16v. ja tatuointi

huolestunut äiti....

Eli ensinnäkin, laitetaanko 16v. edes tatuointeja ja onko mitään hyvää syytä miksi ei kannattaisi laittaa näin nuorena. Tyttärestäni vähän olen huolissani, kun liikkeeseen aikoo joulun jälkeen matkata...

14

3914

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikärajat

      Alle 18-vuotias ei pääsääntöisesti tatuointia saa ilman vanhemman lupaa. Tietysti löytyy sellaisia 'puoskareita' jotka saattavat tehdä kuvan kelle tahansa ikään katsomatta, mutta toivottavasti ei enää kovin montaa.

      Yleisesti ottaen 16-vuotias on vielä kasvuiässä, ja silloin tatuoinnin ottaminen on turhan varhaista. Kuva saattaa muuttua kasvun myötä, sillä kun iho venyy, niin venyy tatuointikin. Tatuoinnin paikka saattaa myös muuttua, esim. nuorena keskelle käsivartta otettu kuva saattaa siirtyä käden etuosaan.

      Jos tyttäresi vähänkään vaikuttaa haluavan tatuointia vääristä syistä, ei lupaa sen ottamiseen tarvitse eikä pidäkään antaa. Jos hän taas on jo tarpeeksi kypsä, niin varmasti ymmärtää jos haluat hänen odottavan sen pari vuotta, että täyttää 18.

      • Tatuoitu aikuinen

        Vastuuntuntoiset tatuoijat eivät välttämättä tee tatuointeja ala-ikäiselle edes vanhempien luvalla. He ymmärtävät, että monet ottavat kuvia vääristä syistä: Koska ne ovat nyt trendikkäitä ja "koska kaikilla muillakin on". He eivät halua tehdä kuvaa, jota sen nuori ottaja suurella todennäköisyydellä jossakin vaiheessa tulee katumaan.

        Kuten edellinen kirjoittaja jo totesi, kasvuiässä paikat muuttuvat vielä, eikä venähtänyt tatuointi ehkä näytä hyvältä myöhemmin. Itse olisin kuitenkin enemmän huolissani siitä, miten tyttäresi myöhemmin suhtautuu kuvaansa. En väitä että nuori olisi automaattisesti epäkypsä kuvaa ottamaan, mutta valitettavasti aika monet täysi-ikäisetkin ottavat niitä hetken mielijohteesta tai trendien perässä pysymiseksi. Tatuoinnit ovat siinä mielessä huono "trendi", että niitä ei noin vain pois pyyhkäistä, kun alkavat kyllästyttää.

        Itse meinasin ottaa suuren tatuoinnin heti täysi-ikäistyttyäni. Olin jo aikaa varaamassa ja mallikin suunniteltu, mutta sitten jokin pisti empimään. En löytänyt sopivaa tatuoijaa, en lopulta ollut varma kuvastakaan. Lopulta otin ensimmäisen tatuointini 26-vuotiaana. Nyt käsivarret alkavat olla jo täynnä.

        Kannattaa myös huomioida, että oikeasti tasokkaat, ammattilaisten tekemät vähänkin isommat tatuoinnit maksavat helposti satoja euroja.

        Alla linkit erään toisen foorumin viestiketjuihin, joissa pohditaan tatuointien ottamista ala-ikäisenä. Ainakin ylemmässä on mielipiteitä myös suomalaisilta tatuoijilta. Teksti on melko suora-sanaista, mutta rehellistä. Teidän kannattaa ehkä molempien lukea ne yhdessä.

        http://www.wormz.org/symbioosi/index.php?topic=699.0
        http://www.wormz.org/symbioosi/index.php?topic=506.0


      • HAHHAHHAHAHAHA

        "Tatuoinnin paikka saattaa myös muuttua, esim. nuorena keskelle käsivartta otettu kuva saattaa siirtyä käden etuosaan."

        Oletko järjissäsi???????????

        HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAH... päivän paras vitsi!


      • järjetön
        HAHHAHHAHAHAHA kirjoitti:

        "Tatuoinnin paikka saattaa myös muuttua, esim. nuorena keskelle käsivartta otettu kuva saattaa siirtyä käden etuosaan."

        Oletko järjissäsi???????????

        HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAH... päivän paras vitsi!

        Olen nähnyt muutaman kuvan, jotka on otettu alaikäisenä ja joiden päälle on about kymmenen vuotta myöhemmin päätetty ottaa isompi kuva, kun aiempi on alkanut näyttää pieneltä eikä ole enää ollut niin lähellä käden keskilinjaa kuin se on alunperin ollut. Ainakin tatuoinnin kantaja on sanonut, että sitä on kovasti keskelle aseteltu silloin kun se tehtiin.

        Jos sinulla on parempaa tietoa siitä, millä tavalla iho kasvaa ihmisen ikääntyessä, niin kuulen kyllä mielelläni, mutta olettamukset eivät kiinnosta. Oma kantani on, että kuvan siirtyminen muutamalla sentillä ei ole tavatonta, koska olen pari tällaista tapausta itse nähnyt.


      • Tosion..
        HAHHAHHAHAHAHA kirjoitti:

        "Tatuoinnin paikka saattaa myös muuttua, esim. nuorena keskelle käsivartta otettu kuva saattaa siirtyä käden etuosaan."

        Oletko järjissäsi???????????

        HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAH... päivän paras vitsi!

        Minulla meni pikkupoikana kiväärin luoti polvilumpion alapuolelle ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin se luodin jälki on ihan polven sivussa, eli se arpi on liikkunut noin 4,5cm.


    • OrginalCheyenne

      Jotkut tekee vanhempien luvalla noinkin nuorelle kuvan.
      Tosin varmasti (ainakin pitäisi) vielä noin nuorelta varmistaa että onko kuva varmasti harkittu ja vielä muistuttaa että poistaminen onkin jo paljon kalliimpaa.
      Itse en edes vanhempien luvalla tekisi, vaikka en edes ole ammatikseni hakkaaja...

      • lkoooo

        En muista mistä sai lukea lastensuojeluiilmoituksesta jossa pikkupojan yh äiti oli rakastunut tatuoijaan ja teetti pikkupojalleen tatuoinnteja tämän liikkeessä.
        Poika taisi olla alaasteen ensimmäisellä luokalla ellen väärin muista.
        Täytyy etsiä jostakin se ilmoitus, sillä se oli todella järkyttävää luettavaa. On sellainen mielikuva että äiti laitatti poajalleen lävistyksiäkin rahoitaakseen ihastuksensa liiketoimintaa.
        Täytyy kait etsiä jostakin, etten ihan läpiä päähäni selittele.


    • -SaT

      Tiedän, että minun viestistäni tullaan vielä märisemään, mutta aion sanoa asiani:D

      Itse olen kohta 17, ja minulla on kaksi liikkeessä tehtyä tatuointia, (kaksi hyvin pientä itsetehtyä)enkä ole katunut kertaakaan näitä kuvia. Ensimmäinen on omapiirtämäni, ja se on epäkäslihaksen päällä niskassa. Niskan valitsin paikaksi, koska olin tiedostanut, että saatan vielä kasvaa, enkä halunnut ottaa riskiä tatuoinnin repeämiseen. Tatuointi on ollut minulla siis piakkoin vuoden, ja täysin hyvässä kunnossa. Eikä tatuointia näe, ellen laita tietynlaista paitaa, joten se ei tule haittaamaan työnhaussakaan.
      Toinen on jalassa. Suunnilleen puoli vuotta. Hyvässä kunnossa sekin.

      Ymmärrän hyvin, miksi sinua huolestuttaa. Omaakin äitiäni hieman järkytti kun kerroin haluavani tatuoinnin. (nykyään äitikin omistaa yhden tatuoinnin)
      En osaa sanoa, onko järkevää antaa näin nuoren ottaa tatuointia... Toisaalta, mikäs siinä, mutta taas toisaalta, miksi pitäisi?
      Taidan olla hieman väärä ihminen selittämään mitään tälläistä, mutta en itse antaisi lapseni ottaa tatuointia. Vaikka itse otinkin näin nuorena.
      Mutta, minusta tuntuu että lapsesi haluaa tatuoinnin vääristä syistä.. Mutta en tiedä. Suosittelisin teidän juttelevan asiasta perusteellisesti. Ja että keskustelu olisi muutakin kuin pelkästään "haluan haluan, miksi ei miksi ei"-tyyliä.
      Toivottavasti autoin edes hitusen

      • LakotaCrew

        Täällä maristaan omista syistä ja sitten on niitä "vääriä syitä".
        Mitähän ne väärät syyt oikein ovat. Tai mikä on oikea syy ottaa tatuointi?


      • Maniac123

        Oikea esimerkki esim jos on diabetes? Itsellä 1 tyypin ja pitäisi kantaa merkkiä joka kertoo jos jotain sattuisi mielestäni tatuoibti on hyvä ei häviä


      • Anonyymi

        Ensimmäisestä tatuoinnista vuosi ja toisesta puoli vuotta. Molemmat tatuoinnit ovat vielä hyvässä kunnossa ja et ole katunut. Hyvä niin. Olet 17 vuotta, elämää vielä jäljellä 70 vuotta. Siinä ajassa ehtii tapahtua paljon.


    • tetss

      En tämän enempää jaksa nyt kommentoida, mutta sano hänelle, että jos hän sen tatuoinnin oikeasti haluaa, hän malttaa odottaa vielä pari vuotta ja sano myös, että saa hankkia tatuoinnin omilla rahoillaan.

      Tuolla alempana kysytään vääriä syitä ottaa tatuointi. Mielestäni asian ymmärtäminen (tatuointi kestää niin kauan kuin elää, mutta ei välttis pysy yhtä kauniina, riippuen kuvasta) varmasti siitä 18 ikävuotta odotellessa selkenee, ja se onko kyseessä vain muotijuttu, että kaverit tykkäisivät enemmän, niin selkenee myös kun käsket hänen itse tienata/säästää rahat tatuointiinsa. 16 vuotiaalla voi olla vielä "haluan ponin, kerään sitä varten rahaa" ilmiö, joka sitten katoaakin parissa vuodessa kun huomaa säästönsä hupenevan vaatteisiin ja cd:isiin yms.

      Voit tyttäresi äitinä hyvin kieltää tatuointi ja harvat tatuoijat eivät edes tee alle 18 vuotiaalle ilman vanhemman suostumusta (väärennetyt allekirjoitukset eivät auta). Ja vaikka joku tekisikin, niin sanoppas tyttärellesi, ettei tee. Jos hän ei olekkaan asian suhteen niin innokas ja äitiään kohtaan teinikapinoiva, niin hän ei ota edes selvää, tekeekö kukaan alle 16 v. Ja rahat tatuointiin on kuitenkin hankittava jostain. Ja jos sinä et niitä anna, niin hän ei niitä myös saa.

      Ps. Itselläni on tatuointi ollut vuoden ja otin sen 19 vuotiaana. Harkitsen seuraavaa erittäin tarkkaan, sillä jos olen vähänkään epävarma kuvasta, niin en tatuointia ota. Omalla ihollani se on eikä kavereiden, kun 16 vuotias vielä saattaa kaveripiirinsä suosion vuoksi tehdä mitä ihmeellisempiä asioita.

    • poika12345

      Kyllä jotkut tekee. Olen 16v ja omistan leiman kädessä

    • Anonyymi

      Itse haluaisin kanssa tatuoinnin, ikää nyt 16,5 vuotta, mutta isä on hiaman vastaan. Äitiä ei kuulemma haittaisi jos ottaisin jonkun ihan pienen, kuten timantti, perhonen , sulka jne. Haluaisin n. nyrkinkokoisen ankkurin joka kuvaisi sitä että olen käynyt purjehtimassa kaikissa 7 meressä perheeni kanssa. Minusta on ihan ok jos 16v. haluaa tatskan jos vain on varmasti hyvä syy, esim. sydän jossa lukee ”äiti” tai ”isä”😄onnea hälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe