Kysely:Paljonko työkyvyttömyyseläkettä?

Nuorena eläkkeelle

Olen 35-vuotias ja harkisten hakevani työkyvyttömyyseläkettä. Nyt kiinnostaa,minkälaisia eläkkeitä muut nuorena eläkkeelle jääneet ovat saaneet eli

1. Ikäsi eläkkeelle jäädessäsi
2. Montako vuotta työntekoa ennen eläköitymistä
3. Paljonko eläkkeesi on bruttona /kk.

Vähän mietityttää tuo eläkehomma, jääkö eläke todella pieneksi ja pärjääkö sillä,kun työvuosia ei kovin paljoa ole kertynyt. Onko parempi vain kituuttaa työnhakijana ja työttömyysetuuksilla, vaikka työkykyä ei ole jäljellä riittävästi työntekoon.

118

40695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niin suunnilleen 600-700€

      ei enempää tuolla iällä.summa on muuten nettona sama sillä tuosta ei mene veroja ainakaan minulla.eläkeelle 38v ja töissä aina mutta eläke vain 725€

      • 725 ecuu

        saatko sossusta loput?jos saat niin kiinnostaisi tietää miten käytännössä hoidettu eli joudutko täyttelemään toimeentulo hakemuksia joka kuukausi vai miten?Kiva jos viitsit vastata.


      • päälle
        725 ecuu kirjoitti:

        saatko sossusta loput?jos saat niin kiinnostaisi tietää miten käytännössä hoidettu eli joudutko täyttelemään toimeentulo hakemuksia joka kuukausi vai miten?Kiva jos viitsit vastata.

        Asumistukea saa vielä sen peruseläkkeen lisäksi. Minä laskin oman työeläkkeen tulevanajanosuuksinen ja kansaneläkkeen ja asumistuen josta sain yhteensä 930 e. Työkokemusta ei ole paljoa. Työeläkettä oli kertynyt ennen tulevanajan osuutta 60 e.

        Itselläni ainakin eläkkeeni tulee olemaan parempi kuin ansiosidoainen pvraha tai sossunraha.

        Olen jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle, jos vain lääkäri kirjoittaa sellaiset paperit ja eläkelääkäri sen hyväksyy.


      • ja takuulla
        725 ecuu kirjoitti:

        saatko sossusta loput?jos saat niin kiinnostaisi tietää miten käytännössä hoidettu eli joudutko täyttelemään toimeentulo hakemuksia joka kuukausi vai miten?Kiva jos viitsit vastata.

        http://www.kela.fi/verotus_elaketulo-ja-verotaulukko
        Takuu eläke, sitten ei mene veroa.
        Työeläke 150 €/kk syö takuun..


      • safaflasffkaölsfaöfk
        ja takuulla kirjoitti:

        http://www.kela.fi/verotus_elaketulo-ja-verotaulukko
        Takuu eläke, sitten ei mene veroa.
        Työeläke 150 €/kk syö takuun..

        Takuueläke kirjoitetaan yhteen.


    • alkup.kirjoittaja

      Jos työkyvyttömyyseläke jää noin pieneksi eikö pitäis saada kansanaeläkettä lisäksi?

      • alkup.viestin kirjoittaja

        Tuolta kelan sivulta äkkiä katottuna jos pelkkä työkyvyttömyyseläke on 725,00 e, lasketaan siihen lisäksi kansaneläkettä näin:

        Yksinäinen: 495,35 - (725 - 49,29) : 2 = 157,50 e
        Naimisissa: 558,56- (725 - 49,29) : 2 = 220,71 e

        Voin olla väärässäkin mutta kannattaisko kuitenkin laskettaa kelalla. jos olet pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?


      • alkup.kirjoittaja
        alkup.viestin kirjoittaja kirjoitti:

        Tuolta kelan sivulta äkkiä katottuna jos pelkkä työkyvyttömyyseläke on 725,00 e, lasketaan siihen lisäksi kansaneläkettä näin:

        Yksinäinen: 495,35 - (725 - 49,29) : 2 = 157,50 e
        Naimisissa: 558,56- (725 - 49,29) : 2 = 220,71 e

        Voin olla väärässäkin mutta kannattaisko kuitenkin laskettaa kelalla. jos olet pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?

        Siis toisinpäin nuo laskelmat eli yksinäinen saa isomman ja naimisissa oleva pienemmän kansaneläkkeen.


      • Hanne59
        alkup.viestin kirjoittaja kirjoitti:

        Tuolta kelan sivulta äkkiä katottuna jos pelkkä työkyvyttömyyseläke on 725,00 e, lasketaan siihen lisäksi kansaneläkettä näin:

        Yksinäinen: 495,35 - (725 - 49,29) : 2 = 157,50 e
        Naimisissa: 558,56- (725 - 49,29) : 2 = 220,71 e

        Voin olla väärässäkin mutta kannattaisko kuitenkin laskettaa kelalla. jos olet pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?

        Joiduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeekke 2 v sitten. ( Olen 52 ) Näkö huononi niin paljon. Olen ollut koko ikäni töissä, ja saan eläkettä 1100kk. Tuli muuten eläkepäätös heti. Onkohan minulla mahdollisuus saada kansaneläkettä lisäksi?? Tämä netissä olo sen verran hankalaa, etten ole oikein pystynyt tietoa etsimään. Kiitos etukäteen jos joku viitsii vastata :)


      • U. Telias
        alkup.viestin kirjoittaja kirjoitti:

        Tuolta kelan sivulta äkkiä katottuna jos pelkkä työkyvyttömyyseläke on 725,00 e, lasketaan siihen lisäksi kansaneläkettä näin:

        Yksinäinen: 495,35 - (725 - 49,29) : 2 = 157,50 e
        Naimisissa: 558,56- (725 - 49,29) : 2 = 220,71 e

        Voin olla väärässäkin mutta kannattaisko kuitenkin laskettaa kelalla. jos olet pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?

        Onko nuo summat päivässä vai miten?


      • xxx
        U. Telias kirjoitti:

        Onko nuo summat päivässä vai miten?

        Joo päivässä 1100e.
        Eläkkeellä rikastuu...

        Vittu mikä idiootti...


      • Nuo summat ovat
        U. Telias kirjoitti:

        Onko nuo summat päivässä vai miten?

        Nuo summat on minuutissa.


      • supergrany
        xxx kirjoitti:

        Joo päivässä 1100e.
        Eläkkeellä rikastuu...

        Vittu mikä idiootti...

        Kyl tol logiikall saat hyvät eläkkeet...
        1100 päivä..


      • Anonyymi
        Hanne59 kirjoitti:

        Joiduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeekke 2 v sitten. ( Olen 52 ) Näkö huononi niin paljon. Olen ollut koko ikäni töissä, ja saan eläkettä 1100kk. Tuli muuten eläkepäätös heti. Onkohan minulla mahdollisuus saada kansaneläkettä lisäksi?? Tämä netissä olo sen verran hankalaa, etten ole oikein pystynyt tietoa etsimään. Kiitos etukäteen jos joku viitsii vastata :)

        Saisit varmasti jotakin


    • Mä vaan

      Hei,
      asiaa ei kannata sen kummemmin pohtia, sillä
      työkyvömyyseläkkeelle pääsee lähes kuolleena, siitäkin on oltava vedenpitävät todisteet monta vuotta.

      Ensin työeläkelaitos roikottaa lähes kuollutta ihmistä muutaman vuoden (2-3 vuotta) kuntoutustuella. Kuntoutustuki yleensä 6 kk:n välein, siinä välissä vaaditaan lääkärintodistuksia, että olet edelleen työkykyinen ja kuntoutusasiat kunnossa.
      Kuntoutustuki on samansuuruinen kuin työkyvyttömyyseläke.

      Työeläkepuolen kuntoutussihteeri todennäköisesti on miettinyt, miten sinut saadaan työhön, lähettänee jonkin ajan kuluttua työeläkelain mukaiset ammatillisen kuntoutuksen hakupaperit.
      Siinä vaihtoehtoinen työkyvyselvittely, uudelleen koulutus ja työkokeilu. Jos näihin aktivointisysteemeihin pääsee (haku), saa kuntoutustuen 33 % korotuksen =kuntoutusraha.
      Tästä 33% ylimenevästä otetaan isommalla prosentilla veroa. Tämä siis ammatillinen kuntoutussuunnitelma, ei lääkinnällinen.

      Suosittelen, että jos saat työpaikan lääkäriltä suosituksen lääkinnälliseen kuntoutukseen, ts. lääkinnällinen kuntoutussuunnitelma, teet mitä siinä sanotaan. Ennen tätä lääkinnällistä kuntoutussuunnitelmaa selvittelet oman sairautesi vertaistukiryhmästä/hoitolaitoksesta, mitä kuntoutuksia yleensä vaivaasi on annettavissa. Myös Duodecimin käypä hoitosuositus kannattaa käydä läpi netistä.
      Sen jälkeen yhteys oman kunnan kuntoutustyöryhmään. Tai oman kunnan omalääkäriin. Työpaikkalääkärilaitokset eivät yleensä kuntouta kuin muutamissa pienissä asioissa, voivat kyllä tutkia vammoja, mutta ei paljon muuta.

      Ennen sairaslomaa tai niin pian kuin mahdollista jos olet sairaana, laita paperit Kelalle. Siellä lasketaan enimmäisaikaa. Kun 300 päivää on täynnä sairaslomaa, astuu enimmäisaika. Jos sairautesi hyväksytään, voit saada eläkeläisen hoitotukea, eläkeläisen lapsikorotusta, eläkeläisen asumistukea.

      Molemmissa vakuutuslaitoksissa, sekä työeläkevakuutuslaitoksessa, että Kelalla on vakuutuslääkärit, jotka tekevät parhaansa parantaaseen sinut täysin työkykyiseksi ja terveeksi, sen jälkeen on vuorossa työttömyyskorvaus, koska jos on vakuutuslääkärin mukaan terve eikä ole töissä, on työtön. Työttömyyskorvaukseen vaikuttaa puolisen työssäoloaika, kun on pudonnut peruspäivärahalle.

      Eläkkeelle pääsy nuorella iällä ei ole helppoa.

      • Mä vaan

        Heh
        Kuntoutustuki yleensä 6 kk:n välein, siinä välissä vaaditaan lääkärintodistuksia, että olet edelleen työkykyinen ja kuntoutusasiat kunnossa

        --> todistukset työkyvyttömyydestä, mielellään C- tai vähintään B-lausuntoina.


      • TyÖKyvyttömyyseläkke

        Eläkkeelle pääsee aina kun on todistettavasti TYÖKYVYTÖN.


      • argeaae

        Ei pidä paikkaansa , kelan lääkärit AINA toteavat etteivät todisteet riitä.


    • jack--

      itse saan kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä kelalta 425e ja eterasta 313...siihe vielä asumistukee 240e..elikkä semmone "tonni", joka kk puhtaana...eikä ole ikää ku 22v. pari vuotta ollu työelämässä sairastumista ennen.. huonolla palkalla puhelinlehtimyyjänä..

      • tiupiu

        23 vuotta ja 997e työkyvyttömyyseläke


      • ma vaan
        tiupiu kirjoitti:

        23 vuotta ja 997e työkyvyttömyyseläke

        Työuraa 23 v, ikä 43 ja eläke 1495.
        PLUS
        Eläkeläisen lapsikorotusta 19 e/lapsi sekä
        eläkeläisen hoitotukea (perus) 53 euroa.

        Ei asumistukea.

        Samaa mieltä, että työkyvyttömyyseläke on äärimmäisen hankala saada,
        vaatii monet laitostutkimusjaksot ja muut.


    • Vakuuttava Asiamies

      Eläkekertymän ja mahdollisen työkyvyttömyyseläkearvion saa helpoiten suoraan netistä.

      http://asiamies.blogspot.com/2009/09/tyokyvyttomyyselakkeen-suuruus-ja.html

      • mnköq//%6###

        En pääse.


      • Anteeksi vain.
        mnköq//%6### kirjoitti:

        En pääse.

        niiiin paljon, sen on minun kirjoittamani, eikä irvaile muiden mielipiteitä.
        Olin pettynyt siitä kun en päässyt sivuille tarkistamaan omaa eläkekettäni.
        Purin turhautumiseni tuohon lapselliseen nyyhkäisyyn.


    • Anna rahaa mulle

      Syyksi ei riitä laiskuus.

      • Tarkkailen tyyliäsi

        joka johonkiin toiseenkin kirjoittaa ilkeän laiskuus-termin?
        Oletko itse jostain katkero?
        Älä sitä muihin pura, jos tuskin oikeasti kukaan tahtoo eläkkeelle ihan vaan huvin vuoksi.
        Harvassa ovat.


    • kipu..ei kiva.

      Työkyvyttömyys eläkkeeni:

      1. Ikä 30v
      2. työntekoa hieman yli 10v. samanaikaisesti monelle erille työnantajalle jolloin rupesi fyysinen kunto pettämään
      3. eläke bruttona 1600€ kahdelta eriltä työeläkelaitokselta yhteensä.

      • qäpeb,e¨åopg

        Eläkekertymä ei ole sama, kuin lopullinen täystyökyvyttömyyyseläke...Elekekertymä vaan yks osa mikä lasketaan lopulliseen eläkkeeseen. Eläkkeeseen vaikuttaa myös tulevanajan eläke, eli katsotaan mitä teinaisit oikeaan eläkeikään asti jos voisit töitä tehdä. Sen mukaan saadaan se lopullinen kertymä. Töitä kannattaa tehdä vaikka vähän sairaanakin, ennen kuin luovuttaa kertymä paranee jne....Mutta nämä asiat vähän tapaus kohtaisia riippuu vähän vaivasta ja työstä. Osaeläkkeelle jos jää pysyy eläke saman suuruisena kuin jäämishetkellä, tätä en suosittele.


      • Seppo Peltsar
        qäpeb,e¨åopg kirjoitti:

        Eläkekertymä ei ole sama, kuin lopullinen täystyökyvyttömyyyseläke...Elekekertymä vaan yks osa mikä lasketaan lopulliseen eläkkeeseen. Eläkkeeseen vaikuttaa myös tulevanajan eläke, eli katsotaan mitä teinaisit oikeaan eläkeikään asti jos voisit töitä tehdä. Sen mukaan saadaan se lopullinen kertymä. Töitä kannattaa tehdä vaikka vähän sairaanakin, ennen kuin luovuttaa kertymä paranee jne....Mutta nämä asiat vähän tapaus kohtaisia riippuu vähän vaivasta ja työstä. Osaeläkkeelle jos jää pysyy eläke saman suuruisena kuin jäämishetkellä, tätä en suosittele.

        eläke 1600 euroo ja ikää 50 vee.En ole tyytyväinen


      • olli.n...
        Seppo Peltsar kirjoitti:

        eläke 1600 euroo ja ikää 50 vee.En ole tyytyväinen

        Ikä 47 ja eläkkeelle 38v 20vuotta töissä ei päivääkän työttömänä.
        Työeläke 255€
        Kansaneläke 454€
        Asumistuli 114€
        verotus 0%
        Laskurin mukaan olisi ollut 1760€ vaan ei ne pidä paikkaa.


      • Hanne59
        Seppo Peltsar kirjoitti:

        eläke 1600 euroo ja ikää 50 vee.En ole tyytyväinen

        Mä 52 ja viimeisellä työnantajalla töissä 25 v.Työt aloitin aikoinani jo koululaisena. Ja eläke nyt 1000 ekeä....Pois jääminen töistä oli kauheaa ! Näkö syy pikaiseen eläkepäätökseen. Tsemppiä.


    • näin täällä

      Olen kuntoutustuella mutta käsittääkseni rahaa tulee saman verran kuin työkyvyttömyyseläkkeellä.

      1. 24v
      2. n. 5v
      3. työeläke n.114 euroo
      kansaneläke n.550 euroo
      eläkeläisen asumistuki n.300 euroo

    • ---

      1. 46 v
      2. Aloitin vakinaisen työn 23-vuotiaana, sitä ennen tilapäisiä. Lähihoitajan työtä 8 vuotta, siivoustyötä 7 vuotta. Välissä oli kuntouttavaa toimintaa.
      3. 984 euroa nettona, veron määrä on vaihdellut, viimeksi noin 84 euroa. Osa-aikaeläkkeellä en maksanut veroja ollenkaan. Ensin saatu brutto oli 1100 euroa.

      • Eläkkeellä nyt

        1634 euroa vero siitä 416 käteen jää 1218 euroa. Verotus on korkeampi kun on pari sijoitusasuntoa joista kertyy vuokratuloa. Hyvin pärjää tällä eläkkeellä. Ikää jo kohta 60 vuotta työelämää takana 42 vuotta. Olen tyytyväinen kun ei tarvitse herätä töihin


    • Pertti-58

      1. 49
      2. 30
      3. 2800 € /kk

    • yritinsentään

      1.39v 2.22 3.6000 (netto) (olin yrittäjä)

    • mieluiten töissä

      30v 10 vuotta töissä eläke 1524e

    • vp

      Ikä 43
      Työvuosia 23
      Eläkettä saan 2437 eur/brutto
      eläke alkanut tänä vuonna

      • evk1q

        Ikä 44
        Työvuosia 11
        Eläkettä saan 883 euroa netto,


    • Webe

      Ikä 46 v
      Työvuosia 23
      Brutto työkyvyttömyyseläke 3800 euroa/kk

    • ikä 32 eläke 8800kk plus muuta hyvää . töissä 10v ja sitten selkä petti

      • ala

        missä olit töissä ja saat nui pailjoin?


      • ala kirjoitti:

        missä olit töissä ja saat nui pailjoin?

        olin kisa insinöörinä moottori maailmassa


    • 1+2=3

      Mitä mahdollisuuksia vaimollani 49 v on päästä työkyvytömyyseläkkeelle? Hän on ollut poissa työelämästä 11 vuotta, oli ensin äitiyslomalal, sitten hoitovapaalla ja tehnyt viimeiset vuodet kotoa töitä, kirjoittanut lehtijuttuja ym.Niistä maksetut korvaukset ovat olleet tosi pienet. Nyt häneltä loppui nekin työt koska hän on ollut koko viime vuoden sairas, ollut keuhkokuumetta ym.

      Hän on niin heikkokuntoinen että ei pytsyisi menemään edes yhdeksi päiväksi mihinkään töihin, hänellä on astmaa ja ilmeisesti jotain vielä vakavampaa keuhkoissa. Hänen lääkekulunsa ja terveydenhoitomenonsa ovat n 300 €/kk eikä hänellä ole mitään omia tuloja, minä joudun kustantamaan ne.

      Mitä pitää tehdä että saisi käynnistettyä työkyvyttömyyseläkkken hakuprosessin? mihin pitää mennä? Hän on niin heikossa kunnossa että ei pysty siihen edes itse, minä joudun sen tekemään.

      • Anonyymi

        Lääkärille. Tutkimukset, sairausloma, lääkärinlausunto. Kun sairauspäivärahakauden enimmäisjuttu tulee täyteen, sitten haetaan eläkettä.
        Onko keuhkonkuumeesta miten kauan? Se vie voimat, ja toipuminen täyteen kuntoon voi viedä kuukausia.
        Itse aikoinani sain synnytysreissulta jonkun keuhkonkuumepöpön mukaan. ensin kuumeilin viikkoja, ja yskin yskimistäni kunnes oli pakko lähteä lääkäriin, vaikka toki pienten lasten äidillä olisi ollut muitakin rahanreikiä kuin itsensä hoitaminen.
        Laihduin, koska ei ollut ruoka maistunut- eikä se keuhkokuumeessa maistu. Meni lähes puoli vuotta toipuessa kuntoon asti.
        Saimme perheenä jopa muutamaksi päiväksi kotiin apua, koska olin huonossa kunnossa. Ihan hirveä tauti. Ensin sitä luulee keuhkoputkentulehdukseksi. Tai influenssaksi. Sitten se vaan sahaa se kuume ylös, alemmas, ylös, eikä kunto ole entinen, ja kohta ei jaksa muutamaa kiloa kantaa, eikä edes tiskata.
        Kyllä siitä toipuu täysin, kun saa aiheuttajaan sopivat lääkkeet, tarvittaessa tiputuksessa, ja aikaa toipua. Kun ruoka alkaa maistua, niin toipuminen käynnistyy hyvin.
        Voimien mukaan kun tekee askareita, roina ei nouse keuhkoista jos ei ala niitä pistämään töihin.


    • minä.

      Ikää 40 v, töissä 16-vuotiaasta (tosin muutama vuosi päätoimista opiskelua välissä), työkyvyttömyyseläke viim. 4,5 v ajan, netto muutaman euron yli 2400e/kk.

      • hidalgomacho

        40 v.20 vuotta töissä.eläke 4000 brutto/kk.hyvällä liksalla viimiset 5 vuotta töissä.


      • kiinnostavaa.
        hidalgomacho kirjoitti:

        40 v.20 vuotta töissä.eläke 4000 brutto/kk.hyvällä liksalla viimiset 5 vuotta töissä.

        mistä ammatista pääsee 40 vuotiaana eläkkeelle?


    • älä kuseta

      Älä paskaa puhu sori vaan.Kaveri oli 17 vuotta kirurgina ja nyt eläkkeellä 4700brutto.Perus tyyppi ei saa kuin 2-3000 maksimi oli ammatti mikä tahansa ellei ollut työtapaturma joten vakuutusyhtiö silloin maksaa.

    • -----
    • Pärjää

      50 vuotta. Koulutus 5 vuotta. Aina töissä. Matalapalkka-ala. Eläke netto 1100.
      Eläkkeelle 40 vuotiaana.

    • Oivoi..

      Pahalta vaikuttaa kun lukee näitä edellisiä kommentteja....
      Meikäläisen tapauksessa kohta vuoden ollut "sairaana" / työkyvytön onnettomuuden johdosta alkuvuodesta. Kuntoutusta ollut pari kolme kuukautta, ja vasta tehtiin pariviikkoa sitten toimenpide yliopistollisessa sairaalassa, ja tosiaan selkäni takia. Kela maksanut jonkinlaista sairauspäivärahaa, mutta mietityttää että mitä pirua tässä nyt keksisi että edes pärjäisi taloudellisesti "hengissä"... Kelalta tuli kyllä työkyvyyttömyyseläke-paperit, mutten uskaltanut niitä täyttää. Sairauspäiviä on siis kohta vuodenverran. Se vielä mutkistaa asioitani, että olen hyvin nuori (19-25v haarukalla) ja että työkokemusta ei ole, sillä olen melkovasta valmistunut. sitten tapahtui tämä ilkeä liikennetapaturma, TOISEN OSAPUOLEN JOHDOSTA. Käräjät istuttu ja minä voitin. Vakuutusyhtiö ei juuri myönnä vammaani. Tiedä sitten että mitä tässä nyt tekee.... Ja pahoittelen tosi pitkää juttuani...........

      • Anonyymi

        Eikun taistelet vaikka käräjillä vakuutusyhtiötä vastaan. Vammautumisesi ei ole itseaiheutettu, vastapuolesi liikennevakuutuksesta sinun tapauksessasi.
        Totta kai vakuutusyhtiö yrittää kiemurrella.
        Hanki lakiapua. se voi kannattaa.


    • Don´t you worry.....

      Kyllähän siitä on lähdettävä, että jos jää liikenneonnettomuuden vuoksi työkyvyttömäksi vammautumisen vuoksi, liikennevakuutusyhtiön tulisi maksaa 100 prosentin ansionmenetyskorvaukset. Eli jos on saanut 3000 euroa kuussa palkkaaonnettomuushetkellä, niin tämä summa korotuksineen pitäisi saada eläkeikään saakka.

      Voitte varmaan kuvitella, että näin ei aina tapahdu.

      Aika harva jaksaa lähteä taistelmaan käräjäoikeuteen vakuutusyhtiötä vastaaan.

      • hauskaelämä

        "Voitte varmaan kuvitella, että näin ei aina tapahdu.

        Aika harva jaksaa lähteä taistelmaan käräjäoikeuteen vakuutusyhtiötä vastaaan."

        Nyt ymmärrän miksi eräällä tutullani on hieno asunto, hieno auto ja heillä menee hyvin. Kyse on eräästä pariskunnasta jotka ovat molemmat olleet vakuutusyhtiössä töissä.

        Kannattaa valita ammatti oikein. Rehellisyys ei peri maata. Harmaa talous, loistava tulevaisuus.

        http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/silverstein.html


    • ....about a thing..

      Niin ja jos olet kouluttautunut johonkin ammattiin ja vaikka Sinulla ei olisi vielä työkokemusta tai palkkatuloja, tulisi Sinun saada koulutustasi vastaavat ansiot eläkeikään saakka.

    • Eläkel.42

      Yrittäjänä 16vuotta ja hermot loppu!

      Eläke bruttona n.4500e/kk Olen ollut jo 7vuotta eläkkeellä.Tosin verokin on aika suuri.

      Ikää on 42v ps.Otin kunnon palkkaa aikoinaan.

      Työntekijoitä oli n.40 keskimäärin.

    • :-O

      Olin ollut töissä n. 35 vuotta ja nyt 59 v ja työkyvyttömyyseläkkeellä vuoden alusta. Ihmettelen kuinka selviänkin hyvin n. 1000 euron eläkkeellä kun te muut saatte paljon suurempia eläkkeitä :-O

    • AALIT

      Ei ne suuret tulot vaan pienet menot !

    • Täti Monika

      Pitää kysyä MITEN ihmeessä te olette noin nuorina päässeet sairaseläkkeelle. Itse täytin äsken 60v, minulla on erittäin vaikea-asteinen fibromyalgia, ei päivän päivää ilman kovaa särkyä. Kävin äskettäin Kelassa kysymässä mahdollisuuteni saada sairaseläkettä, koska en kerta kaikkiaan voi olla töissä, olen työtön nykyään, viimeksi olin määräaikaisena kunnalla töissä. Mutta virkailija vain istui silmät pyörinä eikä osannut sanoa mitään siihen. Neuvoja please. ; ) Kiitos.

      • Turhan vaikeaa ...

        Toivottavasti joku muu osaa vastata siihen, miten työkyvyttömyyseläkkeelle pääsisi. Itseänikin asia kiinnostaisi.

        Ihme juttu, jos Kelan ihminen ei osannut sinua mitenkään neuvoa, sillä se neuvonta kuuluu heidän työhönsä. Koska olet jo 60-vuotias sinulla pitäisi olla paremmat mahdollisuudet kuin nuoremmilla, sillä sinun työkyvyttömyyttäsi pitäisi - toisin kuin nuoremmilla - arvioida suhteessa ammattisi vaatimuksiin. Oletko keskustellut asiasta lääkärin kanssa? Oletko ollut minkäänlaisessa kuntoutuksessa?

        Tsemppiä!


      • neuvottätille

        Täti monikalle... Sairaslomaa ja sairaslomaa... TAI sairaalan kautta kuntoutuspolille fysiatri tekee kanssasi eläkehakemuksen.


    • 53vee

      työkyvytömyys eläke netto 1300ekk
      ikä 53v.
      töissä valtiolla siivoojana 25v

      vuokra 650e
      lainat 300e..kun ei arvannu että elämässä näin käy..töissä saisin 200e enempi ja ain kesäloma rahat 2000e...

      nyt saa vain mätkyjä..ottivat vaan 16% veroja..nyt 700e mätkyt...nostin % 18,5 katotaan auttaako

    • Eläke-einari
    • kohta eksyn minäkin

      Kävin juuri lääkärin vastaanotolla. Meinasin menettää ihan malttini. Nimittäin, missä olen ollut työtsä, olen siitä tykännyt, ja minua jopa kehuttu kovasti useaan otteeseen, oikeasti ei vain mielistellen. Nyt työtön ja ikää pian 62 ja työvoimatoimiston henkilö tässä koettaa saada minut työkyvyttömyyseläkkeelle tai ainakin eläkkeelle jos se ei käy. Lääkäri taas ei anna lausuntoa työkyvyttömyydestä vaikka vaivoja on kaikenlaisia ja niiden takia ei edes unta saa kuin aamuyöstä. Sitten päivä menee vähän pipariksi vähän nukkumisen takia, toisaalta kotona puoliso jolla muistisairaus eikä voi jättää yhtään katsomatta, jos ois jossain työssä sais koko ajan pelätä mihin menee, minne eksyy. Ja sitten kun menee niin etsi tuntikausia ja yritä soitella mut kännykkä useimmiten unohtunut kiinni. Tavoita sitten. Saa pelätä eksymistä. Mikä eniten suuttuttaa, se just että toinen taho yrittää toista, toinen just päivastaista.

    • Kuntoutustuella tämän kuun alusta, nettona saan noin 1100e. Kuntoutustuelle pääsin bipolaarisen mielialahäiriön, epävakaan persoonallisuuden, uniapnean ja reumaperäisten kipujen vuoksi.

    • hurttilainr

      Takuueläke 700 egee..
      Työuraa 4-6 kk ja 40 v
      Aikaa on ei paljon muuta..

    • Työkyvytön 59

      On teilla kovia eläkkeitä!
      Aloitin hommat 15 vuotiaana olin 2 v pankissa sitten ins.tsto 17vuotiaana 18 vuotta. jonka jälkeen Oopperassa 6t hommia 2 vuotta. Työttömyyttä välissä 2,5 v sitten pääsin kunnalle duuniin ja siellä olin 14 v ja tein kuusi tuntisia päiviä.
      Kuitenkin olin ollut työelämässä pienellä palkalla n. 40 vuotta ja nyt sitten myönnettiin työkyvyttömyyseläke pieni kansaneläke= käteenjäävä 1060 €uroa/kk ja tuolla on
      tultava toimeen ja tulenhan mä.

      • laulut on laulettu

        Työkyvyttömyyseläkkeissä on suuri merkitys sillä, mikä on ollut viimeisen työsuhteen ansiotaso ennen eläketapahtumaa, koska tk-eläkettä laskettaessa tehdään oletus, että viimeinen työsuhde ansiotasoineen olisi jatkunut normaaliin eläkeikään saakka (vuosikertymä-% kuitenkin on huonompi kuin normaalissa työeläkkeessä). Viimeisen työsuhteen ansiotason vaikutus taitaa jopa olla paljon suurempi kuin se minkä ikäisenä työkyvyttömyyseläkkeelle joutuu jäämään. Tämä näkyy tämän ketjun viesteistäkin, joissa isoja eläkkeitä saavat eivät välttämättä ole kauhean pitkää työuraa tehneet..

        Itselläkin työkyvyttömyyseläke (n. 1500e brutto/kk) olisi jäänyt vielä paljon pienemmäksi, jos en olisi sattunut viimeisessä työsuhteessani (vajaa 3 vuotta) tekemään niin paljon yli- ja yötyötä, jonka ansiosta sinänsä matalapalkka-alan kuukausiansiot olivat n. 3000e bruttona /kk. (Tuosta tosiasiallisesta palkkatasostahan vähennetään vielä TEL, sv- ym. maksut ennen eläkkeen laskemista). 18-23 -vuotiaana tehdystä työstä ei silloisen lainsäädännön mukaan eläkettä kertynyt, ei myöskään armeija-ajasta jne. Olin myös kotihoidontuella, kun lapset olivat pieniä. Nykyään noista kaikista mainituista, myös 18-23 -vuotiaana tehdystä työstä, taitaa eläkettä kertyä.

        Eläkkeeni 1500 euroa/kk lienee aika lailla keskitason (työkyvyttömyys)eläke. Kuntoutustukiputkeni alkoi 37-vuotiaana, siitä sitten vasta vuosien päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Työuraa n. 10-12 v.


    • kysymys

      käykös muuten ulosotto kiinni työkyvyttömyyseläkkeeseen? ja mistä ihmeestä nuo kaikki työtodistukset saa jos on kaikki hukannut?

    • laki muuttu

      Samat suojaosuudet on työkyvyttömyyseläkkeessä,kuin palkkatulossa eli pääsee jos tulee niin paljon eläkettä,että voi ottaa.
      Ja tuohon,jotta tekisi viimeiset 3 vuotta hommia ja sen mukaan muka saisi eläkkeen ei pidä enään paikkaansa.Laki muutettiin eli nyt vaikuttaa kaikki 18v lähtien työt ja opiskelukin eläkkeen määrään eli ihan sama vaikka viimeiset 3 vuotta ei tekisi mitään sama eläke tulee,kuin sille joka hulluna tekee hommia.

    • Not yet

      On käynyt sama asia mielessäni. Taustalla koulukiusaamista ala-asteelta saakka lukioon asti, vanhempien ero ja uusperhe hankaline isäpuolineen. Mielenteveysongelmista: depressiosta, ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista huolimatta olen yrittänyt tehdä töitä, mutta vaikeaa on ollut. Asiaa ei helpota se, että työyhteisö on aivan kamala. Olin joitakin vuosia mielenterveysterapiassa mutta siitä ei ratkaisua löytynyt ja se katkesikin lopulta määräaikaisen potilassuhteen katkettua. En kuitenkaan haluaisi jäädä työkyvyttömyys- tai sairaseläkkeelle vielä tässä iässä (35), sillä eläke olisi aika huono ja pitäisi hakea kaikenmaailman lisätukia että tulisi jotenkuten toimeen. lisäksi olisi kurjaa kuunnella kuinka työkyvytöntä haukuttaisiin ja syyllistettäisiin yhteiskunnan loiseksi ja pummiksi sekä rahalliseksi taakaksi veronmaksajille television ja radion asiaohjelmissa, niinkun tapana on.

    • Zimxim

      1.34 vuotta
      2.13 vuotta
      3.1200 e

    • ASADFH

      1: 48 vuotta
      2: 15 vuotta
      3. 861 € työeläke kansaneläkettä päälle joku 100 € sit ku se myönnetään, asumistukea noin 100 €

    • entinen työläinen

      Olen 50 vuotias nainen. Jäin sairaslomalle vuodeksi 47 vuotiaana . 48 vuotiaana 01.02.2011 sain työkyvyttömyyseläkkeen ja kuukautta myöhemmin täytin 49. Nyt siis kohta kaksi vuotta ollut eläkkeellä.
      Yleisiä toimistotehtäviä tein puolta vuotta vaille 30 vuotta.

      Brutto 1422,47
      Netto 1194,87

      Pärjää ihan hyvin

    • ton4

      Kolarin takia työkyvyttömyyseläkkeellä.Vastapuolen vakuutusyhtiö maksaa ansionmenetys korvauksen 100% 65 vuotiaaksi asti ja sitten 60%

      nyt olen 37 vuotias, töissä n.13 vuotta. Eläke 3500kk. Lakettu viimeisimmän työpaikan 5 vuoden vuosityöasion keskiarvosta lisättynä indeksi korotukset.

      • ett' silleen

        Täällä on netin ammatti valehtelijoita.
        Ainoa elämä netissä ja siinä ollaan sitten niin hyviä.

        http://www.etk.fi/fi/service/keskimääräiset_eläkkeet/262/keskimääräiset_eläkkeet

        Taulukko 1.  Suomessa asuvien omaeläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke eläkkeen rakenteen ja saajan sukupuolen mukaan 31.12.2011

        Keskimääräinen kokonaiseläke
        Miehet 1 610 € / kk
        Naiset 1 258 € / kk.

        Kaikki 1415 €/ kk.

        Eläkkeen saajia 1 343 785


      • Au-pairina porissa
        ett' silleen kirjoitti:

        Täällä on netin ammatti valehtelijoita.
        Ainoa elämä netissä ja siinä ollaan sitten niin hyviä.

        http://www.etk.fi/fi/service/keskimääräiset_eläkkeet/262/keskimääräiset_eläkkeet

        Taulukko 1.  Suomessa asuvien omaeläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke eläkkeen rakenteen ja saajan sukupuolen mukaan 31.12.2011

        Keskimääräinen kokonaiseläke
        Miehet 1 610 € / kk
        Naiset 1 258 € / kk.

        Kaikki 1415 €/ kk.

        Eläkkeen saajia 1 343 785

        2013 lopussa keskimääräinen kok.eläke 1549e/kk. Tuo linkki näyttää uudemman
        totuuden ja kertoo kuinka ne ovat jakautuneet.


    • Nuorena eläkkeelle 3

      Olen nyt 43v mies/ent.Yrittäjä.

      1. ikäni oli 37v

      2. 18 vuotta

      3. 3723e/kk Brutto

      Onneksi maksoin itselleni kohtuullista palkkaa sentään,josta maksoin kaikki eläkemaksut.Myöntäjä on eläkevakuutusyhtiö,ei siis KELA.

    • nykymeno

      Sairastunut 18-vuotiaana
      En saa edes sairauspäivärahaa kelasta
      15-vuotta sairastettu työmarkkinatuella ja toimeentulotuella.

      Todellisuus 666

    • w d

      48 vuotias
      työeläke kansaneläke 1080 € /kk asumistukea 90 €
      työuraa 1984 -1994 5 v, ammatillinen koulutus 1998 eli ammatillinen perustutkinto
      2009 alkoi sairastelu, 2012 meni viimein Kelassa sairasloma läpi->300 vrk,eläke alkoi kesäkuussa 2013.

    • Still alive

      45-v. tk-eläkkeelle, nyt indeksikorotuksien jälkeen vuodelle 2014 1.994€/brutto. Työhistoriaa n. 20 vuotta, työttömyyttä pari vuotta. Reilu vuosi ennen eläkepäätöstä kuntoutustuella. Eläkkeen ohella saan tehdä palkkatyötä n. 1.800€/kk. Ei valittamista, varsinkin kun työkykyni riittää tekemään jonkin verran töitä ja vain sen verran, mitä haluan/jaksan.

    • Vakavasti sairas

      Naurettavaa on täällä valehdella niitä suuria eläkkeitä.Työkyvyttömyys eläkkeelle ei
      päästä vaan JOUDUTAAN. Kyllä ihmiset osaa laskea eläkkeiden tason suhteessa
      ansiotuloihin!

      Lopettakaa valehteleminen ja vakavalla asialla leikinlasku,

    • Apinaorkesteri2014

      Ikää 35v (olen mies), eka 3v kuntoutustukea ja vuosi sitten tk-eläke. 13v vaihetelevasti pätkätyötä, sitten pari vakityötä ja välissä työttömyysjaksoja.

      Nyt tk-eläke n. 1323€/kk bruttona ja n. 1153€/kk nettona. Lisäksi asumistuki n. 143€/kk. Ensi vuoden alusta tulee eläkkeeseen 20% korotus.

      Tällä pärjää sinänsä, mutta jos täyty alkaa vaatteita yms. uusimana, niin äkkiähän ne rahat sitten loppuu.

      • heh heh heh hee

        T-paitoja ja verkkareita saa ihan halvalla. On mulla joku talvitakki ja huppari joita käytetään viileemmällä. Mitään parempia vaatteita tarvi ollakkaan, näissä voi mennä niin häihin kuin hautajaisiinkiin, eikä hävetä. Sehän on niiden ongelma ketkä sitä kyylää.


      • hah hah haa
        heh heh heh hee kirjoitti:

        T-paitoja ja verkkareita saa ihan halvalla. On mulla joku talvitakki ja huppari joita käytetään viileemmällä. Mitään parempia vaatteita tarvi ollakkaan, näissä voi mennä niin häihin kuin hautajaisiinkiin, eikä hävetä. Sehän on niiden ongelma ketkä sitä kyylää.

        Joo ja lenkkareita voi käyttää ympäri vuoden ja ostaa uudet vasta sitten, kun ne on ihan hajalla, sukat eivät maksa juuri mitään, kyllähän näillä pärjää.


      • hah hah haa
        hah hah haa kirjoitti:

        Joo ja lenkkareita voi käyttää ympäri vuoden ja ostaa uudet vasta sitten, kun ne on ihan hajalla, sukat eivät maksa juuri mitään, kyllähän näillä pärjää.

        ja takit sunmuut uusiks vasta sitte, kun ovat niin paskassa kunnossa ettei viitsi enää parsia kasaan. Juurikin näin, mitä te oikein valitatte?


      • Apinaorkesteri2014
        hah hah haa kirjoitti:

        ja takit sunmuut uusiks vasta sitte, kun ovat niin paskassa kunnossa ettei viitsi enää parsia kasaan. Juurikin näin, mitä te oikein valitatte?

        No jos haluat näyttää täysin ryysyläiseltä, niin siitä vaan.


      • hih hih hih
        Apinaorkesteri2014 kirjoitti:

        No jos haluat näyttää täysin ryysyläiseltä, niin siitä vaan.

        Kirpputorit on meidän valinta.


      • 44444223432
        hih hih hih kirjoitti:

        Kirpputorit on meidän valinta.

        takuu eläkettä ei kiroiteta yhteeen


      • abcdefghij......
        44444223432 kirjoitti:

        takuu eläkettä ei kiroiteta yhteeen

        Käy ensin peruskoulu loppuun ja sitten vasta eläkkeelle.


    • 25vee

      Työkyvyttömyyseläke 899,95 bruttona ja siihen päälle 250€ bruttona kelasta. Lisäksi hoitotukea päälle satasen. Lisäksi eläkkeläisen asumistukea kolmisensataa. Nettosumma jotain 1500€. Eläkkeellä kuukauden olen ollut. Eläkkeellä epäonnistuneen itsemurhan takia, jossa menetin käden ja toistaiseksi kävelykyvyn. Ikä 25.

    • todellisuus666

      Vajaakuntoisena 280€kk toimeentulotukea -40% karenssin jälkeen

    • Riepunukke

      Mulla leikattiin rintasyöpä, sitten oli haavahoidot, sytostaattihoidot ja laaja sädehoito ja sairauspäiviä tuli 274. Lääkäri ei ole vielä kirjoittanut B-lausuntoa kuntoutusta varten, vaikka se on lakisääteinen juttu. Eli sairausloma loppuu huomenna, kukaan ei hoidoissa harmaantunutta ota töihin ja pitäisi työkkäriin ilmoittautua työnhakijaksi, vaikka on rankka lääkehoito joka päivä vielä neljä vuotta päälle ja kaksi muuta kroonista sairautta. Eli 24 päivää puuttuu että voisi hakea työkyvyttömyyseläkettä? Onko tämä jekku? Joku ehdotti mulle, että pitäisi hulluksi heittäytyä, mutta en kyllä sielle tielle lähde. Eli parin viikon sisällä työkkäriin työnhakijaksi ilman lakisääteistä kuntoutussuunnitelmaa ja kuntoutustukea? Syöpä ei muuten koskaan parane kokonaan, se on vain lepovaiheessa lyhyemmän tai pidemmän aikaa, siksi kukaan ei ota enää töihin yli viisikymppistä henkilöä, vaikka olisi kuinka koulutettu ja olisi ahkera ja tunnollinen. Joku sentään tarjosi pölynimurikauppiaan töitä, provikkapalkalla tietenkin... en ottanut, kun huippaa autolla ajo noiden lääkkeiden takia.

    • tapppiop

      1. 18 vuotta
      2. 0 vuotta
      3. 880€ /kk

    • Feija Åkerberg

      1. 18 vuotta
      2. 0 vuotta
      3. 4569€ /kk asumistuki 1200€ /kk leskeneläke 3249€ /kk lapsilisät 1982€ /kk

    • kääkkä

      100% liikennetapaturma 2039 saaka brutto reilu 3000e kk ja ikää 40.v
      Hyvin pärjää suopi talon velat maksettua. Mielummin kuitenkin terve olisin!

      • iobich

        "Mieluummin kuitenkin terve olisin" ..mutta silti pitää kehuskella eläkkeen määrällä, eli olet tyytyväinen vaikka mainitset tuon lauseen!!


      • Anonyymi
        iobich kirjoitti:

        "Mieluummin kuitenkin terve olisin" ..mutta silti pitää kehuskella eläkkeen määrällä, eli olet tyytyväinen vaikka mainitset tuon lauseen!!

        Ei, vaan näkee tilanteessa myös positiivia puolia.


    • 34d5f6g7h8j9k0l

      sen verran, että ei viitsi kertoa. Eikä se oikeasti ketään kiinnostakkaan.
      Terveydeksi!

    • Sairas eukko

      Täysi työkyvyttömyyseläke 1023 eukkoo ja laskelmieni mukaan tulisi 79 eukkoo kansaneläkettä. Töitä tehnyt 30 vuotta putkeen ja ikää 60v.
      Nuoruuen töitä ei lasketa eläkkeeseen, joten niitä ei ole tuossa 30 vuuessa, ja lasten kanssa olin kotona aika pitkään.

    • 48hid

      Ei taida työkyvyttömyyseläke kovin jos olla jos ei ole ehtinyt töitä tehdä montaa vuotta, kyllä se jää reilusti alle tonnin, ehkä siinä 600-700 euroa kuussa jos kyse vielä nuoresta pari-kolmekymppisestä kyse.

      Sitten menee yli tonnin jos ollut töissä toistakymmentä vuotta.

      • 8789787897897

        höpö-höpö. lue enemmän niin tiiät jotain. Nuorella on pitkä aika eläkkeeseen- vaikuttaa tulevanajan osuuteen yms.


      • äieth

    • eibotti

      Ikä 41 v. Työvuosia 13. Työkyvyttömyyseläke 2582 €/kk brutto, käteen jää noin 2000 €/kk.

      Eläkkeeseen vaikuttaa eniten eläkettä edeltävien vuosien palkka. Minulla oli kovatuloiset vuodet nuo joista eläke laskettiin. Ja jos et ole oikeutettu tulevan ajan osaan niin tk-eläkkeesi jää pieneksi. Siitä tulee nimittäin se kaikkein suurin potti.

    • Helga-

      Hei,
      olen ollut kuntoutustuella 2 vuotta.
      Nyt minulle haetaan työkyvyttömyyseläkettä.
      Onko eläke uuden 2017 uudistuksen mukaan vai onko eläke sama kuin kuntoutustuki?

      • samassajamassalpll

        mikä uudistus työkyvyttömyysjuttuihin tuli


      • 98890809898
        samassajamassalpll kirjoitti:

        mikä uudistus työkyvyttömyysjuttuihin tuli

        Uudistuksen mukaan. Enemmän vuosia (aikaa) tulevassa ajassa.


    • Kustaapelli66

      Turha kehua noilla älyttömillä eläkkeillä! Itse tein ihan kohtalaisella keskipalkalla 27 vuotta töitä ja ikää nyt 51 v. Työkyvyttömyyseläke on keskitasoa eli noin 1700 euroa bruttona. Viimeiset 10 vuotta pyöri ansiot siinä 33-45 000 vuodessa! Varsinainen vanhuuseläkkeeni olisi ollut noin 2000/kk.

    • TOTUUSONNÄIN

      Se on aivan fakta asia että 35 vuotias EI ELÄKKEELLE PÄÄSE!

      Sinut voidaan kyllä kuntouttaa aivan hyvin johonkin työhön että pystyt itsesi elättämään.

      Lopeta kokonaan tuo eläke haaveilu, sinä et pääse eläkkeelle vielä moneen kymmeneen vuoteen.

      • 10vuotta

        Haloo alkuperäisestä aloituksesta on kohta 10v aikaa se on nyt eläkeläänen.


      • 898898

        35-vuotiaista en tiedä, mutta itse olin 30-vuotias jäädessäni työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • Anonyymi
        898898 kirjoitti:

        35-vuotiaista en tiedä, mutta itse olin 30-vuotias jäädessäni työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Itse olin 27v kun pääsin työkyvyttömyys eläkeelle..saan nyt noin 1400e käteen..


    • Kustaapelli666

      Mitä sillä on väliä milloin se on aloitettu?

    • mies_59v

      Olen 59 vuotias mies.
      Olen ollut työelämässä 32 vuotta valmistumisestani lähtien.
      Nyt kaksi vuotta työttömänä.
      Viimeiset 8 vuotta palkkani oli yli 5000 euroa /kk .
      Arvioisin tienanneeni keskimäärin 2600 euroa /kk.
      Eläkekertymähän on lakimuutosten takia muuttunut vuosien myötä ja tietysti palkkatason mukaan.
      Päästyäni tasan 64 vuotiaana eläkkeelle, eläkkeeni tulee Ilmarisen laskurin mukaan tulee olemaan 2764 euroa brutto.

    • 34vee

      34 vuotias ja työkyvyttömyyseläkkeelle neurologisen sairauden takia
      Työuraa viimeisimmällä työnantajalla 13vuotta vakituisena joista 4viimeisintä kuntoutuksissa osatyökyvyttömyyseläkkeellä jne.
      Eläke bruttona 1280e/kk

    • Anonyymi

      Työeläkkeitä on turha vertailla toisten kanssa koska se riippuu palkasta mitä on tienannut. Ja työuran pituudesta.siivooja ja pankinjohtaja eivät tule saamaan samansuuruista eläkettä jos työurat on yhtäpitkiä .työkyvyttömyyseläkettäkään ei kannata vertailla .

    • Anonyymi

      Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 60vuotiaana, eläkekertymä olisi ollut 65vuotiaana n.1800 €/kk mutta nyt se laskettiin viimeisten 5vuoden ansioden mukaan jossa oli hyvä tuloisia vuosia urakkatöissä mukana ja sillä edellytyksellä olisin jaksanut painaa urakalla 65vuotiaaksi asti, en kyllä olisi pystynyt enään yhtään mihinkään urakkaan raksalla kyllä ne tehot hiipui jo muutoinkin. Kävi tuuri tuon laskentatavan johdosta nyt saan työkyvyttömyyseläkettä 2300€/kk, riittää kun on velaton omistusasunto ja muutoinkaan en osaa tuhlata turhuuteen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe