Miljoonakalat

missä vika?

Olen haksahtanut miljoonakaloihin; ne ovat niin värikkäitä ja kauniita. Olen yrittänyt muodostaa lajiakvaariota, jossa olisi pelkkiä miljoonakaloja, mutta siitä ei tunnu tulevan yhtikäs mitään. Aikuisia kaloja on esim. 7-10 kappaletta, ja sitten ne tekevät poikasia. Kalanpoikaset elävät noin parisen kuukautta.Kuluu ehkä 3-4 kuukautta, ja kalat yksinkertaisesti katoavat. Joudun ostamaan uusia kaloja, vaikka miljoonakalojen tulisi hoitaa tuo lisääntyminen itsenäisesti. Missä syy?

Minulla ei ole mitään petokaloja, jotka söisivät kaloja. Ruokaa annan pari kertaa päivässä. Pohjalla on partaimumonneja.

Miljoonakalojen pitäisi olla helppoja? Onko syynä vedenlaatu vai onko kalakanta jotenkin sukurutsainen tms. Joitain kotiloita vedessä näkyy, mutta mielestäni se on ihan ok. Levää tms ei ole.

Miljoonakala on ainoita lajeja, joita haluan akvaariooni. Barbeista, tetroista tai lehtikaloista en ole niin kiinnostunut, vaikka kauniita ovat nekin. Seepra-ahvenia minulla oli hieno lauma kerran, mutta ne olivat aika reipasta jengiä, ja akvaario oli aina yhden parin omistuksessa ja muu lauma joutui kyhjäämään toisessa laidassa. Miljoonakalat ovat suvaitsevampia, siksi suosin nyt niitä :-)
Auttakaa, ennen kuin joudun palaamaan jälleen seepra-ahvenien pariin. Tai sitten vaihdan kulta-kaloihin.

16

4812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miljoonakala

      meillä on myös miljoonakaloja 120l akvaariossa. tällä hetkellä pieniä poikasia on ainaskin 10kpl. kyllä ne tuolla aikuisten millien seurassa pärjää. osa tietenkin joutuu aikuisten millien ruuaksi mutta aika monta meillä selviää hengissä. mikä siulla on gh lukema? meillä se on 10. muutamia kertoja on käynnyt kun naaras milli synnyttää poikaset niin naaras milli on kuollut sen jälkeen. syynä että se joutuu odotusaikana tosi koville. kerran on myös käynnyt että odottava milli naaras on kuollut ennen åpoikasten synnytystä. syynä myös tuossa sama. miljoonakalat kyllä tekee aikas paljon poikasia niin en näe mitään syytä kerätä poikasia mihinkään irralliseen poikasaltaaseen koska aina jokunen jää henkiin. riittäväkasvillisuus on myös hyvä. erillaiset sammaleet on myös hyvä piilopaikka poikasille. toivotan onnea miljoonakalan kasvatukseen.

      • missä vika?

        Kiitos vastauksesta! Pitää katsoa tuo ph-arvo. Vai tarkoititko sitä tuolla gh -arvolla? Tuli kyllä mieleen, että pitäiskö sittenkin kerätä ne poikaset sivuun ja yrittää kasvattaa niitä eri tiloissa. Kasvillisuutta akvaariossa on kuitenkin aika paljon, ja haluaisin, että kalat näkyisivät hyvin.

        Mitä noi sammaleet muuten ovat? Niistä voisi ottaa myös selvää seuraavalla akvaariokauppareissulla.


    • fish KING

      Siinä syy...

      Anna niiden olla vain oloissaan ja hanki enemmän kasvillisuutta, etenkin akvaarion pinta veteen jotain kelluvaa mitä sattuu akvaliikkeestä löytymään.

      Vedenhän saisi olla kovahkoa GdH 12.. paikkeilla, veden kovetuksesta on täällä juttukin.

      Minkä kokoinen akva sulla on?
      - seepraahvenille saisi olla 200 litrainen
      - kultakala parvelle jo tuhat litrainen akvaario

      • missä vika?

        Kiitos vastauksesta!
        Pitää katsoa tuo vesiarvo. Viihtyykö kasvit, jos vesi on kovaa? Pitää kaivaa esiin tuo mainitsemasi veden kovetusjuttu.

        Unohtui mainita, että poikasten lisäksi myös aikuiset kalat katoavat mystisesti. Liittyyköhän se m.kalojen nopeaan elinkaareen vai väärään ravintoon. Jossain on kyllä jotain vikaa. Olen syöttänyt kaloille ihan perus kuivahiutaletta, mutta ehkä pitää siirtyä niihin pakastematoihin (s.sääski), jos ne pitäisi kalat paremmin hengissä. Ruokintaa olen yrittänyt lisätä varsinkin silloin kun poikasia näkyy.

        Akvaario ei ole kuin 128 L, valitettavasti.
        Huomasin, että oli seepra-ahvenille liian pieni. Lisäksi sai unohtaa kaikki kasvit, kun kalat mylläsi ne ylös. Oli aika karua (kiviä ja hiekkaa), mutta tietyllä tavalla kaunista :-)

        Kultakaloja on alkanut tehdä mieli. Olisi tosi siistiä sellainen pieni 5-7 parvi, mutta siinäkään ei oikein voisi olla kasveja. Ja toi allas taitaa olla liian pieni.

        Eli miljoonakaloilla yritän vielä... eläkää kalat eläkää ! :-)


      • miljoonakala
        missä vika? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Pitää katsoa tuo vesiarvo. Viihtyykö kasvit, jos vesi on kovaa? Pitää kaivaa esiin tuo mainitsemasi veden kovetusjuttu.

        Unohtui mainita, että poikasten lisäksi myös aikuiset kalat katoavat mystisesti. Liittyyköhän se m.kalojen nopeaan elinkaareen vai väärään ravintoon. Jossain on kyllä jotain vikaa. Olen syöttänyt kaloille ihan perus kuivahiutaletta, mutta ehkä pitää siirtyä niihin pakastematoihin (s.sääski), jos ne pitäisi kalat paremmin hengissä. Ruokintaa olen yrittänyt lisätä varsinkin silloin kun poikasia näkyy.

        Akvaario ei ole kuin 128 L, valitettavasti.
        Huomasin, että oli seepra-ahvenille liian pieni. Lisäksi sai unohtaa kaikki kasvit, kun kalat mylläsi ne ylös. Oli aika karua (kiviä ja hiekkaa), mutta tietyllä tavalla kaunista :-)

        Kultakaloja on alkanut tehdä mieli. Olisi tosi siistiä sellainen pieni 5-7 parvi, mutta siinäkään ei oikein voisi olla kasveja. Ja toi allas taitaa olla liian pieni.

        Eli miljoonakaloilla yritän vielä... eläkää kalat eläkää ! :-)

        nyt olis tärkeetä tietää ne vesiarvot eli ph,kh,gh,no2,no3 lukemat. mie olen antanut meidän kaloille jbl novo colour ja jbl novo bea hiutaleita. samaten olen myös antanut miljoonakaloille tarkoitettua ruokaa tetran guppy hiutaleita ja hyvin on pärjänneet.


      • miljoonakala
        miljoonakala kirjoitti:

        nyt olis tärkeetä tietää ne vesiarvot eli ph,kh,gh,no2,no3 lukemat. mie olen antanut meidän kaloille jbl novo colour ja jbl novo bea hiutaleita. samaten olen myös antanut miljoonakaloille tarkoitettua ruokaa tetran guppy hiutaleita ja hyvin on pärjänneet.

        itse olen hankkinut sammalia akvaarioharrastajilta huuto.net ja aqua web sivuilta. tällä hetkellä meillä on seuraavat sammaleet jaavansammal,lehtoritvasammal ja liekkisammal


      • -Rihma-
        missä vika? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Pitää katsoa tuo vesiarvo. Viihtyykö kasvit, jos vesi on kovaa? Pitää kaivaa esiin tuo mainitsemasi veden kovetusjuttu.

        Unohtui mainita, että poikasten lisäksi myös aikuiset kalat katoavat mystisesti. Liittyyköhän se m.kalojen nopeaan elinkaareen vai väärään ravintoon. Jossain on kyllä jotain vikaa. Olen syöttänyt kaloille ihan perus kuivahiutaletta, mutta ehkä pitää siirtyä niihin pakastematoihin (s.sääski), jos ne pitäisi kalat paremmin hengissä. Ruokintaa olen yrittänyt lisätä varsinkin silloin kun poikasia näkyy.

        Akvaario ei ole kuin 128 L, valitettavasti.
        Huomasin, että oli seepra-ahvenille liian pieni. Lisäksi sai unohtaa kaikki kasvit, kun kalat mylläsi ne ylös. Oli aika karua (kiviä ja hiekkaa), mutta tietyllä tavalla kaunista :-)

        Kultakaloja on alkanut tehdä mieli. Olisi tosi siistiä sellainen pieni 5-7 parvi, mutta siinäkään ei oikein voisi olla kasveja. Ja toi allas taitaa olla liian pieni.

        Eli miljoonakaloilla yritän vielä... eläkää kalat eläkää ! :-)

        Kerro, kuinka hoidat akvaariotasi?

        Ethän pese kaikkia kerralla kerran kuukauteen, vaan vaihdat kerran viikkoon 30-50% vedestä ja peset suodattimen VAIN silloin kun sen teho on selvästi heikentynyt?


      • fish KING
        missä vika? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Pitää katsoa tuo vesiarvo. Viihtyykö kasvit, jos vesi on kovaa? Pitää kaivaa esiin tuo mainitsemasi veden kovetusjuttu.

        Unohtui mainita, että poikasten lisäksi myös aikuiset kalat katoavat mystisesti. Liittyyköhän se m.kalojen nopeaan elinkaareen vai väärään ravintoon. Jossain on kyllä jotain vikaa. Olen syöttänyt kaloille ihan perus kuivahiutaletta, mutta ehkä pitää siirtyä niihin pakastematoihin (s.sääski), jos ne pitäisi kalat paremmin hengissä. Ruokintaa olen yrittänyt lisätä varsinkin silloin kun poikasia näkyy.

        Akvaario ei ole kuin 128 L, valitettavasti.
        Huomasin, että oli seepra-ahvenille liian pieni. Lisäksi sai unohtaa kaikki kasvit, kun kalat mylläsi ne ylös. Oli aika karua (kiviä ja hiekkaa), mutta tietyllä tavalla kaunista :-)

        Kultakaloja on alkanut tehdä mieli. Olisi tosi siistiä sellainen pieni 5-7 parvi, mutta siinäkään ei oikein voisi olla kasveja. Ja toi allas taitaa olla liian pieni.

        Eli miljoonakaloilla yritän vielä... eläkää kalat eläkää ! :-)

        Seepra ahvenet syö miljoonakalojasi, niistä eroon tai suurempan toiseen akvaan ;)

        Ravinto on ihan hyvää, lisänä voit toki antaa noita pakaste survareita.

        Tosiaan kultakala parvelle tuo vajaa tonninen on ehdottomasti se minimi.

        Liikaruokinta on myös pahasta, vesi saattaa pilaantua äkistikin jos ruokaa jää syömättä lillumaan akvan pohjalle. Ole tarkkana että kaikki antamasi ruoat tulee syötyä, jos ei, vähennä annos määrää, kerta päivässä riittää hyvin.


      • Teacap
        missä vika? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Pitää katsoa tuo vesiarvo. Viihtyykö kasvit, jos vesi on kovaa? Pitää kaivaa esiin tuo mainitsemasi veden kovetusjuttu.

        Unohtui mainita, että poikasten lisäksi myös aikuiset kalat katoavat mystisesti. Liittyyköhän se m.kalojen nopeaan elinkaareen vai väärään ravintoon. Jossain on kyllä jotain vikaa. Olen syöttänyt kaloille ihan perus kuivahiutaletta, mutta ehkä pitää siirtyä niihin pakastematoihin (s.sääski), jos ne pitäisi kalat paremmin hengissä. Ruokintaa olen yrittänyt lisätä varsinkin silloin kun poikasia näkyy.

        Akvaario ei ole kuin 128 L, valitettavasti.
        Huomasin, että oli seepra-ahvenille liian pieni. Lisäksi sai unohtaa kaikki kasvit, kun kalat mylläsi ne ylös. Oli aika karua (kiviä ja hiekkaa), mutta tietyllä tavalla kaunista :-)

        Kultakaloja on alkanut tehdä mieli. Olisi tosi siistiä sellainen pieni 5-7 parvi, mutta siinäkään ei oikein voisi olla kasveja. Ja toi allas taitaa olla liian pieni.

        Eli miljoonakaloilla yritän vielä... eläkää kalat eläkää ! :-)

        Minä kans ihmettelen mihin aikuinen millis aina silloin tällöin katoaa yhtäkkiä! Ei näy missään! Edellispäivänä ihan ok!🤔


    • wolf2010 jes

      niin siis miljoonakalan poikasesi "katoavat" omien vanhenpiensa,tätiensä ja vaariensa suuhun.JOS siis haluat kasvattaa milliksiä,kannattaa laittaa poikaset eri akvaarioon tai ostaa tiheän karvalehtipusikon.(on istuttaminen hyvä idea).koska poikaset pääsevät lehtien piloon,aikuiset pitävät lehtien piikkiä ällöinä ja pelottavina joten poikaset ovat siis turvassa1

      • RJ

        Poikasethan saattavat joutua suodattimeen?


      • hitusen epätarkka
        RJ kirjoitti:

        Poikasethan saattavat joutua suodattimeen?

        heiii!!! minulla kun oli parta monnin poikasia niiin ne menivät suodattimen rakoista jonnekkkin sinne ja jäi jumiin jouduin laittamaaan verkkoa siihen kannttaa testata se :DDDDDDDDDDDD


    • Hehhehheh... :D

      Ai että suodattimeen? :D Voi pikku raukkoja, ja julmat vanhemmat niillä myös on, varsinkin kun niitä muutenkin jo ruokitaan... Pyydän et saan äitini akvaarion vapaaseen käyttöön (koska tämä ei enää käytä sitä) ja laitan sinne pelkkiä miljoonakaloja ja sisustan koko homman uusiksi. Ei jaksanu äiti pestä akvaariota, eikä liiemmin kasvejakaan istuttanu sen jälkee ku pari pikku heinää jotka oli ainoat kasvit, lähtivät irti...Ehkä mä osaisin paremmin niitä hoitaa... :)

      • vauvat myynissä

        Moi kaikki.
        Mulka ois nyt miljoonakala rääpäleitä myynnissä :) ihan omia kasvatteja.
        Hinta olisi 50cent/poikanen.
        Ilmotelkaa jos kiinnostaa
        [email protected]


      • Ninkku
        vauvat myynissä kirjoitti:

        Moi kaikki.
        Mulka ois nyt miljoonakala rääpäleitä myynnissä :) ihan omia kasvatteja.
        Hinta olisi 50cent/poikanen.
        Ilmotelkaa jos kiinnostaa
        [email protected]

        Missä päin ovat myynnissä? Helsinki?


    • Määä.

      Mistä päin Suomea olet Mulka?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe