Mitkä ovat ihan ensioireet?

Laina 40 v

Millaisia voivat olla Parkinsonin taudin aivan ensimmäiset oireet? Sellaiset, jota ei välttämättä arvaa tämän taudin oireiksi, kun ei vielä osaa epäillä?

Itselläni on oikealla puolella olkapääkipua (hermopinnettä) ja oikea jalka värisee hienoisesti esimerkiksi levossa (makuulla) ja seistessä).

Ehkä olen vain luulotautinen... Tiedän, että sairautta ei ole todettu perinnölliseksi, mutta minua pelottaa, että ainakin jonkinlainen alttius neurologisille sairauksille voisi "periytyä".

17

16607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onpi

      todella aivan laidasta laitaan niinkuin koko taudinkuvakin on jokaisella potilaalla omanlaisensa.Neurologi on oikea henkilö arvioimaan omat oireesi.
      Minulla alkoi oireet noin kolme neljävuotta ennenkuin sain dg:n.Hienomotoriiikka ei pelannut enää ja kirjoitukseni kävi pienemmäksi ja pienemm
      mäksi.Nykyjään en ysty kirjoittaamaan kynällä enää mitään.

    • OscarNewman

      Hei Laina! Minulla ensi oireena oli vasemman kaden värinä, jonka tk-lääkäri totesi ja lähetti neurologille (siis minut, ei kättä). Myöhemmin vasen jalkakin alkoi vipattaa. Lääkitys oli aluksi Cabaceria ja Eldepryliä, nyttemmin Requip ja eldepryl. Olen välttänyt levodopan käyttöönottoa vaikka vieläkin vipattaa joskus sosiaalisissa kanssakäymisissä. Tutkituta oireesi, ne voivat olla parkinson-tautia tai muuta. Mutta elämä jatkuu siitä huolimatta...

      • rähäkkä

        Ota iisisti, tämä tauti ilmenee jokaisella meistä ihan eri tavalla ja uskon että menemällä vain eteenpäin tekemällä kuntoutuksella ja itse venyttelemällä mennään pitkälle. Hyvä psyyke auttaa , harvoin tämä nopeaa etenee. Ikkunan eteen pöydän viereen ei saa istua passuttaan itseänsä!!


    • rähäkkä

      Hei minulla oli ennen toteamista kumma jäykkyys vasemmalla puolen, hain syytä selästäni. sitten oikea jalka vähän vapisi ja vasen käsi. Iltavuoron jälkeen aamulla en päässyt minnekään. Minulla oli jo vetämässä aika neurologille, sitä aikaistettiin ja jäin sairaslomalle olin kolme kuukautta sairaslomalla, palasin töihin runsaan puolen vuoden jälkeen jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle 50 % työ ja 50% eläke.
      Huumorilla olen eteenpäin sujakoinut.

    • Yleensä.

      Voiko 40-vuotiaalle tulla Parkinsonin tauti? Eikö se ole vanhempien ihmisten sairaus?

      • Laina 40 v.

        Kiitos kaikille ihanan asiallisista vastauksista! Uskon, että näistä on apua monelle, joka pohtii omia oireitaan.

        Itseäkin todella mietityttää, missä vaiheessa tuo sairaus voi antaa ensioireitaan. Voiko tulla jo 40-kymppisellä?


      • tietoa
        Laina 40 v. kirjoitti:

        Kiitos kaikille ihanan asiallisista vastauksista! Uskon, että näistä on apua monelle, joka pohtii omia oireitaan.

        Itseäkin todella mietityttää, missä vaiheessa tuo sairaus voi antaa ensioireitaan. Voiko tulla jo 40-kymppisellä?

        Voi tulla ihan hyvin jo 40 kymppisenä, mutta kai se on harvinaisempaa nuoremmilla, mutta hyvin voi tulla. Tunnen itse henkilön, joka sairastui 35-vuotiaana.


      • WaltterRedder

        Kyllä voi, itse sairastuin noin 30 vuotiaana - ja tunnen useita muitakin jotka ovat ottaneet kyytiin tämän joka seuraa sinua loppuelämän - sanoisin kuitenkin tämän sairauden olevan yksilölaji - niin eri tavalla tämä vaikuttaa ihmisiin.

        Noin 10000 suomalaista on diagnosoitu Parkinsonin - tervetuloa mukaan Parkinson liiton toimintaan


      • minä vain

        Kyllä nuorikin voi saada parkinssonin, minä olen mukana omais ryhmässä ja aina mieheni mukana (hänellä on parkinsson) heidän kokouksissaan ja nuorin minkä minä olen tavannut on 34 vuotias tyttö ja yksi joka on jo saanut taudin 13 vuotiaan niin että kyllä se on nuorikin riski linjalla. Mutta onneksi tutkija tekevät työta koko ajan että löytyisi lääke joka parantaisi eikä vaan lievitä, ja jos olisi ollut taloudelliset asiat vähän toisenlaiset niin kai olisi jo oltu pitemmällä tutkimuksissa , mutta se on aina kiinni rahasta. Mutta saadaan toivoa että parkinssonin tauti joskus poistetaan tehokkailla menetelmillä.


      • Rippendahl
        WaltterRedder kirjoitti:

        Kyllä voi, itse sairastuin noin 30 vuotiaana - ja tunnen useita muitakin jotka ovat ottaneet kyytiin tämän joka seuraa sinua loppuelämän - sanoisin kuitenkin tämän sairauden olevan yksilölaji - niin eri tavalla tämä vaikuttaa ihmisiin.

        Noin 10000 suomalaista on diagnosoitu Parkinsonin - tervetuloa mukaan Parkinson liiton toimintaan

        Jopa nuorin 12v jolla on todettu parkkis. Siis... Siitä ylöspäin.


      • minä vain kirjoitti:

        Kyllä nuorikin voi saada parkinssonin, minä olen mukana omais ryhmässä ja aina mieheni mukana (hänellä on parkinsson) heidän kokouksissaan ja nuorin minkä minä olen tavannut on 34 vuotias tyttö ja yksi joka on jo saanut taudin 13 vuotiaan niin että kyllä se on nuorikin riski linjalla. Mutta onneksi tutkija tekevät työta koko ajan että löytyisi lääke joka parantaisi eikä vaan lievitä, ja jos olisi ollut taloudelliset asiat vähän toisenlaiset niin kai olisi jo oltu pitemmällä tutkimuksissa , mutta se on aina kiinni rahasta. Mutta saadaan toivoa että parkinssonin tauti joskus poistetaan tehokkailla menetelmillä.

        kannattaa mennä Googleen ja sieltä Parkkispaikkaan siellä on varmaa ja hyvää tietoa parkinsonintaudista


    • qmies.blogit.fi

      olevan hälyttävän paljon samanlaisia kuin kroonistuneen kofeiinimyrkytyksen oireet. Oireet aiheutuvat aivorungon dopaminergisen prosessi häiriöstä ja kofeiinin on todettu muuttavan rajusti juuri aivorungon dopamiinireseptoritiheyttä hyvin nopeasti ja pienellä annostuksella.

      • lääkärin

        hoitoon kofeiini juttujesi kanssa. Ehkä joku psyykelääkitys auttais sinuakin. Mikä ihmeen tarve sinulla on joka paikkaan postata noita kofeiini juttujasi?


      • Rev.McMoon
        lääkärin kirjoitti:

        hoitoon kofeiini juttujesi kanssa. Ehkä joku psyykelääkitys auttais sinuakin. Mikä ihmeen tarve sinulla on joka paikkaan postata noita kofeiini juttujasi?

        eikä minulla ole ollut psyykkisiä ongelmia sen jälkeen kun kofeiinin aiheuttamat masennus, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö paranivat täysin lopetettuani kokonaan kofeiininkäytön.

        Postasin tänne koska kroonistunut kofeiinimyrkytys aiheuttaa samanlaisia oireita kuin parkinsonismi. Minun mielestäni olisi syytä tutkia yhteys, samaa mieltä oli eräs tutkijaprofessori, joka soitti minulle viime viikolla ja kertoi suunnittelevansa epidemiologisia potilastutkimuksia havaintojeni perusteella.


      • huiä
        Rev.McMoon kirjoitti:

        eikä minulla ole ollut psyykkisiä ongelmia sen jälkeen kun kofeiinin aiheuttamat masennus, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö paranivat täysin lopetettuani kokonaan kofeiininkäytön.

        Postasin tänne koska kroonistunut kofeiinimyrkytys aiheuttaa samanlaisia oireita kuin parkinsonismi. Minun mielestäni olisi syytä tutkia yhteys, samaa mieltä oli eräs tutkijaprofessori, joka soitti minulle viime viikolla ja kertoi suunnittelevansa epidemiologisia potilastutkimuksia havaintojeni perusteella.

        varmaan kofeiinimyrkytys.tartvitseeko professori tutkimjuspotilaita


    • pelottaa

      mulla tärisee vasen jalka, eikös se pitäs olla oikea käsi.

      • jatätäköeiuskoekikään

        Vastasit 6v vanhaan viestiin sullahan alkoi se oikeasta kädestä ja nytkö jo jalka vasen niin jos olisi alkanut vasen käsi olisi nyt oikea jalka.Sullahan on uusi lääke joka auttaa aika hyvin vielä koska vaiva melko tuore diagnoosi.Anna sen jalan täristä kyllä se siitä asettuu kun kohta nukkumaan käydään.Muista pitää levodopa kauan pois ja jättää se myöhemmille vuosille auttamaan.Tämän kirjoitti sormisärkyinen jännityspotilas.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe