Mediatekniikan insinöörit

Terve!

Olen hakeutumassa opiskelemaan Mediatekniikan insinööriopintoihin Riihimäelle.
Osaisiko joku valmistunut Mediatekniikan insinööri kertoa palkoista? Minkälaisia tehtäviä he tekevät?

27

7809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niitä nähnyt

      Mediatekniikan insinöörien palkat lienevät aloittavilla kavereilla siinä 1600 - 2200 euron välillä kokemuksesta, sijainnista ja taidoista riippuen.

      Työtehtäviin kuuluu kaikenlainen mediaan liittyvä insinööritouhu, kuten graafinen suunnittelu, AV - laitteiston kanssa touhuilu, (Web) - ohjelmointi ja suunnittelu.

      Lainaus evtekin sivuilta:
      "Ne tuottavat sanomalehtiä, kirjoja, aikakauslehtiä mainospainotuotteita, digitaalisia julkaisuja tietoverkkoihin, muita Internet- ja mobiilipalveluja, CD- ja DVD - tuotteita sekä radio- ja TV-ohjelmia."

      Valitettavan usein olen nähnyt, että mediatekniikan insinöörit eivät osaa oikeasti juuri mitään, työllistyvät lähinnä graafikoiksi mainostoimistoihin. Toki poikkeuksia löytyy. Työllistymisen kanssan on vähän niin ja näin.

      Suosittelisin panostamaan erityisesti ohjelmointiin ja tietoliikennetekniikkaan opinnoisssi.

      • mainosala

        mainosalalle on aina ollut paljon enemmän tulijoita kun on töitä. Parhaat tyypit vetävät huippuliksoja. Tutkinto ei paljoa merkkaa, sen sijaan suhteet kyllä.


      • Social web

        Omista painotuksista riippuen muutama median peruskurssi, loput sitten perinteistä it-huttua ohjelmointia ja suunnittelua, verkkoja, tietokantoja. Myös sovellusalueen mukaan painottuvaa tavaraa esim. mobiilijärjestelmät, peliohjemointi tms.

        Kuittinen kertoo varmaan mielellään lisää, jos siellä vielä vaikuttaa;)
        http://users.tkk.fi/eye/cv.html


      • asunto oy

        miten tämä eroaa media-assistentin työnkuvasta?


      • dhfkdahfks

        Ihan rehellisesti sanon, että matematiikan ja fysiikan opinnot eivät missään muodossa tasapainossa tietotekniikan tai tietoliikennetekniikan insinöörin kanssa.


    • Jari-75

      Mun taustani on se, että tietokone on ollut elämässäni pienestä pitäen. Mä sain ensimmäisen tietokoneen 1983. Koska pelit olivat kalliita tulotasoomme nähden piti ostaa Mikrobittejä ja ohjelmoida pelejä niistä.
      Pelejä tehtiin isän kanssa. Oli kaikenlaiset tarkastajat, jotta rivit menivät oikein.
      Eräässä vaiheessa mä kokeilin kaikkea. Muokkasin valmista peliohjelmaa erilaiseksi.
      Lopulta mä tein paljon erilaisia ohjelmia. Mä jopa tein GW-basicilla jopa ohjelman, joka osasi vähentää syötetyn päivämäärän toisesta.
      Joten mulla on taitoa. Tosin taito on esihistoriallista, mutta haluan koulutuksen kautta päivittää tietoni ja syventää niitä.
      Tiedän että ohjelmointikielet ovat erilaisia, muta silti monissa niissä on samankaltaiset: Pascalissa, C :ssa, C:ssä, Javasssa, PHP:ssä sekä ASP:ssä.
      Opiskellessani datanomiksi vuosina 2000-2003 mä pyöritin aika kivasti ASP:tä sekä Action Flashia että Macromedia Action Scriptiä. Harmi vaan etteivät opettajat itse osanneet juurikaan opettaa. Kulutin kamalasti aikaa etsiessäni netistä esimerkkejä ja ideoita. Harmi vaan että monet ohjelmat jäivät vajaiksi.
      Mutta nyt mulla on uusi mahdollisuus opiskella parempien opettajien johdolla paremmilla resurseseilla, joten musta voi tulla mitä vaan. :)
      Musta tulee hyvä ja pätevä, kunhan panostan tarpeeksi.

      • Niitä nähnyt

        Osaamispohjasi vaikuttaa hyvältä.

        Opettele esim.
        - C / Symbian
        - .NET Framework
        - J2EE
        - ERP / CRM / DW / Sharepoint
        Yhden kun noista osaat hyvin, niin töitä varmasti riittää. Tosin nuo eivät juuri liity mediatekniikkaan.


      • c++/java osaaja
        Niitä nähnyt kirjoitti:

        Osaamispohjasi vaikuttaa hyvältä.

        Opettele esim.
        - C / Symbian
        - .NET Framework
        - J2EE
        - ERP / CRM / DW / Sharepoint
        Yhden kun noista osaat hyvin, niin töitä varmasti riittää. Tosin nuo eivät juuri liity mediatekniikkaan.

        oon koodannut yli 10 vuotta c ja javalla (harrastusluontoisesti) mm. 3d-pelejä c :lla mutta eipä tällainen yksinäinen nörtti joka ei osaa edes tervehtiä tunnu paljoa työnantajia nappaavan


      • Terve järki peliin, haloo
        c++/java osaaja kirjoitti:

        oon koodannut yli 10 vuotta c ja javalla (harrastusluontoisesti) mm. 3d-pelejä c :lla mutta eipä tällainen yksinäinen nörtti joka ei osaa edes tervehtiä tunnu paljoa työnantajia nappaavan

        Onko se niin vaikeaa opetella primitiivisimmät käytöstavat?


      • c++/java osaaja
        Terve järki peliin, haloo kirjoitti:

        Onko se niin vaikeaa opetella primitiivisimmät käytöstavat?

        no ollaan sit moukkia, mut alkaa vaan ottaa aivoon että joka paikassa takerrutaan johonkin helvetin turhanpäiväseen asiaan (esim joku tuntemattoman tervehtiminen) ja sit vaikka aina vastaiskin siihen tervehdykseen niin tietenkään se toinen ei voi sitä kuulla ja toiset alkaa mäkättää että tervehditäämpä takaisin!!! ihan kun voisin sille jotain et oon tällainen ujo hissukka!!!!!!


      • Hessu811
        Niitä nähnyt kirjoitti:

        Osaamispohjasi vaikuttaa hyvältä.

        Opettele esim.
        - C / Symbian
        - .NET Framework
        - J2EE
        - ERP / CRM / DW / Sharepoint
        Yhden kun noista osaat hyvin, niin töitä varmasti riittää. Tosin nuo eivät juuri liity mediatekniikkaan.

        "Opettele esim.
        - C / Symbian
        - .NET Framework
        - J2EE
        - ERP / CRM / DW / Sharepoint

        Yhden kun noista osaat hyvin, niin töitä varmasti riittää. Tosin nuo eivät juuri liity mediatekniikkaan. "

        Jo vain liittyvät, ja jokaisesta on saatavilla koulutusta.


      • 30++

        "Mutta nyt mulla on uusi mahdollisuus opiskella parempien opettajien johdolla paremmilla resurseseilla, joten musta voi tulla mitä vaan. :)"

        Koulua tuntematta... olisin kuitenkin hyvin, hyvin varovainen odotuksien suhteen opetuksen tasosta tai siitä mitä hyödyllistä ylipäätään opetetaan.

        Olen opiskellut IT alaa mm. AMK:ssa ja YO:lla. Opetuksen taso on vaihdellut laidasta laitaan, etenkin vastavalmistuneena olin todella pettynyt monen kurssin tasoon ja miten vähän kurssit auttoivat työelämässä.

        Se kannattaa ymmärtää, että koulut parhaimmillaankin antavat vain jonkinlaiset välineet päästä alkuun työelämässä. Työssä vasta opitaan asiat kunnolla, vuosi työelmässä vastaa helposti 4-5 vuotta koulussa, oppimisen kannalta.

        Opiskelu kannattaa, mutta itse en lähtisi enää IT alalle. IT alalla on nykyään pulaa 20v, 10v työkokemuksen omaavista huippuosaajista, jotka tekevät työtä 1500e/kk ja mielellään 24/7.


      • 3qr53r5
        Niitä nähnyt kirjoitti:

        Osaamispohjasi vaikuttaa hyvältä.

        Opettele esim.
        - C / Symbian
        - .NET Framework
        - J2EE
        - ERP / CRM / DW / Sharepoint
        Yhden kun noista osaat hyvin, niin töitä varmasti riittää. Tosin nuo eivät juuri liity mediatekniikkaan.

        Noi muut kannattaa opiskella mutta ei "C / Symbian", koska Nokia valitsi Windowsin puhelimien käyttöjärjestmäki. Ja näin ollen Sympia on kuollut.


    • palkkaduunia no no

      Suomessa on älyttömät määrät ylikoulutusta. Ei se insinöörikoulutus susta automaattisesti tee yhtään sen parempaa. Oma osaaminen vaatii panostusta ja harrastuneisuutta. Luovuuskin on yksi juttu mitä koulussa ei voida opettaa. Jos alalle oikeasti haluat, niin valmistaudu siihen,että palkkatyötä ei ole tai on silppuduunia. Alan yritykset harvemmin palkkaavat jannuja sen pitemmäksi aikaa kuin on tarvis ja käytetään paljon alihankintaa jne.

      Media-alalle yleensä on tunkua paljon ja kilpailu on kovaa.

      • tt

        sen verran, että media-alalla on melkoisesti myös muita työntekijöitä kuin mediatekniikan insinöörejä. Alalle on siis kyllä tunkua, mutta hommiahan sieltä löytyy eri tutkintoja omaaville. Jokainen media-alan tutkinto ei vielä anna valmiuksia tehdä samoja hommia, kuin insinööritason tutkinnon omaavan tulee osata tehdä. Tekniikan alan koulutuksella kun on mahdollisuudet tehdä vähän haastavampia hommia media-alalla. Esim. medianomin ja mediatekniikan insinöörin valmiudet työelämässä ovat melko erilaiset (yhtään medianominkaan tutkintoa väheksymättä), vaikkakin koulutuksessa on toki jotain samaakin. Itse opiskelen mediatekniikan insinööriksi nyt toista vuotta, ja hyvin monella meistä alan opiskelijoista on jo tässä vaiheessa ainakin jonkin sortin hommia alalta, vaikka valmistuminen ei olekaan vielä ihan ajankohtaista. Kolmannen vuoden opiskelijoistamme moni on töissä tunnettujen yhtiöiden palveluksessa, vaikka heilläkään ei vielä ole papereita kädessä. Tällä tutkinnolla siis hommia kyllä riittää tekijöille, ja ala kehittyy jatkuvasti. Todella moni asia pyörii nykyisin jo netin ja tietokoneiden ympärillä ja maailma sähköistyy kokoajan lisää. Uusia tekniikoita tulee ja niihin tarvitaan jatkuvasti tekijöitä. Esimerkkinä tässä jaksossa suunnittelemme ja teemme alusta loppuun asti seuraavia hommia: 3D-animaatio 3ds max designilla, toimiva verkkokauppa itse koodaamalla (käyttämättä mitään valmiita alustoja), lyhytelokuva jossa tulee käyttää erilaisia kuvaustekniikoita. Tässä siis muutama esimerkki seuraavien 7 viikon töistä, tahti on siis myös melko nopea.


      • phiuhhhh
        tt kirjoitti:

        sen verran, että media-alalla on melkoisesti myös muita työntekijöitä kuin mediatekniikan insinöörejä. Alalle on siis kyllä tunkua, mutta hommiahan sieltä löytyy eri tutkintoja omaaville. Jokainen media-alan tutkinto ei vielä anna valmiuksia tehdä samoja hommia, kuin insinööritason tutkinnon omaavan tulee osata tehdä. Tekniikan alan koulutuksella kun on mahdollisuudet tehdä vähän haastavampia hommia media-alalla. Esim. medianomin ja mediatekniikan insinöörin valmiudet työelämässä ovat melko erilaiset (yhtään medianominkaan tutkintoa väheksymättä), vaikkakin koulutuksessa on toki jotain samaakin. Itse opiskelen mediatekniikan insinööriksi nyt toista vuotta, ja hyvin monella meistä alan opiskelijoista on jo tässä vaiheessa ainakin jonkin sortin hommia alalta, vaikka valmistuminen ei olekaan vielä ihan ajankohtaista. Kolmannen vuoden opiskelijoistamme moni on töissä tunnettujen yhtiöiden palveluksessa, vaikka heilläkään ei vielä ole papereita kädessä. Tällä tutkinnolla siis hommia kyllä riittää tekijöille, ja ala kehittyy jatkuvasti. Todella moni asia pyörii nykyisin jo netin ja tietokoneiden ympärillä ja maailma sähköistyy kokoajan lisää. Uusia tekniikoita tulee ja niihin tarvitaan jatkuvasti tekijöitä. Esimerkkinä tässä jaksossa suunnittelemme ja teemme alusta loppuun asti seuraavia hommia: 3D-animaatio 3ds max designilla, toimiva verkkokauppa itse koodaamalla (käyttämättä mitään valmiita alustoja), lyhytelokuva jossa tulee käyttää erilaisia kuvaustekniikoita. Tässä siis muutama esimerkki seuraavien 7 viikon töistä, tahti on siis myös melko nopea.

        Huomautan kuitenkin, että myös tietojenkäsittelyn puolella tehdään lähes tismalleen samoja asioita ainakin liittyen verkkokauppaan sun muuhun. Ethän sinä koodaa verkkokauppaa itse, jos käytät valmiita alustoja? :)

        Painotukset ovat erilaisia, medianomi graafisempi, insinööriltä voisi odottaa teknisempää otetta ,mutta enpä nyt olis nyky insseistä niin varma. :-)


      • HASS
        phiuhhhh kirjoitti:

        Huomautan kuitenkin, että myös tietojenkäsittelyn puolella tehdään lähes tismalleen samoja asioita ainakin liittyen verkkokauppaan sun muuhun. Ethän sinä koodaa verkkokauppaa itse, jos käytät valmiita alustoja? :)

        Painotukset ovat erilaisia, medianomi graafisempi, insinööriltä voisi odottaa teknisempää otetta ,mutta enpä nyt olis nyky insseistä niin varma. :-)

        Entäs IT-alan tradenomit? Saavatko ne paremmin töitä?


      • abcd55454
        HASS kirjoitti:

        Entäs IT-alan tradenomit? Saavatko ne paremmin töitä?

        Olin vuoden Riksussa opiskelemassa ja petyin aika lailla opintojen sisältöön. Toisessa ammattikorkeassa opetus oli paljon laadukkaampaa. IT Tradenomillakin on nyt vaikeaa saada työtä. Voit kuitenkin itse vaikuttaa asiaan, hommaa opiskeluaikana harjoittelupaikka siltä paikkakunnalta jossa haluaisit myös tulevaisuudessa asua ja elää. Alan hommia, vaikka pienemmällä palkalla kesät siellä, teet yritykselle opinnäytetyösi niin luulisi myös työpaikan aukeavan valmistumisen jälkeen. Kaikki koulun tarjoamat koulun sisäiset harjoittelupaikat on syytä unohtaa samantien.


      • phiu
        phiuhhhh kirjoitti:

        Huomautan kuitenkin, että myös tietojenkäsittelyn puolella tehdään lähes tismalleen samoja asioita ainakin liittyen verkkokauppaan sun muuhun. Ethän sinä koodaa verkkokauppaa itse, jos käytät valmiita alustoja? :)

        Painotukset ovat erilaisia, medianomi graafisempi, insinööriltä voisi odottaa teknisempää otetta ,mutta enpä nyt olis nyky insseistä niin varma. :-)

        "toimiva verkkokauppa itse koodaamalla (käyttämättä mitään valmiita alustoja)"

        "Ethän sinä koodaa verkkokauppaa itse, jos käytät valmiita alustoja? :)"

        Mahtoi jäädä Sinulta lukematta teksti. Anteeksi, insinööriyteni pyrkii esiin.


    • vb

      Aika pieni palkka.

    • Yliopistomaisteri

      Mediatekniikka....mediatekniikka?

      Kuulostaa aika lailla keksityltä valtion koulutusrahojen haaskaukselta.

      Säästöleikkuriin tuollaiset turhat koulutukset. Yliopisto antaa oikeaa ja korkeatasoista opetusta kaikkiin viestinnän tehtäviin.

      Ei sinne itseriittoista ja mitään osaamatonta insinöörijoukkoa kaivata!

    • itseriitoton osaaja

      Ketju on v-a-n-h-a. Aloittaja on todennäköisesti valmistumassa tänä keväänä, jos opinnot ovat edenneet normaalisti.

    • jooooh

      Älä ikinä mene mediatekniikkaan. Itse oon sen insinööri ja ihan turha koulutus oli.

    • Osaan, Siis Taon

      Nyrkkisääntö: Jos Osaa, Takoo Rahaa.

      Niin helppoa Se On!

      • haista kukka

        Pikemminkin, jos on ääliä on idiootti. Olet siis idiootti.


    • Electronis.man

      Jos vetäisin kelloa taaksepäin niin nää Media-tekniikan insinöörin opinnot jättäisin ihan ihan suosiolla pois.

      Onko toi edes "oikea" insinööriala?
      Tuhat ja 1 muuta saman alan tutkinnon suorintanutta notkuu samoissa kuvioissa.
      Insinööri on tekniset alan tehtävissä... en näin html:n ja muun ´shitin kanssa painivien "insinöörien" olevan oikeita insinöörejä.

      Valitan pojat, ei mene mulla jakeluun.

    • daaay

      Sama täällä. Riksusta olen mediainssiksi valmistunut. Papereilla ei tee mitään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe