Parkinsonia sairastava

Marivm54

Olen 53-vuotias 'nuori' parkinsonilainen. Diagnoosin sain vuosi sitten, vaikka oireita oli ollut pitkän aikaa. En tässä ala kuvailla tilaani ym. Harmittaa vaan, ettei Parkinsonliitolla ole omaa chat-palstaa (kuten esim. Diabetesliitolla - hyvä! Olen myös diabeetikko...), koska vertaistuki on ensiarvoisen tärkeää. Minulla ainakin olisi tuhat kysymystä, pohdittavaa ym.Ei riitä, että käyn 2 krt/vuosi Hyksin polilla 15 min, jossa lääkettä lisätään! Olen vielä työelämässä ja haluaisin olla mahd. pitkään, mutta nyt lomalla huomaan, kuinka paljon paremmin voin ilman stressiä ja kun voin ottaa päivänokoset.. hirvittää työhön paluu. Ai niin, minun ei pitänyt kertoa näistä..

25

10246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

      Ota rennosti ja jätä "oravanpyörä"!. Pääset eläkkeelle ja alat nauttia siitä mitä sinulla on ja lääkityksesi ei tarvi enää lisäystä. Vaikealta voi ajatus tuntua, mutta mieti edes.
      Ja otappas goodlesta haku parkkispaikka, siellä meitä on!!

      • Marivm54

        Kiitos kannustuksesta ja erityisesti parkkispaikka-vinkistä! Sinne nyt heti :)


      • PiiRRos
        Marivm54 kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta ja erityisesti parkkispaikka-vinkistä! Sinne nyt heti :)

        Minä en ole päässyt liittymään Parkkispaikkaan. Useasti olen yrittänyt. Aina, kun lähetän hakemuksen Liity-linkin kautta, saan vastaukseksi jotain, että osoite on väärä.


      • parkousman
        PiiRRos kirjoitti:

        Minä en ole päässyt liittymään Parkkispaikkaan. Useasti olen yrittänyt. Aina, kun lähetän hakemuksen Liity-linkin kautta, saan vastaukseksi jotain, että osoite on väärä.

        http://parkkis.ning.com/

        Miten liitytään:
        -luodaan tunnukset jonka jälkeen 2 viikona kuluessa

        - maksetaan 2 euroa parkkispaikan tilille (muuten poistetaan)

        -siellä on vaikka mitä ja uusia tuttavia tulee.


      • timoteus
        PiiRRos kirjoitti:

        Minä en ole päässyt liittymään Parkkispaikkaan. Useasti olen yrittänyt. Aina, kun lähetän hakemuksen Liity-linkin kautta, saan vastaukseksi jotain, että osoite on väärä.

        Minulla sama tilanne.
        4 vuotta parkinson.
        Olisi todella tärkeää saada pääsy kaltaisteni joukkoon.
        Voisiko joku vastaava henkilö auttaa
        Miten parkkispaikkaan pääsee jäseneksi


      • telly

        Minä yritin eilen monta kertaa, mutta herjas, että väärä sp.osoite, eli en päässyt sinne.


    • nobody

      Hei vaan,huomasin sun tekstin ja ajattelin vastata sulle. Sä oot vielä alussa tässä taudissa. Ja kun ´vielä pystyt työssä olemaan. Hyvä näin. mää olen sua vähän nuorempi mut sairastanut jo n. 12v. Vielä pystyn liikkumaan ja silleen. Elämä ei näytä aina niin ihanalta, kuin se vois olla. Pako on tyytyä tähän elämään. Mä voisin viel sanoo et ei se niin kauhia tauti ole kun luulis. sen kans pitää oppia olemaan. ja jos haluat niin kirjoittele mulle jos löytyy yli määräistä aikaa. terv. Nobody

      • raet

        Täällä ruotsissa on paljon informaatiota netissä parkinssonin oireihin ja se on kiva näin kun on omainen sitä on oppinut paljon tästä aiheesta. Minun mieheni on 52 vuotias ja hänellä on ollut diagnoosi 4 vuotta mutta oireet ovat olleet 10 vuotta. Niin että toivottavasti te saatte oman sivun itsellenne että saa vaihtaa mielipiteitä.


      • MariVm54

        Hei, kiitos kannustuksesta ja sori että vastaus kesti pitkään... olen löytänyt Parkkispaikan ja sitä kautta myös chatin, jossa myös oivaa vertaistukea. Mutta ystävät, keskustelijat, mielipiteiden vaihtajat aina tapreen. Mielelläni keskustelisin sun kanssa myös, Nobody.


    • 15 vuotta parkkis

      Tervetuloa parkinsoneille vertaistukena toimivaan parkkispaikkaan. Lukemassa voi käydä ilman jäsenyyttä,kirjoittaminen edellyttää jäseneksi liittymistä. Myös oma chatti löytyy.

      Kurkkaa osoitetta http://groups.msn.com/parkkispaikka

      • MariVm54

        Kiitos tiedoista - olenkin löytänyt jo molemmat kanavat - ja suosittelen kaikille, jotka ovat diagnoosin saaneet! Ainoa 'ongelmahan' minulla oli, etten tiennyt, mistä etsiä ja löytää - kun alkuvaiheessa sitä on niin pyörryksissä diagnoosista, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.. jne.


    • OscarNewman

      Niin kuin näkyy on parkinson-taudin yksi oire hitaus. Nyt on jo lokakuu ja kirjoituksesi oli jo kesällä. Mutta toivottavasti vielä seuraat tätä palstaa. Itsekin kaipaan jonkinlaista vertaistukilinjaa, mielellään kirjallismuodossa ja ehkä myös suullisessa. Monella meistä on internet ja kirjoitustaito vielä sormissa. Siis sellaista, jossa keskitytään ongelmiin ja tuetaan neuvoin ja rohkaisuin kohtalokavereita.Tai käsitellään niitä tuhatta kysymystä mittä kullakin on. Tältä palstalta voisi aloittaa, eihän se vie kuin aikaa. Minun ongelmani on kun sosiaalisissa tilanteissa jännitän niin etttä lääkityksestä huolimatta käsi tai jalka voi täristä hieman. Pitääkö ottaa enemmän lääkettä vai harjoitella rentoutusta? Vai välttää näitä hetkiä?

      • vapina

        eikä vältetä tilanteita,lääkkeitä ei pidä ottaa
        liikaa.Itse sanon aina että jätetään se vapina-
        vara kuppiin tai lasiin. Kun tuo parkinsonin
        tauti vähän haittaa tätä elämistä.


      • MariVm54

        Hei,

        Vertaistukea löytyy hyvin Parkkispaikalta, http://fi.msnusers.com/parkkispaikka. Kannattaa liittyä jäseneksi, niin pääset vilkkaaseen chattiryhmäänkin...
        Itse olen saanut paljon tukea kohtalotovereilta, sinne vaan ellet ole jo löytänyt ko. kanavaa.


      • OscarNewman
        MariVm54 kirjoitti:

        Hei,

        Vertaistukea löytyy hyvin Parkkispaikalta, http://fi.msnusers.com/parkkispaikka. Kannattaa liittyä jäseneksi, niin pääset vilkkaaseen chattiryhmäänkin...
        Itse olen saanut paljon tukea kohtalotovereilta, sinne vaan ellet ole jo löytänyt ko. kanavaa.

        Kiitos! löytyi.


      • tiedän
        vapina kirjoitti:

        eikä vältetä tilanteita,lääkkeitä ei pidä ottaa
        liikaa.Itse sanon aina että jätetään se vapina-
        vara kuppiin tai lasiin. Kun tuo parkinsonin
        tauti vähän haittaa tätä elämistä.

        Olen kodinhoitaja ja minulla on asiakas jonka mukaan hänen kaikki "vikansa"liityy parkinsoniin.Olen yrittänyt sanoa hänelle,että esim.varpaankynsien kasvu ei mitenkään liity siihen,mutta kun hän on kuulemma "lukenut"asiasta.(rouva on sokea).Luulen,että hänellä on enemmän harhoja kuin parkinssonia.Olen ollut yhteydessä hänen lääkäriinsä ja hän sanoo,että lääkitys on kohdallaan ja kaikki on vain mummelin mielikuvitusta.nim:neuvoton


    • 4,5 vuotta sairastanut

      Hei! Sain diagnoosin 45 v iässä. Meni aika kauan ennen kuin oikein kunnolla tajusin että olen tosiaan sairastunut tämmöiseen. Menin sopeutumisvalmennuskurssille ja järkytyin. Porukka vaikutti niin huonokuntoiselta. Tosiasiassa ei se porukka paljon sen sairaampaa ollut kuin minäkään. Olen vain kuntoillut ja venytellyt ja tehnyt vaikka mitä niin että olen pysynyt tosi hyvässä kunnossa. Lääkkeitä on myös muuteltu. Jokin aika sitten kävi niin että kuntoillessa alkoi vasen puoli puutua ja ikäänkuin halvaantua jo 10 min jälkeen. Lisättiin pieni annos levodopaa ja simsalabim - vaiva katosi täysin. Olen kertonut taudistani hyvin avoimesti ja vastaanotto on ollut 100% positiivinen. Salailu on järjetöntä ja hyvin raskastakin. Oikeastaan suurin vaikutus normaaliin elämään on juuri nyt se että tunteet ailahtelevat rajusti. Kerran pidin pikku esitelmää taudistani eräälle ryhmälle ja aloin itkeä kesken kaiken. Yleisö oli tuttua ja sen verran elämää nähnyttä että ei siinä tullut edes minkäänlaista vaivautunutta oloa. Olen rakastunut puolisooni uudestaan aivan mielettömästi. Tämmöistä ei ollut edes nuorena. Välillä olen niin onnellinen etten tiedä mihin juoksisin. Joskus herään keskellä yötä ja itken surkeuttani aivan hillittömästi. Töissä tuntuu välillä siltä etten saa mitään aikaan ja nolottaa kun saa tilinauhan. Tekee mieli sanoa yksityiselle työnantajalleni että anna nyt hyvä mies potkut. Mutta eihän yrittäjä voi sitä tehdä eikä raaskikaan koska on siihen liian kiltti. Välillä tuntuu töissä että olen voittamaton eikä mikään ole mahdotonta. Jakelen jämäkästi ohjeita alaisilleni ja latelen ylivertaisia viisauksia. Riennän apuun kun joku on saanut kirjeen eksoottisella kielellä, jota kukaan muu ei ymmärrä. Jos tämä lukijasta alkaa näyttää mielipuolen päiväkirjalta niin ei syytä huoleen. Vaikka tein itse saman havainnon niin olen oikeastaan aika tavallinen viittäkymppiä lähenevä mies, joka lähtee tästä nyt klapeja pilkkomaan. Dosetti kyllä rapisee taskussa.

      • Marivm54

        Hei! Kirjoitat hyvin - oletko jo jäsen Parkkispaikalla? www.ning.parkkis.fi Siellä voit kirjoittaa foorumille tai omaan blogiisi, chattailla jne. Itse olen tutustunut Parkkispaikalla moniin ihaniin ihmisiin ja saanut sitä kuuluisaa vertaistukea.. Tulehan joukkoon, ellet ole jo!


      • yli 10v parkinsonia

        Juttusi oli varmaan meille monellekin tuttua asiaa. Parkinson todella lisää itkuherkkyyttä. Kaikki ei ole kuitenkaan parkinsonia vaan _parkinsonlääkityksellä_ on iso osuus moneen kummalliseen juttuun; levodopa ja levodopaa matkivat agonistit voivat aiheuttaa hankaliakin sivuvaikutuksia; nettiriippuvuutta, pelihimoa, seksimaniaa, ylenmääräistä shoppailua jne. Myös lääkityksen aiheuttamat harhat ovat luultua yleisempiä, potilaat eivät aina kehtaa mainita näistä. Jos mielialasi kovin heittelevä tai sinulla pahoja addiktioita näistä on syytä mainita neurologillesi, hänelle asia on tuttu. Marin tavoin kehoitan tutustumaan parkkispaikan kirjoituksiin ja chattiin.


      • 4,5 vuotta sairastanut
        yli 10v parkinsonia kirjoitti:

        Juttusi oli varmaan meille monellekin tuttua asiaa. Parkinson todella lisää itkuherkkyyttä. Kaikki ei ole kuitenkaan parkinsonia vaan _parkinsonlääkityksellä_ on iso osuus moneen kummalliseen juttuun; levodopa ja levodopaa matkivat agonistit voivat aiheuttaa hankaliakin sivuvaikutuksia; nettiriippuvuutta, pelihimoa, seksimaniaa, ylenmääräistä shoppailua jne. Myös lääkityksen aiheuttamat harhat ovat luultua yleisempiä, potilaat eivät aina kehtaa mainita näistä. Jos mielialasi kovin heittelevä tai sinulla pahoja addiktioita näistä on syytä mainita neurologillesi, hänelle asia on tuttu. Marin tavoin kehoitan tutustumaan parkkispaikan kirjoituksiin ja chattiin.

        Kiitos sinulle. Vertaistuki on minulle ollut koko sairauden ajan tärkeää. Helposti sitä vaan unohtuu yksin murehtimaan. Puhunpa näistä neurologille. Tietysti nämä asiat ovat hänelle tuttuja, mitä ei aina tule ajateltua. Varmasti on niinkin että kannattaa kärsiä lieviä sivuvaikutuksia jos lääke muuten nostaa toimintakykyä selvästi. Nautitaanpa alkavasta kesästä ja kaikesta kivasta mitä se tuo tullessaan.


      • ANITAKO
        4,5 vuotta sairastanut kirjoitti:

        Kiitos sinulle. Vertaistuki on minulle ollut koko sairauden ajan tärkeää. Helposti sitä vaan unohtuu yksin murehtimaan. Puhunpa näistä neurologille. Tietysti nämä asiat ovat hänelle tuttuja, mitä ei aina tule ajateltua. Varmasti on niinkin että kannattaa kärsiä lieviä sivuvaikutuksia jos lääke muuten nostaa toimintakykyä selvästi. Nautitaanpa alkavasta kesästä ja kaikesta kivasta mitä se tuo tullessaan.

        En ole oikein varma kuuluuko tää juttuni tälle palstalle, mutta jospa tämän joku löytäisi. Olen 54 vuotias nainen. Diagnoosiksi sain parkinsonin 47vuotiaana. Mitä pitemmäksi sairaus etenee sitä välinpitämättömäksi minä muutun. On sellainen tunne että on jo kaiken saanut mitä elämältä on halunnut ja nyt mennään kohti kärsimyksen aikaa. Inhottaa ajatus että kokoajan mennään pahemmaksi ja sairaammaksi.
        Asun yksin kerrostalossa ja vielä pärjään jotenki yksin mutta tasapainon heittely pelottaa. Kerran olen kaatunut niin että jalka kipsattiin moneksi viikoksi. Silloin tyttäräni kävi minua katsomassa joka päivä joko töihin mennessä tai tullessa. Aviopuolisoa minulla ei enää ole. Hän varmaan koki minusta huolehtimisen sittenkin liian raskaaksi, no minkäpä sille mahtaa. Onko täällä sellaisia joidenka puolisot ovat ottaneet eron toisen sairastuttua. Miten siitä selviää? onko tullut sellaista kieltämistä että sairaus ei olisikaan syy vaan seuraus. kirjoittakkapa TOIVOO ANITAKO


      • apua saanut
        ANITAKO kirjoitti:

        En ole oikein varma kuuluuko tää juttuni tälle palstalle, mutta jospa tämän joku löytäisi. Olen 54 vuotias nainen. Diagnoosiksi sain parkinsonin 47vuotiaana. Mitä pitemmäksi sairaus etenee sitä välinpitämättömäksi minä muutun. On sellainen tunne että on jo kaiken saanut mitä elämältä on halunnut ja nyt mennään kohti kärsimyksen aikaa. Inhottaa ajatus että kokoajan mennään pahemmaksi ja sairaammaksi.
        Asun yksin kerrostalossa ja vielä pärjään jotenki yksin mutta tasapainon heittely pelottaa. Kerran olen kaatunut niin että jalka kipsattiin moneksi viikoksi. Silloin tyttäräni kävi minua katsomassa joka päivä joko töihin mennessä tai tullessa. Aviopuolisoa minulla ei enää ole. Hän varmaan koki minusta huolehtimisen sittenkin liian raskaaksi, no minkäpä sille mahtaa. Onko täällä sellaisia joidenka puolisot ovat ottaneet eron toisen sairastuttua. Miten siitä selviää? onko tullut sellaista kieltämistä että sairaus ei olisikaan syy vaan seuraus. kirjoittakkapa TOIVOO ANITAKO

        Moikka

        Suomessa on meitä 'deep brain stimulation' parkinson potilaita jo yli 200. Voin kertoa että sen asentaminen yleensä parantaa olotilaa ja vähentää lääkitystä noin karkeasti puolella.

        Ideahan on lyhyesti se että kalloon porataan yksi tai kaksi reikää joita myöden asennetaan elektrodit k.o. aivon osiin. Itse simulaattori paristoineen piiloitetaan ihon alle rintaan.Itselle tulee sitten kaukosäätölaite jolla voi säätää tiettyjä arvoja, esim voltteja. Itse pidän päivällä voltit korkeammalla kuin yöllä.

        Olen huomannut että neurologit eivät tätä vaihtoehtoa kovin herkästi potilaille tarjoa.eivätkä itsekään tiedä siitä välttämättä tarpeeksi.


    • oliiveri

      Olen sairastanut parkkisonia noin pari vuotta, tarkoitan siitä kun neurologi sen
      totesi minulla olevan. Sain lääkkeeksi sihfrolin , jota käytin muutaman kuukauden,
      mutta se ei enää pitemmän päälle sopinutkaan minulle , sain ripulia ja tuntui kuin
      elämä pysähtyisi enkä osaisi oikein tehdä mitään. Tästä kerroin neurologilleni ja
      hän käski lopettamaan alentuvin annoksin sen lääkkeen loppuun. Seuraava lääke
      oli levodopa, joka teki saman ripulin.Neurologi käski senkin lopettamaan parin kol-
      men viikon tauolle ja sitten lääke uudelleen käyttöön. Tauon aikana vatsani rau-
      hoittui ja nyt vatsani on hyväksynyt levodopan.Nyt elän toivossa lääkkeeni kanssa.

      Benediktus

    • parkinsonilainen
    • parkkipotilaseläkkeelle

      "Ota rennosti ja jätä "oravanpyörä"!. Pääset eläkkeelle ja alat nauttia siitä mitä sinulla on ja lääkityksesi ei tarvi enää lisäystä." Jos ihmisellä diagnosoidaan Parkinsonin tauti, niin pääseekö hän heti eläkkeelle? Eli Parkinsonin tauti työikäisellä tarkoittaa ennenaikaista työkyvyttömyyseläkettä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe