Onko keuhkosyöpä = kuolema ?Ennemmin tai myöhemmin ?

Auttakaa , antakaa neuvoja

Rakkaalla ihmisellä todettiin pienisoluinen keuhkosyöpä.Olen surullinen enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. Itkettää!

27

18889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Läheisellä oli

      Läheisellä sukulaisella, tätilläni oli keuhkosyöpä. Onneksi se oli vain toisessa keuhkossa. Keuhko leikattiin pois kun hän oli 55v. Hän kuoli terveenä/vanhuuteen 81v.
      Jokainen tapaus on yksilöllinen. Lippu korkealle, niin elämä jatkuu.
      Psyyke, motivaatio on elämän ehto.

    • Elisama

      Ei ole ollenkan kuolemantuomio nykypäivänä.
      Tuo tieto ei riitä enempään kommentiin.
      Pienisoluinen on kyllä hieman vaikeampi.

      • totuudessa

        Kyllä totuus on se, että pienisoluinen keuhkosyöpä on kuolemaksi yli 95%:lle sairastuneista ja heistäkin 80% menehtyy 2 vuoden sisällä. Tosin sitähän ei etukäteen tiedä, kuka kuuluu siihen selvijöiden 5%:iin, joten toivosta ei kannata luopua, mutta ei unohdeta realismiakaan.

        Syövän hoito on solusalpaajat eikä se sinänsä ole vaikeaa ja alkuun hoito tehoaakin erityisen hyvin, mutta valitettavasti syöpä kuitenkin kehittää vastustuskyvyn hoidoille ja uusiutuu. Silti hoidot kannattavat, sillä niillä voidaan saavuttaa useita kuukausia, jopa vuosia, kohtuullisen laadukasta elinaikaa lisää.

        Lisätietoa keuhkosyövästä:
        http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/keuhkosyopa/
        http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/keuhkosyopa/pienisoluinen/


      • aivan selvästi
        totuudessa kirjoitti:

        Kyllä totuus on se, että pienisoluinen keuhkosyöpä on kuolemaksi yli 95%:lle sairastuneista ja heistäkin 80% menehtyy 2 vuoden sisällä. Tosin sitähän ei etukäteen tiedä, kuka kuuluu siihen selvijöiden 5%:iin, joten toivosta ei kannata luopua, mutta ei unohdeta realismiakaan.

        Syövän hoito on solusalpaajat eikä se sinänsä ole vaikeaa ja alkuun hoito tehoaakin erityisen hyvin, mutta valitettavasti syöpä kuitenkin kehittää vastustuskyvyn hoidoille ja uusiutuu. Silti hoidot kannattavat, sillä niillä voidaan saavuttaa useita kuukausia, jopa vuosia, kohtuullisen laadukasta elinaikaa lisää.

        Lisätietoa keuhkosyövästä:
        http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/keuhkosyopa/
        http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/keuhkosyopa/pienisoluinen/

        keksit nuo prosentit omasta päästäsi ei missään linkeissä löydy tuollaista. voisit mennä muuanne masentamaan valheillasi ihmisiä


      • kieltäminen haitaksi
        aivan selvästi kirjoitti:

        keksit nuo prosentit omasta päästäsi ei missään linkeissä löydy tuollaista. voisit mennä muuanne masentamaan valheillasi ihmisiä

        Voit itse käydä tarkistamassa ennusteen esim. linkistä: http://www.poliklinikka.fi/?page=9704081&id=9221291

        "Ennuste

        Ennusteen kannalta merkityksellisintä on varhainen toteaminen. Pienisoluinen keuhkosyöpä on huonoennusteinen, kaikista potilaista vain alle viisi prosenttia on hengissä viiden vuoden kuluttua. Ei-pienisoluisessa muodossa vastaavassa ajassa elossa on 10-13 prosenttia potilaista, radikaalileikkauksella prosentti nousee lähemmäksi 25 prosenttia."

        Jos keuhkosyövän huonoa ennustetta salataan tai jopa vääristellään, niin se vaikuttaa myös tupakoitsijoiden halukkuuteen lopettaa tupakointi. Tupakka kuitenkin aiheuttaa 90% keuhkosyöpätapauksista.


      • Omaishoitaja
        aivan selvästi kirjoitti:

        keksit nuo prosentit omasta päästäsi ei missään linkeissä löydy tuollaista. voisit mennä muuanne masentamaan valheillasi ihmisiä

        Pienisoluisessa keuhkosyövässä etäpesäkkeet levittäytyvät nopeasti ympäri kehoa. Olen saattanut kaksi omaistani tuonpuoleiseen juuri pienisoluisen syövän takia. Olen jutellut monien lääkäreiden kanssa ja lukenut paljon alan kirjallisuutta. Realiteetit on kuitenkin tunnustettava, ikävä kyllä, vaikka aina toivookin ettei sattuisi omalle kohdalle tai että sattuisi kuulumaan juuri siihen muutamaan prosenttiin joka selviää. Kuten jo aiemmin totesin, tieto lisää tuskaa mutta auttaa keskittymään olennaiseen, läheisen tukemiseen.


      • Anonyymi
        kieltäminen haitaksi kirjoitti:

        Voit itse käydä tarkistamassa ennusteen esim. linkistä: http://www.poliklinikka.fi/?page=9704081&id=9221291

        "Ennuste

        Ennusteen kannalta merkityksellisintä on varhainen toteaminen. Pienisoluinen keuhkosyöpä on huonoennusteinen, kaikista potilaista vain alle viisi prosenttia on hengissä viiden vuoden kuluttua. Ei-pienisoluisessa muodossa vastaavassa ajassa elossa on 10-13 prosenttia potilaista, radikaalileikkauksella prosentti nousee lähemmäksi 25 prosenttia."

        Jos keuhkosyövän huonoa ennustetta salataan tai jopa vääristellään, niin se vaikuttaa myös tupakoitsijoiden halukkuuteen lopettaa tupakointi. Tupakka kuitenkin aiheuttaa 90% keuhkosyöpätapauksista.

        Elä puhu paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä puhu paskaa.

        Käy kokemassa kuinka aina pienisoluinen turmelee automaattisesti muuta elimistöä😡


    • Omaishoitaja

      Hei!
      Toivon totisesti jaksamista syöpäsairaan läheisen vierellä. Itse päädyin oman äitini omaishoitajaksi viime vuoden keväällä ja äiti nukkui pois vuoden vaihteessa -08.

      Kaikki potilaat ja syöpäesiintymät ovat erilaisia. Vaikka äitini syöpä diagnosoitiin marraskuussa -07 ja ennuste oli todella huono (laajalti levinnyt maksaan ja keuhkoihin) ei ennustetta elinajasta annettu. Kun syöpä iskee sisäelimiin ennuste on aina huonohko sillä suuriin elimiin päästessään syöpäsolut lisääntyvät hurjalla vauhdilla. Myös potilaan yleistila varmasti vaikuttaa hoitoihin ja tuloksiin. Lääkärit kyllä kaunistelematta kertovat hoitojen laadusta ja ennusteista.Voit etsiä hakusanalla googlesta sivuja, joilla kerrotaan kyseisen syövän ennusteista ja hoitojen tehokkuudesta. Vaikka tieto lisää tuskaa niin myös se auttaa loogisemmin ja järkevämmin ajattelemaan ja keskittymään olennaiseen, rakkaan henkilön lähellä olemiseen. Itke niin paljon kuin siltä tuntuu ja puhu surustasi vaikka ammatti-ihmiselle jos tuntuu ettei ystävät ymmärrä tuskaasi. Itse olen saattanut isäni (keuhkosyöpä) sekä äitini (keuko- ja maksasyöpä) tuonpuoleiseen ja ollut tukena ystävieni syöpätapauksissa.

      • sairaanhoitaja- 04

        Ihailen todella sinua ja jaksamista ja olisin ehdottomasti ollut valmis antamaan osan omasta palkankorotuksestani kaltaisillesi :)


      • Omaishoitaja
        sairaanhoitaja- 04 kirjoitti:

        Ihailen todella sinua ja jaksamista ja olisin ehdottomasti ollut valmis antamaan osan omasta palkankorotuksestani kaltaisillesi :)

        Kiitos sinulle, tuonkaltaiset kommentit tuntuvat hyvältä.Kunnioitan työtänne ja täytyy sanoa että työn vaativuuteen ja raskauteen nähden palkat ovat teilläkin alakantissa. Tuntuu että kaikenmaailman pilipalitöissä tienaa rutkasti enemmän! Olen siis nyt 38 vuotias, myös neljän lapsen äiti (ei vaippaikäisiä) ja tuon omaishoitajanaolon jälkeen olen päätynyt jäämään hetkeksi kotiin kun kerran olin joutunut irtisanoutumaan työstäni (edellytys omaishoidolle).. Annan nyt aikaa kaikille rakkailleni ja se on lähinnä arvokysymys. Sen verran rankka kokemus tuo niin läheisen omaisen hoito oli, etten halua enää hukata päivääkään rahan perässä juoksemiseen, kuten aikaisemmassa elämässäni tein. Opiskelen kyllä iltaisin yliopistolla kasvatustieteitä. Kaikki ne ihanat hoitohenkilökunnan ihmiset, toiset sairaat, tuikituntemattomat antoivat minulle voimaa jaksaa. Kun vanhus kyynelsilmin sanoi äidille että sinua on siunattu tuollaisella tyttärellä tai toinen tuumasi että muutan teille. Tai kun polilla sairaanhoitaja sanoi että harva tuohon pystyy (toimimaan oksennuksen seassa).
        Siitä olen samaa mieltä että palkkaus työn vaativuuteen nähden on huono. Työksi sitä ei kyllä voi lähiomaisen ollessa kyseessä sanoa. Olen muistaakseni jostain lukenut että kun Briteissä alettiin maksamaan omaishoidosta niin sitä käytettiin törkeästi hyväksi. Äiti asui meillä vaipoissa ja pyörätuolissa ja lapsillekin oli aivan luontevaa että mummi oli osana päivittäistä elämää. Joka päivä ja joka tunti,myös öisin, lukuunottamatta kolmea vapaapäivää kuukaudessa. Hautajaispuheissa ihmiset kiittelivät minua, minä taasen annoin kunniaa miehelleni, lapsilleni ja veljelleni, joka mahdollisti äidin hoidon meillä kotona. Ilman läheisimpien lupaa ja tukea ei tuollaista päätöstä voi tehdä eikä jaksaisikaan. Olen kuullut että kun on riitaisia sisarus-suhteita niin vammainen omainen laitetaan ennemmin hoitokotiin kuin annetaan vaikka oman lapsen hoitaa! Haloo, missä yhteisöllisyys!!!!! Raskas oli taakka kantaa mutta kun aloin työstämään ajatusta omaishoitajaksi ryhtymisestä ajatus kypsyi muutamassa hetkessä ja yksi kriteeri oli, etten halua katua elämässäni tekemättömiä asioita sillä pakkohan on vain kuolemaan ja siihenkin vain kerran. Olen kirjoittamassa kirjaa ajatuksistani, arvoista ja yhteisöllisyydestä, oman elämän valinnoista. Se on varmasti myös osa surutyötä, epävarmuudesta ja omanarvontunnosta. Ehkä joskus saan sen valmiiksi....Jakselua!


    • tarjamirva

      Keuhkosyöpä eli adeno karsinooma, on paha sairaus, mutta syövänhoitokeinot ovat parantuneet ja parantuvat kokoajan.Potilaan oma psyyke on tärkeä hoitojen aikana,ettei heitä pyyhettä kehään ennen kuin kaikki hoidot on käyty lävitse. Paranemis mahdollisuudet ovat paremmat mitä aikaisemmin sairaus on havaittu. Olemme käyneet kyseisen sairauden lävitse perheessämme, kun tytär,26-vuotias, sairastui kyseiseen sairauteen. Tyttärellämme sairaus oli kuitenkin levinnyt molempiin keuhkoihin ja imusolmukkeisiin, kun hoidot aloitettiin. Katriina menehtyi, kuljettuaan 4 kuukautta hoidoissa.Hoidot olivat rankkoja ja pitkiä. Takaiskuja tuli hoidon aikana useasti.Katriina oli loppuun asti kotona, meidän kanssa. Paranemis mahdollisuudet riippuvat paljolti taudin toteamis vaiheesta ja ennusteista. jos haluat niin voit kysyä lisää kokemuksesta. Voimia teille sinne. Terveisin: Tarja

      • muori vm. 58

        läheiseni keuhkosyöpään. Nainen, 58 v, ei tupakoinut.Kuoli vajaa vuosi siitä, kun todettiin. Hautajaiset vkl:na. Kukaan läheinen ei ollut kuolinhetkellä vierellä. Valtavat kivut ja munuaiskoneessa ja hapessa (hengityskone ko ?). Kuoliko tukehtumalla ? Tajuttomana ??


      • haloooo
        muori vm. 58 kirjoitti:

        läheiseni keuhkosyöpään. Nainen, 58 v, ei tupakoinut.Kuoli vajaa vuosi siitä, kun todettiin. Hautajaiset vkl:na. Kukaan läheinen ei ollut kuolinhetkellä vierellä. Valtavat kivut ja munuaiskoneessa ja hapessa (hengityskone ko ?). Kuoliko tukehtumalla ? Tajuttomana ??

        morfiinia saa viime hetkillä, joka vie samalla tajuttomaksi kun vie kivun. Ikävää se tietysti aina on katsella sitä viimeistä hetkeä kun se saatanan aika vaan matelee ja TAHTOISI PÄÄSTÄÄ TOISEN POIS KITUMASTA YLIANNOSTUKSELLA VAIKKA! Täytyy vain odotella että saatanan ruumis kuivuu ja kuihtuu ja lopulta sydän taipuu kaiken heikkouden, paskan, kasvaimien ja myrkkyjen alle ja vihdoin ihminen kuolla kupsahtaa pois. Mielestäni poismenoa todellakin kuuluisi jouduttaa sitten kun potilaskin niin tahtoo kun ei mitään saatanan saatana ole enää tehtävissä!!!!!!


    • jaksanko

      Haluan lukea muiden syöpäpotilaiden omaisten kertomuksia, itse elän ko taudin sairastuneen mukana, raskasta on. nim. jaksanko?

      • sultan100

        Vanha isani sairastaa keuhkosyopaa joka on nyt levinnyt luustoon.
        Itse pystyin vasta 3,5 vuotta syopaan menehtyneen veljeni kuolemasta sanomaan sanan "syopa" ilman etta alkoi itkettaa. Siita on nyt runsas 0,5 vuotta.
        Niin vaikeaa kuin se onkin, sanoisin etta tosiasioita on katsottava suoraan silmiin ja hyvaksyttava vaistamaton. Elettava ajassa NYT. Jokainen syopatapaus on omansa, ei ole toista vastaavaa ja sen vuoksi internetkin on hakuammuntaa. Myos elinajan ennustaminen on kuin teelehdista lukisi. Elamantahto ja positiivisuus tuntuvat antavan lisaa aikaa.
        Keskustelu syopayhdistyksen henkiloiden seka laakarin kanssa rehellisesti ja avoimesti auttavat mielestani pienentamaan pelkoja ja sielta saa tietoa. Heidan kirjasensa lahiomaisille voisi olla sinulle "jaksanko".
        Minulle on ainakin vakuutettu ettei potilaan tarvitse karsia kipuja, hanella on oikeus kaikkeen mahdolliseen kivunlievitykseen. On varmaankin hyva jos jo hyvissa ajoin tehdaan sopimus kuka paattaa siina vaiheessa etta potilas itse ei ehka enaa pysty ja tiedotetaan siita terveydenhoitohenkilokunnalle kirjattavaksi potilastietoihin seka myoskin lahiomaisille. Vastuunottaja on silloin sovittu ja saadaan asia kunnialla eteenpain.

        Toivon jokaiselle, olit sitten itse sairastunut tai laheisesi, voimia, positiivisuutta ja iloa jokaisesta uudesta paivasta. Nyt ja menneet paivat ovat mita kukaan ei saa meilta pois, ja huominen on meille jokaiselle tuntematon - sen vuoksi, rakastakaamme nyt varastoon tulevan 100 vuoden varalle.
        XXX :o)


    • miinaliinaruusa

      Minulla todettiin elokuussa ei pienisoluinen keuhkosyöpä joka oli lähettänyt etäpesäkkeitä imusolmukkeisiin. Siis leikata ei voi. Loppuelämäni syön sytostaatteja, elinajaksi ennustettiin 3-4 vuotta. Nyt vointi on niin hyvä etten osaa kuvitellakkaan tulevaa, olen päättänytkin olla uskomatta mihinkään ennusteisiin.

      • Anonyymi

        Minä sairastuin 4,5 vuotta sitten ja viime helmikuussa vielä ei Onneksi ole levinnyt. Kuukauden hoidot kävin aikoinaan läpi, erittäin hyvällä tuloksella 10xsädehoidon. Aina on toivoa jos vointi antaa myöte 🌷


    • Rintasyöpä keuhkoiss

      MInulla keuhkoista löytynyt syöpäsolu edusti rintasyöpälajia. Joten se lajitellaan rintasyöväksi keuhkoissa.
      Siitä kun se löytyi, on nyt kulunut 9 kk, ja tauti on onnistuttu pysyttämään paikoillaan, eli siinä pisteessä, kuin hoitojen aloittaessa se oli.

    • Sam-1984

      Kummisedälläni todettiin viime vuoden lokakuussa keuhkosyöpä pitkään kestäneen flunssan ja keuhkokuumeen lisätutkimuksia tehtäessä. Kummisetäni on tärkeä ihminen ollut minulle aina ja tuntui uskomattomalta että tämmöinen tieto tuli ihan puskista. Onneksi hoidot aloitettiin nopeasti ja setäni sai sytostaattihoitoa ja keuhkot "pestiin"?? Kuukausi sitten seurannassa ei löytynyt mitään poikkeavaa ja syöpä näytti olevan poissa. Onko mahdollista että syöpä voi uusia?
      Setäni poltti paljon tupakkia ennen syöpää ja lopetti tupakin polton siltä seisomalta kun kuuli uutiset syövästä. Setäni on 62v ja on elämän halua täynnä kaikesta huolimatta ja puhuukin että häntä ei tuommoset taudit vie.
      Kauhea kokemus kun läheinen sairastuu enkä toivo sitä kenellekään, voimia ja jaksamista kaikille jotka sairastaa syöpää tai joutuu seuraamaan läheistä ihmistä vierestä etkä pysty mitään tekemään syövän voittamiseksi. Voi olla vain tukena vierellä.

    • e

      Syöpä voi hyvinkin uusiutua.
      Voimia kaikille sitä tarvitseville!

    • Ja vielä 15 vuoden

      Juu, niin teki vielä 15 vuoden jälkeen uusi ja meni keuhkoihin ja luustoon. Huomenna odottelen Docrateksista soittoa kuvausten vastauksista.

    • Tukihenkilö

      Rankka tauti. Ystäväni 32 vuotias nainen kuoli levyepiteelikarsinoomaan keuhkoissa. Tauti eteni erittäin nopeasti ja oli lääkärin mukaan harvinaisenkin ärhäkkä. Nainen oli tupakoinut vain 15 vuotta..joten näinkin lyhyt tupakointi siis voi sairastuttaa.

    • Anonyymi

      Syöpään kuoli läheiseni pari vuotta sitten.

      Pitää muistaa, että elämä päättyy aina kuolemaan. Eli, elämä itsessään on tappava tauti, niin vaikeaa kuin se onkin myöntää.

    • Anonyymi

      on vanha tai sairas kuolema lähestyy siitä tulee suru miten jaksaa kun päivä koittaa
      kun pitää luopua.
      itse uskon Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajaan ja iankaikkiseen elämään.
      Jeesus sanoo joka uskoo häneen ei ikinä kuole uskotko sinä Hän kysyi marjalta
      Marja sanoi Uskon.
      kun on tehnyt parannuksen tunnustanut olen syntinen Jeesuksen verenkautta on
      pelastus ottanut vastaan Armon .

      kun on tehnyt tilit selväksi yläkerran kanssa niin on valmis lähtemään.
      kun on aika.

      • Anonyymi

        Minkä takia teidän pitää kohdistaa tätä Jeesus-propagandaanne nimenomaan vakavasti sairaisiin ihmisiin? Olin itse pari vuotta sitten vakavassa tilassa, ja jostain syystä juuri tällöin alkoi tipahdella näitä julistajia. Oli viimeinen asia, jota silloin kaipasin.

        Mainittakoon toki, että yksi silloin paljon kanssani tekemisissä oli ammatiltaan pappi. Hän ei sanallakaan maininnut mitään uskontoon liittyvää, vaan oli tukenani täysin muuten. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen.

        On hienoa, jos olet löytänyt itsellesi suunnan Jeesuksesta. Älä kuitenkaan tuputa sitä muille, ainakaan niille muutenkin jo heikoimmassa asemassa oleville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia teidän pitää kohdistaa tätä Jeesus-propagandaanne nimenomaan vakavasti sairaisiin ihmisiin? Olin itse pari vuotta sitten vakavassa tilassa, ja jostain syystä juuri tällöin alkoi tipahdella näitä julistajia. Oli viimeinen asia, jota silloin kaipasin.

        Mainittakoon toki, että yksi silloin paljon kanssani tekemisissä oli ammatiltaan pappi. Hän ei sanallakaan maininnut mitään uskontoon liittyvää, vaan oli tukenani täysin muuten. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen.

        On hienoa, jos olet löytänyt itsellesi suunnan Jeesuksesta. Älä kuitenkaan tuputa sitä muille, ainakaan niille muutenkin jo heikoimmassa asemassa oleville.

        Miksi monet julkimot kieltää kertomasta kuolemansa jälkeenkin, sairastaneensa keuhkosyöpää?
        Hävettääkö , kun tupakanpoltto on suurin syy sairastumiseen.
        Poikkeuksena oli laulaja riki sorsa , joka tvn tietoiskussa kertoi sairastumisestaan ja varoitti todella uskottavasti tupakoinnin vaaroista. Hän kuoli ko tautiin ja tietoisku tuli hänen kuolemansa jälkeen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe