Antaisitko perennoja

ilmaiseksi?

Heippa!

Rakensimme viime kesänä pienen talon Muhokselle. Nyt on pihatyöt vuorossa. Talous on tiukka. Onko ketään näillä seuduin (Oulun ympäristökunnat) jolta voisi saada kestäviä perennoja ilmaiseksi, tai pientä korvausta vastaan. Hirveitä hintoja pyytävät puutarhaliikkeissä. Esim. kuunliljat olisivat upeita, meillä on nyt pari. Maasto on enemmän hiekka- ja saviperäistä, joten esim. kivikko ja maanpeittokasvit sopisivat hyvin.
Muutenkin otan mielelläni vinkkejä vastaan perennoista, jotka kestävät hyvin Oulun korkeudella. Asustelen virallisesti Etelä-Suomessa, ja ainakaan siellä ei saa esim. Plantagenissa palvelua kun yrittää kysellä perennoiden kestävyydestä.
Kaikki vinkit tervetulleita. Olen ihan kukkahullu, mitä värikkäämpiä kukkia ja mitä enemmän, sen parempi. En käy näillä palstoilla usein kun erinäisistä syistä niin kiire että lähinnä ehdin pikaisesti vilkaista sähköpostit, joten vastaukset mieluiten sähköpostiin.
Suurkiitos etukäteen!
[email protected]

109

6281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinnat

      ovat aika kohtuullisia mielestäni, taimethan on kasvatettu siihen mittaan, mihin itse saisi ne ehkä vasta kolmen vuoden kuluessa, jos hyvin sattuu onnistumaan.
      Hinnat eivät ole yhtään hirveitä siihen työhön nähden, mikä on tehty jo.
      On satoja muita parempia kuin Plantagen.

    • kasvavat ja leviävät

      niitä voi jakaa myöhempinä vuosina, ei kaikkea tarvitse yhtä aikaa peittää kasveilla. Useimmilla perennoilla istutusväli on puolisen metriä. Laskepa uudestaan, tarvitsetko niin valtavan määrän !

    • puutarhan kanssa !

      Harkiten vuosien varrella hankitut perennat ja hyvin suunnitellut alueet/perennapenkit ovat kaiken aa ja oo !
      Jokakesäistä kukkaloistoa saa sekaan edullisesti kesäkukkia kylvämällä, kunnes kaikki alkaa hahmottua lopulliseen muotoon
      - - -> jota ei ole olemassa !!!
      Puutarha "elää" ja muuttuu, se on siitä ihana juttu, että se ei koskaan valmis ! Aina on ideoitavaa !

      • sarita

        Taimet ovat kyllä älyttömissä hinnoissa ja ruukussa törröttää yksi varsi,hinnat alkaen 4€.Nyt kannattaa mennä tiirailemaan,kun alkaa alennusmyynnit,silloin saa noita rääpäleitä suht'koht' kohtuulliseen hintaan.

        Lähettäisin mielihyvin,mutta postimaksut on hirmu kalliit ja perennat ovat tähän aikaan kesästä kamalan isoja.Eikö sinulla ole ketään jolta voisit pyytää.


      • Uunoja olette ?
        sarita kirjoitti:

        Taimet ovat kyllä älyttömissä hinnoissa ja ruukussa törröttää yksi varsi,hinnat alkaen 4€.Nyt kannattaa mennä tiirailemaan,kun alkaa alennusmyynnit,silloin saa noita rääpäleitä suht'koht' kohtuulliseen hintaan.

        Lähettäisin mielihyvin,mutta postimaksut on hirmu kalliit ja perennat ovat tähän aikaan kesästä kamalan isoja.Eikö sinulla ole ketään jolta voisit pyytää.

        4 eurolla saa jopa kalliilta pääkaupunkiseudulta hienoja reheviä taimia !
        4 euroa per hyvä taimi on erittäin kohtuullinen hinta !
        Koittakaa nyt löytää joku muukin taimitarha kuin Plantagen !


      • voi maksaa
        Uunoja olette ? kirjoitti:

        4 eurolla saa jopa kalliilta pääkaupunkiseudulta hienoja reheviä taimia !
        4 euroa per hyvä taimi on erittäin kohtuullinen hinta !
        Koittakaa nyt löytää joku muukin taimitarha kuin Plantagen !

        10 euroa !!
        Mitä miettii ihminen, jonka mielestä neljän euron perennantaimi on liian kallis ?
        Ei mitään.


      • Nata
        voi maksaa kirjoitti:

        10 euroa !!
        Mitä miettii ihminen, jonka mielestä neljän euron perennantaimi on liian kallis ?
        Ei mitään.

        Mitä saa 4 eurolla, joka kestää loppuiän ?
        Ei mitään !
        Paitsi taimen, joka poikii uusia taimia ja laajenee joka vuosi !
        Ei ole päätä eikä häntää pihiydessä ja ajattelemattomuudessa !


      • myrkyttää ympäristön
        Nata kirjoitti:

        Mitä saa 4 eurolla, joka kestää loppuiän ?
        Ei mitään !
        Paitsi taimen, joka poikii uusia taimia ja laajenee joka vuosi !
        Ei ole päätä eikä häntää pihiydessä ja ajattelemattomuudessa !

        tekee lukijankin pahoinvoivaksi.


      • Felix I
        myrkyttää ympäristön kirjoitti:

        tekee lukijankin pahoinvoivaksi.

        Tai kasvattanut siemenistä tai joskus saanut taimenalun.
        Jokainen on joskus antanutkin taimenalkuja ja siemeniä.
        Yritä löytää itsestäsi vähän yritteliäisyyttä ja realistisuutta.
        Itaruus on rumaa.


      • missä raja?
        Felix I kirjoitti:

        Tai kasvattanut siemenistä tai joskus saanut taimenalun.
        Jokainen on joskus antanutkin taimenalkuja ja siemeniä.
        Yritä löytää itsestäsi vähän yritteliäisyyttä ja realistisuutta.
        Itaruus on rumaa.

        aloittaja voisi aloittaa kerjuunsa naapureistaan ja kauempaa, sinne vaan kiertelemään ja kerjäämään suoraan ihmisiltä pihoille, jos kehtaa ?


      • varjomorelli
        missä raja? kirjoitti:

        aloittaja voisi aloittaa kerjuunsa naapureistaan ja kauempaa, sinne vaan kiertelemään ja kerjäämään suoraan ihmisiltä pihoille, jos kehtaa ?

        en tosin pyytänyt tainta, mutta käväisin kysymässä läheiseltä kadunpuolelta erään talon komeaa töyhtöangervoa. Ensin kehuin kujkian ja sitten kysyin: montako tainta tuohon tarvitaan, että saan samanlaisen. Sain vastauksemn emännältä, kolme tainta. Menin ja hankin kolme tainta syksyllä, kun olivat halvempia. Samaan hengenvetoon ostin jaloangervoja. Sitten istutuksen yhteydessä ujutin mukaan palanutta hevosenlantaa lähimmältä ra viradalta "varastettua" ja kukoistivat niin jo ekana kesänä. Nyt on töyhtö jo niin suuri, että pian peittää olohuoneen ikkunanalustan täysin. Kannattaa kysellä ja isoista pihoista pitää rohkeasti pyytää. Omasta asenteesta riippuu paljon, miten sinunkin kukkamaasi alkaa kukoistaa. Tämä netti ei todellakaan ole automaatti, joka ottaa ja antaa kuin pankkiautomaatit.


      • O-mukulakiurunkannus
        Felix I kirjoitti:

        Tai kasvattanut siemenistä tai joskus saanut taimenalun.
        Jokainen on joskus antanutkin taimenalkuja ja siemeniä.
        Yritä löytää itsestäsi vähän yritteliäisyyttä ja realistisuutta.
        Itaruus on rumaa.

        No en todellakaan ole maksanut kuin ihan parista puutarhakasvistani yhtään mitään! Vaihtelemme naapureiden, tuttujen ja sukulaisten kesken ihan valtavasti. Ei ainuttakaa vierailua, ettei jotain mukaan tarttusi. Usein myös tilaamme toisiltamme jakotaimia sitten, kun jakamisen aika on. Eikä niistä ikinä - ei ikinä! - mitään maksua odoteta. Olen myös vienyt töihin sekä keväisin että syksyisin suunnattomat määrät puutarhakasveja ja aina ne on kelvanneet. Olen myös dyykkaillut maankaatopaikoilla ja puutarhajätteen keräyspisteissä sekä putsannut hylättyjä puutarhoja alueella, jonne ruvettiin rakentamaan kerrostaloja. Olen myös kasvattanut itse siemenestä vaikka mitä. Ottakaa myös huomioon, että monia perinneperennoja tai niiden tiettyjä lajikkeita ei enää saa mistään muualta kuin jakotaimina. Annan myös suuren arvon sille, että jos kasvi minulta sattuisi kuolemaan, siitä voi todennäköisesti saada jakotaimen siltä, jolle on joskus antanut.

        Turhaan te pidätte pahana sitä, että joku pyytää. Vaikka yksi taimi ei paljon maksakaan, niin kokonaisen puutarhan tai edes yhden kukkapenkin tekeminen jo maksaakin. Jakotaimien pyytäminen ei ole kerjäämistä. Uskon kyllä, että aloittaja maksaisi postin tai Matkahuollon maksut.

        Minua jäi hämmästyttämään, mitä itse teette kukkamaan uusimisesta ylijääville taimille ja juurakoille. Kannatte mieluummin kompostiin kuin antaisitte jollekulle, joka sitä kovasti toivoisi ja varmasti pitäisi kasvista huolta ja muistaisi aina kyseisen kasvin nähdessään sitä ystävällistä ihmistä, jolta sen sai sekä vielä jatkaisi kasvin lahjoittelua? Olen nimennyt useita puutarhani kasviyksilöitä sen ihmisen mukaan, joilta olen alun saanut ja tiedän muidenkin näin tekevän. Eikö se ole oikeastaan kaunis tapa - kaikessa huvittavuudessaankin: vaaleanpunainen ruusu nimeltä Pertti, päivänlilja nimeltä Matias, pähkinäpensas nimeltä Raija.


      • roosen
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

        No en todellakaan ole maksanut kuin ihan parista puutarhakasvistani yhtään mitään! Vaihtelemme naapureiden, tuttujen ja sukulaisten kesken ihan valtavasti. Ei ainuttakaa vierailua, ettei jotain mukaan tarttusi. Usein myös tilaamme toisiltamme jakotaimia sitten, kun jakamisen aika on. Eikä niistä ikinä - ei ikinä! - mitään maksua odoteta. Olen myös vienyt töihin sekä keväisin että syksyisin suunnattomat määrät puutarhakasveja ja aina ne on kelvanneet. Olen myös dyykkaillut maankaatopaikoilla ja puutarhajätteen keräyspisteissä sekä putsannut hylättyjä puutarhoja alueella, jonne ruvettiin rakentamaan kerrostaloja. Olen myös kasvattanut itse siemenestä vaikka mitä. Ottakaa myös huomioon, että monia perinneperennoja tai niiden tiettyjä lajikkeita ei enää saa mistään muualta kuin jakotaimina. Annan myös suuren arvon sille, että jos kasvi minulta sattuisi kuolemaan, siitä voi todennäköisesti saada jakotaimen siltä, jolle on joskus antanut.

        Turhaan te pidätte pahana sitä, että joku pyytää. Vaikka yksi taimi ei paljon maksakaan, niin kokonaisen puutarhan tai edes yhden kukkapenkin tekeminen jo maksaakin. Jakotaimien pyytäminen ei ole kerjäämistä. Uskon kyllä, että aloittaja maksaisi postin tai Matkahuollon maksut.

        Minua jäi hämmästyttämään, mitä itse teette kukkamaan uusimisesta ylijääville taimille ja juurakoille. Kannatte mieluummin kompostiin kuin antaisitte jollekulle, joka sitä kovasti toivoisi ja varmasti pitäisi kasvista huolta ja muistaisi aina kyseisen kasvin nähdessään sitä ystävällistä ihmistä, jolta sen sai sekä vielä jatkaisi kasvin lahjoittelua? Olen nimennyt useita puutarhani kasviyksilöitä sen ihmisen mukaan, joilta olen alun saanut ja tiedän muidenkin näin tekevän. Eikö se ole oikeastaan kaunis tapa - kaikessa huvittavuudessaankin: vaaleanpunainen ruusu nimeltä Pertti, päivänlilja nimeltä Matias, pähkinäpensas nimeltä Raija.

        HYVÄ JUTTU ! ! ! Tämä TYYLI olisi suositeltavampi , ihmisystävällisempi jne, jne kuin se että kytätään toisten tekemisiä yms ja jää omat asiat hoitamatta! Ehdottomasti kannattaa toimia kierrättämällä, siinä kierrättyy samalla joku ystävällinen sananenkin jopa kehityy tuttavuus/ystävyys johon voi turvata kun tarvii apua, maailma paranee ja inhimillisyys palaa uomiinsa !!!!!!!!!!!!


    • siemenet on halpoja

      Jos on netti käytettävissä ja on niin pölhö, ettei hyvää taimitarhaa löydä lähistöltään, niin omapa on murheesi.

      Jos taimet ovat sinusta kalliita, senkun ostat siemeniä ja itse perennoja kasvattamaan !

      Ehkä alat "valaistua"..?

    • Pirjo Perenna

      taas aika nuivia vastauksia. Ihan neuvona sanoisin että hitaasti hyvä tulee. Eli mieti rauhassa mitä haluat pihallesi ja tutkaile naapureiden kukkapenkkejä saisiko heiltä jotakin kun kuitenkin perkaavat ja jakavat perennapenkkejään. Samoin alkukesästä on esim. marttojen ja maa-ja kotitalousseurojen perennanjakopäiviä. Silmät vaan auki. Muista myös jo em. alennusmyynnit joista saa perennanjuuria aika halvalla.

      • kiusallista

        ennen se oli jopa laissa kielletty ja liekö nettisääntöjenkään mukaista ?


      • Pirjo Perenna
        kiusallista kirjoitti:

        ennen se oli jopa laissa kielletty ja liekö nettisääntöjenkään mukaista ?

        mielestäni ollut kerjäämistä vaan ihan kauniisti pyydettiin jos jollakin on ylimääräisiä taimia. Mutta totta on että ihmiset ovat niin nuukia nykyään. MItään ei saisi pyytää, aineetonta apuakaan. Hävetkää ihmiset!


      • varjomorelli
        Pirjo Perenna kirjoitti:

        mielestäni ollut kerjäämistä vaan ihan kauniisti pyydettiin jos jollakin on ylimääräisiä taimia. Mutta totta on että ihmiset ovat niin nuukia nykyään. MItään ei saisi pyytää, aineetonta apuakaan. Hävetkää ihmiset!

        vaan postitus on hävyttömän kallista. Panet ne taimet postin, linja-autokyydin, junan tai lentorahdin kautta, niin kalliiksi tulee.
        Mutta - koska pyytäjä/kysyjä asustaa vielä etelässä, kannattaa haalia vanhoista hylätyistä pihoista ja muutenkin olla aktiivinen hakija. Kirjastoissa on opuksia, joista saa neuvoja ja - ennen muuta, pidä mielesi ylevänä, kun olet saanut uuden kodin. Pane joskus 5 vuoden päästä tänne kuviakin, silloin jo kukoistaa puutarhasi. Kieloja luonnosta ja kalliokieloja varsinkin. Ovat niin näyttäviä.


      • valinnanvaraa on
        varjomorelli kirjoitti:

        vaan postitus on hävyttömän kallista. Panet ne taimet postin, linja-autokyydin, junan tai lentorahdin kautta, niin kalliiksi tulee.
        Mutta - koska pyytäjä/kysyjä asustaa vielä etelässä, kannattaa haalia vanhoista hylätyistä pihoista ja muutenkin olla aktiivinen hakija. Kirjastoissa on opuksia, joista saa neuvoja ja - ennen muuta, pidä mielesi ylevänä, kun olet saanut uuden kodin. Pane joskus 5 vuoden päästä tänne kuviakin, silloin jo kukoistaa puutarhasi. Kieloja luonnosta ja kalliokieloja varsinkin. Ovat niin näyttäviä.

        kun oikeasta paikasta tilaat !
        posti toi taimet kotiovelle asti 2 euron lisämaksusta, ei tarvinnut hakea tai kantaa edes.
        maksaa se bensakin (pihille) tai bussilippu.
        tietysti on kivampi saada itse valkoida taimet, mutta Viherpeukaloihin ei ole tarvinnut pettyä kertaakaan !
        eikä ole niin nokonukaa maksaako jonkun euron enemmän tai vähemmän kun saa hyvää laatua ja palvelua ja sitä, mitä tilaa.


      • sibyllavon

        itse olen jaellut sipuleja, taimia ja pistokkaita haluaville. Nuo taimien vaihtopäivät ovat hyvä asia.Itse pidän vanhoista kestävistä perennoista. Juuri nyt kukkivat varjolilja ja marhanlilja. Ruskoliljaa on kaksi vähän eri sävyistä. Tosi kiitollinen perenna on saksankurjenmiekka, violetti, joka kukkii varhain keväällä. Levittäkäämme kukkien kauneutta ympärillemme. Kerran keräsin kukkapellostani 24 litraa punakosmoskukan siemeniä ja jakelin ne ilmaiseksi esim. kyläpäivänä, annoin arpajaisvoitoksi jne.Entiseen asuntooni jätin kukat. Valokuvasin idänunikot keväällä, kun kävin naapurissa. Olin iloinen jättämästäni jäljestä.


    • edullisemmin sieltä

      huuto.netin tarjonta.

    • kasvuvyöhyke V

      Hei!
      Kovinpa olet saanut tylyjä vastauksia. Älä lannistu.

      Asun kaukana ja itsekin uudessa talossa, jonka puutarha on vasta pikku hiljaa muotoutumassa, joten minulla ei vielä riitä perennoita, joita voisin jakaa.

      Mutta kysyit myös vinkkejä perennoista, jotka viihtyvät Oulun korkeudella. Minulle on ollut paljon apua Yhteishyvän Valintaoppaasta, jonka joku ystävällinen sielu joskus ammoin linkitti tällä palstalla. Nyt panen hyvän kiertämään. :-) Alla olevasta linkistä pääset hakemaan kasveja, jotka pärjäävät V-vyöhykkeellä asti. Voit valita kasveja värin, korkeuden, kukkimisajan ja kasvupaikan mukaan. Vaihtoehtoja on paljon!

      http://www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma/valintaopas/

      • vinkkisivusta

        se oli paras anti tällä palstalla !


      • ihminen!
        vinkkisivusta kirjoitti:

        se oli paras anti tällä palstalla !

        Totta tosiaan, henkilö sydän ja aivot paikallaan.

        Lopputulema muista ketjun vastauksista on, että valtaosta kotipuutarhureista on A) todella varakkaita B) riidanhaluisia C) itsekkäitä D)sukuhaarasta jonka kaikki tuhat serkkua ja tätiä asuvat kaikki omakotitalossa todennäköisesti Etelä-Suomessa (jossa on helppo kasvattaa menestyksekkäästi perennoja ilmaston vuoksi, joka poikkeaa varsin paljon Pohjois-Suomesta, suomi on nääs aika pitkä maa, maailmankartta käteen) suuressa naapurustossa, jossa kaikilla on valtavat tuhatvuotiset perennapenkit E)käveleviä katastrofeja.


      • alkuperäisestä
        ihminen! kirjoitti:

        Totta tosiaan, henkilö sydän ja aivot paikallaan.

        Lopputulema muista ketjun vastauksista on, että valtaosta kotipuutarhureista on A) todella varakkaita B) riidanhaluisia C) itsekkäitä D)sukuhaarasta jonka kaikki tuhat serkkua ja tätiä asuvat kaikki omakotitalossa todennäköisesti Etelä-Suomessa (jossa on helppo kasvattaa menestyksekkäästi perennoja ilmaston vuoksi, joka poikkeaa varsin paljon Pohjois-Suomesta, suomi on nääs aika pitkä maa, maailmankartta käteen) suuressa naapurustossa, jossa kaikilla on valtavat tuhatvuotiset perennapenkit E)käveleviä katastrofeja.

        kysyjästä :DDD


      • iippopii
        vinkkisivusta kirjoitti:

        se oli paras anti tällä palstalla !

        Hoh hoijaa, kylläpä ihmetyttää näiden kirjoittajien omistushalu. Itse olen saanut paljon taimia ja mielelläni annankin.


      • omistushalukkuudesta
        iippopii kirjoitti:

        Hoh hoijaa, kylläpä ihmetyttää näiden kirjoittajien omistushalu. Itse olen saanut paljon taimia ja mielelläni annankin.

        vaan siitä, että vain halutaan, mutta mitän ei anneta. Taimenvaihto on todella hyvä keino saada uusia lajikkeita pihaansa. Mutta jos joku on vain kerjäämässä, eikä itse anna, tulee hyväksikäytetyksi.


      • hänellä
        omistushalukkuudesta kirjoitti:

        vaan siitä, että vain halutaan, mutta mitän ei anneta. Taimenvaihto on todella hyvä keino saada uusia lajikkeita pihaansa. Mutta jos joku on vain kerjäämässä, eikä itse anna, tulee hyväksikäytetyksi.

        ei vielä ole annettavia taimia koska on aloittamassa puutarhaharrastustaan.


      • aloittaa joskus
        hänellä kirjoitti:

        ei vielä ole annettavia taimia koska on aloittamassa puutarhaharrastustaan.

        ja aloittaa sen omin päin. Jos joku haluaa antaa taimia, niin aloitus tulee antajalta, ei saajalta.


      • Hoh hoijaa
        ihminen! kirjoitti:

        Totta tosiaan, henkilö sydän ja aivot paikallaan.

        Lopputulema muista ketjun vastauksista on, että valtaosta kotipuutarhureista on A) todella varakkaita B) riidanhaluisia C) itsekkäitä D)sukuhaarasta jonka kaikki tuhat serkkua ja tätiä asuvat kaikki omakotitalossa todennäköisesti Etelä-Suomessa (jossa on helppo kasvattaa menestyksekkäästi perennoja ilmaston vuoksi, joka poikkeaa varsin paljon Pohjois-Suomesta, suomi on nääs aika pitkä maa, maailmankartta käteen) suuressa naapurustossa, jossa kaikilla on valtavat tuhatvuotiset perennapenkit E)käveleviä katastrofeja.

        En usko, että nuo itarukset ovat todellisia puutarhureita hengestä päätellen.
        Itse jaan mielelläni taimia, jos omani sattumalta kuolee, saan sitten taimen tilalle. Mitä harvinaisempi kasvi, sitä paremmin saa säilymään kun kasvaa useammassa paikassa.

        Edullisesti taimia saa taimenvaihtopäiviltä ja taimimyymälöistä syksyllä.Tosiaan plantagen ei ole paras paikka, taimet siellä ovat välillä surkeita raakkuja.

        Välillä ostan taimimyymälästä taimen, jonka saa jaettua samantien useampaan osaan.


        Onnea sinun puutarhallesi. Kyllä se siitä.


    • siementen keräilijä

      Itse olen ahne kukkien perään ja olen saanutkin pihalleni paljon eri lajeja. Toki olen ostanutkin, mutta naapurista, sukulaisilta ja metsästä olen lapiolla hakenut ja kukkien siemeniä poiminut kukista. Pussi mukaan ja metsään. Luonnon omat kukat on ihania muiden seassa.
      Eteläsuomessa alkaa olla jo aika kevätkukkien siementen haku, miten on pohjoisemmassa?

      Se on muuten hauskaa, kun poimii siemeniä itse ja sitten seuraavana keväänä saa jännittää, tuleeko mullan seasta mitään.

      Ole tarkka kylvöpuuhissa, ettei mene siemenet pilalle. Ohjeita löytyy kun hakee.

    • Suurin osa perennoista menestyy koko Suomen alueella mutta myöhään syksyllä kukkivat eivät tosin ehdi kukkia täällä pohjoisessa.Mutta kerta Muhoksella asustat niin vieraileppa Oulujoen Taimistolla.Sieltä löytyy perennoja jos mihinkin lähtöön ja taatusti menestyvät Oulun korkeudella,hinnat vajaasta 4e:sta ylöspäin.Taimisto löytyy kymmenen kilometrin päästä Muhokselta Oulun suuntaan.

    • varjomorelli

      Käväisin juuri Oulun tienoilla ja hoksasin, että kaikki tyttären pihalle viemäni taimet ovat alkaneet innokkaan kasvun. Jotkut jo levinneet liikaakin. Olet nyt siinä vaiheessa, että sinusyta tuntuu, kuin kaikki pitäisi saada ja mahdollisimman pian. Asia ei mene noin. Tee ensin suunnitelma (puutarhakirjoista on apua)ja ala sitten vasta hamstraus. Siellä Oulun seudulla viihtyvät kaikki ne kasvit, joita itselläni täällä etelässä on. Huomasin vain sen,että kun itse jo ennen juhannusta rapsin juhannusruusujen kukkineet kukat kompostiin, Oulun seudulla kukat olivat vielä nupuillaan. Samoin olivat sireenit juuri auenneina ja päivänliljat aukeamassa.
      Sanot olevasi kukkahullu. Ehdotankin, että ensi keväänä panet maahan daalian mukuloita, nehän tekevät pihan niin värikkääksi, että! Syksyn ensimmäinen hallayö tekee niistä vainaita, joten mieti sentään, viitsitkö alkaa heti siivoustyöt kuolleitten kukkien ja varsien poiskannossa ja jaksatko joka syksy kaivaa mukulat maasta säilytykseen ja taas keväällä istuttaa. Itse en tuohon hommaan ryhtyisi. Piha muuttuu pian autioksi ja syksy tulee nopeammin kuin tavallisesti, kun kukat ovat kuolleina.
      Katso kokonaisuutta. Jos talonne on valko- tai keltatiilinen, tai sitten maalattu puutalo, mieti siihen sopivia värityksiä. Mieti maan muotoa, kivikkokasvit sopivat parhaiten kivien ja muurien lomiin ja maanpeittokasveja en ainakaan minä näin perustamisvaiheessa olevaan puutarhaan hankkisi. Niitä ehtii ajatella myöhemminkin. Luonnosta löytyy kauniita kasveja, niitä ei kannata aliarvioida, vaan tuoda kotipihallekin kasvamaan.
      Kun teillä käy vieraita, pyydä tuomaan leikkokukkien sijaan pihalle taimia tai juuria!

      Hieman ajattelua ja leikkimieltä suunnitelmiin mukaan! Kukat rakastavat myös kehumista! Onnea kotiinne.

    • jos ei rahaa - odota ja säästä

      no jos on niin tiukka talous, että ei ole edes yhtä 100€ laittaa pitkäiäisiin kasveihin, kehottaisin oikesti nyt isutmaan ja miettimään.
      Mitä jos jättäisit sen taimien hankinnan ensi vuoteen. Käytä nyt kuluva kesä ja talvi suunnitteluun, alueesi taimitarhojen kiertämiseen, naapureihin tutustumiseen jne jne.

      Näin olet ensi keväänä viisaampi. Tiedät sitten mitä alueella on tarjolla, mitkä kasvit tuntuvat viihtyvät, mistä niitä saa edullisesti. Samalla olet ehtinyt talven aikana säästämään rahaa taimien hankintaa.

      Tuttavakauppaan perennoja toki saa myös, mutta yleensä se edellyttää jotain vastalahjaa, eli taimien vaihtoa. Miksi kukaan antaisi niitä yksipuolisesti vain sinulle....

      • meilläpäin

        perennat liikkuvat hyvin. Keväällä on vaihtopäivä, eikä todellakaan tarvitse itse tuoda mitään, jos ei ole. Taimia on runsaasti, kyllä riittää jakoon. Lisäksi meitä on muutama, jotka vaihdamme siemeniä tai taimia. Maalta olen tuonut paljon. Kyllä ihmiset antavat, jos jotain pyytää. Vanhoilta ihmisiltä mielellään itse kaivettuna, jotkut taas ovat tarkkoja, mistä saa ottaa, niin että kaivavat itse, ettei penkki mene pilalle.
        On ihan kivä, jos saat tänä kesänä jo jotain maahan. Jos ei ole vielä paljon suunniteltu, niin tee kasvien lastentarha, siitä voit sitten siirtää lopullisille paikoille, kun ovat vähän varttuneet, ja paikka selviää.


      • Uskomatonta !
        meilläpäin kirjoitti:

        perennat liikkuvat hyvin. Keväällä on vaihtopäivä, eikä todellakaan tarvitse itse tuoda mitään, jos ei ole. Taimia on runsaasti, kyllä riittää jakoon. Lisäksi meitä on muutama, jotka vaihdamme siemeniä tai taimia. Maalta olen tuonut paljon. Kyllä ihmiset antavat, jos jotain pyytää. Vanhoilta ihmisiltä mielellään itse kaivettuna, jotkut taas ovat tarkkoja, mistä saa ottaa, niin että kaivavat itse, ettei penkki mene pilalle.
        On ihan kivä, jos saat tänä kesänä jo jotain maahan. Jos ei ole vielä paljon suunniteltu, niin tee kasvien lastentarha, siitä voit sitten siirtää lopullisille paikoille, kun ovat vähän varttuneet, ja paikka selviää.

        Ei kai kukaan hienotunteinen ihminen kieltääkään kehtaa jos noin ajattelemattomia ja hoopoja ihmisiä pihalle ilmaantuu !!
        Sitä jäisi täysin sanattomaksi ! Eikö mitään rajaa ole ?
        Törkeää, että vielä mentäisiin kaivamaan toisilta taimet ylös !
        Mikä loukkaus !
        Ette varmaan ole haluttuja vieraita uudestaan !


      • noi kaikki
        Uskomatonta ! kirjoitti:

        Ei kai kukaan hienotunteinen ihminen kieltääkään kehtaa jos noin ajattelemattomia ja hoopoja ihmisiä pihalle ilmaantuu !!
        Sitä jäisi täysin sanattomaksi ! Eikö mitään rajaa ole ?
        Törkeää, että vielä mentäisiin kaivamaan toisilta taimet ylös !
        Mikä loukkaus !
        Ette varmaan ole haluttuja vieraita uudestaan !

        Se mihin nyt ensin kiinnittäisit huomion on miettiä paikat perennaryhmälle ja pensaille. Ilmansuunnat jotta oikeat taimet ja maaperä tehdä niille sopivaksi ja kuten tiedät on hukkaanheitettyä rahaa jos sitten ei ole vara niitä lannoittaa . Ja ilman hoitoakaan ne ei selviä , sen voi ratkaista jo silloin kun miettii mitä istuttaa.Haluatko hitaasti kasvavia vai sellaisia jota pitää vuosittain jakaa . Myös koristepensaita voi lisätä juuri tähänaikaan pistokkaista , voi säästää sen kympin per taimi, aikaa menee se parivuotta. Mutta puutarha ei ole milloinkaan valmis. Olen joskus lahjoitellut jako paloja mutta kyllä sitä olisi kiva myös saadakin joskus.


      • kaikki taimeni
        noi kaikki kirjoitti:

        Se mihin nyt ensin kiinnittäisit huomion on miettiä paikat perennaryhmälle ja pensaille. Ilmansuunnat jotta oikeat taimet ja maaperä tehdä niille sopivaksi ja kuten tiedät on hukkaanheitettyä rahaa jos sitten ei ole vara niitä lannoittaa . Ja ilman hoitoakaan ne ei selviä , sen voi ratkaista jo silloin kun miettii mitä istuttaa.Haluatko hitaasti kasvavia vai sellaisia jota pitää vuosittain jakaa . Myös koristepensaita voi lisätä juuri tähänaikaan pistokkaista , voi säästää sen kympin per taimi, aikaa menee se parivuotta. Mutta puutarha ei ole milloinkaan valmis. Olen joskus lahjoitellut jako paloja mutta kyllä sitä olisi kiva myös saadakin joskus.

        ajatellen myös sitä, että kun ne leviävät tai tekevät versoja, saan uusia taimia saman penkin täytteeksi tai uuteen paikkaan uudenlaisen ryhmän.

        Joskus kasvustoa on uusittava, ränsistyvät ne perennatkin joskus. Mikään ei ole ikuista, mutta aina ei tarvitse olla ostamassa, kun vanha puutarha tuottaa täydennystä.

        Ne versot ja jaettavat taimet EIVÄT ole hukkatavaraa kellekään puutarhurille, vaan tulevaisuuden vara.


      • Nuhanenis
        Uskomatonta ! kirjoitti:

        Ei kai kukaan hienotunteinen ihminen kieltääkään kehtaa jos noin ajattelemattomia ja hoopoja ihmisiä pihalle ilmaantuu !!
        Sitä jäisi täysin sanattomaksi ! Eikö mitään rajaa ole ?
        Törkeää, että vielä mentäisiin kaivamaan toisilta taimet ylös !
        Mikä loukkaus !
        Ette varmaan ole haluttuja vieraita uudestaan !

        pyysi, jos jollakulla olisi antaa taimia. Ei hän todellakaan ollut menossa kaivamaan kenenkään pihoja. Miten tänne Suomi24:ään on pesiytyneet kaikki pikkusielut....Ihmettelen!!!


      • kerran näitä immeisiä
        Nuhanenis kirjoitti:

        pyysi, jos jollakulla olisi antaa taimia. Ei hän todellakaan ollut menossa kaivamaan kenenkään pihoja. Miten tänne Suomi24:ään on pesiytyneet kaikki pikkusielut....Ihmettelen!!!

        Samaa ihmettelen,meiltä ainakin saa tulla pyytämään alkuja, en ole sentäs niin nuuka,etten toiselle antais ja olen antanutkin.Niitä riittää.
        Kukaan ei vielä ole kaivanut itse, mutta kuin minun pyynnöstäni.


      • paljon antanut
        kerran näitä immeisiä kirjoitti:

        Samaa ihmettelen,meiltä ainakin saa tulla pyytämään alkuja, en ole sentäs niin nuuka,etten toiselle antais ja olen antanutkin.Niitä riittää.
        Kukaan ei vielä ole kaivanut itse, mutta kuin minun pyynnöstäni.

        muttA vain sen vuoksi, että joku on kasvanut mahdottomaksi ja on ollut pakko harventaa. On noita kerjäläisiä ollut moneen otteeseen. Anoppikin on joskus pihaltamme jollekin kerjäläiselle kasveja antanut.

        Nykýisin en enää anna, jos joku kerjäläinen osuu paikalle. Yleensä kun kerjäläiset haluavat niitä harvinaisimpia.

        Kuten aloittajakin kirjoitti kuunliljoista. Itselläni kuunliljat ovat sen verran arvokkaita, etten missän nimessä niitä kellekään antaisi.


      • jaksa aina sulle
        Uskomatonta ! kirjoitti:

        Ei kai kukaan hienotunteinen ihminen kieltääkään kehtaa jos noin ajattelemattomia ja hoopoja ihmisiä pihalle ilmaantuu !!
        Sitä jäisi täysin sanattomaksi ! Eikö mitään rajaa ole ?
        Törkeää, että vielä mentäisiin kaivamaan toisilta taimet ylös !
        Mikä loukkaus !
        Ette varmaan ole haluttuja vieraita uudestaan !

        lapiolla tai kuokalla kaivaa, vaikka haluaisivat antaakin, joten on hyvä jos tarjoudut kaivamaan ja usein he sanovat, että kaiva sinä. Kyllä ne yleensä ovat tuttuja tai puolituttuja, joilta pyydän. Olen todella ollut haluttu vieras meidän perennainnostusryhmässä.
        On täällä todella kummia ihmisiä kirjoittelemassa, tekevät asiasta turhaan kamalan vaikean.


      • kasvikerjääjiä
        paljon antanut kirjoitti:

        muttA vain sen vuoksi, että joku on kasvanut mahdottomaksi ja on ollut pakko harventaa. On noita kerjäläisiä ollut moneen otteeseen. Anoppikin on joskus pihaltamme jollekin kerjäläiselle kasveja antanut.

        Nykýisin en enää anna, jos joku kerjäläinen osuu paikalle. Yleensä kun kerjäläiset haluavat niitä harvinaisimpia.

        Kuten aloittajakin kirjoitti kuunliljoista. Itselläni kuunliljat ovat sen verran arvokkaita, etten missän nimessä niitä kellekään antaisi.

        täälläpäin näkynyt. Mulla kummasti kasvit lisii. Jakamalla saan vaikka kuinka paljon, joissakin tulee sipuleita lisää. On todellakin joitakin, jotka eivät lisäännyt, esim. tarhakylmänkukka. Siemeniä on nytkin mulla kasvamassa vaikka kuinka paljon. Kuunliljatkin saan lisimään jakamalla.


      • olevasi ?
        jaksa aina sulle kirjoitti:

        lapiolla tai kuokalla kaivaa, vaikka haluaisivat antaakin, joten on hyvä jos tarjoudut kaivamaan ja usein he sanovat, että kaiva sinä. Kyllä ne yleensä ovat tuttuja tai puolituttuja, joilta pyydän. Olen todella ollut haluttu vieras meidän perennainnostusryhmässä.
        On täällä todella kummia ihmisiä kirjoittelemassa, tekevät asiasta turhaan kamalan vaikean.

        kukaan ei kehtaa sanoa suoraan mitä ajattelee..?


      • Oi ei !
        jaksa aina sulle kirjoitti:

        lapiolla tai kuokalla kaivaa, vaikka haluaisivat antaakin, joten on hyvä jos tarjoudut kaivamaan ja usein he sanovat, että kaiva sinä. Kyllä ne yleensä ovat tuttuja tai puolituttuja, joilta pyydän. Olen todella ollut haluttu vieras meidän perennainnostusryhmässä.
        On täällä todella kummia ihmisiä kirjoittelemassa, tekevät asiasta turhaan kamalan vaikean.

        Silmäsi ja aivosi ovat itsekkyydeltäsi sumenneet ilmeisesti ?
        Vanhoilta avuttomilta ihmisiltäkin vielä käyt viemässä "tuhkat pesästä" ? Kyllä sinä jaksat kaivaa !


      • kannata selittää..
        jaksa aina sulle kirjoitti:

        lapiolla tai kuokalla kaivaa, vaikka haluaisivat antaakin, joten on hyvä jos tarjoudut kaivamaan ja usein he sanovat, että kaiva sinä. Kyllä ne yleensä ovat tuttuja tai puolituttuja, joilta pyydän. Olen todella ollut haluttu vieras meidän perennainnostusryhmässä.
        On täällä todella kummia ihmisiä kirjoittelemassa, tekevät asiasta turhaan kamalan vaikean.

        kun ovat nyt päättäneet että yksi ahneuttaan kerjää ja toinen käy ryöväämässä eläkeläismummon viimeisen dahlian niin eivät muuta käsitystään.

        Itse olen saanut paljon taimia, olen kaivanut raksatyömaiden tonteilta ennen kaivinkoneiden tuloa kaikenlaista, olen ystävien kanssa vaihdellut taimia niin että postilaatikko välillä pursuaa ihania juurakkoylläreitä jne jne.

        Eikö puutarhanhoidon pitäisi olla iloinen, rentouttava asia jota voi harrastaa vaikka ei olisi huikeita summia käytettäväksi.

        Kaikilla ei ole ennestään puutahaharrastajia tutuissaan ja siksi netti on hyvä väline esimerkiksi taimivaihtoa ajatellen.

        Itse en maksaisi akileijasta taimitarhojen pyytämää 3-4 euroa saatikka poimulehdestä 4 euroa kappaleelta, kyllä minä mieluummin niitä haalin sieltä missä ovat liikaa rehottamassa.

        Ilkeästi vastaavat, viitsittekö miettiä sitä että ei kaikilla ole varaa sijoittaa satoja euroja ostotaimiin, satasella ei edes paljoa saa.


      • aivan ihanaa
        Oi ei ! kirjoitti:

        Silmäsi ja aivosi ovat itsekkyydeltäsi sumenneet ilmeisesti ?
        Vanhoilta avuttomilta ihmisiltäkin vielä käyt viemässä "tuhkat pesästä" ? Kyllä sinä jaksat kaivaa !

        tän 88-vuotiaan rouvan kanssa. Dahliankin olen hänelle antanut, hän näytti sitä eilen, nuppuja oli paljon, en käy luettelemaan, mitä kaikkia kasveja olen hänelle vienyt. Hän aina kysyy, että onko sinulla sitä ja sitä, mitä hänellä on. Hän nauttii siitä, että saa esitellä ihanaa pihaansa minulle. Tutustuin häneen, muutama vuosi sitten,kun hän soitti minulle ja kyseli kaikkea, kun tiesi kasviharrastukseni. Yksi niinikään vanha ihminen sanoi minulle, että tule hakemaan hänen pihastaan jotain kasveja, joita on paljon, perennapäivään. Kaivoin sitten hänen lapiollaan, ja hän sanoi, että ota tuosta ja tuosta ja vielä vaan. Perennanvaihtoon olen vienyt kasvejani sen verran kun olen ehtinyt kiireiltäni kaivaa ylös. Mökkinaapurilleni olen antanut vaikka mitä.

        Joten semmoinen itsekäs olen, kun täällä on moneen kertaan päivitelty. En voi muuta kuin päivitellä, millainen palsta tämä on. Ei taida joillakin ihmisillä olla muuta ajateltavaa kuin pahansuopuutta.


      • Vinkistä vaari
        kannata selittää.. kirjoitti:

        kun ovat nyt päättäneet että yksi ahneuttaan kerjää ja toinen käy ryöväämässä eläkeläismummon viimeisen dahlian niin eivät muuta käsitystään.

        Itse olen saanut paljon taimia, olen kaivanut raksatyömaiden tonteilta ennen kaivinkoneiden tuloa kaikenlaista, olen ystävien kanssa vaihdellut taimia niin että postilaatikko välillä pursuaa ihania juurakkoylläreitä jne jne.

        Eikö puutarhanhoidon pitäisi olla iloinen, rentouttava asia jota voi harrastaa vaikka ei olisi huikeita summia käytettäväksi.

        Kaikilla ei ole ennestään puutahaharrastajia tutuissaan ja siksi netti on hyvä väline esimerkiksi taimivaihtoa ajatellen.

        Itse en maksaisi akileijasta taimitarhojen pyytämää 3-4 euroa saatikka poimulehdestä 4 euroa kappaleelta, kyllä minä mieluummin niitä haalin sieltä missä ovat liikaa rehottamassa.

        Ilkeästi vastaavat, viitsittekö miettiä sitä että ei kaikilla ole varaa sijoittaa satoja euroja ostotaimiin, satasella ei edes paljoa saa.

        Kun voi tyhjentää naapureitten puutarhoja.
        Pätisköhän sama systeemi ruokaan, jos naapurilla olisi antaa, miksi haaskata omia rahojaan....


      • sibyllavon
        paljon antanut kirjoitti:

        muttA vain sen vuoksi, että joku on kasvanut mahdottomaksi ja on ollut pakko harventaa. On noita kerjäläisiä ollut moneen otteeseen. Anoppikin on joskus pihaltamme jollekin kerjäläiselle kasveja antanut.

        Nykýisin en enää anna, jos joku kerjäläinen osuu paikalle. Yleensä kun kerjäläiset haluavat niitä harvinaisimpia.

        Kuten aloittajakin kirjoitti kuunliljoista. Itselläni kuunliljat ovat sen verran arvokkaita, etten missän nimessä niitä kellekään antaisi.

        voi hyvin jakaa. Ei paljon kärsi, jos palasen muille antaa. Saa iloisen mielen.


      • sibyllavon
        aivan ihanaa kirjoitti:

        tän 88-vuotiaan rouvan kanssa. Dahliankin olen hänelle antanut, hän näytti sitä eilen, nuppuja oli paljon, en käy luettelemaan, mitä kaikkia kasveja olen hänelle vienyt. Hän aina kysyy, että onko sinulla sitä ja sitä, mitä hänellä on. Hän nauttii siitä, että saa esitellä ihanaa pihaansa minulle. Tutustuin häneen, muutama vuosi sitten,kun hän soitti minulle ja kyseli kaikkea, kun tiesi kasviharrastukseni. Yksi niinikään vanha ihminen sanoi minulle, että tule hakemaan hänen pihastaan jotain kasveja, joita on paljon, perennapäivään. Kaivoin sitten hänen lapiollaan, ja hän sanoi, että ota tuosta ja tuosta ja vielä vaan. Perennanvaihtoon olen vienyt kasvejani sen verran kun olen ehtinyt kiireiltäni kaivaa ylös. Mökkinaapurilleni olen antanut vaikka mitä.

        Joten semmoinen itsekäs olen, kun täällä on moneen kertaan päivitelty. En voi muuta kuin päivitellä, millainen palsta tämä on. Ei taida joillakin ihmisillä olla muuta ajateltavaa kuin pahansuopuutta.

        minäkin, että kasviharrastajat ovat myönteisesti ajattelevia ihmisiä. Mutta täällähän heitetään herjaa ihan kummasti. Lie joku ulkopuolinen virus asialla? Eihän automaattinen vastaus kysymykseen ole kyllä, mutta kysyä voi.


      • olemmekin
        sibyllavon kirjoitti:

        minäkin, että kasviharrastajat ovat myönteisesti ajattelevia ihmisiä. Mutta täällähän heitetään herjaa ihan kummasti. Lie joku ulkopuolinen virus asialla? Eihän automaattinen vastaus kysymykseen ole kyllä, mutta kysyä voi.

        mutta kerjääminen on kerjäämistä, vaikka kasveista onkin kyse.


      • tulee vastaan
        olemmekin kirjoitti:

        mutta kerjääminen on kerjäämistä, vaikka kasveista onkin kyse.

        ja jotka eivät koskaan epäile omien toimiensa oikeutusta.
        Näitä ihmisiä on kaikissa kategorioissa, myös puutarhaihmisissä.


      • tulee vastaan
        olemmekin kirjoitti:

        mutta kerjääminen on kerjäämistä, vaikka kasveista onkin kyse.

        ja jotka eivät koskaan epäile omien toimiensa oikeutusta.
        Näitä ihmisiä on kaikissa kategorioissa, myös puutarhaihmisissä.


      • vai mitä ?
        Vinkistä vaari kirjoitti:

        Kun voi tyhjentää naapureitten puutarhoja.
        Pätisköhän sama systeemi ruokaan, jos naapurilla olisi antaa, miksi haaskata omia rahojaan....

        aattelinkin mennä kysymään onko naapureilla mitään sitä vastaan että tullaan heidän ruokapöytään seuraava viikko ja jatkossa joka toinen viikko.
        ei kai kellään voi olla sitä vastaan mitään ???
        jos hymyilevät kohteliaasti, sehän tarkoittaa,
        että homma on ihan ok !


      • pitää olla
        sibyllavon kirjoitti:

        minäkin, että kasviharrastajat ovat myönteisesti ajattelevia ihmisiä. Mutta täällähän heitetään herjaa ihan kummasti. Lie joku ulkopuolinen virus asialla? Eihän automaattinen vastaus kysymykseen ole kyllä, mutta kysyä voi.

        mitä kysyy !
        Rajansa se on kerjäämiselläkin - alueena koko Suomi ! Omakotitaloa rakennetaan, rahasta ei siis ole kii, vai onko rakennustarvikkeetkin kerjätty naapureilta?


      • sibyllavon
        pitää olla kirjoitti:

        mitä kysyy !
        Rajansa se on kerjäämiselläkin - alueena koko Suomi ! Omakotitaloa rakennetaan, rahasta ei siis ole kii, vai onko rakennustarvikkeetkin kerjätty naapureilta?

        todella ihmeellistä porukkaa. Vai lie sama henkilö eri nikeillä joka purkaa huonoa tuultaan. Kysyvä ei tieltä eksy.


      • leijaa
        vai mitä ? kirjoitti:

        aattelinkin mennä kysymään onko naapureilla mitään sitä vastaan että tullaan heidän ruokapöytään seuraava viikko ja jatkossa joka toinen viikko.
        ei kai kellään voi olla sitä vastaan mitään ???
        jos hymyilevät kohteliaasti, sehän tarkoittaa,
        että homma on ihan ok !

        Lopettakaa jo ja ottakaa unohtuneet pillerinne.


      • ihminen vastaamassa
        sibyllavon kirjoitti:

        todella ihmeellistä porukkaa. Vai lie sama henkilö eri nikeillä joka purkaa huonoa tuultaan. Kysyvä ei tieltä eksy.

        vaan meitä puutarhureita, joita kerjääminen ärsyttää, on varmasti useampiakin. Eikä tämä palsta ole ainut, missä tämä henkilö näitä perennoja kerjää.

        Toisella palstalla hän ei saanut yhtään vastausta kirjoitukseensa, mitä se sitten kertookaan ihmisten mielipiteestä kerjäämiseen.

        Itse ostelen jatkuvasti kukantaimia pihaani. Harvalla on sellaisia perennoja, kuin itse haluaisin, sillä valikoimani on laaja. Myös kerjäläiset ovat sen huomanneet. Tänäänkin ostin itselleni kaksi perennan tainta neljä euroa kappale. Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän.


      • Oma tupa, oma lupa
        ihminen vastaamassa kirjoitti:

        vaan meitä puutarhureita, joita kerjääminen ärsyttää, on varmasti useampiakin. Eikä tämä palsta ole ainut, missä tämä henkilö näitä perennoja kerjää.

        Toisella palstalla hän ei saanut yhtään vastausta kirjoitukseensa, mitä se sitten kertookaan ihmisten mielipiteestä kerjäämiseen.

        Itse ostelen jatkuvasti kukantaimia pihaani. Harvalla on sellaisia perennoja, kuin itse haluaisin, sillä valikoimani on laaja. Myös kerjäläiset ovat sen huomanneet. Tänäänkin ostin itselleni kaksi perennan tainta neljä euroa kappale. Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän.

        Suunnittelen aika tarkkaan mitä kasveja haluan, ja ostan juuri ne.
        En lahjoituksia edes halua. Haluan pitää perennaryhmäni harmonisena ja kauniina tismalleen omien suunnitelmien mukaisena, siksi en myöskään riko perennaryhmiä jakaakseni niitä pyytäjille.


      • taimia
        ihminen vastaamassa kirjoitti:

        vaan meitä puutarhureita, joita kerjääminen ärsyttää, on varmasti useampiakin. Eikä tämä palsta ole ainut, missä tämä henkilö näitä perennoja kerjää.

        Toisella palstalla hän ei saanut yhtään vastausta kirjoitukseensa, mitä se sitten kertookaan ihmisten mielipiteestä kerjäämiseen.

        Itse ostelen jatkuvasti kukantaimia pihaani. Harvalla on sellaisia perennoja, kuin itse haluaisin, sillä valikoimani on laaja. Myös kerjäläiset ovat sen huomanneet. Tänäänkin ostin itselleni kaksi perennan tainta neljä euroa kappale. Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän.

        Saitpa halvalla,minä ostin tänään 8 tainta ja halvin maksoi 4,45 ja kallein 8,90 €, mutta nämä olivatkin vähän erikoisempia.


      • -Pulliainen-
        ihminen vastaamassa kirjoitti:

        vaan meitä puutarhureita, joita kerjääminen ärsyttää, on varmasti useampiakin. Eikä tämä palsta ole ainut, missä tämä henkilö näitä perennoja kerjää.

        Toisella palstalla hän ei saanut yhtään vastausta kirjoitukseensa, mitä se sitten kertookaan ihmisten mielipiteestä kerjäämiseen.

        Itse ostelen jatkuvasti kukantaimia pihaani. Harvalla on sellaisia perennoja, kuin itse haluaisin, sillä valikoimani on laaja. Myös kerjäläiset ovat sen huomanneet. Tänäänkin ostin itselleni kaksi perennan tainta neljä euroa kappale. Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän.

        puutarhurien tarvitse antaa. Me tavalliset pulliaiset voidaan antaa ja vaihdella perennoja.


      • oli tällä kertaa
        taimia kirjoitti:

        Saitpa halvalla,minä ostin tänään 8 tainta ja halvin maksoi 4,45 ja kallein 8,90 €, mutta nämä olivatkin vähän erikoisempia.

        tavallisia. Kahta pihaa kun pitää yllä, niin ei ole aina siirtää toiselta pihalta. Ihan perus kivikkokasveja ostin. Kyllä harvinaiset tosiaan maksaa. Monesti olen myös kasvattanut itse, niin parissa vuodessa saa näyttävää tulosta.


      • mielipiteitä...
        leijaa kirjoitti:

        Lopettakaa jo ja ottakaa unohtuneet pillerinne.

        ...täällä sallitaan ?
        Kerjääjien ?


      • sibyllavon
        mielipiteitä... kirjoitti:

        ...täällä sallitaan ?
        Kerjääjien ?

        mielipiteitä puolesta ja vastaan. Täällä lienee jonkinlainen sisäpiiri, josta ulkopuolisella ei ole hajuakaan. Itse jatkan omalla tyylilläni eli jakelen hyvää tuulta ja kukkien osia voimavarojeni mukaan. Puutarhani on puolivilli, ei ole niin ihmeellistä järjestystä, että kasvinosan antaminen sieltä täältä haittaisi. Eikä kysymys edelleenkään tarkoita, että kysyjä olettaa vastauksen olevan "kyllä".


      • aiemminkin
        sibyllavon kirjoitti:

        mielipiteitä puolesta ja vastaan. Täällä lienee jonkinlainen sisäpiiri, josta ulkopuolisella ei ole hajuakaan. Itse jatkan omalla tyylilläni eli jakelen hyvää tuulta ja kukkien osia voimavarojeni mukaan. Puutarhani on puolivilli, ei ole niin ihmeellistä järjestystä, että kasvinosan antaminen sieltä täältä haittaisi. Eikä kysymys edelleenkään tarkoita, että kysyjä olettaa vastauksen olevan "kyllä".

        olen jo kirjoitellut, niin vaihtaminen on ihan ok. Sen vuoksi perennanvaihtotapahtumat ovat. Ja jos toisella puutarhanharrastajalla on vaihtaa, niin ok. Myös puutarhanharrastajalle/kaverille annetaan mielelln, kun tietää, ett joskus saa häneltä vastapalveluksen.

        Mutta se, että suoraan pyydetään/kerjätään nostaa heti karvat pystyyn. Jos aloittaja olisi heti laittanut pelkästään että onko kellään myydä, niin asia olisi ihan eri.

        Paljon olen saanut minäkin vaihtamalla uusia taimia, mutta en varmaan olisi saanut, jos olisin aina se saava osapuoli.

        Aikanaan olin aina se antava osapuoli, mutta vuodet ovat opettaneet, että minua käytettiin häikäilemättä hyväksi.


      • Mihin vertaatte ?
        aiemminkin kirjoitti:

        olen jo kirjoitellut, niin vaihtaminen on ihan ok. Sen vuoksi perennanvaihtotapahtumat ovat. Ja jos toisella puutarhanharrastajalla on vaihtaa, niin ok. Myös puutarhanharrastajalle/kaverille annetaan mielelln, kun tietää, ett joskus saa häneltä vastapalveluksen.

        Mutta se, että suoraan pyydetään/kerjätään nostaa heti karvat pystyyn. Jos aloittaja olisi heti laittanut pelkästään että onko kellään myydä, niin asia olisi ihan eri.

        Paljon olen saanut minäkin vaihtamalla uusia taimia, mutta en varmaan olisi saanut, jos olisin aina se saava osapuoli.

        Aikanaan olin aina se antava osapuoli, mutta vuodet ovat opettaneet, että minua käytettiin häikäilemättä hyväksi.

        Mitä muuta saat noin 4€:lla, josta on iloa vuosiksi ?
        40 eurolla saa kymmenen perennaa, jopa 20, riippuen mistä ostat/tilaat ! Itselleni maksoi ensimmäinen tilaus tänä keväänä toimituskuluineen 30€, 12 perennaa.
        Iloa vuosiksi !
        Ei ole kallista !
        Eihän ?


      • liian kilttiä hyväksikäytetään
        aiemminkin kirjoitti:

        olen jo kirjoitellut, niin vaihtaminen on ihan ok. Sen vuoksi perennanvaihtotapahtumat ovat. Ja jos toisella puutarhanharrastajalla on vaihtaa, niin ok. Myös puutarhanharrastajalle/kaverille annetaan mielelln, kun tietää, ett joskus saa häneltä vastapalveluksen.

        Mutta se, että suoraan pyydetään/kerjätään nostaa heti karvat pystyyn. Jos aloittaja olisi heti laittanut pelkästään että onko kellään myydä, niin asia olisi ihan eri.

        Paljon olen saanut minäkin vaihtamalla uusia taimia, mutta en varmaan olisi saanut, jos olisin aina se saava osapuoli.

        Aikanaan olin aina se antava osapuoli, mutta vuodet ovat opettaneet, että minua käytettiin häikäilemättä hyväksi.

        Olen ihan samaa mieltä, liian kilttiä hyväksikäytetään!
        Olen seurannut vuosia äitini puutarhanhoitoa ja sitä, miten hänen vaivalla kasvattamat taimet kyllä kelpaavat naapureille ja tuttaville.

        Lopulta me lapset laitettiin siihen stoppi ja sanoimme pari vuotta sitten keväällä kaikille kerjääjille (joilta keneltäkään EI ole tullut mitään vastatainta, rahaa, muuta kiitosta!), että nyt loppui.
        Saimme haukkumista ja kyräilyä osaksi, olemme kuulemma pikkumaisia. Äitini vaan liian kilttinä ei kehdannut sanoa näille naapureillee, ettei haluaisi aina antaa uusista taimistaan tai vanhoista parhaita. Varsinkin kun ei saa mitään itse tilalle.

        Tänä keväänä saimme jopa yhden ihmisen itse teosta kiinni pihalta kasvivarkaista! Kuulemma ihan vaan oli puutarhaa ihailemassa klo 03 yölllä lapio ja kori kädessä? Varsinkin kun tiesi äidin olevan sairaalassa.
        Veikeää, mutta ei arvannut että joku meistä lapsista oli tullut talonvahdiksi fillarilla, ei näkynyt autoa pihassa.

        Että on näitä kokemuksia moneen lähtöön. Ken jakaa ja vaihtaa, siitä vaan. Älkää silti ihmetelkö, miksi kaikkia ei kiinnosta antaa taimiaan teille ilmaiseksi. Joillakin ihmisillä ei ole käytöstapoja ja röyhkeys vaan kasvaa.


      • Halpaa on !
        Mihin vertaatte ? kirjoitti:

        Mitä muuta saat noin 4€:lla, josta on iloa vuosiksi ?
        40 eurolla saa kymmenen perennaa, jopa 20, riippuen mistä ostat/tilaat ! Itselleni maksoi ensimmäinen tilaus tänä keväänä toimituskuluineen 30€, 12 perennaa.
        Iloa vuosiksi !
        Ei ole kallista !
        Eihän ?

        Kesäkuussa sain Viherpeukaloitten tarjouksen, en enää tarkkaan muista, mutta ALE oli joka tapauksessa ja muistaakseni oin 30 perennaa noin 30 eurolla tai sinne päin, ei ainakaan enempää !
        Ohjeet mukana, miten istutat niistä näyttävän ryhmän.

        Sillä aikaa kun kerjäilee,
        kannattaisi tutustua tarjontaan ja
        tilata itse ! Ei VOI olla enää rahasta kiinni !
        Vika täytyy olla luonteessa :)))


      • täältä myös
        Halpaa on ! kirjoitti:

        Kesäkuussa sain Viherpeukaloitten tarjouksen, en enää tarkkaan muista, mutta ALE oli joka tapauksessa ja muistaakseni oin 30 perennaa noin 30 eurolla tai sinne päin, ei ainakaan enempää !
        Ohjeet mukana, miten istutat niistä näyttävän ryhmän.

        Sillä aikaa kun kerjäilee,
        kannattaisi tutustua tarjontaan ja
        tilata itse ! Ei VOI olla enää rahasta kiinni !
        Vika täytyy olla luonteessa :)))

        cooglaa kallenkukkatarha !
        www.kallenkukkatarha.fi
        pieniä, mutta 100% kasvuvoimaisia taimia istutettavaksi vielä tänä vuonna ja ensi vuonna sitten jo kukkaloistoa.
        ostin tarjouksesta 50 taimea 49€ !


      • ja äitisi puolesta !
        liian kilttiä hyväksikäytetään kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä, liian kilttiä hyväksikäytetään!
        Olen seurannut vuosia äitini puutarhanhoitoa ja sitä, miten hänen vaivalla kasvattamat taimet kyllä kelpaavat naapureille ja tuttaville.

        Lopulta me lapset laitettiin siihen stoppi ja sanoimme pari vuotta sitten keväällä kaikille kerjääjille (joilta keneltäkään EI ole tullut mitään vastatainta, rahaa, muuta kiitosta!), että nyt loppui.
        Saimme haukkumista ja kyräilyä osaksi, olemme kuulemma pikkumaisia. Äitini vaan liian kilttinä ei kehdannut sanoa näille naapureillee, ettei haluaisi aina antaa uusista taimistaan tai vanhoista parhaita. Varsinkin kun ei saa mitään itse tilalle.

        Tänä keväänä saimme jopa yhden ihmisen itse teosta kiinni pihalta kasvivarkaista! Kuulemma ihan vaan oli puutarhaa ihailemassa klo 03 yölllä lapio ja kori kädessä? Varsinkin kun tiesi äidin olevan sairaalassa.
        Veikeää, mutta ei arvannut että joku meistä lapsista oli tullut talonvahdiksi fillarilla, ei näkynyt autoa pihassa.

        Että on näitä kokemuksia moneen lähtöön. Ken jakaa ja vaihtaa, siitä vaan. Älkää silti ihmetelkö, miksi kaikkia ei kiinnosta antaa taimiaan teille ilmaiseksi. Joillakin ihmisillä ei ole käytöstapoja ja röyhkeys vaan kasvaa.

        Liian kiltti jää aina alakynteen, näin se on tässä elämässä.
        Ihmiset voivat olla paitsi röyhkeitä, suorastaan loukkaavia.
        Fiksu ei pysty olemaan röyhkeä. Niitä vähemmmän fiksuja, toisten hyödyntäjiä, löytyy joka elämän alueelta näköjään l
        Hyvää kesää sinulle ja äidillesi sinne puutarhamaisemiin !


      • viidellä eurolla
        täältä myös kirjoitti:

        cooglaa kallenkukkatarha !
        www.kallenkukkatarha.fi
        pieniä, mutta 100% kasvuvoimaisia taimia istutettavaksi vielä tänä vuonna ja ensi vuonna sitten jo kukkaloistoa.
        ostin tarjouksesta 50 taimea 49€ !

        Kodin Ykkösessä myytiin tavallisia idioottivarmoja ihania kesäkukan siemeniä (Hortus, luotettava firma) vain 60 senttiä pussi jo maaliskuun lopulla.
        Viidellä eurolla sai siis kesäkukkapellon tai monta isoa kukkapenkkiä.
        On mielikuvituksen köyhyyttä ja ahneutta lähteä näillä hinnoilla kerjuulle.


      • ensi kesäksi
        viidellä eurolla kirjoitti:

        Kodin Ykkösessä myytiin tavallisia idioottivarmoja ihania kesäkukan siemeniä (Hortus, luotettava firma) vain 60 senttiä pussi jo maaliskuun lopulla.
        Viidellä eurolla sai siis kesäkukkapellon tai monta isoa kukkapenkkiä.
        On mielikuvituksen köyhyyttä ja ahneutta lähteä näillä hinnoilla kerjuulle.

        ja seuraaviksi, ei tarvitse senttiäkään maksaa tulevina kesinä.
        Siinä on tietenkin se huono puoli, että joutuu itse näkemään pienen vaivan ?!


      • Olet oikeassa
        aiemminkin kirjoitti:

        olen jo kirjoitellut, niin vaihtaminen on ihan ok. Sen vuoksi perennanvaihtotapahtumat ovat. Ja jos toisella puutarhanharrastajalla on vaihtaa, niin ok. Myös puutarhanharrastajalle/kaverille annetaan mielelln, kun tietää, ett joskus saa häneltä vastapalveluksen.

        Mutta se, että suoraan pyydetään/kerjätään nostaa heti karvat pystyyn. Jos aloittaja olisi heti laittanut pelkästään että onko kellään myydä, niin asia olisi ihan eri.

        Paljon olen saanut minäkin vaihtamalla uusia taimia, mutta en varmaan olisi saanut, jos olisin aina se saava osapuoli.

        Aikanaan olin aina se antava osapuoli, mutta vuodet ovat opettaneet, että minua käytettiin häikäilemättä hyväksi.

        Ihmiset käyvät yhä häikäilemättömämmäksi.
        Mitään "reiluuden periaatetta" ei enää juuri tunneta.
        Mikähän sen on aiheuttanut ?
        Se ei ehkä kuulu enää tälle palstalle, mutta ennen taottiin jo lapsena päähän tietyt elämän periaatteet.
        Nyt kun vanhemmat ja uudemmat sukupolvet kohtaavat, tulee konflikteja, kun enää ei opeteta mitään ?


      • O-mukulakiurunkannus
        Uskomatonta ! kirjoitti:

        Ei kai kukaan hienotunteinen ihminen kieltääkään kehtaa jos noin ajattelemattomia ja hoopoja ihmisiä pihalle ilmaantuu !!
        Sitä jäisi täysin sanattomaksi ! Eikö mitään rajaa ole ?
        Törkeää, että vielä mentäisiin kaivamaan toisilta taimet ylös !
        Mikä loukkaus !
        Ette varmaan ole haluttuja vieraita uudestaan !

        Oivoi, kyllä minä olen useasti sanonut, että nyt en raaski jakaa, mutta ehkä ensi vuonna sitten, kunhan muistat pyytää. En missään nimessä pidä pyytämistä pahana ja aina mielelläni annan taimia, kun niitä jaettaessa kuitenkin jää yli jopa kymmeniä, ellei satoja. Useimmilla perennoilla jakaminen ei ainakaan keväällä tai alkukesästä näy yhtään missään, kun kasvu on niin nopeaa.


      • Tehtäviensä tasalla
        olevasi ? kirjoitti:

        kukaan ei kehtaa sanoa suoraan mitä ajattelee..?

        Ainakin minun puutarhaani ovat erittäin tervetulleita vieraat, jotka haluavat jakotaimia!
        Ja kyllähän heitä käykin, onneksi! ;-D


      • Tuulentulikukka
        ihminen vastaamassa kirjoitti:

        vaan meitä puutarhureita, joita kerjääminen ärsyttää, on varmasti useampiakin. Eikä tämä palsta ole ainut, missä tämä henkilö näitä perennoja kerjää.

        Toisella palstalla hän ei saanut yhtään vastausta kirjoitukseensa, mitä se sitten kertookaan ihmisten mielipiteestä kerjäämiseen.

        Itse ostelen jatkuvasti kukantaimia pihaani. Harvalla on sellaisia perennoja, kuin itse haluaisin, sillä valikoimani on laaja. Myös kerjäläiset ovat sen huomanneet. Tänäänkin ostin itselleni kaksi perennan tainta neljä euroa kappale. Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän.

        Taidat olla aika ikävä ihminen, jos sinulle ei kukaan koskaan ikinä milloinkaan anna jakotaimia. Olen pahoillani puolestasi, ihan totta!


    • perennoja

      Kyllä erityiseti Pohjois-Suomessa on kaikenlainen talkootyö- ja auttamishenki vielä voimissaan. Voin puhua vain omasta puolestani ja siitä ympäristöstä missä elän, mutta ainakin tässä yhteisössä perennoita annetaan mielellään ilmaikseksi kelle tahansa lähimmäiselle, jos niitä sattuu olemaan yllin kyllin esim. vanhoissa pihaympäristöissä. Niitä oikein tarjotaan vieraillekin. Itse asiassa olen hyvinkin järkyttynyt vastauksista joita tässä ketjussa näkee. "Jos en itse hyödy mitenkään, niin miksi auttaisin"? Maalaisena en tiennyt, että tällainen ajattelu on Suomessa jo näinkin yleistä. Olen elänyt siinä illuusiossa, että ihmisiä autetaan auttamisen ilosta. Ehkä pitäisi lakata käymästä katsomassa sukulaismummoja ja pappoja vanhainkodissa, koska siitä ei oikeastaan ole minulle mitään taloudellista hyötyä. Saan siitä vain hyvän mielen, mutta se ei ilmeisesti ole tavoittelemisen arvoista?
      No, alkuperäinenhän onkin pyytänyt vastauksia suoraan sähköpostiinsa, joten tälle palstalle kirjoittelevat purkanevat omaa pahaa oloaan siitä, ettei heillä lapsena ollut tarpeeksi leikkikaluja. Ehkä olen jo jonkin sortin fossiili ja poikkeus Suomessa, mutta minä kyllä lahjoitan perennoita, ylimääräisiä vaatteita, esineitä ja astioita ilmaiseksi oikein mielelläni niille, jotka niitä tarvitsevat. Ei tulisi mieleenkään ottaa niistä rahaa vastaan, vaikka rahasta onkin ainainen pula. Minulle on aivan mahdoton ajatuskin se, että jos autan toista ihmistä, minun pitäisi siitä itsekin jotenkin hyötyä. Eihän toisen ihmisen onni ole minun onnestani pois. Kateus on kansan tauti.

      • niin sotkee

        Jos sotkee ihan eri tason asioita keskenään ja lukee juttuja "kuin piru raamattua", voi tuollaisenkin vastauksen sorvata tosissaan ?


      • lukea
        niin sotkee kirjoitti:

        Jos sotkee ihan eri tason asioita keskenään ja lukee juttuja "kuin piru raamattua", voi tuollaisenkin vastauksen sorvata tosissaan ?

        sinä itse alkuperäisen viestiä.

        Nimittäin tällä palstalla on ihan suoria
        lauseita vaikka kuinka paljon siihen aiheeseen liittyen, että ilman vastalahjaa ei kenenkään kannata auttaa toista:

        "Miksi kukaan antaisi niitä yksipuolisesti vain sinulle.... "
        "vain halutaan, mutta mitän ei anneta"
        "sitä olisi kiva myös saadakin joskus. "
        "Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän. "


      • sotke
        lukea kirjoitti:

        sinä itse alkuperäisen viestiä.

        Nimittäin tällä palstalla on ihan suoria
        lauseita vaikka kuinka paljon siihen aiheeseen liittyen, että ilman vastalahjaa ei kenenkään kannata auttaa toista:

        "Miksi kukaan antaisi niitä yksipuolisesti vain sinulle.... "
        "vain halutaan, mutta mitän ei anneta"
        "sitä olisi kiva myös saadakin joskus. "
        "Miksi jakelisin taimia, joista olen itse tuhansia euroja maksanut, jos en saa itse koskaan mitän. "

        asioita keskenään. Auttamisenhalu, talkootyö, kerjääminen, kaikki eri asioita.

        Älä kuvittele, ettemmekö me laittaisi lähetyskirpparille tms kaiken ylimääräisen, mitä emme tarvitse. Lasten vaatteita joka vuosi viemme kierrätykseen.

        Paikkoihin, missä tiedämme, että ne huolehditaan niille, jotka niitä TODELLA tarvitsevat.

        Nämä kerjäläiset ovat siinä hauskoja, että esimerkiksi huutonetissa monesti näkee kaupittelevan juuri niitä perennoja, jotka ovat äskettäin jostain saatu/kerjätty. Seuraamalla näitä palstoja, huomaat kyllä, ettei kannata olla sinisilmäinen.


      • Harmaasilmäinen
        sotke kirjoitti:

        asioita keskenään. Auttamisenhalu, talkootyö, kerjääminen, kaikki eri asioita.

        Älä kuvittele, ettemmekö me laittaisi lähetyskirpparille tms kaiken ylimääräisen, mitä emme tarvitse. Lasten vaatteita joka vuosi viemme kierrätykseen.

        Paikkoihin, missä tiedämme, että ne huolehditaan niille, jotka niitä TODELLA tarvitsevat.

        Nämä kerjäläiset ovat siinä hauskoja, että esimerkiksi huutonetissa monesti näkee kaupittelevan juuri niitä perennoja, jotka ovat äskettäin jostain saatu/kerjätty. Seuraamalla näitä palstoja, huomaat kyllä, ettei kannata olla sinisilmäinen.

        Asian yksi ydin voi olla sinun kirjoituksessasi.
        Kun on muutakin tekemistä kuin netissä istuminen, ei edes tiedä, mitä ihmiset tekevät kerjäämilleen tavaroilleen !
        En ole ikinä kuulluutkaa esimerkiksi huutonetistä.
        Sen tiedän, että sinisilämäinen ei kannata olla !


    • perenna1

      miten olette noin hermona, perennathan vain lisääntyy kun niitä penkistään jakaa toisille, miksi olette noin järkyttyneitä jos joku niitä pyytää!

      • jos jakaa

        kerjääjille kaikki !


    • ampiaispesään

      en tiennytkään että täällä on näin nuukaa porukkaa.Minä jakelen muille taimia kun en viitsi muuten niitä hävittää. Hirveä haloo jos erehtyy pyytämään ylijäämä kasveja, tuskin kai kenenkään perennapenkkiä pyydät.

      Minä antaisin kaikkia perinteisiä perennoja sinulle vaikka kuinka paljon mutta asumme liian kaukana toisistamme.

      • sibyllavon

        saksankurjenmiekka pitää jakaa säännöllisesti. Uusia alkuja tulee melkoisesti. Kerran yritin istutella niitä joka paikkaan, myös entiselle työpaikalleni. Syksyllä on mahdollisuus käydä katsomassa onko yhtään jäljellä. Täällä on tosiaan ampiaispesämäinen tunnelma. Vanhoja perennoja saa parhaiten naapureilta ja tutuilta ja tuttujen tutuilta. Niin maalla on aina tehty ilman suurta meteliä.


      • Aikaansa seuraava
        sibyllavon kirjoitti:

        saksankurjenmiekka pitää jakaa säännöllisesti. Uusia alkuja tulee melkoisesti. Kerran yritin istutella niitä joka paikkaan, myös entiselle työpaikalleni. Syksyllä on mahdollisuus käydä katsomassa onko yhtään jäljellä. Täällä on tosiaan ampiaispesämäinen tunnelma. Vanhoja perennoja saa parhaiten naapureilta ja tutuilta ja tuttujen tutuilta. Niin maalla on aina tehty ilman suurta meteliä.

        Niin tehtiin 50 vuotta sitten, kun puutarha ei ollut mikään "trendi".
        Nykyään monet "rakentavat" ja suunnittelevat puutarhaansa ihan toisin kuin muinaisina aikoina ja panostavat siihen rahaakin.
        Kerjätkää te kaikessa rauhassa edelleen taimia niiltä naapureilta, mutta älkää tulko palstoille kerjäämään ahneuttannne koko Suomesta !


      • paha ei paljostakaan
        Aikaansa seuraava kirjoitti:

        Niin tehtiin 50 vuotta sitten, kun puutarha ei ollut mikään "trendi".
        Nykyään monet "rakentavat" ja suunnittelevat puutarhaansa ihan toisin kuin muinaisina aikoina ja panostavat siihen rahaakin.
        Kerjätkää te kaikessa rauhassa edelleen taimia niiltä naapureilta, mutta älkää tulko palstoille kerjäämään ahneuttannne koko Suomesta !

        Mikä `trendi´ tuo kateus oikein on? Jos joku onnistuu tekemään puutarhansa vähällä rahalla niin ei se ole sinulta pois.


      • olemassa?
        Aikaansa seuraava kirjoitti:

        Niin tehtiin 50 vuotta sitten, kun puutarha ei ollut mikään "trendi".
        Nykyään monet "rakentavat" ja suunnittelevat puutarhaansa ihan toisin kuin muinaisina aikoina ja panostavat siihen rahaakin.
        Kerjätkää te kaikessa rauhassa edelleen taimia niiltä naapureilta, mutta älkää tulko palstoille kerjäämään ahneuttannne koko Suomesta !

        Samalla logiikalla voisi sanoa, että älkää tulko tänne palstalle kerjäämään ilmaisia neuvoja. Menkää ostamaan kirjakaupasta omat puutarhakirjat ja opetelkaa asiat sieltä! Niin tässä on toisetkin tehny! Tai jos ei rahat riitä, niin lainatkaa oppaita kirjastosta!

        Miksi sinä muuten käyt näillä sivuilla? Et kai vaan ole kysynyt neuvoa keneltäkään mistään? Etkä kai ahneuksissasi pyri hyötymään lukemalla muiden antamia ilmaisia (kääk!) vastauksia?


      • :DDDDDDD
        olemassa? kirjoitti:

        Samalla logiikalla voisi sanoa, että älkää tulko tänne palstalle kerjäämään ilmaisia neuvoja. Menkää ostamaan kirjakaupasta omat puutarhakirjat ja opetelkaa asiat sieltä! Niin tässä on toisetkin tehny! Tai jos ei rahat riitä, niin lainatkaa oppaita kirjastosta!

        Miksi sinä muuten käyt näillä sivuilla? Et kai vaan ole kysynyt neuvoa keneltäkään mistään? Etkä kai ahneuksissasi pyri hyötymään lukemalla muiden antamia ilmaisia (kääk!) vastauksia?

        On ihan hyvä neuvo, että menisi ostamaan puutarhakirjoja, jos on kiinnostusta perehtyä kunnolla puutarhamaailmaan.

        Mutta seuraavaksi "joku" varmaan pyytää:
        Antaisitteko ilmaiseksi puutarhakirjoja ???


      • saivartelija kunkku
        :DDDDDDD kirjoitti:

        On ihan hyvä neuvo, että menisi ostamaan puutarhakirjoja, jos on kiinnostusta perehtyä kunnolla puutarhamaailmaan.

        Mutta seuraavaksi "joku" varmaan pyytää:
        Antaisitteko ilmaiseksi puutarhakirjoja ???

        sinunlaistesi takia tämäkin palsta on pilattu. Luuletko olevasi vitsikäs, mielestäni olet naurettava.


      • palstan
        saivartelija kunkku kirjoitti:

        sinunlaistesi takia tämäkin palsta on pilattu. Luuletko olevasi vitsikäs, mielestäni olet naurettava.

        Ehkäpä kannattaa kysyä sheriffiltä kuinka monta keskustelijaa tätä keskustelua käy. Jos on teidän perennan jakelijoiden kanssa eri mieltä, niin heti on 13-vuotias ja palstan pilaaja.

        Itse olen yli 40-vuotias ja todellakin tiedän mistä puhun, kun puhun kerjäläisistä. Pihallani on käynyt kykkimässä opettajista lääkärin vaimoihin saakka. Heillä kun ei ole halua ostaa itse taimiaan.

        Olen valitettavasti myös törmännyt eteenpäin kaupitteleviin. Jotkut elävät sillä, että ensin saavat ilmaiseksi ja sitten jakavat niitä eteenpäin. Se on valitettavasti nykyaikaa. Aloittajan motiiveja emme tiedä muuta kuin sen, mitä hän on kirjoittanut, joten en missään nimessä tarjoaisi hänelle taimia, ennen kuin häneen paremmin tutustuisin ja sillä tarkoitan montaa henkilökohtaista tapaamista.

        Nettiaika on valitettavasti tuonut muitakin ongelmia, kuin anonyymit mielipiteet.


      • Onttomukulakiurunkan
        palstan kirjoitti:

        Ehkäpä kannattaa kysyä sheriffiltä kuinka monta keskustelijaa tätä keskustelua käy. Jos on teidän perennan jakelijoiden kanssa eri mieltä, niin heti on 13-vuotias ja palstan pilaaja.

        Itse olen yli 40-vuotias ja todellakin tiedän mistä puhun, kun puhun kerjäläisistä. Pihallani on käynyt kykkimässä opettajista lääkärin vaimoihin saakka. Heillä kun ei ole halua ostaa itse taimiaan.

        Olen valitettavasti myös törmännyt eteenpäin kaupitteleviin. Jotkut elävät sillä, että ensin saavat ilmaiseksi ja sitten jakavat niitä eteenpäin. Se on valitettavasti nykyaikaa. Aloittajan motiiveja emme tiedä muuta kuin sen, mitä hän on kirjoittanut, joten en missään nimessä tarjoaisi hänelle taimia, ennen kuin häneen paremmin tutustuisin ja sillä tarkoitan montaa henkilökohtaista tapaamista.

        Nettiaika on valitettavasti tuonut muitakin ongelmia, kuin anonyymit mielipiteet.

        En voi mitenkään kuvitella, että muilta saatuja jakotaimia myymällä voisi tienata yhtään mitään. Eipä siinä taitaisi tuntipalkoille päästä. Luultavasti tällaista väittävät vain ne, joiden elämän pääsisältö on vahtia sitä, ettei vaan mistään heidän teostaan koituisi kenellekään toiselle mitään hyötyä tai iloa.


      • O-mukulakiurunkannus
        :DDDDDDD kirjoitti:

        On ihan hyvä neuvo, että menisi ostamaan puutarhakirjoja, jos on kiinnostusta perehtyä kunnolla puutarhamaailmaan.

        Mutta seuraavaksi "joku" varmaan pyytää:
        Antaisitteko ilmaiseksi puutarhakirjoja ???

        Enpä ole kenenkään vielä nähnyt puutarhakirjoja pyytävän. Minusta voisi ihan hyvin pyytääkin! Monilla harrastuspalstoilla tarjotaan sekä kirjoja että alan lehtiä ihan ilmaiseksi tai toimituskulujen hinnalla esimerkiksi harrastusta aloitteleville. Pyyntö siis voisi innoittaa jotakuta, jolla nurkissa pyörii sata puutarhakirjaa ja tonneittain lehtiä! Tunnistin itseni edellisestä lauseestani... ;-) Sen, jolla ei ole tai ei halua omistaan jakaa, ei pidä mahdollisista pyynnöistä pahastua!

        Minä olen välillä kierrättänyt sekä puutarhalehtiä että kirjoja ja myös itse saanut niitä useitakin - joista osa on lähtenyt uudestaan kiertoon. Esimerkiksi tänä keväänä naapurin nuori perhe, joka rakentaa uutta puutarhaa, kysyi minulta, onko minulla mahdollisesti lainata lehteä tai kirjaa, joissa olisi kattavasti unikoista ja akileijoista. Plarasin nopeasti lehtikasat läpi ja löytyihän sieltä. Pakkasin muovikassiin niiden lisäksi muutamia muita lehtiä ja yhden sipulikukkakirjan. Sanoin, että ovat lainassa sillä periaatteella, että heidän perikuntansa ne aikanaan palauttaa (kiitos kollegalle hyvästä sanonnasta!).

        Meitä on ilmeisesti kahdenlaisia ihmisiä: toiset ilahtuvat voidessaan auttaa, toiset katsovat olevansa aina saamapuolella ja heidän mielenrauhansa järkkyy, jos vaikka vahingossa tai ymmärtämättömyyttään tulevat tuottaneeksi toiselle iloa tai mahdollisesti jopa muutaman euron taloudellista hyötyä. Onneksi ylivoimaisesti suurin osa puutarhaharrastajista on ensimmäistä kategoriaa ja jälkimmäisiä ihmismaailman nokkosia on joukossamme huomattavan vähän.


    • riehuja

      Luulen, että tällä palstalla riehuu yksi ja sama tyyppi. Kaikki tuntemani maallikko-puutarhurit ovat hirmusen kivoja ja jakavat penkistään aina kun penkki kaipaa harvennusta.
      Jatkamme siis iloisin mielin taimien jakamista eikä välitetä tästä yhdestä hihhulista, joka nyt on pesiytynyt tähän ketjuun häiriköimään.

      • saxifraga

        Mielenkiintoisia ja asiallisia kommentteja harkitsemattomaan aloitukseen !


      • mieltä kanssasi
        saxifraga kirjoitti:

        Mielenkiintoisia ja asiallisia kommentteja harkitsemattomaan aloitukseen !

        tässä keskustelussa käy hyvin selväksi ihmisten mielipiteet puolesta ja vastaan. Itse olen vastaan.

        Selvästikään kumpikaan osapuoli ei tunnu antavan periksi, miksi antaisikaan, sillä silloin pitäisi myöntää olevansa väärässä.


      • puutarhaasi
        mieltä kanssasi kirjoitti:

        tässä keskustelussa käy hyvin selväksi ihmisten mielipiteet puolesta ja vastaan. Itse olen vastaan.

        Selvästikään kumpikaan osapuoli ei tunnu antavan periksi, miksi antaisikaan, sillä silloin pitäisi myöntää olevansa väärässä.

        Laitoin sinulle s.postia,laitan kukkia tulemaan.


      • miekin
        puutarhaasi kirjoitti:

        Laitoin sinulle s.postia,laitan kukkia tulemaan.

        laitan sähköpostia sinulle : ) voin lähettää taimia.


      • antaa
        miekin kirjoitti:

        laitan sähköpostia sinulle : ) voin lähettää taimia.

        Minusta on ihanaa antaa perennoistani alkuja tuttaville! Jaan ja siirrän kasvamaan kasvimaan reunaan ihan senkin vuoksi, että on sitten, mistä antaa tarvitseville. Kavereille olen sanonut, että taimikauppaan ei sitten saa mennä, ennen kuin on käynyt minun kukkapenkkini katsomassa. Joistakin lajeista olen reilusti sanonut, että tätä en voi antaa, kun on vielä niin pieni. Kuunliljoista esim. sanotaan, että eivät pidä jakamisesta. Minä olen joka kesä jakanut kaikille halukkaille ja aina keväällä nousevat entistä rehevimpinä puskina. Perennoiden lahjoittaminen ilolla tarvitseville on mielestäni Oikean Puutarhaihmisen merkki!


    • hoh hoijaa

      Puutarha.netissä on taimenvaihto, -anto palsta.
      Taimet näes ei jakamalla vähene.:)

      • Puidenystävä

        Mitä puhetta! Pitääkö täälläkin kiukutella kun pienet lapset? "Onko ketään jolta voisi saada? Tai pientä korvausta vastaan." Ei mielestäni ole kerjäämistä vaan asiallinen ja hyväksyttävä pyyntö.
        Pitänee ohjata kysyjä oikeanlaiselle palstalle jotta hän saapi asiallisempia vastauksia.


      • Noniin
        Puidenystävä kirjoitti:

        Mitä puhetta! Pitääkö täälläkin kiukutella kun pienet lapset? "Onko ketään jolta voisi saada? Tai pientä korvausta vastaan." Ei mielestäni ole kerjäämistä vaan asiallinen ja hyväksyttävä pyyntö.
        Pitänee ohjata kysyjä oikeanlaiselle palstalle jotta hän saapi asiallisempia vastauksia.

        Ei ole minulta vielä perennat jakamalla vähentyneet. Päinvastoin.


      • kukkahöperö

        Kyllä minä ainakin annan taimia ja siemeniä jos joku kehtaa pyytää.Itse olen joutunut maksamaan turhastakin,kun siemenliikkeen siemenet ei ole itäneet,vaikka kuinka oikeinoppisesti olen yrittänyt ne laittaa.Olen katkera sellaiselle liikkeelle joka valitettuani asiasta sanoo vaan ettet osaa niitä laittaa.Olen kuitenkin kasvattanut kasveja jo neljäkymmentä vuotta,joten luulen jotakin osaavani.Tästä lähtien ostankin vaan taimeja tunnetulta välittäjältä.Asun Pohjois Karjalassa,mutta postilähetykset ovat todella kallita.Kukkahöperö.


    • 44558899

      minulta joutaa joka vuosi jakotaimia tulee monia kymmeniä ellei satoja.... on erilaisia leimuja, jaloangervoja, ukonhattuja malvoja,pioneja,jopa harvinaista syreenileimuakin ym.... en lähetä... hakea saa .kotka on alue...

    • Vanha ketju, mutta olipa tyrmääviä kommentteja tuolle aloittajalle ladeltu.

      Nyt, kun kukkapenkeissä taas myllätään, kannattaa katsella hiukan ympäristöä, että olisiko joku, joka tarvitsisi niitä ylijääviä jakopaloja juurakoista. Ei kaikilla ole ihan oikeasti rahaa ostaa.

      En ole koskaan törmännyt tällaiseen saituruuteen ja ilkeilyyn, mitä tästä ketjusta löytyi. Olen ollut vuosia puutarhamyymälässä myymälänhoitajana, ja ellei meillä ollut jotain itsellä myynnissä, toin veloituksetta asiakkaalle kotoa omista istutuksistani, jos siellä sattui kasvamaan hänen haluamaansa kukkaa tai pensasta.

      • Taraxacum 116

        "Olen ollut vuosia puutarhamyymälässä myymälänhoitajana, ja ellei meillä ollut jotain itsellä myynnissä, toin veloituksetta asiakkaalle kotoa omista istutuksistani, jos siellä sattui kasvamaan hänen haluamaansa kukkaa tai pensasta."

        Olen ilmeisesti ollut asiakkaanasi. En enää muista, minkä kasvin sinulta sain - häpeä tunnustaa. Olisi pitänyt ymmärtää nimetä se sinun mukaasi, kuten joku tuolla yllä kirjoittaneista tekee. Suurkiitos kuitenkin, olen pitänyt siitä hyvää huolta.

        Olen myös jakanut omistani vaikka kuinka paljon ystäville, sukulaisille, tuttaville ja työkavereille. Kasvin antaminen on vähintään yhtä kivaa kuin sen saaminen! Ja on kiva joskus vuosien päästä kuulla, mitä meiltä lähteneille kasveille kuuluu!

        Me olemme kahden naapurin kanssa toistemme kasvipankkeja. Esimerkiksi vanha leimulajike, joka on kotoisin mummini pihasta, kuoli minulta jostakin syystä pari vuotta sitten, mutta oli säilynyt molemmilla naapureilla. Niinpä minulla edelleen on mummin leimua.


    • skumppaa ja taimia

      Hyi miten ilkeätä kirjoittelua.
      Surullista luettavaa.

      Kertoisiko joku missä niitä taimia voi jakaa?
      Minulla on tasainen taimituotanto ja yli jää taimia,tai siis jatkan vaan istuttamista muualle varastoidakseni taimia myöhempää käyttöä varten.

      Haluaisin saada puutarhaystäviä taimenvaihteluiden merkeissä Pohjois-Savosta.
      Itse olen joko aina töissä tai sitten pihalla kuopsuttelemassa loputtomia rikkaruohoja,jotenka jos haluaisin saada ystäviä olisi heidänkin oltava puutarhassa viihtyjiä kun itsellä ainakaan muuta vapaa-aikaa ei ole.
      Olen erikoistunut maatiaisruusuihin ja valkoiseen leimuun.

    • puro

      Hei, hui, hai Kantsisko päivittää tätä juttua tai kertoa mitä nyt tapahtuu!

    • kysymysss

      Aloittaja,
      Miksi asut virallisesti eteläSuomessa? Huijaatko kelaa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe