Murteella puhuja,

= tyhmä?

Miksi murretta vääntävä ihminen luokitellaan jotenkin tyhmäksi tai työpaikalla ammattitaidottomaksi?

Itse puhun miä ja siä, niin sitäkös nauretaan ja matkitaan, jopa seläntakana suputellaan...
Pitäisikö ihmisten salata syntyperänsä ja teeskennellä olevansa jotain muuta kuin mitä on?

Miksi Helsinkiin muuttavat ihmiset "unohtavat" oman murteensa?
Pilkataanko siellä eritavalla puhuvia?

177

22201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieli joten puhun

      tavallisille ihmisille suomea siis Helsingin yleiskieltä ja kotikylässä ja kotiseudulla ollessani omaa "murrettani", koska siellä sen puhujia on. Venäjällä käydessä sitä voi myös puhua, kun siellä sen käyttäjiä on melkein saman verran kuin Suomessakin. Samoin silloin jos tapaan meikäläisiä jossain maailmalla. Vaikka useimmat heistä ovat kyllä vaihtaneet lopullisesti suomen yleiskieleen. En yritä puhua oman kasvuympäristöni kieltä oudossa seurassa, joitain

    • on neutraalia

      Voi ajatella niinkin että kommunikoinnin tarkoitus ei ole korostaa puhujan omaa syntyperää, vaan halutaan yksinkertaisesti välittää tietoa mahdollisimman neutraalilla ja ongelmattomalla tavalla.

      Yleiskieli sopii tarkoitukseen parhaiten jos ei halua yrittää puhua itselle tai kuulijalle vierasta ja jopa täysin käsittämätöntä murretta. Kommunikoinnin tarkoitus tulee yleensä parhaiten hoidettua yleiskielellä, paitsi jos on varmaa että kuulija ymmärtää murretta jota puhuja osaa hyvin.

      • näimpä

        Jaa a, ja mikä sitte sun mielestä on se yleiskieli? hmm.. murteita ne on kaikki, paitsi kirjakieli.. ite olen asunut aluksi satakunnassa ja sittemmin pohjammaalla ja nyt taas satakunnassa.. kun sitä on tottunu puhumaan jotain murretta, niin ei osaa oikein puhua muuten, ikävä tosiasia.. siis tarkotan nyt ihan vuosia ku on puhunu niin se tarttuu, kummasti.. oon nyt huomannu sen pariinki otteeseen :) yritän karsia tätä pohjanmaan murretta omasta kielestä mutta ei se kyllä ole mitenkää helppoa ja sit puheesta tulee sellasta takeltelevaa, kun sanat kuulostaa hulluilta, on kahta eri murretta jne.. mun puhe muistuttaa kirjakieltä varmaan vähän liikaaki, mut ku ei oikein tiedä kuinka sitä puhuis ku ei enää tuu mitenkää luontevasti kumpikaa murteista :/ kaippa sitä sit oppii taas..

        mut siis mun pointti on se, että ei kukaan puhu huvikseen murteella, kyllä se on ihan opittu puhetapa! näin siis yleensä..


      • Qsi
        näimpä kirjoitti:

        Jaa a, ja mikä sitte sun mielestä on se yleiskieli? hmm.. murteita ne on kaikki, paitsi kirjakieli.. ite olen asunut aluksi satakunnassa ja sittemmin pohjammaalla ja nyt taas satakunnassa.. kun sitä on tottunu puhumaan jotain murretta, niin ei osaa oikein puhua muuten, ikävä tosiasia.. siis tarkotan nyt ihan vuosia ku on puhunu niin se tarttuu, kummasti.. oon nyt huomannu sen pariinki otteeseen :) yritän karsia tätä pohjanmaan murretta omasta kielestä mutta ei se kyllä ole mitenkää helppoa ja sit puheesta tulee sellasta takeltelevaa, kun sanat kuulostaa hulluilta, on kahta eri murretta jne.. mun puhe muistuttaa kirjakieltä varmaan vähän liikaaki, mut ku ei oikein tiedä kuinka sitä puhuis ku ei enää tuu mitenkää luontevasti kumpikaa murteista :/ kaippa sitä sit oppii taas..

        mut siis mun pointti on se, että ei kukaan puhu huvikseen murteella, kyllä se on ihan opittu puhetapa! näin siis yleensä..

        Meille opetettiin jo ala-asteella (nyk. alakoulu), että yleiskieli on se murteeton kieli eli ns. "kirjakieli". Vaikka varmasti monet tuntevat termin "kirjakieli", niin se ei ole virallinen tai oikea termi. Virallinen termi tästä on nimenomaan "yleiskieli".

        Jos et usko minua, niin soita Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen (http://www.kotus.fi), puh. 020 781 3200. Siellä heillä on monta yleiskielen opasta, joiden pohjalta he kertovat kaikenlaista kivaa.


      • opetettiin
        Qsi kirjoitti:

        Meille opetettiin jo ala-asteella (nyk. alakoulu), että yleiskieli on se murteeton kieli eli ns. "kirjakieli". Vaikka varmasti monet tuntevat termin "kirjakieli", niin se ei ole virallinen tai oikea termi. Virallinen termi tästä on nimenomaan "yleiskieli".

        Jos et usko minua, niin soita Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen (http://www.kotus.fi), puh. 020 781 3200. Siellä heillä on monta yleiskielen opasta, joiden pohjalta he kertovat kaikenlaista kivaa.

        muutama vuosi sitten lukiossa, että kirjakieli ja yleiskieli ovat kaksi eri asiaa - mutta esim. kouluaineissa tulisi käyttää yleiskieltä, sitä ns. varsinaista kirjakieltä ei sinänsä käytetä juuri koskaan - paitsi ehkä esim. jossain lakitekstissä yms.


    • miä ja siä

      Minusta on ihanaa ja jopa herttaista katsella TV:stä Sami Hyypiän haastattelua,
      kun hän niin luontevasti puhuu kotipaikkakuntansa murretta (miä ja siä).
      Hän ei yritä olla mitään muuta mitä on, eikä edes Helsingissä asumisen ajat ovat kitkeneet hänestä irti tätä Kymenlaakson murretta.

    • muuttajat...

      ...varmaankin mukautuvat ympäristönsä kaltaisiksi - ja toisinpäin; kun Helsinkiläinen majoittuu toiselle murrealueelle niin puhetyyli usein muuttuu hiljalleen paikalliseksi. Mie ja sie ilmestyvät puheeseen huomaamatta.

      Ja olisiko tuossa Helsinkiin muutossa vähän molempia mukana: ihminen alkaa käyttää kieltä jota ympärillään kuulee ja toisaalta haluaa vaikuttaa kaupunkilaisemmalta kuin onkaan, vaikka tuskin siitä kukaan edes pilkkaa...?

      Tuskin nykyään tyhmän leimaa saa murteellaan, ennemminkin päinävastoin kun itsetunto riittää olla oma itsensä. No, eihän asioita voi tietenkään yleistää kun ihmisten käyttäytymisestä on kyse.

      • ihan näin

        "kun Helsinkiläinen majoittuu toiselle murrealueelle niin puhetyyli usein muuttuu hiljalleen paikalliseksi. Mie ja sie ilmestyvät puheeseen huomaamatta."

        no mä en stadilaisena todellakaan väännä murretta vaikka landella opiskelenkin. Yleensä se on toisin päin eli maalaiset rupee vääntää virheelistä "Helsingin murretta" koska omasta landestatuksesta halutaan päästä irti. Mut lande on aina lande vaikka puhuis ruotsia.


      • JuanLoco
        ihan näin kirjoitti:

        "kun Helsinkiläinen majoittuu toiselle murrealueelle niin puhetyyli usein muuttuu hiljalleen paikalliseksi. Mie ja sie ilmestyvät puheeseen huomaamatta."

        no mä en stadilaisena todellakaan väännä murretta vaikka landella opiskelenkin. Yleensä se on toisin päin eli maalaiset rupee vääntää virheelistä "Helsingin murretta" koska omasta landestatuksesta halutaan päästä irti. Mut lande on aina lande vaikka puhuis ruotsia.

        helsisnkiä huastavat o vähä hassun kuulosii, ja moni yrittääki piästä pahoist tavoist erroo jot kohellaa ko muit...

        kylhä helzinskissäki voi huastoo ko immeine ja vaik ihel suattaahi olla karjaloo ja savvoo hituse sekasi ei se uo kettää pahast haitannukkaa ja omaha on häppiisä jos ei ota onkeesa... kirjakielesthä ei uo mihinkää ja suattaaha se olla jot joku suattas vänkärinnii haluta ko immeiste kera huastaa...


      • ihan näin kirjoitti:

        "kun Helsinkiläinen majoittuu toiselle murrealueelle niin puhetyyli usein muuttuu hiljalleen paikalliseksi. Mie ja sie ilmestyvät puheeseen huomaamatta."

        no mä en stadilaisena todellakaan väännä murretta vaikka landella opiskelenkin. Yleensä se on toisin päin eli maalaiset rupee vääntää virheelistä "Helsingin murretta" koska omasta landestatuksesta halutaan päästä irti. Mut lande on aina lande vaikka puhuis ruotsia.

        Pidät siis kynsin hampain kiinni murteestasi. Kovin nurkkakuntainen olet.


    • Pohjan-Akka

      Naurattaa minuakin savoa puhuvat. Helsingin murre on jotensakin leuhkan typerää, se vain ärsyttää.

      Erilaiset murteet luovat vain erilaisia mielikuvia, niinhän ulkoinen olemuskin tekee.

      Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Se on vanha sana se. Toinen on, että nauru pidentää ikää. Pyh, mithän haittaa.

      • Pohjan-Akka

        voidaan pitää hiukan yksinkertaisena, mutta luotettavana. Tällaisen mielikuvan olen saanut. Tai "yksinkertainen" on väärä sana...murteen puhumisesta on pelkkää hyötyä. ihmiset uskaltavat lähestyä. On aina kavereita. Jopa siellä helsingissä...olen pari kertaa käynyt.


    • ...........

      Niin... Suomessa lähes kaikki puhuvat murteilla (myös stadin slangi on yksi murre)...ja muutenkin olemme tietyllä tapaa asteen juntteja?

      Tosiasia silti on kuitenkin se että juuri suomessa mensaan kuuluu maailman eniten väkeä, ja koko maailmassa eräs varsinaissuomen kunta jossa solkotetaan läns suame murret on koko maailmas ykköne mensa jäsenie määräs...samoi go kaupunkeist koko maailmas ykkösen on leeveetä etelä-pohojalaasta murretta haastavat kurikka...ja tämä trendi on aikalailla läpi länsi-suomen..

      Eli kaikki hienostelevat feministit, jos haluatte itseänne älykkäämpä seuraa hakekaan sitä murretta puhuvista länsi-suomalaisista!.

      • ................

        Lisäisin vielä tuohon yllä olevaan pienen huomioitavan... Nämä mensan jäsenluettelot joita välillä pulpahtaa julkisuteen esim hymy lehdessä ynm ovat asteen harhaanjohtavia... Näissä luetteloissa ei siis ole kuin ne testin läpäisseet ketä ovat liittyneet mensa yhdistyksen jäseniksi jne... Sen takia nuo listat ovat siis niin lyhyitä ja niistä puuttuu tuhansittain mensatasoisen älyn omaavia -ainakin 50% testin läpäisseistä suomessa ;) samoin tämän ÄO voi saavuttaa virallisesti hyväksytysti myös parilla vielä laajemmalla testillä ja varmastikaan näistä erikoislahjakkuuksista suurin osa ei koskaan ala mensa yhdistyksen jäseniksi...

        Mutt siis ny kaik naise hakema sitä oikkeest koko tämä maailma älymystö, eliiit miäst ittelles läns-suamest ja etelä-pohojanmaa suunnasta...


      • ei ehkä

        ole sitten niin viisaita, mut onko viekkaus viisautta??;)


      • Mensu??
        ................ kirjoitti:

        Lisäisin vielä tuohon yllä olevaan pienen huomioitavan... Nämä mensan jäsenluettelot joita välillä pulpahtaa julkisuteen esim hymy lehdessä ynm ovat asteen harhaanjohtavia... Näissä luetteloissa ei siis ole kuin ne testin läpäisseet ketä ovat liittyneet mensa yhdistyksen jäseniksi jne... Sen takia nuo listat ovat siis niin lyhyitä ja niistä puuttuu tuhansittain mensatasoisen älyn omaavia -ainakin 50% testin läpäisseistä suomessa ;) samoin tämän ÄO voi saavuttaa virallisesti hyväksytysti myös parilla vielä laajemmalla testillä ja varmastikaan näistä erikoislahjakkuuksista suurin osa ei koskaan ala mensa yhdistyksen jäseniksi...

        Mutt siis ny kaik naise hakema sitä oikkeest koko tämä maailma älymystö, eliiit miäst ittelles läns-suamest ja etelä-pohojanmaa suunnasta...

        Buaahahaa!!
        Mensa on vanhentunut tapa testata ja varsinkin sillä todistella muille, kuinka olen älykäs! Mitäs se muuta olisi, kuin alemuuden tuntua?
        Sekö se on sitä älykkyyttä? Onko älykkyyttä se, että viis veisaa Mensoista?
        Perusteluni, joka löytyy m erään koko maailan tunnetuimpiin kuuluvan älykkyyden tutkijan pro Kari Uusikylän julkaisuista:
        Älykkyyttä on noin 5,5 .. 6 eri lajia, joista numeraaliseen, eli 'paremuusjärjestykseen' voi määritellä vain kahta:
        Numeraalista ja luonnontieteellistä älyä.

        Miten voisit numeroin osoittaa ihmisjoukosta ken on musiikillisesti lahjakas, esim numero 9 ja toinen 8, jne?
        Entäpä tunneäly? Hyvin moni numeraalisesti lahjakas on varsinainen tumpelo tunneälyn tasolla! Hänen lähellään on paha olla. Sekö siis älykkyyttä? Miten laittaisit tunneälyt numerojärjestyksiin? Hyvin monilla urheilijoilla on peliäly, joka liippaa läheltä matemaattista, mutta ei ole tasan sama. Huononkin matematiikan omaava voi olla erinomainen jalkapalloilija - tiimissä. Siinä toimii paljon myös sosiaalinen äly.

        Kumpi on 'älykkäämpi' - maalivahti vai hyökkääjä?
        Jos maalivahti torjuu, eli onnistuu pelin aikana 10 kertaa/laukausta, mutta epäonnistuu, eli ei onnistu torjumaan, 2 kertaa, joten joukkue häviää 0-2. Kun taas hyökkääjä epäonnistuu 10 kertaa, mutta onnistuu 2 maalin tekemisessä. Kumpi on Sankari?
        Mieletäni ei kumpikaan, koska sehän on urheilua, ei sankariutta! Mutta kummanko 'syy' oli joukkueen häviö?
        Älykkyys on moniselitteinen asia..


      • ymmärrän
        Mensu?? kirjoitti:

        Buaahahaa!!
        Mensa on vanhentunut tapa testata ja varsinkin sillä todistella muille, kuinka olen älykäs! Mitäs se muuta olisi, kuin alemuuden tuntua?
        Sekö se on sitä älykkyyttä? Onko älykkyyttä se, että viis veisaa Mensoista?
        Perusteluni, joka löytyy m erään koko maailan tunnetuimpiin kuuluvan älykkyyden tutkijan pro Kari Uusikylän julkaisuista:
        Älykkyyttä on noin 5,5 .. 6 eri lajia, joista numeraaliseen, eli 'paremuusjärjestykseen' voi määritellä vain kahta:
        Numeraalista ja luonnontieteellistä älyä.

        Miten voisit numeroin osoittaa ihmisjoukosta ken on musiikillisesti lahjakas, esim numero 9 ja toinen 8, jne?
        Entäpä tunneäly? Hyvin moni numeraalisesti lahjakas on varsinainen tumpelo tunneälyn tasolla! Hänen lähellään on paha olla. Sekö siis älykkyyttä? Miten laittaisit tunneälyt numerojärjestyksiin? Hyvin monilla urheilijoilla on peliäly, joka liippaa läheltä matemaattista, mutta ei ole tasan sama. Huononkin matematiikan omaava voi olla erinomainen jalkapalloilija - tiimissä. Siinä toimii paljon myös sosiaalinen äly.

        Kumpi on 'älykkäämpi' - maalivahti vai hyökkääjä?
        Jos maalivahti torjuu, eli onnistuu pelin aikana 10 kertaa/laukausta, mutta epäonnistuu, eli ei onnistu torjumaan, 2 kertaa, joten joukkue häviää 0-2. Kun taas hyökkääjä epäonnistuu 10 kertaa, mutta onnistuu 2 maalin tekemisessä. Kumpi on Sankari?
        Mieletäni ei kumpikaan, koska sehän on urheilua, ei sankariutta! Mutta kummanko 'syy' oli joukkueen häviö?
        Älykkyys on moniselitteinen asia..

        Älykkyys tosiaan on niin monimutkainen asia että meidänkin kannattaa luottaa siinä mm maailman tunnetuimpaan ja hyväksytyimpään älykkyyttä mittaavaan testiin jos meillä edes hiukan on suhteellisuudentajua, narsistisen sokeuden sijaan ;)

        Ja se nimenomaan mittaa puhdasta älyä, ei esim muistia, tai musikaalisuutta. Toisaalta juuri klassisen musiikin edustajat ovat kaikkein korkeimmalla lukemilla keskiverrosti, samoin kuin yrittäjät (eli uutta luovat ihmiset). Keskiverto korkeakoulusta valmistuneenhan pänttääjän ÄO on vain n.118 suomen mensan vuosikymmeniä käyttäneellä keskihajonnalla joka muutettiin vasta viime syksynä (pääsy raja silloin siis 149)...eli se tosiaan mittaa puhdasta älyä.

        Ilmeisesti itselläsi ei ole mennyt kovin hyvin testit ;)


      • JuanLoco
        ................ kirjoitti:

        Lisäisin vielä tuohon yllä olevaan pienen huomioitavan... Nämä mensan jäsenluettelot joita välillä pulpahtaa julkisuteen esim hymy lehdessä ynm ovat asteen harhaanjohtavia... Näissä luetteloissa ei siis ole kuin ne testin läpäisseet ketä ovat liittyneet mensa yhdistyksen jäseniksi jne... Sen takia nuo listat ovat siis niin lyhyitä ja niistä puuttuu tuhansittain mensatasoisen älyn omaavia -ainakin 50% testin läpäisseistä suomessa ;) samoin tämän ÄO voi saavuttaa virallisesti hyväksytysti myös parilla vielä laajemmalla testillä ja varmastikaan näistä erikoislahjakkuuksista suurin osa ei koskaan ala mensa yhdistyksen jäseniksi...

        Mutt siis ny kaik naise hakema sitä oikkeest koko tämä maailma älymystö, eliiit miäst ittelles läns-suamest ja etelä-pohojanmaa suunnasta...

        turkulaiset on kuulemma nii hyvillää et tampereen keskimääräinen äo on 75 ja heillä turus sentää huimat 50!!


    • mie vuoan

      Vain tosi nuijat välittää siitä kuinka toiset puhuu. Olen työskennellyt yhteisöissä joissa on
      henkilöitä kaikilta suomen murre alueilta ja joukkoon on sopinut myös ei suomalaisia joiden suomen kieli on ollut vajavaista. Tietenkin jotkut sanat joita emme ymmärrä ja kuulostavat korvaamme hauskoilta herättävät hilpeyttä, mutta ei se sitä tarkoita että henkilö luokiteltaisiin
      sen mukaan kuinka hän puhuu. Tai jos luokitellaan niin silloin vika on luokittelijoissa eikä puhujassa.

      • Muista murteista

        Mutta niinsanottu"helsingin musse" on tyhmää. Sehän ei ole todellista murretta vaan hienostelua.
        NÄIN ON !


      • dsgdsfhfdhdf
        Muista murteista kirjoitti:

        Mutta niinsanottu"helsingin musse" on tyhmää. Sehän ei ole todellista murretta vaan hienostelua.
        NÄIN ON !

        Jos tarkoitat ns. "stadin slangia", niin mitään hienostelua se ei kyllä ole. Se vasta kuulostaakin joltain työläisjunttien katukieleltä.


      • joku ihan muu
        dsgdsfhfdhdf kirjoitti:

        Jos tarkoitat ns. "stadin slangia", niin mitään hienostelua se ei kyllä ole. Se vasta kuulostaakin joltain työläisjunttien katukieleltä.

        Slangia en varmaan oo edes paljoa kuullut, mutta helsinkiläinen jokapäiväinen puhetyyli on kiltisti sanottuna huvittavaa. Se nyt vaan kuulostaa niin tekokaupunkilaiselta vieraan korvaan ja kuten joku aiemmin sanoikin jo: leuhkalta.


    • Täällä Englannissa puhutaan niin useilla murteilla, etten edes kaikkia ymmärrä. Epävarmuudesta kai on kyse, kun murteille Suomessa (Helsingissä) naureskellaan. Mutta ei kannata itse liittyä epävarmojen joukkoihin, vaan olla oma itsensä.

      • Minua ainakin naurattaa se ääkkösetön honottava ja lespaava kehä-kolmosen sisäinen teinimurre.


    • pahalla

      Mutta minua joskus naurattaa toiset murteet (oulua puhun itse), enkä todellakaan pahuuttani sitä tee, ne vain on koomisen kuulosia (varsinkin tampereen seudulla), paitsi savolaiset etoo. Olen töissä kuullut työnjohtajienkin puhuvan murteitaan, enkä ole pitänyt tyhmänä. Enempi tyhmältä kuulostaa kun vasta stadiin muuttaneet yrittää vääntää samalla lailla kuin paikalliset, mikis häetä omaa kotiseutua ? Kyllähän pitemmän päälle tietenkin tarttuu puhetyyli, väkisinkin.
      Ja itse puhun mää ja sää ja tuo ja nuo. Sitä paitsi vaikka oulunseudulta kotoisin olevat puhuisivat "kirjakieltä" esim. poliitikot niin kyllä sen puhetyylistä kuulee että täältähän nuo on.

      • Soundbarrier

        Älä kuitenkaan ihmisiä konnaksi sano etteivät loukkaannu:)


      • etelä-karjalasta

        Teiän murre onkin ihanaa sielä Oulusa ja Keski-Pohjanmaalla! Sielu lepää sitä kuullessa :D. Itse olen pohjois-karjalasta ja vaik miten yrittäisin vääntää tätä etelä-karjalaa, niin aina joku tajuaa, mistä oikein olen kotoisin. Ei murretta saa peitettyä, tunkee tosiaan esiin noilla poliitikoillakin. Sitäpaitsi miust ainakin on ihanaa, kun ihminen puhuu rehellisesti omaa murretta. Ei täällä Suomessa niin erilaisia murteita ole, että tulisi jotain "kielimuureja", ettei itäsuomalaiset ymmärtäisi länsisuomalaisia yms.


      • siitä, onko
        etelä-karjalasta kirjoitti:

        Teiän murre onkin ihanaa sielä Oulusa ja Keski-Pohjanmaalla! Sielu lepää sitä kuullessa :D. Itse olen pohjois-karjalasta ja vaik miten yrittäisin vääntää tätä etelä-karjalaa, niin aina joku tajuaa, mistä oikein olen kotoisin. Ei murretta saa peitettyä, tunkee tosiaan esiin noilla poliitikoillakin. Sitäpaitsi miust ainakin on ihanaa, kun ihminen puhuu rehellisesti omaa murretta. Ei täällä Suomessa niin erilaisia murteita ole, että tulisi jotain "kielimuureja", ettei itäsuomalaiset ymmärtäisi länsisuomalaisia yms.

        niin ihanaa, junttimaiselta kuullostaa. Mutta on tullut eteen tilanteita, joissa toine osapuoli ei olekaan ymmärtänyt. Paras tapaus oli, kun juteltiin kainuulaisten kanssa ja puheltiin sinä riskistä lapsesta, yks kainuulainen siinä sitten totesi: että on kuulemma rsitiriitaiset puheet. No ihmiteltiin, että miten niin, tää alko väittään, että riski on nopea, siinä sitten intettiin puolin ja toisin, miten se asia oikeesti menikään. Mutta ei silti, kyllä nuo kaunuulaisetkin kuulostaa junteilta, mutta ei tyhmiltä.


      • etelä-karjalasta
        siitä, onko kirjoitti:

        niin ihanaa, junttimaiselta kuullostaa. Mutta on tullut eteen tilanteita, joissa toine osapuoli ei olekaan ymmärtänyt. Paras tapaus oli, kun juteltiin kainuulaisten kanssa ja puheltiin sinä riskistä lapsesta, yks kainuulainen siinä sitten totesi: että on kuulemma rsitiriitaiset puheet. No ihmiteltiin, että miten niin, tää alko väittään, että riski on nopea, siinä sitten intettiin puolin ja toisin, miten se asia oikeesti menikään. Mutta ei silti, kyllä nuo kaunuulaisetkin kuulostaa junteilta, mutta ei tyhmiltä.

        On se ihanaa, vaik junttimaiselta kuulostaa. Tulee se kielimuuri joskus kyllä pakosti vastaan. Erään asian yhteydessä eräs teikäläinen kysyi miulta, että käykö? Vastasin että sattuu se. Toinen siihen etteihän sitä voi niin tehä jos se sattuu... Tarkoitin itse että käy, sopii... ;D.


      • mummo

        Savoa kun on puoli Suomea, on Pohjois-, Etelä- ja Itä-Savoa. Mikä niissä etoo? Ilmeisesti se iänikuinen pohjoissavolainen änkyryys. Itse muutin Pohjois-Savoon, olen eteläsavolainen tai keskisuomalainen, kuin sen nyt ottaa. Rajoilta. En ensinnäkään ymmärtänyt (ihan oikeasti kaikkia sanoja) ja sitten mua pidettiin kummallisena... Kyllä tähän tottuu, ei savon murre niin hirveätä ole. Kumma kyllä esimerkiksi Pohjanmaan murre on paljon vakuuttavampaa kuin ikuinen Savon viäntäminen. Olen todennut, että antakee hyvät immeiset savolaisten (pohjois) viäntee ihan sitä ihteensä tai miten se ny männöö. Vaekkei se ihan immeiseltä kuulostakaan.


      • Kainuun mies.
        siitä, onko kirjoitti:

        niin ihanaa, junttimaiselta kuullostaa. Mutta on tullut eteen tilanteita, joissa toine osapuoli ei olekaan ymmärtänyt. Paras tapaus oli, kun juteltiin kainuulaisten kanssa ja puheltiin sinä riskistä lapsesta, yks kainuulainen siinä sitten totesi: että on kuulemma rsitiriitaiset puheet. No ihmiteltiin, että miten niin, tää alko väittään, että riski on nopea, siinä sitten intettiin puolin ja toisin, miten se asia oikeesti menikään. Mutta ei silti, kyllä nuo kaunuulaisetkin kuulostaa junteilta, mutta ei tyhmiltä.

        Riski ei tarkoita Kainuussa nopeaa. Vaan jämptiä.


    • on...

      täynnä venäläisiä ja ruotsalaisia lainasanoja.

      • isintytto

        Sanotaan että ei se Helsingin murrekkaan ole mitään kaunista kuultavaa ja se on kaukana kirjakielestä. Kirjakieli on mielestäni aivan ok.Tosiaan Helsingin murteesta pahimmillaan ei ota tolkkua kukaan eri paikkakuntalainen. Minusta on kaikki murteet omalla tavallaan ihania, eikä niitä tarvitse hävetä tai pilkata.


      • Kolmannen polven stadilainen

        Aika hauskaa että tämäkin asia tuli esiin....ITSE olen töissä Helsingissä, ja alkuperäinen kolmannen polven Stadilainen..niin kuin me itseämme nimitämme,eikä siinä ole sen kummemmin pahaa..kuin ei hyvääkään,,eli en ole mielestäni sen parempi tai viisaampi kuin kukaan muukaan...no työpaikallani on suurinpiirtein 40/60 % jakauma eli meitä stadilaisia on siis vähemmistö..mutta tämä yleinen murteista vittuilu toisia kohtaan tulee valitettavasti näistä 60 prosentista jotka ovat muutaman vuoden täällä pääkaupunkiseudulla asuneet....aidot syntyperäiset arvoja kunnioiitavat stadilaiset eivät ainakaan meillä kuulu tähän vittuilukerhon kärkipäähän.


      • ne on

        Peteliuksen/Mäkelän roolihahmojen kaltaiset, jotka oikeasti jotain 60-luvun stadin slangia vääntää. Yksittäisiä sanoja saattaa olla siellä täällä, mutta syntyperäisilläkin aika 'suomea' puhe kuitenkin.


      • mummo09
        Kolmannen polven stadilainen kirjoitti:

        Aika hauskaa että tämäkin asia tuli esiin....ITSE olen töissä Helsingissä, ja alkuperäinen kolmannen polven Stadilainen..niin kuin me itseämme nimitämme,eikä siinä ole sen kummemmin pahaa..kuin ei hyvääkään,,eli en ole mielestäni sen parempi tai viisaampi kuin kukaan muukaan...no työpaikallani on suurinpiirtein 40/60 % jakauma eli meitä stadilaisia on siis vähemmistö..mutta tämä yleinen murteista vittuilu toisia kohtaan tulee valitettavasti näistä 60 prosentista jotka ovat muutaman vuoden täällä pääkaupunkiseudulla asuneet....aidot syntyperäiset arvoja kunnioiitavat stadilaiset eivät ainakaan meillä kuulu tähän vittuilukerhon kärkipäähän.

        Eikös pitäisi olla viidennen polven stadilainen ja lisäksi kaikki viisi polvea ovat asuneet ja työtä tehneet siellä stadissa ennenkuin voi sanoa olevansa stadilainen.
        Minkäs sille tekee, että piäkaapunkiseudulla asuu noin 80000 savolaissyntyistä vai oliko se jo 90000. Ne on nämä täältä maalta muuttaneet, jotka kehuskelee olevansa stadilaisia.


    • Tietäjä Iän Ikuinen

      Ei kai tuota "murre syrjintää" harrasta muut, kuin Helsingin seudun teeskentelijä pellet ym. vastaavat "wanna be" teeskentelijät.
      Varsinkin sinne muuttaneet juntit harrastavat tuota nälvimistä sekä pienen itsetuntonsa pönkittämistä.

      Aika noloa ja säälittävää sakkia ... :o)

      • Stadilainen

        Hei...Stadilaiseksi SYNNYTÄÄN ei kasveta,joten ..PUHUTAAN ASIOISTA NIIDEN OIKEILLA NIMILLÄ


      • Ehta Stadilainen
        Stadilainen kirjoitti:

        Hei...Stadilaiseksi SYNNYTÄÄN ei kasveta,joten ..PUHUTAAN ASIOISTA NIIDEN OIKEILLA NIMILLÄ

        Jep, stagilaiseks ei voi kasvaa, vaikka moni böndeltä tullut niin aaplaa ja brassailee ku haldaa jotain. Oon gamlalla Kättiksellä födannut ja Kulmilla aina budjannut ja meitä ehtoja ei ooo monta. Musta on emeetä, ku joku bamlaa stadin slangia. Se o heinähattujen vamma, jos ne ei hiffaa, mitä sketsii me heitetään. Voihan budjusta slumpata jonku opuksen esim. slangisanakirjan. Kyllä ne budjusta sellasen blisaa...juu.. Sitten jos jyväjemmareiden pinna rupee kärtsää ne voi aina skujata bilikalla takas böndelle, ei Stadiin oo pakko jäädä...niin ja steissiltä lähtee stogeja takas junttikyliin alvariinsa.


      • Mä Snaijasin
        Ehta Stadilainen kirjoitti:

        Jep, stagilaiseks ei voi kasvaa, vaikka moni böndeltä tullut niin aaplaa ja brassailee ku haldaa jotain. Oon gamlalla Kättiksellä födannut ja Kulmilla aina budjannut ja meitä ehtoja ei ooo monta. Musta on emeetä, ku joku bamlaa stadin slangia. Se o heinähattujen vamma, jos ne ei hiffaa, mitä sketsii me heitetään. Voihan budjusta slumpata jonku opuksen esim. slangisanakirjan. Kyllä ne budjusta sellasen blisaa...juu.. Sitten jos jyväjemmareiden pinna rupee kärtsää ne voi aina skujata bilikalla takas böndelle, ei Stadiin oo pakko jäädä...niin ja steissiltä lähtee stogeja takas junttikyliin alvariinsa.

        Heh, oon landelta Espoosta mut silti snaijasin koko setin mitä sä heitit.

        Älkää vetäkö stadin spedejä dunkkuu, ei ne oo porukkaa runkkuu.


      • efiwhfiuy
        Ehta Stadilainen kirjoitti:

        Jep, stagilaiseks ei voi kasvaa, vaikka moni böndeltä tullut niin aaplaa ja brassailee ku haldaa jotain. Oon gamlalla Kättiksellä födannut ja Kulmilla aina budjannut ja meitä ehtoja ei ooo monta. Musta on emeetä, ku joku bamlaa stadin slangia. Se o heinähattujen vamma, jos ne ei hiffaa, mitä sketsii me heitetään. Voihan budjusta slumpata jonku opuksen esim. slangisanakirjan. Kyllä ne budjusta sellasen blisaa...juu.. Sitten jos jyväjemmareiden pinna rupee kärtsää ne voi aina skujata bilikalla takas böndelle, ei Stadiin oo pakko jäädä...niin ja steissiltä lähtee stogeja takas junttikyliin alvariinsa.

        Tuo stadin slangi on oikeesti ihan utopiaa mulle!=)Menikö se muuten sillä lailla että ihan aito oikea Helsingissä syntynytsanoo stadi ja muut jotka on muuttaneet ruukaa sanoa Hesa?Tuohon slangiin pitäis mulle olla sanakirja=)


      • hekoeheeeeeee
        Mä Snaijasin kirjoitti:

        Heh, oon landelta Espoosta mut silti snaijasin koko setin mitä sä heitit.

        Älkää vetäkö stadin spedejä dunkkuu, ei ne oo porukkaa runkkuu.

        ite viidettä polvea stadilaisia.60l anko pöndet hinaa stokella itteensä tänne ja vittuileen muille.
        slandi 1 ja 2 polven oli käytössä kaupoissa yms.
        sit tuli sää mää kuin niin muuta kummaa sekoilua.
        tsadi on kuulemma stadi?kantsis tziikata,missä se on:)stadilaiset muutti böndelle ja juntit tänne.
        pikkasen perseestä toi systeemi.tyyliin matti maalat on mopo pipo ja pippeli:)


      • muualla savolaisiksi!

        Kun savolaiset pääsee stadiin niin ovat enemmän stadilaisia kuin stadilaiset itse, aidot stadilaiset taas on asiallisia eivätkä morkkaa muualta tulleita!


      • eikös se
        Ehta Stadilainen kirjoitti:

        Jep, stagilaiseks ei voi kasvaa, vaikka moni böndeltä tullut niin aaplaa ja brassailee ku haldaa jotain. Oon gamlalla Kättiksellä födannut ja Kulmilla aina budjannut ja meitä ehtoja ei ooo monta. Musta on emeetä, ku joku bamlaa stadin slangia. Se o heinähattujen vamma, jos ne ei hiffaa, mitä sketsii me heitetään. Voihan budjusta slumpata jonku opuksen esim. slangisanakirjan. Kyllä ne budjusta sellasen blisaa...juu.. Sitten jos jyväjemmareiden pinna rupee kärtsää ne voi aina skujata bilikalla takas böndelle, ei Stadiin oo pakko jäädä...niin ja steissiltä lähtee stogeja takas junttikyliin alvariinsa.

        stadi ole savolaisten ameriikka ? Ja olen kuullut ennenkin, että pahimpia siellä ovat "tullista tulleet" (niin kuin oulusa sanotaan).


      • HaisuliVei
        muualla savolaisiksi! kirjoitti:

        Kun savolaiset pääsee stadiin niin ovat enemmän stadilaisia kuin stadilaiset itse, aidot stadilaiset taas on asiallisia eivätkä morkkaa muualta tulleita!

        Statilaisille ei kannata ryppyillä, taikka ne dokaa sua öögaan ... taikka röökiin ... ;-D


      • 3 polven stadilainen

        ne tänne stadiin muuttaa ja on sit niin olevinaan stadilaist et oksat pois. kallioki on täynnä maalaisia jotka luulee olevansa stadilaisii,mut sit niille alkaa tosissaa puhuu stadin slangii,ni eihän ne raukat ymmärrä yhtikäs miid.Oikeet stadilaiset vähät välittää jos joku puhuu jotain murretta,et kyl ne on nää juntit itte jotka on muuttanu tänne stadiin,ni jaksaa sit nälvii jos oot vaik Kuopiosta. Ku on katos oppinu puhuu hesaa,mut stadin slangist ne ei tajuukkaan sit midis. On monttu auki ja sanoo täh,jos puhut niille stadin slangii.Et älä sekota stadilaii,näihin maalaisiin jotka tänne on muuttanu ja ovat niin stadilaisii et oikein oksettaa.


      • savonia
        muualla savolaisiksi! kirjoitti:

        Kun savolaiset pääsee stadiin niin ovat enemmän stadilaisia kuin stadilaiset itse, aidot stadilaiset taas on asiallisia eivätkä morkkaa muualta tulleita!

        Kyllä sitä jaksetaan savolaisia sitten nälviä koko ajan. Menee kohta pahemmaksi kun helsinkiläisten nälvintä.

        Turha koko ajan savolaisia syyttää helsinkiin muutosta ja apinoinnista koko ajan sillä savolaiset ei todellakaan ole ainoita jotka sinne muuttavat.


      • JuanLoco
        Ehta Stadilainen kirjoitti:

        Jep, stagilaiseks ei voi kasvaa, vaikka moni böndeltä tullut niin aaplaa ja brassailee ku haldaa jotain. Oon gamlalla Kättiksellä födannut ja Kulmilla aina budjannut ja meitä ehtoja ei ooo monta. Musta on emeetä, ku joku bamlaa stadin slangia. Se o heinähattujen vamma, jos ne ei hiffaa, mitä sketsii me heitetään. Voihan budjusta slumpata jonku opuksen esim. slangisanakirjan. Kyllä ne budjusta sellasen blisaa...juu.. Sitten jos jyväjemmareiden pinna rupee kärtsää ne voi aina skujata bilikalla takas böndelle, ei Stadiin oo pakko jäädä...niin ja steissiltä lähtee stogeja takas junttikyliin alvariinsa.

        vuotelkaa vua ni immeisettii suattaa piäst teijjä asijoist selviks ilma vänkärii...


    • on kiva kuunnella

      Älkää luopuko murteista.Murteilla puhujat eivät ole tyhmiä.

      • tittariini

        Olen hyvin ylpeä omasta murteestani,jota puhun päivittäin,vaikka oon asunu täällä Hesassa kohta 8 vuotta.
        Arvostan kaikkia eri murteita.Olen huomannut,että jotkut kuuntelee ihmeissään tätä mun veäntämistä.Mutta mitä siitä,,minä olen minä,ja puhun niinkuin haluan.
        Kaverit on sanoneet ,että olen aito ihminen,reilu,rehti maalainen kaupungissal
        Sellaiseksi tunnen itseni,juureni pysyvät minussa ikuisesti..vaikka olenkin papereissa helsinkiläinen.


    • Nassukka

      Naurettavia sellaiset ihmiset jotka ei osaa arvostaa murteita. Älä ikinä koskaan anna periksi , puhu ja leviästi omalla kielellä, se on rikkaus,minä väännän ainaki pohojanmaan murretta , naurakoot sivistymättömät , itsensä siinä vain munaavat. Sen verran minäkin nauran murteelle, kun kuuntelen ihmisiä jotka asuvat hesassa muutaman kuukauden ,yrittävät vääntää slangia ,ei hirveämpää kuultavaa voi olla ! se jos joku naurattaa ja pidän ihan dorkana niitä tyyppejä..muutenkin stadissa asuvilla valitettavasti hirveen kuulonen murre..sorry..

      • TaikaröNsy

        Itsetunnosta ja kotiseutuylpeydestä pitäisi uskaltaa pitää kiinni.Murre on katoava luonnonvara ja se on surullista.Yleiskieli valtaa.
        Samoin kuin Nassukka,koen naurettavana sen,että ihmiset,jotka muuttavat muualta Helsinkiin,ovat todella "stadilaisempia"kuin "stadilaiset"itse:"Myö mäntiin tösällä himaan".
        Sen ymmärrän kyllä,että ihmisessä on jokin "rytmiikka",joka laittaa puhumaan yleiskieltä tai tiedottomasti matkii murretta alueella jossa oleilee pitempään.
        Olin pohjanmaalla kursseilla ja minulle naurettiin hyväntahtoisesti kun "puhusin" ja "myähästysin" Turun murteella.Tullessani Turkuun,naurettiin kun puhuin Oulun "ilimasta" ja "kahavista".
        Minusta murteet ovat SUURI RIKKAUS.


      • Kielitieteen tohtori
        TaikaröNsy kirjoitti:

        Itsetunnosta ja kotiseutuylpeydestä pitäisi uskaltaa pitää kiinni.Murre on katoava luonnonvara ja se on surullista.Yleiskieli valtaa.
        Samoin kuin Nassukka,koen naurettavana sen,että ihmiset,jotka muuttavat muualta Helsinkiin,ovat todella "stadilaisempia"kuin "stadilaiset"itse:"Myö mäntiin tösällä himaan".
        Sen ymmärrän kyllä,että ihmisessä on jokin "rytmiikka",joka laittaa puhumaan yleiskieltä tai tiedottomasti matkii murretta alueella jossa oleilee pitempään.
        Olin pohjanmaalla kursseilla ja minulle naurettiin hyväntahtoisesti kun "puhusin" ja "myähästysin" Turun murteella.Tullessani Turkuun,naurettiin kun puhuin Oulun "ilimasta" ja "kahavista".
        Minusta murteet ovat SUURI RIKKAUS.

        "Myö mäntiin tösällä himaan".

        Haluaisin tässä yhteydessä korostaa sitä, että huomattavasti aidommalta kuulostaisi:

        Myö mäntiin tösällä himmaan

        tai

        Myö mäntiin tösällä himppaan

        Näin se murre muuttuu Helsingissäkin. Uusi aika uudet murteet, vaikka kyllä kunnon stadin slaagi eikun slande mikä se nyt on kuulostaa aikas maukkaalta. Turun murtees ei siinkkä ol mittä vikka, vaikke mä sit ossakka yhtikäs.


    • ANSKU 64

      Poikani joutui vetämään koulun kevät juhlan kuulutukset sen takia kun hänellä on monenlaista murretta sekasi. Tämä tapahtu Riihimäellä kymmenisen vuotta sitten poikani ollessa 6 lk.
      Olimme muuttaneet Oulunläänistä Porvooseen ja sieltä Riihimäelle.Mie taas itte olen syntyjään Roista joten sitäkin murretta kotona puhuttiin, niin ja kun poika syntyi keskipohjanmaalla. Elikkä murretta tuli ja kun ei sit vielä ole ujo eikä tuppisuu sai poika mieluisan tehtävän päättäjäisissä. Niin että mie ainaki olen sitä mieltä jotta murre on rikkaus ja sitä pitää kunnioittaa. Ps. Nyttemmin asun ite pohjoisessa ja puhun Meän kieltä.

    • Soundbarrier

      Vanha raumanmurre on tietysti kuin riikinruotsia maallikolle, mutta se raumalaisuuden värjäämä suomenkieli on niin hauskan kuuloista, että kapakkatappeluakin luulin leikiksi ja vitsailuksi.
      Kielellistä ja murteellista vitsailua on heitetty aina, mutta ne on kohdistettu ihmisille jotka eivät ole nähneet muuta kuin vessan ja vesipostin omassa pienessä yksiössään siellä jossakin mannisenkadulla helsingissä.
      Ennen kun oli vähän virossakävijöitä, niin nämä "räyhälän rysäpöksyt" ja muut virovitsit olivat "kovaa valuuttaa", mutta kun asiat tulevat tutuiksi, niin sen oikean huumorin osaa erottaa älyvapaiden vedättämiseen tarkoitetusta lumehuumorista.

    • häiritsee

      homogeenistä yhteiskuntaa.

      • Temeskitteeltä

        Vai on ne tyhmäks luokitellu jos puhhuu eri murretta. Mie oon asunu helsingissä kolme vuotta ja puhun edelleen sitä murretta mitä oon oppina puhummaan Kitteellä. Välillä yrittää tulla jottain muuta murretta sekkaan, mutta aika pitkälti jatkan alakuperäsellä murtteellani. Tok eri paikoissa suomea totun eri murteisiin aika nopeasti, mistä tykkeen itte paljon. Eniten tykkeen miten porilaiset ja jyväskyläläiset ja tietysti karjalaiset ja savolaiset puhhuu. Kannattaa vaan pittää omista murteista kiinni.


      • maggi-53
        Temeskitteeltä kirjoitti:

        Vai on ne tyhmäks luokitellu jos puhhuu eri murretta. Mie oon asunu helsingissä kolme vuotta ja puhun edelleen sitä murretta mitä oon oppina puhummaan Kitteellä. Välillä yrittää tulla jottain muuta murretta sekkaan, mutta aika pitkälti jatkan alakuperäsellä murtteellani. Tok eri paikoissa suomea totun eri murteisiin aika nopeasti, mistä tykkeen itte paljon. Eniten tykkeen miten porilaiset ja jyväskyläläiset ja tietysti karjalaiset ja savolaiset puhhuu. Kannattaa vaan pittää omista murteista kiinni.

        Kun kuulen jossain oma murretta se lämmitä sydäntä ja suupielet
        kääntyvät väkisinkin ylös päin. Olen ollut yli 30v. poissa kotiseudultani yritän puhua omalla murteella vaan kaikesta huolimatta se alkaa rapistua. Täytyy välillä käydä Kuopion torilla kertaamassa ja taas on hyvä mieli pitkän aikaa.


      • Porin murteesta
        Temeskitteeltä kirjoitti:

        Vai on ne tyhmäks luokitellu jos puhhuu eri murretta. Mie oon asunu helsingissä kolme vuotta ja puhun edelleen sitä murretta mitä oon oppina puhummaan Kitteellä. Välillä yrittää tulla jottain muuta murretta sekkaan, mutta aika pitkälti jatkan alakuperäsellä murtteellani. Tok eri paikoissa suomea totun eri murteisiin aika nopeasti, mistä tykkeen itte paljon. Eniten tykkeen miten porilaiset ja jyväskyläläiset ja tietysti karjalaiset ja savolaiset puhhuu. Kannattaa vaan pittää omista murteista kiinni.

        Valitettavasti en osaa kirjoittaa murteella, mutta puhua kylläkin. Asenteesi Porin murteeseen oli yllätys, sillä nuorten keskuudessa tehtiin joku vuosi tutkimus, jonka mukaan Porin murre on kamalin murre!


    • kuurankukka

      Itsekkin pääkaupunkiseudulle muuttaneena, en tosin Hesaan =)puhun myös osittain omaa kotiseutuni murretta.Onneksi meillä on työpaikalla myös muualta muuttaneita ja se oma murre tulee esille puheessa.Meidän työpaikalla sille ei kyllä naureta tai pidetä meitä tyhmänä.
      Saadaan ihan vapaasti kiäntää ja viäntää =)tai olla mie ja sie =)
      Mutta, murteethan on valtava rikkaus!
      Kuuleehan sitä täälläpäin bussissa työmatkalla niin monen monta eri kieltäkin, miks ei sitten murteet sinne sekaan mahtuisi?
      Eikun ihan vapaasti vaan sitä murretta puhumaan!

    • Pohjan-Akka

      Mie puhuin tätä hoo-jokhaishen paikan, ja hän sitä savvoo. Joskus kyllä huomasin, että ihan hytkyi...vaikka ei ollut minun jutuissa mitään nauramista. Mutta se oli molemminpuolista, että yhtä hullunkurista oli sekin: 10- 10. kaipa ne savo ja tämä lappi on niitä hasuimpia sitten muiden korvaan. Murteilla puhumisessa on se huono puoli, että jos puhuu ihan vakavia, niin voidaan naureskella. Mutta täysin kirjakielellä puhuminen on hankalaa, se vie kaiken energian.

    • Elekee elekee vuan tuas.

      Elekee elekee vuan tuas. Mittee sittee ruppee valittammaan tuas. Ee kukkaa oo tyhymä joos viäntää omall murteell puhuu.

    • monikossa

      jos kokemus vaan itsestä??? ihme juttuja tänne keksitään melkeen puolväkisin ja vielä etusivulle!

      • Elekee elekee vuan tuas

        Ommoo murret mie vuan viännän. Ruppeehan miettimmään sit. Vappaa mua too Soomi (Suomi)


    • näin son

      eivät varmahankaa tohori, vaikka mä praataan niil' leviää pohojalaasta. Mutta niin son notta ku eivät ymmärrä joka sanaa.. eivät osaa oikiahan paikkahan eres nauraa.. ainakaa sielä staris..
      Oikiastansa son niin notta moni krävää praataamahan vielä jotaki lisää.. son niin maharottoman mukavaa kuulla.. puhu siinä sitte puutaheinää.. sej'jäläkihin ei tosiaankaa tierä, mille nauretahan.. mutten moo ottanu ikinä kluutuhuni tuollaasista.. kut'tierän notta mä teen mitä taharon, muut teköö mitä nosaa..notta ammattitaitua piisaa.
      Äläkää alaakko häpiämähän omia juurianna, se suomalaanen sana "perrkele" auttaa jopa afrikas ku sen sanoo oikeen tosisnansa.. eikä kukaa naura.

    • joku?:?

      vaikka sukujuureni on oulussa ja joensuussa. en oo kommentteja kuullu ainakaan.vaikka väännänki joskus vähä savonmurteella.johtuen äitini oululaisuudesta..ehkä jossain paikoissa on se mätä omena..

      • Elekee elekee vuan tuas.

        Se pittää paikkoosa! Jo vai omaa murre essii ja sit ee tarvii hävetä yht. Ee oo hyv joos omaa murre kuolloo yllättäe. Elekee elekee vuan tuas.


    • hildurvonhopsis

      Työkavereita Helsingissä nauratti, kun kysyin: "Nakkaanko mää menneen nää paperit?". Kysyin työkaveriltani miksi hän nauraa. Hän sanoi: "Hesassa 'heitetään veks' eikä 'nakata menneen':D".

      Asuin 15 vuotta Helsingissä. Tarttuihan se murre.
      Nyt olen asunut taas yli 20 vuotta synnyinkaupungissani Oulussa. Oulu on Suomen paras kaupunki.

      Murteet ovat rikkaus !

      • Elekee elekee vuan tuas.

        Oolu oon Soomin paraas kaapunki! "OOkkona Oolust?" Nee sannoo, ett Ooluss haesoo? Mik siel haesoo sit??? Oolun Käräpät (Kärpät) oon varama ykkönee!!! Onnee vuan Ooluun suunt ja Käräpill!!!


      • ookkonääekkönää
        Elekee elekee vuan tuas. kirjoitti:

        Oolu oon Soomin paraas kaapunki! "OOkkona Oolust?" Nee sannoo, ett Ooluss haesoo? Mik siel haesoo sit??? Oolun Käräpät (Kärpät) oon varama ykkönee!!! Onnee vuan Ooluun suunt ja Käräpill!!!

        koo yy är vee ää tee, kärpät!


      • allekirjoittais
        Elekee elekee vuan tuas. kirjoitti:

        Oolu oon Soomin paraas kaapunki! "OOkkona Oolust?" Nee sannoo, ett Ooluss haesoo? Mik siel haesoo sit??? Oolun Käräpät (Kärpät) oon varama ykkönee!!! Onnee vuan Ooluun suunt ja Käräpill!!!

        tuota, että oulun paras kaupunki. Toisen polven ex-oululaisena, väitän kyllä, että kun oulusta pääsee pois ei sinne kaipaa. Paska kaupunni, joka haiseeki pahalle, oulusa haisee stora enzo, kemira ja taskilan jäteveden puhistamo, siinä paskanhajun sekamelskassa ei pysty oleen eikä sitä pääse pakoonkaan, rusko/kuivasjärvi alueella on tietenkin vielä kaatopaikka. Että tervemenoa tutustuun, hajuun, tosin silloin kun olin penska niin olihan kajaani oy:kin vielä tuoksahtamssa.


    • murtaen...

      Kaikki aitous, alkuperäisyys, avoimuus ja jalat maassa kulkeminen lisää omaa ajattelua ja ympäristön havainnointia.

      Sen sijaan valtavirran mukaan taipuminen, matkiminen, ihanteiden ja roolimallien haku muualta kuin omasta itsestään johtaa aivottoman robottikansalaisen syntyyn jolla ei ole mitään annettavaa kenellekään.

      Esim. valtaosan pk-seudulla työssä käyvien ihmisten energia hukkuu uraputkiin ja asuntovelkojen kanssa painiskeluun. Kaikki muuttuu pinnalliseksi ja stressaavaksi.
      Stressihormonien kourissa painivat ihmiset eivät ole fiksuja, heillä ei ole aikaa eikä työkaluja siihen.

      Eli mutkien kautta: Aidot ihmiset joilla on aikaa ajatella, puhuvat he mitä kieltä tai murretta hyvänsä, pesevät pinnalliset kirjakielipellet mennen tullen lajissa kuin lajissa, ja ovat lisäksi onnellisia ihmisiä. Ite!

    • savolainen on in

      Tere!

      Miusta on mukavoo, kun piäsöö oikein viäntämään kokkouksissa omalla murteellaan.
      Siitäkin huolimatta olen ollunna puheenjohtajana, en usko että murre tekee kenestäkään sen tyhmempää. Omaan korvaan kirjakieli tai esim stadin slangi kuulostaa todella tyhmältä, mutta asioin heidänkin kanssaan sujuvasti.

      Olen kyllä kuullut seläntakana mie sie keskusteluja, mutta olen ajatellunna että ovat katteellisia kun ei ole edes kielen rikkautta;)

      • Elekee elekee vuan yuas.

        See piittää paikoosa! On see nii kivvoo ku suapi viäntee ommoo murret. Ee kukkaa oo tyhymä joos puhhuu todellaakin ommoo murret. Jaa savvolaeset nee oon nii savolaesii, aena.


    • Jozu

      Olen vissiin suomen kielen sekakäyttäjä ko puhun välliin miten sattuu. Imen itteeni nähtävästi meleko helposti eri murteita ja tyylejä puhutella. Olen asunu vähän joka puolella suomea ja jok paikast on jottain jääny päälle. Nykyään tää pohojosen miet,siet ja h:n päälle jok päiväses käytös. Sulaudun sakkiin.
      Minnuu ei kauheesti oo työpaikois morkattu tai ylleensäkkää sanottu mittää puheistani. Asiakkaat tuntuu vaan tykkäävän ka työkavereilla on hauskaa ko vitsiä vääntää. Mut tietenkii hieman virallisimmissa kekusteluissa käytän "yleis-suomea" ett mut otetaan vakavasti ja viel ymmärrettään.
      nih.

      • Elekee elekee vuan tuas.

        Sittee mittee sattuu. Tulemmaa miel. See on miun meelipite. Elekee elekee vuan tuas. Aloottakkoo muurre kilipaelut, ett kell oon parahaen muurre.


    • Nimetön

      Se on toisen typeryyttä,joka toista alkaa arvostelehan murthen käytön perusteella nih.

      • Elekee elekee vuan tuas.

        Ookeess oot! Jaa palajoh!!! Hyvvee kanna ottoo siult.


    • esko.

      Täytyy todeta, että kuulostaa varsin tyhmiltä ja pikkusieluisilta nuo arvostelijasi. Itse pyrin kaikessa olemaan oma itseni, enkä peittele murrettanikaan. Kielenkäyttöni ovat silti yliopistomaailmassakin hyväksyneet. Toisaalta, opintojen aikaan on tavannut suurelti muitakin, jotka eivät väännä pakolla kirjakieltä edes seminaareissa.

      • ovat perkele

        eikö kuulosta tyhmältä häh!

        MIE PIJÄN TÄN KIRIJAN KÄJES

        VITTU HÄH!


      • esko.
        ovat perkele kirjoitti:

        eikö kuulosta tyhmältä häh!

        MIE PIJÄN TÄN KIRIJAN KÄJES

        VITTU HÄH!

        Ei, vaan se vaan osoittaa että ihminen osaa ja uskaltaa olla juuri sitä mitä on, eikä yritä teennäisesti luoda itselleen imagoa siten millä tavalla puhuu. Ihmiset jotka ov at aiemmin puhuneet murretta ja esimerkiksi vuoden päästä "kirjakieltä", osoittaa sen että jollain tapaa on pissi ja ego kihahtanut päähän. Eli vastaus on kysymykseen, että ei kuulosta tyhmältä.

        Tuo sinun esimerkkilauseesi ei muuten ole relevantti, vaan sekoitus vähän useammastakin murteesta. ;)


      • Elekee elekee vuan tuas.
        esko. kirjoitti:

        Ei, vaan se vaan osoittaa että ihminen osaa ja uskaltaa olla juuri sitä mitä on, eikä yritä teennäisesti luoda itselleen imagoa siten millä tavalla puhuu. Ihmiset jotka ov at aiemmin puhuneet murretta ja esimerkiksi vuoden päästä "kirjakieltä", osoittaa sen että jollain tapaa on pissi ja ego kihahtanut päähän. Eli vastaus on kysymykseen, että ei kuulosta tyhmältä.

        Tuo sinun esimerkkilauseesi ei muuten ole relevantti, vaan sekoitus vähän useammastakin murteesta. ;)

        Jooka paekan ossooja jaa teekijä. Kiitoos vuan hianost kehusta "erii murrteit osaammissen taitojast" siul. Veelä keerran ee kukkaa oo tyhymä joos viänt ommoo murret. Ee mikkää releevuantti. Onnee ja kovvoo kaikl ommaa murt puhujiille!


    • murretta puhuvil

      murteet on ihanii
      ihana lukee niit täält =)

      • Elekee elekee vuan tuas

        Oekeessa oot!!! Eeri murtt oon kaekk yhtää hyvvii jaa hianoo kuunnell, Näe oon tilaanne. JAA EENNEEN KAEKKEE TÄRKKEIT!!!


    • varsinaissuomalaine savolaine

      No, riippuu varmaan työpaikast. Mää oo markkinointitehtävis keski- ja pohjois-Suomessa ja kyl mää hyvi juttuu tuun asikkaire kans.

      Täällä kotipuolessani varsinais-suomessa kyl heti huomattaan, että mää en oo täält vaan jostai kauempaa ku puhun nii savvoo. Vuan, kyllä minun savon murre on viäntynnä nyt vielä vaekeemmaks ko oon alakana määkimään ja jättämä sanoist lopu valla poies.

      Joku asiakas sanoskii, että mää puhun matkasuomen murretta ko vähä viel pohojolaisittain korostin ko siel nii paljo käyn myös :D

      Kyllä stadinslangi kuulostaa ihan yhtä murteelta ku muutki murteet. Ja kirjakieltä puhuvilla on usein niin huono itsetunto, että täytyy yrittää hienostella ja kuulostaa ainakin itsestä paremmalta kuin onkaan. Minut on kyllä aina kaikissa töissäni hyväksytty omaa murretta puhuvana persoonanan ja kai ihan pidettykin työkaveri ja hyvä työntekijä olen ollut. Älykkyyttä, mihin tyhmyys liittyy, sitä ei kukaan koskaan ole kyseenalaistanut edes asiantuntijatehtävissä ja asiani olen omalla murteellani esittänyt. Kyllä se niiden omassa kovien välissä on se tyhmyys ja heikko itsetunto, jos ketään murteen mukaan arvostelee!

    • Mää ja sää

      Ei pidä pahastua, mutta minä itse pidän ihmistä joka käyttää "miä", "siä" -sanoja maalaisina. En voi sille mitään. Ihan hauskahan sitä murretta on kuunnella, mutta kun se on sellaista nopeata "puputtamista". Mutta se olkoon teidän murteen tyylinne puhua ja olkoon se sellainen jatkossakin.

      • rokkaa...

        Aika suppeaa ajattelua ajatella kaikkia ''mää ja sää''-murretta puhuvat maalaisiksi. Haluaisin tällaisen maantieteellisen faktan kertoa sinulle, että Helsinki,Vantaa ja Espoo eivät ole suomen ainoat kaupungit. Eikä maalaisissa mitään pahaa olekkaan, ja minun mielestäni se on itsestään selvyys, eikä sitä pidä erikseen mainita ''en millään pahalla''-kommenteilla.

        Itse olen Pohjoisesta kotosin muuttanu Etelään töitten perässä ja minua ei kirveelläkään saa puhumaan muuta kuin omaa murretta. Toki slangisanoja tarttuu...Onhan Helsingin puhetyylikin murretta, ei se todellakaan ole sitä oikeaa äidinkielellistä suomea.

        Minäkin olen saanu kuulla kommentteja murteestani mutta ylpeänä rinta rottingilla annan palaa vaan. Suurimmaksi osaksi voin kyllä sanoa että ihmiset ovat pitäneet siitä...annetaan kaikkien kukkien kukkia!


      • esko.
        rokkaa... kirjoitti:

        Aika suppeaa ajattelua ajatella kaikkia ''mää ja sää''-murretta puhuvat maalaisiksi. Haluaisin tällaisen maantieteellisen faktan kertoa sinulle, että Helsinki,Vantaa ja Espoo eivät ole suomen ainoat kaupungit. Eikä maalaisissa mitään pahaa olekkaan, ja minun mielestäni se on itsestään selvyys, eikä sitä pidä erikseen mainita ''en millään pahalla''-kommenteilla.

        Itse olen Pohjoisesta kotosin muuttanu Etelään töitten perässä ja minua ei kirveelläkään saa puhumaan muuta kuin omaa murretta. Toki slangisanoja tarttuu...Onhan Helsingin puhetyylikin murretta, ei se todellakaan ole sitä oikeaa äidinkielellistä suomea.

        Minäkin olen saanu kuulla kommentteja murteestani mutta ylpeänä rinta rottingilla annan palaa vaan. Suurimmaksi osaksi voin kyllä sanoa että ihmiset ovat pitäneet siitä...annetaan kaikkien kukkien kukkia!

        Tampereella puhutaan mää-sää -tyylillä paljon. sieltä suunnasta on muutamia opiskelukavereita.


      • Elekee elekee vuan tuas.

        Kelepoik vaikk: "Mie jaa Sie"??? Jok Ihm oon yht arvookas. Ee puuhe tyyllii sua pilikataa.


      • Elekee elekee vuan tuas.
        rokkaa... kirjoitti:

        Aika suppeaa ajattelua ajatella kaikkia ''mää ja sää''-murretta puhuvat maalaisiksi. Haluaisin tällaisen maantieteellisen faktan kertoa sinulle, että Helsinki,Vantaa ja Espoo eivät ole suomen ainoat kaupungit. Eikä maalaisissa mitään pahaa olekkaan, ja minun mielestäni se on itsestään selvyys, eikä sitä pidä erikseen mainita ''en millään pahalla''-kommenteilla.

        Itse olen Pohjoisesta kotosin muuttanu Etelään töitten perässä ja minua ei kirveelläkään saa puhumaan muuta kuin omaa murretta. Toki slangisanoja tarttuu...Onhan Helsingin puhetyylikin murretta, ei se todellakaan ole sitä oikeaa äidinkielellistä suomea.

        Minäkin olen saanu kuulla kommentteja murteestani mutta ylpeänä rinta rottingilla annan palaa vaan. Suurimmaksi osaksi voin kyllä sanoa että ihmiset ovat pitäneet siitä...annetaan kaikkien kukkien kukkia!

        Ookeessaa oot! Hianoo ett tiäl oon sammoo arvoo tykk ihimiisiää!!! Kiitoos siul vuan!!! !!! Tää koommeenttisii laettaa syvämen sykkii jaa see tiet sit, ett antoo vuan elämee lissee ja Mualimma pyerii hyvvii.


    • ...heili karjalasta...

      Enpä voi väittää et miun puhetyyli olis vaikuttanu mitenkään siihen miten minuun suhtaudutaan. Aluksi tulee kommentteja tyyliin, "kuulostaa oudolta",mukavalta,kotoisalta"...

      Pienen totuttelun jälkeen kukaan ei edes huomaa,tietoisesti en pyri puhetyyliäni vaihtamaan mutta tarttuu se puolin ja toisin :)

      Työssäni kohtaan paljon muualta suomesta pääkaupunkiseudulle muuttaneita ihmisiä joten heidän joukossaan tulen hyvin ymmärretyksi...

      Elän ja asun täällä pääkaupunkiseudulla syntyneen ja kasvaneen puoliskoni kanssa ja kuinkas ollakkaan miten mie tai sie luiskahtaakaan hänenkin suustaan yhdentoista yhteisen vuoden jälkeen. Vieraammalta tuntuu minusta sanoa mä tai sä....

    • Mietaaki

      Juha Mieto kun eruskunnas puhuu, ni jo sitä kuunnellahan. Vaikkeivät Helesingin herrat tolis samaa miältä, (emmäkää sen kepulaase kans oo) niin Jussia siteeratahan! Eikä kukaa pirä sitä tyhymänä. Jos joku pitää, son itte! Ovelia non, kepulaaset. Mutta sonkij jo toine juttu.
      Murresta vaan ja reiruhun, nottei trenkää ruveta rikuneeraamahan, vaikkei pääsiskää aina träillen!

      • Pohjan-Akka

        Eikös net sielä etuskunnassa hääy kirjottaa Mieton porinat murtheela ylös, jostaki luin että son niin. Parakraaffit ei muuten täyty, net häätyy mennä pilikulhen asiat sielä.

        MIEKÖ pääsisin puhuhman etuskunnan pöntöstä, niin molen meleko varma ettei riittäs etuskunnassa asiantuntemusta skriivaahman hoota oikeishin paikhon. Mithän tulis, silimät ymmyrkäisinä vahathais. aivan menis möllösmaile kaikki porinat. Perkellettäkhäs siittä tulis. Mithän net etelän herrat ymmärä politiikasta.


      • sitä lointelet...
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        Eikös net sielä etuskunnassa hääy kirjottaa Mieton porinat murtheela ylös, jostaki luin että son niin. Parakraaffit ei muuten täyty, net häätyy mennä pilikulhen asiat sielä.

        MIEKÖ pääsisin puhuhman etuskunnan pöntöstä, niin molen meleko varma ettei riittäs etuskunnassa asiantuntemusta skriivaahman hoota oikeishin paikhon. Mithän tulis, silimät ymmyrkäisinä vahathais. aivan menis möllösmaile kaikki porinat. Perkellettäkhäs siittä tulis. Mithän net etelän herrat ymmärä politiikasta.

        Etkö siekhän persuoma ossaa antaa arvua toisile! Sie olet kyllä jääny sivistymäti, emäkä metkhän joka sanhan hoota pistä! Tet oletta nii päntiönä sen Soininna perhän, ko mies vain patvii ko RuunaEllin porsas. Ja suu puhhuu tavisten murhela, vaikko Herra ja maisteri!
        Ettäkä tetkhän silä eänkielellännä oikian Lapin murthan pääle mithä tiijä!
        Methän olema valinhet sinne Arkatian mäjele parhat voimat! Net olema ite saanhet listasta ruksata. Net Lapista valitut eivät taija olle oikeita Lapin ossaajia. Vaasasta sielo naine, jonka juuret ovat Lapisa, isäsä noitien peruja ja äitisähi suvun juurekset menet Norjhan asti. Luje vaikka tiejot: www.miapetra.net
        Son kule jo läppinä imeny kampsut, poronkuut, pykälänisut, kopara- ja kuivalihavellit.
        Ja siitä hoon paikasta: Häätyykö siittä nii pilikunpaikkaa hakia? Yks ämmi pistää sen toishen paikan ko joku poromies.


      • Pohjan-Akka
        sitä lointelet... kirjoitti:

        Etkö siekhän persuoma ossaa antaa arvua toisile! Sie olet kyllä jääny sivistymäti, emäkä metkhän joka sanhan hoota pistä! Tet oletta nii päntiönä sen Soininna perhän, ko mies vain patvii ko RuunaEllin porsas. Ja suu puhhuu tavisten murhela, vaikko Herra ja maisteri!
        Ettäkä tetkhän silä eänkielellännä oikian Lapin murthan pääle mithä tiijä!
        Methän olema valinhet sinne Arkatian mäjele parhat voimat! Net olema ite saanhet listasta ruksata. Net Lapista valitut eivät taija olle oikeita Lapin ossaajia. Vaasasta sielo naine, jonka juuret ovat Lapisa, isäsä noitien peruja ja äitisähi suvun juurekset menet Norjhan asti. Luje vaikka tiejot: www.miapetra.net
        Son kule jo läppinä imeny kampsut, poronkuut, pykälänisut, kopara- ja kuivalihavellit.
        Ja siitä hoon paikasta: Häätyykö siittä nii pilikunpaikkaa hakia? Yks ämmi pistää sen toishen paikan ko joku poromies.

        tet oletta vähän pruntinreiästä syötettyjä, molen huomanu sen jo ajat sitten...mitä on vasthan tullu. Vähän katheellisia ja muutenki ahasmielisiä. Met torniojokivartiset, met olhan kansainvälisiä. Piä perkehleen persus sielä kepulaisten taskuissa...senki lappalainen! Tartte tullatänne suuta soithan. Haluaksie tapela? Mie en tuomosten äläskelposten kans ala millekhän, painu jalkoisti siittä kriinamasta. itte olet pörrö!


      • tunsinpa piston
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        tet oletta vähän pruntinreiästä syötettyjä, molen huomanu sen jo ajat sitten...mitä on vasthan tullu. Vähän katheellisia ja muutenki ahasmielisiä. Met torniojokivartiset, met olhan kansainvälisiä. Piä perkehleen persus sielä kepulaisten taskuissa...senki lappalainen! Tartte tullatänne suuta soithan. Haluaksie tapela? Mie en tuomosten äläskelposten kans ala millekhän, painu jalkoisti siittä kriinamasta. itte olet pörrö!

        vielä puremattomissa pallukoissani, kun sanoit meitä katheellisiksi ja ahdasmielisiksi. On se vähän niinkin.

        Ajat sitten sinäkin lienet tajunnut, että suurin osa meistä on samoja itä-puolisaamelaisia,ja Ruohtan puolella sama juttu, kuka 1/2, kuka 1/16 kuka 1/48 osuudella, meillä Aulangolle ja Laatokan rannalle asti.


      • Pohjan-Akka
        tunsinpa piston kirjoitti:

        vielä puremattomissa pallukoissani, kun sanoit meitä katheellisiksi ja ahdasmielisiksi. On se vähän niinkin.

        Ajat sitten sinäkin lienet tajunnut, että suurin osa meistä on samoja itä-puolisaamelaisia,ja Ruohtan puolella sama juttu, kuka 1/2, kuka 1/16 kuka 1/48 osuudella, meillä Aulangolle ja Laatokan rannalle asti.

        itte asiassa, mole tuntenu ko 2 teikäläistä. Voi olla pieni otanta. Mutta itte aloit! Lapin ihmisissä on semmosta synkkää...On hyät ja huonot puolet tässäki kulttuurissa, näin son. Mutta jääkhön tämä tähän. Annethanpa olla.

        Rehellisiä, mutta perkehleen katheellisia.


      • jälkikirjoitus, murteellisesti
        tunsinpa piston kirjoitti:

        vielä puremattomissa pallukoissani, kun sanoit meitä katheellisiksi ja ahdasmielisiksi. On se vähän niinkin.

        Ajat sitten sinäkin lienet tajunnut, että suurin osa meistä on samoja itä-puolisaamelaisia,ja Ruohtan puolella sama juttu, kuka 1/2, kuka 1/16 kuka 1/48 osuudella, meillä Aulangolle ja Laatokan rannalle asti.

        Post Scriptum. Koko maailmassa minun ahtaan havaintokykyni mukaan vallassa olemattomilla on taipumuksena kääntyä vallassa olevien kielen puhujiksi.

        Viimeisimmän herätyksen tälle kannalle sain lukemalla Marjut Aikion tutkimuksen nimeltä Saamelaiset kielen käännön kierteessä, jossa hän minulle vähän liian vaikean matematiikan avulla kertoo kahden suomen puoleisen lapinkylän nopeasta kielenvaihdosta saamesta suomeksi.

        Enkö ymmärtänyt kaikkea? No en, mutta ymmärryksen puutehan ei ole koskaan uskomista estänyt. Eräs tiede esimerkiksi esitti dogmina, että yksi 1 on jollakin hyvin mystisellä tavalla samalla kolme 3, ja ja ja kaikki sen uskovat, minä myös.


    • rikkaus,ja

      niitä on hauska kuunnella, itse puhun savvoo, hiljoo ja kovvoo :)

    • iiiiiiiii

      Maassa maan tavalla ja seudulla seudun tavalla.

      Suomalaiseen luonteeseen ei kuulu minkään asian ylikorostaminen. Niin myös kotiseudun murteen intomielistä vääntämistä pidetään toisella murreseudulla enemmän tai vähemmän häiritsevänä, itsensä tehostamisena. Ei ihme että alkaa pitemmän päälle ärsyttämään.

      Sinänsä nauraminen ei ollenkaan aina ole pilkallista, joku murre ilmaisu vaan saattaa kuullostaa hauskalta, ei sen kummampaa. Mutta jos puheessa ei esiinny ollenkaan paikkakunnalle ominaisia ilmaisuja, ollaan taas siinä kotiseutumurteensa ylistämisen tilanteessa joka voi alkaa ärsyttämään. Henkilöstä syntyy mielikuva että hän ei halua kuulua porukkaan.

      Kyllä puheesta saa murteen tunnistaa, se ei haittaa, mutta oikein pieteetillä viääntämine ja kiääntämine tai slangi-sanojen viljely ei välttämättä kuulu edes kyseisen murrealueen omaan arkikieleen.

    • Tuo nyt on taas eteläläisten typeryyttä. Itse ne tyhmiä ovat, jotka murretta pilkkaavat. Ei ihmisen tarvitse syntyperäänsä salata, heitä helevettiin mokoma haihatus!

      • o omansa

        Eteläs o omat murtenssa :)
        Jokasil on omansa joten kuka tuollasii keksii?
        Joku 7päevää juaru juttu taese^^


    • murreherkkä..nä

      Mä nautin eri murteiden kuuntelusta. On jotenkin mahtavaa, kun joku viäntää oikeen kunnolla!!!
      Ite olen hämeessä syntynyt ja länsirannikolle muuttanut. Meillähän ei ole mitään murretta. Pitäis asua Raumal tai Turkkuses tai Pohojanmaalla...puhumattakaan itäsuomesta!!!

      Puhukaa kaikki just sillä kielellä minkä äidinmaidosta ootte oppineet. Ne jotka siitä suputtaa on kateita, kun niillä ei ole mitään "omaa".

    • jv1

      Määkö tyhymä, nyt en kyllä ymmärrä???

    • KSusa

      Minusta murteet tuovat väriä elämään ja kanssakäymiseen - puhukaa immeiset kotomurrettanne! (En nyt ihan kyllä tarkoita, että myös savoa pitäisi puhua jos on savosta... Jossain siinäkohin mulla menee raja. Hirveen kuulosta melskausta eikä sanojen sisällöstä saa selvää.)

    • ei sitten

      ja ärsyttävän kuuloista. äänen painotukset ja lainasanatko sen tekevät. jag tar min känny och ringa sulle!

    • esko.

      Samahan on joka maassa. Jotkut oudoksuu murteilijoita. Saksassa esimerkiksi pohjoisen ja etelän välillä on suuria eroja, puhumattakaan Itävallasta ja Sveitsistä. Sveitsin murteissa onkin tosi isoja eroja.

    • mulgukka

      koskaa vaan naura, ei ainaskaa päin pläsii.
      Kummottos teil siäl savoos oikke meinataa, ku tommottis ilkutaa.

      kyl määki turuus.

      • järkyttäväääää

        Savolaiset ei pelkästään "viännä" vaan ne huutaa ja helevetin kovvoo. Ei jaksa, ei. Mutta rikkain ja miellyttävin oh ehrottomasti pohojammaan murre. Stadin slangi pakostikin tarttuu kun täällä asuu ja elelee.


      • savolainen--
        järkyttäväääää kirjoitti:

        Savolaiset ei pelkästään "viännä" vaan ne huutaa ja helevetin kovvoo. Ei jaksa, ei. Mutta rikkain ja miellyttävin oh ehrottomasti pohojammaan murre. Stadin slangi pakostikin tarttuu kun täällä asuu ja elelee.

        "Savoin viäntämiset
        Kirjoittanut: järkyttäväääää 19.9.2008 klo 12.09


        Savolaiset ei pelkästään "viännä" vaan ne huutaa ja helevetin kovvoo. Ei jaksa, ei. Mutta rikkain ja miellyttävin oh ehrottomasti pohojammaan murre. Stadin slangi pakostikin tarttuu kun täällä asuu ja elelee."

        Älä yleistä.


      • JOO...
        järkyttäväääää kirjoitti:

        Savolaiset ei pelkästään "viännä" vaan ne huutaa ja helevetin kovvoo. Ei jaksa, ei. Mutta rikkain ja miellyttävin oh ehrottomasti pohojammaan murre. Stadin slangi pakostikin tarttuu kun täällä asuu ja elelee.

        JA MONENKOHAN SAVOLAISEN KANSSA OLET OIKEASTI JUTELLUT ETTÄ VOIT SANOA NOIN?


    • lfskhgzdföh

      mie ainaki oon ylypee miun savolaisuuesta enkä sitä myöskään peittele. Mut on kyllä pitäny iha kiinnittää huomioo et murre säilyy ku tampereelle muutin, välillä ruppeen määkimään iha vahingossa. ei sillä et tampereen murteessa mittää vikkaa ois, en vaa oo tamperelainen ni siks tuntus tyhmäle puhhuu mää ja sää.

      Mut ei kait sillä loppupeleistä oo mittää väliä mite puhhuu, kuha selevää saa!

      • -lainen

        sanoo, kun televisiosta tulee uutiset ja sää?

        jaa mää vai!


      • poiminnassa

        aikoinaan, oli naurussa pitelemistä (suonenjoella, tietenkin), tosi tylyjä ihmisiä ja ne ruoat, ei rieska ole mikään limppu.


    • Ihmiset

      Ei osaa muuta kun tätä pitkä sanasta Suonmia!!!!!

    • tytti

      niin ajattelevat. Minusta on hauska kuunnella eri murteella puhuvia.
      Ei ole tullut mieleenkään, että olisivat muita tyhmempiä. Ne jotka niin ajattelevat menköön omaan yksinkertaisuuteensa.

      • L.I

        olen kanssasi samaa mieltä.
        mitä häpeämistä muka murteesta on?
        käyttäkää sitä ettei se häviä kokonaan pois.


    • hilima

      yks pohojalaanen ystävättäreni (jonka ulkonäkö oli malli-luokkaa) sanoi taksimiehelle että: "kaupoolle"
      ja hyvin ymmärsi meidät.

    • #¤%&()()

      joo, totta toikin. Mä asun Oulussa, mutta en puhu
      juurikaan Oulun murretta.....pikemminkin Kuopion
      murre on pureutunut muhun, kun mun sukuani on asu
      nut siellä......................
      Meidän työpajassa on yks venäläinen nainen, joka
      puhuu ja ymmärtää täysin suomeakin....vähän aikaa
      sitten siellä oli yks toinen venäläisnainen, se tosin puhui todella huonoa suomea, ei juuri ollen
      kaan....ne kaks puhui vaan omaa kieltänsä siellä eikä me muut huoneesa olijat ymmärretty mitään ni
      iden puheista................mutta ei me myöskään
      kiusattu heitä siitä...........kiusaaminen on kie
      llettyä sekä koulussa että työpaikoilla ! oli sit
      ten mistä tahansa päin maailmaa kotosin, kunhan puhuu ja ymmärtää 100 % suomeakin. Murretta saa toki puhua, kunhan sitä ymmärtää.....

      • se kuulostaa

        aika koomiselta ja rumaltakin, kun oikein joku vääntää leveästi savoa ja jos vielä ko. ihmisellä on ruma puheääni. Sanotaan, että ei tee kyllä minuun positiivista ensivaikutusta.

        Sitten on ihan eri asia se, mitä se ihminen sitten myöhemmin, kun hänet oppii tuntemaan!


    • Itse Rajatapaus

      Suomessa nauretaan jopa sille kun naapurikunnasta tulee murretta puhuva ihminen.
      Kun naapurimaasta tullaan kyläilemään, sitä sanotaan leuhkaksi kun ei osaa suomea muka. Jos puhuessa väliin tulee murresana tai jopa asuinmaansa sana (asuu naapurimaassa) niin sitä pitäisin ihmisessä kansaivälisenä merkkinä.
      Sellaisella ihmisellä on muutakin kokemusta takataskussaan kun vain omalla maitolaiturilla opitut sanat.
      Eri murteella puhuvat ihmiset, samoin ulkomaalaiset tuovat väriä maan ei kehittyneeseen kansaivälisyyteen.

    • höh

      Murre herättää aina mielipiteitä. Itse olen kotoisin Hämeestä ja asunut jo Satakunnassa, Keski-Suomessa, Savossa ja nyt Pohjois-Karjalassa. Kun muutin savoon ja se murre alko tarttuun niin oma veli oli vihainen jos puhelimessa puhuin savon murretta, sitä otti päähän kun ei itte osannut. :) Savossa ja muuallakin on aina löytynyt ihmisiä jotka on jaksanut ihastella sitä kun puhun erilailla. Tosin mulle tarttuu kyllä eri murteet liiankin äkkiä.

      Aina löytyy ihmisiä jotka naureskelee kun puhut erilailla. Oon tullut huomanneeks, mutta mä nauran takaisin. Jos on niin pikkumainen, että alkaa siitä pilkata niin vois vähän katsoa peiliin. Erilaisuus on oikeastikin rikkaus.

      Mutta siinä on kyllä jokin juttu, että ei oteta vakavasti kun ei puhu samalla tavalla. Ehkä se on sitä ylpeyttä, että meillä osataan paremmin ja jos joku muu sanoo jotain niin ei oteta vakavasti. Näihin asioihin kätkeytyy paljon taka-ajatuksia.

      Puhu sinä vaan miä ja siä!

    • dsgsdfg

      Tässä ketjussa on esiintynyt ihmeellistä kaksinaismoralismia; puolustellaan ja ihannoidaan murteita, mutta samalla lytätään stadin slangi maan rakoon. Onhan stadin slangikin oma murteensa ja arvokas suojeltava. Se on osa suomalaista kulttuuria eikä sen arvottomampaa kuin muutkaan murteet.

    • Minun korvaani useimmat murteet kuulostavat oikein mukavilta. Tuntuu, että murretta puhuvat ihmiset ovat "enemmän suomalaisia" kun kovasti kirjakieltä puhuvat. Alueella, missä olen asunut koko ikäni puhutaan yleiskieltä, ja minua on aina harmittanut, etten itse puhu murteella. Se kuulostaa persoonalliselta ja rennolta. Pohjanmaan murre on minusta oikein seksikästä. :)

      Poikaystäväni on Kuusamosta kotoisin, ja vaikka hän on asunut kymmenisen vuotta etelässä, on murre juurtunut niin syvään että se kuuluu korostuksessa, vaikka sanat ovatkin samoja kuin mitä pääkaupunkiseudulla käytetään.
      Hän on kertonut, että ainoa reaktio, mitä hänen murteensa on saanut aikaiseksi, on luottamuksentunne; Työpaikoilla häntä on alusta asti pidetty vastuullisena ja luotettavana "pohjoisen miehenä". :) Ainakaan häntä ei ole koskaan syrjitty murteen takia.
      Mitä nyt esim. Helsingin yökerhoissa "tosistadilaiset" nuoret miehet ovat tulleet haastamaan riitaa "maalaisjuntille".
      Mutta sellaisen me jätämme omaan arvoomme...

    • ns. "oma".

      Jos jokin tietämättömyyden puuska on yleinen, se on samalla yleinen mielipide eli käytännössä totuus. Maan reunan yli voi pudota; kaikkihan sen tiesivät, ja yliopistoissa ja muuallakin oli ns harvinaisia kieliä, joita maailmassa puhui 100 miljoonaa tai yli "alkuasukasta". Näköala sen määrää, ja paikallinen enemmistö. (Huomaa suunnaton viisaus!)

    • kotkaa

      koko ikäni oon asunu kymenlaaksossa, kotkan vieressä. murretta on vaikea saada pois,mut huomannu olen että muut murteet tarttuvat helposti. luokalleni tuli tyttö lappeenrannasta, ja hän puhui mie ja sie, mikä kuulosti kotkaa puhuville oudolta, ja hänen murteensa tarttui alussa aina välillä itselleenkin, ja hänelle kotkan murre. samoin käy kun olen sukulaisten luona tampereella.
      mun mielestä on hienoa, jos puhuu "omaa" kieltään. vaikka murre on muuttunut vuosien aikana.
      luokalleni lukiossa tuli vaihto-oppilas saksasta, kuka opiskeli suomea jo saksassa, ja hän halusi oppia myös erilaisia murteita, ja halusi että hänelle puhuttaisiin VAIN kotkalaisittain, hän ainakin piti siitä.

      luulen, että kyse on jostain omasta "jutusta" helsinkiläisille on kamalaa jos joku tulee puhumaan jollain muulla murteella, ja muollekkin porilaisille, kotkalaisille, tamperelaisille ym.

      • Ihmeessä

        omat murteenne. Se on rikkaus. Sanonkin aina hyvälle ystävälleni että puhuu tai laittaa viestinsä omalla murteellaan (kuopiosta). Jos jottain en ymmärrä niin kyllä hän suomentaa :)


    • tv:ssäkään ei puhuta murteella ja siellä ollaan fiksuja.

    • piällysmiäs

      ukko hakkoo kalloo,jonka jäläkeen
      se silippuvaa piilulla naatit ja lyökit

    • Nimetön

      Hesalaiset on ite tyhmii ja sisäänpäinkääntyvii,mie ainaskii puhun sie ja mie ja miun maun mukkaa,se on niitten oma hölmöys,jos eivät arvosta muita murteita.
      Ulkomaalaiset aina heti huomaa,että sie puhut eri tavalla,mistä sie oot?
      Suomen kielessä on rikkauksia,joita pitäisi nimenomaan viljellä.Älä välitä mistään tyhmästä ihmisestä,oo oma itteis vaan!

    • äikän opet vanhempina

      En ole vielä tähän päivään asti (takana vasta 30 vuotta)tavannut sellaista immeistä, joka ei murtaisi puhettaan. Paikkakuntaerot korostuvat, kun joukossa on harvempi muualta, jolloin kiusaaminen johtuu eroavaisuuksista muutoinkin. Edes tuntemani (suomen) äidinkielenopettajat eivät puhu kirjakieltä, vaan paikkakuntaerot korostuvat jälleen. Tähän paikkakuntamurteeseen lisätään puhehäiriöt, kulttuurierot, eri maiden lisät, ikä ja tunnetilat, NIIN SOPPAHAN ON VALMIS. KAIKKI puhuu murtaen!!!

    • pelkkä mie-sieläinen

      Ei minua ainakaan Helsingissä pilkattu, vaikka puhuin murteella (Lapin).
      Minusta Helsingissä ollaan tosi suvaitsevaisia erilaisia murteita kohtaan. Pikemminkin ihmisiä kiehto se. Minustaki oli tosi hauska kuulla, ko jotku väänsi oikeaa stadin slangia. Tai oikeaa ja oikeaa, mutta sitä vanhaa slangia.

      Enkä minä ainakaan muuttanut puhe tyyliäni. Toisilla vain tulee helpommin omaan käyttöön uuden asuinpaikan sanat ja sävel. Se varmasti riippuu aivan ihmisestä. Vaan kyllä on itekin huomannu, että joitain Helsingin sanoja sitä otti käyttöön ja nykyään on tullu joitain pohojanmaan sanoja käyttöön, mutta miksipä sitä ei sais olla sekamurteinen..?

      • Igitur-

        Oikea asenne sulla. Noin minäkin näkisin. Murteet kunniaan! Ihan jokainen niistä - paitsi; tietyt savon murteet on niin käsittämätöntä mongerrusta että ne voisi karsia ja kaikilla olisi parempi olla.


    • Helsingissä asuvat

      puhu murteella? Ei se ainakaan kirjakieltä ole se on varma se. Jos se ei ole kirjakieltä niin silloin sen täytyy olla murretta. Murre, slangi ihan sama mulle sillä murretta molemmat.

    • miekii

      kun nuo jotka mei murretta haukkuut ja nauraat, ni hyö ovatkii ni huonoi itsetuntosa kans, ni hei pittää jotekii sit päässä pätemää. Ei se hei viisautta lissää jos hyö kuit haukkuu tai mei murretta nauraat. Hei käsitys kyky ei vaan riitä mei tasolle,ja hei oma ongelma tullee siin essii.
      Haasta sie vaa omal viisii, nii miekii teen. Kukkaa ei oo viel miuta syrjää saant sentähe, et mie en kirjakieltä käytäkkää. Murre on arvokas, ja karjalankiel onkii sit vast oikee rikkaus!

    • oulunsalosta...

      piän kirjakielelä puhuvia tyhminä... musta on oikeeesti muuten iha sama et mite puhhuu vaihka kirjakieli kuullostaa aika tyhmältä....

      • karjalasta

        Ja ketähän tuo kiinnostaaa?Puheessa taitaa se sisältö olla tärkeämpi tekijä.Sivistynyt ja opiskellut ihminen älyää, että Suomenkieli on ihan oma lajinsa, jokaisen oikeus osata


    • suomalainen*

      Tosiasiassa Helsingissä asuu hyvin vähän varsinaisia helsinkiläisiä juureltaan.Vaikuttaa siltä että Helsinkiin muualta muuttaneet eivät itse halua puhua murretta, ja tämän olen kuullutkin monelta.Koskaan en ole havainnut sellaista että pilkattaisiin murteita, mutta sellaista tapahtuu kyllä että helsinkiläisiä kiusataan muualla...lieneekö kateutta vai mitä...?

    • puhun

      ite murretta ja kukkaan ei ole haukkunu mua ainakaan päin näköä, selän takana son eri juttu.
      Paistaiskohan ruuvaksi kallaa vai menisikköhän mehtään kahtomaan löytyykö vielä sieniä.
      Ku ei rahhaa oo, niin täytyy löytää luonnosta ruokaa.
      Lapseni ei oo oppinu murretta, vaikka ikäsä asuneet kanssani, joskus kiusaavat leikillään kun äiti lähtee kallaan.

    • maheme

      Erilaiset murteet on rikkaus, mikä sen mukavampaa kuuneltavaa. Taitavat olla tyhmiä ja henkisesti köyhiä kun naureskellaan selän takana.

      • ....

        Omalla luokallani on ihmisiä ympäri Suomea ja voin sanoa,että on mukavaa kuunnella muiden murteita.Varsinkin savon,etelä-pohjanmaan ja karjalan murteet kuulostavat todella veikeiltä!Ensimmäisenä opiskeluvuotena minulla oli kämppäkaverina tyttö,joka oli kotoisin Joensuusta.Vitsi miten hienonkuuloista kieltä!Vihreänä kateudesta sitä kuuntelin.

        Eräs luokkakaverini kysyikin tässä muutama päivä sitten,että miksi en puhu Tampereen murretta vaikka olen sieltä kotoisin?Tämä on hyvä kysymys.Olen asunut Tampereella 20 vuotta,mutta syntynyt Jyväskylässä ja joskus tulee puhuttua keskisuomen murteella.Lieneekö tällä vaikutusta?Ilmeisesti.


    • Manselainen nääs

      Me täällä Mansessa puhutaan normaalisti.

    • Jansku1967

      En minä, ehkä jotkut muut pääkaupunkiseutulaiset.
      Mä olen ollut aika suurissakin rakennusbisneksissä mukana. Olen antanut tarkoituksella ihmisten tehdä murteen perusteella johtopäätöksiä. Ja minä olen nauranut partaani ja vienyt pelin 6-0

      • Idässä on murretta, pk-seudulla on murretta, pohjosessa on murretta ja lännessä on murretta mutta Keski-Suomessa puhutaan suomea. :) Tää on niin murteiden sulatusuuni ja ku joka suunnasta muuttaa uusia ihmisiä tännepäin, ni tänne on muodostunu luonnollisesti se suomen puhekieli. Kuuluu mietä ja minua ja mua, mutta suurimmat murteiden piirteet on tasottunu ja hävinny tähän
        ... suomeen :D

        Ite aattelen sillai että on
        -yleiskieli eli kirjakieli mitä puhuu kaikki
        -puhekieli, jota ymmärtää kaikki eikä se sisällä mitään erityisiä murresanoja
        -murteet kaikilla mausteillaan, stadin slangista Kuopijon ja Pohojammaan kautta muualle. :) Ihan jo 50 kilsan eroki tekee yllättävän paljon puheessa. Esim Kaustisella mennään mehthään, Kokkolassa mehtään ja sieltä vähän etelämpänä mettään. :D

        Ite henkilökohtasesti imen uuden paikan murteen törkeen nopeesti, ei tarvi ku viikko olla paikallaan ni puhetyyli on jo muuttunu, murresanojen tarttuminen kestää sitte pidemmän aikaa. Omassa suussa on lähes kaikki paitsi ihan pohjoisosien murteet käynu, Oulussa oon pohjosimmillani asunu. Joka muuton yhteydessä on naureskeltu mun puhetyyliä, mutta eihän sen aina tarvi olla ivamielistä, totta kai toisen paikan murre kuulostaa huvittavalta ikänsä samalla seudulla asuneelle.

        Ja tuo väite joltaki täällä että Hesalaisen murteesta/lähtöperästä oltas kateellisia muualla, että siks naurettas. Voi voi, tälle ei voinu ku nauraa räkäsesti :D Nyt vähän terveemmälle tasolle sitä itsetuntoa, sieltä "kaikki kadehtii mua"-tasolta vähän lähemmäs maan pintaa. Jos tollasia oikeesti ivallisesti nauravia tulee vastaan ni eivätköhän oo muutenki vähän keskenkasvusia (=asennevammasia?).


    • efzevi

      Kuka mukamas leimaa tyhmäksi jos puhuu murteella?
      Ei ole ainakaan minunkohdalleni osunut tuollaista, vaikka puhunkin melko vahvaa karjalaa.
      Miten se tyhmäksi muka tekee? Haiskahtaa melkoiselle suvaitsemattomuudelle ja ylimielisyydelle ketkä näin ajattelee.
      Koko kysymyksen asettelu on aivan naurettava. Ja jokainenhan meistä puhuu eräänlaista murretta, paitsi ne ketkä puhuvat kirjakielellä.

    • ihanaa.....

      Minä tykkään kuunnella murteita,ja itsekin puhun murteella.
      Rikkautta.

    • vyuk

      kaikilla meillä on murteemme oli mistäpäin hyvänsä ja se on rikkaus ei tyhmyyttä

    • Järjen köyhyyttä

      huomauttaa koko asiasta. Huvittavaa, miten pienissä piireissä sellaiset ovat ikänsä pyörineet; hyvä että maitokauppaan asti ovat kotioveltaan päässeet. Eikö ne hoksaa, että oman tyhmyytensä paljastavat! Mitä vittua se haittaa, mitä murretta ite kukanenki puhuu.

      Ajatelkaa ylipättänsä suomen kieltä; meillehän nauretaan jopa Ruotsissa.

    • sanoa täytyy

      että kylläpä ihminen on sitten tyhmä, jos ei näe sanojen taakse mitään vaan jää jumittaan pelkkään pintaan, murteeseen.

    • p-karjalasta

      Mie puhun miten halluun eikä mulle ole koskaan kukkaan tullu nälvimään miten mie puhun, päin vastoin ihmisten kiinnostus herrää kun puhhuu vähä eritavalla!

    • ilkka*

      Mutta epähienoa toisia kohtaan, vähän sama, kun nenäänsä kaivaisi.

    • Mä!

      Itsetunnosta on kysymys.

    • ...

      Muutin täältä oulunläänin eteläosasta länsi-savoon, jossa viännetään ihan mahottomasti. Olihan se outoa aluksi kuunnella toisten murretta kun ei siihen hirveästi ollut tottunut. Mutta en minä sitä tyhmänä pidä, johtuen ehkä siitä että äidinpuolen suku on savosta kotoisin :D

      Aluksi muutama opettaja totesi innokkaana että minulla on ihana aksentti :O en sitä itse pidä mitenkään erikoisena, koska tällä alueella ei omaa murretta ole. Tulen pikemminkin seka-alueelta.

      Nyt on tuo murre sitten alkanut omasta suustakin välillä kuulumaan ja on hassua huomata se :D mutta se "palautuu" nopeasti kun pääsee kotiväen kanssa puhumaan.

      Enkä usko että ne Helsinkiin muuttavat unohtaa oman murteensa, "uusi" murre vaan sattuu tarttumaan niin helposti :D

    • Nääs

      Hei ne on Helsinkiläisiä! Kehä kolmosen sisäinen muita huomattavasti parempien ihmisten keskittymä. Mitä muuta ne koppavat pystyis tekeen?

      • paljasjalkaisista

        ei ole käynyt keh III:Sta pidemmällä. Eihän ne voi tietää, mitä muualla tapahtuu. Sitten ne ihmettelevät, kun kuulevat livenä jonkun kauempaa tulleen. Sehän osoittaa, että kysymys on jostakin alkukantaisesta.


    • savosta,,

      ja ylypee siitä!Joku saattaa joskus nauraa kun viännän jottain mitä ne ei ymmärrä ja sitten ne tulloo kysymään että mitäs tarkotat!SE ON RIKKAUS ETTÄ PUHUU OMAA MURRETTA JA EN MINÄ AINAKAAN TÄÄLLÄ HESASSA ASUESSANI AIO RUETA PUHUMAAN KUIN MUUT TÄÄLLÄ...JA AIKA HARVA TÄÄLLÄ PUHUU OIKEESTI KUIN "OIKEET" HESALAISET!

      • "Hesalainen"

        Kolmatta polvea Tölikasta, mutta en halua puhua stadin kieltä, sehän ei siis ole laisinkaan murre, vaan lainasanoista koottu säälittävä kielten sotku. Me olemme suomalaisia, miksi siis käytämme vierasperäisiä sanoja. Stadin slangi oli alunperin sakilaisten, eli pahamaineisten katupoikien puhetyyli. Minä kuitenkin kadehdin etenkin pohjanmaan murretta, se on upeaa kuunneltavaa. Savonkieli, Rauman kieli, Turun murre jne. Pohjoispohjanmaan murteista puhumattakaan. Säilyttäkää hyvät ihmiset murteenne, se rikastaa kirjakieltämme ja antaa mahdollisuuden värikkääseen kielenkäyttöön. värikkäämpään kuin monissa isommissa kieliryhmissä on edes mahdollista.
        Suomen kieli on kaunista, puhuttiimpa sitä millä murteella tahansa, no ehkä Porin murre on jo sentään liikaa.


      • kuulla
        "Hesalainen" kirjoitti:

        Kolmatta polvea Tölikasta, mutta en halua puhua stadin kieltä, sehän ei siis ole laisinkaan murre, vaan lainasanoista koottu säälittävä kielten sotku. Me olemme suomalaisia, miksi siis käytämme vierasperäisiä sanoja. Stadin slangi oli alunperin sakilaisten, eli pahamaineisten katupoikien puhetyyli. Minä kuitenkin kadehdin etenkin pohjanmaan murretta, se on upeaa kuunneltavaa. Savonkieli, Rauman kieli, Turun murre jne. Pohjoispohjanmaan murteista puhumattakaan. Säilyttäkää hyvät ihmiset murteenne, se rikastaa kirjakieltämme ja antaa mahdollisuuden värikkääseen kielenkäyttöön. värikkäämpään kuin monissa isommissa kieliryhmissä on edes mahdollista.
        Suomen kieli on kaunista, puhuttiimpa sitä millä murteella tahansa, no ehkä Porin murre on jo sentään liikaa.

        että "oikeista" hesalaisista jopa minun niin vääntämä savon murre on hienoa kuultavaa!Tottahan se on että se aika hauskalta varmasti kuullostaa mutta kun sitä itse koko pienen ikänsä on puhunut niin ei sitä sillä tavalla huomaa vasta kun menee käymään kotikonnuilla kun siellä kaikki vääntää niin ihanasti samalla tavalla kuin minä itse!

        hauskoja syksyisiä päiviä sinulle "oikee" hesalainen


    • Tsali

      Suomalainen puhuu murretta, aivan kuten sanomme puhuvamme suomea, englantia, slangia jne.

    • hesanmurre?

      Voisi sanoa, että paljasjalkainen hesalainen asuu nykyjään "veneen alla"?!

    • Nimetön

      Siis mun kyllä täytyy sanoo et stadin slangi on kaikista maailman murteista ärsyttävintä! ite oon taMMPERREElta, ja noin yleensä tykkään jos ihmiset puhuu vähä miä-siä yms., mut ku joku oikee stadilainen tulee sössöttää mulle jotain ni rupee kyllä v****u tekeen mieli vetää päin näköö! ...siis ihan oikeesti. SE jos mikä saa ihmisen vaikuttamaan TYPERÄLTÄ!

    • Viisaita ne ovat

      Savolainen meni käymään Ameriikassa. Siellä ihmiset olivat mahtailevia ja alkoivat kehua: "Mepä ollaan käyty kuussa". Siihen savolainen välinpitämättömänä: "Mitä tuosta, mun vävy on maannu koko päivän auringossa."

      • Tsavo

        Itse Yhdysvalloissa käyneenä voin sanoa että eivät ne mahtaile siellä. Siis tämä oli vaan sivuhuomautus :D


      • savolainen.

        Ei se ollu sit savolainen. Se oli helsinkiläinen. Savolainen sanoo että minun.


    • mievuan

      tosi se on kun itsekin murretta tulen puolihuomaamattomasti puhuneeksi niin jo alkaa työkaverit apinoimaan suoraan päin naamaa, tekisi mieli niistää niiltä nokat vaikka toki huumori on aina mukana

    • hölömöukko

      Hienoa kun käytät murteita.Itse pidän kirjakieltä puhuvia jotenkin "vajaina" mutta eihän kaikilla ole voinut olla kotona kielellisesti rikasta lähtökohtaa ja verbaalisia ihmisiä.Aikanaan koulussa minunkin piti yrittää oppia suomea ja jättää murteet.Onneksi en oppinut.Nyt aikuisena kun olen pyörinyt töitten takia maailmalla on vaan kiva kun ihmiset puhuu eri murteilla sillä tuo kouluenglanti on niin naurettavan kuuloista.Mutta en vielä ole käynyt maassa joka olisi kielellisesti niin rikas kuin tämä suomi joka oli ennenmuinoin vielä itsenäinenkin.

    • niin sulkeutuneita ja tyhmiä

      Varsinkin he jotka eivät ole muualta muutaneet. Helsinkiläinen kuvittelee olevansa muita viksumpi ja parempi se kertoo jo totaalisestä tyhmyydestä ja ahdaskatseisuudesta. Helsingissä kun ollaan sulkeutuneita, pieni piiri pyörii porukassa kovia paskahousuja. Epäkohteliaita ja moukkia, Helsinki on paikkakunnista joissa olen käynyt kaikkein jumittunein, sulkeutunein ja henkisesti köyhin. Itse valitettavasti työn vuoksi joudun asumaan edellen helsingissä, jo yli kymmenen vuotta. Muutin Kuusankoskelta ja siellä käydessäni tuntemattomat tulevat juttelemaan kuten monessa muusakin paikassa lukuunottamatta Helsingiä ja Helsinkiläisiä.

      • on alemmuus

        kompleksi. Luulevat asuvansa SUURkaupungissa, vaikka todellisuudessa Hesa on pieni landepaikka kun verrataan maailman pääkaupunkeihin. Sääliksi käy.


    • murre-

      SÄVY KIELESÄMME:) NIIN KAUNISTA KUUNNELTAVAA!! kunhan ei ole stadia/turkua;)

      • jaappanifani

        Mie ite oon myöskii Kotkast ja oon koko ikäni tääl asun. Jotenkii minust tuntuu et tää meijän murre on sellast sekalaist, selvästhän täs on karjalast vaikutteit mut ku kuuntelee jotaa imatralaist ni ihan erilaiselthan se jo kuulostaa. Äänenpainot tuntuu olevan tääl Kotkas jotenkii hirveen neutraalei ja muutenkii tää murre tuntuu melko "yleis-suomelt". Nyt sit tietyst joku pohjalainen tulee heti aukoo et ihan eri kieltähän mie täs puhun.

        Minust kans tuntuu etten puhu täydellist kotkaa. Kaikki täälpäin väittää et tääl sanotaa "miä" mut mun mielest on vaa paljo helpompi sanoo "mie".

        Turun murretta vastaa mul ei todellakaa oo mitää, johtuu siit ku oon puoliks turkulainen äitin puolelt. Oon viel reilust ylpee siit! :D Kaikist suomen murteist kauheimman kuulost on kyl ehottomast savo.. kuulostaa jotenkii keksitylt. Tampereen murteest saa kans jotenkii semmosen tyypillisen "hidas-hämäläinen" vaikutelman.


    • kfkzskksksksddsadd

      Kyllä ne kaupunkilaaset on niin olevinansa, notta luuloovat ittestänsä aival'liikoja. Asuuvat johonaki helesingis, vaikkei se oo kku piäni käpykylä maailman mittakaavas, ja luuloovat ettei sen isoompaa kylää ookkaa. Tulsivat tänne maalle pyärän jopparille kyyttihin, saisivat vähä rauhoottavaa maalaas ilimaa keuhkoohinsa, niin ei tarvittis niin keuhkota meille maalaasille. Me maalaaset osatahan työasiat ja moni muukin asia palio paremmin kun avuttomat kaupunkilaaset. Täälä maalla ei tartte hävetä mitään, eikä peliätä ketään. Mutta helesinkilääset on niin rehevakasta ja lataasta porukkaa, notta niiren pitää yrittää olla enemmän mitä onkaa.

      • meikä on sitä mieltä

        että antaa kaikkien olla ja ellää tavallaan. Toiset ossaa kyntää peltua, toiset ettiä noppeimpia ratikkareittejä ja ookailla pitkin kyliä mannermaisen tyylikkäästi. Täälä Oulusa osataan tehä helevetin pahanhajusesti paperia ja vähä insinörtteillä kännyköitten eli käläkättimien parisa. Mummielestä Helsingisä on oikein lepposta käyä kesällä ottamasa vähän napanderia, raattailemasa paikallisten ihime hiihtäjien kanssa ja nautiskelemassa urbaanista ja kansaivvälisestä meiningistä, ku sehä o ainua paikka Suomesa, misä semmoseen on oikia mahollisuus. Ruukaan ylleesä myös kulijeskella kiireettömästi ja ihhailla kallioita ja rantamaisemia, ku täälä tasamaan pusikkoisilla rannoila kasvaneena semmoset näyttää oikeen mukavilta.


    • mummo

      Siis Mikkelin miä ja siä, mie ja sie on Karjalaa, ei kait siinä mitään, murteen puhumisessa. Joskus vaan varsinkin yläsavolaismurre kuulostaa epäuskottavalta ja joskus myös jonkin verran pohjoissavolainenkin.

    • reijo7

      Miksi murretta vääntävä ihminen luokitellaan jotenkin tyhmäksi tai työpaikalla ammatti taidottomaksi.

      Tyhmiä ei ole murteella puhuvat, vaan ne joitten suhtautuminen johonkiin murteella puhuvaan ihmiseen on ennakko luuloinen, sitäpaitsi suomessa tuskin kukaan puhuu käyttö kielenään kirja kieltä eli puhdasta suomen kieltä. Jokaisen puheessa on enemmän taikka vähemmän murre sanoja, joten millä oikeudella meistä kukaan halveksii tai asennoituu murretta puhuviin tietyllä tavalla. Murteen unohtaminen on siksi, että ihminen yrittää sopeutua ympäristöönsä. Näytön vuoksi kirjoitan Kouvolan seudun murretta jossa uskoisin olevan enimmän lyhennettyjä sanoja:- "Oot sä menos keskustaa, voinks mää tulla kyytii. Savon murteella:-"Määtkö sinä keskustaa? Ottasitko sinä minut kyitii? Molemmissa edellä kirjoitetuissa murre näytteissä on niin paljon poikkeamia kirjakielestä eli Suomen kielestä, että millä oikeudella jompi kumpi murre alue voi osoitella tai pilkata toista. Kyllä näistä murre asenteista pitäis päästä ne asenteet ei enää kuulu sivistykseen. Väittäisin kuitenkin näin, että jokainen murteella puhuva osaa kirjoittaa Suomen kielellä kuitenkin.

      • murre ja eliitti

        "Kyllä näistä murreasenteista pitäisi päästä. Ne asenteet eivät kuulu enää sivistykseen."
        Olen samaa mieltä! Murre on luojanluoma, kirjakieli virkaeliitin keksimä!


      • Kaulooskoippura

        Mitäs siitä, jos muut nauraa, mutta kun oma äiti rupes nauramahan kun sanoon, jotton kaluumet kipiänä. On nääs Satakunnasta:) On asuttu eteläs jo yli 50 v. Se vissihin oli vähä sitä mieltä, jotta lopeta jo!


    • 1980-luvulla oli Helsingin Sanomissa ilmoitus oppikurssista otsikolla "Hävettääkö savolaisuutesi?".
      Murre oli kurssin aihe.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe