sitten näkee kun sinne asti pääsen. Saas myös nähdä miten vaikuttaa lievään akneeni.

        mulla olis tällanen ongelma ja haluaisin tietää onko ihan normaalia sellanen että, oon syöny n. 5kk Yaz-pillereitä ja nyt viimesten kahden välivuodon aikana vuotoja ei oo juurikaan tullut.. Raskaana en kuitenkaan ole ettäettä, missä vika?


      • asdasdfghjkl
        ? kirjoitti:

        mulla olis tällanen ongelma ja haluaisin tietää onko ihan normaalia sellanen että, oon syöny n. 5kk Yaz-pillereitä ja nyt viimesten kahden välivuodon aikana vuotoja ei oo juurikaan tullut.. Raskaana en kuitenkaan ole ettäettä, missä vika?

        kuulemma ihan normaalia että ei välillä tuu ollenkaan !


      • Yazilainen

        Löysin tämän ketjun parin vuoden takaa, ja voin siis päivittää kokemuksiani Yaz-pillereistä. Hommahan menee tällä hetkellä niin että olen juuri lopettanut valmisteen käytön. Joitakin havaintoja:

        -iho pysynyt hyvänä mutta "ohentunut", ei rasvoitu kuten ennen ja kuivettuu, on alkanut tulla useita miliumeja vaikkei ikinä aiemmin ole ollut niitä
        -tukka harventunut puoleen, tämä asia harmittaa eniten, mieskin huomautti miten entisestä kauniista tukasta on tullut eloton ja ohut
        -alun painonpudotuksen jälkeen, tullut painoa 2 vuoden aikana n. 6-8 kiloa lisää lantion ja reisien alueelle - yläkroppa täsmälleen sama, käytän edelleen saman koon paitoja
        -tuntoherkkyys totaalisen mennyttä, orgasmiin tarvitsee avuksi voimakas-vibraisia leluja, muuten ei onnistu
        -seksihalut edelleen vähäiset
        -pillerittömien päivien aikana olemus ja seksielämä muuttuu paljon - tuntoherkkyys palaa n. 3 päivänä ja olen iloisempi sekä energisempi
        -oksennuskohtaukset silloin tällöin

        Lopetan nyt syömisen, mutta jos joskus pitäisi syödä taas, tämä on varmaan ainoa merkki jota uskaltaisin syödä. Toivon kuitenkin että hormoniton vaihtoehto löytyisi. Yazit eivät ole olleet pahimmat pillerit, melko siedettävät, mutta en voi väittää etteikö sivuvaikutuksia olisi pitkässä juoksussa.


    • jeup

      Oon syöny pillereitä kohta parisen viikkoa eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut =) erittäin tyytyväinen.
      Monet täällä ihmettelevät korkeeta hintaa... Mun mielestä ehkäisy on molempien osapuolten vastuulla, ja miesystäväni ehdottikin heti alusta asti että maksaa puolet pillereistäni :)... miksi pitäisi yksin olla vastuussa tämmösistä? mieshän se sinut saattaa raskaaksi jos saattaa.. :P
      Ei ne pillerit hirveän hintaset oo jos poikaystävän/miehen kanssa jakaa laskun.

      Mun mielestä muutenkin ois väärin että joutuisin maksamaan pillerit kokonaan, kärsiä sivuvaikutuksista, mahdollisesti tulla raskaaksi jos jotenki mokaisin, saisin kaikki syyt niskoilleni että unohdin syödä pillerin, ja mies voi vaan iloisesti panna mua sen minkä vaan jaksaa...
      kyllä se hänenkin vastuu on.

    • Welwet_

      Olen syönyt vuoden ja kuukauden, eikä missään vaiheessa minkäänlaisia haittavaikutuksia ! :) eikä ylimääräisiä vuotoja yms. Suosittelen !

    • hj

      mä oon syöny näitä nyt reilu kuukauden. tiputteluvuotoa oli viikon verran ja nyt ei oo menkkoja näkyny (viikon oon syöny uutta pakkausta). ilmeisesti ihan normaalia?

    • eienääyazeja

      Itse en enää yazeihin aio koskea, enkä varmaan muihinkaan pillereihin, koska yaz-kokeilun jäljiltä sivuvaikutukset pelottavat liikaa.

      Söin yazeja 10 kk, ja sinä aikana paino nousi 10 kg, seksiä ei tehnyt mieli käytännössä koskaan, verenpaine kohosi hälyttävästi ja tuli todella pahoja mielialan vaihteluita ja itkukohtauksia.

      Joillekin nuo voivat toki sopia, mutta minulle eivät ainakaan. Kuukautisten kanssa minulla ei tosin ollut minkäänlaisia ongelmia yazien syönnin aikana.

    • ss

      Aloitin ehkäisylaastarien jälkeen syömään yazeja ja olen syönyt nyt ensimmäisen kuukauden. Nyt on tauko ja huomenna pitäisi aloittaa uusi liuska. Mitään ongelmia ei ole muuten ollut paitsi että menkat ei ole tullut ollenkaan, ei edes minkäänlaista tiputtelua ekan liuskan aikana. Raskaana tuskin olen koska olen ottanut kaikki pillerit ajallaan. Toivottavasti ei ala se tiputteluvuoto nyt ens liuskan aikana.. : /

    • Mites se menikään?!

      Voisiko joku fiksu valaista tuota lumepilleri asiaa..
      Välipäiviä kun ei pidetä, niin vaikka menkat alkaisi heti toisena päivänä niin siitä huolimatta syön kaikki lumepillerit ja sitten vasta aloitan uuden liuskan?!?

    • hormonihirviö

      Justiinsa noin, otat ne kaikki/napsautat roskiin eli pidät 4pv tauon oikeista pillereistä ja sitten vasta uutta liuskaa kehiin. Ja alotat neljän lumepillerin jälkeen uuden liuskan vaikka ei olis menkat vielä loppuneetkaan! Ja nuo välipäivät joita "ei pidetä" on nimenomaan nuo 4 lumepilleriä, niissä kun ei oo sitä hormonia niin välipäiviähän ne on, mutta pilleri otetaan silti niin pysyy helppo 1 per pv rutiini = pillerittömiä välipäiviä ei pidetä.

      Omista kokemuksista sen verran että useemman kuukauden käyttänyt ja äärimmäisen tyytyväinen! Tissit turpoo ja haluttaa niin vietävästi, mutta kuka niitä haittavaikutuksiksi voisi sanoa :) alkuvaiheessa oli pientä tiputteluvuotoa mut lähinnä niin niukkaa ettei mitään suojiakaan jaksanut käyttää. Iho meni ensin viikoksi-kahdeksi ihan kauheeks mutta siitä parantuessaan ei oo uusia näppyjä tullu juurikaan. Oikeestaan en edes huomaa mitään pillereitä napsivani, ihan samanlainen olo. Suosittelen kokeilemista!

    • dIUUU

      Oon syöny noita Yaz-pillereitä nyt melkein 1,5 liuskaa ja ensimmäiset pillerit. Menkat muuttu pari päivää pillereiden alottamisesta tiputteluks ja jatku reilun 2 vko. Ensimmäiset 2-3vko meni hyvin ilman mitään sivuoireita, muutamana päivänä tosin iski pahoinvointia juomisen tai syömisen jälkeen.

      Lueskelin edellisiä viestejä, ja ihan samanlaisia oireita ku mulla:
      - mielialanvaihteluja
      - itken pienistäkin asioista (perusluonteeltani oon aika järkkymätön, itken tosi harvoin ja sillonkin pitää olla hyvä syy)
      - nestettä poistuu
      - onneton olo (vaikka kaikki asiat ovat hyvin)
      - ja joskus olo on jopa masentunut

      Puhuttiin eilen poikaystävän kanssa asiasta ja oon kuulemma muuttunu entisestä ilosesta ja rennosta kauheeks nipottajaks ja tosikoks. Ja pahinta, etten ite oo aikasemmin tiedostanu kunnolla asiaa! Silmät avautu heti, kun joku muu kerto miten paljon oon muuttunu. Nyt mietin, että pitäskö pitää taukoo pillereistä, ku olo on oikeesti ihan kauhee! Nytkii itku kurkussa kirjotan tätä :(
      Helpotti kyllä suuresti kun tajus etten oo ainoo jolle on tullu Yaz:sta tämmösiä haittoja :D
      Vielä olis 4,5 liuskaa käyttämättä...Kyllähän ne haitatkin varmaan tasaantuu pikkuhiljaa, mut ei oikeen innosta tämä onneton olo, jolle ei oo ees "kunnollista" syytä :D

    • ladygaga123

      Mä oon syöny yazeja vajaan kuukauden ja ei ole ollut muita pillereitä ennen näitä. En varmaan vielä oikein osaa sanoa onko pillerit mulle sopivat vai ei. Ja en yhtään tiedä johtuuko haittavaikutukset pillereistä vai voiko ne johtua jostain ihan muusta.

      Kun aloitin syömään ensimmäistä listaa, menkat kesti 9 päivää, jota hieman pelästyin, mutta sen jälkeen ei onneksi ole ollut tiputteluakaan. Tänään pitäisi ottaa 3. lumepilleri ja menkkojen pitäisi kai pian alkaa, mutta ei ole vielä näkynyt.

      Haittavaikutuksina ollut väsymystä, menkkakipuja, päänsärkyä (mulla kyllä särkee päätä usein muutenkin), pissillä pitää käydä hirmu usein, ruokahaluttomuutta, itkuisuutta ja alakuloisuutta muutamana päivänä.

      En kuitenkaan pidä noita haittavaikutuksia kovin pahoina, eniten vaivaa väsymys ja alakuloisuus. Mutta aion katsoa ainakin nämä 3 listaa, jotka sain, loppuun asti ja luultavasti jatkaa vielä pari kuukautta sen jälkeen, jollei mitään elämää järkyttäviä sivuoireita tule. Kropan pitää tottua pillereihin ja se vie aikansa.

      Kerrankin elämässäni ODOTAN menkkojani, yleensä kun on toivonut, etteivät ne ikinä tulisi. Nyt vaan haluan että tulisi, jotta näkisin onko vuoto yhtään vähentynyt, tuleeko kipuja ja kauanko menkat kestää :)

    • puusputnik

      Tämä ketju on kyllä huojentanut oloa aika paljon. Olen kolmannen Yaz-liuskan toisella viikolla ja mua alkaa ottaa aivoon tämä täysin sattumanvarainen itkeskely. En normaalisti itke kovin helposti (tyylillä kerran vuodessa jos sitäkään ja jos on oikeasti hyvä syy) mutta pillereiden aloittamisen jälkeen pisin itkuton kausi on tainnut olla pari viikkoa, ja silloinkin oli kyse jaksosta jolloin jouduin olemaan yksinäni korkeintaan päivän.

      Toinen muutos itsessä on kamala läheisriippuvaisuus, joka kulkee käsikädessä itkeskelyn kanssa. Olen aina ollut tosi itsenäinen ja yksikseni viihtyvä, mutta nyt Yazien myötä olen ihan maani myynyt, itkuinen ja toivoton jos joudun olemaan vaikka kolmekin päivää yksin (käyn siis töissä, eli tapaan ihmisiä päivittäin, mutta tyhjään kotiin tuleminen on nykyään jotain todella ylitsepääsemättömän vaikeaa.) Mä myös stressaan nykyään paljon enemmän ja ajatukset kääntyy nopeammin negatiivisiksi kuin positiivisiksi.

      Ensimmäisen liuskan aikana oli lisäksi koko kuukauden kestänyt tiputtelu, alun epätyypillisen kipeät menkat, ruokahaluttomuus ja univaikeudet sekä satunnainen huonovointisuus. Nämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi menneet ohi. Paino putosi pari kiloa, vaikka olen muutenkin aika hoikka, ja rinojen koko on omasta mielestä pysynyt aika samassa. Niitä tosin aristelee paljon useammin kuin ennen (jolloin arkuutta oli vain menkkojen aikana.)

      Sain puolen vuoden liuskat ilmaiseksi, joten aion ainakin sen aikaa näitä syödä ja katsella tasaantuuko. Muuten pillerit on itselle toimiva ehkäisykeino, mutta onhan tää henkisesti todella kuluttavaa. Tärkeintä on tietenkin selittää poikaystävälle, että jos alan parkua kesken leffan tai vaikka ihan vaan kaupungilla kävellessä ilman mitään näkyvää syytä, se ei tarkoita että jotain olis hätänä vaan että hormoonit vaan heittelee. Vaikka itseä toi ärsyttää niin kuitenkin tiedostaa mistä johtuu ja ettei oikeasti ole surullinen, miehen sitä on paljon vaikeampi ymmärtää kun se kutienkin haluaisi auttaa.

    • anon111

      Mulla on ensimmäinen viikko meneillään ja kaiken lisäksi ekat e-pillerit. Pelkäsin ihan sikana pahaa oloa ja päänsärkyä, jota kaverilla oli ollut pillerien aloittamispäivänä, mutta ei ollut muuta kuin lievää päänsärkyä.

      Aloitin e-pillerit pms-oireiden takia, halusin saada vähän tasattua näitä mielialavaihteluita, mutta ainakaan pariin ekaan kuukauteen ei taida olla toivoa oireiden tasaantumisesta.

      Olen muutenkin todella itkuinen ja helposti masentuva juuri ennen kuukautisia, mutta pillereiden aloittamisen jälkeen meno on mennyt ihan naurettavaksi. Edellisyönä itkin ihan järjettömästi, vaikka asiat ovat enemmän kuin paremmin juuri nyt elämässä ja ei ole mitään syytä murehtia. Olen myös huomannut läheisriippuvaisuutta itsessäni, aina itku herkässä kun poikaystävä lähtee kotiin tai joudun olemaan yksin iltaisin. Pärjäsin kotona vallan mainiosti jo monta vuotta yksin ennen kuin aloin seurustelemaan, mutta nyt en pysty millään olemaan keskenäni.

      Tiputteluvuotoa ei ole esiintynyt ainakaan vielä, on tosin liian aikaista sanoa. Muita oireita ovat rintojen arkuus ja kokoakin on ilmeisesti tullut lisää (mikäli on poikaystävää uskominen). Ruokahalu tuntuu myös lähteneen, mutta yritän silti syödä normaalisti. Paino on siis pudonnut jo viikon aikana hieman. Aion käyttää näitä ilmaispillereitä sinne tammikuun tarkastuskäynnille asti ja katsotaan sitten millaisia oireita on ilmennyt.

      Onko teillä mielialavaihtelut kadonneet pikku hiljaa vai menneet pelkästään pahemmaksi? Pelkään että ajan ihmiset pois tällä turhalla murehtimisella ja itkemisellä :( halusin vaan niin paljon, että nämä tabut auttaisivat!

    • ulukomailla

      Aloitin pillereiden käytön muutama kuukausi sitten, 8 vuotta menkkojen alkamisen jälkeen. Olen nyt testannut kahta eri merkkiä.

      Aloitin Cypretylillä, tietääkseni "vahvin" Suomessa myytävä merkki, annetaan yleensä aknen hoitoon. Tissit kasvoivat pari kuppikokoa - ei löydy enää rintsikoita tälle tytölle. Ajoittain pientä tiputteluvuotoa, ihan kohtuuhyvin sai kuitenkin pari-kolme liuskaa otettua ennen muutaman päivän taukoa

      Vaihdoin kaksi ja puoli viikkoa Yaziin, josta täällä on paljon puhuttu. Ethynylestradiolin määrä putosi sadasosaan, 2mg -> 0,02mg. Menkat alkoivat itsekseen eilen, näillä pillereillä ei siis ole mitään vaikutusta minun kiertooni, joko palaan pillerittömään elämään tai Cypretyliin. Sivuvaikutuksia Yazilla ei ole ollut, johtunee siitä ettei pillereillä ole ylipäänsä mitään vaikutusta minuun.

      • kotpuolel

        "Tissit kasvoivat pari kuppikokoa - ei löydy enää rintsikoita tälle tytölle."
        "johtunee siitä ettei pillereillä ole ylipäänsä mitään vaikutusta minuun."

        Logiikka?


    • hopeless

      pillereiden aloittamisen yhteydessä, loppuuko vuoto nopeammin vai jatkuuko normaalina ??

      • ukyhg

        Voi loppua nopeammin, jatkua normaalina, kestää pidempään, loppua kesken ja jatkua myöhemmin jne.


    • tenava

      14v. tyttärelleni määrättiin YAZ ehkäisylääke, hän myös käyttää consertalääkettä 36mg, onko psyykenlääke, ja ehkäisylääke turvallista yhdessä?ensin kouluterkkari määräsi diane novaa, seuraava lääkäri (jotain merkkiä), ja nyt tays.sin gyne yazzia.
      Onko tutkittu, tai kellään tietoa psyykenlääkkeiden, ja yazin yhteisvaikutuksesta?

      • weya

        Moi. Olen 18-vuotias tyttö ja syön myös itse YAZ-pillereitä. Katsoin tuosta pikku lehtisestä jonka sain pillereiden mukana mitä lääkkeiden samanaikaisesta käytöstä sanotaan:
        "Kerro Yaz-tabletteja määräävälle lääkärille, mitä lääkkeitä tai rohdosvalmisteita käytät. Kerro myös muita lääkkeitä määrääville lääkäreille tas hammaslääkäreille (tai apteekin henkilökunnalle), että käytät Yaz-tabletteja. He kertovat sinulle, jos sinun pitää käyttää lisäehkäisyä (esimerkiksi kondomia) ja miten pitkään lisäehkäisyä tulee käyttää."

        Ei sanota siis mitään turvallisuudesta tai terveydellisistä haitoista, mutta sinuna puhuisin YAZ:n määränneelle lääkärille näistä toisista lääkkeistä.


    • ehkäisyteho?

      Tiedättekö, että jos välissä tulee vähäistä vuotoa, voiko olla raskaana? Vaikka siis olisikin käyttänyt niitä jo lähes vuoden. Onko ehkäisyteho laskenut paljonkin 13-14 tunnin unohduksen viiveellä? ja onko lumepillerien aikaan silti ehkäisytehoa? olen siis kuullut joskus ainakin yasmineista sellaista, mutten kyllä ole luottanut tuohon tietoon. Minulla on vain hyviä kokemuksia ainakin yazista

    • ftrgyhuk

      Mä oon käyttänyt yli vuoden yazeja. Mulla joskus tulee vähäistä vuotoa, yleensä silloin jos oon siirtänyt kuukautisia. Lumepillerien aikaan on ihan sama ehkäisyteho...en minä ainakaan ole raskaaksi tullut ja siitä olikin jossain että ehkäisyteho säilyy.

    • kakkatminit

      kyllä täällä on kummaa porukkaa, itse ainakin käytin yli vuoden yaz-pillereitä, kunnes lääkäri totesi aura-aaltoisen. sen jälkeen EN ole ollut tyytyväinen. joudun syömään minejä, ja heti alkoi hiukset tippumaan päästä ja naama kukkimaan o__o

    • ouuuu

      osaisko joku sanoo voiko yaz pillereitä ja menkkojen siirtopillereitä syödä samaan aikaan kun ei tehoa menkkojen pois menoon pelkkä kahden levyn yhteen syönti ?

    • pelkurilopettaja

      olen 18v. ja syönyt yazeja 7kk ja olen viimeisen kuun aikana päättänyt lopettaa.
      hyötyjä:
      -kortsuttomuus
      -menkat tuli säännöllisesti ja aika kivuttomasti, aina kolmannen/neljännen lumepillerin aikaan

      haittoja:
      -ihme itkukohtauksia
      -lihominen
      -selluliitti(ilmestyi tyhjästä ja nyt näytän siltä kuin olisin pelkkää sellua, ei kiva urheilijalle...)
      -pitkäkestoiset ja runsaat menkat

      pelkään että naamani alkaa kukkia(vaikka olen aina ollut finnitön :( ) ja painoni nousta sekä menkkojen epäsäännöllisyyttä lopettamalla yazit, mutta sitten täytyy lisätä liikuntaa ja alkaa käyttämään kasvovettä ja kantaa paketillista tamponeita mukana :D toivon pääseväni itkusta ja sellusta eroon lopettamalla, saa sitten nähdä miten hormonit alkaa heitellä :S

    • pikkulisäysvielä

      unohdin mainita että lisäksi minulla on ollut nyt pitkittynyt yskä ja nenäkin vuotaa ja tätä on jatkunut siitä asti kun aloitin pillerit, eikös niiden pitänyt kuivattaa limakalvoja?? olen syönyt penisilliinikuurin otsa&poskiontelotulehdukseen jollaista minulla ei koskaan aiemmin ole ollut, muttei se kaikkea poistanut. kävin yksityisellä epäili sitten allergiaa, koska "koivu on ollut erityisen vahva tänä vuonna", mutta eipä auttaneet lievät allergialääkkeet eikä jotkut jykevämmätkään mitä sain toisella kerralla. Pari viikkoa sitten loppui vahva antibiootti kuuri ja täällä sitä edelleen köhitään ja niistellään. Tupakkaa en ole ikinä edes maistanut että ei ole mitään sellaiseen liittyvää. Saa nähdä lähteekö oireeni nyt lopettamisen jälkeen, tänään söin vikan lumepillerin. Lupaan tulla kommentoimaan lopetusoireita tänne myöhemmin!

    • pimppikai

      oon käyttäny Yazei joku 2-vuotta ja nyt meni hermo:
      aluksi oli mielialan vaihtelut mutta se meni ohi eikä ole sen koommin ollut,
      muita haittavaikutuksia: päänsärky, sain migreenin, rintojen suureneminen, niukat kuukautiset,energian puute,painon nousu,ruokahalun lisääntyminen, kyvyttömyys saavuttaa orgasmi, jatkuva nuha,silmien kutina ja yskä!! en enään jaksa.. olin joskus laiha kaunis nainen ja nykyään ylipainoinen!! masennustakin tuli ja sitten alkoi maistua ruoka.. olen varma että kyse on ollut yazeista sillä enään ei tee niin pahaa ollenkaan kun olen ollut kauan ilman niitä..

      • Yazilainen

        Hassu juttu että täällä on mainittu jatkuva nuha ja yskä. Kun söin Yazia jouduin hankkimaan allergialääkkeet. Lääkäri oletti että työpaikallani on hometta tms. Nyt kun olen lopettanut Yazit, ei ole tarvinnut allergialääkkeitäkään. Jännä sattuma...


    • waiting..

      itselläni menossa toisen liuskan lumepillerit. tänään pitäis ottaa kolmas lume, ja menkkoja ei näy.. toivottavasti alkais huomenna jottei tarvitsis stressaa niin kauheesti jostain mahdollisesta raskaudesta (oon siis ottanut joka pillerin ohjeiden mukaan, eikä mitään oksentelua tms oo missään vaiheessa ollut).

      suurin haittavaikutus on ollut ihmeelliset itkukohtaukset. ennen YAZia (eli normaali minä) olin yksin viihtyvä enkä itkenyt juuri ollenkaan. mutta nyt ihmisten ei tarvitse kun sanoa "moi" ja hymyillä, niin silmät alkaa jo vuotaa.. tosi ärsyttävää. poikaystäväänkin hermostun tosi helposti, ja tuntuu että kaikki mitä hän tekee ärsyttää tai itkettää minua.

      kohta pitäisi soittaa sille omahoitajalle (mikä lie onkaan) koska näin käskettiin tehdä kolmannen liuskan alkupuolella, ja sitten saa kai ajan gynelle.

      haluan normaalin minäni takaisin, en tahdo olla enää itkupilli! :((

    • saaravielä

      joo tunnottomuus tuli itsellekin näistä, mutta ilmeisesti tulee kaikista pillereistä, ja perustuu ihan siihen mekanismiin, millä ne toimii. Testosteronipitoisuus laskee dramaattisesti- ei tuntoa alapäässä eikä tahdo saada orgasmia.
      Kärsin siis mieluummin pari pv menkkakivuista kuussa, kuin elän seksittömästi joka päivä.

      Jännä, että näinkin ilmeisen yleisestä sivuoireesta ei puhuta, ja on virallisesti "harvinainen sivuoire". Veikkaisin, että enemmän tai vähemmän kaikilla pillerien käyttäjillä tunnottomuus ja haluttomuus tulee ennemmin tai myöhemmin.

    • youmotherfucker

      Mulla määrättiin tänään Yaz-lääkkeet ja minulla loppui menkat eilen. Eli pitääkö minun nyt odottaa kuukausi, että voin aloittaa niiden käytön? :) Ja se aloitetaan siis menkkojen ekana päivänä?

    • ----------------

      Kyllä pitää odottaa seuraavien kuukautisten alkuun. Ehkäisyä varten ne varmastikin hankit, eikö niin?

      • youmotherfucker

        Joo kyllä.


    • Yaz1

      Ollut yaz jo vuoden :) hinta kallis verrattuna muihin. Tosi tyytyväinen ei kummosia sivuvaikutuksia paitsi itkuherkkyys selvästi. Suosittelen!

    • Yaz1

      Itselläni on tullut nyt runsasta kuukautistasoista limaista vuotoa kahden päivän ajan ja lisäks vatsaan sattuu hieman. Olen syönyt pillereitä nyt 2,5 viikkoa. Onko kellään ollut tällaista?

      Saattaisivatko pillerit olla liian matalahormoniset minulle?

    • kaisa20
      • yazeja vuoden käyttänyt

        Itselläni ainakin huoli nousi ja tästä syystö aloinkin selailemaan tätä keskustelua.
        Mietkn pitäisikö ottaa yhteyttä gynekologiini ja kysyä häneltä tästä.
        Käsittääkseni Ranskassakin ollut jotakin vastaavia lngelmia yaz pillereiden kanssa, sekä Yhdysvalloissa yhtiö joutunut maksamaan jättikorvauksia.


    • yazit roskiin

      eipä juuri kannata gynekologeilta kysellä- 8/10:stä saa matkoja ja muuta kivaa lääkeyhtiöiltä. Arvatkaapa, kenen lauluja laulavat?
      Itsellä tuli yasminista outoja tuntemuksia jalkoihin, jotka loppuivat kuin seinään lopetettaessa. uskon, että nämä olivat ennettä tulevasta tulpasta tms.
      Siis ongelmahan näissä kaikissa saman firman lääkkeissä (yaz, yasmin, yasminelle) on se sama aine, drospireroni, joka ei olekaan niin turvallinen, kuin on väitetty.

    • Anonyymi

      Aikoinaan Yazit oli minun ensimmäiset pillerit. Minulle tuli melkeinpä kaikki haittavaikutukset, kuumeenkin nuo pillerit nosti. Ainut hyvä näissä pillereissä oli, että säännöllisti mensut ja rinnat kasvoi. Hermoromahdus tuli näiden takia ja todella pahat mielialavaihtelut. Ensin saatoin nauraa, parin sekunnin päästä itkeä, täyin ilman syytä. Lopetinkin pian nämä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe