406 3.0V6:n Kulutus

löytyykö kokemuksia?

Moro

Kiikarissa olisi tuollainen 406 3.0v6 koneella. Sedan mallisina noita alle 100tkm vm.03-04 executive-malleja näyttää saavan 15te:n hintaan, joten kyseessä ei ole paha hinta yli 200hv:n autolle. Aikaisemmin 90-luvulla itselläni oli parikin 406:n farmaria, ensimmäinen bensana ja toinen dieselinä, joten tiedän auton olevan loistava ajaa pitkilläkin matkoilla, penkit ovat mukavat ja kyyti hiljaista ja pehmeää.

Se mikä askarruttaa on tuon v6 koneen kulutus. Meneekö maantiellä selvästi alle 10l. Mites kaupungissa, riittääkö 12l?
Kiitos käyttäjät kommenteistanne.

16

5717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 405

      7,5 / 10.0 / 14.3

      • kiitos?

        Oliko nuo kulutuslukemat itse mitattuja vai jostain otettuja? Kesä vai talvilukemat?

        Osaatteko kertoa ko.autosta mitään muita kommentteja? Miten kone kestää, kuinka hintavat ovat huollot verrattuna normikoneisiin pösöihin?


    • unohda jos haluat vastauksen

      Nyt pitäisi muistaa että tuon V6 koneen kulutus on enemmän filosofinen kysymys kuin mitattava suure.

      Jos haluat kysymykseesi litroissa ilmaistun vastauksen, voi unohtaa pösön ja katsella sen sijaan jotain tojotakorollaa.

      3.0l V6 koneelle pösö kuluttaa aivan saman verran kuin kaikki muutkin autot. Kaikki menee mitä tankissa on ja välillä sinne pitää kaataa lisääkin.

      Maantiellä voit päästä alle 10l kulutukseen jos ajotyylisi on sellainen ettet ottaisi 3,0l konetta vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. Myös tässä kohtaa pitäisi pysähtyä miettimään onko tämä todella sinun autosi?

      Hihnanvaihto maksaa sitten neljän vuoden välein tasan tonnin (siis pelkkä hihnanvaihto!) ja vaatii niin paljon erikoistyökaluja ettei sitä pysty tekemään oikein juuri kukaan muu kuin merkkihuolto.

      Myös tulppien vaihto maksaa maltaita mutta muuten huollot ja varaosat ovat aika halpoja.

      • Käyttökustannukset kiinnost...

        En ole koskaan ymmärtänyt, miksi tehokkaista koneista puhuttaessa ei voisi kysyä myös käyttökuluista? Voiko tehokkaalla koneella varustetun auton valita vain, jos ei tarvitse tippaakaan välittää käyttökustannuksista? Mielestäni tilanne ei ole tämä.

        Parin tuhannen lisäpanoksella saa kuitenkin vastaavasti ajettuja noin 200hv:n autoja, joissa tehot on tuotettu useimmiten 1.8-2.5l turbokoneilla, joskus noin 3l vapareilla. Kun valitsen autoa tästä joukosta, kiinnitän huomiota myös käyttökustannuksiin.

        Käytännössä kiinnostus kohdistuu siis Vectran, Mondeon, Golffin, saab9-3:n, Alfa 156:n ja Astran hieman tehokkaimpiin versioihin. Tuo v6 406 osuu hankintahinnaltaan samaan haarukkaan, sen alalaitaan, mutta käyttökustannukset taitavat olla sellaiset, että parempi on valita muista merkeistä.

        Hankinnassa on siis hieman tehokkaampi kulkine. Silti käyttökuluja vertailemalla voi säästää satasia. Normaalia korkeammat bensa ja huoltokulut olen hyväksynyt, Mutta jos kahdesta suuresta voi valita huomattavasti pienemmän, ei kyse ole filosofisesta, vaan praktisesta kysymyksestä


      • Vanha V6

        Itsellä oli auto vanhemmalla V6:lla, eli ES9J4 -koneella, kun tuo uudempi on ES9J4S. Hihnan vaihto todella maksaa tuon tonnin JOS kaikki hihnapyörät ja vesipumppu uusitaan. Aina näin ei ole tarvis tehdä. Näitä koneita on myös Citikassa, joten niitä pajoja löytyy, jotka hihnan pystyvät vaihtamaan. Lueskelin kerran tehtaan hihnanvaihto-ohjetta, ja totesin ettei se mikään ylivoimainen tehtävä ole, jos ylipäänsä osaa autoja korjailla. Kokonaan toinen kysymys on sitten takuu.

        Omaani vaihdoin tulpat itse, eikä sekään ollut kovin vaikeaa. Työläämpi homma kuin "normi-neloseen", koska imusarja oli irroitettava, mutta varsin selväpiirteinen työ.

        Tuossa uudemmassa on tyyppivikana puolat. Niitä on 6 kpl ja ne ovat kannen päällä kuumassa paikassa. Käsitykseni mukaan uudet puolat eivät ole sen kestävämpiä kuin vanhat.

        Omallani ajelin vähän reilulla 8 l/100km maantiellä ja kaupungissa 10 luokkaa. Talvella ei tahtonut päästä alle kympin kaupungissa. Autossa oli polttoainelämmitin, jolla pätkäajossa kylmillä ilmoilla säästää paljon polttoainetta. Tuo uudempi koneversio menee hiukan pienemmällä kuin vanhempi.

        Tällä palstalla on ollut sellaisia väitöksiä, ettei Pösön V6 mene alle 10 litran missään olosuhteissa, mutte ne voit jättää omaan arvoonsa.

        Ennenkuin päätät minkä ostat, käy koeajamassa V6 pösö. On aivan eri laite kuin mikään neloskoneinen, vaikkei koneen huipputehoa käyttäisikään.


      • Ketjun aloittaja
        Vanha V6 kirjoitti:

        Itsellä oli auto vanhemmalla V6:lla, eli ES9J4 -koneella, kun tuo uudempi on ES9J4S. Hihnan vaihto todella maksaa tuon tonnin JOS kaikki hihnapyörät ja vesipumppu uusitaan. Aina näin ei ole tarvis tehdä. Näitä koneita on myös Citikassa, joten niitä pajoja löytyy, jotka hihnan pystyvät vaihtamaan. Lueskelin kerran tehtaan hihnanvaihto-ohjetta, ja totesin ettei se mikään ylivoimainen tehtävä ole, jos ylipäänsä osaa autoja korjailla. Kokonaan toinen kysymys on sitten takuu.

        Omaani vaihdoin tulpat itse, eikä sekään ollut kovin vaikeaa. Työläämpi homma kuin "normi-neloseen", koska imusarja oli irroitettava, mutta varsin selväpiirteinen työ.

        Tuossa uudemmassa on tyyppivikana puolat. Niitä on 6 kpl ja ne ovat kannen päällä kuumassa paikassa. Käsitykseni mukaan uudet puolat eivät ole sen kestävämpiä kuin vanhat.

        Omallani ajelin vähän reilulla 8 l/100km maantiellä ja kaupungissa 10 luokkaa. Talvella ei tahtonut päästä alle kympin kaupungissa. Autossa oli polttoainelämmitin, jolla pätkäajossa kylmillä ilmoilla säästää paljon polttoainetta. Tuo uudempi koneversio menee hiukan pienemmällä kuin vanhempi.

        Tällä palstalla on ollut sellaisia väitöksiä, ettei Pösön V6 mene alle 10 litran missään olosuhteissa, mutte ne voit jättää omaan arvoonsa.

        Ennenkuin päätät minkä ostat, käy koeajamassa V6 pösö. On aivan eri laite kuin mikään neloskoneinen, vaikkei koneen huipputehoa käyttäisikään.

        V6 pösö on ajoltaan tuttu, entisessä firmassa tuli ajeltua satunnaisen säännöllisesti kyseisellä autolla. Silloin vain ei tullut kulutusta/käyttökuluja seurattua.

        Itse tosin olen sitä mieltä, ettei v6 kone merkittävästi eroa samantehoisesta 2.0turbosta. Hieman erilaisia koneitahan ne ovat, mutta en vanno kummankaan nimiin. Molemmilla voi nauttia ajamisesta.

        V6 406:n tiedän vaan olevan hyvä auto ajaa etenkin maantiellä, siksi se on yksi vaihtoehto, vaikka hieman vanhahtava ehkä onkin.


      • että mikä?
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        V6 pösö on ajoltaan tuttu, entisessä firmassa tuli ajeltua satunnaisen säännöllisesti kyseisellä autolla. Silloin vain ei tullut kulutusta/käyttökuluja seurattua.

        Itse tosin olen sitä mieltä, ettei v6 kone merkittävästi eroa samantehoisesta 2.0turbosta. Hieman erilaisia koneitahan ne ovat, mutta en vanno kummankaan nimiin. Molemmilla voi nauttia ajamisesta.

        V6 406:n tiedän vaan olevan hyvä auto ajaa etenkin maantiellä, siksi se on yksi vaihtoehto, vaikka hieman vanhahtava ehkä onkin.

        Tyhjäkäynniltä asti voimakkaasti vääntävä, viiveettömästi kaasuun vastaava ja kauniisti kuuteen ja puoleen tonniin laulava V6 eroaa kireästä 2l turbonelikosta kuin yö ja päivä varsinkin tuon painoisessa autossa.

        Siis jos vastaava 2l kone olisi ollut olemassa. 406 pösössä sellaista ei koskaan ollut.

        406:n 2l turbo oli aneeminen 147hv nuhapumppu jolla ei ollut mitään jakoa edes vanhemman 190hv kutosen saati sitten uudemman 207hv koneen kanssa. Tosin tehtaan ilmoittamat suoritusarvot olivat samat molemmille kutosille ja vain normikulutus putosi litran.

        Tuon V6 koneen rellun 215hv variantti oli tosin Laguna II:ssa samaan aikaan kun siihen sai jostain käsittämättömästä syystä myös 200hv turbonelikon joka maksoi *enemmän* kuin tuo tehokkaampi V6 automaagilla.


      • n.2.0l turboja..
        että mikä? kirjoitti:

        Tyhjäkäynniltä asti voimakkaasti vääntävä, viiveettömästi kaasuun vastaava ja kauniisti kuuteen ja puoleen tonniin laulava V6 eroaa kireästä 2l turbonelikosta kuin yö ja päivä varsinkin tuon painoisessa autossa.

        Siis jos vastaava 2l kone olisi ollut olemassa. 406 pösössä sellaista ei koskaan ollut.

        406:n 2l turbo oli aneeminen 147hv nuhapumppu jolla ei ollut mitään jakoa edes vanhemman 190hv kutosen saati sitten uudemman 207hv koneen kanssa. Tosin tehtaan ilmoittamat suoritusarvot olivat samat molemmille kutosille ja vain normikulutus putosi litran.

        Tuon V6 koneen rellun 215hv variantti oli tosin Laguna II:ssa samaan aikaan kun siihen sai jostain käsittämättömästä syystä myös 200hv turbonelikon joka maksoi *enemmän* kuin tuo tehokkaampi V6 automaagilla.

        Nyt en puhunut pösöstä, vaan muista, kilpailevista merkeistä. Opelin(sama kuin saabin) ja Volkkarin 200hv 2.0turboneliköt vääntävät kyllä alhaalta ja koko kierrosalueen. Nykytekniikalla turbonelikko voi olla yllättävän hyvä kone, joka ei usko käyköön ajamassa 265hv audi s3:n.

        Käytännössä suurta eroa ei oikeasti ole, oli kone sitten v6 tai turbonelikko. Jutut turbonelikön kireydestä eivät pidä paikkaansa, käytännön suorituskyky ja ajomukavuus ovat samalla tasolla.. Paitsi tietysti esson baarin poikien puheissa, mutta siellä ei perinteisesti kokemus puhu..


      • noinikkään
        n.2.0l turboja.. kirjoitti:

        Nyt en puhunut pösöstä, vaan muista, kilpailevista merkeistä. Opelin(sama kuin saabin) ja Volkkarin 200hv 2.0turboneliköt vääntävät kyllä alhaalta ja koko kierrosalueen. Nykytekniikalla turbonelikko voi olla yllättävän hyvä kone, joka ei usko käyköön ajamassa 265hv audi s3:n.

        Käytännössä suurta eroa ei oikeasti ole, oli kone sitten v6 tai turbonelikko. Jutut turbonelikön kireydestä eivät pidä paikkaansa, käytännön suorituskyky ja ajomukavuus ovat samalla tasolla.. Paitsi tietysti esson baarin poikien puheissa, mutta siellä ei perinteisesti kokemus puhu..

        Joo-o.

        On se vaan ihme että kymppitonnin hintaiselle 2000-luvun alun käytetylle 406:lle löytyy turbonelikolla varustettu verkkokki yli 50 000€ maksavasta uudesta S3 Audista joka kokonsa puolesta mahtuu poikittain pösön takaluukkuun.

        Minäkin pohdin ankarasti auton hankintaa just noiden kahden vaihtoehdon välillä.

        Sitten kun tämä mopopoika saa joskus kortin ja pääsee oikeasti kokeilemaan 406:en ikä- ja hintaluokan 200 heppaiseksi viritettyjä turbonelikoita niin yllätys voi olla melkoinen. Ovat muuten tosi perseestä isoon kutoseen verrattuna.


      • on väärä?
        noinikkään kirjoitti:

        Joo-o.

        On se vaan ihme että kymppitonnin hintaiselle 2000-luvun alun käytetylle 406:lle löytyy turbonelikolla varustettu verkkokki yli 50 000€ maksavasta uudesta S3 Audista joka kokonsa puolesta mahtuu poikittain pösön takaluukkuun.

        Minäkin pohdin ankarasti auton hankintaa just noiden kahden vaihtoehdon välillä.

        Sitten kun tämä mopopoika saa joskus kortin ja pääsee oikeasti kokeilemaan 406:en ikä- ja hintaluokan 200 heppaiseksi viritettyjä turbonelikoita niin yllätys voi olla melkoinen. Ovat muuten tosi perseestä isoon kutoseen verrattuna.

        Voivoi. En kertonut että harkitsen Audia, se oli vain esimerkki siitä, miten turbonelikosta voidaan ottaa 265 hv, ja hyvin menee.

        Kuten jo edellä sanoin, ajoin edellisessä työpaikassa reilut pari kk V6 406:lla.
        Samoin ajoin edellisessä työpaikassa saman ajan 200hv 2.0t varustetulla passatilla.
        Ja väitän edelleen, ettei tuo passatti ole perseestä, vaan moottori on käytössä aivan yhtä hyvä kuin V6. Hieman erilainen luonteeltaan, mutta todella hyvä silti.
        Volkkarin 1.4ltsi 170hv on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyaikana iskutilavuus kerro kaikkea, vaan ahtamalla saadaan erittäin hyvä teho- ja vääntökäyrä, ilman turboviivettä.

        Sinä ilmeisesti et ole koskaan ajellut moderneilla turbonelikoilla, vaan kokemukset ovat siellä 80-luvulla..

        ps, kortti on ollut jo 20vuotta..


      • Coupe_406
        on väärä? kirjoitti:

        Voivoi. En kertonut että harkitsen Audia, se oli vain esimerkki siitä, miten turbonelikosta voidaan ottaa 265 hv, ja hyvin menee.

        Kuten jo edellä sanoin, ajoin edellisessä työpaikassa reilut pari kk V6 406:lla.
        Samoin ajoin edellisessä työpaikassa saman ajan 200hv 2.0t varustetulla passatilla.
        Ja väitän edelleen, ettei tuo passatti ole perseestä, vaan moottori on käytössä aivan yhtä hyvä kuin V6. Hieman erilainen luonteeltaan, mutta todella hyvä silti.
        Volkkarin 1.4ltsi 170hv on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyaikana iskutilavuus kerro kaikkea, vaan ahtamalla saadaan erittäin hyvä teho- ja vääntökäyrä, ilman turboviivettä.

        Sinä ilmeisesti et ole koskaan ajellut moderneilla turbonelikoilla, vaan kokemukset ovat siellä 80-luvulla..

        ps, kortti on ollut jo 20vuotta..

        Morjensta,

        Vaihdoin vanhan 9-5 saabin (2,3 turbo 175hv) 98 malliseen 3.0l V6 406 Coupe'seen. Ja täytyy sanoa että pösö vetää yli 150 nopeuksissa paremmin ku saabi, vaikka tehoja ei ole montaa enempää. Tosin
        normaalinopeuksissa 0- 180 km/h ni molemmat on yhtä hyviä, hiljasia (coupe on vaan vähän jämäkämpi). Kulutukset aika samat (200km keskinopeus 150km/h) ni pösö vie sen reilun 11 litraa ku saabi vei ,10,5-11 litraa.

        V6 ero turboihin on äänikulissi, mikä kyllä peugeotilta on onnistunut erittäin hyvin, ja automaatti toimii loistavasti.


      • on "helppo" virittää
        että mikä? kirjoitti:

        Tyhjäkäynniltä asti voimakkaasti vääntävä, viiveettömästi kaasuun vastaava ja kauniisti kuuteen ja puoleen tonniin laulava V6 eroaa kireästä 2l turbonelikosta kuin yö ja päivä varsinkin tuon painoisessa autossa.

        Siis jos vastaava 2l kone olisi ollut olemassa. 406 pösössä sellaista ei koskaan ollut.

        406:n 2l turbo oli aneeminen 147hv nuhapumppu jolla ei ollut mitään jakoa edes vanhemman 190hv kutosen saati sitten uudemman 207hv koneen kanssa. Tosin tehtaan ilmoittamat suoritusarvot olivat samat molemmille kutosille ja vain normikulutus putosi litran.

        Tuon V6 koneen rellun 215hv variantti oli tosin Laguna II:ssa samaan aikaan kun siihen sai jostain käsittämättömästä syystä myös 200hv turbonelikon joka maksoi *enemmän* kuin tuo tehokkaampi V6 automaagilla.

        joten siitä 2.0t saakin aika mukavan koneen.


    • kuluttaa miten polkee

      Tällaisia lukemia omalla autolla tasasella tiellä:
      40-50kmh - 5-5,5l/100kmh
      60kmh - 5,5l/100km
      80kmh - 5,8-6,2l/100km
      100kmh - 7-7,2l/100km
      120kmh - 7,5-8l/100kmh

      Oulu jyväskyläväli 7,5l/100km
      Oulun alueella pyöriessä 9,6l/100km (14km työmatkaa kaupunki-motari-taajama, keskustassa ajoa, lähiöissä ajoa)

      Itse kyllä tulee polkastua aina valoissa ym vähän liiankin rivakkaasti eli varmasti nätillä ajamisella saa tuon keskukulutuksen tuonne 8,7 pintaankin jos tahtoo ;) mutta mitä hauskaa siinä sillon olisi?

      Mahtavaa tuossa koneessa on tuo vääntö pienilläkin kierroksilla..eli ei paljo vitoselta tarvitte puotella alaspäin...

    • tankkaus.comissa

      8.9 - 10.3l/100km

    • Petroolihippi

      Mites turbo-pojut vuosien jälkeen kun lukee noita kommentteja niin vieläkö 1.4 Tsi on järkivaihtoehto? Tai muutenkin nämä turbovolkkarit ja niiden "pienet" murheet. No mä vaihdoin omaan V6:n just öljyt ja siinähän ne suurimmat "viat" taas olikin. Rahalla saa ja V6:lla pääsee. :D

      • Eduskuntaan

        Puretech taitaa olla ihan toimiva moottori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe