betonin suhteitus (1dm3)

...

miten sitä betonia tehdään? kuinka paljon ja mitä tarvitaan? sitä pitäis saada 1dm3 kuutioon. Lujuusluokka olisi mieluiten K20 tai enemmän.

24

10254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihje

      suhteistunutta soraa 3 lapiollista ja yksi sementtiä ja vähän vettä. sekoita myllyssä huolella.

    • saa vain rapa-

      laatua eli tilaa valmista.

      • ...

        mutta haluan vain tietää ne aineet ja niitten määrät yhteen dm3 (suurinpiirtein).


      • Rauno Kangas

        ...tekee teidän äidin ruoat (Saarioisen mainoksesta) ... ja taikurit ja velhot valmistavat betonia...

        Vai menikö se sittenkin niin, että betonitehtaallakin ihmiset sekoittavat vettä ja sementtiä hiekkaan/soraan saadakseen betonia?

        http://www.betoni.com/fi/Tietoa betonista/Perustietopaketti/Mitä betonin valmistuksessa tehdään/

        Siis tollainen lapiollinen sementtiä ja kolme lapiollista soraa (suhteittunutta, jossa eri kokoisia ainesosia ja hienoainestakin hieman) ja sitten vettä betoninvalmistuksen kultaisen säännön mukaan: Säästä vettä massan valmistuksessa, mutta tuhlaa jälkihoidossa => massaan mahdollisimman vähän vettä, jotta sitä ei "jäisi yli" sementin ja veden kemiallisesta reaktiosta (ylimäärävesi muodostaa kovettuvaan betoniin huokosia).


      • Rauno Kangas
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...tekee teidän äidin ruoat (Saarioisen mainoksesta) ... ja taikurit ja velhot valmistavat betonia...

        Vai menikö se sittenkin niin, että betonitehtaallakin ihmiset sekoittavat vettä ja sementtiä hiekkaan/soraan saadakseen betonia?

        http://www.betoni.com/fi/Tietoa betonista/Perustietopaketti/Mitä betonin valmistuksessa tehdään/

        Siis tollainen lapiollinen sementtiä ja kolme lapiollista soraa (suhteittunutta, jossa eri kokoisia ainesosia ja hienoainestakin hieman) ja sitten vettä betoninvalmistuksen kultaisen säännön mukaan: Säästä vettä massan valmistuksessa, mutta tuhlaa jälkihoidossa => massaan mahdollisimman vähän vettä, jotta sitä ei "jäisi yli" sementin ja veden kemiallisesta reaktiosta (ylimäärävesi muodostaa kovettuvaan betoniin huokosia).

        Amatöörien itse tehtyä betonia suosittelisin lähinnä sortumavaarattomiin rakenteisiin. Jos tarvitaan takuuominaisuuksia (pilarien ja palkkien kantavuuus tai terassien pakkasenkesto) olen valmisbetonien kannalla.


      • Tommi99
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...tekee teidän äidin ruoat (Saarioisen mainoksesta) ... ja taikurit ja velhot valmistavat betonia...

        Vai menikö se sittenkin niin, että betonitehtaallakin ihmiset sekoittavat vettä ja sementtiä hiekkaan/soraan saadakseen betonia?

        http://www.betoni.com/fi/Tietoa betonista/Perustietopaketti/Mitä betonin valmistuksessa tehdään/

        Siis tollainen lapiollinen sementtiä ja kolme lapiollista soraa (suhteittunutta, jossa eri kokoisia ainesosia ja hienoainestakin hieman) ja sitten vettä betoninvalmistuksen kultaisen säännön mukaan: Säästä vettä massan valmistuksessa, mutta tuhlaa jälkihoidossa => massaan mahdollisimman vähän vettä, jotta sitä ei "jäisi yli" sementin ja veden kemiallisesta reaktiosta (ylimäärävesi muodostaa kovettuvaan betoniin huokosia).

        Ainakin, jos linkittämäsi sivu tietää mistä puhuu (ja miksei tietäisi, nehän ovat jonkin sortin asiantuntijoita=)). "Betonin tärkein osa-aine on sementti. Sen määrä betonissa on n. 200-400 kg/m3" Kuutio betonia painaa jotain 2400 kg, jolloin suhde voi olla 5 lapiollista hiekkaa, yksi sementtiä. Muistaakseni yleissementtisäkissä löytyy k30 kohdasta samainen vinkki. Mutta varman on niinkin, että parempi pelata varman päälle, kun itse myllyttää.


      • Rauno Kangas
        Tommi99 kirjoitti:

        Ainakin, jos linkittämäsi sivu tietää mistä puhuu (ja miksei tietäisi, nehän ovat jonkin sortin asiantuntijoita=)). "Betonin tärkein osa-aine on sementti. Sen määrä betonissa on n. 200-400 kg/m3" Kuutio betonia painaa jotain 2400 kg, jolloin suhde voi olla 5 lapiollista hiekkaa, yksi sementtiä. Muistaakseni yleissementtisäkissä löytyy k30 kohdasta samainen vinkki. Mutta varman on niinkin, että parempi pelata varman päälle, kun itse myllyttää.

        ...jos on sementtisäkissä ohje K30 betonin valmistamiseksi. Itsellä tosiaan tulee niin vähän tehtyä kotikutoista, kun betoniasemia on useampikin lähistöllä ja laiskuuttaan tulee pikkuvaluihin otettua kuivabetonia.

        Sementin osalta ei sementin määrätön lisääminen välttämättä lisää lujuutta - ja aina vaan lisää sementtiä käytettäessä lujuus lopulta kääntyy suorastaan laskuun. Siksi puhutaan suhteutuneesta tai suhteutetusta kiviaineksesta, että se sora/hiekka olisi sopivasti hienoaineksia sisältävä, että huokoisuus jäisi pieneksi - sementin tehtävänä on liimata kiviaines toisiinsa täyttämättä nuo huokoset. Betonin korkea puristuslujuus tuleekin juuri noista kiviainesten kosketuksista toisiinsa (pelkkä sementti ei ole lähellekään yhtä lujaa).

        Siis ehdottomasti pussin kyljestä se määrä - eikä yhtään yli.


      • täys amateuri
        Rauno Kangas kirjoitti:

        Amatöörien itse tehtyä betonia suosittelisin lähinnä sortumavaarattomiin rakenteisiin. Jos tarvitaan takuuominaisuuksia (pilarien ja palkkien kantavuuus tai terassien pakkasenkesto) olen valmisbetonien kannalla.

        Sopiiko betonin sorana/kiviaineksena käyttää haurasta kalkki-liitukiveä? Sitä löytyy asuinmaastani yllin kyllin, muunlainen eli kovempi ja tiiviimpi maa-aines on "kiven alla", siis ei-ole tai kallista tuontitavaraa.

        Olisi vähän kunnostamista ja tilkitsemistä tuossa pihalla, kun rankkasateet ovat vieneet vanhemmat betonit mennessään. Sisäseinistäkin muurauslaasti ropisee iltaisin, muistuttaen Suomen sateista.


      • kysyttiin

        rapalaadun ohjetta. Sen annoin.


      • kiviainesta
        Tommi99 kirjoitti:

        Ainakin, jos linkittämäsi sivu tietää mistä puhuu (ja miksei tietäisi, nehän ovat jonkin sortin asiantuntijoita=)). "Betonin tärkein osa-aine on sementti. Sen määrä betonissa on n. 200-400 kg/m3" Kuutio betonia painaa jotain 2400 kg, jolloin suhde voi olla 5 lapiollista hiekkaa, yksi sementtiä. Muistaakseni yleissementtisäkissä löytyy k30 kohdasta samainen vinkki. Mutta varman on niinkin, että parempi pelata varman päälle, kun itse myllyttää.

        ja yksi sementtiä, ei tule amatöörin käsissä kunnollista. Se 1:3 ohjeeni on oikea K 20 laatua havittelevlle, mutta myllyssä sekoittaen ja liikaa vettä välttäen.


      • Rauno Kangas
        täys amateuri kirjoitti:

        Sopiiko betonin sorana/kiviaineksena käyttää haurasta kalkki-liitukiveä? Sitä löytyy asuinmaastani yllin kyllin, muunlainen eli kovempi ja tiiviimpi maa-aines on "kiven alla", siis ei-ole tai kallista tuontitavaraa.

        Olisi vähän kunnostamista ja tilkitsemistä tuossa pihalla, kun rankkasateet ovat vieneet vanhemmat betonit mennessään. Sisäseinistäkin muurauslaasti ropisee iltaisin, muistuttaen Suomen sateista.

        ...yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Hauraasta kiviaineksesta saa tehtyä haurasta betonia.


      • Wanha Tumpelo...
        Rauno Kangas kirjoitti:

        Amatöörien itse tehtyä betonia suosittelisin lähinnä sortumavaarattomiin rakenteisiin. Jos tarvitaan takuuominaisuuksia (pilarien ja palkkien kantavuuus tai terassien pakkasenkesto) olen valmisbetonien kannalla.

        Kyllä itsetehtyä betonia on käytetty kantavissa rakenteissa iät ja ajat. Ennenvanhaan ei betonitehtaita ollut olemassa ja kaikki betoni tehtiin työmaalla ja talot, sillat yms kestävät hyvin. Oikeat aineet ja oikea sekoitussuhde takaa hyvän lopputuloksen, sillä ei ole väliä missä betoni on sekoitettu. Tosin nykyään ei suuria määriä kannata tehdä, jos valmisbetonia on saatavissa, tai kuivana säkkitavarana.Ennen käytettiin sorana valmiiksi sekoitettua betonisoraa, mahtaakohan sitä enää saadakaan miltään hiekkamontulta.


      • rk
        Wanha Tumpelo... kirjoitti:

        Kyllä itsetehtyä betonia on käytetty kantavissa rakenteissa iät ja ajat. Ennenvanhaan ei betonitehtaita ollut olemassa ja kaikki betoni tehtiin työmaalla ja talot, sillat yms kestävät hyvin. Oikeat aineet ja oikea sekoitussuhde takaa hyvän lopputuloksen, sillä ei ole väliä missä betoni on sekoitettu. Tosin nykyään ei suuria määriä kannata tehdä, jos valmisbetonia on saatavissa, tai kuivana säkkitavarana.Ennen käytettiin sorana valmiiksi sekoitettua betonisoraa, mahtaakohan sitä enää saadakaan miltään hiekkamontulta.

        Minusta puheet "itse tehdystä" ovat toisaalta hieman huvittavia, sillä valmisbetonikin on "vain" ihmisten sekoittamaa tavaraa. Oikea seossuhde ja kunnon myyllytys, niin "itse tehtyä" ei valmisbetonista erota edes VTT:n laboratorio. Suheituksen suurin haaste on runkoainesten seulontakäyrien määritys - kovin pienestä erästä sitä ei kannate tehdä.


      • Kalkkia kalkkia kaik
        täys amateuri kirjoitti:

        Sopiiko betonin sorana/kiviaineksena käyttää haurasta kalkki-liitukiveä? Sitä löytyy asuinmaastani yllin kyllin, muunlainen eli kovempi ja tiiviimpi maa-aines on "kiven alla", siis ei-ole tai kallista tuontitavaraa.

        Olisi vähän kunnostamista ja tilkitsemistä tuossa pihalla, kun rankkasateet ovat vieneet vanhemmat betonit mennessään. Sisäseinistäkin muurauslaasti ropisee iltaisin, muistuttaen Suomen sateista.

        Jos kivi on Kalkkikivea ja siita tehtya mursketta, kayta kalkkilaastia. 1 osa kalkkia, 3 osaa hiekaa/soraa, jos haluat lujuutta lisaa, heita lapiollinen sementtia lisukkeeksi.


    • derfsaq

      Kunnon sora, esim raekoko 0-8 mm ja sekaan voi laittaa myös 0-16 mm, itse olen käyttänyt 0-8 mm suoraan soramontun "seinästä" seulottua soraa ja suhteessa 2 lapiollista sementtiä ja 5 soraa ja on kestänyt hevosten allakin lattiana vaikka paukuttavat hokkikengillään talvet, jos tasalaatuista haluaa niin silloin kannattaa jo tilata kurakuorma valmiina ja varsinkin jos alkaa olla useista sadoista litroista kyse.

      Usein näkee kun jotkut "raudoittavat" valunsa vanhoilla polkypyörillä ja mummon vanhalla hetekalla ja joutaahan sinne vanhat ruosteiset vesurit ja rautakanget ja käytöstä poistetut potkukelkat..no jokainen taaplaa tyylillään.

      Mutta mitä pitää muistaa tehdä viimeiseksi kun valu on valmis??

      Vanha rappari neuvoi, on nakattava myllyyn ämpäri vettä ja pari kourallista "mukavan" kokoisia kiviä ja antaa myllyn pyöriä vielä hetki..

    • TutkiiEnnen Tekoa

      Betonia ei saa tehdä itse kuin rakenneluokassa 3.

      1 ja 2 luokan betoni tilataan valmiina. (Tavalliset rakenteet)

      Sääntö on astunut voimaan jo 2004 joten, jos yhteenkään rakennukseen laittaa, niin kannattaa miettiä ensin.

      Betonin valmistus on valvottua hommaa. Vakuutukset yms.

      • Rak.inssi

        Näinhän se lain mukaan on. On taas saatu hiukan tavallisen rakentajan rahaa firmoille ja sieltä päättäjien taskuun. (vaalirahoina). Kantaviin pilari- ja palkkirakenteisiin sekä laattoihin ehdottomasti valmisbetonia. Mutta jos rakentaa maavaraisia perustuksia tai maavaraisia laattoja, voi aivan hyvin betonin tehdä itse. Niin sitä on yli sata vuotta Suomessa tehty, eikä niissä rakenteissa ole ollut ongelmia.

        Sota aikana tehtiin betonibunkkreita. Sementtiä oli vähän ja varmasti monesti jäi suhteutus tekemättä. Siellä ne vielä pystyssä ovat.


      • dgh898
        Rak.inssi kirjoitti:

        Näinhän se lain mukaan on. On taas saatu hiukan tavallisen rakentajan rahaa firmoille ja sieltä päättäjien taskuun. (vaalirahoina). Kantaviin pilari- ja palkkirakenteisiin sekä laattoihin ehdottomasti valmisbetonia. Mutta jos rakentaa maavaraisia perustuksia tai maavaraisia laattoja, voi aivan hyvin betonin tehdä itse. Niin sitä on yli sata vuotta Suomessa tehty, eikä niissä rakenteissa ole ollut ongelmia.

        Sota aikana tehtiin betonibunkkreita. Sementtiä oli vähän ja varmasti monesti jäi suhteutus tekemättä. Siellä ne vielä pystyssä ovat.

        Ei itsetehdyssä betonissa ole mitään vikaa. Olen aikoinani tehnyt useita rakkennesuunnitelmia betonilla K15-3. Sementtisäkin ohje taisi olla 300kg sementti/m3 betonia. Vertailuna muuratun KSB-harkorakenteen lujuus on K3 tai K5.


    • 4+15

      virallisesti ei nykyisin saa tehdä itse myöskään anturabetonia. Rasitusluokasta johtuen anturabetoni ei voi olla 3. rakenneluokan betonia

    • Rutto vai Koleera

      Ei niin virallisesti. Eihän mitään saa tehdä "virallisesti" . Nykyään meillä on samanlainen virkamiesarmeija kuin Neukkulassa aikoinaan. Mitään muuta EU:ssa ei pystytä työllistämään kuin politrukkeja. Kaikki järkevä tekeminen kielletään. Kaikki valta siirretään kansainvälisille suuryrityksille. Ilmeisesti virkamiehet ja politiikot saavat riittävästi lahjuksia, sillä ei kai tämä voi muuten olla mahdollista.

      Suomeen rakennetaan paskaputkia ympäri maaseutua ja Ryssälässä yksi firma lykkää Itämereen paskaa enempi kuin koko Suomi. Ei näissä virkamiesten ja politiikojen touhussa ole mitään järkeä. Eläminen Suomessa tehdään taloudellisesti mahdottomaksi.

      • Hölmölä takaisin

        Ei todellakaan saa, hallituksen (EU) politiikka on sitä, että kaikkia toimia vaikeutetaan, nostetaan dieselin veroakin, niin saadaan budjettia tasapainoon, entä jos autoilijat lyövät hanskat tiskiin, kun ei kannata ajaa.
        Niin ja ne hommat vaan toimii, joiden tuotanto on siirretty ulkomaille, köyhtyvät rakentajatkaan eivät saa enää tehdä betoniakaan itse, olenkin jo odotellut, koska valmisbetoni- ym pussit pitää olla leimattua tavaraa.

        Eräs sukulaiseni toimitti aikoinaan betonisorat kaikille kylän julkisille rakennuksille, työmaalla oli aina kookas mylly, jossa kurat tehtiin ja valettiin sokkeleita talvellakin, hyvin on pystyssä poliisiasemat ja kaupungintalot tänäkin päivänä, vaikka ei EU direktiiveistä tiedetty mitään.


      • Rutto vai Koleera
        Hölmölä takaisin kirjoitti:

        Ei todellakaan saa, hallituksen (EU) politiikka on sitä, että kaikkia toimia vaikeutetaan, nostetaan dieselin veroakin, niin saadaan budjettia tasapainoon, entä jos autoilijat lyövät hanskat tiskiin, kun ei kannata ajaa.
        Niin ja ne hommat vaan toimii, joiden tuotanto on siirretty ulkomaille, köyhtyvät rakentajatkaan eivät saa enää tehdä betoniakaan itse, olenkin jo odotellut, koska valmisbetoni- ym pussit pitää olla leimattua tavaraa.

        Eräs sukulaiseni toimitti aikoinaan betonisorat kaikille kylän julkisille rakennuksille, työmaalla oli aina kookas mylly, jossa kurat tehtiin ja valettiin sokkeleita talvellakin, hyvin on pystyssä poliisiasemat ja kaupungintalot tänäkin päivänä, vaikka ei EU direktiiveistä tiedetty mitään.

        EU on menossa hyvää vauhtia siihen suuntaan kuin Neukkula aikoinaan. Tvallinen kansa kärsii kun herrat juhlivat. Ei sosialismissa ja kapitalisimissa mitää eroa ole, kummassakin systeemisssä tavallinen kansa (suurin osa) kärsii keyhyydestä, kun rahat siirretään mutamalle harvalle rikkaalle.
        Molemmat systeemit perustuvat suureen hallintoon. On politrukkia jokaiseen hommaan. Ei näytä Euroopan tulevaisuus hyvältä, kun yksityisen ihmisen järjenkäyttö kielletään ja päätökset tehdään yhdessä paikassa. Kohta virkamiehiä on jo enempi kuin tavallisia työläisiä. Saas nähdä milloin heidät aseistetaan samoin kuin Neukkulassa. Miliisi jokaisessa kadunkulmassa.

        Taitaa tämä EU olla ohi parin vuoden sisällä, kun Kreikka kaatuu Juhannukseen mennessä ja siitä Brysselin muuri murtuu. Saa Suomikin ensi vuonna itsenäisyytensä takaisin.

        Meni aika kauas alkuperäisestä aiheesta, betonin valmistuksesta. Onneksi itse tehty betoni kuitenkin kestää kauemmin (vaikka kuinka huonosti tehty) kuin tämä Eukkula.


    • tikulla...

      60-luvulla

      "Lahden pikabetoni: vettä, hiekkaa ja kova pakkanen!

    • miksu19982

      Tarvitaan seuraavat lähtötiedot: Rakeisuusluku, sepeli%, suhteituslujuus, joka tässä tapauksessa on 1,2*20=24 MN/m2 ja ilmamäärä.Vesi/sementti=40%, eli jos sementtiä 25 kg -> 10 litraa vettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe