Jatkuva vatsan turvotus ja kipu

Kipsa

Mistähän voisi johtua jatkuva vatsan turvotus ja kipu?
Vatsa on aamulla suht normaali, mutta heti kun syön jotakin, vatsa turpoaa ja tulee kipeäksi. Maha oikein tuntuu raskaalta ja tuntuu että iho ratkeaa (ja ei, en ole raskaana). Vatsa tulee joka kerta kipeäksi kun syön jotakin.
Kipuun ja turvotukseen ei vaikuta mitä syön, vaan se tulee kaikesta. Lisäksi minulla on jatkuva nälän tunne.
Kuulostaako tutulta? Osaatteko yhtään valottaa mistä ihmeestä voisi olla kyse??
Kiitoksia!

37

91574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mindy

      En oikein osaa sanoa, mikä ihme voisi olla kyseessä, mutta itselläni on myös ollut ongelmana muutama viikko se, että minulla oli jatkuva nälän tunne. Siihen ei auttanut syöminen eikä mikään. Sokeria sisältävät makeiset yms. auttoivat hetkellisesti, mutta lopulta ne vain pahensivat tilannetta. Syötkö paljon teollista sokeria sisältäviä tuotteita? Itse lopetin tämän valkoisen sokerin syönnin muutama viikko sitten. Tai no pyrin välttämään sitä kaikin keinoin ja oloni parani jo selkeästi kolmen vuorokauden kuluttua. Ensimmäiset päivät olivat vaikeimpia. Nyt olen taas ollut jo paremmassa kunnossa ja olen jopa syönyt hiukan sokeria sisältäviä tuotteita -mutta en paljoa, jottei vaivani uusisi.

      Itselläni on myös kyllä välillä turvotusta vatsassa, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että se johtuu liiallisesta ilman määrästä vatsassani. Minulla on muutenkin ollut aina hieman ongelmia vatsani kanssa. Turvotuksen yhteydessä minullakin ilmenee kipuja, sellaisia ikävän "kirveleviä" ikään kuin.

      • 20v. vaivoista kärsinyt

        Olen aloittanut hoitokuurin ja ensimmäistä kertaa 20 vuoteen ei mahani oikuttele eikä kerää ilmaa. Minua tutkitaan muutaman vuoden välein kovien kipukohtausten takia ja diagnoosit laktoosi-intoleranssi (rajatapaus) ja ärtynyt paksusuoli. Olen nyt syönyt maustamatonta jogurttia yli litran päivässä, ilman oireita. Aikaisemmin en ole kestänyt edes hyla-tuotteita. Nyt kuitenkin maha meni sellaiseksi, ettei voi syödä mitään, kun heti turpoaa. Samoin ilmavaivat oli jo niin hankalia, että iltapäivä töissä oli tuskaa. Kaikki loppui, kun aloitin tuon kuurin. Maha toimii hyvin eikä kipuile.


      • minä
        20v. vaivoista kärsinyt kirjoitti:

        Olen aloittanut hoitokuurin ja ensimmäistä kertaa 20 vuoteen ei mahani oikuttele eikä kerää ilmaa. Minua tutkitaan muutaman vuoden välein kovien kipukohtausten takia ja diagnoosit laktoosi-intoleranssi (rajatapaus) ja ärtynyt paksusuoli. Olen nyt syönyt maustamatonta jogurttia yli litran päivässä, ilman oireita. Aikaisemmin en ole kestänyt edes hyla-tuotteita. Nyt kuitenkin maha meni sellaiseksi, ettei voi syödä mitään, kun heti turpoaa. Samoin ilmavaivat oli jo niin hankalia, että iltapäivä töissä oli tuskaa. Kaikki loppui, kun aloitin tuon kuurin. Maha toimii hyvin eikä kipuile.

        ...mikä tuo hiivasyndrooma on, millaiset oireet ja keneltä sait apua (miten todetaan?)?
        Minkälainen kuuri sulla on ?
        Kiitos neuvoista jo etukäteen!!


      • Kaikki muu kokeiltu
        minä kirjoitti:

        ...mikä tuo hiivasyndrooma on, millaiset oireet ja keneltä sait apua (miten todetaan?)?
        Minkälainen kuuri sulla on ?
        Kiitos neuvoista jo etukäteen!!

        Ohjeet on hyvin yksinkertaiset, näilläkin sivuilla, joku antoi hyvät ohjeet ja niitä löytyy myös netistä eli niitä tässä kerro. Minulle on tehty kaikki mahdolliset tähystykset, tutkittu laktoosi-intoleranssit, keliakiat, haimat ym. ja syytä ei ole löytynyt. Tilanne paheni koko ajan, että mikään ruoka ei tuntunut enää sopivan minulle. Minulle ei ole tehty testejä, eikä niitä monet lääkärit ala tekemäänkään, koska ko.asiaa ei heidän mielestään ole olemassakaan. Luontaistuotekaupasta saat tarvittavat lääkkeet.


      • mies -69
        20v. vaivoista kärsinyt kirjoitti:

        Olen aloittanut hoitokuurin ja ensimmäistä kertaa 20 vuoteen ei mahani oikuttele eikä kerää ilmaa. Minua tutkitaan muutaman vuoden välein kovien kipukohtausten takia ja diagnoosit laktoosi-intoleranssi (rajatapaus) ja ärtynyt paksusuoli. Olen nyt syönyt maustamatonta jogurttia yli litran päivässä, ilman oireita. Aikaisemmin en ole kestänyt edes hyla-tuotteita. Nyt kuitenkin maha meni sellaiseksi, ettei voi syödä mitään, kun heti turpoaa. Samoin ilmavaivat oli jo niin hankalia, että iltapäivä töissä oli tuskaa. Kaikki loppui, kun aloitin tuon kuurin. Maha toimii hyvin eikä kipuile.

        Kerrohan, miten lähdit tuota hiivasyndroomaasi diagnosoimaan ja sitten hoitamaan.

        Epäilen itselläni samaa ja varasin ajan antioksidanttiklinikalle, kun kuulin, että siellä on ko. ongelman hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Sitten tein pienen googlauksen ko. klinikasta ja eteen tuli sellaista tavaraa, että mietin, kannattaisiko perua koko käynti.

        Eikä oikein kiinnostaisi pelkästään jonkun luontaistuotekauppiaan puheille mennä, heillä kun on taatusti pelkästään kaupalliset intressit. Lääkäri taas on sentään joutunut osoittamaan kiinnostuksensa hoitamiseen jollain tavalla.

        Mutta kyllä sitä olisi aika paljon valmis satsaamaan saadakseen itsensä kuntoon. Uskoisin, että valtaosa tästä tehdään ruokavaliolla - tarvittaisi vain joku vilpitön taho kertomaan, miten.

        Onko kenelläkään kokemuksia antioksidanttiklinikan hoidoista?


      • pajuntu

        ...ettei tarvitse miettiä taas tutkimusrumbaan lähtöä....kokemusta on tähystyksistä, varjoainekuvauksista jne. Toivottavasti taakse jäänyttä elämää ikuisesti.

        Oikein hermot lepää !

        [email protected]


    • Pike

      Kyseessä voi olla keliakia. Käy verikokeissa, jossa tutkitaan keliakia-vasta-aineet. Sain kuulla hiljattain, että itselläni on keliakia. Vatsaa väänsi aamuisin, oli väsyttävä ja voimaton olo, turposin. Lisäksi minulla oli pitkittynyt kurkkukipu, jota sitten alettiin tutkia ja tehtiin gastroskopia, jossa sitten todettiin keliakia. Jatkossa nyt vain täytyy tarkasti noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, niin oireet häviää ja kuntoni kohentuu.

    • milla

      Vatsasi on ärtynyt jostakin koska tunnet kipua. Sinuna kokeilisin ensiksi jättää pois rukiin ja kaikki leivät ja muut leipomotuotteet joihin on käytetty hiivaa (muuten esim. voileipäkekseihinkin sitä on laitettu).
      Älä ärsytä vatsaa millään mausteilla ja välttele sellaisia etikkaisia tuotteita kuin esim. kurkkusalaatit ja ketsuppi. Ne ärsyttävät vatsaa.
      Älä juo hiilihappoisia juomia eikä mitään kitkeriä juomia, ei kahvia. Älä käytä särkylääkkeitä jos ei ole aivan pakko, useat niistä ovat vatsalaukkua ärsyttäviä.
      Vatsan turpoaminen voi viitata myös maitoallergiaan. Voisit kokeilla jättää maitotuotteista ainakin kovat juustot ja sulatejuustot ja kokeilla rauhoittuuko vatsa jos käytät vain hapatettuja maitotuotteita (ne sopivat joillekin lievästä maitoallergiasta kärsiville). Niin ja marjoissa ja hedelmissähän löytyy myös liian väkeviä ja happamia kuten puolukat, punaviinimarjat,...voi olla että sitrushedelmät eivät sovi sinulle. Niille on moni allerginen. Joskus vatsa ei pysty kunnolla sulattamaaaaan ruokaa jos syödään samalla aterialla hedelmiä ja maitotuotteita, se ei ole kovin kiitettävä yhdistelmä. Kuuntele mitä kehosi viestittää sinulle. Voimia!

    • Tantta

      Kumpikin on jotakuinkin käsittääkseni sama juttu. Puhutaan nyt vaikka katarrista. Se voi olla sitä kun happovaivat menevät niin pahaksi, ettei vatsa kestä enää mitään ruokaa (ei varsinkaan rasvaa, suolaa, mausteita, maitoa!) Toisaalta vatsa voi oirehtia tyhjänäkin.

      Itse kärsin niin pahasta katarrista vuosi sitten, että 2 viikkoa jouduin syömään pelkkää kaurapuuroa ja mustikkakeittoa (myös muut marjakeitot käyvät). Jopa pelkkä mehu poltti. Vatsa turposi palloksi ja oli kipeä.

      Lääkäristä saa lääkkeitä. Jos ei hoidata, voi kehittyä vatsahaava.

    • pajuntu

      Oletko jo käynyt lääkärissä...jospa sieltä löytyy jokin ihan selvä juttu ?

      Jatkuva nälän tunne johtuu varmaankin siitä, että vatsasi on sellaisessa kunnossa, ettei ravinto imeydy elimistöösi. Jos elimistösi saa kaikki välttämättömät ravinteet, vitamiinit, mineraalit, kuidut, riittävästi nestettä jne, ei nälän tunne pitäisi enää jatkuvasti vaivata. Vaikea tietysti saada ravinteita, jos vatsa ei oikein kestä syödä mitään.

      Itsekin kärsin nelkytvuotta ärsyttävistä ja kivuliaistakin vatsavaivoista...kävin myös tähystyksissä, varjoainekuvauksissa jne, mutta mitään selvää syytä ei löytynyt. Minulla auttoi helposti käytettävät lisäravinteet. Olo on tosi hyvä, ja nyt vatsa kestää jo syödäkin paljon paremmin kuin ennen, eikä aina rupea vääntämään ja turvottamaan syönnin päälle.

      [email protected]

      • Sari

        Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kymmenisen vuotta, mutta nyt ne on ollu ihan mahdottomat sanotaan parisen vuotta. Mulla oireilee niin, että vatsa on aamulla ihan normaalin litteä, mutta päivän mittaan se turpoaa niin ettei saa farkkuja jalkaan ja näytään ihan kuin olisin raskaana. Kaikkein ärsyttävin vaiva tässä on se, että mulla on jatkuva ulostamisen tunne. Ja kun se tunne on todellakin päällä, niin vessan on oltava ja lähellä! Mun on suunniteltava kaikki kauppareissusta lähtien niin, että tiedän pääseväni vessaan. Olen niin kyllästynyt tähän tilanteeseen...en osaa ees sanoin kuvailla, että miten tää rajoittaa mun elämistä. Vuosien mittaan mulle on tehty vaikka mitä kokeita, tähystykset, verikokeet, ultrat, lääkkeet, en saa mistään apua. Tiedän toki, että on sellaisia ruokia mitä pitää välttää, mutta jos aioin esim päivällä jonnekin, niin en uskalla syödä siihen mennessä mitään, juuri tämän takia että joudun laukkaamaan vessassa jatkuvalla syötöllä.
        Olen koittanut saada apuja kunnallisilta ja yksityisiltä lääkäreiltä, mutta turhaan. Siis oikeesti, tähän voi mennä kokonaan koko elämisen into.


      • pajuntu
        Sari kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kymmenisen vuotta, mutta nyt ne on ollu ihan mahdottomat sanotaan parisen vuotta. Mulla oireilee niin, että vatsa on aamulla ihan normaalin litteä, mutta päivän mittaan se turpoaa niin ettei saa farkkuja jalkaan ja näytään ihan kuin olisin raskaana. Kaikkein ärsyttävin vaiva tässä on se, että mulla on jatkuva ulostamisen tunne. Ja kun se tunne on todellakin päällä, niin vessan on oltava ja lähellä! Mun on suunniteltava kaikki kauppareissusta lähtien niin, että tiedän pääseväni vessaan. Olen niin kyllästynyt tähän tilanteeseen...en osaa ees sanoin kuvailla, että miten tää rajoittaa mun elämistä. Vuosien mittaan mulle on tehty vaikka mitä kokeita, tähystykset, verikokeet, ultrat, lääkkeet, en saa mistään apua. Tiedän toki, että on sellaisia ruokia mitä pitää välttää, mutta jos aioin esim päivällä jonnekin, niin en uskalla syödä siihen mennessä mitään, juuri tämän takia että joudun laukkaamaan vessassa jatkuvalla syötöllä.
        Olen koittanut saada apuja kunnallisilta ja yksityisiltä lääkäreiltä, mutta turhaan. Siis oikeesti, tähän voi mennä kokonaan koko elämisen into.

        Tosi tutulta kuullostaa. Minullakin piti aina vessan olla näköpiirissä. Mihinkään ei uskaltanut lähteä, ellei vatsa ollut aivan tyhjä...eikä sekään aina auttanut. Väsymyskin oli ihan sairasta.

        Laita yhteystietosi sähköpostiini, niin mailaillaan tai jutellaan lisää...ehkä minua auttanut keino auttaa sinuakin.

        [email protected]


      • Jojo
        Sari kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kymmenisen vuotta, mutta nyt ne on ollu ihan mahdottomat sanotaan parisen vuotta. Mulla oireilee niin, että vatsa on aamulla ihan normaalin litteä, mutta päivän mittaan se turpoaa niin ettei saa farkkuja jalkaan ja näytään ihan kuin olisin raskaana. Kaikkein ärsyttävin vaiva tässä on se, että mulla on jatkuva ulostamisen tunne. Ja kun se tunne on todellakin päällä, niin vessan on oltava ja lähellä! Mun on suunniteltava kaikki kauppareissusta lähtien niin, että tiedän pääseväni vessaan. Olen niin kyllästynyt tähän tilanteeseen...en osaa ees sanoin kuvailla, että miten tää rajoittaa mun elämistä. Vuosien mittaan mulle on tehty vaikka mitä kokeita, tähystykset, verikokeet, ultrat, lääkkeet, en saa mistään apua. Tiedän toki, että on sellaisia ruokia mitä pitää välttää, mutta jos aioin esim päivällä jonnekin, niin en uskalla syödä siihen mennessä mitään, juuri tämän takia että joudun laukkaamaan vessassa jatkuvalla syötöllä.
        Olen koittanut saada apuja kunnallisilta ja yksityisiltä lääkäreiltä, mutta turhaan. Siis oikeesti, tähän voi mennä kokonaan koko elämisen into.

        Minulla on tismalleen sama vika. On ollut myöskin pitkään ja se todellakin rajoittaa elämää. Apua ei tunnu löytyvän, onko siis kärsittävä koko loppu elämä :(


      • Junttapullatar
        Sari kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kymmenisen vuotta, mutta nyt ne on ollu ihan mahdottomat sanotaan parisen vuotta. Mulla oireilee niin, että vatsa on aamulla ihan normaalin litteä, mutta päivän mittaan se turpoaa niin ettei saa farkkuja jalkaan ja näytään ihan kuin olisin raskaana. Kaikkein ärsyttävin vaiva tässä on se, että mulla on jatkuva ulostamisen tunne. Ja kun se tunne on todellakin päällä, niin vessan on oltava ja lähellä! Mun on suunniteltava kaikki kauppareissusta lähtien niin, että tiedän pääseväni vessaan. Olen niin kyllästynyt tähän tilanteeseen...en osaa ees sanoin kuvailla, että miten tää rajoittaa mun elämistä. Vuosien mittaan mulle on tehty vaikka mitä kokeita, tähystykset, verikokeet, ultrat, lääkkeet, en saa mistään apua. Tiedän toki, että on sellaisia ruokia mitä pitää välttää, mutta jos aioin esim päivällä jonnekin, niin en uskalla syödä siihen mennessä mitään, juuri tämän takia että joudun laukkaamaan vessassa jatkuvalla syötöllä.
        Olen koittanut saada apuja kunnallisilta ja yksityisiltä lääkäreiltä, mutta turhaan. Siis oikeesti, tähän voi mennä kokonaan koko elämisen into.

        Minullakin on sellaisia kausia, että ensinnäkin suoli ei tunnu tyhjenevän niin millään, vaikka hyppää monta kertaa vessassa aamusta alkaen. Jos ei käy (kun kyllästyy äheltämään naama punaisena jotain hiiren papanaa kolmatta kertaa), niin sitten tulee maha kipeäksi. Turpoaa ja vääntää. Suolet kurisevat.

        Kaikenlaiset luumut voi unohtaa, tai ei saa hetkenkään rauhaa. Joskus vaikuttaisi vähän siltä että jos malttaa jättää makean lähes kokonaan pidemmäksi aikaa, on kaikkein paras olo; vatsa litteä ja kakkaähkyt poissaan. Jos nimittäin ruoka on muodostanut vähänkin kaasua suoliin, se estää ulosteen normaalia kulkua, ja on kuin auton pakoputki ei toimisi... kaasua, papana, kaasua, papana...

        Minulla oli joskus jotain suolen liikettä lisäävää lääkettä ja se vaikutti ihan hyvältä, mutta siitä tuli aikamoinen päänsärky.

        Hidas aineenvaihdunta lienee avain-asia. Jos vain ne suolet toimisivat KUNNOLLA ja KERRALLA heti heräämisen jälkeen, niin päivä olisi mitä ihanin!


      • * - * - *
        Junttapullatar kirjoitti:

        Minullakin on sellaisia kausia, että ensinnäkin suoli ei tunnu tyhjenevän niin millään, vaikka hyppää monta kertaa vessassa aamusta alkaen. Jos ei käy (kun kyllästyy äheltämään naama punaisena jotain hiiren papanaa kolmatta kertaa), niin sitten tulee maha kipeäksi. Turpoaa ja vääntää. Suolet kurisevat.

        Kaikenlaiset luumut voi unohtaa, tai ei saa hetkenkään rauhaa. Joskus vaikuttaisi vähän siltä että jos malttaa jättää makean lähes kokonaan pidemmäksi aikaa, on kaikkein paras olo; vatsa litteä ja kakkaähkyt poissaan. Jos nimittäin ruoka on muodostanut vähänkin kaasua suoliin, se estää ulosteen normaalia kulkua, ja on kuin auton pakoputki ei toimisi... kaasua, papana, kaasua, papana...

        Minulla oli joskus jotain suolen liikettä lisäävää lääkettä ja se vaikutti ihan hyvältä, mutta siitä tuli aikamoinen päänsärky.

        Hidas aineenvaihdunta lienee avain-asia. Jos vain ne suolet toimisivat KUNNOLLA ja KERRALLA heti heräämisen jälkeen, niin päivä olisi mitä ihanin!

        Mulla on nyt semmoinen vaihe... kaasua, papanaa, kaasua, papanaa. Tulee ulos ensin aivan kovana ulosteena, mutta loput aina löysinä. Mahtaako vika olla peräsuolen lihassulkijassa? Se ei avaudu helposti. Syön monipuolisesti, vältän hiivaa eri tuotteissa. Muuta oiretta en havainnut kuin sitä vatsaturvotusta ja em. vaivaa. Ulostan nykyään joka toinen päivä, ennen päivittäin. 10 vuotta sitten leikattu peräpukama, oliskohan se sitten arpikudos paksuuntunut vuoden mittaan? Gynekologitutkimuksessa ei viitattu mitään siihen kun tehtiin peräaukon kautta tunnustellen kohtua.
        En harrasta anaaliseksiä.


      • Sofia20
        Sari kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kymmenisen vuotta, mutta nyt ne on ollu ihan mahdottomat sanotaan parisen vuotta. Mulla oireilee niin, että vatsa on aamulla ihan normaalin litteä, mutta päivän mittaan se turpoaa niin ettei saa farkkuja jalkaan ja näytään ihan kuin olisin raskaana. Kaikkein ärsyttävin vaiva tässä on se, että mulla on jatkuva ulostamisen tunne. Ja kun se tunne on todellakin päällä, niin vessan on oltava ja lähellä! Mun on suunniteltava kaikki kauppareissusta lähtien niin, että tiedän pääseväni vessaan. Olen niin kyllästynyt tähän tilanteeseen...en osaa ees sanoin kuvailla, että miten tää rajoittaa mun elämistä. Vuosien mittaan mulle on tehty vaikka mitä kokeita, tähystykset, verikokeet, ultrat, lääkkeet, en saa mistään apua. Tiedän toki, että on sellaisia ruokia mitä pitää välttää, mutta jos aioin esim päivällä jonnekin, niin en uskalla syödä siihen mennessä mitään, juuri tämän takia että joudun laukkaamaan vessassa jatkuvalla syötöllä.
        Olen koittanut saada apuja kunnallisilta ja yksityisiltä lääkäreiltä, mutta turhaan. Siis oikeesti, tähän voi mennä kokonaan koko elämisen into.

        Hei! Minä kokeilin tuohon samaan vaivaan Cuplatonia,ja on helpottanut vessa juoksut.Monta kuukautta kärsin vaivasta ja oli kyllä tosi hankalaa. Neljä kertaa päivässä otan 4 tippaa. Katsotaan auttaako jatkossa,en ole vielä viikkoakaan kokeillut,mut tosi äkkiä alkoi vaikuttaa.


    • Paula

      ...jos syön vahingossa noita aineita sapuskassa:

      http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kutsut.htm

      Jos en syö, ei kipuja ole yhtään. Huono juttu, jos otat jotain särkylääkettä siihen kipuun - vaivat vaan lisääntyy ajan oloon.

      En muuten ole ainoa, joten kannattaa kokeilla.

    • Loppuun ihan pian palava...

      Mie oon nyt ollu 3 kuukautta tosi kipeänä: joka syömisen jälkeen menee maha todella kipeäksi ja turpoaa mielettömästi; aamulla löysät housut alkaa viimeistään lounaan jälkeen kiristää. Yö unet on jääny hyvin vähälle ja sain niihin nukahtamislääkkeitä. On tähystetty maha molempia kautta 1½ vuotta sitten, joten sisätautilääkäri ei rupea uudestaan tähystämään uudestaan näin lyhyen ajan päästä. Miulla on laktoosi-intoleranssi, mutta en oo viimeiseen kuukauteen syönyt mitään laktoosia (oon varmistanu kaikki piilolaktoosit ym.) paitsi juustoa, joten siitäkään ei syytä löydy. On tutkittu keliakia, sappikivet, tulehdusarvot... Mie alan olla ihan poikki tähän. Oon laihtunut tän aikana noin 2 kiloa, kun välillä sattuu niin paljon, että ei VOI syödä. Pitäis jaksaa elää ja käydä koulua tän kaiken keskellä. Mitähän tässä tilanteessa kannattas tehdä? Hyviä neuvoja? Lääkärit alkaa pitää jo vainoharhasena, kun ei mitään löydy. Oon syönö mielialalääkkeitä nyt alakuloisuuteen (joka ilmeisesti on aiheutunut tästä mahakivusta), kun lääkäri ajatteli, että mahakipu johtuu stressistä ja masennuksesta...

      • Loppuun ihan pian palava...,

        ... että voiko tällainen mahakipu vaikuttaa ruoan imeytymiseen? Miulle on tässä muutaman päivän aikana ilestynyt huulien "taitoskohtiin" (siis se kohta missä ylähuuli loppuu ja alahuuli alkaa... monimutkasesti sanottu) kipeitä rakkuloita, jotka saattas viestii B(?)-vitamiinin puutoksesta. Syön kyllä säännöllisesti B-vitamiini tabletteja ja Sanasol-vitamiini"juomaa", mutta ei näytä auttavan. Eikö sitten imeydy normaalisti vai? Ja saman oon huomannu myös painon kanssa. Vaikka syön kivuista huolimatta yhtä paljon kuin ennen, paino on lähtenyt laskuun. Eikö sitten energiakaan imeydy? Joskus ruoka tulee sulamattomana suoliston läpi, tämäkin on epäilykseni herättänyt..


      • Tino

      • tiedän hyvin miltä tuntuu k...

        Hei! Olen 23v nainen ja minullakin on ollut juuri kuvailemiasi oireita. Syömisen jälkeen vatsa alkaa sattua ja tuntuu että on vessa hätä. Mahani turpoaa illaksi aivan potkupalloksi. En voi edes ajatelle käyväni uimassa iltapäivän jälkeen kun mahani on aivan turvonnut. Kaverinikin ovat jo useampaan otteesen luuulleet että olen raskaana. En ole mitenkään lihava 50kg/160cm joten paksuudesta tuo mahani koko ei johdu. Ulostaminenkin on hyvin kivuliasta kun on varmaan aika paljon ilmaa suolessa kun maha on kuin pallo. Kakka tulee papanoissa ja ruoka ei selvästi sula kunnolla kun ulosteessa on vihreää salaattia, kokonaisia herneitä, oranssia porkanaa ja tomaattikaan ei sula.

        Olen myöskin käynyt tähystyksessä. Suun kautta ei löydetty mitään ja peräsuolentähystys ei onnistunut koska suoleni oli niin mutkainen että tähystys oli suoraa kidutusta. En pystynyt syömään tai kävelemään tähystyksen jälkeen viikkoon kun vatsa särki niin paljon. Koko ajan oli tunne että vatsassa olisi kova keppi pystyssä. Ulostin myös verta ja oranssia limaa viikon tähystyksen jälkeen.

        Verikokeista ja ultrasta ei löytynyt mitään poikkeavaa niin minunkin lääkärini sitten pisti pillit pussiin. Tuntui siltä kun lääkärit olisivat pitäneet minua hulluna ja oireet keksittyinä tai stressin aiheuttamina. Terveyskeskuslääkäri jopa sanoi että noin nuorella jos on vatsakipuja syömisestä niin on anoreksia! Minä kun olen luullut että myös nuorelle voi olla umppari, Chronin tauti, mahahaava, keliakia ja paljon muitakin vatsakipuja aiheuttavaia sairauksia! Terveyskeskuslääkärit ovat sitten kyllä tyhmiä ja ammattitaidottomia kun noin sanovat!

        Menet lääkäriin kun on selvät oireet ja alkavat syyttää hulluksi ja anorektikoksi. Pisti oikein vihoiksi! Olen ihan hyvässä kunnossa ja koen elämä positiiviseksi joten stressistä ei vaivani johdu. Syön aivan kaikkea enkä mieti syömisiäni ja pidän makeasta joten aivan naurettavaa edes ajatella että olisi anoreksia. Kaverini jolla oli paha anoreksia yläasteella ei syönyt kuin salaattia ja luuli langan laihanakin olevansa paksu. Näyttää siltä että nuorten vatsavaivoja ei hoideta ja niitä vähätellään ja sanotaan että nuppi on sekaisin kun ei löydy heti syytä kivuille.


      • Firkin78
        tiedän hyvin miltä tuntuu k... kirjoitti:

        Hei! Olen 23v nainen ja minullakin on ollut juuri kuvailemiasi oireita. Syömisen jälkeen vatsa alkaa sattua ja tuntuu että on vessa hätä. Mahani turpoaa illaksi aivan potkupalloksi. En voi edes ajatelle käyväni uimassa iltapäivän jälkeen kun mahani on aivan turvonnut. Kaverinikin ovat jo useampaan otteesen luuulleet että olen raskaana. En ole mitenkään lihava 50kg/160cm joten paksuudesta tuo mahani koko ei johdu. Ulostaminenkin on hyvin kivuliasta kun on varmaan aika paljon ilmaa suolessa kun maha on kuin pallo. Kakka tulee papanoissa ja ruoka ei selvästi sula kunnolla kun ulosteessa on vihreää salaattia, kokonaisia herneitä, oranssia porkanaa ja tomaattikaan ei sula.

        Olen myöskin käynyt tähystyksessä. Suun kautta ei löydetty mitään ja peräsuolentähystys ei onnistunut koska suoleni oli niin mutkainen että tähystys oli suoraa kidutusta. En pystynyt syömään tai kävelemään tähystyksen jälkeen viikkoon kun vatsa särki niin paljon. Koko ajan oli tunne että vatsassa olisi kova keppi pystyssä. Ulostin myös verta ja oranssia limaa viikon tähystyksen jälkeen.

        Verikokeista ja ultrasta ei löytynyt mitään poikkeavaa niin minunkin lääkärini sitten pisti pillit pussiin. Tuntui siltä kun lääkärit olisivat pitäneet minua hulluna ja oireet keksittyinä tai stressin aiheuttamina. Terveyskeskuslääkäri jopa sanoi että noin nuorella jos on vatsakipuja syömisestä niin on anoreksia! Minä kun olen luullut että myös nuorelle voi olla umppari, Chronin tauti, mahahaava, keliakia ja paljon muitakin vatsakipuja aiheuttavaia sairauksia! Terveyskeskuslääkärit ovat sitten kyllä tyhmiä ja ammattitaidottomia kun noin sanovat!

        Menet lääkäriin kun on selvät oireet ja alkavat syyttää hulluksi ja anorektikoksi. Pisti oikein vihoiksi! Olen ihan hyvässä kunnossa ja koen elämä positiiviseksi joten stressistä ei vaivani johdu. Syön aivan kaikkea enkä mieti syömisiäni ja pidän makeasta joten aivan naurettavaa edes ajatella että olisi anoreksia. Kaverini jolla oli paha anoreksia yläasteella ei syönyt kuin salaattia ja luuli langan laihanakin olevansa paksu. Näyttää siltä että nuorten vatsavaivoja ei hoideta ja niitä vähätellään ja sanotaan että nuppi on sekaisin kun ei löydy heti syytä kivuille.

        Mulla oli kanssa samanlaiset oireet 3 vuotta. KAikki tutkittiin ja ei mitään löytynyt. Löysin itse syyn tähän, lievä maitoallergia. Kesti yli 3 kuukautta parantua maha koska oli mennyt niin huonoon kuntoon. Vaikka oli ollut kuukauden ilman maitotuotteita niin ei muutosta huomannut. Kannattaa todellakin kokeilla ja katsoa tuoteselosteita mitä syö. Ei ainakaan mitään menetä vaikka kokeilee kunhan vain muistaa syödä kalkkitabletteja että luusto pysyy kuosissa. Tsemppiä teillekin.


    • kipulainen

      minulla on sama ongelma aina kun syön maha tulee kipeäksi ja vaikka söisin vain suklaa palan täytyy käydä heti wc:ssä luulen, että kyseessä on jokin allergia tai pahimmassa tapauksessa syöpä. Älä kuitenkaan pelasty se ei saata johtua syövästä vaan jostain allergiasta. Vaikka jos on koira ja on niille allerginen.

    • sape95

      en tiedä mitään auttavaa keinoa, mutta mullakin on maha kipeä aina ruokailun jälkeen oli ruoka mikä tahansa!! Olis ihan mukava saaha jotaa apui!!??

    • kikkeli<3

      Minulla on aivan samat ongelmat ja olen itsekin pohtinut mitä se voisi olla:O se voi johtua kasvaimesta tai rasvapatista(minulla johtuu rasvapatista).Ei siis mitään muuta kuin varaa aika ultra-ääni kuvaukseen ja niin saat selville mitä sieltä vatsasta löytyy:D:D:D

    • ex-kofeinisti

      Suolistohiivan liikakasvua, korjaa ruokavaliosi ja poista ylimääräinen hiiva.

      Hiivan poistoon käy greipinsiemenuute, valkosipuli, maitohappobakteerit, hiilihydraattien ja hiivan välttäminen jne. Homma vaatii omistautumista, koska hiiva on sitkeä kaveri. Kofeiinin käyttö on myös syytä lopettaa kokonaan, sen on tuoreessa tutkimuksessa todettu parantavan hiivan elinvoimaisuutta ja jopa pidentävän sen elinikää. Itseltäni loppui yli 20 vuoden kituminen näillä konsteilla, vatsa on kuin uusi ja kakkakin kuin kaupasta ostettua.

      • mie vain

        Itselläni juuri tänään kun syötiin alkoi käymään kipeää pallean keskelle ja pistää välillä kun hengittää ulos.
        Ennen ruokaa kävi vieraita ja join kupin kahvia ja lihapasteijoita pari.
        Tietenkin omasta mielestä olen kuolemassa vatsasyöpään...tai johonkin muuhun vastaavaan.......alkaa käymään itsellekin hermoon.
        Tätä kipuilua on jatkunut siitä asti kun löysin pallean keskeltä ryhmyisen patin joka kipeytyi tietenkin kun hermona sitä painelin, sama patti löytyi myös mieheltäni........
        Eli olenko luulotautinen...kyllä mutta silti vastaus olisi mukava saada :)


      • mo
        mie vain kirjoitti:

        Itselläni juuri tänään kun syötiin alkoi käymään kipeää pallean keskelle ja pistää välillä kun hengittää ulos.
        Ennen ruokaa kävi vieraita ja join kupin kahvia ja lihapasteijoita pari.
        Tietenkin omasta mielestä olen kuolemassa vatsasyöpään...tai johonkin muuhun vastaavaan.......alkaa käymään itsellekin hermoon.
        Tätä kipuilua on jatkunut siitä asti kun löysin pallean keskeltä ryhmyisen patin joka kipeytyi tietenkin kun hermona sitä painelin, sama patti löytyi myös mieheltäni........
        Eli olenko luulotautinen...kyllä mutta silti vastaus olisi mukava saada :)

        palleatyrä


    • nti pömppis

      ostin muutama päivä sitten Molkosan Vitalitya.. säännöllisellä käytöllä sen pitäisi tainnuttaa myös hiivan! itsellä myös kamala turvotus joten innolla odotan millon alkaa vaikuttamaan! kahvin yritän jättää yhteen kuppiin per pvä mutta hankalaa on...

    • ....

      Minulla juuri samat oireet paitsi ei kipua. Nälän tunne pahin. En oo saanu edes aina öitä nukuttua sen takia. röyhtäilyttää ilman takia ihan älyttömästi!

    • nti pömppis

      turvotus on vähentynyt... liekkö molkosanin vai kahvinjuonnin vähentämisen takia! :) tai molempien!

    • Positiivisuus auttaa

      Pelko siitä että tulee maha kipeäksi tekee mahan kipeäksi.Niin käy kuin uskot ja puhut.Alkakaa puhumaan hyvää itsellenne ajatuksin ja yksinään ollessa ihan ääneenkin.Eli ikään kuin kiitätte vatsaanne sen hyvin toimimisesta ja sitä enemmän mitä enemmän se ei pitäisi oikeasti paikkaansa.Sillä systeemillä ihminen voittaa kaiken pahan.Pitää vain olla kärsivällinen eikä heti luovuttaa.USKO JO SAANEESI sen mitä haluat.Täydellinen on se ihminen joka ei hairahdu puheissaan,hän HALLITSEE koko ruumiinsa!

      • janehf

        Kärsin ite lähes saman ongelman kanssa kuin tämän ketjun aloittaja. Ulostamiseen/ilmavaivoihin mahan suuri turvotus ja kipu ei kuitenkaan vaikuta. En vaan tiedä mitä enään tekis tämän vaivan kanssa! Kaikki testit ja tutkimukset on käyty, ultrasta raskaustestiin mutta ei mitään löydy. Ihonmyötäsiä paitoja en voi pitää, näytän raskaana olevalta tai muuten vaan isomahaselta. Voi sitä ihanuutta kun joskus aamulla herätessä maha onkin normaalissa olotilassa, eli ihan litteä! mutta harvoin.
        Mahan turpoaminen haittaa niin paljon elämää, joku keino tähän ku löytys niin olisin onnellinen.


      • jeijji

        Kuulostaa mahtavalta!


      • pastanmarjat

        Kuuleppa nyt. Älä tule tänne puhumaan positiivisuuden voimasta. Jokainen vaivainen on sitä ihan varmasti kokeillut ja monta kertaa.

        Tekstisi syyllistää ihmiset huonoiksi, kun eivät uskollaan ja positiivisuudellaan ole voineet itseään parantaa. Sinä varmaan olet mitä parhain ihminen sitten ja muiden yläpuolella, kun et näköjään mistään kärsi. Mene kaltaistesi yli-ihmisten joukkoon, älä tänne tule elvistelemään. Täällä on kipujensa kanssa kamppailevia oikeita, normaaleja ihmisiä.


      • pastanmarjat
        pastanmarjat kirjoitti:

        Kuuleppa nyt. Älä tule tänne puhumaan positiivisuuden voimasta. Jokainen vaivainen on sitä ihan varmasti kokeillut ja monta kertaa.

        Tekstisi syyllistää ihmiset huonoiksi, kun eivät uskollaan ja positiivisuudellaan ole voineet itseään parantaa. Sinä varmaan olet mitä parhain ihminen sitten ja muiden yläpuolella, kun et näköjään mistään kärsi. Mene kaltaistesi yli-ihmisten joukkoon, älä tänne tule elvistelemään. Täällä on kipujensa kanssa kamppailevia oikeita, normaaleja ihmisiä.

        Edellinen viestini oli nimimerkille 'Positiivisuus auttaa'.


    • ´-Minea-

      Soita lääkärille ja kysy jos hän voi 3 päivän ajan laittaa sinulle peräruiskeitä se helpottaa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe