Voimapyörä ja alavatsalihakset!

Olen käyttänyt jo vuoden verran jokaisena arkipäivänä voimapyörää. Ylä- ja keskivatsa alkaa olla hyvännäköinen, vatsalihakset sekä tuntuu että näkyy. Mutta alavatsa! Se on jäänyt taysin vaille treeniä. Miten minun tulisi käyttää voimapyörää, jotta saisin alavatsanikin treeniin mukaan? Minusta tuntuu myös, että rintakehäni on leventynyt voimapyöräilyn myötä. Voiko se olla mahdollista? Olen nainen enkä haluaisi rintakehäni levenevän. Jos joku tietäisi, miten voimapyöräliikkeen saisi kohdistettua erityisesti alavatsaan eikä ylävartaloon, niin olisi iloinen:)
Kiitos paljon vinkeistä ja ohjeista!
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta


Vatsalihaksia ei missään nimessä tarvitse harjoittaa sen useammin kuin muitakaan lihaksia. 5krt viikossa on liikaa.
Ylä/keski/alavatsaa ei ole olemassa, ainoastaan suorat ja vinot vatsalihakset (ja syvät;poikittainen ja vinot tottakai) Rintakehä tuskin levenee voimapyörällä tehtävästä liikkestä.
Voimapyörä on loistava väline kokeneelle kuntoilijalle, liike on todella haastava.
Jos todella haluat muokata vatsalihaksia niin tarvitset lisäpainot (kuntosalilla laitteissa onnistuu hyvin). Eli toistomäärä 6-12 ja raskas vastus, sarjoja 2-3. Kaksi kertaa viikossa riittää.
Tee muutama liike suorille ja muutama liike vinoille vatsalihaksille.

Käytä raskaita painoja ainoastaan jos suoritustekniikka on oikea ja tiedät jännittäväsi myös syviä vatsalihaksia tehdessäsi liikettä!
Vähintään saman verran treeniä selkäpuolelle tietenkin ( muu vartalo)
Suoran vatsalihaksen alaosan saa nainen näkyviin yleensä ainoastaan silloin kun rasvaprosentti on epäterveellisen alhainen (esim. fitnesskilpalija kisoissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Vatsalihakset ovat jatkuvasti toiminnassa kaikessa mitä teemme, joten niiden treenaaminen usein on ihan perusteltua. Vatsalihakset tarvitsevat paljon treeniä. Ei liikaa, mutta paljon. Rintakehä saattaa hyvinkin levetä voimapyörää käytettäessä. Ei liikettä voi eristää täysin vatsalle ja staatinenkin harjoitus lisää lihasmassaa, joten rintakehän leventyminen on jopa todennäköistä. Siinä ei ole mitään vikaa, sporttiseen ulkonäköön kuuluu tasapainoinen ylävartalo eli treenatut vatsalihakset kaipssvattreenatun rintakehän.

Vatsalihaksia treenatessa ei koskaan tarvitse lisäpainoja, vaan OIKEAN suoritustekniikan. Mahdollisimman paljon eri liikkeitä, koska vatsalihakset kääntävät ja ääntävät kehoa moniiin eri asentoihin. Paljon toistoa ilman lisäpainoja ja äärimmäinen keskittyminen oikeaan tekniikkaan. Alavatsalle lantion nostoja ja heti perään jalkojen nostoa(reverse sit-up). Vedä vatsa sisään, napa mahdollisimman lähelle selkärankaa ja keskity ajattelemaan liikkeenä juuri vatsalihasten supistumista. Vatsalihakset puristuvat yhteen ja muu liike tapahtuu ikään kuin sivutuotteena.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bloody Hell kirjoitti:
Vatsalihakset ovat jatkuvasti toiminnassa kaikessa mitä teemme, joten niiden treenaaminen usein on ihan perusteltua. Vatsalihakset tarvitsevat paljon treeniä. Ei liikaa, mutta paljon. Rintakehä saattaa hyvinkin levetä voimapyörää käytettäessä. Ei liikettä voi eristää täysin vatsalle ja staatinenkin harjoitus lisää lihasmassaa, joten rintakehän leventyminen on jopa todennäköistä. Siinä ei ole mitään vikaa, sporttiseen ulkonäköön kuuluu tasapainoinen ylävartalo eli treenatut vatsalihakset kaipssvattreenatun rintakehän.

Vatsalihaksia treenatessa ei koskaan tarvitse lisäpainoja, vaan OIKEAN suoritustekniikan. Mahdollisimman paljon eri liikkeitä, koska vatsalihakset kääntävät ja ääntävät kehoa moniiin eri asentoihin. Paljon toistoa ilman lisäpainoja ja äärimmäinen keskittyminen oikeaan tekniikkaan. Alavatsalle lantion nostoja ja heti perään jalkojen nostoa(reverse sit-up). Vedä vatsa sisään, napa mahdollisimman lähelle selkärankaa ja keskity ajattelemaan liikkeenä juuri vatsalihasten supistumista. Vatsalihakset puristuvat yhteen ja muu liike tapahtuu ikään kuin sivutuotteena.
Minä ja moni muu tietämäni kuntoilija on kanssasi täysin eri mieltä. Kaikki aloitimme vatsatreenin aikoinaan kuvaamallasi tavalla ja kehitys oli minimalistisen hidasta. Kunnon lisäpainoilla tehtynä vuodessa vatsaa ei enää tunnista samaksi (olettaen rasvaprosentin olevan sopiva). Montaa erilaista liikettä ei tarvitse, jos ohjelmassa on kyykkyä, mavea ja muuta sellaista.

Voimapyörässä muuten tuskin rinta levenee, vaan selkä. Liike on selän kannalta lähes sama kuin nautilus pullover, joka on kohtuu hyvä selkäliike. Leventynyt selkä tuo mielikuvan leventyneestä rintakehästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
........................ kirjoitti:
Minä ja moni muu tietämäni kuntoilija on kanssasi täysin eri mieltä. Kaikki aloitimme vatsatreenin aikoinaan kuvaamallasi tavalla ja kehitys oli minimalistisen hidasta. Kunnon lisäpainoilla tehtynä vuodessa vatsaa ei enää tunnista samaksi (olettaen rasvaprosentin olevan sopiva). Montaa erilaista liikettä ei tarvitse, jos ohjelmassa on kyykkyä, mavea ja muuta sellaista.

Voimapyörässä muuten tuskin rinta levenee, vaan selkä. Liike on selän kannalta lähes sama kuin nautilus pullover, joka on kohtuu hyvä selkäliike. Leventynyt selkä tuo mielikuvan leventyneestä rintakehästä.
Jos vastaa johonkin kysymykseen, niin kannattaa miettiä mitä kysyjä haluaa eikä vain kertoa omia juttuja. Kysyjä oli nainen, joka ei halunnut rintakehän levenevän vaan tiukan alavatsan. Tästä pystyy tai ainakin pitäisi pystyä lukemaan rivien välistä, ettei kysyjä halua mitään kehonrakentajan vatsalihaksistoa. Painot toimii miehillä, joilla lihaskasvu "luontaisempaa" ja varsinkin jos tavoitteena on suuret vatsalihakset. Kysyjä ei halua paksujen ja suurten vatsalihasten massaa vyötärölleen vaan naisellista hoikkuutta ja sulavuutta. Ei tuo hento tyttö purista kyykkyä ja mavea raskailla painoilla.

Ajattelin itsekin juuri selän leventymisen olevan syynä rintakehän levenemiseen. Joka tapauksessa rintakehän ympärysmitta kasvaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bloody Hell kirjoitti:
Jos vastaa johonkin kysymykseen, niin kannattaa miettiä mitä kysyjä haluaa eikä vain kertoa omia juttuja. Kysyjä oli nainen, joka ei halunnut rintakehän levenevän vaan tiukan alavatsan. Tästä pystyy tai ainakin pitäisi pystyä lukemaan rivien välistä, ettei kysyjä halua mitään kehonrakentajan vatsalihaksistoa. Painot toimii miehillä, joilla lihaskasvu "luontaisempaa" ja varsinkin jos tavoitteena on suuret vatsalihakset. Kysyjä ei halua paksujen ja suurten vatsalihasten massaa vyötärölleen vaan naisellista hoikkuutta ja sulavuutta. Ei tuo hento tyttö purista kyykkyä ja mavea raskailla painoilla.

Ajattelin itsekin juuri selän leventymisen olevan syynä rintakehän levenemiseen. Joka tapauksessa rintakehän ympärysmitta kasvaa.
Ja se tiukka alavatsa tulee...miten? Omasta mielestä rasvaprosentin pienenemisellä JA lihasten kasvulla. Muussa tapauksessa voi jättää ne vatsalihasmaratonit tekemättä ja harrastaa vain laihduttamista, sillä niillä maratoneilla se lihas ei kasva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei takuulla ole jäänyt "ilman" treeniä, se on simppelisti niin, että rasvaprosentin täytyy olla melkeen miinus-merkkinen, ennen kuin ne alimmat palikat alkaa näkyä kunnolla.

Sanoisin, että olet treenannut kyllä liian usein, ja liian hepposesti joka treenikerralla. Suomeksi: vähemmän treenikertoja, ja tarkkuutta liikkeitten laatuun/puhtauteen. Laatu korvaa määrän kokeneella kuntoilijalla.

Ja rintakehä voi olla toki kehittynyt hiukan, kun olet tehnyt liikettä väärin, pumppaamalla käsillä liikaa. Elikkäs osa tekemistäsi liikkeistä on ollut ihan puhtaita punnerruksia korealaiseen tyyliin, eikä vatsalihaksilla tehtyjä voimapyörä-liikkeitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Kuinka voimapyörää käytetään niin, että se vaikuttaisi mahdollisimman paljon vatsaan ja vähemmän ylävartaloon? Ranteeni tulevat hieman kipeiksi voimapyörää käyttäessäni, olisiko syynä väärä tekniikka? Selkäni pysyy kyllä liikkeen ajan suorana enkä oikein tiedä, miten liikettä voisi muuttaa oikeammaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aloittaja kirjoitti:
Kuinka voimapyörää käytetään niin, että se vaikuttaisi mahdollisimman paljon vatsaan ja vähemmän ylävartaloon? Ranteeni tulevat hieman kipeiksi voimapyörää käyttäessäni, olisiko syynä väärä tekniikka? Selkäni pysyy kyllä liikkeen ajan suorana enkä oikein tiedä, miten liikettä voisi muuttaa oikeammaksi.
"Tästä pystyy tai ainakin pitäisi pystyä lukemaan rivien välistä, ettei kysyjä halua mitään kehonrakentajan vatsalihaksistoa."

Ehdottomasti, mutta naistenhan pitää nimenomaan treenata aivan hemmetin kovaa että saa näkyviä tuloksia. Ei normaali kuntoilija (varsinkaan nainen) saa mitään kehonrakentajan vatsalihaksia :D :D :D

T: itsekin nainen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aloittaja kirjoitti:
Kuinka voimapyörää käytetään niin, että se vaikuttaisi mahdollisimman paljon vatsaan ja vähemmän ylävartaloon? Ranteeni tulevat hieman kipeiksi voimapyörää käyttäessäni, olisiko syynä väärä tekniikka? Selkäni pysyy kyllä liikkeen ajan suorana enkä oikein tiedä, miten liikettä voisi muuttaa oikeammaksi.
Liike kohdistuu aina myös ylävartaloon, mutta sehän on vain plussaa!!! Ei se ole vatsatreenistäsi pois. Omilla asiakkailla näen usein että ranteet kääntyvät turhan paljon, koeta pitää ranteet suorana koko liikkeen ajan. Onneksi on olemassa todella, todella paljon loistavia vatsaliikkeitä ilman voimapyörääkin. Esim. www.balansboll.fi sivuilla on hyviä pallojumppaliikkeitä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
trainer78 kirjoitti:
Liike kohdistuu aina myös ylävartaloon, mutta sehän on vain plussaa!!! Ei se ole vatsatreenistäsi pois. Omilla asiakkailla näen usein että ranteet kääntyvät turhan paljon, koeta pitää ranteet suorana koko liikkeen ajan. Onneksi on olemassa todella, todella paljon loistavia vatsaliikkeitä ilman voimapyörääkin. Esim. www.balansboll.fi sivuilla on hyviä pallojumppaliikkeitä
Voimapyörä on tehokas vatsalihasliike ja ottaa olkapäihin jos sen tekee väärin esim. kädet suorina. Kädet pitää olla hiukan koukussa niin silloin säästää olkapäiden rasitusta. Voimapyörää voi tehdä noin 3 kertaa viikossa ja ainakin 2 päivän lepo lihaksille. Olen myös harrastanut joka päiväistä vatsanlihas treenia ja tulos oli hidas. Nyt teen 3 kertaa viikossa. Proteiini pitoista ruokaa kannattaa ottaa koska auttaa lihasta kasvamaan. Myös hiilihydraatit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
trainer78 kirjoitti:
Liike kohdistuu aina myös ylävartaloon, mutta sehän on vain plussaa!!! Ei se ole vatsatreenistäsi pois. Omilla asiakkailla näen usein että ranteet kääntyvät turhan paljon, koeta pitää ranteet suorana koko liikkeen ajan. Onneksi on olemassa todella, todella paljon loistavia vatsaliikkeitä ilman voimapyörääkin. Esim. www.balansboll.fi sivuilla on hyviä pallojumppaliikkeitä
Voimapyörä on tehokas vatsalihasliike ja ottaa olkapäihin jos sen tekee väärin esim. kädet suorina. Kädet pitää olla hiukan koukussa niin silloin säästää olkapäiden rasitusta. Voimapyörää voi tehdä noin 3 kertaa viikossa ja ainakin 2 päivän lepo lihaksille. Olen myös harrastanut joka päiväistä vatsanlihas treenia ja tulos oli hidas. Nyt teen 3 kertaa viikossa. Proteiini pitoista ruokaa kannattaa ottaa koska auttaa lihasta kasvamaan. Myös hiilihydraatit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yakko kirjoitti:
Voimapyörä on tehokas vatsalihasliike ja ottaa olkapäihin jos sen tekee väärin esim. kädet suorina. Kädet pitää olla hiukan koukussa niin silloin säästää olkapäiden rasitusta. Voimapyörää voi tehdä noin 3 kertaa viikossa ja ainakin 2 päivän lepo lihaksille. Olen myös harrastanut joka päiväistä vatsanlihas treenia ja tulos oli hidas. Nyt teen 3 kertaa viikossa. Proteiini pitoista ruokaa kannattaa ottaa koska auttaa lihasta kasvamaan. Myös hiilihydraatit.
Kävin Biltemasta hakemassa itselleni pari kahvakuulaa ja nytten tekisi mieli tuota voimapyörää.
Malleja on monia, halvimmat 20 -30 € tienoilla ja ja sitten löytyy tuollainen hieman kalliimpi, joka varmasti kestää hieman suurempaa ihmistä http://www.m-ergo.fi/tuotteet.php?tuotteet=81
Meneekö rahat hukkaan mikäli moisen hankkii, ajatellen, että tuollaisen teko ei ihmeitä vaadi :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuolta löytyy aiheesta hyvä opastusvideo ja ohjetta miten tulisi tehdä. Itselläni kipeytyy helposti alaselkä liikettä tehdessä enkä ole sitä uskaltanut tehdä

http://www.personaltrainingstudio.fi/fi/personal-trainer-blogi/134-voimapyoran-ja-vatsarullauksen-oikea-tekniikka
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos ala selkä kipeytyy tuota tehtäessä niin syvät vatsalihakset eivät ole tarpeeksi vahvat että voisit tehdä tätä liikettä. eli liike on sinulle liian rankka.
Vatsalihasliikkeitä on paljon ja niitä on helppo treenata joten tämä ei ole mikään välttämätön liike.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Voimapyörä ja alavatsalihakset!

Olen käyttänyt jo vuoden verran jokaisena arkipäivänä voimapyörää. Ylä- ja keskivatsa alkaa olla hyvännäköinen, vatsalihakset sekä tuntuu että näkyy. Mutta alavatsa! Se on jäänyt taysin vaille treeniä. Miten minun tulisi käyttää voimapyörää, jotta saisin alavatsanikin treeniin mukaan? Minusta tuntuu myös, että rintakehäni on leventynyt voimapyöräilyn myötä. Voiko se olla mahdollista? Olen nainen enkä haluaisi rintakehäni levenevän. Jos joku tietäisi, miten voimapyöräliikkeen saisi kohdistettua erityisesti alavatsaan eikä ylävartaloon, niin olisi iloinen:)
Kiitos paljon vinkeistä ja ohjeista!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta