Rokottamattomuudesta

Äiti_29

Mahtaako täältä löytyä vanhempia, jotka ovat jättäneet rokottamatta lapsensa? Meillä on nyt 5kk ikäinen poika, jolle emme ainakaan vielä ole ottaneet rokotuksia. Millaisia kokemuksia teillä on, oletteko matkustelleet, eläneet normaalia elämää vauvan/lapsen kanssa? Onko ympäristö suhtautunut ymmärtäväisesti rokottamattomuuteen? Olisi kiva kuulla kokemuksia.. :)

37

2546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jättänyt rokotukset

      ottamatta kahdelle nuorimmalle tytölleni 8 ja 10v.Vanhin on saanut valitettavasti kolme ensimmäistä piikkiä.Normaalia elmää elämme.Vanhin on käyny Viipurissa,Kreikassa ja pari kertaa Brysselissä.Keskimmäiset vain Brysselissä.Oma luonnollinen immuniteetti riittää jota ei ole rokotuksin heikennetty.Ei kannata välittää neuvolan tai lääkärin painostuksesta.
      Harvat ymmärtävät rokottamattomuutta,koska viranomaiset pelottelevat,ettei rokottamattomat säily hengissä.

      • itse..........

        saanut rokotukset aikanasi? Uskallatko todellakin olla rokotuttamatta lastasi esim. jäykkäkouristusta vastaan??


      • Äiti_29

        Jep, mekin saatiin neuvolalääkäriltä kuulla että esimerkiksi tuhkarokko(jonka suuri osa suomalaisista on lapsuudessaan sairastanut) on erittäin vakava tauti, ynnä muuta hengenvaarallisuuteen viittaavaa. Ei vain oikein vakuuta minua, kun tietää mitä haittoja rokotuksista myös voi olla. Oletko huomannut sairasteleeko sun rokottamattomat tytöt vähemmän kuin muut? Luonnollinen immuunipuolustushan niistä rokotuksista vaurioituu.


      • rokottamattomat..
        Äiti_29 kirjoitti:

        Jep, mekin saatiin neuvolalääkäriltä kuulla että esimerkiksi tuhkarokko(jonka suuri osa suomalaisista on lapsuudessaan sairastanut) on erittäin vakava tauti, ynnä muuta hengenvaarallisuuteen viittaavaa. Ei vain oikein vakuuta minua, kun tietää mitä haittoja rokotuksista myös voi olla. Oletko huomannut sairasteleeko sun rokottamattomat tytöt vähemmän kuin muut? Luonnollinen immuunipuolustushan niistä rokotuksista vaurioituu.

        lapset saattavat säilyä terveinä, mutta ainoastaan siksi, että muut ovat rokotettuja. Nykyvanhemmat eivät tajua, että tiettyihin tauteihin voi kuolla, kun eivät ole sitä omin silmin nähneet. Taudit eivät ole vähentyneet minkään muun syyn takia, kuin juurikin rokotusten.

        Ja mitä pahaa olette kuulleet rokotuksista aiheutuvat lapsille?


      • kaikki rokotukset
        itse.......... kirjoitti:

        saanut rokotukset aikanasi? Uskallatko todellakin olla rokotuttamatta lastasi esim. jäykkäkouristusta vastaan??

        lapsena.Viimeisimmän ammattikoulussa yli 15v sitten .Sairastellut olen paljon.Lapseni eivät ole saaneet jäykkäkouristusta.


      • vähemmän kuin
        Äiti_29 kirjoitti:

        Jep, mekin saatiin neuvolalääkäriltä kuulla että esimerkiksi tuhkarokko(jonka suuri osa suomalaisista on lapsuudessaan sairastanut) on erittäin vakava tauti, ynnä muuta hengenvaarallisuuteen viittaavaa. Ei vain oikein vakuuta minua, kun tietää mitä haittoja rokotuksista myös voi olla. Oletko huomannut sairasteleeko sun rokottamattomat tytöt vähemmän kuin muut? Luonnollinen immuunipuolustushan niistä rokotuksista vaurioituu.

        muut ikäisensä.Ei allergioita astmaa ym sairauksia.Flunssat lievempiä kuin muilla ja lyhyempiä.Tulehdukset harvinaisia meidän perheessä!


      • äiti kohta viidelle
        vähemmän kuin kirjoitti:

        muut ikäisensä.Ei allergioita astmaa ym sairauksia.Flunssat lievempiä kuin muilla ja lyhyempiä.Tulehdukset harvinaisia meidän perheessä!

        Olen perehtynyt rokotuksiin. Laitoin asiat vaakakuppiin ja painui hyvin rokotusten puolelle. Rokotusohjelman mukaiset rokotukset siis annettu meidän lapsille. Ylimääräisiä rokotuksia emme ole ottaneet. Meidän perheen lapsilla ei ole rokotuksista huolimatta ylivilkkautta, ADHD:tä, astmaa, allergiaa. Meillä saadaaan hyvin harvoin mahatauti tai flunssa. Kuumetaudit erittäin harvinaisia.

        Olen kiitollinen rokotuksista! Jos niitä ei olisi kehitetty, joku/jotkut lapsistani olisivat voineet jo kuolla johonkin ruttoon tai polioon.


      • jättää...
        Äiti_29 kirjoitti:

        Jep, mekin saatiin neuvolalääkäriltä kuulla että esimerkiksi tuhkarokko(jonka suuri osa suomalaisista on lapsuudessaan sairastanut) on erittäin vakava tauti, ynnä muuta hengenvaarallisuuteen viittaavaa. Ei vain oikein vakuuta minua, kun tietää mitä haittoja rokotuksista myös voi olla. Oletko huomannut sairasteleeko sun rokottamattomat tytöt vähemmän kuin muut? Luonnollinen immuunipuolustushan niistä rokotuksista vaurioituu.

        rokottamatta. En uskaltaisi viedä lapsia esim. kylpylään tai ulkomaille. Miksi rokotteita on keksitty jos nämä taudit eivät ole vaarallisia.


      • bisnes myös
        jättää... kirjoitti:

        rokottamatta. En uskaltaisi viedä lapsia esim. kylpylään tai ulkomaille. Miksi rokotteita on keksitty jos nämä taudit eivät ole vaarallisia.

        rokotuksissakin!!Siksi jatkuvasti kehitellään uusia rokotteita ja uskotellaan että ihminen kuolee jos ei ota rokotuksia!Rokotuksilla ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa.Päinvastoin,sairaudet liittyvät erittäin läheisesti rokotuksiin!!


      • noita_vaino

        Ette omista lapsia, rokottamattomuus jatkaa taudin leviämistä.
        Palataanko 1800 luvulle ?
        Lasten yleisiä kuolinsyitä 1800-luvulla ja vielä 1900-luvun alussakin olivat rokot. Isorokkoon oli jo 1700-luvulla kehitetty rokote, jota Suomessakin alettiin käyttää 1800-luvun puolivälissä ja sen avulla isorokko saatiin hallintaan, mutta tuhka- ja tulirokko äityivät tietyin välein epidemioiksi asti.
        Mm. vuonna 1891 kuoli rokkoihin Kurussa 41 lasta ja vuonna 1903 57 lasta.
        Kurun historia 1867-1918 kirjassa Erkki Laitinen siteeraa 14.11.1891 ilmestyneen Aamulehden kirjoitusta:
        - Tulirokon jälkitauteina esiintyi mm. kurkkupaiseita, märkiviä imusolmukkeita, keuhkokuumetta, luumätää sekä sydänlihaksen ja -läppien vaurioita, joten jos lapsi muuten olisi rokon kestänyt, niin jälkitauteihin sairastuminen saattoi koitua kohtalokkaammaksi kuin itse rokko.
        Rokkojen ja jälkitautien oireita yritettiin helpottaa tuolloin myös esimerkiksi saunalla, viinalla, tervavedellä ja tervasta jalostetulla pikiöljyllä.
        Tervaa käytettiin niin ihon kuin haavojen hoitoon, mutta veteen sekoitettuna myös yskään.
        Vaikka osalle taudit koituivat kuolemaksi, osa sai näistä apua taudin taltuttamiseen. Se mikä osuus esimerkiksi juuri tulirokosta selviytymiseen näillä oli, on nykyihmistä epäilyttävää, mutta silloin ihmiset niin uskoivat.


    • älyä etsitään!!!!!

      toi on saakelin viisasta!!oikeesti!!ainakin maapallon liikaväestö poistuu kun jätetään lapset rokottamatta!!luuletteko että suomi on kupla jonne ei muunmaalaiset, tauteja kantavat ja tartuttavat ihmiset eivät pääse????

    • pysyvät terveinä

      Rokottamattomilla lapsilla on pieni riski sairastua vakaviin tauteihin. Luultavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.

      Mutta jos kaikki jättäisivät rokottamatta, niin kaikilla olisi iso riski sairastua. Eli nämä perheet, jotka valitsevat rokottamattomuuden, voivat tehdä sen suht. turvallisin mielin, koska lähes kaikki muut vanhemmat tuntevat vastuunsa ja rokotuttavat lapsensa.

      Minun silmissäni tuo on pummilla matkustamista.

    • löytyi

      http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/erityisryhmien_rokottaminen/rokotuksiin_kriittisesti_suhtautuvat_asiakkaat/

      http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005/1_2005/ylikuormittavatko_yhdistelmarokotteet_lapsen_immuunijarjestelmaa_/

      Jokainen voi itse miettiä. Tuskin viranomaiset sentään menhtymisellä pelottelee, niinkuin joku vastaaja kirjoitti. päätös lienee vanhempien. Mikäs minä olen siihen mitään sonoon. Omani olen rokotuttanut.

      • KTL sai yli

        70% ulkopuolisesta rahoituksesta rokotustenvalmistajilta viime vuonna?Se raha määrää mitä tietoa saa julkaista ja mitä ei!


    • lapsensa rokottanut

      Muista kertoa lapselle kun lähtee kotoa ja itsenäistyy, ettei häntä ole rokotettu. Voi muuten luottaa siihen aikuisena ja matkustella ties minne ambomaille luullen että rokotukset kunnossa...

      • SaskiaG

        Lapseni on saanut normaalit neuvolassa annettavat rokotukset, tutustuin asiaan huolellisesti ja totesin että lapseni elämä on tärkeämpi kuin mahdollinen särö immuunipuolustuksessa.
        Lapseni on ollut kolmevuotisen elämänsä aikansa kuumeessa kaksi kertaa. eikä muitakaan terveysongelmia ole ollut.

        Ilman rokotustodistusta olisi eräs ulkomaanmatka jäänyt tekemättä, viisumin saamiseen vaaditaan joihinkin maihin rokotustodistus.

        Serkkuni lasta ei ole otettu mukaan urheiluseuran retkille koska hänellä ei ole rokotuksia, jolloin ohjaajat katsovat etteivät voi olla vastuussa lapsesta yön yli.

        Serkkuni itse sai toissa kesänä jäykkäkouristuksen sormenpäässä olevasta neulanpiston kokoisesta haavasta. Seurauksena oli piiiiitkä sairaalajakso ja puolen vartalon halvaantuminen, joka onneksi osoittautui väliaikaiseksi. Hän ei siis ollut hankkinut Tetanus-rokotetta ja hyvin lähellä kuolemaa käytiin.


    • olen antanut

      vain jäykkäkouristuksen lapsilleni - enkä sitäkään ihan vauvana. Kyllähän sen järkikin sanoo, ettei voi olla terveellistä iskeä pieneen vauvaan kuukauden välein kauheaa kasaa taudinaiheuttajia. Ja vielä kerralla.

      Suurin osa rokotettavista taudeista ei oikeasti ole vaarallisia. Ei ainakaan sen vaarallisempia kuin moni tavallinen vaiva, jota ihmiset eivät osaa pelätä.

      Kuten joku tuossa kritisoi, niin Suomessa on turvallista jättää rokottamatta, kun kaikki muut ovat rokotettuja. Se ei kuitenkaan ole pummilla matkustamista, koska minun lapseni rokottamattomuudesta ei ole sinun rokotetulle lapsellesi mitään haittaa. Tottahan se on, että jos kaikki jättäisivät rokottamatta, niin ehkä itse kannattaisi se rokotus antaa. Minä ajattelen kuitenkin ensisijaisesti omaa lastani ja oman lapseni parasta, en niinkään muiden lapsia omani kustannuksella.

      • haittaa.

        "Se ei kuitenkaan ole pummilla matkustamista, koska minun lapseni rokottamattomuudesta ei ole sinun rokotetulle lapsellesi mitään haittaa."

        Kyllä siitä voi olla suurtakin haittaa. Kaikkihan eivät saa rokotuksista tarpeeksi vasta-aineita saadakseen immuniteetin. Joissakin rokotuksissa jopa 20% jää ilman suojaavaa immuniteettia. Jos kaikki ottaisivat rokotukset, ei tauti pääsisi leviämään, mutta jos osa ei ota, voi rokotettu, ei-immunisoitunut lapsi saada taudin ja kuolla siihen.


      • meni..

        "Kyllähän sen järkikin sanoo, ettei voi olla terveellistä iskeä pieneen vauvaan kuukauden välein kauheaa kasaa taudinaiheuttajia. Ja vielä kerralla."

        Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vauva kestäisi satoja rokotteita kerralla.


      • ÄIti_29

        Mistä sait pelkän jäykkäkouristusrokotteen? Kyseltiin neuvolasta, voisimmeko saada pelkän jäykkäkouristusrokotteen lapselle. Se ei kuulemma onnistu, vaan lapselle täytyy antaa se yhdistelmärokote mistä ensimmäinen annetaan jo 3kk iässä, ja jossa on useita eri taudin aiheuttajia. Kuulemma yksittäisiä jäykkäkouristusrokotteita ei ole! Hieman kyllä ihmeteltiin väitettä. Minusta tuntuu samalta kuin susta, ei mielellään näin pienelle vauvalle iskisi piikkejä kovin tiheään..


      • kun ei kestä
        meni.. kirjoitti:

        "Kyllähän sen järkikin sanoo, ettei voi olla terveellistä iskeä pieneen vauvaan kuukauden välein kauheaa kasaa taudinaiheuttajia. Ja vielä kerralla."

        Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vauva kestäisi satoja rokotteita kerralla.

        aikuinenkaan.Esim. varusmiesten keskuudessa on vuosien saatossa ollut kuolemia,juuri liian suuren kuormituksen takia.5-6 piikkiä samaan aikaan!


      • tetanuksen otto/anto
        ÄIti_29 kirjoitti:

        Mistä sait pelkän jäykkäkouristusrokotteen? Kyseltiin neuvolasta, voisimmeko saada pelkän jäykkäkouristusrokotteen lapselle. Se ei kuulemma onnistu, vaan lapselle täytyy antaa se yhdistelmärokote mistä ensimmäinen annetaan jo 3kk iässä, ja jossa on useita eri taudin aiheuttajia. Kuulemma yksittäisiä jäykkäkouristusrokotteita ei ole! Hieman kyllä ihmeteltiin väitettä. Minusta tuntuu samalta kuin susta, ei mielellään näin pienelle vauvalle iskisi piikkejä kovin tiheään..

        itse olen antanut rokottaa lapseni, ystävättäreni ei, paitsi tetanuksen, jonka hakivat yksityiseltä lääkäriasemalta, pediatri sen otti ja pisti.
        Totta kai pelkkä tetanus-rokote on olemassa.


      • ja...
        tetanuksen otto/anto kirjoitti:

        itse olen antanut rokottaa lapseni, ystävättäreni ei, paitsi tetanuksen, jonka hakivat yksityiseltä lääkäriasemalta, pediatri sen otti ja pisti.
        Totta kai pelkkä tetanus-rokote on olemassa.

        Lastani puri koira ja hän sai sitten jäykkäkouristusrokotuksen koska oli just 10v, eli ei tiedetty onko ed. rokotus vielä voimassa. Ei siinä muita aineita ollut, pelkkä jäykkäkour. ja ihan terveyskeskuksessa.


      • höpö..
        kun ei kestä kirjoitti:

        aikuinenkaan.Esim. varusmiesten keskuudessa on vuosien saatossa ollut kuolemia,juuri liian suuren kuormituksen takia.5-6 piikkiä samaan aikaan!

        ei sellaiseen ole kukaan kuollut. Anafylaktinen sokki tms on täytynyt olla, eikä asianmukaista hoitoa lähellä.


      • Vierailija
        tetanuksen otto/anto kirjoitti:

        itse olen antanut rokottaa lapseni, ystävättäreni ei, paitsi tetanuksen, jonka hakivat yksityiseltä lääkäriasemalta, pediatri sen otti ja pisti.
        Totta kai pelkkä tetanus-rokote on olemassa.

        Pelkkää tetanusta ei saa tällä hetkellä Suomesta myyntiluvallisena, joskus aiemmin on saanut. Edes PDT-kolmoisrokotetta ei enää saa, joten nelosrokote on nykyään pikkulapsille yhdistelmä jossa on vähiten osia.

        Apteekeilla on mahdollisuus tuoda Lääkelaitoksen erityisluvalla ulkomailta myös rokotteita joilla ei ole myyntilupaa Suomessa, eli periaatteessa kyllä on mahdollista Suomessakin saada pelkkä tetanus. Käytännössä ei välttämättä ole helppoa.


    • ei sovi kaikille

      Nuorinmaisellani tuli roktuksista vakavia oireita, joten roktusohjelma on jätetty kesken. Olemme asuneet myös ulkomailla (terveenä).
      Itse olen hakenut jäykkäkouristus piikin vasta sen jälkeen, kun outo koira puri minua.

    • kandipaatti

      Yhtään sellaista lastenlääkäriä et Suomesta löydä, jonka mielestä rokottamattomuus olisi jees. Yleensä ottaen lastenlääkärit ovat sitä mieltä, että se on sitävastoin pahimmanlaatuista vastuuttomuutta, propagandauskoa ja typeryyttä.

      Helsingissä sairastui juuri pari rokottamatonta lasta tuhkarokkoon.

      • tartunnan ulkomailta

        kahdesta tapauksesta hysterisoitiin kuin se olisi ollut epidemia!!


      • että Suomessa ei olisi

        lääkäriä joka ei rokottaisi esim. omaa lastaan.Niitä on kyllä!


      • yksikin..
        että Suomessa ei olisi kirjoitti:

        lääkäriä joka ei rokottaisi esim. omaa lastaan.Niitä on kyllä!

        Eipä taida kovin pitkää listaa tulla...


      • nimiä kukaan
        yksikin.. kirjoitti:

        Eipä taida kovin pitkää listaa tulla...

        julki tuo.Netissä on vaarallista kertoa henkilöllisyyttä,kai sen tiedät!?


      • varsinkin..
        nimiä kukaan kirjoitti:

        julki tuo.Netissä on vaarallista kertoa henkilöllisyyttä,kai sen tiedät!?

        sellaisten ihmisten henkilöllisyyksiä, joita ei ole olemassa.:)


    • Asiat.asiana

      Julkisuudessa on puhuttu siitä, miten rokotusten suoja heikkenee, jos väestössä on näitä lapsensa rokottamatta jättäviä neropatteja. Kiitos siis kovasti!

    • EnKannata

      Enpä lähtisi rokottamattomana minnekään matkustelemaan. Lapsen ollessa kyseessä, jälkiehkäisy on melko varmaa. Sen verran vaikeita sairauksia maailmalla liikkuu.

    • TotuusSattuuX

      Isoisäni syntyi 30-luvun alussa köyhään perheeseen Kainussa. Kuusi lasta syntyi ja heistä kolme selviytyi aikuiseksi. Muut kuolivat tauteihin pieninä. Ja se oli aika tavallinen tarina silloin syrjäseuduilla.
      Eipä ole paljon tullut mieleeni jättää omia lapsia rokottamatta kun noita juttuja on kuunnellut.
      Ja kun joku sitten aina sanoo miten kyllä nykyään on niin paljon prempi hygienia että eivät ne taudit leviäisi samalla tavalla niin voi miettiä että miksi se hygienia ei edelleenkään pysty estämään jokavuotisia flunssakausia tai vatsatautiepidemioita?

      • MiätinVuan

        Onkos vatsatautiin rokotetta? Entä toimiikos ne flunssarokotteet? Mitä olen seuraillut tuntuu olevan että ne jotka rokottavat itsensä vaikka flunssaa kohtaan tuntuvat sen sairastavan pidempään ja pahemmin kuin he jotka eivät rokota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe