TAKAN SYTYTYS

ammattilainen olen

terve kaikille!

NYT ON MARKKINOILLE TULLUT UUSI TAPA sytyttää takka:puiden yläpuolelta ,tuli leviää ja ei tuu hiukkaspäästöjä.

JA VITUT SANON MINÄ!!!!!!!!!!!!!!!

olen muutaman kerran sitä kokeillu ja kyllä paras tapa on edelleenkin jotta paperia/sytykettä puiden alle ja tulitikku perään.
-päästöistä en tiedä mutta takka palaa iloisesti jo 2minuutin päästä,eikä puolen tunnin päästä vrt.ylhäältä sytytys.

moniko ihan oikeesti sytyttää ´puut "oikeaoppisesti"yläpuolelta?

40

8144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve!

      Aluksi epäilin tätä systeemiä mutta muutaman harjoittelukerran onnistuin päältä sytyttämään ja pari vuotta olen varaavat takat näin sytyttänyt.

      Puiden on tietenkin oltava oikeesti kuivia ja sytykkeeksi laitan pientä puutikkua päälimmästen klapien väliin, paperi palaa liian nopeasti tai sitä pitää laittaa sitten joka halon väliin ja sitten on helposti kaikki paikat tuhkaa täys.

      Rupesin tähän tapaan uskomaan kun opin puun palamisen tavan: puu kuumenee ja siitä irtoaa kaasut, jotka sitten syttyy/leimahtaa kun lämpötila on tarpeeksi korkea.

      Kun päältä sytyttää niin kaikki kaasut, jotka puusta irtoaa myös palaa. Eli päästöjen pitäs olla pienempiä ja halosta saadaan irti enemmän lämpötehoa, eli vähemmän kannat klapia sisään.

      Minä olen alkanut uskoa tähän tapaan.

      Tässä yksi linkki:

      http://www.environment.fi/download.asp?contentid=22744&lan=fi

      Siellä on YTV:n, Ympäristöministeriön ja Hengitysliiton esite Savumerkit - opas puun pienpolttoon.

      • viitsi tuhertaa

        tikkuja asettelemalla, kun tulen voi sytyttää nopeammin ja helpommin muutenkin.
        Puut pystyyn uuniin ja tuhkaluukkuun arinan alle mytytty aamulehti ja tulitikku perään, se on siinä. Tuhansien sytytyskertojen kokemuksella parhaaksi todettu tapa, kun uunissa poltetaan sekapuuta ja laudanklapia, jolloin ei ole tuohia sytykkeeksi.

        Tuhkaluukun ilma-aukoilla säädetään palamisen nopeutta, uuninluukkujen kautta annetaan riittävästi ilmaa, jotta kaikki kaasut palavat, puu ei varsinaisesti pala, vaan kaasuuntuu ja nämä kaasut on saatava kaikki palamaan riittävän ilman avulla. Kaasuuntuminen on helppo havaita, kun liekki palaa irrallaan puusta.


      • grrgrggrggggrrr

        Savuttaa aivan saatanasti, vaikka puut oiskin KUIVIA.


    • päältä..

      Viimeiset 15 vuotta olen takkapuut päältä sytyttänyt. Yhtä nopeasti se syttyyy näinkin, mutta onko sillä sitten hiukkaspäästöjen kanssa todellisuudessa tekemistä, sitä en tiedä.
      Puut ladotaan takkaan tietysti vaaka-asentoon, pystyssä olevien puiden päältä sytyttäminen taitaisikin olla oma taiteen lajinsa:)

      Aivan samoin päältä sytytettäessä laitetaan sytykkeet puiden alle, mutta ne sytytettävät puut ovat siinä päällimmäisenä.

      • latomisella

        pystyyn on monia etuja, liekit ohjautuvat ylös päin, vaakatasossa poltettaessa liekit suuntautuvat ikävästi takan lasiluukkuja päin, lisäksi pystyladonnassa voi käyttää pitempiä puita ja saada enemmän puuta uuniin.


      • kotitarvekäristäjä
        latomisella kirjoitti:

        pystyyn on monia etuja, liekit ohjautuvat ylös päin, vaakatasossa poltettaessa liekit suuntautuvat ikävästi takan lasiluukkuja päin, lisäksi pystyladonnassa voi käyttää pitempiä puita ja saada enemmän puuta uuniin.

        Ei puita kannata tunkea pesään liikaa. Ilmansyöttö ei riitä suurelle puumäärälle ja puiden yläpuolelle pitää jättää tilaa liekille. Muuten menee puut savuna pihalle. Normaalipesään mahtuu vaakaan sen verran puita kuin on tarpeenkin. Jos pesä on pieni niin silloin on laitettava pystyyn jos ei halua pikkupuita polttaa.


      • säädetään sopivaksi
        kotitarvekäristäjä kirjoitti:

        Ei puita kannata tunkea pesään liikaa. Ilmansyöttö ei riitä suurelle puumäärälle ja puiden yläpuolelle pitää jättää tilaa liekille. Muuten menee puut savuna pihalle. Normaalipesään mahtuu vaakaan sen verran puita kuin on tarpeenkin. Jos pesä on pieni niin silloin on laitettava pystyyn jos ei halua pikkupuita polttaa.

        ja taatusti ilma riittää, kun rajoitetaan palamisnopeutta säätämällä alhaalta tulevaa ilmaa ja annetaan luukkujen kautta ilmaa liekkien yläosaan.

        Näpertelyä tuntuu olevan monien lämmitys, mutta kun 3000 kg uunilla lämmittää koko talon ei sellaiseen viitsi enään alkaa.

        Polttotapa riippuu paljolti uunin tyypistä, leivinuuissa voi esim. polttaa vaakatasossa erimittaisia, pitkiäkin puita, mutta ei varaavassa lasiluukullisessa takassa.

        Erilaisia harhaoppeja putkahtaa aina välillä joidenkin teoreetikkojen taholta, jotka eivät tiedä mitään käytännöstä, sitten niitä toistelevat ainoina oikena jotkin harrastelijat.

        Jos joku haluaa sommitella valmiiksi ostettuja, tarkalleen tasamittaan sahattuja halkoja uuniinsa, rakennella tikuista sytykkeitä, niin siitä vaan. Joillekin se on itseistarkoitus, ei mahdollisimman tehokas ja vaivaton lämmön tuotto.


      • kotitarvekäristäjä
        säädetään sopivaksi kirjoitti:

        ja taatusti ilma riittää, kun rajoitetaan palamisnopeutta säätämällä alhaalta tulevaa ilmaa ja annetaan luukkujen kautta ilmaa liekkien yläosaan.

        Näpertelyä tuntuu olevan monien lämmitys, mutta kun 3000 kg uunilla lämmittää koko talon ei sellaiseen viitsi enään alkaa.

        Polttotapa riippuu paljolti uunin tyypistä, leivinuuissa voi esim. polttaa vaakatasossa erimittaisia, pitkiäkin puita, mutta ei varaavassa lasiluukullisessa takassa.

        Erilaisia harhaoppeja putkahtaa aina välillä joidenkin teoreetikkojen taholta, jotka eivät tiedä mitään käytännöstä, sitten niitä toistelevat ainoina oikena jotkin harrastelijat.

        Jos joku haluaa sommitella valmiiksi ostettuja, tarkalleen tasamittaan sahattuja halkoja uuniinsa, rakennella tikuista sytykkeitä, niin siitä vaan. Joillekin se on itseistarkoitus, ei mahdollisimman tehokas ja vaivaton lämmön tuotto.

        3000kg jööti mullakin on tuossa olohuoneessa. Helppouden vuoksi minä tuota päältä sytytystä harrastan. On sekin ihan yhtä helppoa ja tehokasta kun muutaman kerran kokeilee. Eikä nuo puut minulla mitään höylättyä ole vaan sekalaista polttopuuta ja osin laudan ja lankun pätkiä. mitat 30-50cm

        Tavallaan homma on kuin tekisi halkopinon päälle nuotion. Isot puut alle ja nuotio päälle. Ei siinä mitään vaikeaa ole.

        Joko kävit katselemassa ulkona kuinka kauan savutus kestää sytytystavallasi ja kuinka savuttaa polton aikana? Sillä tempulla näkee suunnilleen oikean ilmamäärän. Kun toistat saman päältä sytytyksellä niin huomaat ettei vetoa tarvitse niin paljon säädellä kun palo on tasaisempaa.


      • Teofilus
        säädetään sopivaksi kirjoitti:

        ja taatusti ilma riittää, kun rajoitetaan palamisnopeutta säätämällä alhaalta tulevaa ilmaa ja annetaan luukkujen kautta ilmaa liekkien yläosaan.

        Näpertelyä tuntuu olevan monien lämmitys, mutta kun 3000 kg uunilla lämmittää koko talon ei sellaiseen viitsi enään alkaa.

        Polttotapa riippuu paljolti uunin tyypistä, leivinuuissa voi esim. polttaa vaakatasossa erimittaisia, pitkiäkin puita, mutta ei varaavassa lasiluukullisessa takassa.

        Erilaisia harhaoppeja putkahtaa aina välillä joidenkin teoreetikkojen taholta, jotka eivät tiedä mitään käytännöstä, sitten niitä toistelevat ainoina oikena jotkin harrastelijat.

        Jos joku haluaa sommitella valmiiksi ostettuja, tarkalleen tasamittaan sahattuja halkoja uuniinsa, rakennella tikuista sytykkeitä, niin siitä vaan. Joillekin se on itseistarkoitus, ei mahdollisimman tehokas ja vaivaton lämmön tuotto.

        "kun rajoitetaan palamisnopeutta säätämällä alhaalta tulevaa ilmaa ja annetaan luukkujen kautta ilmaa liekkien yläosaan"

        Miten kuristat sitä ilmaa jonka hapella saadaan palo aikaan ja samalla päästät viileä ilmaa, kun se yrittää nostaa lämpötilaa pesässä?


    • kotitarvekäristäjä

      Tuo on jo vanha asia. Olisi suotavaa että ihmiset pikkuhiljaa oppisivat sen.

      Jos puut on kuivia niin kyllä onnistuu. Harjoittelemalla sen oppii. Minä laitan alle vaakaan halkaisijaltaan n.10cm puita ja päälle vähän piempiä. Päällimmäisten puiden väleihin laitan tuohen paloja ja puusilppua mitä löytyy aina liiteristä. Sopivat puun koot ja päällimmäisten puiden ladonta on ehkä se mikä helpoiten menee pieleen.

      Tuli palaa ensimmäisestä minuutista alkaen savuttamatta ja kaikki palaa mikä kaasuuntuu. Toisinaan onnistuu sytytys niin nappiin että piipunpäästä on vaikea havaita onko takassa tuli vai ei. Kun alla on paksuja puita niin pesä palaa melko tasaisesti ylhäältä alas eikä vetoa tarvitse säätää niin paljon.

      Kokeile muutaman kerran niin huomaat niksit. Käy katsomassa ulkona mitä sieltä piipusta tulee.

      • sytykkeillä

        Sytykkeitten laittaminen on se taito. Puut lisätään jälkeen päin ja ne tehdään tarkoituksen mukaan. Voitte itse keksiä käytännön asiantuntijoina syyn tähän menettelyyn. Älkää tulko selittämään kuivasta puusta ellette ole sitä itse kuivattaneet ja mitanneet kosteutta.


      • Omat kuivat puut

        Mä täytän takan tiiviisti isohkoilla klapeilla. leivinuuni osaan teen tulen pienillä tikuilla ja kepeillä. kun ovat hiillos vaiheessa vedän ne alas takkaosan puiden päälle. Leivinuuniosa toimii palotilana ja kaasuuntuva puuaines palaa puhtaasti (ei nokea. Lasi luukusta voi hyvin seurata palotapahtumaa. Jos lasi tummuu tai nokeutuu niin veto liian pieni ja jos liekit holahtaa suoraan kiertoon niin liian kova veto. Optimi on että liekki hieman pyörähtää.


    • Päältä paras panne..

      Kyllä ne päältä syttyy, mutta unohtakaa jo ne sanomalehdet. Tuohta, kananmunakennoa tai sytytyspala, niillä se lähtee. Sanomalehdet kuuluu keräykseen.
      Pari pientä puuta sytykkeiden päälle niin varmasti syttyy eikä savuta/nokea.
      P.s. Kosteat puut syttyy huonosti.

      • Minä käytän kuivaa puuta ja piippuun tulee vetoa riittävästi. En yleensä jaksa leikkiä sytykkeiden kanssa, vaan pari halkaisureunaa sovittelen vierekkäin ja sytytän siitä tulitikulla. Puut pystyssä ja alhaalta sytytys. Isotkin puut syttyvät hyvin.

        Saunaan pitää viritellä joko tuohesta tai jostain muusta sytykettä. Vetää kiuas tiilipiippu paljon huonommin, työntää jopa savua sisään, jos ei ole tarpeeksi sytykettä.


    • tohotin esiin

      Minä laitan puut pesään ja isolla tohottimella tulta perään. Kun on 20 minuuttia tohottanu, puut on haihtuneet taivaan tuuliin ja takka on kuuma kun 35v tytön nänninpää pienen pyöräytyksen jälkeen.

      • Anonyymi

        Minä luontoystävänä kiipeän katolle ja sytytän piipusta käsin. Se on uusin trendi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä luontoystävänä kiipeän katolle ja sytytän piipusta käsin. Se on uusin trendi.

        Minä taas olen lopettanut puun polton ja vien lämmityslaskut sossuun. Se on hetken päästä aika monen muunkin trendi.


    • Onnistuu päältä

      35v ei ole enään tyttö, etkä sinä ole koskaan muuta pyöräyttänyt kuin kossupullon korkkia. Osta Kalle ja paketti talouspaperia!

    • Imp bensaa

      Heittäkää bensaa puden päälle. Kokeilkaa, kertokaa miten kävi?

      • Äimän käki

        Pientä rajaa, joku saattaa vielä tuotakin kokeilla....


      • et viitsisi

        Älä viitsi heittää typerää bensajuttua edes huumorilla. Viime kesänä murkkuikäiset lapsukaiset olivat tekemässä juuri ohjeidesi mukaan, kun saunan kiuas meinannut syttyyä millään. Ennätin hätiin viime hetkellä.


    • alvis_1

      heikki hyytiäinen on tutkinut puun palamista 40v.suomalaiset tulisijat ry.puupanoksen
      sytyttäminen puiden ollessa vaaka-asennossa päältä on ainut oikea menetelmä,kun halutaan paras mahd.hyöty puun energiasta tulisijaan.sytytys pienillä pilkkeillä päältä
      palo alkaa ja tulipesä lämpenee nopeammin,mikä vaikuttaa myös hyvään vetoon uunissa.pystysuuntaan ladotut puut palavat liian nopeasti,lämpöä tuottavat savukaasut menevät ns.harakoille.vaaka asennossa poltettu puu palaa ylhäältä alaspäin poltto on hallittua ja energia hyöty on maksimaalinen puusta.maalaisjärjellä-
      kin ajateltuna tässä on pointti.25v.tulisijamuurausta opetellut.

      • näin se on

        Olet harhaoppien vallassa.


    • tapansa kullaki

      Mun tapa on sellainen että eka lavon klapit vaakaan ja sen päälle lavon ohuita tikkuja ristikkäin kolme kerrosta, yleensä kolme tikkua kerros ja tikut sytytän alta ja hyvin toimii,Ja puut palaa huomattavan paljon kauemmin.

    • paras

      Sytytys neste, syttyy jokapuolelta ja kerralla.

      • 23+22

        Litkut maksavat, pahvia ja sanomalehtipaperia tulee automaattisesti. Lämpimässä tulisijassa kuivatut puut vakatasossa yksi kerros tulisijan pohjalla ja perällä, pahvia 30*30cm pala päälle ja ilmaislehden sivu, niin syttyy helposti. Syttymistä kannattaa vielä kiihdytääa parilla sivulla heti perään, niin pääse sanomalehtipaperista eroon. Tietenkin ivkoneen takkatoiminto päällä vedon varmistamiseksi.


    • ghtfthdtr

      Juu ja vieläkö antaa sen syttynesteen vielä jonku aikaa höyrystyä sielä takassa ja sitte sytyttää ni takka kiittää ja kumartaa sen jälkeen.

    • Häkäpönttö

      Niinhän se on nuotiossa, mutta valtaosa uuneista vetää takaa tulipesän alta ja ilma syötetään edestä päältä, jos ei halua savua sisään, niin persiistä tulet lähtee suoraan kanavaan. Siis sytytys riippuu virtaussuunnista.

    • Vanha Patu

      Kaikenlaisia fakiireita näyttää oleva näissä innokkaissa takan sytyttäjissä. Paperin paljous näkynee nokisessa katossa? Ja naapuri kitkuttelee toista tuntia päältä sytyttäessään ennen kuin puut alkavat tosissaan palaa. Sittenkin piipusta tulee mustaa tai tumman harmaata pahalta haisevaa savua vähintään puolen tunnin ajan. Lienee tosin vain 1/2 kiven yksi hormi käytössä. Itse ladon puut pystyyn (vanha kunnon tapa pienissä tulisijoissa, nuotiossakin) ja sytytän tuohella tai esim. munakennon palasilla. Ottaa varmasti palon puun "haihtumiskaasuista" ja palaa puhtaasti enemmän savuttamatta. Alussa tosin voi esiintyä näkyvää savua ilmanpaineesta riippuen.

    • Jude79

      En saanut takkaa syttymään. Vaikka kuinka yritin. Täytyy kokeilla jospa joskus onnistusin. Mutta sen tiedän, että puukiuasta ei tarvitse sytyttää kuin kerran.

      • Koititko

        Tulipesästä?


    • 7+11

      Ja paskat! Kyllä 35v kokemuksella puut sytytetään aina alhaalta päin.

      Kaikkea paskaa sitä kerrotaan/neuvotaan. Käytin muuten saunanpesään 11vuotiaana
      poitsuna jopa bensaa sytyttämiseen! Saunan piti olla lämmin, kun isäni tuli töistä(iltavuorosta klo 22), silloin joskus v1981.

      Kyllä tuo bensa oli kova sana aikoinaan! Tosin osasin jo 11veenä varoa,ettei kulmakarvat pala...Kyllä paukahti välillä,mutta luukku auki ja vähän kauemmas itse.

      Kyllä syttyi iloisesti.


      Noo nyt en enää moista käytä, vaan sytytyspaloja korkeintaan.

      .

      • 18+9

        Niin lähtihän siinä noetkin pois kiukaasta hormista...

        Kyllä nykynuoret ovat avuttomia vielä 30vuotiaanakin,en ymmärrä...No näitä uusavuttomia löytyy ihan liikaa.

        Taitaa kaikki olla tosi vaikeaa,paitsi fb päivitykset yms.....Osaavatko enää edes perunoita keittää?? Epäilen!

        Niin tämä oli lisäys 7 11 viestiini!


    • ihmisapina

      500 00 vuotisella kokemuksella en vuitussa tule täältä puusta alas, että silleen siellä teillä päin...

    • Täämöistätäällä

      Ikäni nujunnut puiden teon ja käytön kanssa. Lausuntoni on, että päältä sytyttäminen on hyvä tyyli.

      Käytännössä muuten en enää nykyään sytytä, ellei ole joku hirveä kiire saada tulta aikaan. Minun kokemuksesta päältä sytyttäminen vie kauemmin aikaa, koska pitää ladata tulipesä paremmin. Sytytysvaihe myös on hitaampi, mutta itse palovaiheessa sillä ei enää ole ajallista merkitystä.

      Sytytän saunan kiukaan nykyään aina niin, että ladon kiukaan täyteen tavaraa ja sytytän päältä. Ylimpänä siis vähän niin kuin erillinen "aku ankka nuotio".

      Annan palaa niin että pohjalla ihan pienet hiillokset joilta vielä sitten kylpemisen aikana käyttämäni puut lähtee. Minun ei siis tarvitse enää lisätä alkupanoksen jälkeen, kun teen täyden latauksen pesään ja sytytän päältä. Ennen poltin pienempiä eriä ja piti lisäillä välillä. Lisäksi kun katselen mitä piippu naapurien riemuksi työntää, niin huomattavasti vähemmän tulee kamaa piipusta päältä sytyttäen.

      Pikkuinen porinmatti toimii itsellä osin samalla tavalla. Huomasin, että niissä kannattaa polttaa ihan lyhyttä pilkettä, että saa ladottua vaakaan. Itelläni ihan siis 15 cm nappulaa ladottuna aku ankka tyyliin ja sytytys päältä. Yhdellä latingilla tosi lämmin ja jos lisään, niin liian kuuma kädelle koskea.

      Kannatan päältä sytyttämistä. Omistan kotona 2 takkaa, 2 saunan kiuasta ja vesipadan. Mökilläkin tulipesiä 3 kpl. Mökillä järviveden lämmitän 50L padassa pelleteillä, jotka kärytän itse tekemässäni korissa. Riittää nippa nappa että kesäinen järvivesi kiehahtaa. Enemmänkin näpertely ja tulen eri muotojen kanssa fiilistely tuossa harrastuksessa syynä. Kotona pihasaunan vesi kaivosta ja patakin vähän erilainen eikä sovellu oikein pellettiin, ei tahdo saada poriseen pelleteillä kertaiskulla ja nappulan lisääminen on jotenkin varsin tympeää. Pelletiti muuten tuntuu lisäävän padan nokeentumista että pitää kesälläkin ottaa irti ja puhistaa kertaalleen erikseen. Normaalisti teen sen vain kerta vuoteen talvisin.

    • Näin.se.tehdään

      Hiukkasista en tiedä, mutta sen tiedän 50 vuoden lämmityskokemuksella miten uunista saadaan kuuma.
      Jos siitä takasta tai pönttöuunista on tarkoitus saada lämmintä, eli uuni kuumaksi, niin unohtakaa tuollaiset pelkät päältä sytystys höpinät. Se on sitten eri juttu jos vaan on tarkoitus polttaa viihdetulta ha tuijottaa sitä tuntitolkulla. Minä ainakin sytytän näin. Uuniin ladotaan kuivat puut vaakatasoon niin että alimman ja toiseksi alimman puuvarvin liki ulkoreunoille väliin jää reiluja rakoja joihin työnnetään kuiva ohut hellapuu ja tuohta tai tervastikku. Puupanoksen päälle samajuttu muutamalla hellapuulla. Sitten annetaan kaasupolttimella tulta ensin ylimpään sytyskohtaan ja sen jälkeen niihin alimpiin sytytyskohtiin, niin hetkessä on kunnon tulet uunissa ja siitä riittää liekkiä sekä kuumaa savukaasua takan kiertoihin jolloin koko takka kuumenee kunnolla. Pelkällä päältä sytytyksellä saat kyllä pitkään palavan kytötulen, mutta et kuumaa takkaa.

      • Näin.se.tehdään

        Unohtui tuohon juttuuni laittaa se itsestään selvyys, että mikäli on tarve ladata tulipesä täyteen, niin vaakaladonnossa pitää puut olla sen verran lyhyitä että ilmatilaa jää reunoille ja tietty puut ristiin kerroksittain,, jotta eivät leviä tulipesän seinämiin kiinni. Näin menetellen liekit pääsee heti "nuolemaan" tulipesän seinämiä niin nekin kuumenevat paremmin.


    • Lämmittelijä

      Ladon puut pystyyn takkauuniin. Viimeksi pienimmät puut. Etureunaan jätän loven, johon laitan poltettavan roskisjätteen (maitopurkit, munakennot, pahvipakkaukset..) , tuohta ja sanomalehtipaperia. Sitten sytytän. Usein lähtee kerrasta voimakkaasti palamaan. Jos ei lähde, lisäilen niin kauan sanomalehden rypistettyjä aukeamia, että palaa kunnolla. Siis alareunasta sytytän. Minun päätäni ei tässä käännetä.

    • 2000a

      Pikkulaurissa aika lyhyt pesä joten puut viistoon pystyyn ja taake pahvia ja vähän sanomaa,pienempiä puita ensin perälle ja isompia sitten. Tuli nousee melko nopeasti ja pienellä savulla.

    • Sörsselsöntietää

      Saunan lämmityksessä lisään aina puita hiilloksen alle. Tällöin puut syttyvät päältä.
      Vähän hankalaahan se on mutta kun viisaammat näin neuvoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe