naisen epäsiisteys

hulabulla

Miten saisin naiseni kiinnostumaan yhteisen huushollin siivoamisesta ja siisteyden ylläpitämisestä.

Eli olen siis mies ja tämä voi siksi kuulostaa vähän neitimäiseltä mutta en oikein kestä tätä naisen ainaista sotkemista ja sitä ettei hän ole kiinnostunut yhtään pitämään tavaroita järjestyksessä ja pitäämään niitä niille kuuluvissa paikoissa eikä siivoaisi ikinä ellen minä pakottaisi.

Naisen tapoihin kuuluu levitellä vaatteita pitkin kämppää, likaisia sukkia lattiat täynnä, ei suostu tekemään ruokaa kun ehkä kerran kuukaudessa puuroa ja silloinkin kaikki ruuan tekovälineet voi olla 3 päivää pitkin pöytiä ellen minä niitä laita kaappeihin ja tiskejä pesukoneeseen. Likaisen astiat jättää melkein aina pöydille vaikka moneksi päiväksi(mummolassa ja kotona menee kiltisti suoraan koneeseen).

Ollaan asuttu melkein 1.5v samana katon alla eikä hän ole kertaakaan ehdottanut siivoamista. Kun ehdotan siivoamista (1 kerta viikossa imurointi) hän sanoo, että miten jaksat aina siivota. Jos yritän pakottaa häntä siivoamaan tulee tappelu. Arvostan sitä kun hän imuroi tai luutuaa lattioita mutta sekin on vähän sellaista hutaisua. Vaikka olen mies osaan mielestäni paremmin käsitellä moppia, imuria ja pesuaineita.

Olen hänelle yrittänyt opettaa näitä siivousjuttua esimerkiksi mitä pesuainetta käytetään mihinkin paikkoihin /millaisiin tahroihin niin hän suuttuu. Itse olen noin 25v ja tyttö 20 ja tuntuu ettei hän ole saanut kotona minkäänlaista siivouskokemusta, jota itse olen saanut äitini takia ja olen siitä oppinut ;D

Pyykit pesen melkein joka kerta itse. Hän on tainnut kerran oma alotteisesti alkaa pyykkäämään.

Hän on itse sanonut monesti, että on sellainen että häntä pitää potkia perseelle monissa asioissa. Kun tätä teen tulee hirveä tappelu ja tappelunaihe muuttuu luonnollisesti sen edetessä.

Ulkonäöstään naiseni on hyvin tarkka ja siksi en käsitäkkään miten se ei tartu arjen yhteisiin askareisiin. Hän on sanonut useasti myös inhoavansa siivoamista. En pidä siitä itsekkään mutta mieleni saa rauhan kun paikat on siistit ja tavarat järjestyksessä ja se vie voiton siivouksen inhottavuudesta.

Kertokaa edes naiset mitä tässä voi tehdä kun teillä taitaa olla juurikin miehistä näitä samoja kokemuksia :D

37

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

      enkä kykene vieläkään puunaamaan kämppää sellaiseksi kuin äitini edellyttäisi :D opiskeluaikoinani asuntoni oli aivan Kauheassa kunnossa, poikkeuksetta ja aina. Vasta lasten tuntua tapa muuttui, oikeastaan. Luulen että se on peruja äidistä joka tosiaan tuntui nuolevan joka nurkan ja joka päivä imuroidessaan syyllisti meitä muita talossa asuvia siitä että emme "tee ikinä mitään". Kaikein mitä teimme, hän jätti huomiotta ja keskittyi narisemaan siitä miten saamattomia olemme. Luulen tosiaan että inho siivoamisen ajatteluakin kohtaan kehittyi tuosta, vain liikaa negatiivisia mielikuvia. Nyt joka kerta kun joku (äitini :D) ottaa esille saman aiheen "siivotaanko hei täällä" vaikka kuinka positiivisesti ja hyväätarkoittavasti, minä kiipeän seinille. HUomatkaa, kämpässä ei ole likaista, vain sotkuista silloin tällöin johtuen suurimmalta osin kahdesta leikki-ikäisestä :D

      Voiko olla mahdollista että tytölläsi on vastaava ongelma? En valitettavasti tiedä millä siitä pääsee eroon, paitsi lasten tekemisellä tai iän karttumisella. Tahdon vain sanoa sitä että hn ei ole tuollainen ilkeyttään, vaan koska siihen on okin syy. jos se syy löytyy, voi ongelmakin alkaa ratkeamaan.

      ***

      • hulabulla

        kun kysyn miksi se on sellainen kun sen äiti on siisti ja mummo varsinkin niin hän sanoo, että "tällainen minun äitiki oli nuorempana kunnes mummoni läksytti sitä". :D ei hänen ole mielestäni niin hirveästi ainakaan tarvinnut edes omaa huonettaan siivota silloin kun kotona on asunut. Huomasin silloinkin, että taiteilijaluonne taitaa olla :D


      • Tristar
        hulabulla kirjoitti:

        kun kysyn miksi se on sellainen kun sen äiti on siisti ja mummo varsinkin niin hän sanoo, että "tällainen minun äitiki oli nuorempana kunnes mummoni läksytti sitä". :D ei hänen ole mielestäni niin hirveästi ainakaan tarvinnut edes omaa huonettaan siivota silloin kun kotona on asunut. Huomasin silloinkin, että taiteilijaluonne taitaa olla :D

        Jokaisen sukupolven kirous siis, vanhempi lähsyttää nuorempaa aj saa inhoamaan ajatustakin siivoamisesta, ja vasta myöhemmällä iällä alkaa itsestään nähdä siisteyden pointin ja siirtää kirousta eteenpäin omille lapsilleen?

        Tytön äiti siis kenties yritti katkaista kierteen ja päätti ettei ainakaan oama lastaan kiusaa siten kun häntä on siivoamisen kanssa nakutuksella kiusattu. Fiksua sinänsä, mutta siinä helposti mennään toiseen ääripäähän, niin ettei lapsi tosiaan edes Opi siivoamaan tarvittaessa, vaan tottuu siihen että joku muu tekee jos tarpeeksi kauan odottaa.

        Auts.

        ***


    • hulabulla

      tähän voisi lisätä vielä sen, että roskatkaan eivät oikein mene yleensä roskiin vaan lojuvat pöydillä ja sohvalla ja minä noukin ne roskiin kun alkaa sapettaa. Tuntuu lapselliselta muutenkin hokea aikuiselle ihmiselle, että vieppä karkkipaperit roskiin sohvilta. Vielä olisi paljon lisättävää mutta kyllä te jo pointin ymmärsitte :D

      • ja tiskaa

        No, mutta sulla on nätti tytöystävä ja sehän on tärkeää.


      • hulabulla
        ja tiskaa kirjoitti:

        No, mutta sulla on nätti tytöystävä ja sehän on tärkeää.

        sehän se tärkeintä on että ulkokuori kiiltää :D


      • Jussi62kla

        Tiedän tunteen..mulla samanlainen avokki ja hänen aikuinen tyttärensä..kyllä hermot on kovilla ja mikään ei auta.


    • oppeliini

      1) Aivan rauhallisesti, samalla suoraan silmiin katsomalla (siis EI ohimennen tai hänen selälleen) mainitset että kaikki tavarat jotka eivät ole oikeilla paikoillaan menevät suoraan roskapussiin ja roskiin. "Valitse mitä haluat säilyttää".
      Tee se joka ikinen päivä.
      Muista ettet luovu tuosta kaavasta. Viimeistään siinä vaiheessa kun hänen kaikki tavaransa ovat menneet, ei ole enää ongelmaakaan.

      2)Halutessasi voi joustaa sen verran että kerrot pitäväsi tavaroita roskapussissa pari päivää "hautessasi voit katsoa jos siellä on jotain mitä tarvitset ennenkuin ne viedään pois"

      3) Palkkaatte siivoojan jsta kumpikin maksaa puolet.

      4) Heität sottapytyn rojuineen ulos kodistasi.

      5)Hankit itse oman asunnon ja sallit sottapytyn vierailevan siellä vain pikkiriikkisen käsilaukun kanssa, maksimi 2 tuntia kerrallaan.

      6)Tyydyt tilanteeseen, siivoat itse ja lakkaat valittamasta. Kuten olet huomannut - puhe on halpaa- ja nalkuttamisesta saat vain pääsärkyä.
      Nyt tarvitaan tekoja.

      • hulabulla

        kokeillut sellaista, että keräilen silloin tällöin keittiönpöydän päältä vaate/kosmetiikkavuoren muovipussiin, vien sen hänen vaatelipaston päälle ja sanon että ota sieltä ja lajittele sinne lipastoon omat tavarat ku kerkiät. Pussiin ei edes kajota ennekuin jokin on hukassa ja silloin on taas hirveät huudot, että "aina sä hukkaat mun tavarat" :D


      • oppeliini
        hulabulla kirjoitti:

        kokeillut sellaista, että keräilen silloin tällöin keittiönpöydän päältä vaate/kosmetiikkavuoren muovipussiin, vien sen hänen vaatelipaston päälle ja sanon että ota sieltä ja lajittele sinne lipastoon omat tavarat ku kerkiät. Pussiin ei edes kajota ennekuin jokin on hukassa ja silloin on taas hirveät huudot, että "aina sä hukkaat mun tavarat" :D

        "keräilen silloin tällöin keittiönpöydän päältä vaate/kosmetiikkavuoren muovipussiin, vien sen hänen vaatelipaston päälle ja sanon että ota sieltä ja lajittele sinne lipastoon omat tavarat ku kerkiät"

        No oliko tuosta mitään hyötyä? Ei.
        Mutta jos toimit aivan vähän älykkäämmin ja viet itse rojunsa roskapussissa oven viereen luopauklsella (jonka pidät) heittää ne pois, ongelmat häviävät itsestään sitä mukaa kun roina vähenee.

        Kuten sanottu - puhe on halpaa. Voit jäkättää kunnes muutut siniseksi, sottaaja siitä viis veisaa. Todennäköisimmin vain hihittelee itsekseen kun tietää sinun hiukan tyhmänä siivoavan hänen jäljiltään kuitenkin.


    • siistiiii

      asunut omillaan koskaan? Jos ei ole asunut omillaan, niin ei välttämättä osaakaan ottaa vastuuta omasta kämpästä. Mielestäni hän vaikuttaa hieman uusavuttomalta, ehkä äiti on passannut liiaksi kotona?
      Kuinkahan kämpän kävisi, jos itse lähtisit pienelle reissulle ja kämppä jäisi hänen hoidettavaksi? Ehkä hän hoksaisi sitten, että täytyy nähdä vaivaa siistin ja viihtyisän kämpän eteen.
      Toivottavasti tyttöystäväsi ryhdistäytyy! (toivottavasti myös minunkin mieheni :))

      • hulabulla

        kun ei ole aikaisemmin asunut omillaan. Mitä itse seurasin silloin kun hän asui vanhempiensa luona en kyllä huomannut, että häntä olisi mitenkään epätavallisen paljon passailtu. Mutta paljon siistempi hän oli esimerkiksi talon yhteisessä keittiössä ja olohuoneessa mutta hänen oma huoneensa oli kyllä aina melko sekaisin.


    • Elka

      Tässä on nyt tämmönen idea, jonka uskosin saavan naisesi ajattelemaan (mikäli hän jonkinlaista älyä omaa), eikä vain olla passattavana:

      Tartut naistasi olkapäistä, katsot silmiin ja ravistelet (sillai lempeästi, mutta päättäväisesti) ja sanot/korotat ääntä: "NAINEN, MIKÄ SINUA VAIVAA??? PÄÄSTÄ HÄNESTÄ, PIRU! PÄÄSTÄ NYT!"

      Sitten irrotat (voit pistää kädet vaikka lanteille tehostamaan sanomaasi) ja sanot rauhallisesti, päättäväisesti ja kuitenkin lempeästi, että "Aikuisen naisen tulisi myös osallistua kotitöihin ja mielestäni sinun on aika ryhdistäytyä ja opetella hoitamaan kotia yhdessä minun kanssa!". :)

      Ja sitten voitte sopia kotitöistä: "Jospa nyt sovitaan kotitöistä ja niistä myös pidetään kiinni". MUISTA OLLA PÄÄTTÄVÄINEN. Sinä et ole hänen isänsä tai äitinsä! Olette aikuisia ihmisiä ja kahden aikuisen ihmisen välisessä suhteessa tulisi olla tasapaino ja yhteiset pelisäännöt. Aikuisen ihmisen velvollisuuksiin kuuluu pitää koti siistinä! Tämä on elämän tosiasioita.

      • hulabulla

        sovittu että torstai on siivouspäivä, jolloin toinen imuroi ja toinen luutuaa. saa nähä miten alkaa toimimaan.


    • Kakspiippunen jutttu

      Uskon uusavuttomuuden olevan kyseessä. Olen itse kokenut saman itseni kanssa:D muutin kotoa, kämppäni oli kauhee läävä!! Tiskasin ku oli pakko= ei puhtaita astioita jne.

      Nyt olen asunut muutaman vuoden yksin ja se on opettanut! Eli sanoisin,

      1. lopeta siivoaminen. Sano hänelle, että sinun vuorosi. Kato kuin kauan hän kestää olla kaatopaikalla. (Älä luovuta vaikka vaikuttaisi epätoivoiselta tilanteelta!)

      2. ehdota muuttamista erilleen. Kerro, että ehkä tytön pitäisi ottaa omaa aikaa ja alkaa elämään kuin AIKUISET NAISET eikä kuin pikkutytöt.

      Muuta en keksi. Koska kokemuksesta voin sanoa, että tässäkin asiassa opetus tulee kantapään kautta! Ei pahalla, mut uskon sinun olevan nyt hänen "äiti", koska paasaat, kuljet perässä siivoomassa, paasaat, kuljet perässä ja kierre on valmis.

      Suoraan sanottuna kun aloin lukea teksitäs, aattelin et oot poikaystäväni mut me emme asu yhdessä ;)

      • tarkoitin et

        Kantapään kautta... Että ei tuohon ongelmaan todellakaan auta puhuminen! Siis turha yrittää keskustella asiasta ja tehä kompromisseja(sinä tiskaat, minä pyykkään jne.) koska hän on varmana käynyt kotonaan samaa keskustelua äitinsä kanssa ja mikä on lopputulos? Se minkä sinä näet. Eli lopputulos on pahasti miinuksen puolella.

        Ainoastaan KÄYTÄNNÖN KOKEMUS saa hänet ymmärtämään et mitä tarkoittaa itsenäistyminen äidin helmoista.


      • hulabulla

        tätä läävässä asumisjuttua. Pari kuukautta sitten kämppä meni viikonlopun jäljiltä ihan älyttömään kuntoon eikä oikein jaksettu kumpikaan siivota. Jossain vaiheessa mieleni teki alkaa siivoamaan kämppä mutta silloin päätin kokeilla, että kuinka paljon pahempaan kuntoon kämppä pitää mennä, että jotain tapahtuu. Muutamien päivien päästä kun kämppä oli täynnä ulos lähteviä roskapusseja, pitsalaatikoita, suunilleen kaikki astiat pöydillä ja lattiat täynnä kaikkea mahdollista silloin alkoi kuulua vaimeaa mutinaa, että täällä on niin sekasta. Eikä silloinkaan tehnyt hän aloitetta vaan minä aloin kerätä roskia pusseihin :D


      • ettet saanut tyttöä
        hulabulla kirjoitti:

        tätä läävässä asumisjuttua. Pari kuukautta sitten kämppä meni viikonlopun jäljiltä ihan älyttömään kuntoon eikä oikein jaksettu kumpikaan siivota. Jossain vaiheessa mieleni teki alkaa siivoamaan kämppä mutta silloin päätin kokeilla, että kuinka paljon pahempaan kuntoon kämppä pitää mennä, että jotain tapahtuu. Muutamien päivien päästä kun kämppä oli täynnä ulos lähteviä roskapusseja, pitsalaatikoita, suunilleen kaikki astiat pöydillä ja lattiat täynnä kaikkea mahdollista silloin alkoi kuulua vaimeaa mutinaa, että täällä on niin sekasta. Eikä silloinkaan tehnyt hän aloitetta vaan minä aloin kerätä roskia pusseihin :D

        luutun varteen. Jos sottapytty alkaa valittaa sekamelskasta, niin jotain olisi alkanut taatusti tapahtumaan kunhan malttaa sisäisen äiti-reaktionsa kaikin voimin ja toteaa mutinaan "Ai? Ei tämä minua häiritse". Siitä ei ole pitkä matka kunnes räjähtää ja jätekasat saavat kyytiä. Voi olla että saat sinäkin, mutta silloin halaat, suukotat ja sanot oikein lämpimästi "mäkin rakastan sua enemmän kuin koskaan". Sitten teette ruokaa yhdessä, syötte yhdessä, tiskaatte yhdessä. Syökää vielä samalta lautaselta niin tiskiä tulee vähemmän. Eiköhän se asenne muutu edes hitusen.


    • tyttösi on teinipissis

      jolle äiti ja isukki on kantanu kaiken valmiina eteen, tehny kaiken tytön sijasta, eikä tytön oo tarvinnu ku kälättää viikkorahasta, mikä onkin sitten todennäkösemmin menny meikkeihin ja vaatteisiin. Niin, ja "sidukkaan".

      Ota itelles siis aikuisempaa muistuttava emäntä.

      Kyllä meillä minä siivoan, tiskaan, pyykkään, teen ruokaa ja kaikkea muutakin kotiaskaretta, eikä se syletä yhtään =)

      Isäntäkin tarttuu joskus imuriin, tiskaa päivittäin ja pyykkää vähintään omia työvaatteitaan...

      Minä 23v isäntä 26v.

      Ja silti huolehdin ulkonäöstänikin...

      Meitä on moneen junaan.

      Sinun tytössäsi ei sitten ehkä ole sitä emännän ainesta.

      Mutta sulle nostan hattua, olet Tosi Mies..! =)

      • hulabulla

        ole mikään teinipissis :D mutta uusavuton todellakin ja on sen itsekin myöntänyt.


      • hulabulla

        nuori tyär, joka ei ole tottunut elämään omillaan. ehkä se iän myötä alkaa siivous ja ruuanlaitto kiinnostaa enemmän. Alkaspa vaan jo kiinnostaa pikkuhiljaa, että vois tuntea itsenikin vähän enemmän mieheksi :D Tällä hetkellä minä taidan olla tämän talon nainen sekä mies...kuitenkin ehkä enemmän nainen :D


      • voivoivoi
        hulabulla kirjoitti:

        nuori tyär, joka ei ole tottunut elämään omillaan. ehkä se iän myötä alkaa siivous ja ruuanlaitto kiinnostaa enemmän. Alkaspa vaan jo kiinnostaa pikkuhiljaa, että vois tuntea itsenikin vähän enemmän mieheksi :D Tällä hetkellä minä taidan olla tämän talon nainen sekä mies...kuitenkin ehkä enemmän nainen :D

        on yksinkertaisesti laiska ja saamaton. Hän jättää ikävät työt suosiolla sinulle kun ei itse viitsi tehdä. Veikkaan että jos teillä olisi lapsia niin alkuhuuman jälkeen huomaisit hoitavasi nekin yksin. Katselepa tarkkaan ennen kuin sitoudut itsekeskeiseen passattavaan naiseen.


    • sottapytty itsekkin

      Ensin pitää sanoa että sinä kuulost tosi kivalta mieheltä. Sääli, että se sun tyttös ei sitä ehkä ole ihan kokonaan vielä tajunnut, ja miten voisikaan kun on niin kovin nuori vielä, iältään ja ihan selvästi myös henkisesti.

      Minä itse elän siinä mielessä onnellisessa parisuhteessa, että meidän siivoukset ja sotkemiset menee aika hyvin yhteen. Meillä on tosi siistiä vain silloin kun olen kutsunut vieraita, ja teen sitä aika usein.

      Meillä asuu myös poikaystäväni teini-ikäinen pikkuveli ja häntä minä passsaan. Laitan ruuat ja pesen pyykit. Samalla olen vähitellen yrittänyt opettaa häntä tekemään asioita myös itse.

      Siivoaminen ei ole hänestä hauskaa, mutta ruuanlaitto kiinnostaa.

      Jospa sinäkin opettaisit oikein kädestä pitäen tyttökaveriasi laittamaan ruokaa, kutsutte kavereita, siivoatte sitä varten ja sitten laitattte ruokaa yhdessä, niin, että tyttiskin saa sanoa, että hän on tehnyt jotain. Vaikka edes dippikastikkeen.

      Jos ei ole kotona opetettu, niin ei voi osata. Myöhäistä ei ole kuitenkaan oppia.

      Meillä kävi siivooja kun olin lapsi. Opin pitämään kodin siistinä vasta kun olin päälle 25, toivoa varmasti on myös teillä.

      • alistava äiti minulla

        Minulla oli äiti, joka halusi pitää minut ikuisesti lapsena. En saanut tehdä mitään kotitaloustöitä, aina haukuttiin. Tein mitä tahansa, äitini marisi ja haukkui.
        Lamppuja en saanut vaihtaa, koska olen niin tyhmä etten siinäkään voi onnistua.

        Jatkuva kiusanteko, vähättely ja kotitaloustöiden suoranainen kieltäminen aikaansaivat tilanteen etten tosiaankaan parikymppisenä osannut mitään.

        Äitini halusi minun olevan hänestä riippuvainen, jotta hän voi sitten marttyyrimäisesti kiukutella ja haukkua minua siitä että hän tekee kaikki taloustyöt. (kun en saanut tehdä mitään, sotkin kuulemma aina kaiken).
        Alistava äitini aikaansai tilanteen että muutin pois kotoa nuorena ja silloisen poikaystäväni kanssa harjoittelimme sitten yhdessä kodinhoitoa. Se oli kivaa aikaa.


    • tätä

      Kaikki laittialla lojuvat tavarat jätesäkkiin ja säkki roskiin. Oppiipahan jättämään tavaroitaan hujanhajan. Lasten kohdalla tämä ainakin toimii, miksei sitten tässä tapauksessa 20 v. lapsenkin.

      • Äiti, tyttöni 19 v

        Asuinkumppanisi kuulostaa aivan tytöltäni. Kun useampi näyttää tällä palstalla syyllistävän äidit huonosta kasvatuksesta siivouksen suhteen, kertokaapa, millä ihmekonstilla saa aikuisen kotona asuvan siivoamaan? Onko ainoa asia omaan asuntoon siirtyminen?

        Tyttöni on päässyt lukiosta, asuu kotona ja käy työssä. Viimeksi hän on kai siivonnut huoneensa lakkiaisiinsa eli yli neljä kuukautta sitten, silloinkin kiristämisellä. Lattialla lojuvat vaatteet, niin likaiset kuin puhtaatkin. Likaiset alusvaatteet hän on vienyt pyykkikoriin. Muut vaatteet hän kerää sitten pyykkiin, kun tarvitsee puhtaita. Saattaa itsekin pestä. Lattialla on myös kaikennäköistä roskaa; karkkipapereita, tyhjiä limsapulloja ja kaikenlaisia tyhjiä pakkauksia. Pari päivää sitten laskin, että shoppailujen jäljeltä lojuu tyhjiä muovikasseja 12 kpl. Lattialta ei enää löydy juuri tilaa kävellä. Poikaystävää ei ole ollut pitkään aikaan. Odotammekin, että hän löytäisi poikaystävän, jo senkin takia, että viimeksi kun poikaystävä tuli meille käymään, siivosi tyttö huoneensa. Suhteen jatkuessa sotkuisuus lisääntyi, muttei koskaan nykyiselle tasolle. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla saada häntä siivoamaan, minusta oman huoneen siivoaminen kuuluu hänelle, enempää en ole pyytänytkään. Hän vetoaa aina, ettei ehdi ja siihen, että kyllä hänen ystävilläänkin on yhtä sotkuista! Aikaa kuitenkin riittää telkkarin katsomiseen ja ystävien tapaamisiin. Yhdellä ystävällä (samanikäinen tyttö), on kuulemma likaiset alushousutkin pitkin lattiaa aina.

        Murrosikäisenä maksoin viikkorahan vain sovittujen kotitöiden (oman huoneen siivous yleensä) jälkeen, ja yleensä se auttoi. Jos rahaa oli tullut muualta, ei hän viitsinyt siivota.

        Itse haluaisin, että meillä olisi siistiä ja siivoan talomme, uusi mieheni auttaa jonkun verran. Tytön isän kanssa olemme eronneet kymmenisen vuotta sitten. Voisin kuvitella, että hän ei asuntoaan juuri siivoile, asuu nykyään yksin.


      • blondichka

        Ala periä häneltä vuokraa mikäli hän ei osallistu kotitöihin, siis ei pelkästään oman huoneen vaan myös yhteisten tilojen siivoukseen. Voit pistää vuokrarahat säästötilille ja antaa ne yllätyslahjaksi kun hän alkaa opiskella. Hän on kuitenkin aikuinen töissä käyvä ihminen joka voi muuttaa omilleen jos ei sinun talon säännöt kelpaa.


      • kuriintuollainen

        Jos joku tuon ikäinen asuu kotona ja käy vielä töissä on kohtuullista, että hän osllistuu asumisesta aiheutuviin kustannuksiin ja kodin askareisiin. Eli tiukasti vaan pieni maksu asumisesta ja suurempi maksu, jos sinä siivoat eli siivouspalveluista. Varmasti tehoaa.


      • PorsaitaOvat
        Äiti, tyttöni 19 v kirjoitti:

        Asuinkumppanisi kuulostaa aivan tytöltäni. Kun useampi näyttää tällä palstalla syyllistävän äidit huonosta kasvatuksesta siivouksen suhteen, kertokaapa, millä ihmekonstilla saa aikuisen kotona asuvan siivoamaan? Onko ainoa asia omaan asuntoon siirtyminen?

        Tyttöni on päässyt lukiosta, asuu kotona ja käy työssä. Viimeksi hän on kai siivonnut huoneensa lakkiaisiinsa eli yli neljä kuukautta sitten, silloinkin kiristämisellä. Lattialla lojuvat vaatteet, niin likaiset kuin puhtaatkin. Likaiset alusvaatteet hän on vienyt pyykkikoriin. Muut vaatteet hän kerää sitten pyykkiin, kun tarvitsee puhtaita. Saattaa itsekin pestä. Lattialla on myös kaikennäköistä roskaa; karkkipapereita, tyhjiä limsapulloja ja kaikenlaisia tyhjiä pakkauksia. Pari päivää sitten laskin, että shoppailujen jäljeltä lojuu tyhjiä muovikasseja 12 kpl. Lattialta ei enää löydy juuri tilaa kävellä. Poikaystävää ei ole ollut pitkään aikaan. Odotammekin, että hän löytäisi poikaystävän, jo senkin takia, että viimeksi kun poikaystävä tuli meille käymään, siivosi tyttö huoneensa. Suhteen jatkuessa sotkuisuus lisääntyi, muttei koskaan nykyiselle tasolle. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla saada häntä siivoamaan, minusta oman huoneen siivoaminen kuuluu hänelle, enempää en ole pyytänytkään. Hän vetoaa aina, ettei ehdi ja siihen, että kyllä hänen ystävilläänkin on yhtä sotkuista! Aikaa kuitenkin riittää telkkarin katsomiseen ja ystävien tapaamisiin. Yhdellä ystävällä (samanikäinen tyttö), on kuulemma likaiset alushousutkin pitkin lattiaa aina.

        Murrosikäisenä maksoin viikkorahan vain sovittujen kotitöiden (oman huoneen siivous yleensä) jälkeen, ja yleensä se auttoi. Jos rahaa oli tullut muualta, ei hän viitsinyt siivota.

        Itse haluaisin, että meillä olisi siistiä ja siivoan talomme, uusi mieheni auttaa jonkun verran. Tytön isän kanssa olemme eronneet kymmenisen vuotta sitten. Voisin kuvitella, että hän ei asuntoaan juuri siivoile, asuu nykyään yksin.

        Joo ei ole helppoa saada teiniä tai nuorta aikuista siivoamaan! Olen itse äitipuoli. Miehen tytär asui luonamme kuusi vuotta, ikävuodet 13-19 vuodet. Tyttö oli juuri kuin sinunkin tytär. Tytön huone aina kaaoksessa. Lattialla säilytettiin vaatteet, tyhjät ruokakipot, roskat ja kaikenlaista muuta. Siisteydestä puhuttiin lukuisia kertoja, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Omaa huonetta ei siivonnut montaa kertaa vuodessa ja silloinkin huolimattomasti. Kun tytär muutti pois, huokaisin helpotuksesta. Hän asuu poikaystävänsä kanssa omakotitalossa. Kun olemme siellä käyneet, niin ihme kyllä siellä on kohtalaisen siistiä ulospäin.. ja jos tarkemmin katsoo, niin pölyä on siellä ja täällä nurkissa.

        Miehen nuorempi tytär on meillä joka toinen viikonloppu. Hän on aivan samanlainen kuin siskonsakin. Huone on kuin sikolätti. Annan sen olla sellainen kuin se on. Kauhealta näyttää, mutta onneksi kaaos on lähes pelkästään hänen huoneessaan. Hän ei jätä tavaroitaan muihin huoneisiin. En jaksa vääntää asiasta.. eipähän mene montaa vuotta, kun hänkin asuu omillaan.


    • Ehdotelma

      Onhan tuollainen parikymppinen vielä aika kakara ja jos ei kotona ole opetettu siivoamaan, tai äiti on vaan ollut kotiorjana, niin on aika luonnollista että lähesteinimorsian luulee, että joku hoitaa sotkut pois.

      Avaajan kannattaa etsiä omanikäinen nainen, joka on jo jonkin aikaa hoitanut omaa huushollia. :D

    • riesan-sait

      Potki se pihalle välittömäästi tai lähde itse jos muuta mahdollisuutta ei ole. Kokemuksesta voin sanoa että synnynnäinen vetelys sottapytty ei siitä miksikään muutu, se on varmaa. Koko loppu elämäsi sen kanssa on yhtä tuskaa ja vitutusta. Hae äkkiä fiksumpi ja siistimpi kumppani ja jätä sikailija kaltaisilleen siko lätissä eläjille.

      PS Luultavasti sen äiti ollu samanlainen. Yhteen mennessä kun katsoo millainen anoppi niin tytär lähes poikkeuksetta samanlainen.

      • 1ja5

        Valitettavasti ei aina päde, että äiti on ollut samanlainen, kuin tytär on. Tiedän nimittäin parikin äitiä, jotka ovat erittäin siistejä ja järjestelmällisiä, mutta tyttäret aivan patalaiskoja ja saamattomia.


    • kotimaistaa

      Eihän siinä auta muu, kuin ruveta itse siivoamaan. Naisen voi sitten laittaa vaikka putsaamaan autoa. Tietysti voi kysyä, miksi hän ei innostu kotitöistä.

    • siivousalallakylläkin

      Itse aikoinaan seurestelin alle 30v naisen kanssa (8kk.) ja asuimme ns. erikseen ja hänen kämpässään postit, pyykit yms tavarat oli pitkin lattioita ja sai katsoa mihin astui ja istumapaikka piti raivata ja oliko ne lakanatkaan milloin vaihdettu mutta kun kävin hänen vanhemillaan niin en ihmetellyt mistä oli oppinut...

      Suhteemme ei kyllä tähän kaatunut mutta kun oli tyypillinen blondi (kaunis oli kylläkin...) meillä ei vain ollut yhteisiä jutun aiheita loppuaikana kun siellä "vintissä" ei ollut mitään....

    • huh_huh

      Näin viiskymppisen naisen silmin, löytyy näitä karanneita ja eronneita miehiä, joilla ei ole mitään käsitystä siisteydestä. Koti siivoton, peti petaamatta, lakanat likaisia (luuleeko ne todella, että aikuinen nainen niihin menee pyörimään?!), pyykit lojuu pitkin lattioita, tiskis tiskaamatta, vaikka olis tiskikone, jääkaappi siivoton, homehtuneita ruokia pitkin pöytiä, kaljapulloja ja purkkeja pitkin huoneistoa. Jos tupakoi ulkona, esim. parvekkeella, natsat on ehkä saatu purkkiin, mutta niitä purkkeja ja tupakka-askeja on pitkin parveketta. Lista on loputon.

    • kllkkllklk

      Olet varmaan joskus kuullut sellaisen kliseen, että ketään ei voi muuttaa. Se pätee tähänkin asiaan eli et voi pakottaa ketään omaan siisteystasoosi. Ihan turha nalkuttaa, jos kerran olette jo asiasta keskustelleet eikä tyttö yhtään kuuntele sun näkemyksiäsi eikä ole suostunut kompromissiin. Joko mietit voitko elää sotkussa tai sitten siivoat itse. Kolmas vaihtoehto on asua eri asunnoissa.

      Voihan olla, että tyttö vielä tuosta aikuistuu, mutta voi olla etteivät tavat yhtään muutu, jolloin saat siivota jatkossakin. Nalkuttaminen on joka tapauksessa ihan turhaa. Vakavan keskustelun teho voi olla parempi, mutta valmistauduttava sitten siihen, että nainen toteaa ettette sovi yhteen, koska teillä on eri siisteyskäsitys.

      Vaikka asia on pieni, niin kyllä sillä on vaikutusta tulevaisuuteen, kun joku asia joka päivä tökkii.

    • 0305

      Vastaus: Et mitenkään!!

      Jos olet onnistunut löytämään itsellesi sottapytyn niin sellaisena hän säilyy koko loppuelämänsä. Toisaalta, poikkeuksetta vanhemmiten tauti vain pahenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe