Mopokortin hinta.

Jos mopokortin hinta nousee, kannattaisi poistaa koko kortti ja antaa mp-korttikoulutus jo 15-vuotiaana.

Kuinka isolla pyörällä saa ajaa olisi silloin ikäkysymys.

Silloin ei rahastettaisi erikseen mopokortista ja myöhemmin mp-kortista.
Ilmianna
Jaa

40 Vastausta


Kun seuraa miten 15-kesäiset teinit ajavat mopoilla, en uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos samat kuskit päästettäisiin moottoripyörän selkään. Viritetyillä mopoilla painetaan jo nyt 70-80 km/h esim. 40km/h -alueella, liikennesäännöistä ei välitetä, ajetaan humalassa jnjne.

Toki löytyy niitäkin jotka voisivat ajaa asiallisesti moottoripyörällä 15-vuotiaana, mutta harvassa ne ovat.

Ja toiseksi, jos ei ole varaa mopokorttiin, miten on varaa moottoripyörään, sen vakuutuksiin, bensaan ja huoltoihin?
Ilmianna
Jaa
Onko sitä mopoa muka pakko päästä ajamaan 15 vuotiana? Ei muuta kuin kevarin kortti myös mopoilijoille.
Ilmianna
Jaa
Sillä M-kortti EI ole sidonnainainen mitenkään A1-korttiin.

Eli voit ajaa suoraan A1 kortin, tai vaikka suoraan ison A:n, kunhan on ikää tarpeeksi...
Ilmianna
Jaa
Mopo-kortin saa aika pikkusummalla nyt.

Vain passikuvat valokuvaajalle 8€, nuorison terveystodistuksen saa koulun terkalta ilmaiseksi, lupamaksu konttorille 40€, mopopakettimaksu autokoululle 10€, teoriakoemaksu katsastuskonttorille 16€ ja ajokortin lunastusmaksu.

A1-kortissa maksaisit vielä 600€ lisää autokoululle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
>A1-kortissa maksaisit vielä 600€ lisää autokoululle.

Mistä niin halvalla saa? Itse katselin hintoja, niin lähemmäs 900€ olisi, vaikka alla on jo BC kortti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Seuraava pätkä lainattu osoitteesta: http://mopot.us/mopokortti/mopokortti.php

"Mopo ajokortti ja T-kortti maksaa noin 82 euroa, kun kaikki kulut lasketaan yhteen."

Mopokortti on siis oikeasti todella halpa! Lisäksi pidän järkevänä, että mopolla ajetaan ensin ja sen jälkeen päästetään pikkuhiljaa isomman selkään, kun isommissa pyörissä tehoa on sen verran paljon. Jos 15-vuotiaalle annetaan lupa ajaa mp:tä niin 125cc on ehdoton raja eli kevari. Itseä ainakin hirvittää jos nykyiset skootteriteinit päästettäisiin edes kevarin selkään.
Ilmianna
Jaa
TYÖKSEEN uusia menoeriä,kuten tulee pakollinen mopoajokoe autokoulussa.
Se mikä laitetaan hinnaksi,niin vedetään hatusta.
Pelkkää rosvousta.
Ei ennenkään mitään mopokortteja tarvittu,eikä tarvita nytkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Ei nyt ajokoetta autokouluun tehdä vaan katsastuasemalle.

Itse olni tänään viimeksi ajokoeessa ja se maksoi 33€ joten varmaankni mopokortin ajokoe tulee maksamaan saman verran...

Tosin tällöin olisi paikallaan ettei erityisehtoa "automaattivaihteet" sovelletaisi mopoon ollenkaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiki   kirjoitti:
Ei nyt ajokoetta autokouluun tehdä vaan katsastuasemalle.

Itse olni tänään viimeksi ajokoeessa ja se maksoi 33€ joten varmaankni mopokortin ajokoe tulee maksamaan saman verran...

Tosin tällöin olisi paikallaan ettei erityisehtoa "automaattivaihteet" sovelletaisi mopoon ollenkaan
Kelatkaa autokoulun II-vaihe. Se vasta on pelkkää rahastusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mopokortin hankinta on ollut pelkkää rahastusta tähän asti. Muutamalla yksinkertaisella kysymyksellä saa ajokortin. Sellaisen arvo on tasan 0€.
Uudet määräykset antavat edes jonkinlaista oppia mopoilijoille. Tästä opista kannattaa jo maksaakin. Kaikkein kovimmat luupäät, jotka ovat kovin koulutusta vastaan saisivatkin jäädä ilman korttia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
verojen maksaja kirjoitti:
Kelatkaa autokoulun II-vaihe. Se vasta on pelkkää rahastusta.
Voin hyvin kuvitella sinun kuuluvan niihin onnettomiin tunareihin, joille ei ajokorttia tulisi myöntää vielä 18 vuotiaana.

Viime viikollakin töissä kohdalleni osui kakkosvaiheen koulutuksessa kaveri, joka ennen arvioivaan ajoon lähtöä manasi että kaikkeen turhaan sitä joutuukin. Olenhan ajanut jo melkein neljä vuotta hän sanoi.

Tämä omasta mielestään erinomainen kuski meinasi teilata kaistanvaihdossa moottoripyöräilijän, joka jäi peilin kuolleeseen kulmaan. Motoristi ajoi aivan rajoituksen mukaan, mutta kaveri ei varmistanut kuollutta kulmaa.

Toinen konflikti sattui valoissa oikealle käännyttäessä. Lähdön jälkeen ei varmistettu pyörätieltä takaa tulevia. Ilman tilanteeseen puuttumistani hän olisi kääntynyt suoraan lasta kuljettaneen pyöräilijän eteen.

Kaverin ajotyyli oli sellainen että polttoainetta kului tosi reippaasti. Esimerkiksi kohti punaisia ajettiin "loppuun asti kaasu päällä". Muutenkin ajo oli polttoainetta tuhlaavaa. Toinen kierros palautteen jälkeen meni 1,5 litraa vähemmällä kulutuksella sataa kilometriä kohden ja lisäksi keskinopeus nousi.
Kaverin ilmoittamilla vuotuisilla ajokilometreillä kakkosvaiheen kulut saa takaisin alle vuoden ajomäärällä kunhan vaan jatkaa samalla ajotyylillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kouluttaja! kirjoitti:
Mopokortin hankinta on ollut pelkkää rahastusta tähän asti. Muutamalla yksinkertaisella kysymyksellä saa ajokortin. Sellaisen arvo on tasan 0€.
Uudet määräykset antavat edes jonkinlaista oppia mopoilijoille. Tästä opista kannattaa jo maksaakin. Kaikkein kovimmat luupäät, jotka ovat kovin koulutusta vastaan saisivatkin jäädä ilman korttia.
heko heko ei muutku kaks katekoriaa mopo kortteihi toine kaks pyäräsii ja toine nelipyäräsii helppoo ku heinä teko ni nähää rikkaa ja köyhä ero selvemmi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
mopo kortin hinta tulee nousee 450€
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Siis se oli 4,50€ eli 2€ teoriakokeen osalta ja 2,5€ sen ajokortin osalta.

No vahoinkoja sattuu, mutta ei tuo ketään kaada, eihän tuolla hinnalla saisi kuin muutama litraa bensaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Teoriakokeen hinta nousi kahdella eurolla ja ajokortin hintan (siis sen muuoviläpyskän) 2,5 eurolla.

Joten miksi vajaa viiden euron korototus mopokortin hinnassa aiheuttaisi tilanteen, että pitäisi suoraan ajaa A-kortti, joka on satoja euroja kalliimpi kuin mopokortti.

Ja nytkin on ihan oma valinta, hankkiiko nyt 4,5€ kalliimman mopokortin, tai ajaako suoraan 16 vuotiaana A1 kortin, kato ei se MOOTTORIPYÖRÄKORTTI edellytä, että on alla mopokortti, voit nääs suoraan hankkia pärkäkortin.

Ainiin, ja muita korotuksia kuin tuo tammikuun alussa tullut korotus, ei ole tiedossa ainakaan viiteen vuoteen...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
sinuna vetäisin takaisin uudistusta ei todellakaan ole tullut se tulee aikaisintaan vuoden 2011 alussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
,................... kirjoitti:
sinuna vetäisin takaisin uudistusta ei todellakaan ole tullut se tulee aikaisintaan vuoden 2011 alussa.
Aloit. "Kuinka isolla pyörällä saa ajaa olisi silloin ikäkysymys."

2. vastaaja "Kun seuraa miten 15-kesäiset teinit ajavat mopoilla, en uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos samat kuskit päästettäisiin moottoripyörän selkään"

Vittu mikä mäntti - lue tarkemmin niin ei tartte postata turhaa passsskaa. Se olisi hieno juttu jos ajaisi tuon mopokortin, jonka jälkeen 16-vuotta täyttäneenä saisi ajaa kevarilla. (ja 18v Mp?) Vittuako sinä siellä ajokokeessa opit enemmän -> sehän sisältää lähes samat asiat? (Mopokortin uudistuksen jälkeen)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
kyllä kaikki puhuu nytten että tarja halonen olisi hyväksynyt mopokortti uudistuksen.kyllä vitutaa kun ei ole itellä korttia. mopokortti maksaa 450-500e ja jos ei onnistu ekalla niin pitäs maksaa koko summa uusiksi.kyllä ovat ahneita paskiaisia
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ihan oikein. Saadaan ne päristimet pois liikeenteestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
joiden mielestä uudistuksissa ei ole mitään vikaa, voi ilmoittautua vapaaehtoiseksi maksamaan mopokorttini.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
hah, eiks vanhemmil oo varaa maksaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos mopokorrti tulee maksamaan 450€ ni ite alan ajaa kyl ilman korttia.Hullukaa maksa 450€ muutamast kysymyksest.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
kaivatte vaan omaa kuoppaanne..... b-kortin yms saaminen lykkääntyy ja sakkojahan on tunnetusti kiva maksaa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voipi olla et moni muukin on samalla kannalla.
Ilmianna
Jaa
On ihme kun lakeja rustataan ja toi mopokotti uudistus tulee voimaan 1.6-2011 ja vielä tänäänkään ei trafi ole antanut mitään ohjeita autokouluille eikä katsastus-asemilla tiedetä kortin suorittamisesta mitään.Jos haluu kortin 1.6 ni voi olla et jää saamatta.Ja kaikilla paikkakunnilla ei edes saata olla autokoulua joka järjestää mopo tutkintoja.
Ilmianna
Jaa
Tuolla uutta tietoa.
http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Tutkintojen vastaanottajat/Tutkinnon vastaanottajan käsikirja/
Mutta ei käy selville et millä ajoneuvolla opetusluvalla opetetaan mopoilijaa.
Eikä ole mitään hintoja.
Ilmianna
Jaa
Nyt on mopo Jonnet hädissään. :D

Kyllä se teijän isi maksaa sen 450€ siitä kortista jos sillä on varaa ostaa teille se 2500€ mopokin!
Toista se oli ku minä kortin ajoin. Ite piti kaikki maksaa. Ei ollu varaa ku 150 pevettiin ja siihen tappovirit. :D

Vituttaako mopojonnet? Kasvakaa aikuisiksi.
Ilmianna
Jaa
Aikamoinen katkeruus moisen PV:n vuoksi vieläkin.
Ilmianna
Jaa
Suurin osa nuorista ei vaan tajua, että mopo-onnettomuudet ovat kaksinkertaistuneet 10 vuoden aikana.

Itse kuulun heihin, jotka suorittavat mopokortin uudistuksen jälkeen.
Olen iloinen tästä, koska ei huvita minua eikä ystäviäni, että kuolen mopo-onnettomuudessa.

Se 400-500 € on pieni hinta siitä että selviää hengissä mopoiän.

Mopon virittämisestä sen verran, että omani (jolla ajan vielä pihalla :D ),
kulkee 55 ja sillä nopeudella on hyvä olla liikenteessä, koska ei autot hirveästi ohittele. Eikä sakkojakaan paljoa tule, kun ei tienestejä ole.

Kiva, jos joku edes luki :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Vakioksi saatana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
perkele ! kirjoitti:
Vakioksi saatana.
Mopot voidaan luokitella koleen "joukkoon"

Rajoitetut, eli mopot joissa on rajoittimia, kulkee yleensä juuri sen 45km/h

Vakiot, eli mopot jotka ovat vakiotehoisia/kuntoisia sellaisia millaiseksi ne on tehtaallaa siis tehty, esim Piaggio NRG menee vakiona minun alla reilu 70km/h kun pienet kiinalaiset menevät vain reilu 50km/h

Virtitetyt, eli mopot joita on viritetty, laitettu tehopakoputkea, isompaa pyttyä, isompaa kaasutinta yms yms. kulkee aina sinne yli 100km/h asti

Eli kestävyyden, ja taloudellisuuden (bensan kulutus) takia kannattaa tosiaan pitää mopo aina vakiona.

Kumm muuten ettei vielä ole yhdessäkään mopossa nopeudenrajoitinta, eli mopo antaisi kaikki tehot aina, ja kun tulee 45km/h niin tehot loppuisi, eli samanlainen kuin kuorma-autoissa, koska mopoissa ei kuitenkaan ole mitään tehorajaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
87k kirjoitti:
Mopot voidaan luokitella koleen "joukkoon"

Rajoitetut, eli mopot joissa on rajoittimia, kulkee yleensä juuri sen 45km/h

Vakiot, eli mopot jotka ovat vakiotehoisia/kuntoisia sellaisia millaiseksi ne on tehtaallaa siis tehty, esim Piaggio NRG menee vakiona minun alla reilu 70km/h kun pienet kiinalaiset menevät vain reilu 50km/h

Virtitetyt, eli mopot joita on viritetty, laitettu tehopakoputkea, isompaa pyttyä, isompaa kaasutinta yms yms. kulkee aina sinne yli 100km/h asti

Eli kestävyyden, ja taloudellisuuden (bensan kulutus) takia kannattaa tosiaan pitää mopo aina vakiona.

Kumm muuten ettei vielä ole yhdessäkään mopossa nopeudenrajoitinta, eli mopo antaisi kaikki tehot aina, ja kun tulee 45km/h niin tehot loppuisi, eli samanlainen kuin kuorma-autoissa, koska mopoissa ei kuitenkaan ole mitään tehorajaa
87k

Mitäs täällä luuraat. Tule vastaamaan sinulle esitettyyn kysymykseen "kartelli murtuu" ketjussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No miten on mopojen lukumäärä kasvanut samassa ajassa ?
Onko myös kaksinkertaistunut ? Silloinhan ei ole onnettomuuksien määrä suhteessa kasvanut lainkaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
yleisen turvallisuuden takia, en
Ilmianna
Jaa
Kannattaa opettaa jälkikasvu itse opetusluvalla ni ei tarvii tuhlata rahaa autokouluun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Lueppa tuolta mopo-osastolta, kunka helppoa se oikeasti onkaan....;)

On tehty niin prrrkkeleen vaikeaksi varrattuna muihin opetuslupalaisiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jaa,eipä tuo kovin vaikeaa ollu.Tai siis oli kun ei kukaan ollu silloin vielä opettanu kun minä opetin ni oli katsastusaseman naisilla hakusessa tiedot.
Käy ensin sen autokoulun turvallisuus tunnin,opettaja käy teorian,katsastetaan mopo opetuskattöön, haetaan opetus lupa,opettelu,oppilas käy teoria kokeen ja käsittelykokeen.Kokonais kustannukset tais olla jotain 200€.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Katsastus opetuskäyttöön on kuulemma jokin aivan naurettava rahastus, koska sellainen vaaditaan mp:llä ja henkilöautolla. Työkaveri kävi kevaria näyttämässä katsastuskonttorilla ja hyväksyttämässä sen opetuskäyttöön.

Olisikohan käytännössä vaatimuksena se että takana on jokin paikka valkoiselle kolmiolle ja että sen pystyy kääntämään pois näkyvistä. Jotain aivan naurettavaa se oli.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minusta kyllä on aivan turha tuo "uudistus", vaikka olen ehkä vähän köyhempi ja porukoillakaa ei oo maksaa niin mitä järkeä on ostaa edes mopo kortti? ostais suoraa Kevarikortin....
Ilmianna
Jaa
ärsyttävää perkele pitää kaikki mennä kalliiks just ennenku täyttää 15 !!!
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mopokortin hinta.

Jos mopokortin hinta nousee, kannattaisi poistaa koko kortti ja antaa mp-korttikoulutus jo 15-vuotiaana.

Kuinka isolla pyörällä saa ajaa olisi silloin ikäkysymys.

Silloin ei rahastettaisi erikseen mopokortista ja myöhemmin mp-kortista.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta