Tehokkaita kokeisiin harjoittelu menetelmiä!?

haluan parantaa numeroitani

Heippa!
olen 8-luokkalainen ja nyt on viimeinen aika ottaa niskasta kiinni itseään ja parantaa numeroita!

Kertokaa minulle tehokkaita ja hyviä kokeisiin luku- ja harjoittelu vinkkejä. :)
Kaikki vinkit tervetulleita!

kiitoksia jo etukäteen! =)

25

7460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikas

      paljon siitä että luetko kielten vai muiden aineiden kokeisiin,.,.

      • MII RULES

        Meitä ei mitenkään kiinnosta tää keskustelu, mutta kattokaa ihmeessä tämä video:
        http://www.youtube.com/watch?v=GrdMrvSnD0U

        Me kaks ja yks hyvä dyybbi ollaa siinä.
        Jos tykkäätte niin jakakaa jossain ja kommentoikaa ihmeessä siihen sen videon alapuolelle(jos se ees on yhdyssana)

        -MII RULES


    • mjää vaa

      jos harjoittelet esim. ruotsin tai englanni sanakokeisiin tee näin:

      leikkaa tarvitta määrää lappuja
      kirjoita lappujen toiselle puolelle suomenno ja toiselle sillä toisella kielellä esim:
      a dog ja toiselle puolella koira


      tämä on auttanut mua paljon :D

      • aikuisopiskelija

        Tuo lappusysteemi on hyvä, mutta tee sama helpommin lataamalla Anki. http://www.ichi2.net/anki/

        Tuolla ohjelmalla voit tehdä saman kuin lapuilla, mutta ei tarvitse silputa paperia. Ja käy monen aineen opiskeluun, jos ei ole ketään kyselemässä läksyjä tme.


    • Tilkkutäkki2

      Tässä muutamia ohjeita:

      - Lue ensin opintomateriaalit tarkkaan lävitse.
      - Älä tyydy oppikirjoihin ja muistamiisi opettajan puheisiin, vaan tutki asiaa myös muista lähteistä.
      - Harjoittele kavereidesi kanssa. Yrittäkää kysyä toisiltanne samaa asiaa eri tavoilla ja vastatkaa myös eri tavoilla (eri näkökulmista).
      - Verkosta löytyy kysymys/vastaus -pelejä useimmista aiheista. (Yleensä tosin englanniksi.)
      - Kirjoita opiskelumateriaalin ydinkohdat paperille. (Tuttuni kirjoitti vaikeiden kokeiden alla kaikki muistiinpanonsa ja muusta materiaalista vähänkään vaikeat kohdat itselleen vihkoihin. Hän oli luokan toiseksi paras oppilas.)
      - Jos mahdollista, tutki aiempien kurssien koekysymykset ja niiden oikeat vastaukset.
      - Opettele jäsentämään asiat paremmin. Hajoita asiat pienempiin palasiin, vertaa ja yhdistä palasia toisiinsa ja muihin asioihin.
      - Tietynlaiset musiikkikappaleet saattavat tehostaa opiskelua ja auttaa muistamaan vastaukset.
      - Matematiikkaa oppii parhaiten laskemalla. Etsi käsiisi sopivan vaikeita tehtäviä ja yritä ratkaista ne pala palalta ilman apua. Älä lue oikeata vastausta heti, vaan yritä ensin todistaa, että olet laskenut väärin. (On paljon tehokkaampaa löytää virhe itse, kuin vain vilkaista oikeaa vastausta ja todeta olleensa väärässä.)
      - Eri kielten opiskelemista voi tehostaa lukemalla. Jos on kiinnostunut fantasiakirjoista, niin esimerkiksi Terry Pratchettin Discworld-sarjassa ja tietysti Harry Potter -sarjassa on molemmissa käytetty laajaa sanavarastoa kieliopiltaan oikeassa asussa. (J.K. Rowling on toiminut myös englanninnopettajana...) Molempien kirjailijoiden teokset on yleensä käännetty varsin hyvin. Jos luet kirjoja kahdella kielellä rinnakkain ilman sanakirjaa, niin saat varmasti parannettua kielitaitoasi.

      Onnea!

      • niiinnniiiin

        Loistavia ideoita =) Itse myös harrastan ajatusmalleja ja "piirtelyä". Eli opiskelen jonkun laajan asian kokonaisuutena ja piirrän siitä mind mapin. Eka suurin pallo keskelle, jossa pääotsikko siitä taas sitten sen ympärille pääaiheet ja niistä sitten pienempiä pompuloita, joissa on yksityiskohdat. Mulla jää hyvin mieleen, kirjoitan asian ja ajattelen sen sitten kuvana. Kokeessa sitten toteutan saman. Eli lähden miettimään suttupaperille mind mapin ennen esseen kirjoittamista. Ja kas, niitä asioita vaan sitten putkahtelee mieleen siinä piirrellessä. Sen pohjalta on helppo kirjoittaa hyvin jäsennelty essee yms. Toimii ainakin mulla =)


    • yksvaann

      kun saat läksyjä niin teet ne.
      Samat kysymykset tulee matikassa esim kokeisiin.

      Ja hissan ja kielten kanssa on hyvä käydä kotona läpi tunnilla käyty asia.

      Lukee sen alueen kunnes ymmärtää.

      Näin kokeisiin luku on vain mieleenpalauttelua.
      Eikä siis silleen että pitäis opetella ne jutut täysin alusta.

      • on vaan skarppina tunnilla eikä nuku/lähettele teksiviestejä tms...ei niihin kokeisiin välttämättä lukea tarvitse

        ps.yläasteem päättötodistus 8 kertaakaan kotona kirjaa avaamatta


      • Kumotaan idiootit
        vannoutunut_fani kirjoitti:

        on vaan skarppina tunnilla eikä nuku/lähettele teksiviestejä tms...ei niihin kokeisiin välttämättä lukea tarvitse

        ps.yläasteem päättötodistus 8 kertaakaan kotona kirjaa avaamatta

        No lukioon hakiessa todistuksen ka:na 8 ei ole minkäänlainen kehuskelun paikka.


    • bbbbbbb

      Jos vain jaksaa niin nauhoita lukemistasi sillon kun rentoudut voit kuunnella koe aluettasi

      p.s mulla auttanut kerta lukua ja vähän kuuntelu 9 viime kokeesta ;)

    • Hannes Hööki

      Olen Hannes. Ehdottaisin joko äitisi rassaamista tai sillalta hyppäämistä.

    • ysin oppilas

      älä lue! ;D
      Tai vaihtoehtoisesti voi aina luntata ;D

    • rgqe

      haluun vinkkejä! :)

    • James-95

      Tee muistiinpanoja esim. alleviivauksia. Tehokkainta olisi kuitenkin tehdä taulukko jokaisesta kappaleesta ja kirjoittaa jokaisesta tärkeästä asiasta jotain esim. mitä se tarkoittaa, mitä sinulle tulee ekaks mieleen ja miten se liittyy sun elämään. Nuo auttavat liittämään opitun asian sinun muistoihin ja elämään ja tekee niistä helpommin muistettavia.
      Eräs tutkimus sai selville, että niistä, jotka käyttivät tätä menetelmää, pääsivät 33% lääkikseen. Niistä, jotka eivät tehneet yhtään muistiinpanoja, pääsi alle 5%.

    • nitta1

      moi.
      mä oon 5-luokkalainen ja mä harjoittelen niin että käyn kaikki kappaleet hyvin läpi ja yritän muistaa kaiken mahdollisen. :)
      ONNEA KOKEISIIN!!!!!!!!!

    • Hei "haluan parantaa numeroitani" ja muut kokeisiin lukevat,

      paljon onkin tullut hyviä vinkkejä, joten en lähde toistamaan niitä kaikkia. Jokainen on erilainen oppija: jotkut oppivat parhaiten lukemalla, näkemällä, muistiinpanoja tekemällä, kuuntelemalla tai jollakin muulla tavalla. Pelkästään ulkoa ei kannata opetella (paitsi vieraan kielen sanoja), sillä asiat usein unohtuvat saman tien kokeen jälkeen. Kannattaa hyödyntää myös kaverin apua: pienellä porukalla on mukavaa lueskella ja kysellä toiselta vaikkapa koealueeseen liittyviä kysymyksiä. Jopa vanhemmista voi olla hyötyä, kun heidät innostaa mukaan kertaamiseen.

      Tsemppiä koulutyöhön, olkaahan ahkeria!

      Vaikka keskustelunavaus on tehty jo monta vuotta sitten, ajankohtaisista vinkeistä ei varmastikaan ole haittaa.

      T: Annika / Saapas

    • fnafmangle

      Itte ainakin luen aina kppalet läpi, kirjotan lapulle muistiin panoja(tärkemät sanat, mitä tarkoittaa jne.)sitten usein kaveri porukan kaa onivs sellä toisiltaan kaikkea. On myös yks peli jota en nyt muista.. Voi tehdä itte kysymyksiä ja pyytää kaverit pelaamaan sitä. Se on hyvä :). Tosiaan , niistä muistii panoista.. Luet sitte niitä :D

    • Moi!
      Täältä saa apua!
      www.findyourway503.wordpress.com

    • Quizletjamuistipeli

      No ainaki kielten harjoittelussa on mua ainaki auttanu sanakokeis tavallisten menetelmien (kirjoittaminen) lisäks semmonen sovellus ku Quizlet :) Saa ainaki iphonee ja kai androidiinki ja on muute tosi kätevä!
      Oon myös kuullu et sanojen opettelussa voi auttaa muistipelin tekeminen eli pitää yhdistää sanan esim englannin- ja suomenkielinen versio ja jos on kuvamuisti ni suomenkielisen voi korvata kuvalla.

      Muista apukonsteista en hirveesti tiiä ku opin ite parhaite vaa lukemalla mut toivottavasti noista oli jotai apuu!

    • kokemuksella1

      8-luokalla ei oo väliä. Säästele ja panosta ysillä.

      • Hrääplz

        On väliä herra jestas


    • 142

      moi olen neljännellä loukalla mun kokeen numerot on usein kymppejä ja välillä ysejä vastaa tähän nopeastti heippa!

      • 142

        ja tykään ratsas taaa ja laulaa tykään meidän lukasesta sakustta


    • Anonyymi

      Tee lunttilappu tai piirrä vastauksii tussil kätee ni hyvin menee😅😅👍🏻👍🏻👍🏻

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla sovellusta nimeltä Quizlet. Itsellä on toiminut hyvin. Kysymys on kysytty yli 10 vuotta sitten mutta vastaampa nyt silti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe