Vesikierto niukassa

Perämoottorin vesisierto ei näyttäisi toimivan kunnolla. Tauti ilmeni aluksi moottorin lämpenemisellä. Nyt tsekatessa ei vettä tule tyhjäkäynnillä kuin tiputtaen. Kierroksia lisätessä ei veden tulo lisäänny.

Onko kyseessä tukos vesikierrossa vai vesipumpun kuluminen (kierrosten lisääminen ei auta veden määrään).

Jos kyseessä on tukos, millä sen voisi avata?

Jos kyseessä on pumppuvika, niin onko pumppu vetolaitteen alapäässä eli saako sen helposti esille irroittamalla "rikin" eli potkuriosan perämoottorista?
Ilmianna
Jaa

9 Vastausta



kannattaa vaihtaa siipipyörä todennäköisesti syy on siellä eli vesipumpussa yamahassa helppo vaihtaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
hEHEE :)) pULTIT POIKKI, JA muuta mukavaa,-koko pakosarja uusiksi, kun on kuppa syöny, enemmän ku myyjät lupasi :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pumppu on siellä alapäässä. Vaihto on ihan järjellä ymmärrettävä homma.

Räjäytyskuvia löytyy vaikka täältä http://parts.yamaha-motor.com/?ls=outboard
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pitäisi vaihtaa mökkirannassa kun ei pysty ajamaan luiskalle. Perä rantaan ja kone ylös kai onnistuu?

Paljonko aikaa varattava? Tarviiko varata tiivisteitä tms. siipirattaan lisäksi? Vedenkestävää rasvaa kai ainakin akseliin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuli ongelmaa Yamaha F 50:n vesikiertoon. Pyöritin konetta epähuomiossa mtalassa mutapohjassa hetken, sitä ennen vesi kiersi kuten piti ja tarkistusaukosta vesi lensi suihkuna.

Mutapainin jälkeen tarkistusaukosta ei tule tyhjäkäynnillä kuin tiputtamalla vettä. Kun antaa kierroksia vettä tulee huohottimen alapuolisesta aukosta moottorin takaa ja heikosti liristen myös tarkistustusreijästä. Muutaman minuutin täysyiä ajo ei auttanut, mutta moottorin takana olevasta reijästä tuleva vesi ei kuitenkaan ole kuumaa vaan kärsii pitää kättä.

Ottikohan vesipumppu itseensä mudasta? Tarkistusreijän heikko vedentulo selittyisi sillä. Mutta tulikohan ongelmia myös termariin, koska kone ei kuumene ja vettä tulee koneen takan olevasta reijästä kuitenkin ulos?

Onko kokemuksia miten helposti vesipumpun siipipyörä hajoaa? Voiko siivenpalat tukkia koneen vesikanavia ja päästä termarin väliin?
Ilmianna
Jaa
Eikö keltään ole mennyt siipipyörää?
Ilmianna
Jaa
Tarkista ensiksi vesipyörän kunto, helppo tarkistaa perä irti ( vaihdetanko perän sisältä irti) ja sitten vesipumpun kansi irti..

Siipipyörä voi tosiaan olla rikki ja joskus rikkoutuneet siiven kumipalat tukkivat vesikanavat.. tuntuu siltä että vesipumpun alla olevat siivilät tukkeutuivat muta-ajon takia..

Jos taas tarkistusreiästä tulee merkkisuihkun sijaan/lisäksi pakokaasua tai vesihöyryä, on se merkki siitä että jokin tiiviste falskaa ja päästää pakokaasua jäähdytyskanaviin. Tiivisteiden vaihtokin on piece of cake.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Rassaa ensin merkkivesisuutin puhtaaksi ennen isompia hommia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vesikierto niukassa

Perämoottorin vesisierto ei näyttäisi toimivan kunnolla. Tauti ilmeni aluksi moottorin lämpenemisellä. Nyt tsekatessa ei vettä tule tyhjäkäynnillä kuin tiputtaen. Kierroksia lisätessä ei veden tulo lisäänny.

Onko kyseessä tukos vesikierrossa vai vesipumpun kuluminen (kierrosten lisääminen ei auta veden määrään).

Jos kyseessä on tukos, millä sen voisi avata?

Jos kyseessä on pumppuvika, niin onko pumppu vetolaitteen alapäässä eli saako sen helposti esille irroittamalla "rikin" eli potkuriosan perämoottorista?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta