Ote August Isakssonin saarnasta

Hälsningar från Norra Sverige

Tässä ote August Isakssonin (Lapin vanhin) saarnasta Helsingissä 18.9.1939:
"Uusheränneet ja vanhoillset vetävät isoa apajaa, ja miks ei ole apaja iso, kun joka ilta väki lasketaan ja yhteen lasketaan ja sitte sanomalehdissä ilmoitetaan, niin kyllä tulee tuhansia apajaan. Kun kolmepäiväisiä kokouksia pidetään ja kaksi kertaa päivässä väki luetaan ja yhteen lasketaan, niin tulee kuusinkertaiseksi. Ja se luku lehissä ilmoitetaan, niin kyllä on nuotassa kaloja. Mutta mitäpä siitä on hyötyä, sinne tulevat vanhoillistenkin kokouksiin KAIKKI HUORAT ja PIRTUMIEHET, kaikki JUOMARIT ja VIINAKAUPPIAAT, KUVAKAUPPIAAT ja POSTIKORTTIKAUPPIAAT. Sinne laitetaan PUHVETIT ja TEATTERIT. Siellä JUMALOITAAN ja LAULETAAN ja lopuksi myyvät omaa PERS..TÄÄN!

Siis tällaista palautetta saivat vanhoilliset ja uusheränneet Lapin saarnaajilta 1939. Eipä siis ihme, jos joskus on ollut vaikeaa kunnioittaa Lapin vanhimpia!!!

58

1676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el kirahwi

      Ei tainnut Augustilla olla henkilökohtaisia kokemuksia vl-seuroista... Tuskin se meno kovin paljon villimpää oli 30-luvulla kuin nykyään (itse asiassa varmasti asia on ihan toisinpäin), eikä nykyäänkään taida viinanmyyntikojut, teatterit ja seurabordellit juuri kuulua vanhoillislestadiolaisten seurakuvaan?

      • tomteG

        todellakaan kuulu...


      • teuta01

        El. Kirahwi .
        .
        Vastaan vielä ,kun tämä sattui silmiin , Ei August Iisaksson ymmärtänyt
        matikasta mitään , kyllä ne tilastot juuri niin pitää laskea jos päivä seuroissa
        on 1000 ihmistä ja iltaseuroissa 1050 ,se on 2050 as. yhteensä oikeesti ne pit- ääkin laskea yhteen .Koska ne on kaksi eri tilaisuutta .
        .
        Toiseksi ne voidan laskea aterioiden määrästä, joita on päivän aikana tarjottu.
        .
        Viina kauppa virallisesti sulkeuti 1906 ,kiellettiin viinaa keittämastä ja kivellä
        emäntää heittämästä. !936 ,Tuli suomeen laki Uus vapautui Pirtu aika Koskikseen
        ja muihin valtion valvomiin väkeviin . AI :n aika suomesaalkoi 1937. ja sitten hänkin
        teki parhaansa että virallista sai ostaa. toinen kierros ,oli tämä 1939, Siihen asti
        kun hän Kun hän kulki ei hänellä ollut kertaakaan sama veli saarna kumppanina ,
        ensin oli Viktor Björkman AI.
        sitten AI ,Frans Björkman ,'
        1942 ,AI. IIsak Stånacke
        1948 ,AI. W, Eerikson ,Gunnar Jönsson ,,, siihen virallisuus loppui AI:n aikana
        Ja kun hän oli opastanut WE :n ja GJ:n hän oli vapaa, mutta se ei hänelle ollut.
        hyvä vaan alkoi yksityisen Kappanjan joka johti satakunnan eroon 1965. Mistä
        eroon:n ehkä SM:n poikien lausuma oli aika lähellä NE ON ERRONNEE MEIST.
        .
        Se oli huono posti,en paremmin sano, vaikka se oli noin 160 kristittyä vaan se
        oli kuitenkin joku alku , jos nyt kokaisimme jälellä olevat,ja kasvaneet 299. as.
        löytyy ,, kuinka muuten nyt 2014 käskyn mukaan , jotka ei vielä ole eronneet
        minkä kokoinen ryhmä nyt eroaisi 3000 as. ei riitä, plus nuoret ja lapset . TÄMÄKÖ ON SE PIENI TOKKA. Jonka SK: valehteli lehdessä seuraten erään LV:t sanomaa. Johtajien tulisi ottaa selvää asioista ennen kuin aletaan pilppomaan .


    • mutsi

      jo on kamala saarna. - Ja tällainenko ajatusmaailma on esikoisilla, saastaista puhetta.

      • el kirahwi

        Mainittakoon, että kyseinen saarnaaja erotti sittemmin itsensä muiden esikoislestadiolaiskristittyjen yhteydestä ja että häntä pidetään esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneen ns. leeviläissuunnan "isänä", vaikka itse kuolikin juuri hajaannuksen aikoihin, eikä siten itse koskaan ehtinyt toimia leeviläisyyden johdossa hajaannuksen tapahduttua.

        Ja toinen huomioon otettava asia on, että kyseessä olisi pohjoisruotsalainen vanhanahajan kansanihminen ja kielenkäyttö on sitten sen mukaista. Nykyajan sivistyneen kaupunkilaisen korvissa hänen kielenkäyttönsä kuulostaa aika karkealta, mutta hänen aikalaisensa ja man yhteiskuntaluokkansa jäsenen korvissa se ei välttämättä kuulostanut siltä.


      • Santeri
        el kirahwi kirjoitti:

        Mainittakoon, että kyseinen saarnaaja erotti sittemmin itsensä muiden esikoislestadiolaiskristittyjen yhteydestä ja että häntä pidetään esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneen ns. leeviläissuunnan "isänä", vaikka itse kuolikin juuri hajaannuksen aikoihin, eikä siten itse koskaan ehtinyt toimia leeviläisyyden johdossa hajaannuksen tapahduttua.

        Ja toinen huomioon otettava asia on, että kyseessä olisi pohjoisruotsalainen vanhanahajan kansanihminen ja kielenkäyttö on sitten sen mukaista. Nykyajan sivistyneen kaupunkilaisen korvissa hänen kielenkäyttönsä kuulostaa aika karkealta, mutta hänen aikalaisensa ja man yhteiskuntaluokkansa jäsenen korvissa se ei välttämättä kuulostanut siltä.

        Pohjois-Ruotsin vanha suomenkieli jota Isaksoni on käyttänyt ei se kuulostanut heidän korvissaaan sen pahemmalta kuin meidänkään tämän päivän puhe omissa korvissamme. Ja toisekseen kiinnostaisi kuulla tai nähdä tuo saarna aivan alkuperäisessä asussaan onko teksti hieman värittynyt matkalla.


      • asa
        Santeri kirjoitti:

        Pohjois-Ruotsin vanha suomenkieli jota Isaksoni on käyttänyt ei se kuulostanut heidän korvissaaan sen pahemmalta kuin meidänkään tämän päivän puhe omissa korvissamme. Ja toisekseen kiinnostaisi kuulla tai nähdä tuo saarna aivan alkuperäisessä asussaan onko teksti hieman värittynyt matkalla.

        ovat asiat kauhistavia, vaikka ne kuinka silokielellä sanottaisiin. Vieleä kauhistavampaa on se etteivät kerrotut väitteet olleet totta.
        Sen voi näin vuosienkin päästä todeta.


    • Lasse-setä

      Saarnan lähde olisi hyvä mainita, jos et itse ole muistiin kirjoittanut. Nyt jäi ote vähän irralliseksi ja uskottavuus kärsii, jos lähdettä ei kerrota.

    • upota

      yhä syvemmälle sinne peltoon...

    • vox humana

      Joskus on mainittu, että vanhoillisia on esikoisten piirissä nimitetty "lihan vapauden eriseuraksi".

      Onko kyse tämänkaltaisista asioista, joita Isaksson saarnassaan luettelee?

      Luultiinko esikoisuudessa ja luullaanko edelleenkin vl-kristillisyydestä tällaista ?

      On erittäin ikävää, jos esikoisuutta on sata vuotta "pidetty kasassa" väärillä luuloilla.

      • Santeri

        Esikoisuus pysyy kasassa Jeesuksen Vapahtajamme voitto voiman kautta Kristuksen rakkauden voimasta. Vanhoillisuuden lihan vapauden eriseuralla ei ole mitään voimaa antaa josta esikoisuus saisi kasassa pysyvää voimaa. Esikoisuudessa ei saarnoissa edes mainita vanhoillisia ei näet kuulu mihinkää raamatun tekstiin. Esikoisuudessa ei luulla mitään Vl:stä siellä tiedetään ja tunnetaan ja ollaan realistisia asioiden suhteen. Enemmänkin Vl:ssä ollaan tietämättömiä historiastaan.


      • kysyn edelleen
        Santeri kirjoitti:

        Esikoisuus pysyy kasassa Jeesuksen Vapahtajamme voitto voiman kautta Kristuksen rakkauden voimasta. Vanhoillisuuden lihan vapauden eriseuralla ei ole mitään voimaa antaa josta esikoisuus saisi kasassa pysyvää voimaa. Esikoisuudessa ei saarnoissa edes mainita vanhoillisia ei näet kuulu mihinkää raamatun tekstiin. Esikoisuudessa ei luulla mitään Vl:stä siellä tiedetään ja tunnetaan ja ollaan realistisia asioiden suhteen. Enemmänkin Vl:ssä ollaan tietämättömiä historiastaan.

        mistä johtuu nimitys "lihan vapauden eriseura", kai siihen teillä jotkut perusteet on.

        On aika raskauttavaa julkisuudessa tuollainen epiteeli vl-kristillisyyteen lyödä; löytyykö perusteita?

        Realismista sen verran, ettei ainakaan tuossa Isakssonin saarnassa ollut totuuden hiventäkään.


    • Hälsningar

      Ote Ville Niemisen saarnasta 1939
      "..Se pari, joka Amerikasta oli täällä viime kesänä käymässä, kertoi meille, että eriseuraset (Ilmeisesti vanhoilliset) ovat siellä jo niin pitkälle menneet maailmallisuudessa, että ovat kukilla hautansakin peittäneet. Näistä kaikista tarvitsemme puhua, että tämä kristillisyys pysyisi puhtaana...

      • Lasse-setä

        Nyt olisi jo viimeistään paljastettava tietolähde, koska luulen, että monet lukijat eivät ole edes syntyneet tuolloin.


      • Matkaaja

        Hyvä Ville N.!!! Hän tajusi - ja monet muut myös - miten turhanpäiväistä on pitää kukkarallia vanhurskasten haudoilla. Kyllä niilläkin rahoilla voi paljon mieluummin auttaa Marian Poikaa ja evankeliumin eteenpäin viemistä. Ja jää lisäksi pois turha kilpailu ja kateus senkin suhteen, että kenellä on hienoimmat kukkapuskat. Eikä köyhien tarvitse kipuilla, kun eivät rahat riitä.

        Olisi paljon hyödyllisempää ihmisille vaikka tunnustaa syntejään siinä haudalla ja pyytää niitä anteeksi, kuin laskea seppeleitä.

        Vainajaa ei tietenkään haittaa jälkeenjääneiden touhuamiset, joten hänen autuudestaan ei ole kyse, lasketaan haudalle kukkia tai ei.


    • Matkaaja

      Minä en usko että edes Isaksson (vaikka olikin ilmeisesti ronski äijä) olisi noin saarnannut. Arvaan, että ote on jostain jonkun eriseuraisen kirjoittamasta poleemisesta julkaisusta. Ehkä avauksen tehnyt nimimerkki 'Hälsningar från norra Sverige' piankin kertoo, mistä lähteestä ja missä tarkoituksessa "lainaus" on tänne otettu.
      Sitä, mitä Isaksson on todellisuudessa saarnannut, emme koskaan saa tietää, jollei sitten viimeisellä tuomiolla. Tuskin sitä saarnaa on kukaan nauhalle tai savikiekolle saanut.

      Yleinen käsitys esikoisuudessa on ollut, että eriseuran alku juontaa juurensa kirkkoherra Grapen lupauksista prinsessa Eugenialle, että hän koettaa hankkia "sellaisia kolporttöörejä, jotka toimisivat siihen suuntaan, että parannussaarnat lievennettäisiin, väärä rippioppi poistettaisiin ja huutamista ja ulvomista ei saisi kuulua kokouspaikoissa" (v. 1880). Toinen syy oli Iin pappeinkokouksen (v. 1886) päätökset, jota kaikki eivät voineet hyväksyä. Lisäksi etelä-Suomessa oli syntynyt huomattavia säätyeroja. Esikoiset saivat kunnianimen "rutujoukko" ja esikoisten saarnaajat olivat "rääsysaarnaajia". Jo nämä nimitykset osoittavat, että osaa kristityistä halveksuttiin sen takia, etteivät - apostolien ja Raamatun opetuksen mukaisesti - voineet hyväksyä maailmallisuutta. Me emme voi nyt sadan vuoden kuluttua arvioida emmekä tuntea sen ajan olosuhteita niin paljoa, että voisimme sanoa, että tuo ja tuo seikka oli jollakin tavalla naurettava. Kannattaa myös muistaa, että monet lestadiolaiseksi itsensä tunnustaneet (esim. V. Havas) ovat suoraan moittineet myös Laestadiusta liian jyrkistä käsityksistä. Onhan siinäkin jo heti riidan aihetta.

      • skepsis

        Hälsningar från Norra Sverige kuullostaa tutulta Tamperelaiselta...ookko nä muuttanu vai käyny Lapissa


      • Anonyymi

        Kyllä juuri näin . Kun omanvanhurskauden perkele tulee armon eteen siitä ihmisestä tulee kyllä kauhea kristitty . Se alkaa vaatimaan parannuksia järjestämään hoito kokouksia ja viimein erottamaan seurakunnasta. Heitä nyt sinä turha ihminen ne kauheat ja haisevat omanvanhurskauden rääpäleet sen aasin tallattavaksi . Katso Sionin tytär sinun kuninkaasi tulee siviä ratsastaen ikeen alaisen aasin selässä


    • äänitakapenkistä

      Eroaako tämä alussa esitetty puheenpätkä vaikkapa nykyisen toiseksi vanhimman puheesta jouluseuroissa. Samaa vanhaa muuttumatonta opetusta, eiks juu?

    • saahoksata

      Huomasitko että kommentoit vuoden 2003 tarinaa!

      kyllä uudempiakin on ja jos ei ole, aina voi aloittaa nykyhetken aloituksen.

      • teuta01

        Tee se ,niin saamme elää.


    • teuta01

      AI:n laskentatapa ei ollut matemaattinen ,Jos Päivaseuroissa xxx, henkilöä
      ja ilta seuroissa oli xxx henkilöä, ne on eri tatapahtumat .joita pitääkin
      laskea yhteen ,vaikka jotkut ihmiset on samaa .
      .
      Toiseksi hän oli juuri noin roisi ,eli kertoi tuohon tyyliin vaikkei sellaista
      missään oltu tavattu yleiseti p cttä myydäänsiellä . Hänellä oli tapana
      kysy pienenmällä piirillä naiselta kauanko olet istunut vi tt us päällä,
      .
      En nyt halua enmpää jatkaa , mutta kyllä hänellä riitti noita roisia puheitä
      Äitini Isä joskus kertoi niistäkin, kun AI oli kierroksella ensin 37, Kaarlo oli
      jo 65. vuotias ja selkäranka kristitty , ja JOO mies seurapaikoissa .

    • Essulessu

      Isaksson ei ainoastaan saarnannut sen aikaisen karkean kansan tavan mukaisesti, vaan hän oli törkeä mieleltään ja kieleltään. Suu puhui mitä sydämessä asui. Mielellään puhui sellaista kieltä. Vieläkin vanhat ihmiset muistelevat kauhistellen. Kertoi mitä henkeä hänellä oli.
      Esikoisuus tulikin hänelle liian maailmalliseksi joten erottautui pois.

      Klassikkoväittämät olivat 1900-hajaannuksessa , että esikoiset olivat laillinen eriseura ja vanhoilliset lihallisen vapauden eriseura. Hyvä kun oli selkeät kuvaukset, niin ei tyhmäkään eksynyt kummassakaan karsinassa.

      • teuta01

        "Essu lessu",
        .
        kun mietin noita sepustuksia , siitä se varmasti johtui että ,Esikoisuus tuli hänelle mailmalliseksi , mutta en ole koskaan kuullut siitä että hän erkaantui , mutta se sopi
        hyvin hän työskentelyynsä , ei puheilla väliä kun sai sano ja tehdä pientä pahaa .
        minä hän jo jättäydyin 1962 Herralle ja en tarvinnut enää AI jonka hän sitten teki
        sukulaisiileni satakunnassa 1965. jolloin olin turvallisesti Helsingissä .
        .
        Jotenkin tämä avarsi mietettä ,hänestä Vai liian maailmalliseksi , kerronpa joitain
        tietoja ,.Hän piti Runnin Lomakskusta maja paikkana , kun ei ollut "matkalla" siellä
        oli kaikki mitä yksinäinen kulkija tarvitsi , oli yömiset ,ruuat ,juomat kylpylä kun oli
        siellä oli niitä kuuluisia Runnin kylpyjä , kahden kilometrin päässä oli emntäkoulu
        sekinhoitui sitäpulta. ,jos teki väkevää mieli Runnissa oli A-oikeus. mitäpä tuohon
        sanoisin : esikoiset oli liian maallisia hänelle ,,pitikin erkantua, sanoko mihin ,Jos
        en nyt ,myhemmin ..


      • luenynelost
        teuta01 kirjoitti:

        "Essu lessu",
        .
        kun mietin noita sepustuksia , siitä se varmasti johtui että ,Esikoisuus tuli hänelle mailmalliseksi , mutta en ole koskaan kuullut siitä että hän erkaantui , mutta se sopi
        hyvin hän työskentelyynsä , ei puheilla väliä kun sai sano ja tehdä pientä pahaa .
        minä hän jo jättäydyin 1962 Herralle ja en tarvinnut enää AI jonka hän sitten teki
        sukulaisiileni satakunnassa 1965. jolloin olin turvallisesti Helsingissä .
        .
        Jotenkin tämä avarsi mietettä ,hänestä Vai liian maailmalliseksi , kerronpa joitain
        tietoja ,.Hän piti Runnin Lomakskusta maja paikkana , kun ei ollut "matkalla" siellä
        oli kaikki mitä yksinäinen kulkija tarvitsi , oli yömiset ,ruuat ,juomat kylpylä kun oli
        siellä oli niitä kuuluisia Runnin kylpyjä , kahden kilometrin päässä oli emntäkoulu
        sekinhoitui sitäpulta. ,jos teki väkevää mieli Runnissa oli A-oikeus. mitäpä tuohon
        sanoisin : esikoiset oli liian maallisia hänelle ,,pitikin erkantua, sanoko mihin ,Jos
        en nyt ,myhemmin ..

        Ei täsmää kaikki sun juttus.siitä miehestä on puhuttu kyllä paljon pahaa kun ihmiset ovat loukkaantuneet hänen suoriin sanoihin tai saarnoihin. Kyllähän purnustakin puhuttiin pahaa oli huora joka kylässä jne
        ..


      • teuta01
        luenynelost kirjoitti:

        Ei täsmää kaikki sun juttus.siitä miehestä on puhuttu kyllä paljon pahaa kun ihmiset ovat loukkaantuneet hänen suoriin sanoihin tai saarnoihin. Kyllähän purnustakin puhuttiin pahaa oli huora joka kylässä jne
        ..

        Niin kaikki juttuja ei haluta kertoa ,niin tässäkin tapauksessa . joka ei ole vanhuinten kirjassa se ei ole totta , vaikka siitä tiedämme että näin se kuitenkin on puheet oli
        juuri sellaiset että ne piti paikkansa vain silmät kiinni. Eikö se tarvitse kuitenkin Silmä voidetta jot Johannes kirjoittaa ilm.3:18,
        .
        Tarvitsen itsekin sitä voidetta , mutta niin tarvitsee monet ,en minä ole tahallani
        syyttämässä ketään, vaan tahdon tuoda asiaa esille kuin joskus AI. Buremannista
        (1963) Että sitä vsotkua on liikaa kristillisyydessä. Muista että ne t on korjattu ..
        Mikä' sellainen PH:n on, jota korjatuita asioita kaiva, ylös Laupeuden Merestä.
        .
        Nyt haluaisin tuta kuinka Omavanhurskas AI: oli Tai ne Johan Heikki tai Muotka.
        Olen kyllä kuullut ,että aivan evankeelisia he ei ollut,. Toiseksi Heillä oli tapana
        pitää Uuden vuoden seurat, omissa piireissään ,,Ja se pidettiin siksi että oli
        hallituksestaulos laittanet Franssin ja Kallen ,.Niin styyrelssi oi päättänyt , että
        kokoukshuoneen omistaa käytettävinään 28/ 12-6/1 1965 ..
        .
        Net ei ilmoittaneet myöskään ,mistä syystä het ottavat Rukoushuoneen siksi aikaa .
        Ja sanot että te menette ,niin kuin aina ennenkin uudeksi vuodeksi, muistat väärin ,koska ette te tulleet tavallisesti sinne , Vaan AI ja minä (LeviÄ.)jotka olemme aina menneet sinne . Mutta AI. oli tahtonut sinutkin ja muita saarnaajia sinne , Ja ei ollut sinulla mitään Reissua tai matkaa silloin ja siksi tet olette tukkineet muitten työmaille ,niikuin Paavalin aikaan väärät työn tekijät..
        .
        En ole pahan teossa vaikka siltä tuntuisi ,haluan totuutta julistaa ,'
        ja jos menee joskus overiksi olen kuiten uskossa ,pyydän anteeksi.


      • matkamiesmaa
        teuta01 kirjoitti:

        Niin kaikki juttuja ei haluta kertoa ,niin tässäkin tapauksessa . joka ei ole vanhuinten kirjassa se ei ole totta , vaikka siitä tiedämme että näin se kuitenkin on puheet oli
        juuri sellaiset että ne piti paikkansa vain silmät kiinni. Eikö se tarvitse kuitenkin Silmä voidetta jot Johannes kirjoittaa ilm.3:18,
        .
        Tarvitsen itsekin sitä voidetta , mutta niin tarvitsee monet ,en minä ole tahallani
        syyttämässä ketään, vaan tahdon tuoda asiaa esille kuin joskus AI. Buremannista
        (1963) Että sitä vsotkua on liikaa kristillisyydessä. Muista että ne t on korjattu ..
        Mikä' sellainen PH:n on, jota korjatuita asioita kaiva, ylös Laupeuden Merestä.
        .
        Nyt haluaisin tuta kuinka Omavanhurskas AI: oli Tai ne Johan Heikki tai Muotka.
        Olen kyllä kuullut ,että aivan evankeelisia he ei ollut,. Toiseksi Heillä oli tapana
        pitää Uuden vuoden seurat, omissa piireissään ,,Ja se pidettiin siksi että oli
        hallituksestaulos laittanet Franssin ja Kallen ,.Niin styyrelssi oi päättänyt , että
        kokoukshuoneen omistaa käytettävinään 28/ 12-6/1 1965 ..
        .
        Net ei ilmoittaneet myöskään ,mistä syystä het ottavat Rukoushuoneen siksi aikaa .
        Ja sanot että te menette ,niin kuin aina ennenkin uudeksi vuodeksi, muistat väärin ,koska ette te tulleet tavallisesti sinne , Vaan AI ja minä (LeviÄ.)jotka olemme aina menneet sinne . Mutta AI. oli tahtonut sinutkin ja muita saarnaajia sinne , Ja ei ollut sinulla mitään Reissua tai matkaa silloin ja siksi tet olette tukkineet muitten työmaille ,niikuin Paavalin aikaan väärät työn tekijät..
        .
        En ole pahan teossa vaikka siltä tuntuisi ,haluan totuutta julistaa ,'
        ja jos menee joskus overiksi olen kuiten uskossa ,pyydän anteeksi.

        Olen iloinen kun olet niitä kuitenkin lukenut.mielestäni kaikista niistä kirjeistä saa sen käsityksen etteivät ole mitään uutta jalunneet , vaan että olis niinkuin ennenkin


    • Eilaurintiedossa

      Näin kuitenkin, että eräs mies 19 v silloin kirjoitti 2 saarnaa pikakirjoituksella ylös ( vuonna 1949 ) .

      • teuta01

        AI :n oli 1948 täällä kierroksella ,samalla kun WE:GJ, joita opastamaan seurakunta hänet lähetti vielä. ja sen jlkeen ei virallisesti,.
        .
        1949 en minä vielä muista mutta 1952 muistan ,silloin oltiin talkoissa pitkin
        kesää eli sillon hän tuli ,mutta ei 1953 koska se oli virallinen kierros vuosi, .
        1954 muistan hänen puheitaan jo muutaman sanan , ja niin edelleen .


      • teuta01

        Eilaurin tiediossa "
        .
        Lapin kierros oli 1948 (ei 1949), huomaa seikka.


      • teuta01

        "TEU"
        -
        TÄSSÄ SAATTOI OLLA JO AI :OMA KIERROS ALKANUT , JOS NIIN OLI PYYDÄN
        ANTEEKSI KARKEUTTA ,, SAATTOI OLLAKIN JO -49 HÄNEN OMAT VETONSA. .
        -
        KOSKA HÄN SUUTTUI NIILLE JOTKA HÄNET PÖNKITTI -48 POIS VEDOSTA..
        JATKAEN 14 VUOTTA ,SITTEN OLI VUORON VAIHTO - LEEVEIHIN..


    • Happilaitteet

      Vihreä kirja olisi saanut erilaisen sisällön jos totuus olisi ollut tarjolla.

    • Taipalsaari

      Reino sai tiedon asiasta ja erkaantui

      • teuta01

        Niin tuo reino kai oli se , Daalttonien isä.


      • teuta01
        teuta01 kirjoitti:

        Niin tuo reino kai oli se , Daalttonien isä.

        EI OLLUT SE OLI SYRJÄ , TAMPEREELTA..


    • Vanhimmat

      Kun vanhimmat oli Raattamaa, Erkki-Antti, Purnu ja muut... Mutta hajannuksen jälkeen ja nykyään... Sama tapahtui Lutherilainen Kirkossa 1600-luvulla

    • teuta01

      Vanhimmta oli noista J.Raattamaa n.1853 , Parka Heikki, 1854. Meri -pietari ,1855 ..
      .
      Sittemmin vanhantalon -Isätä juhon pietistä , Erkki -Antti 1867
      on muitakin Feldal ainkai,kirjoitan siitten kun tuleen .

      • teuta01

        Sellainen kuin .IIsakki Promaa , asui Junosuandossa .
        "Meri -pietari " joka oli Fälldal, oikealta nimeltä. 1857 .
        IIsak ,Olsson, Forss, Kuoksu .................................n.1869.
        IIsak ,NIKU ...............................................................n.1871.
        Jöns Mäntyvaara,....................................................n.1872.
        Erik ,Samuel Juhyansson ,Vettasjärvi ,................n.1875.
        Joonas Purnu............................................................n.1872 .
        Bolangen Olof norja. ..............................................n.1875. .
        Johan Mickelson norja...........................................n.1875.
        Frans,Larsson ,Parakka . .......................................n.1882 .
        Viktor .Appelqwist ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,n.1880.
        Anders ,Knutson ,Pitsa. ....................................,,...n.1883.


      • teuta01
        teuta01 kirjoitti:

        Sellainen kuin .IIsakki Promaa , asui Junosuandossa .
        "Meri -pietari " joka oli Fälldal, oikealta nimeltä. 1857 .
        IIsak ,Olsson, Forss, Kuoksu .................................n.1869.
        IIsak ,NIKU ...............................................................n.1871.
        Jöns Mäntyvaara,....................................................n.1872.
        Erik ,Samuel Juhyansson ,Vettasjärvi ,................n.1875.
        Joonas Purnu............................................................n.1872 .
        Bolangen Olof norja. ..............................................n.1875. .
        Johan Mickelson norja...........................................n.1875.
        Frans,Larsson ,Parakka . .......................................n.1882 .
        Viktor .Appelqwist ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,n.1880.
        Anders ,Knutson ,Pitsa. ....................................,,...n.1883.

        Meri-pietari ,,on tullut kahteen kertaa eri ajalla on 1855. käyttöön.
        teuta.


      • teuta01

        J.Raattamaa . oli jo ennen ollut Kaekeette, jolloin LLL: oli käyttänyt häntä'
        ennen mainituissa tehtävissä, Jo monta vuotta.


    • äänitakapenkistä

      Historiaa lisää.
      Lauri Koistisen kokoaman Vanhintenkirja 4:n kirje n:o 142 on kopio JP:n (GP:n isä) kirjeestä Sten Johanssonille joulukuussa 1967, jossa käydään postillakauppa AI:n aikanaan tekemästä suosituksesta. Kirje on lähetetty muutama vuosi AI:n kuoleman jälkeen ja jo leeviläisten eroamisen jälkeen. Siis silloisten lapinvanhinten selän takana.
      Aikamoista myyräntyötä.
      Olisiko ajatus jäänyt kytemään nuoren GP:n mieleen kodin perintönä.

      • hyväähommaa

        Postilloiden kääntäminen ja myyminen ei ole myyräntyötä.


      • Åftan-Karesuando

        Aivan oikein! Amen! Ja Isakssonin lähtö oli oikeanlainen sillä ei halunnut eikä saattanut vääryyttä hyväksymhään! Ja tämä boremanin postilla ja sen hyväksyminen oovat saanheet aikhaan tämän tilantheen mi vallittee nyt Esikoislaestadiolaisten ry:ssä! Sitä niittäät mi oli kylvänheet!


      • parannussaarna
        Åftan-Karesuando kirjoitti:

        Aivan oikein! Amen! Ja Isakssonin lähtö oli oikeanlainen sillä ei halunnut eikä saattanut vääryyttä hyväksymhään! Ja tämä boremanin postilla ja sen hyväksyminen oovat saanheet aikhaan tämän tilantheen mi vallittee nyt Esikoislaestadiolaisten ry:ssä! Sitä niittäät mi oli kylvänheet!

        Missä on teu kun ei ole vielä kirjoittanut litaniaansa augustista tähän.On tainnut olla suomessakin niitä joille oli karvasta kuulla puhdas Jumalan sana kun se toli rintaa kohti ja olis pitänyt alkaa parannusta tekemään mutta ei rietas sallinut sitä,ja niin piti alkaa kaikki asiat kääntämään ja valhettelemaan ja näitä se teukin on uskonut.anäin voi hetkeksi saada omantunnon rauhan ja herää viimeistään kun alkaa liekit lyömään ja silloin on hiljaista.....


      • teuta01
        parannussaarna kirjoitti:

        Missä on teu kun ei ole vielä kirjoittanut litaniaansa augustista tähän.On tainnut olla suomessakin niitä joille oli karvasta kuulla puhdas Jumalan sana kun se toli rintaa kohti ja olis pitänyt alkaa parannusta tekemään mutta ei rietas sallinut sitä,ja niin piti alkaa kaikki asiat kääntämään ja valhettelemaan ja näitä se teukin on uskonut.anäin voi hetkeksi saada omantunnon rauhan ja herää viimeistään kun alkaa liekit lyömään ja silloin on hiljaista.....

        Olen saanut ajatuksen ,millainen Jumalan sana sulle kelpaa ,jos olet
        sakramentin OTTAJA ,olen ko ymmärtänyt väärin,että teillä on vain
        tiukkisten sana Jumalan sanaa kun minulle Evangeelinen on ainoa.
        JUMALAN SANAA: ettei vaan ole unhettunut TEILTÄ:


      • parannussaarna
        teuta01 kirjoitti:

        Olen saanut ajatuksen ,millainen Jumalan sana sulle kelpaa ,jos olet
        sakramentin OTTAJA ,olen ko ymmärtänyt väärin,että teillä on vain
        tiukkisten sana Jumalan sanaa kun minulle Evangeelinen on ainoa.
        JUMALAN SANAA: ettei vaan ole unhettunut TEILTÄ:

        Molemmat tarvitaan parannussaarna, syntein anteeksi antamus. Jos vain evankeljumi kelpaa on vaara kulkeutua lain alle niinkuun hebrealais kristityt


      • teuta01
        parannussaarna kirjoitti:

        Molemmat tarvitaan parannussaarna, syntein anteeksi antamus. Jos vain evankeljumi kelpaa on vaara kulkeutua lain alle niinkuun hebrealais kristityt

        NIIN , KYLLÄ EVANKEELISEEN SAARNAAN KUULUU SEKÄ EVANGELIUM. ETTÄ
        PARANNUS SAARNA. MISTÄ SINÄ PUHUT ..
        -
        HEBREALAIS KRISTITYT OLI PAAVALIN KÄ'DEN ALLA , KOKONAAN ,KOSKA PAAVALI SANELI KIRJEEN ,JA TIMOTEUS KIRJOITTI ...
        -


      • tottaon
        teuta01 kirjoitti:

        NIIN , KYLLÄ EVANKEELISEEN SAARNAAN KUULUU SEKÄ EVANGELIUM. ETTÄ
        PARANNUS SAARNA. MISTÄ SINÄ PUHUT ..
        -
        HEBREALAIS KRISTITYT OLI PAAVALIN KÄ'DEN ALLA , KOKONAAN ,KOSKA PAAVALI SANELI KIRJEEN ,JA TIMOTEUS KIRJOITTI ...
        -

        Etkö koskaan ole kuullut selitettävän hebrealais kristityistä että olivat hellän evankeljumin kautta kuljetettu lain sitoavaisen voiman alle.


    • teuta01

      Ei minusta , tälläistäkauppaa oli H_suollakin UT:aikana , Minäåkin ostin 1-2 postillat
      LLL:n , tässä kauppa oli käty n.1967 vasta niihin aikoihin tai vähän jälkee AI. kuoli ja
      Koska 1965 Leeviläiset erosi Luulen että AI ,eli vielä kun tuo kirje on päivätty.
      .
      JP:oli varsinainen tulkki ,joka osasi suomen ja Ruotsin, ja oli jokaisen saarnajan
      kanssa väleissä, ,, Myös GP. on sujuva molemmin kielinen ,että muista kun siitä
      tulee juttua , Hän oli Sten Jumanssonille. Hyvä tuttu . ja oli jo jakanut muutamille ja lapsille ,Tarkoittaa myös GP. eli hän oli saanut jo 1967 kyseisen postillan .
      .
      Ehkä siinä oli , niin Että Ville Hedlini ,oli antanut Maksettuja koska ei muuta syteemiä
      löydetä tuohon asiaan, Minä olen tavannut hänet 1982, ja sain Rehellisen kuvan hän-estä. Jos olen väärässä voin korjata mielipiteeni .

      • teuta01

        EN Hedliniä. ,,vaan Juhani Pietiläisen ,


    • Åftan-Karesuando

      Joo, se on vain mainittava että Lapissa on ollut karkea kieli ja ruumhiin osat sanothiin niillä sanoilla jokka oovat lannan ihmisten korvhiin kovia ja rumia vain täällä net ovat olheet tavallisia ja vielä muistan uskovaisten isoisovanhimpieni praattanheen näin. Ja sitten tuli koulut ja lannan opettajat ja papit.

      Ja ko luetta Laestadiuksen alkuperäiset saatnat lapin kansalle niin saman nähettä kuin Isakssonin saarnassa!
      Ennen kuin tuomittatta eli pahhaa praatatta eesmenheestä miehestä niin ottakhaat ensin selvän asianlaijasta ja ajan menosta!

    • PeetäPäinMennään

      Augustin kasvatit ovat nyt vallassa Jellivaarassa. Onko ihme etteivät Jeesukseen uskovat lähde tuollaisia seuraamaan.

      • älämullerupee

        Peetäpäinmennään,sä oot jo aikaa sitten painellu puutapäin!


      • tottaon

        Kyllä ne augustin silloin hylkäsivät ja jönnssonin selän taa menivät,mutta mitä enempi alkuperäiseen muotoon oppiansa hiisaavat sen selvemmäksi tulee se asia että -60 luvulla lähdettiin pois oikiasta opista ja jo ennen oli hedelmät näkyvillä.


    • Koppalakkikäyttöön

      Harmittaa hirveesti noitten leeviläisten puolesta , kun hätäilivät silloin 60 luvulla nimittäin nyt heitil olis iso poppoo..
      Sonta on lapinkielellä sanottuna sooranaine paska uskokaa nyt jo vähitellen.

      • teuta01

        JOO , J A MÄÄKIN OLISIN SIT.... ,.,.,. JOKU.


      • teuta01

        EN PAREMMIN SANO .


      • tuatanoi
        teuta01 kirjoitti:

        JOO , J A MÄÄKIN OLISIN SIT.... ,.,.,. JOKU.

        Juutuatanoini tommosest ot mikkää selvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe