TYÖUUPUMUS -sairasloman palkka?

kokemuksia??

Hei!
Jouduin työuupumuksen takia sairaslomalle ja heti perään lääkäri sitten totesi, että minun on hyvä tietää, että työuupumuksen takia olevasta sairaslomasta ei sitten ole työnantajan pakko maksaa palkkaa.
Voiko näin tosiaan käydä, onko jollain kokemuksia siitä ettei siltä ajalta oikeasti olisi sairasloma-ajan palkkaa saanut?
Kuulostaa erittäin älyttömältä, kun kyseessä on tilanne jota ei oikeasti enää jaksa..
Jos näin tosiaan olisi, niin onko mistään mahdollista saada korvauksia tämän sairasajan tulojen menetystä korjaamaan (kela tms)?

24

22444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -
      Hei,

      Työuupumus on ICD-10 -koodiltaan Z73.0 ja se on diagnoosi jonka perusteella työnantaja ei sairaUsloman palkkaa (minun tietääkseni koskaan) maksa.

      Siksipä sitä ei yleensä yksinään diagnoosiksi kirjatakaan vaan sairauslomatodistukseen lisätään jokin F-koodi. Yleensä kai diagnoosia "masennus" käytetään melko yleisesti.

      Eipä ainakaan minun tiedossani ole mitään muuta tapaa jolla ansionmenetyksistä voisi saada korvauksia.

    • Joku vaan

      Jos lääkäri merkkitsee totariin, että sairaus, niin palkka tulee. Monesti sairaudeksi merkitään uupumuksen sijaan masennus tms. koska KELA ei maksa työnatajalle mitään työuupumuksen takia määrätystä sairauslomasta.

      • ainakaan kaikkialla

        Eräällä tutullani oli juuri kuvaamasi kaltainen tilanne. Sairaus oli työuupumus Z jotain. Tämän tuttavan työnantaja ilmoitti, että sairausloman ajalta ei palkkaa makseta.

        Usein täällä kirjoitellaan, että ihmiset saavat masennus-diagnoosin uupumuksen sijaan (vain) siksi, että eivät jäisi ilman palkkaa. Itse uskon, että todellisempi syy on se, että uupumus on ihan oikeasti muuttunut masennukseksi. Se on yksi yleisin tapa sairastua masennukseen.


      • Asiaaa
        ainakaan kaikkialla kirjoitti:

        Eräällä tutullani oli juuri kuvaamasi kaltainen tilanne. Sairaus oli työuupumus Z jotain. Tämän tuttavan työnantaja ilmoitti, että sairausloman ajalta ei palkkaa makseta.

        Usein täällä kirjoitellaan, että ihmiset saavat masennus-diagnoosin uupumuksen sijaan (vain) siksi, että eivät jäisi ilman palkkaa. Itse uskon, että todellisempi syy on se, että uupumus on ihan oikeasti muuttunut masennukseksi. Se on yksi yleisin tapa sairastua masennukseen.

        Eli aloittajan kannattaa painaa vain töitä ja odottaa kunnes masennus astuu kuvioihin. Siitä onkin sitten pidempi matka toipumiseen ja sairaslomasta voi tulla tosi pitkä. On se vaan hieno tämä meidän systeemi....


      • PMR
        ainakaan kaikkialla kirjoitti:

        Eräällä tutullani oli juuri kuvaamasi kaltainen tilanne. Sairaus oli työuupumus Z jotain. Tämän tuttavan työnantaja ilmoitti, että sairausloman ajalta ei palkkaa makseta.

        Usein täällä kirjoitellaan, että ihmiset saavat masennus-diagnoosin uupumuksen sijaan (vain) siksi, että eivät jäisi ilman palkkaa. Itse uskon, että todellisempi syy on se, että uupumus on ihan oikeasti muuttunut masennukseksi. Se on yksi yleisin tapa sairastua masennukseen.

        Mulla työpaikkalääkäri totesi ekana masennuksen ja siiten vielä psykologi osin työuupumuksesta johtuvan keskivaikean masennuksen, F-koodilla siis.

        Mulla päätty kyllä onnellisesti siinä mielessä, että olen lääkärin tarkkailussa ja psykologinkin työnantajan lääkäri hommasi. Nyt kun olen suurin piirtein saanut itseni kuntoon, niin lääkäri haluaa jatkaa kontrollikäyntejä toistaiseksi, mikä on ihan hyvä. Näin ei valitettavasti ole kaikilla.

        Pete


      • Joku vaan
        ainakaan kaikkialla kirjoitti:

        Eräällä tutullani oli juuri kuvaamasi kaltainen tilanne. Sairaus oli työuupumus Z jotain. Tämän tuttavan työnantaja ilmoitti, että sairausloman ajalta ei palkkaa makseta.

        Usein täällä kirjoitellaan, että ihmiset saavat masennus-diagnoosin uupumuksen sijaan (vain) siksi, että eivät jäisi ilman palkkaa. Itse uskon, että todellisempi syy on se, että uupumus on ihan oikeasti muuttunut masennukseksi. Se on yksi yleisin tapa sairastua masennukseen.

        Meidän työehtosopimuksessamme ei ole sairauksia korvamerkitty. Jos lääkäri toteaa, että olen työkyvytön sairauden takia, juoksee palkka TESn mukaisesti.

        Lääkärintodistuksen näkee vain esimieheni, jonka on viisasta pitää ns. päänsä kiinni.


      • Kokemuksia??
        Asiaaa kirjoitti:

        Eli aloittajan kannattaa painaa vain töitä ja odottaa kunnes masennus astuu kuvioihin. Siitä onkin sitten pidempi matka toipumiseen ja sairaslomasta voi tulla tosi pitkä. On se vaan hieno tämä meidän systeemi....

        Kiitos kaikille vastauksista, vaikkei ne tietysti kovin hyvää äluettavaa ollutkaan (niiden perusteella kun näyttä siltä, että jää palkat saamatta).
        Ihmetyttää myös nää systeemit!


      • realismia peliin
        Asiaaa kirjoitti:

        Eli aloittajan kannattaa painaa vain töitä ja odottaa kunnes masennus astuu kuvioihin. Siitä onkin sitten pidempi matka toipumiseen ja sairaslomasta voi tulla tosi pitkä. On se vaan hieno tämä meidän systeemi....

        Jos työuupumuksen takia saisi palkallista lomaa, oltaisiin aika kaltevalla pinnalla: ihmiset ottaisivat lomaa töistä aina, kun se ei heille maistuisi. Työnteko olisi periaatteessa vapaaehtoista, mutta palkkaa maksettaisiin. Oltaisiin saavutettu kommunismi, jossa ihmiset tekevät, mitä haluavat, ja yleistä yltäkylläisyyttä riittää kaikille. Hallelujaa ☭☭☭


      • Saara 781
        Joku vaan kirjoitti:

        Meidän työehtosopimuksessamme ei ole sairauksia korvamerkitty. Jos lääkäri toteaa, että olen työkyvytön sairauden takia, juoksee palkka TESn mukaisesti.

        Lääkärintodistuksen näkee vain esimieheni, jonka on viisasta pitää ns. päänsä kiinni.

        Kyse ei liene TESistä. Z-diagnoosista ei tarvitse maksaa palkkaa. KELAkaan ei maksa mitään.


      • Anonyymi
        realismia peliin kirjoitti:

        Jos työuupumuksen takia saisi palkallista lomaa, oltaisiin aika kaltevalla pinnalla: ihmiset ottaisivat lomaa töistä aina, kun se ei heille maistuisi. Työnteko olisi periaatteessa vapaaehtoista, mutta palkkaa maksettaisiin. Oltaisiin saavutettu kommunismi, jossa ihmiset tekevät, mitä haluavat, ja yleistä yltäkylläisyyttä riittää kaikille. Hallelujaa ☭☭☭

        Ja sitten ovat he, jotka painavat töitä työrajoitteisten hommista valtaosankin. Ei ole kiva olla ns korvaamaton.
        En muista milloin se oli, kun mikään tuntui miltään. olen vain eräänlaisessa tunnelissa, kun herään huonosti nukkutun yön jälkeen.
        Se tunneli koostuu määrätyistä liikeradoista, sarjatyönä, ja kun viimeinen asia päivältä on tehty, lähden edelleenkään mitään tuntematta etsimään sapuskaa.
        Myös illan mittaan on tämä tyhjä olo, väsymys on valtava, ainoa asia jonka vuoksi jaksan mitään, on lemmikkini.
        Kesät, talvet. Joulut ja juhannukset: en koe mistään mitään. Hankin lemmikin vuoksi joulukuusen, ja käyn sen takia juhannusyönä ulkona.

        Onko tämä uupumusta? Fyysisinä juttuina minulla on käsien puristusvoiman huonoutta, vääntämisjuttujen vaikeutta, tenniskyynärpää on kiukutellut, ja en kanna sillä kädellä mitään painavampaa.
        Töissä olen ollut nyt yhteensä noin 22 vuotta elämästäni, mutta välillä on ollut jaksoja jolloin en ole ollut töissä.
        Aiemmin tilanteeni ei ole kuitenkaan ollut tällainen, koskaan. En oikein tiedä, mikä on johtanut siihen, että tunne-elämä tuntuu täysin kadonneelta.
        Työni on sinänsä ihan kiva-tasoa, ja suorittavaa työtä. Koen omassa työyhteisössäni, joka ei ole se, missä teen työni, ulkopuolisuutta. Koen niin, että tilannettani ei haluta millään huomata, vaikka olen siitä sanonutkin, että hyvä olisi välillä olla joku: mieluummin ennenkuin joudun miettimään, millä aina selviän vuosittain tietyistä ajoista, joissa on aiempien tekijöiden aikaan tehty parityönä asiat.
        Aiemmin työkohteessani oli toinenkin, välillä antamassa minulle vapaapäivän. Mutta- mitään hyötyä siitä ei ollut, kahta kamalampi työmaa, ja säädetty aika ei riittänyt, kun tuuraaja oli tuurannut. Jos ylipäätään oli tuurannut.
        Vasta kävi peräti 2 hiljattain tuuraamassa. Olivat olleet hyvin vauhdikkaita.
        Kohteessani on tietyt jutut, noin tiettyihin aikoihin päivästä, ja minulla on rytmi tehdä asiat niin, että homma toimii.
        Vitutus vain lisääntyi, kun ajattelin mitä ammattikunnastani ajatellaan, ja päätin puutaa siihen asti, kunnes saa henkilön joka antaa välillä minulle kuormitusvapaapäivän.
        Semmoinen on nyt luvassa. On ollut aiemminkin, ja ihminen onkin sitten perehdytettynä ehkä tehnyt muutaman keikan ja siirtynyt muihin hommiin- joten olen ollut taas yksin hoitamassa kyseistä kohdetta.
        Työssäni altistun mm kovalle melulle. Sen olen kokenut kaikkein inhottavimpana, kuulosuojaimista huolimatta, ja jo valmiista kuulonalentumasta.
        Niin kovin toivon, että tilanteeni korjaantuisi. Kesäloma oli hyvä, muttei se muuttanut sitä perusasiaa että mikään ei tunnu miltään, ja töissä on vain hirveä kiire, että ehtii työt tekemään.
        Yöt ovat osa hyvin ikäviä. Valvon, ja mietin miten mikäkin pitäisi hoitaa että saisin itse helpotettua omaa kuormittumistani.
        Mitä tämmöisen tilanteen kanssa voisi tehdä? Minulla ei ole säännöllistä oikeutta työterveyshuoltoonkaan, töihintulotarkastus oli kauan sen jälkeen kuin nyk tönantajalla työt olivat alkaneet.


    • saada ...

      Jos sinulla on vaikea taloudellinen tilanne, voit ehkä saada rahaa sossusta. Näin muistan kuulleeni. Sossun rahanjakoperusteista en tiedä yhtikäs mitään.

    • parku

      Itselläni todettiin lievä työuupumus työterveyshoitajan määräaikaistarkastuksessa. Lomaa minulle ehdoteltiin sekä hoitajan että esimiehen toimesta. En halunnut lomalle juuri siksi, että tulojen menetys olisi johtanut katastrofiin kohdallani. Tosin en kehdannut edes kysyä, jotta saanko palkkaa siltä loma-ajalta...

      Mutta tarpeeksi kuin parkaisin, lopulta järjestyi työtehtävien vaihto.

    • Työnantaja

      Hyvät Työuupuneet!

      Onko teille kenellekään koskaan tullut mieleen kuka teidän uupumiset maksaa?
      Työssä uuvutaan kun työ on paskaa ja jäädään pällilomalle työnantajan kustannuksella. Sitten palataan puolitehoisena töihin takaisin masentumaan.

      Paraneeko olosuhteet jossa uupumus iskee pinnaamalla töistä pari viikkoa?

      Vajaasta työkyvystä ja seuraavasta palkallisesta "lomasta" joka vielä parhaassa tapauksessa lekurin kanssa juonitaan koodilla työnantajan maksettavaksi (vaihdetaan koodia, jottei voida tulkita samaksi sairaudeksi tms.)
      - Kustannukset maksaa työnantaja ja vastuun kantavat työkaverit, jotka uupuvat oikeasti siitä että heidän pitää tehdä toisten työt, joilla kynnys mielen mustumiseen on alhaisempi. Itse kutsun tätä vastuunpakoilun ja laiskuuden risteymäksi.

      Summa summarum. Vaarannetaan kaikkien työpaikat vai tehdäänkö suoraselkäisesti päätös vaihtaa vaikka omatoimisesti työpaikkaa eikä roikkua masennuksen alhossa.

      On venäläinen ajattelutapa että työnantaja on jonkinlaisessa elatusvelvollisuudessa työntekijöihin nähden.

      T. -Työnantaja, eli lähes rikollinen aka pankki alias sosiaalitoimisto

      • Saara 781

        Niin. Onko tullut mieleen, kuka maksaa minunkin työuupumisen 2 viikon jälkeen? YHTEISKUNTA eli Kela, eli VERONMAKSAJAT. Soisin, että jokainen sentti menisi työnantajan pussista tässä tapauksessa. Työoloista kun on todellakin tässä kyse.

        Ehkä sitten työnantajalla alkaisi olla vähän kiinnostusta paneutua työoloihin. Raha puhuu.


      • ZZTOP1

        Haisteleppa sinä paikkaa jonne ei päivä paista.
        Tuollaisten tyyppien kuin sinä ansioista ihmiset voi juuri huonosti.Katsotaan vain sitä tuloksen tekoa niin että loppujen lopulta tuloksen tekeminen onkin negatiivisella puolella.
        Onko sinun alaisesi ns."pinnannut"töistä?
        Missä vika.? Ootko kattonu peiliin.?Näkyykö pelissä rehti työnantaja.?
        Työpaikan ilmapiirissä vika jos noita masennustapauksia alkaa ilmetä >>mee ittees äläkä syytä muita.
        Imapiirin luojana juuri esimies on avainasemassa valta-asemansa johdosta.

        Katohan nyt aluks peiliin lähetään siitä.Peiliin kattomisesta voi olla sinulle työnantajana myös taloudellista hyötyä.

        Mieti asiaa ja tee johtopäätös itsestäsi sitten.


      • Etmitääntiedä

        Venäläinen ajattelutapa, rakas työnantaja valittamatta tehdä työtä nosmatta minkään näköistä hälinää. Ja valitettava ajattelutapa sinänsä. Jos uskaltais välillä sanoa myös työnantajalle et "haista paska, nyt ei oikeasti jaksa näitä työolosuhteita", olis enemmän onnellisia ihmisiä


      • Maunosto
        Saara 781 kirjoitti:

        Niin. Onko tullut mieleen, kuka maksaa minunkin työuupumisen 2 viikon jälkeen? YHTEISKUNTA eli Kela, eli VERONMAKSAJAT. Soisin, että jokainen sentti menisi työnantajan pussista tässä tapauksessa. Työoloista kun on todellakin tässä kyse.

        Ehkä sitten työnantajalla alkaisi olla vähän kiinnostusta paneutua työoloihin. Raha puhuu.

        Mut onko tilanne se että sinä et ole sitä työtä varten... Eli jos työ on uuvuttavaa ja siihe ei löydy tekiää kuka ei uupuis.. ni työntekiä maksaa. Mut jos uupuu työssä ja muut jaksaa samas työssä ni onko juuri se työpaikka sinun työpaikkasi?
        Vai olisko joku muu saman alan työ toteutettu lähemmäs toivomaas/näkemääs tapaa..
        Et jos oon aura hommis ja uuvun. Ni pitääkö hylätä kokoauratyöt, lomailla työnantajan laskuun vai kattoo olisko jonku muun yrityksen "taso" ja työajat lähempänä toivomaani...?


      • Anonyymi

        vai olisko työuupuminen ihan seurausta työnantajan omasta paskasta johtamisesta? sietäisikin maksaa itse sellaiset omasta pussistaan


    • Masennuslomalainen

      Oisko Työnantajalle tullut mieleen, että kannattaisi katsoa peiliin, jos työntekijät uupuvat töissään?

      Ihminen ei ole kone. Eikä muuten uuden työpaikan hakeminen ole todellakaan mahdollista, jos on masentunut. Ei vaan pysty.

      • Saara781

        Siis... pelkkä työuupumus ei ole mikään sairaus, vaan ongelma. Ongelmasta ei makseta palkkaa. Jos on tästä syystä työkyvytön, silloin on jotain muuta mukana. Esimerkiksi työuupumuksesta johtuva stressireaktio/ahdistus/sopeutumishäiriö tai masennus. Nämä ovatkin sitten F-diagnooseja, eli palkka juoksee.

        On se kumma, jos tämä asia ei ole hoitavalle lääkärille selvää vieläkään. Itse olen saikulla nimenomaan ahdistus-stressistä, johtuen työuupumuksesta. Palkan ja KELAn rahojen pitäisi juosta normaalisti (päätöksiä ei ole vielä).

        Ja kun on pelkkä työuupumus, niin kyse on tosiaan ongelmasta, jonka ei edes pitäisi kuulua terveydenhoidon ratkaistavaksi - vaan työnantajan. Ja valitettavasti taidamme moni tietää, miten hyvin työnantaja näitä asioita voi "hoitaa"... Itsekin tulen tod. näk. palaamaan samaan kaaokseen töihin, kun mistä jäin saikulle. Ennuste työhön paluun onnistumiselle ei liene hyvä, mutta minkäs teet... Uusi työpaikka pitäisi kai hakea.


      • Anonyymi
        Saara781 kirjoitti:

        Siis... pelkkä työuupumus ei ole mikään sairaus, vaan ongelma. Ongelmasta ei makseta palkkaa. Jos on tästä syystä työkyvytön, silloin on jotain muuta mukana. Esimerkiksi työuupumuksesta johtuva stressireaktio/ahdistus/sopeutumishäiriö tai masennus. Nämä ovatkin sitten F-diagnooseja, eli palkka juoksee.

        On se kumma, jos tämä asia ei ole hoitavalle lääkärille selvää vieläkään. Itse olen saikulla nimenomaan ahdistus-stressistä, johtuen työuupumuksesta. Palkan ja KELAn rahojen pitäisi juosta normaalisti (päätöksiä ei ole vielä).

        Ja kun on pelkkä työuupumus, niin kyse on tosiaan ongelmasta, jonka ei edes pitäisi kuulua terveydenhoidon ratkaistavaksi - vaan työnantajan. Ja valitettavasti taidamme moni tietää, miten hyvin työnantaja näitä asioita voi "hoitaa"... Itsekin tulen tod. näk. palaamaan samaan kaaokseen töihin, kun mistä jäin saikulle. Ennuste työhön paluun onnistumiselle ei liene hyvä, mutta minkäs teet... Uusi työpaikka pitäisi kai hakea.

        työnantajan aiheuttamasta ongelmasta todellakin työnanatajan sietäisi maksaa


    • miten tulinkaan tähä

      Niinhän se on että uupumuksella alkaa, tästä seuraa lievä masennus joka vain syvenee ja syvenee..

      Näin kävi minullekin, työterveydestä en saikkua saanut, en saanut nukahtamislääkkeitäkään vaikka unettomuutta kerroin olevan. Töihin oli mentävä.

      Tässä vaiheessa aloitti työnantaja pitkäkestoisen ja järjestelmällisen savustamisen ulos talon palkkalistoilta. Keinot joita käytettiin olivat hurjia. Jaksoin vuoden ja romahdin (sanoin itseni irti) -> jouduin psykiatriseen sairaalaan jossa todettiin psykoottinen masennus.

      Parhaillaan elän yhteiskunnan pummina Kelan rahoilla. Olen todella ikävässä tilanteessa. Vointini on vieläkin kehno, enkä jaksaisi töitä hakea eikä työnsaanti onnistukaan, koska entinen työantaja ei mitään hyvää minusta kerro, kun uusi työnantaja suosittelijaa kyselee (yleensä soittavat sille entiselle työnantajalle)

      Naapuri tuossa syksyllä jo hermostui kotona notkumiseeni ja sanoi ihan suoraan: - miksi et muuta kaltaisiesi joukkoon vähäosainen?

      Ei tässä taida olla muita vaihtoehtoja kuin naru?

    • kuivaaja5

      työuupumus on merkki siitä että ei jaksaa enää mitän ja ne tunnusmerkit ovat samat kuin masennuksen eli helppo heittää sitten masennusdiagnoosi ja itsekin sain kuin tuli burnautti kun oltiin menossa jatkuvasti ja vielä 7 aikaan illalla en ollut syönyt mitään niin räjähdin sitten ja otin lopputilin, menin siten työttömäksi työnhakijaksi jossa oli silloin psykologi paikalla joka määritteli tilanteeni burnautiksi ja ei sitten muuta kuin lääkäriin joka kirjoittikin 2 viikkoa sairaslomaa ja sanoi että ymmärtää mua mainiosti ja tiesin paljon ennen muita että se ylilääkäri lähtee talosta, koska työolosuhteet mahdottomat kun kaikki asiat ja edistykset kaatuu terveyslautakuntaan, kehui vielä että ollut parhaimpia ammatissani mitä hän on nähnyt.

    • Loppuunpalanu

      Käsittämättömiä nuo kahden viikon sairaslomat. Burnoutsyndroomasta toipuminen kestää kuukausia tai vuosia eikä harvoin käy niin, ettei työntekijästä pysty koskaan palaamaan entiseen työhönsä. Kahden viikon saikku kuulostaa akuutilta työv***tukselta, mistä ei todellakaan tarvitse palkkaa maksaa. Todellisen työuupumukseen 2 viikkoa on kuin pisara kuumalla kivellä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe