Ihottumaa nivusissa

Nuori nainen

Minulle tuli vähitellen kutiseva ja punoittava ihottuma nivusiin, eikä se ole lähtenyt ajan kanssa pois. Alue on kausiluontoisesti joko hilseilevä tai osittain pehmeä, jotain nestettä erittävä. Alue on sellainen, että vaatteet hautovat ja hankaavat sitä ns. normaalipukeutumisessa, joten sekin saattaa ärsyttää. Kutinaa esiintyy usein, muttei jatkuvasti. Iho tuntuu yleensä kuivalta, vaikkei hilsettä olisikaan. Väri vaihtelee ihon värisestä räikeäänkin punaiseen.

Lääkäriaika on varattu, mutta olisiko teillä arvauksia taudin syystä ja nimestä?

20

58516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r kasi

      Ihan samat suihkut ja saunat muijan kaa käytiin mutta jostain imaisin sitkeän ihottuman.
      Saunan ja suihkun jälkeen ne punaset täplät hehkuu punasina. Raapiessani se levisi sinne tänne.
      Menin potenssiongelmasta alan lääkärille. Onpas pahannäköinen Savipuoli-ihottuma se sanoi.
      Salva oli aivan turha. Sensijaan Nizoral lääkeshampoo tuhosi vaivan viikossa.
      Samaa tehoainetta sisältävä rinnaikkais shampookin on, muttä em. on halpa sekin.

      Nizoralia saa apteekista ilman reseptiä. Annoin vaikuttaa shampoon muutaman minsan ennen pesua.
      Niin lähti vuosia kestänyt ihottuma kuin entinen tauti Töölöstä.

    • allergiaako?

      Olisiko kumiallergiaa, jos vaikka alkkareiden kuminauha painaa ihoa, niin voi tulla kuvatunlaisia oireita

    • selvisikö

      selvisikö mikä tauti oli ja mikä hoitokeino siihen on? itselläni samat oireet...

      • tytysy

        Minulla on ollut tämä sama kutina nivusissa jo neljä vuotta eikä lähde pois millään. Koitin tuota edellä mainittua shampoota mutta ei tepsinyt yhtään. Kortisoni on ainut mikä auttaa kutinaan mutta ei sitäkään saa kuin kaksi viikkoa käyttää putkeen. Kertokaa ihmeessä jos on neuvoja.


      • jepulis12
        tytysy kirjoitti:

        Minulla on ollut tämä sama kutina nivusissa jo neljä vuotta eikä lähde pois millään. Koitin tuota edellä mainittua shampoota mutta ei tepsinyt yhtään. Kortisoni on ainut mikä auttaa kutinaan mutta ei sitäkään saa kuin kaksi viikkoa käyttää putkeen. Kertokaa ihmeessä jos on neuvoja.

        Mene lääkäriin :)


      • Anonyymi

    • Suosittelen

      Kuten joku tuossa sanoikin, Nizoral-shampoo voi auttaa, mutta se on aika vahvaa tököttiä ja tarkoittu päänahalle, useissa maissa tarvitaan resepti sen ostamiseen. Apteekissa on kuitenkin myös Daktacort-nimistä voidetta, joka on nimenomaan tarkoitettu nivussilsan hoitoon. Se tuhoaa silsan Nizoralin tavoin, vaikuttava aine on vain eri.

      Daktacort on sitten tarkoitettu ainoastaan nivus- tai jalkasilsan hoitoon, ihottuma voi johtua jostain muustakin, jolloin ei Nizoral tai Daktacort tehoa. Lisätietoa saat Googlesta kirjoittamalla hakusanaksi nivussilsa. Jos haluat taas täysin varmaa tietoa, niin sitten vaan lääkäriin.

      • Suosittelen

        Taitaa sen voiteen nimi olla nykyään Dactarin. No kuitenkin...


      • Isomyymymmeli

        Dactarin on mulla auttanut, mutta vaiva uusii tosi herkästi..


    • FirenFoxi

      on auttanut hydrakortisoonia, kannattaa kokeilla. ei ole vielä kokonaan lähtenyt mutta.. jos löytyy parempaa merkkiä niin ilmoittakaa..

    • Joläks

      Itsellä oli ihottumaa nivusissa ja yritin kortisonilla hoitaa kuten aiempiakin ihottumia. Aina ihottuma kuitenkin palasi. Kolmannen kerran jälkeen uskoin ettei ole ihan normi-ihottumaa, ja googlettelin vähän. Todennäköisesti oli sitten nivussilsa tai joku muu sieni-infektio, ja tähän suositeltiin jotain atsolia. Apteekista sitten Daktarin-nimistä mikonatsolivoidetta hakemaan ja sitä aamuin illoin kuuden viikon kuuri niin johan lähti ihottuma eikä ole tullut takaisin.

      (Alunperin sieni oli tullut ilmeisesti talosta jossa hetken asuin ja jossa oli hometta.)

    • Tyämies

      Nohuhhuh nyt selvisi mistä omani olen saanut, vesivahinkoremontti joulukuussa.

      Eiköhän ole aika marssia apteekkiin.

    • heheh

      ei se ihan noin yksin kertaista ole :D ei sentään homehtunut talo voi vaikuttaa silsan syntyyn :D

      • Kaikkea kokeillut

        Hankala vaiva. Fidesan on homeopaattinen voide, joka poistaa kutinan. Ei kuitenkaan ole poistanut vaivaa, voide vastaa kortisonia. Hyvä salvaakin olen kokeillut, mutta kaikki nämä on ollut tilapäistä hoitoa.Täytyy kokeilla shampoota ja voidetta ennen lääkärille menoa.


    • ApuaTarviva

      Minulla on sama ongelma. Vuosi sitten se oli pieni mutta viime kuukausina on tullut aika isoksi. En ole sitten ihan varma mikä infektio tämä on mutta luulen että tämä on nivussilsa. Pitäisikö mennä apteekkiin vai lääkärille?

    • eienäänlihava

      Liikakiloja? Minulla oli sama ongelma kunnes tein asialle jotakin. Laihdutin normaalipainoiseksi. Eipä enään kutise. Kannattaa muuten kokeilla jos ja tod näk oot lihava?

    • samaongelma

      Moi

      Minullakin on sama kiusallinen vaiva tai ainakin kuulostaa samalta.
      Sen olen huomannut että jos syön leipää paljon niin se pahentaa tätä vaivaa.
      E-epa tabletit taasen helpottavat mutta eivät paranna ongelmaa.

      Siis nivustaipeessa itsellänikin juuri ongelma kohta.
      Mistä tämä johtuu?

      ylipainosta ei johdu itsellä.

    • Anonyymi

      Onko hyviä vinkkejä hoitoon? Sama ongelma itsellä. Ollu jo muutaman kuukauden. Ihotautilääkäri ei testeistä löytänyt mitään erikoista. Urheilen paljon, joten pitää ainakin suojata tuo nivusten iho jatkossa ennen treeniä . Pesun jälkeen hyvä kuivaus taputtelemalla ja vaikka dactacortia vaikuttamaan. Toivottavasti tämä tepsii

    • Anonyymi

      Itse kärsin vaivasta melkein vuoden ja oli kyllä inhottava vaiva. Kokelin kaikki lääkevoiteet (dactarin, canesten jne.), mutta mikään ei tuntunut auttavan. Urheilen paljon ja aloin laittamaan ennen ja jälkeen treeniä Humektan perusvoidetta kevyesti nivusiin. Hankaus loppui ja sitä myötä kutina. Oli ihan ihorikkoa vaivan aikana jatkuvan hankauksen ja raapimisen vuoksi. Nyt puoli vuotta jo saanut olla "terve". Epäilen, että koko homman aloitti stressi. Kun stressi helpotti, niin sitä myötä silsakin alkoi helpottamaan. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Olen itse kärsinyt ikävästä kutinasta pakaravaossa ja muissakin ihon taipeissa jo yli 3 kk. Minulla todettiin nokkospainetauti eli urtigaria tämän vaivan tiimoilta, ei varmaankaan sinulla. Olen mies. Nyt tänään otetaan monet näytteet ihon pinnalta, myös veri- ja pissanäytteet.
      Epäilys itselläni on, että olen levittänyt jalkasilsasienen muualle kehooni heinäkuussa alkoi vaivat. Sieni tarttuu herkästi kosteissa tiloissa jalkoihin.
      Myös tuo ärhäkkä punainen viittaa punajäkäläsieni tyyppiseen vaivaan, tuttavallani oli sellainen, jonka ihotautilääkäri oli oivaltanut. Tässä sitä öitä valvotaan kutinoiden kanssa. Toivotaan parasta sinulle. Rohkeasti vain lääkärin pakeille ja vaivaa hoitamaan.
      Paljon on tullut luettua netistä ihottumista ja kuvaamalla kameralla omaa ihottumaa ja vertaamalla sitten kuviin mitä netistä sivuilta löytyy. Itse täytyy leikkiä lääkäriä välillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe