Vihaan veljeäni yli kaiken!

kiva sisko

En jaksa tätä enää, en vain jaksa. Olen 17-vuotias ja veljeni haukkuu minua aamusta iltaan(hän on jo 20v.!) Hän ei suoranaisesti hauku, mutta esim. kävellessään ohitseni hän tönäisee, korottaa äänensävyänsä heti kun puhuu minulle, en saa edes katsoa häntä tai olen muka kyttääjä, en saa missään nimessä koskea hänen tavaroihinsa. Jos soitan hänelle, niin hän vastaa puhelimeen: "NO MITÄ NYT TAAS SAATANA!?!". Jos koputan hänen huoneensa oveen ja kysyn lainatakseni vaikka laskinta, niin tulee hurjaa huutoa, että kehtaan häiritä häntä ja sitten laskin lentää ovestani siään ehkä tunnin kuluttua:"oho sori jos meni rikki!!!"

Kavereilleni ja hänen kavereilleen hän on niin mielin kielin,mielistelee jopa. Hänen suhtauminen vanhempiimme vaihtelee...joskus on samanlainen heillekin kuin minulle,mutta joskus juttelee ihan normaalisti. Asutaan siis minä,veljeni ja isäni kolmestaan.Äiti asuu toisella paikkakunnalla. He kieltävät veljeni ongelman ja sen vaikutuksen minuun.

Nyt veljeni on armeijassa ja asun isäni kanssa kahdestaan. Tuntuu, että saan taas henkeä ja voin olla kodissani kuin kotonani! Ei sellaista inhottavaa pelkoa koko aika, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Veljeni on hyvin arvaamaton, mutta siis ei hän toistaiseksi kuin töni,huuda ja arvostele. Viikonloput ovat minulle yhtä tuskaa, kun veljeni on lomilla. Nytkin hän on kotona, mutta onneksi nukkumassa ja nyt pitää olla hiirenhiljaa. Veljeni ei myöskään arvosta mitään mitä minä teen esim. jos olen juuri siivonnut koko talomme, niin hänellä on pokkaa sotkea se alle sadasosasekunnissa ja nauraa vielä päälle. Tai jos olen tehnyt leivän itselleni niin hän saattaa ottaa ja syödä sen itse.

Luulette nyt varmaan, että olen hissukka,masentunut ja huonoitsetuntoinen. Yllättävää kyllä, mutta en ole. Olen koulussa menestyjä,menestyn kaverisuhteissani,menestyn harrastuksissani,pukeudun viimeisen päälle ja osaan pitää arvoni korkealla. Veljelläni tuntuu tääs menevän erittäin huonosti:hän reputtaa kaikissa kouluun liittyvässä,hänellä on masennusta,hän ei ole koskaan oma itsensä,hän vähät välittää ulkonäöstään,hän on tupakoitsija,hänellä on vain muutama ystävä jne.jne.
Silti hän kehtaa arvostella minua.

Veljeni muuttaa omaan asuntoon heti armeijasta päästyään eli 6kk kuluttua. Tuokin aika tuntuu vain niin ylitsepääsemättömän pitkältä.

Eilen erehdyin soittamaan veljelleni ja kysymään, että olisiko hän voinut hakea minut ja pari ystävääni kotiin illalla, kun bussit eivät kulkeneet ja veljeni sattui olemaan juuri sielläpäin liikenteessä. No, veljeni suostui ja että nolotti kun uusi ystävättäreni alkoi jutella veljelleni ja keskustelu meni näin:
ystäväni:"Moi,ei olla ennen tavattu. Olet siis nyt siellä armeijassa?"
veljeni:"No vittu joo olen ja mitä vittua se sulle kuuluu?!"*naurua ja samalla matkii kysyjän eleitä*
ystäväni:"aa,okei sori. No mut mitä tää kyyti nyt maksaa?"
veljeni:"no vittu ihan helvetikseen. Ostat mulle ihan helvetin kalliin synttärilahjan ja paras sellasen olis ilmaantua!!"*vihainen äänensävy*

ja keskustelu jatkui tuota rataa sen 10min.


En vain jaksa tätä. Ja jos joku huomauttaa, että minussa on jokin piirre sama kuin veljessäni, niin alan vihata sitä piirrettä itsessäni. Tosin onneksi harva on niitä löytänyt..... Enemmän ihmiset kauhistelevat miten hän voi olla veljeni. Okei, nyt sain purettua tänne tän asian, mutta tää on möykky mun rinnassa, josta en pysty puhumaan kenellekään. Ystäväni eivät oikein ymmärrä kuinka ilkeä hän osaa olla. Ainut milloin veljeni on mukava on parin promillen humalassa. Silloin hän melkein sanoo kuinka rakastaa ja ihailee minua. Ja tämä tapahtuu kerran kolmessa vuodessa(hän ei juo.)


Noh, toivottavasti joku jaksoi lukea ja tahtoisin vain jotain ymmärtäviä sanoja ja ehkä toimintavinkkejä sille kun hän seuraavaksi karjuu minulle naama punaisena:)

26

4600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihaasi tuhlaat!

      Itsensähän hän vain munaa kun kiekuu mitä nyt kiekuukin.

      Anna hänen karjua naama punaisena, ehkäpä se sointuu hänen nenänsä väriin. Älä sinä välitä noista karjumisista. Osta korvatulpat.

      Anna hänelle välillä omaa lääkettään, ja karjaise takaisin. Ei vaiskaan. mitä sitä heikompiaan potkimaan, anna ressukan olla. Marinoituu hän ihan omassa liemessäänkin. Kyllä maailma kolhii tyhmää, ei sinun tarvitse.

      • Mila2003

        Hei! Tiedän tasan miltä susta tuntuu.Munveli on ihan samanlainen mut vaan 15 vuotta. Se uhkailee ja pilaa mun elämän,kaikista eniten tarvittisin veljen joka halaa kun harmittaa.Mutta hän ei oo vie kertaakaan elämässäni halannu mua no ehkä joskus ku olin kolmen vanha ja en ite ees muista sitä.Ja mä oon vasta kolmetoista.Eli mun mielestä elämän kamalimmassa iessä joten kaipaisin todellakin veljeltäni jotain stemppaavaa et jaksaisin jatkaa eteen päin kohti aikuisuutta :(


    • emmiina45

      Hei, olisiko velipoika aavistuksen mustasukkainen, pikkuisen kateellinen ja vielä kommunikointikyvytön? Armeijassa on oltava kunnolla tai joutuu äkkiä sakin hylkäämäksi, kotona on sitten pikkusisko, johon voi purkaa pahanolon ja kiukun. Äiti olisi muuten kiukuttelukohde, mutta hänkin otti ja lähti kodista pois. Sanoisin, että veljesi on kypsymätön ja kuriton, mutta puolen vuoden jälkeen hänen pitäisi muuttaa omilleen ja varokin, ettet ryhdy sen jälkeen hyyssäämään ja huolehtimaan hänestä!

      • onnenlahjat

        Minulla on aivan ihana veli. Me pystymme puhumaan ihan kaikesta. Jopa seksi poikaystäväni kanssa on huonompaa kuin veljeni kanssa vaikka poikaystävä on muuten aivan ihana.


      • whjabsw
        onnenlahjat kirjoitti:

        Minulla on aivan ihana veli. Me pystymme puhumaan ihan kaikesta. Jopa seksi poikaystäväni kanssa on huonompaa kuin veljeni kanssa vaikka poikaystävä on muuten aivan ihana.

        Sä harrastat seksiä veljes kanssa? Vitun lutka. :)


      • Aiks ällöö
        onnenlahjat kirjoitti:

        Minulla on aivan ihana veli. Me pystymme puhumaan ihan kaikesta. Jopa seksi poikaystäväni kanssa on huonompaa kuin veljeni kanssa vaikka poikaystävä on muuten aivan ihana.

        No voi yäk! Mä en vois tuntea mitään seksuaalista mun lähisukulaisia kohtaan.


    • voi poikaparkaa!

      Joo, samaa mieltä. Yritä sä vaan jaksaa ja keskittyä omaan elämääsi äläkä anna typerysten pilata sitä. Ne kun ei idiootit maailmasta surkuttelemalla lopu.
      Mutta voithan sä yrittää puhua vakavasti isällesi ja voit tietysti lyödä veljen kanssa läskiksi: joko karjua takaisin tai sitten pillahtaa tekoitkuun ja mennä valittamaan isälle. Mut onks siinä mieltä? ei varmaan. Jos vaan yrität välttää veljen kanssa kommunikointia niin pitkälle kuin mahdollista. Mut jossain vaiheessa kannattaa kuitenkin hänellekin suoraan sanoa, miten olet kärsinyt hänen käytöksestään.

    • ongelma on

      Veljelläsi on selvä ongelma oman identiteeti kanssa jota hän purkaa ulospäin ja tässä tapauksessa sinuun. Mitä ilmeisesti hän on vielä lisäksi peävarma omasta seksuaalisuudestaan ja sinun naisellisuutesi saa hänet ehkä myös hämilleen.
      Jos veljesi on tällä hetkellä vielä armeijassa, sekin mitä ilmeisemmin lisää hänen identtiteettiongelmaa.

      Ota rennosti ja juttele vanhemmille vaikka veljesi kohdalla takuu onkin jo päättynyt. Vanhempasi ovat kuitenkin vastuussa sinulle hyvinvoinnistasi kotona koska olet alaikäinen ja niinpä on heidän asiansa hoitaa tilanne kuntoon tai ainakin siedettäväksi.

    • -pikkusisko-

      Hei, veljet on veljiä. Turhaan sinä häntä vihaat. Ne vaan on tollasia. Kyllä siitä armeija "miehen tekee". Veljesi on vain sinusta hieman mustasukkainen ja on päättänyt valvoa sinua. Ettet joutuisi huonoille teille :)

      Omasta vastaavasta kokemuksestani on jo yli 30 -vuotta aikaa. Ja ihan hyvissä väleissä me ollaan jo nyt :)

      • Ei-kiitos-psykoveljille

        Armeija ei kyllä kenestään "miestä" tee. Eikä se ole mikään psykoterapialeiri. Siellä tavoitteena on opettaa sotilaana toimimisen perusasiat. Joku voi jopa oppia toimimaan ryhmässä ja jopa johtamaan ryhmää, mutta silloin pitää olla käytökseltään ihan normaali tyyppi. Hullummat voi tulla vaikka hullummiksi. Ja jos tollanen käytös on ok tyyliin "veljet on veljiä" niin aika pimeä perhe silloin.


    • lars koistinen

      veljen luonteelle oikein voi - vaikuttaa lieviltä mielenterveysongelmilta. suosittelisin olemaan mahdollisimman vähän tekemisissä hänen kanssaan. vaikuttaisi myös että voi olla myös kateellinen siskonsa menestykselle. luonne veljelläsi saattaa kyllä pehmentyä iän myötä/ omien asioiden kuntoon saannin jälkeen..

      • aloittaja.

        Isäni ei ole näkevinäänkään ongelmaa ja jos sanon hänelle itku kurkussa, että sokeako hän on, niin isäni on ihan ylioptimisti ja positiivinen ja sanoo vaan:
        "Vihaan ei vastata vihalla. Mitä vejesi kaipaa,niin puhu hänelle nätisti vaikka hän kuinka huutaisi.Älä mene siihen mukaan ainkaan. Niinhän se jeesuskin teki, että halasi vihollisiansa ja ei se vastapuoli enää voi siinä mitään tehdä" ...ei auta...

        Joo en mä nyt hirveästi tota veljeäni holhoakkaan mitenkää tai oo kiinnostunu sen asioista. En mä edes vihaa sitä. Mulle se on jo niin kuollut. En vain ymmärrä miten minusta on tullut niin veljeni vastakohta kaikessa, vaikka molemmat sama isä kasvattanut.

        Äitini veli on kuulemma nuorempana ollut samanlainen, mutta muutos hänen käytökseensä tuli vasta, kun äitini sai lapsia ja samoin veljeni. Silloin oli vähän pakko alkaa olla väleissä.


      • veljen menettänyt
        aloittaja. kirjoitti:

        Isäni ei ole näkevinäänkään ongelmaa ja jos sanon hänelle itku kurkussa, että sokeako hän on, niin isäni on ihan ylioptimisti ja positiivinen ja sanoo vaan:
        "Vihaan ei vastata vihalla. Mitä vejesi kaipaa,niin puhu hänelle nätisti vaikka hän kuinka huutaisi.Älä mene siihen mukaan ainkaan. Niinhän se jeesuskin teki, että halasi vihollisiansa ja ei se vastapuoli enää voi siinä mitään tehdä" ...ei auta...

        Joo en mä nyt hirveästi tota veljeäni holhoakkaan mitenkää tai oo kiinnostunu sen asioista. En mä edes vihaa sitä. Mulle se on jo niin kuollut. En vain ymmärrä miten minusta on tullut niin veljeni vastakohta kaikessa, vaikka molemmat sama isä kasvattanut.

        Äitini veli on kuulemma nuorempana ollut samanlainen, mutta muutos hänen käytökseensä tuli vasta, kun äitini sai lapsia ja samoin veljeni. Silloin oli vähän pakko alkaa olla väleissä.

        Tarkoititko, että sinun sielusi on jo niin kuollut, ettei veljesi merkitse sinulle mitään? Oletko menettänyt montakin omaistasi, kun osaat niin asiantuntevasti kirjoittaa jo edesmenneen omaisen jälkeensä jättämistä tunteista? kannattaisi tällaisen lausunnon jälkeen paneutua vakavissaan omaan henkiseen tilaansa, ja jättää veljen sielun tila vähemmälle.


    • koita jaksaa

      Pysy mahdollisimman paljon vaan erossa veljestäsi. Kun se raivoaa niin lähde ulos tai vaikka omaan huoneeseen tai johonkin mihin pääset karkuun. Oma veli oli samanlainen paitsi vielä erittäin väkivaltainenkin koko lapsuuteni ajan mutta sitten reilu parikymppisenä alkoi tulla järkiinsä. Nyt sen kanssa tulee joten kuten toimeen sen mitä näemme toisiamme muutaman kerran vuodessa ja vaihdamme pari lausetta. Yritä suhtautua veljeesi niin että ajattelet sitä ärsyttävänä pikkuveljenä sillä sitenhän hän käyttäytyy. Puhu kavereillesi veljestäsi (tosin he eivät voi ymmärtää ikinä kuinka inhottava veli voi olla sinulle kahdenkesken) ja ole onnellinen ystävistäsi ja vanhemmistasi vaikka veljesi olisikin tuollainen keskenkasvuinen taliaivo. Voit ehkä yrittää kirjoittaa vanhemmillesi kirjeen jossa selität miltä sinusta tuntuu mutta tuo on aika yleistä ettei vanhemmat halua puuttua asiaan (liian rasittavaa/vaativaa tai jotain?). PS. Sano isällesi että noin Pontius Pilatuskin pesi kätensä.

    • mun mielestä

      Sun veljesi on selkeesti sulle kateellinen! Se haluis olla niinkuin sinä, mutkun on sellanen luuseri, niin koittaa sit saada sulle paskan fiiliksen. Eiks tästä todista jo se, että kännissä se kertoo kuinka sua ihailee?
      Jätä omaan arvoonsa sen idioottimaisuudet. Toivottavasti broidis hankkii joskus elämän ja kasvaa aikuiseksi. Sä oot selvästi teistä fiksumpi, jatka samaan malliin, äläkä mee mukaan sen pelleilyyn :)

    • omat elämät

      Moi,kuule ei kavereiden paljous ole yleensä,kun osoitus heikosta itsetunnosta ja sun kandeis ajatella sitä miksi veljesi on niin pimee sun seurassa.Eikä vaatteet ole kuin korkeintaan tyylitajun mittari tossakin iässä.Älyä,puhumattakaan inhimillisyyttä ne eivät edusta.Koita kestää veljeäsi,jos on pakko ja paras neuvoja on aina OMA peili.t.Setä

    • yli 10 v sitten

      Tekstisi on kuin minun kirjoittama, joskin ne ajat ovat olleet takanapäin jo pitkän aikaa. Minulle kävi niin, että sairastuin lopulta masennukseen 19-vuotiaana enkä vieläkään pärjää ilman lääkkeitä. Veljeni tuhosi itsetuntoni ja teki syvän haavan sieluuni, vaikka nykyään olemmekin ok-väleissä, joskin aika etäisissä sellaisissa.

      En tiedä mitä sinun kannattaisi tehdä. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut toivottavaa, että vanhempani olisivat nähneet pahan oloni ja tukeneet minua. Olisin myös voinut muuttaa aiemmin pois kotoa. tsemppiä sinulle!

    • sonja.

      "Ainut milloin veljeni on mukava on parin promillen humalassa. Silloin hän melkein sanoo kuinka rakastaa ja ihailee minua."

      No eikös se "totuus tule humalaisen suusta"...?;)

      Hän sisimmässään varmaankin ihan oikeasti juurikin rakastaa ja ihailee sinua, mutta hänen on sitä vaikea arjessa/selvinpäin näyttää.

      Hän on varmaan aika ristiriitainen...hän ehkä kahdehtii JA rakastaa/ihailee sinua samaan aikaan.

      Heikkous on HÄNEN, ei sinun.

      Yritä sinä vahvempana osapuolena YMMÄRTÄÄ häntä.

    • mk

      Hanki pesäpallomaila ja seuraavan kerran kun veljesi töniin niin haet mailaan ja sillä lyör vaikka kateen tai perseelle niin kyllöä oppii ja snaot että nyt vittuilu loppuu ja niin edelleen. Eikö isäsi saa poikaansa kuriin ja sanoppa veljellesi että oletko niin naisen puutteessa että pitää kiukutella kuin pikkupoika. Täsmä autta kun velejsi huomaa että olet tosissasi. Menppä jollekkin itsepuolustus kursseille ja kun aolet vuoden käynytt niin aliatat veljesi kuriin ja käy kuntosalilla että pärjäät ja sano äidillesi että veljelläsi viirää päässä. Kun olet alaikäinen niin yksi tapa on tehdö rikosilmoitus pahoipitelystä poliisille niin tulle järjetys aika äkkiä kun veljeäsi voi paripäivää putkassa pitää.

    • Sillankuvetta

      Pojat on poikia. Monilla miespuolisilla on juuri tuon tyyppistä käytöstä, kunnes aikuistuminen, eli ihan mieheksi asti kasvaminen korjaa käytöstä.
      Testosteroni jyllää siis ihan jo kunnolla, mutta henkiset kasvukivut on vielä kesken. kaikki naiset tuntuvat kiinnostavilta, pelottavilta, ja pojat etsivät järkitapoja suhtautua omiin sukulaisiinsa. Juttelisit veljellesi suoraan, mikä sinua pelottaa hänen käytöksessään, ja anna aikaa- eli ota vaikka etäisyyttä milloin vain voit.
      Poikien mielestä tytöt...
      -lässyttävät
      -pakkeloivat
      -nauravat porukassa ihan turhasta
      -vetävät herneen nenään ihan tyhjästä...

      Olen itse kahden jo ihan varmasti aikuisen pojan äiti. Sanotaan nyt että kunhan menee jonnekin parinkympin tienoille, toisilla jonkun vuoden vielä siitä, niin pojat alkavat jopa puhua normaalisti suvun kanssa.

      Kunhan nyt itse et lakkaa suotta välittämästä veljestäsi.

      • mekkk

        Tuohon en usko ollenkaan jos alpsesta kasvattaa sosiaalisen ja miehenä olen iästä riippumatta jutella asiallisesti kaikkien kanssa tai sitten jotku miehet ovat niin juntteja ettei ole sosiaalissia taitoja olenkaan. Jos niitä ei muuhun tarvitse niin ainakin naisten iskemiseen pitää olla jonkinmoinen puhetaito tai ei muuten tule mitään.


    • Ajatteleuusiksi

      Viha ei ole rakkauden vastakohta vaan välinpitämättömyys. " Rakkaudesta se hevonenkin potkii. "

    • mekkk

      Onko vanhempasi opettaneet velejllesi minkäänlaisia sosiaalisia taitoja jos vataukset sinun kaverillesi on tuota luokkaa niin aika huonosti on optettu sosiaalisia suhteita pitämään kenenkään kanssa kun ei osata edes puhua toisen henkilön kanssa.

    • SyyriajaBerliini

      Ei kantsi vihata. Viha sumentaa järjen. Nykypäivä, nämä ajat ovat siitä hyvä esimerkki.

    • vtunjoonaskulliainen

      No mitää. Minun veljeni on käyttäytynyt noin jo 40 v. Aikanaan mennessäni äitini 70 v-juhliin, talo oli täynnä. Astuin sisään jolloin veljeni totesi "Tulihan se kusipääkin lopulta"

    • vainolenminä

      Itsestäni tuntuu että veljeni käsittelee mua jotenki psyykkisesti sekä valehtelee ja on vain aivan perseestä. Muistuttaa minua itsestäni aikoinaan vaikka on iso veljeni.
      Toiset ei vain kasva ja jaksaa olla vain muita parempia.

      Tsemii sulle

      ps. muistetaanhan kuunnella toista

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe