HIPEKSAL

kokemuksia?

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa tällaisesta lääkkeestä? Minulle tulee siitä paha maku suuhun ja silmiä kirvelee (tai sitte kuvittelen?) Myös rakossa on tosi outo tunne.

Lääkkeestä sanotaan:
"Metenamiinihippuraatti on metenamiinin ja hippuurihapon suola. Metenamiini hajoaa happamassa ympäristössä formaldehydiksi, joka yhdessä hippuurihapon kanssa vaikuttaa antiseptisesti useimpiin virtsatieinfektioita aiheuttaviin bakteereihin virtsarakossa."

Formaldehydihän on myrkky??? Ja sellaista sitten syön? Tuota saa kuulemma käyttää myös raskauden aikana, siksi se on minulle määrätty (vauvayritys käynnissä). Nitrofurantoiinille olen allerginen joten sitä en voi syödä. Samoin penisilliinille. Onko jollakulla turvallista lääkevaihtoehdotusta virtsatulehduksen estoon joka sopisi minulle? Penisilliinijohdannaiset eivät siis sovi.

Ihmettelen myös että lääkäri määräsi noita yksi per päivä ja purkissa on tupla-annokseen ohje? Onkohan se vain akuuttiin tulehdukseen käytettävä määrä? Ja estolääkityksenä on pienempi annos?

18

12899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annos..

      on pienempi kuin virtsatietulehduksen hoitoannos. Formaldehydi ei ole vaarallista, koska siinähän sanottiin, että se hajoaa formaldehydiksi vasta happamassa ympäristössä. Eli virtsarakossa, virtsa on hapanta. Se siis vaikuttaa just siellä missä pitääkin.

      • aloittaja

        Luin netistä että estoannos on ollut monilla myös se 2 tablettia. Jos jollakulla on tuota jatkuvana lääkityksenä, voisiko kertoa annostuksen?


      • ---
        aloittaja kirjoitti:

        Luin netistä että estoannos on ollut monilla myös se 2 tablettia. Jos jollakulla on tuota jatkuvana lääkityksenä, voisiko kertoa annostuksen?

        En ole ainakaan itse koskaan tavannut, että Hipeksalia käytettäisiin vti:n hoitoon, estolääkkeenä kyllä.


      • aloittaja
        --- kirjoitti:

        En ole ainakaan itse koskaan tavannut, että Hipeksalia käytettäisiin vti:n hoitoon, estolääkkeenä kyllä.

        Tiedätkö mikä se normaali annostus tuossa Hipeksalissa sitten on? Mulle siis kirjoitettu yksi per päivä mutta epäilen sen olevan lääkärin virhe, sillä tuota ennen se kirjoitti mulle nitrofurantoiinia missä annostus 1... ja tämä hipeksal ei ollut hänelle kovin tuttu. Ehkä lääkärin päähän siis jäänyt väärä määrä...


      • hoitaja
        aloittaja kirjoitti:

        Tiedätkö mikä se normaali annostus tuossa Hipeksalissa sitten on? Mulle siis kirjoitettu yksi per päivä mutta epäilen sen olevan lääkärin virhe, sillä tuota ennen se kirjoitti mulle nitrofurantoiinia missä annostus 1... ja tämä hipeksal ei ollut hänelle kovin tuttu. Ehkä lääkärin päähän siis jäänyt väärä määrä...

        hoidan vanhuksia, usealla kyseinen lääkitys vaippoja kun joutuu käyttää yms virtsankarkailua ..
        ohjeet varmaan yksilöllisiä mutta meillä kaikki saa 1 tbl aamuin illoin

        onko niitä eri vahvusia?


      • ritu0806
        hoitaja kirjoitti:

        hoidan vanhuksia, usealla kyseinen lääkitys vaippoja kun joutuu käyttää yms virtsankarkailua ..
        ohjeet varmaan yksilöllisiä mutta meillä kaikki saa 1 tbl aamuin illoin

        onko niitä eri vahvusia?

        minula ollut hipeksal estolääkkeenä.2 tablettia per päivä.
        Ainoa lääke mikä on pitänyt tulehdukset kurissa. Ainoa miinuspuoli on lääkken hinta. Siitä ei saa mitään kelakorvausta.


      • Chili
        ritu0806 kirjoitti:

        minula ollut hipeksal estolääkkeenä.2 tablettia per päivä.
        Ainoa lääke mikä on pitänyt tulehdukset kurissa. Ainoa miinuspuoli on lääkken hinta. Siitä ei saa mitään kelakorvausta.

        Onneksi oli fiksu apteekin täti joka tiesi kertoa tästä lääkkeestä. Ihmetyttää, etten ikinä ollut kuullut tästä vaikka koko elämäni kärsinyt kroonisesta virtsaputkentulehduksesta. On mielestäni kummallista, että lääkärit tuputtaa aina vaan antibiootteja.
        Hinta tosiaan aika kova, mutta maksan mitä tahansa siitä, että tuo viheliäinen tulehdus pysyy poissa! :)


      • antrop
        Chili kirjoitti:

        Onneksi oli fiksu apteekin täti joka tiesi kertoa tästä lääkkeestä. Ihmetyttää, etten ikinä ollut kuullut tästä vaikka koko elämäni kärsinyt kroonisesta virtsaputkentulehduksesta. On mielestäni kummallista, että lääkärit tuputtaa aina vaan antibiootteja.
        Hinta tosiaan aika kova, mutta maksan mitä tahansa siitä, että tuo viheliäinen tulehdus pysyy poissa! :)

        Hei,
        har nu använd Hipeksal i över fyra månader är mycket tacksam att efter hundratals antibiotika,upprepade inflamationer,stora hårproblem nu kommit på denna medicin.


    • Tacksam

      Hipeksal har hjälpt mig efter att ha fått fem urininfektioner efter varandra.Nitroforantin passade inte för mig som pofilaktisk medicin...fick efter 70piller ont i bröstkorgen...ännu lossar håret efter den kuren(ifall det inte också är på grund av all antibiotika tillsammans) Äter sedan 4månader 2st hipeksal 1g per dag med högvärdigt C-vit och Karpalotablett- Tillsvidare satte detta stop på infektionerna,klart att man har obehag att äta medicinen i månader,men det är i alla fall kanske bättre än att styra mot en imunitet av antibiotika......underligt nog har jag haft hela livet besvär men alltid givits antibiotika...varför inte Hipeksal? Det skulle vara intressant om den gynekolog eller Urolog skulle ge ett utlåtande.
      Tacksam

    • Martse2

      Minulle on määrätty Hipeksal-lääkettä estolääkkeeksi virtsatieinfektioon 2 tablettia päivässä. Mös pakkauksessa lukee, että tulee ottaa 1tabletti aamuin illoin, ja vain pienille lapsille määrätään puolikas tabletti aamuin illoin. Luultavasti siis lääkäri tehnyt virheen, jos määrännyt ottamaan yhden päivässä. Aloitin kuurin vasta tänään, joten en osaa vielä sanoa toimiiko lääke tai tuleeko siitä jotain sivuvaikutuksia. Ennen söin vuosia sitten Nitrofur C- nimistä lääkettä estolääkkeenä ja hyvin toimi. Saa nähdä onko Hipoksalista mihinkään..

    • kroonikko

      Olen käyttänyt Hipeksalia ainakin 5 vuotta. Jos en käytä,vt iskee muutamassa päivässä. Annos on yleensä 2×1, mut itsellä 1 aamulla ja,0,5 tabl.iltasella. Ja hyvin on toiminut. Säästää rahaa ja vatsaa.

    • Raikiias

      Kun sain jo 4 virtsatietulehdusta 6 kk aikana, sain antibiootti estolääkityksen. Yhden purkin syötyni pani sielu jo niin vastaan tietäessäni antibbiottikuurien pahat vaikutukset ja kysyin eikö le muuta. Sain Hipeksal resptin ja siihen loppuivat tulehdukset, nyt jjo yli puolitoistavuotta ilman. Ensin kaksi päivässä reseptin mukaan, sitten siirryin pian yhteen. SUuosittelen lämpimästi.

    • PARALEKSIA

      minulla oli myös jatkuvasti uusiutuvia tulehduksia ja minulle syötettiin noin seitsemänvuotta trimopan ja kefeksin 500mg estolääkityksenä eivät auttaneet kuulin eräältä tytöltä peurungassa että hänellä on hipeksal estona pyysinlääkäriäni kirjoittamaan minulle hipeksaliin 1g kaksi kertaa päivässä eikä ole sen jälkeen puleentoista vuoteen ollut yhtään tulehdusta .H.V

    • Shop

      Hei! Lääkkeettömiä keinoja vti:n estoon on useita. Huolellinen käsien pesu, vältetään liiallista alapään pesua. Riittävä juominen ja c-vitamiinin nauttiminen voi edesauttaa, kuten myös karpalo/puolukkamehun käyttö.
      Norfloksasiini (kysy lääkäriltä jos suunnittelet raskautta) voisi olla vaihtoehto metenamiinihippuraatille.

    • Anonyymi

      Minulla on vuosien kokemus hipexalista, ei pitänyt virtsatulehduksia pois. Lisäksi virtsarakkoon tuli hirveä kirvely, oli yölläkin mentävä vessaan peseen alapaatä, mikään rasva ei auttanut pahensi vain, hirveä pilleri ja kallis 35e ilman kelakorvausta.
      Nyt kaksi viikkoa siitä kun lopetin ja asetin sen lääkekieltoon ei sopivaksi lääkkeeksi.
      Kylkiäisenä ainainen hiivatulehdus yms.
      Syökää jos kestätte seurauket, minä en.

    • Anonyymi

      Ei auta colibasilliin

    • Anonyymi

      Erikoisiksi ovat muuttuneet virtsainfektioiden hoitotavat !!
      Työelämän aikana oli ensimmäinen virtsatieinfektio alkulääkityksen jälkeen jatkettiin n. vuoden ajan estolääkitystä ( nimi : )
      Nyt vaaditaan2-3 infektiota 3kk: n sisällä, ennenkuin aloitetaan uusi alkukuuri ( 3 vrk ! )ja vasta sitten aloitetaan ( potilaan vaatiimuksesta kylläkin ! Potilas ollut hoitoalalla 30v, jahoitanutmyös omaa virtzatiinfektiota estolääkityksellä, joka piti inf.kurissa vuosikausia, ku nnes sairaalahoidon(vuodepotilaana vaipat) tuli seuraava inf. Joka hoidettiin 10 vrk lääkityksellä.
      Kotihoidossa vaippoja on ollut käytössä vas.puolen halvaantumisoireiden takia ja taas alkoi virtsatulehdus Alkukuuri 7-10 vrk ja 5pv: n jälkeen taas uusi infektio ja kuuri 3 vrk!!! Potilaan vaatimusta estolääkityksestä ei hyväksytty, mutta lopulta se myönnettii n 3 kk:si,kunilmoitettiin, että edellinen estolääkitys oli toiminut erinomaisesti vuoden kestettyään.
      Onko todella potilaan siedettävä useita infektioita , ennenkuin voidaan hoitaa tehokkaasti?? ?...vaikka tiedossa oliaikaisemman kokemuksen ...erinomainen tulos ?
      Tällaista käytäntöä ei soisi kotisairaanhoitolääkärin määräävän kenellekään potilaille, - NÄIN aiheutetaan potilaan yleiskunnon heikentyminen ja tulehduksen aihettamat kirvelyt ja jatkuvat virtsankarkailut pienestäkin ponnistuksesta ja riski infektion päätyessä ylempiin virtsatteihin, ja mahdollisiin mun uaisoireisiin... ehkä lopulta diaalyysipotilaaksi, mikä Sote- rahoitusten kannalta ei liene toivottavaa rahankulutusta?
      Kotisairaanhoitolääkäreille olisi aiheellista pitää jatkokoulutusta irtsatieinfektioiden ennaltaehkäisevään ja jopa Sote-talousmenojen tehokkaaseen hoitomenetelmään ?
      Vanhusten hoitoon perehtyneenä ,30 vuotisen työkokemuksen perusteella rohkenen esittää !

    • Anonyymi

      Hibrex toiminut minulla vuosia, ei ole entiseen tapaan täytynyt syödä antibioottia estoon eikä infektioon. Jos on epäilyjä, kannattaa soittaa terveydenhuollon neuvontaan, kysyä apteekista tai hoitavalta lääkäriltä. Turha arvailla ja vatvoa omassa pienessä mielessä, jos ei ole ymmärtämisen edellytyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe