2kk vellin aloitus

mansjos

hei! minulla on ens viikolla 2kk tyttö ja syö korviketta 800ml /pvä:ssä. isäni kehotti aloittamaan vellin syönnin. (korvikettä velliä) . joten onko kukaan muu aloittanut noin nuorelle ja onko tuo korvikkeen määrä ok?

40

11354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta sen tiedän, että isäsi

      on väärässä:-/. Kysy mieluummin neuvolasta! Mun mielestä kolmekuinenkin on ihan liian pieni ja kehittymätön saamaan muuta kuin rintamaitoa (tai muussa tapauksessa korviketta).

    • mude0608

      ei kannata velliä antaa. suositus on yli 4kk vauvalle.
      ja niissä vellipurkkejen kyljissä lukee, milloin saa antaa, toisia saa antaa vasta 5-6kk iässä.

      mutta se on siis suositus vain

    • hioåoi

      jos aijot aloittaa kiinteiden maistelun niin mikset aloita ihan perunasta?pottua muussattunmaj amaitoa sekaan?? tai sit kokeile porkkana vellillä!!

    • kille

      Miksi antaisit velliä? Jotta pitäis nälkää paremmin? Kalorimäärät on suunnilleen samat kuin maidossa, ei pidä sen enempää nälkää. Neuvola antoi luvan aloittaa ainoastaan maissi tai porkkanavellillä 3,5 kk:n iässä. Ei missään nimessä alle 3 kk. Voit antaa maitoa aina litraan/vähän yli asti tai sit anna perunaa tai bataattia.

      • vasta--

        kun maitoa alkaa menee yli litra päivässä voi alkaa harkitsemaan juuri tuota maissivelliä tai peruna-porkkana velliä. mutta mahdollisimman lähelle 4kk ikää pitäis yrittää päästä! Liian aikaisella kiinteiden aloituksella(myös vellit) on enemmän haittaa kun hyötyä.


      • kalmanakka

        no eihän ne kalorit sitä nälkää pidä pois, vaan pointti on siinä miten kauan ruoka viipyy mahassa, eli miten nopeasti maha tyhjenee! tässä tapauksessa lapsi syö kuitenkin aika vähän tuota maitoa päivässä, eli sillon kun menee määrät reiluun litraan, niin kannattaa aloittaa vellin syöttäminen, kuitenkin vaikka sillä maissivellillä aluksi että maha tottuu. meidän pojalla aloitettiin vellit tossa ennen kolmea kuukautta koska söi paljon ja yölläkin herätteli useaan otteeseen. peruna-porkkanavelliin asti kun päästiin, niin johan uni maistui yöllä paremmin KUN SE SIELLÄ MAHASSA KAUEMMIN VIIPYI ja sain vihdoin itekki nukkua rauhassa. yh:n arki on jatkuvaa sovittelua, jopa lapsen ruokinnan kanssa:D


      • ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH
        kalmanakka kirjoitti:

        no eihän ne kalorit sitä nälkää pidä pois, vaan pointti on siinä miten kauan ruoka viipyy mahassa, eli miten nopeasti maha tyhjenee! tässä tapauksessa lapsi syö kuitenkin aika vähän tuota maitoa päivässä, eli sillon kun menee määrät reiluun litraan, niin kannattaa aloittaa vellin syöttäminen, kuitenkin vaikka sillä maissivellillä aluksi että maha tottuu. meidän pojalla aloitettiin vellit tossa ennen kolmea kuukautta koska söi paljon ja yölläkin herätteli useaan otteeseen. peruna-porkkanavelliin asti kun päästiin, niin johan uni maistui yöllä paremmin KUN SE SIELLÄ MAHASSA KAUEMMIN VIIPYI ja sain vihdoin itekki nukkua rauhassa. yh:n arki on jatkuvaa sovittelua, jopa lapsen ruokinnan kanssa:D

        niin,onhan se oma uni tärkeempi ku pienen vatsa! kyllä ne jotkut vauvat valvottaa vaikka söis mitä :D


      • 4lapsenäippä
        ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH kirjoitti:

        niin,onhan se oma uni tärkeempi ku pienen vatsa! kyllä ne jotkut vauvat valvottaa vaikka söis mitä :D

        Mulla on kolme lasta alottanu vellin jo 3kk ikäisenä... Se on muuttunu täs 7 vuoden aikana et eka ne oli myös soseet nii 3kk--> ja ny 4kk eteenpäin.. neuvolas kannattaa mainita jos harkitsee alottamista nii ne tietää kans.. Eipä oo lapsille mitää haittaa tullut...
        Sit on tottakai näitä "kaikki tietävät" mitkä sanoo et kaikki on pahasta jos et imetä.. Kaikilla ei vaa se rintamaito riitä tai se loppuu vaikka kuinka yrittäis.. Silloin tulee korvike ja noi muut vähän aikasemmin.. Anteeks jos joku vetää tästä herneen nenään ja pahoittaa mielensä lopullisesti ja pitää mua huonona äitinä vaikka lapset täysin terveitä eikä pahemmin kipeenä ollut.. mut tää onkin mun mielipide


    • päivässä maitoa

      Ja velliä vasta kun menee noin 1,3 litraa päivässä. Tai ikää on 4 kuukautta. Näin olen kuullut.

    • muumuuii

      meillä syödään ja nukutaan paremmin laitan velliä nania mutta vain öisin ei päivisinlainkaan, tyttä on nyt 2japuolkk vanha.

      Äitini ehdotti sillä 80-luvulla velliä alettiin antamaan 3kk iässä.

    • äipätyli

      alle puolivuotiaan suoliston ei kestä muutakuin rintamaitoa, ja jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu niin korviketta. Meillä esikoiselle neuvolasta alettii 2kk ikäiselle kehottaa aloittaa vellit, toinen terkka kauhuissaan kuunteli kun tästä sanoin.
      Miksi täytyis antaa velliä? Ravintoarvot jopa huonommat kuin korvikkeessa,vrt. energia ja rasva määrät. 2kk ikäisellä on ns. tiheenimun kausi,jolloin rintaruokittu vauva asuu tissillä. Sama voi olla myös pulloruokitulla, ympäristo kiinnostaa, samalla pelottaa ja siitä voi aiheutua se että itkeskelee enemmän,ei ole muutakuin sylissä...

      Suositukset joita oli aiemmilla vuosikymmenillä,ei päde enää. Tutkittua tietoa on enemmän, ja ei niitä ohjeita äitien kiusaksi muuteta. Kehotan hymyilemään nätisti kun ladellaan näitä ihme suosituksia "kun sillonkin tehtiin niin ja näin ja aikuisia tuli..." ja pistää toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Ü

      • 4lapsenäippä

        Älä ny si viitti!!


    • neuvotaan

      lapsen ruokailuun liittyvissä asioissa. Jotkut 80 -luvun neuvot eivät ole tänä päivänä käyttökelpoisia, kun on tuoretta tutkimustietoa, mikä lapselle parhaaksi. Tai jos saa neuvot 70 -luvun alusta sinulle neuvottaisiin antamaan appelsiinimehua. Lukekaa ihmiset niitä oppaita, joita tulee esim. äitiyspakkauksen mukana ennen kuin alatte syöttämään 2,5 kk ikäiselle vellejä.

      • jalliskaljas

        niin se varmaan onkin.. ennen kun joi itte tehtyä sitruunamehua se oli ok mutta nykyajan sitruunoissa on niin paljon enemmän säilöntämyrkkyjä että ruoka on myrkkyä nykypäivänä! mutta täysin myrkkypuhdasta ihmistähän ei tänä päivänä näe että sehän on ihan sama mitä tilastotietoa lukee kaikessa pitää kumminkin elää mututuntumalla. kumminkin suosittelisin keittämään vauvalle oman maan perunoista ekat vellit. neuvoloihin en kyllä usko meilläkin kehotettiin neuvolasta ostamaan keittosuolatippoja 7 euron hintaan vaikka ittetehtynä ne on ilmaisia.. tiedä sitten mitä säilytysainetta ne niihin tippoihinkin oli lisännyt kun kerran piti niin kallista olla:/


    • no.....

      minusta ei vielä pitäisi aloittaa velliä. Nyky suositukset on 4kk- 6kk iässä. liian aikainen aloitus kun rasittaa lapsen sisäelimiä ja vatsaa, kun ne joutuvat tekemään enmmän työtä kiinteän pilkkomiseen. On todettu myös yhteyttä diabeteksen kanssa liian varhaisella aloituksella. Tietenkin on eri jos vauvan paino lähtee laskuun jne, mutta siitä pitäisi keskustella neuvolassa.
      Jos oma maitosi riittää, vauva tyytyväinen,paino nousee, ei tarvitse korvikettakaan antaa. Odottele rauhassa, kyllä se vauva maidolla pärjää!

    • vellit aloitettiin..

      2kk iässä..ensin laimennettuna korvikkeeseen, ja sitten iltasin pelkkää velliä..nevolassa sanottiin että jos rupeaa menemään yli litra korviketta päivässä, niin sit vellit kehiin..2,5 kk ikäisenä maisteltiin jo soseita ja nevolassa ei oltu mitään sitä vastaan..nyt poika 4kk ja puurot illalla ja aamulla korvikkeen kera..eikä siitäkään sanottu pahaa tekevän.kasvis soseet ja hedelmä/marja soseet myös jo kehissä, silti vetää korviketta yli puol litraa päivässä. yöt nukkuu kellon ympäri..tyytyväinen poika on! ja miten ihmisen taikka vauvan biologia olis muuttunu edes 70 luvusta..en juuri usko et mitenkään..tottakai olisi hyvä antaa korviketta mahd. pitkään mutta mein sälli oli tunnin välein pullolla ja heräsi yölläkin kahden tunnin välein silloin ku mentiin pelkällä korvikkeella.. et näin meillä..mites muilla..=)

      • verpsu

        Meillä poika oli 7vko kun rupesin antamaan peruna-porkkanavelliä ja hyvin on vatsa kestänyt.. Ennen vellin antoa poika joi n. 2dl parin tunnin välein. Tuntu että enemmän sitä sattu mahaan se kun joi maitoa niin hirveesti ja kun alotti vellit niin vauvasta tuli paljon tyytyväisempi ja nukkukin paremmin ja nukkuu nyt 9h yössä ilman syömistä joskus kyllä herää aamuyöstä syömään.. Mutta kannatan vellin antoa jos vauva juo hirveät määrät maitoa, mullakaan ei imetys onnistunu kun sairaalasta päästettiin ennen kun maito nous ja vauva oppi juomaan tuttipullosta niin ei sitten saanu tissistä kunnolla maitoa kun imi sitä kuin tuttipulloa..


      • RV
        verpsu kirjoitti:

        Meillä poika oli 7vko kun rupesin antamaan peruna-porkkanavelliä ja hyvin on vatsa kestänyt.. Ennen vellin antoa poika joi n. 2dl parin tunnin välein. Tuntu että enemmän sitä sattu mahaan se kun joi maitoa niin hirveesti ja kun alotti vellit niin vauvasta tuli paljon tyytyväisempi ja nukkukin paremmin ja nukkuu nyt 9h yössä ilman syömistä joskus kyllä herää aamuyöstä syömään.. Mutta kannatan vellin antoa jos vauva juo hirveät määrät maitoa, mullakaan ei imetys onnistunu kun sairaalasta päästettiin ennen kun maito nous ja vauva oppi juomaan tuttipullosta niin ei sitten saanu tissistä kunnolla maitoa kun imi sitä kuin tuttipulloa..

        Minusta on turha suhtautua tähänkään asiaan niin mustavalkoisesti. Vauvat on yksilöllisiä ja niin on tilanteetkin. Tuskin vellin varhainen aloitus niin yksiselitteisen kamala asiakaan on vaikka toisin suositeltaisiinkin normitapauksessa! Ja kuten moni tässä on todennutkin, joku suursyömärivauva voi olla tyytyväisempikin vellin aloittamisen jälkeen. Toisaalta jos vauva nukkuu hyvin pelkällä rintamaidolla, miksi silloin hätäillä.

        Itse olen etsinyt tietoa vellin aloittamisesta kolmikuiselle, koska meillä kohta kolmikuinen iso poika joka alkanut uudelleen heräämään tosi tiuhaan öisin.Paljon olen kuullut positiivisiakin kokemuksia, myös asiantuntijoilta. Poika on meillä täysimetyksellä, maitoa on hyvin mutta silti ollaan kohta pulassa väsymyksen takia. Poika on syönyt jo yli viikon 1-2 tunnin välein öisin (missään vaiheessa ei ole nukkunut yli 3h pätkiä) ja painoi 2kk iässä jo yli 7 kg joten syö vähintäänkin tarpeeksi. Vellistä toivoisinkin helpotusta elämään, ei se äidin uuvahtaminenkaan ole vauvan etu! Tällaisen vähän nukkuvan vauvan äitinä aina harmittaa kun ns. helpompien vauvojen vanhemmat syyllistävät esim. juurikin tässä asiassa. Kukin taaplaa tyylillään ja niin kauan kuin koko perhe jaksaa ja on tyytyväinen (vauva tietenkin myös!) se lienee tärkeintä.


      • kunnon yöunet
        RV kirjoitti:

        Minusta on turha suhtautua tähänkään asiaan niin mustavalkoisesti. Vauvat on yksilöllisiä ja niin on tilanteetkin. Tuskin vellin varhainen aloitus niin yksiselitteisen kamala asiakaan on vaikka toisin suositeltaisiinkin normitapauksessa! Ja kuten moni tässä on todennutkin, joku suursyömärivauva voi olla tyytyväisempikin vellin aloittamisen jälkeen. Toisaalta jos vauva nukkuu hyvin pelkällä rintamaidolla, miksi silloin hätäillä.

        Itse olen etsinyt tietoa vellin aloittamisesta kolmikuiselle, koska meillä kohta kolmikuinen iso poika joka alkanut uudelleen heräämään tosi tiuhaan öisin.Paljon olen kuullut positiivisiakin kokemuksia, myös asiantuntijoilta. Poika on meillä täysimetyksellä, maitoa on hyvin mutta silti ollaan kohta pulassa väsymyksen takia. Poika on syönyt jo yli viikon 1-2 tunnin välein öisin (missään vaiheessa ei ole nukkunut yli 3h pätkiä) ja painoi 2kk iässä jo yli 7 kg joten syö vähintäänkin tarpeeksi. Vellistä toivoisinkin helpotusta elämään, ei se äidin uuvahtaminenkaan ole vauvan etu! Tällaisen vähän nukkuvan vauvan äitinä aina harmittaa kun ns. helpompien vauvojen vanhemmat syyllistävät esim. juurikin tässä asiassa. Kukin taaplaa tyylillään ja niin kauan kuin koko perhe jaksaa ja on tyytyväinen (vauva tietenkin myös!) se lienee tärkeintä.

        Totta kai pienen vauvan kanssa valvominen on uuvuttavaa. Itsellä on ollut ns. helppo vauva siitä yksinkertaisesta syystä, että rintamaitoa ei riittänyt, lapsi söi illalla, korkeintaan kerran yöllä. Vellit aloitettiin siinä 3 kk:n hujakoilla hieman ennen soseita ja kiinteitä sitten ajallaan.
        Äiti osataan syyllistää kaikin tavoin mahdollisimman tehokkaasti. Itse koin, että imetyskyvytön äiti on yhteiskunnan hylkiö.

        Siitä vaan velliä nassuun, et jaksa tuota 1-2 tunnin välein tapahtuvaa heräämistä pitkään. Varmasti lapsi on tyytyväisempi ja jos edes pari yöheräämistä pystyy siirtämään, ollaan jo pitkällä. Joillakin ongelmana on myös se, että kun on "yliväsynyt", noiden taukojen välillä ei kykene nukkumaan.


    • nip4zu

      Meille sanottiin neuvolassa että jos maha kestää vellin, niin miksei. Meillä poika syöny velliä 2kk saakka (nyt 4kk), koska syötöt tiheitä ja maitoa meni paljon. Maissi vellillä meillä alotettiin ja peruna-porkkana vellillä. Oli helppo siirtyä sitten soseisiin ku ties jo miten maha niihin suhtautúu.

    • 4kk

      alotin itse toisen lapsen kanssa peruna-porkkanasoseen ja banaanin syönnin 3kk:n iässä. nyt menee jo hedelmäsosetta ja marjasosetta. ja välillä tissiä ja korviketta. ja on virkeä ja normalisti kasvanut ja kehittynyt. enkä edes kysynyt keneltäkään asiasta, kyllä jokainen osaa käyttää maalaisjärkeä oman lapsensa ruokinnassa! varovasti vaan pienillä annoksilla alkuun!

      • minä vain

        Meillä on 2kk ikäinen poika, juo korviketta 200ml n. kolmen tunnin välein.. silti olen yrittänyt hiukan pitkittää vellin antamista... kun tuo 200ml ylittyy ja syöminen tapahtuu edelleen n. 3tunnin välein niin voisin sekoittaakkin hiukan velliä joukkoon. pääasiahan on että vauva saa riittävästi ruokaa ja on kylläinen.


    • Siri K

      ja kysyisin tässä vaiheessa vielä neuvoa neuvolasta. Tai ainakin odottaisin vielä vähän. Mutta enhän mä mikään tietäjä ole. Toisaalta, jos tyttö on aliravittu, ei kai sekään hyvää tee???

    • baabu

      Terve,
      vanha ketju, mutta en voi olla kommentoimatta. On se jännä miten eu:n direktiivit saavat ne vauvelitkin muuttumaan kymmenessä vuodessa ihan toisenlaisiksi ;D Meillä nyt 10v tytteli alkoi saada velliä 2.5kk iässä, ja soseita 3kk iässä (kun suositus oli 10 v sitten 3kk kun se nyt on 4kk) ja oli ihanaa, kun tenava nukkui, oli tyytyväinen ja naureskeli kun massu oli täynnä. Muuten meni reippaasti 2dl/ 6krt/vrk.
      Itse sanoisin, että neuvolan ohjeet tarkoittavat hyvää, mutta ei niitä varmastikaan ole tarkoitettu orjallisesti noudatettavaksi vaan maalaisjärjen käyttö on suositeltavaa ja jokainen tuntee sen oman vauvansa parhaiten. En todellakaan usko sellaisiin juttuihin, että varhaisella kiinteän aloituksella olis yhteyttä diabetekseen tms? Siinä ei varmaan 2vk aikaistaminen tee yhtään mitään jos oikeasti ajattelette! Mutta äidin ja vauvan tyytyväisyyteen, yöuniin jne sillä kahdella viikolla voi olla juuri siinä tilanteessa iso merkitys.
      Että ei muuta kuin velliä vauvalle vaan ja kun aloittelee varovaisesti niin huomaa vauvan reagoinnin uuteen ruokaan.

      • Weijari1234

        mä en ymmärrä sellasta houruamista että '' EHDOTTOMASTI EI ! '' kokeilemalla asiat selkiää. ja minusta Baabu ja moni muu on oikeassa, ekalla pojulla alotettii vellit melke 3 kk vanhana ja täysin terve on ! taitaa olla liian kaavoihin kangistunutta porukkaa liikkeellä.


      • 4lapsenäippä

        Aivan samaa mieltä!!!


    • röllö

      JA MITÄ PÖLVÄSTIT PUHUVAT VELLI PURKEISTA? SIIS MISTÄ PURKEISTA?

      Ette kai anna vain kaupan valmisruokia vauvoillenne? Tehkkää hyvät ihmiset ruoat itse!!!!!

    • haisuli1987

      on vanaha viesti ketju tämä mutta ihan on pakko vastata :) maalaisjärkeä käteen hyvät äidit! ei sillä nyt oo merkitystä niinkään paljon millä vuoskymmenellä ollaan,imetetäänkö vai ei,jos vauva saa vain pelkkää korviketta ja ei oo tissilläkään ja sitä maitoo rupeaa menemään reippaasti yli litran päivässä (meille tämä tapahtui kun poika oli n.2kk iässä söi melkein 2dl 2-3 tunnin välein,nyt 6vuotias.ja tämä sama nyt ystävättären vauvalla) niin MIKSI EI kokeiltaisi hissukseen korvikkeen sekaan maissi tai peruna-porkkana velliä,pojan maha kesti ja rupesi muuteskin olemaan kylläisempi,tyytyväisempi ja otti pitempiä tirsojakin.Mutta tästä mitään maininnut neuvolaan,kun kaikki pitäisi niin kaavan mukaan mennä,mutta kyllä jokainen äiti tietää miten lapsensa hoitaa(ainaskin luulis) ja n.3kk iässä kokeiltiin hissukseen soseita .marja ja vihannekset. Kyllä se siitä :) ! maalaisjärki käteen. Ja ketään syyllistäviä ihmisiä kannata kuunnella.

      • jgcdjf

        Siksi ei, että nykypäivänä käytössä olevan tiedon mukaan muulle kuin äidinmaidolle (tai tarvittaessa korvikkeelle) altistuminen liian varhain lisää monien myöhemmin ilmenevien sairauksien riskiä (ainakin allergiat, keliakia, sydän- ja verisuonitaudit, diabetes). Kyse on muustakin kuin hetken masuvaivoista. Toki myös liian pitkällä kiinteiden välttämisellä voi olla seurauksensa (jälleen allergiat ja keliakia). Eihän se elimistö toki sinä päivänä napsahda kypsäksi kun ikää tulee 6kk, mikä on täysimetyksen suositus, mutta 2-3kk on aika paljon vähemmän. Toki poikkeuksia pitää tehdä, pikkukeskosille ei maito yhtä kauan riitä ja joillain harvoilla korvikevauvoilla maidontarve ylittää munuaisten sietokyvyn, mut ne on poikkeuksia ne. Ei niitä soseita tartte päivälleen puolivuotiaana aloittaa, mut se mitä sinä tunnut pitävän maalaisjärkenä kuulostaa lähinnä typeryydeltä.

        Syyllisyyttä on turha potea jos tietää itse tehneensä perustellusti ja yksilöllisesti oikean ratkaisun. Jos taas ei, niin olisiko syytä etsiä vikaa itsestä eikä "syyllistäjistä"?


    • Äiti2009+2012

      Meillä suositeltiin neuvolassa vellin tai potun aloittamista 2,5kk iässä, koska vauvamme kärsi refluksista. Näin ollen kiinteiden aloitus aikaisin takasi sen, että pulauttelu väheni, ja samalla ilmavaivat. Pulauttelu oli todella ikävää, koska happamat maitopulautukset korvensivat jo vauvan nielua.Tuhdimpi eväs takasi sen, että enää ei noussut ruoka suuhun takaisin, ja ruokatorvi sai siltä osin levätä. Lisäksi itse sai valvoa yökaudet ja pelätä, että vauva taas pulauttaa, ja vetää puklua henkeensä. Kun pulauttelu loppui, sai äitikin nukkua rauhassa jopa 5 tunnin pätkiä.

    • mollariiah

      Pakko kommentoida vaikka viestiketju onkin jo hieman kaukainen.. meillä esikoiselle (2010) alettiin antaa 2,5kk iässä korvikemaidon sekaan laitettavaa sakeuttajaa, joka maissipohjaista..ja tätä annettiin ahmimisen/hotkimisen takia - tai minkä lie takia tuo maito ei koskaan pysynyt kunnolla sisällä. Neuvolasta sitten ehdotettiin tuota apteekista saatavaa maidon sakeuttajaa.. ja meillä toimi, vellit aloitettiin siina 3kk iässä koska sakeuttajaa oli tuolloin vaikea saada ja tämäkin ihan neuvolan toimesta. Eli kyllä se vellien ja muiden aloittaminen on ihan yksilöllistä :) nyt neiti on 2v ja on ihanan monipuolinen syömäri :) katsotaan mitä pojasta 2kk kehkeytyy ;)

    • maissivelliä

      up

      Milloin velliä vauvalle?

    • isa2

      HÖPÖ HÖPÖ! Ihan naurattaa tämän ketjun lukeiminen! Kyllä velliä voi antaa jo 2 kk iässä, jos vauva vaatii paljon ruokaa ja jatkuvasti nälissään. Esimerkiksi isompi kokoset vauvat voivat vaatia kaksinkertaisen määrän ruokaa toiseen verrattuna ja silloin on aiheellista aloittaa iltaisin velliä maidon sekaan, jos nukkuu paremmin ja on tyytyväinen. Tärkeää on, että äiti voi myös hyvin, sitten voi lapsikin. Meille ihan neuvolalääkäri suositteli aloittamaan vellin 2 kk iässä ja sanoi, että niin sitä kuule ennenvanhaakin annettiin!! Joten maalaisjärki käteen! Tärkeintähän on, että äiti ja vauva ovat tyytyväisiä ja ennenkaikkea vauvalla masu täysi!

      • =)=)=)

        Olen samaa mieltä ylläolevan isän kanssa, että jos ei äidinmaito/korvemaito riitä voi aloittaa vellin antamisen. itse aloitin vellin antamisen pojallemme kun hän oli 3kk, samoin aloitin kasvissoseiden maistelemisen kun hän oli 3,5kk. Neuvolassa minulle silloin sanottiin että vellejä voi ihan hyvin antaa!! =) Nyt poikamme on kohta 6kk ja hän syö korvikemaidon lisäksi lihakasvissoseita ja hedelmä/marjasoseita eikä neuvolassa ole sanottu mitään siihen vaan kannustettu antamaan jos kerran maistuu =) Eräs sairaanhoitaja ja lääkäri kysyi minulta kerran että mitäs poika syö, kerroin ja molemmat sanoivat että hyvä,hyvä eli ei se ole pahasta vaikkei lasta imettäisikään puolivuotiaaksi asti, lisäksi vaikea on imettää jos ei maitoa riitä omasta takaa! =)
        Ja tärkeintä on että, vauva on tyytyväinen ja massu täysi. Meijän pojalle ei enään pelkkä korvike ole riittänyt pitkään aikaan=) Ja silti kasvaa ja kehityy hyvin!! =)


      • gaad

        Siis noissa velleissä on korvikkeeseen sekotettu pari teelusikallista maissi jauhoa! Kannattasko ennemmin tehä ees sekin velli jos kerta ihan pakko antaa että saa nukkua rauhassa ni tehä ite!


    • ddfffffffffffffff

      en ymmärrä kuka imettää jtn 9kk??? :DD siinä tissil sellane iso möhkäle. hyi vittu =SS

      • Ei imetystä

        Vaikka provolta vaikutatkin, niin komppaan, ehdoton raja on se 6kk, jos sitäkään.


    • äiteekans

      ihmetyttää miksi on niin tärkeät ruokaohjeet lapsille? miten ennen lapset ruokitiin kun ei ollut valmiita vellejä, puuroja ja muita valmistuotteita?

      jos nälkä ei lähde lapsella niin kai sille pitää antaa jotain tukevampaa. minä aloitin banaanilla korviketta banaani, jopa lähti nälkä ja ei ollut vatsaoireita.

      sama sanottiin että ei mausteita, söin mausteista ruokaa alunpitäen eikä tuottanut vaikeuksia.
      mitenlie aasialaiset syöttävät omiaan hekun syövät mausteista ruokaa?

    • iksu87

      Meillä aloitettiin piltit 2kk iässä. Itsellä loppui maidon tulo jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, ja korviketta tuntui menevän huimaa vauhtia, reilu litra päivään, yö syönnit parin tunnin välein..
      Aluksi aloiteltiin maistelu peruna-porkkana piltillä, muutamia lusikallisia päiväs aikaan, viikon kerran katsottiin käykö pienelle masuun eli tuleeko masu vaivoja, oireita ei tullut, muutenkin likka oli tyytyväisemmän oloinen kun hieman paremmin masau täytti.. Parin viikkoa etiä päin alettiin piltin lisäksi kokeilemaan iltavelliä, kokeena valion banaani-mustikka velli jota on tarkoitettu neli kuukautisesta eteenpäin..
      Nyt neiti 3kk. Aamulla klo 9 aikoihin annetaan aamuvelli (maissivelliä) n.80ml, päivällä noin klo 15 1/2 purkkia peruna-porkkana pilttiä ja illalla klo 20-21 iltavellit (banaani-mustikkavelli) n.100ml. Muina aikoina sekä pilttien ja vellien lisäksi tietenkin korvike maitoa. Tytsy ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun, ettei nälän tunne ole jatkuvasti. Illallakin kun käy nukkumaan iltavellin jälkeen, niin normaalisti herää ensimmäisen kerran vasta kolmen aikoihin aamuyöllä, kuuden ja seitsemän aikaan toisen kerran sitten aamumaidolle. :) Masuvaivaakaan ei ole ollut. Lapsi ja vanhemmat tyytyväisiä, eikä neuvolassakaan ole poikki puoleista sanaa sanoneet ratkaisuun. Pikkanen kasvanut tosi hyvin, isokokoinen ikäisekseen.

    • äiti2x

      Minä alotin kiinteet 4kk iässsä molemmille lapsilleni. Ensimmäisen imetys ei meinannut onnistua, koska oli niin kauheet tulehdukset päällä synnytyksen jälkeen, ettei maitoa noussut. Likka veti tissiä korviketta sitten päälle.

      Tämän tuttelin syöttämisen "ansiosta" huusi mahakipua joka yö 2 tuntia putkeen. Kun maito vihdoin kunnolla nousi 2kk päästä synnytyksestä (EN ANTANUT PERIKSI), niin johan loppui vauvalta myös huutaminen, samoin kaikki korvikkeet.

      Velliä en antanut ikinä, koska se ei pidä nälkää sen enempää kuin maito. Energia-arvot on samat. Lisäksi harva osaa tehdä velliä itse, vaan ostaa valmista kaupan tavaraa, missä samat aineet kuin korvikkeessa ylimääräistä liian pienelle.

      Ekaa lasta imetin kaksi (2) vuotta (!) ja on ollut superterve, ihana älykäs lapsi. Toista imetin vuoden, koska menin töihin ja maito sitten vaan loppui. 6kk on minimi mitä pitäisi imettää ja ennen vanhaan imetettiinkin, kun oli pakko! Nykyään on vaan helppo ottaa pullo ja äidin lähteä jonnekin lipettiin, kun lapsen voi jättää hoitoon sen pullon kanssa. Kyllä lasta pitää ihan kotona pääasiassa hoitaa se 8kk, minkä äitiyslomakin kestää. Jos haluaa äidiksi, kestää, että tissit kärsii ja itse kärsii ja lapsen parasta ajatellaan.

      Vellit on turhakkeita, isojen firmojen keksimiä rahanansaitsemisvälineitä (Nestle).. yms. Omat tissit-terve lapsi- halpa ruoka!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe