magneettikuvan luotettavuus

ja kipu

kertokaa magneettikuvasta ja sen luotettavuudesta.
Olen käynyt ja minulle sanottiin, että kuvissa ei näy mitään.
Kipuja on lonkassa kuitenkin ja pakarassa.
Onko tutkimus todella niin luotettava, että lääkäri voi sanoa, että mitään vikaa ei ole.
Ihmettelen.

7

4370

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Allekirjoittaneella käynyt näin, selkä kuvattiin kipujen voimistuessa ja todettiin selkäydinkanavan ahtauma, leikkaukseen.
      Leikkaus suunniteltiin sen mukaisesti, leikkuupöydällä tuli yllätys kirurgillekin, kun nikamasta oli luhkennut irtosiru, mikä ei näkynyt magneettikuvissa.

      Leikkauksesta tulikin suurempi mitä oltiin suunniteltu (kesti 5tuntia) rautaa nikamien väliin ym.

      Minua lääkäri katsoi kummasti ennen leikkausta, kun kerroin, että kävellessä selästä kuuluu narske. Mutta leikkauksen jälkeen sanoikin, että sille narskeelle löytyikin syy...

      • MRT-kuvaukseen, enkä

        osaa luottaa siihen, kun on ennen tapahtunut kaikenlaista. On sanottu: Kaikki on normaalia, ei mitään vikaa, kyllä se siitä...
        Viimeinen esimerkki oli, että vatsan verenvuotoa ei löydetty leikkauksen jälkeen. Vatsaan muodostui melkoinen pallo hyytyneestä verestä, hiuksista ym. Ja oli vatsasärkyä ja huonovointisuutta. Asia olisi näkynyt helposti, kun tohtorit olisivat uskoneet minua. Vuoden sain pitää palloa mahassani. Paikka Berliini.


      • ympp
        MRT-kuvaukseen, enkä kirjoitti:

        osaa luottaa siihen, kun on ennen tapahtunut kaikenlaista. On sanottu: Kaikki on normaalia, ei mitään vikaa, kyllä se siitä...
        Viimeinen esimerkki oli, että vatsan verenvuotoa ei löydetty leikkauksen jälkeen. Vatsaan muodostui melkoinen pallo hyytyneestä verestä, hiuksista ym. Ja oli vatsasärkyä ja huonovointisuutta. Asia olisi näkynyt helposti, kun tohtorit olisivat uskoneet minua. Vuoden sain pitää palloa mahassani. Paikka Berliini.

        Mihin ihmeen tutkimukseen olet menossa? Yleensä puhutaan MR-kuvauksesta (jos annetaan varjoaine, niin MRA:sta) tai tieteellisesti NMR-tutkimuksesta.

        Miksi ihmeessä menet magneettikuviin, jos et niihin yhtään usko:O Miten Berliiniläisten lääkäreiden kämmäily liittyy sinun tämänhetkisiin vaivoihisi?


    • 9595959595

      Magneettikuvaus on tarkin mahdollinen röntgentutkimus varsinkin tuki- ja liikuntaelinvioissa, joten jos siihen ei luota, niin sen parempaa ei ikävä kyllä ole tarjolla... Varjoaineen laittaminen antaa lisää tietoa joissain tapauksissa, mutta aina se ei ole tarpeen. Jos magneettikuvasta ei löydy mitään vikaa, ei potilaalla ole magneettikuvauksella todettavissa olevaa vikaa. Voihan kyseessä olla jokin toiminnallinen vika, vasta kehittymässä oleva sairaus tms. josta ei ota erkkikään selvää. Jos selvyyttä ei tule, kannattaa ehkä mennä fysioterapeutille tms. joka osaa keskittyä toimintakyvyn parantamiseen ja kipujen lievittämiseen. Eivät lääkärit piruuttaan jätä potilaita hoitamatta. Lääkärinkin kannalta on kaikista palkitsevinta, että löytyy jokin selvä vika, johon voivat sitten määrätä jonkun hoidon. Luulotautiseksi ei ketään tietenkään saisi leimata ja vaikka esim. kivun syytä ei saataisi selville, jotain apua olisi hyvä yrittää potilaalle keksiä.

      Jos itse olisin epäileväinen magneettikuvauksen tuloksista, kävisin pyytämättä toisen mielipiteen eri radiologilta. Kaikki hoitavat lääkärit eli kliinikot eivät osaa itse tulkita kuvia yhtä hyvin, joten osa heistä on käytännössä pelkän radiologin lausunnon varassa tai sitten tumpeloivat muuten. Minun olkapääleikkaukseni viivästyi parilla vuodella, kun vasta erikoistunut ortopedi ei ymmärtänyt yhdistää röntgenlausunnossa mainittuja löydöksiä oikeaan vikaan vaan piti niitä harmittomina muutoksina (kokeneempi ortopedi sanoi heti lausunnon nähtyään, että homma on ihan selvä, eikun leikkausjonoon). Joskus itse kuvat saattavat olla huonot (potilas on liikkunut, kehossa on jotain vierasesineitä, jotka aiheuttavat häiriötä kuviin), mistä pitäisi kyllä aina löytyä maininta röntgenlausunnosta.

      • MRI:stä

        Itsellä olkapäävaivojen takia tehtiin varjoaine MRI, jossa todettiin vikaa..nivelrikkoa repemää jnejne..MUTTA kunnallinen ei hoitanut!! Ja vika oli toisenlainen kuin mitä radiologi oli kuvista todennut, mutta vikaa siis oli kun tähystettiin yksityisellä. ETtä kyllä ne jotkut lääkärit jättää tämmöset joskus hoitamati, ps. varsinkin jos olet esim kotiäiti/-isä tm vaan kotona, ei kannata sitä lääkärille mainita - katsovat sen jo tarpeelliseksi syyksi jättää hoitamatta..kun et ole töissä ( mitäs se lastenhoito sitten on - kysyn vain??) Mutta luotettavuus magneettikuvissa ei kai aina ole 100% varjoaine tehostettuna yleinsä kertoo hyvin sellaisetkin viat mitä ei muuten näkyisi .


      • erty147852
        MRI:stä kirjoitti:

        Itsellä olkapäävaivojen takia tehtiin varjoaine MRI, jossa todettiin vikaa..nivelrikkoa repemää jnejne..MUTTA kunnallinen ei hoitanut!! Ja vika oli toisenlainen kuin mitä radiologi oli kuvista todennut, mutta vikaa siis oli kun tähystettiin yksityisellä. ETtä kyllä ne jotkut lääkärit jättää tämmöset joskus hoitamati, ps. varsinkin jos olet esim kotiäiti/-isä tm vaan kotona, ei kannata sitä lääkärille mainita - katsovat sen jo tarpeelliseksi syyksi jättää hoitamatta..kun et ole töissä ( mitäs se lastenhoito sitten on - kysyn vain??) Mutta luotettavuus magneettikuvissa ei kai aina ole 100% varjoaine tehostettuna yleinsä kertoo hyvin sellaisetkin viat mitä ei muuten näkyisi .

        Olkapääkuvissa varjoaine on yleensä tarpeen. Monesti tehdään ensin tavallinen magneettikuvaus ja sitten jos siellä näkyy jotakin mutta diagnoosi jää epäselväksi, niin laitetaan varjoaine toisella kertaa. Tuntuu vähän älyttömältä, että jos vaivaa on ollut vaikka vuosikymmenen, niin eikö sitä varjoainetta kannattaisi laittaa heti:O

        Minulla epäiltiin ei-varjoainekuvauksen jälkeen kiertäjäkalvosimen repeämää, mutta varjoainekuvauksen jälkeen löytyi pelkästään nestettä bursassa. Hoitava lääkäri näki kuitenkin kuvista, että olkapää on ahdas ja mentiin leikkaukseen. Leikkauksessa todettiin, että jänne oli alkanut rispaantua ahtauden vuoksi ja olisi voinut mennä poikki jos ei olisi leikattu. Aina se ei ole kuvista tai radiologista kiinni, mihin päädytään. Siihen tarvitaan kaikkia osapuolia, että palapeli saadaan koottua.


    • tähystelty

      Ranteen magneettikuvien perusteella löysää oli yhdessä nivelessä ja toisessa nivelessä ei pitänyt olla repeämää. No, kun sitten ranne tähystettiin, niin ei ollu löysää ensimmäisessä nivelessä ja nimenomaan oli repeämä toisessa nivelessä. No, tuuri kävi, kun magneettikuvien avustuksella pääsin leikkaukseen, jossa vika oli mahdollista korjata.

      Tää on tietysti ikävä kerrottavaa magneettikuvien luotettavuudesta, mutta tosiasia on tosiasia. En osaa kuiteskaan sanoa lonkan magneettikuvien luotettavuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe