millainen oikeasti on lk collie?

onko collie oikeasti niin k...

Elikkäs oon ostamassa lk collieta ja haluisin et vastaisitte te joilla on/ollut lk collie!
Onko koira oikeasti niin kiltti ja semmoinen luonteeltaan mitä siitä sanotaaan? ja onko se hyvä agility koira? ja paljon se koira maksaa suunnilleen? KERTokaa mulle te ihanat nappi silmien oomistajat eli lk colliesta minkä laisia ne on? kokemuksia??!=) KIITTI!=)

33

10112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Collieperhe

      Äkkiä tässä ennen nukkumaanmenoa: Meillä on kaksi nahkaa. Sitä ennen yli 20v pehkoja.

      Kaikki tapaamani nahkat ovat oikeasti niin kilttejä ja juuri niin sosiaalisia, kuin sanotaan. Toki hyvänkin koiran saa pilattua väärällä käsittelyllä. Nahka tottuu kaikkeen, mihin sen pennusta asti totuttaa. Meillä saa nostaa vaikka hännästä selkään, autossa kuorsaavat menemään, uivat, ovat helposti hoidettavissa (hampaat saa pestä päivittäin, kynsiin, turkkiin jne, saa mieluusti koskea, tässäkin vain kiinni koulutuksesta)..
      Nahkat omaavat mielestäni voimakkaamman paimennusvietin, kuin pehkot. (Ainakin omien kokemusten mukaan..)

      Ovat todella hyviä harrastuskoiria, etsi itsellesi sopiva kasvattaja, jolla on koirineen kokemusta esim.agilitysta.

      Koirissa on kyllä eroja, siksi pentueen valinta on tärkeää. Muutenkin pitää miettiä, jos on ensimmäistä koiraa hankkimassa, että jaksaako nahkan energisyyttä. On todella aktiivinen rotu ja off-nappia saattaa joutua etsimään PITKÄÄN.. 1-vuotiaaksi asti saa melko varmasti kiristellä hampaita, kun mikään ei riitä. Mutta kyllä se siitä sitten rauhoittuu, nyt tiedän ;)

      Itse en ikinä vaihda rotua tai karvamallia :)

      Mitään negatiivista ei sinällään ole sanottavissa omieni kohdalla, mutta tosiaan, vaativat pitkäjänteisyyttä ja jaksamista. Eivät sovi pätkääkään sohvaperunoiksi tai flexinjatkeiksi. Vaativat älyllistä ja fyysistä aktivointia (kuten joka ikinen koirarotu, mutta näistä nyt lähinnä puhe). Siksi joku harrastus onkin hyvä, mutta ilmankin pärjää, kuten meillä! Rakastavat ihmisiä ja peuhaamista muiden koirien kanssa. Urokset ehkä pikkaisen "naisiin meneviä" ;)

      Ota ihmeessä kasvattajiin yhteyttä ja käy rauhassa tutustumassa rotuun. Pelkkä ulkonäkö ei saa missään nimessä olla syy rodun valintaan. Kaikki ihmisetkään eivät tule toistensa kanssa toimeen, ehkä et sinäkään nahkojen kanssa. Jos rotu kuitenkin tuntuu omalta, voin taata ettet kadu.
      Nämä porautuvat loppuelämäksi suoraan sydämeen ja rakastavat sinua ehdoitta, kunhan pidät niistä hyvää huolta :)

    • Tirkkuli

      ne on =) Käy vaikka näyttelyissä tutustumassa nahkoihin, sieläkin sen kiltteyden, avoimuuden ja sosiaalisuuden huomaa selvästi.

      Nahka on kuin luotu agilityyn, omani kanssa aloitin agin vasta koiran ollessa 5v, nopeasti oppi ja rakastaa agilityä! Nopea koira jonka kanssa pärjää kyllä kisoissakin.

      Koiran hinta on 700-900e. Kasvattajaa valitessa on hyvä kiinnittää kuitenkin huomiota mihin kasvattaja panostaa. Nykyään kun kasvatetaan kuulemma kovempiluonteisempiakin nahkoja, jopa suojelukäyttöön mikä ei mun kuvaan nahkasta sovi.

      • tietää kans

        Mistä hiivatista löytää suojelucollien? Ihan tosissaanko olet? Kerro paikka tai hyvä vihje, mistä voin googlettaa tuollaisia "käyttönahkoja".


      • Nahkacollie
        tietää kans kirjoitti:

        Mistä hiivatista löytää suojelucollien? Ihan tosissaanko olet? Kerro paikka tai hyvä vihje, mistä voin googlettaa tuollaisia "käyttönahkoja".

        Taas kerran puhutaan käyttölinjaisista-nahka colliesta! Hahhah! Harmi, että luin tämän vasta tänään.. Oma nahkani oli ainakin hermoheikko hössöttäjä, tietysti äärimmäisen tärkeä.


      • monipuolinen
        Nahkacollie kirjoitti:

        Taas kerran puhutaan käyttölinjaisista-nahka colliesta! Hahhah! Harmi, että luin tämän vasta tänään.. Oma nahkani oli ainakin hermoheikko hössöttäjä, tietysti äärimmäisen tärkeä.

        Olen huomannut monessa paikassa tämän mielipiteen, ettei colliet ole enään samanmoisia kuin ennen.. Luin ettei monet colliet osaa edes lelua repiä?!? Itse onneksi löysin kasvattajan, joka ei ulkonäöstä välittänyt läheskään niin paljon, kuin luonteesta, ja mulla nyt mahtava yksilö, jonka kanssa voin harrastaa varmasti kaikkea mitä haluan :)


    • Ihana rotu

      Hankin lk-collien noin vuosi sitten ja voin sydämmestäni suositella. Aivan ihana luonne ja virkeä kaveri lenkkeilyyn. Oppii todella hyvin uusia asioita ja kaiken hyvän päälle on todella kaunis.

    • arka

      Meillä on 2 vuotias lk collie, narttu. Tosi energinen ja äänekäs. Tykkää haukkua pihalla kaikkea mikä liikkuu, ihmisistä lintuihin. Reagoi ääniin ja valoihin haukkumalla.
      Kovasti ollaan tehty töitä että uskaltaa tutustua ihmisiin. En voi sanoa hänen luonteensa olevan avoin, ennemmin arka ja varautunut.
      Agilityä harrastetaan ja se on tehnyt koiralle hyvää. Tullut sen kautta paljon rohkeammaksi.
      Koira on meille rakas perheenjäsen vaikka ei ihan rodunomainen luonteeltaan olekkaan :)

    • Pennusta haaveileva

      Hei! Olen myöhemmin tämän vuoden puolella muuttamassa maalle, olisiko huono jos ostaisin lk collie pennun jo nyt kaupunkiin, jolloin se tottuisi paljon ihmisiin,muihin koiriin,autoihin ja lapsiin? Maalla pennulla olisi mahdollisuus juosta irti pihalla ja lähteä lenkille mukaan kun käyn ratsastamassa maastossa, onko kellään kokemusta lk colliesta mukana hevosen kanssa maastoilemessa? Rupeaako lk collie vahvasti paimentamaan hevosia?? kertoisitteko kennelien nimiä josta olette itse hankkineet pennun ja tyytyväisiä koiran luonteeseen, koska pennun luonnehan on kiinni myös pennun "vanhemmista" ja pentukäsittelystä! Asustelen lappeenrannan seudulla ja muutto olisi siis parikkalaan :) Kiitos jo etukäteen!

      • hommaa lk c !

        Lk collie on 100-prosenttisesti mainio rotu. Se ei ala turhaan paimentelemaan ja sopeutuu hyvin kaupunkielämään. Lapsirakas ja sosiaalinen, ei vähääkään äkäinen, eikä yleensä lainkaan arka. Miellyttämisenhaluinen, lempeä, nöyrä ja uskollinen. Terve kuin mikä. Tämä on sinulle loistavasti soveltuva rotu. Hienoa, että olet noin paneutunut koiran sosiaalistamiseen !

        Täältä löytyy myös kasvattajia ja pentueita: http://www.collieyhdistys.fi/colliet.htm

        Terveysvaivat ja luonneviat ovat tälle rodulle epätavallisia, joita iskee harvoihin sukuihin, lukuun ottamatta sukusiitoksia, mutta suomalaiset kasvattajat ovat yleisesti ottaen vastuullisia ja huolellisia.


    • Collietyttö

      Juu, lk colliet on ihania - itselläni myös sellainen reilu vuoden ikäinen narttu. Tosi siisti ja rauhallinen koira, eikä hyrsi tavaroita tms. Lempeä ja lapsirakas myös. Hieman mustasukkainen ja ahne on kyllä - toisinaan myös vähän arka... Nämä koirat ovat käsittääkseni rotukoirista niitä terveimpiä!

      Oikein rakastettavia karvapalleroita :) Suosittelen!

    • ...

      Minulla on nyt vuoden ikäinen lk narttu. Pentuna pelkäsi kaikkea ja kaikkia, mutta suuren työn ja ajan avulla on päässyt yli peloistaan. Nykyään ainoa asia, mikä stressaa mua koiran käytöksessä on vihamielisyys vieraita ihmisiä kohtaan. Kadulla esimerkiksi tutun ihmisen tullessa vastaan ja jäädessä juttelemaan meille alkaa hän haukkua ja murisemaan suunnattomasti, eikä meinaa lopettaa millään. Kotiin tulevia vieraita vahtii koko ajan tulikatseella ja joudun koko ajan tarkkailemaan sen käytöstä, koska en luota siihen ollenkaan vieraiden kanssa. Ennen pelkäsi vieraita kun tuli kotiin ja tärisi jossain huoneessa, vaikka kukaan ei mennyt sitä silittelemään..Nykyään muuttunut pelkoagressiivisuudeksi.
      En väitä, että kaikki colliet on sellaisia. En ole itse asiassa nähnyt ikinä koirapuistossa muita collieta, joten en osaa sanoa millaisia ne yleisesti ottaen on. Koirani kuitenkin rakastaa muita koiria ja haluaisi kaikkien kanssa mennä leikkimään lenkilläkin.
      Käyn tällä hetkellä ongelmakoirankouluttajalla, joka auttaa meitä tilanteissa, mitkä herättävät koirassani paniikkia. Kouluttaja kyllä sanoi, että colliet on hänen kokemuksensa mukaan usein arkoja. En itse osannut varautua koiraa hankiessani tällaiseen käytökseen vieraita kohtaan. Minun puolestani koiran ei tarvitse myöskään mennä häntä heiluen vastaan kaikkien silitettäväksi, mutta en myös hyväksy sitä, että koira menee murisemaan ja näykkimään vieraita ihmsiä kotonani ilman syytä. Meillä ei ole myöskään mitään asiaa paikkohin, mitkä vilisevät ihmisiä..koira saa paniikkikohtauksen siellä. Kylään mennessä koira ei suostu tulemaan ovesta sisään. Pakko myöntää, että paljon on joutunut koiran kanssa töitä tekemään ja vielä enemmän on vielä edessä. Ei kuitenkaan auta itku markkoinolla, kun koiran on hankkinut niin siitä pitää kantaa vastuu. Ensimmäiseksi koiraksi se on kyllä ollut vaikea mielestäni, mutta uskon että saan hänet vielä edes jollain tasolla sietämään ihmisiä. Ja on edistynyt kuitenkin tosi paljon siitä millainen oli ennen...

    • :)

      "Mistä hiivatista löytää suojelucollien? Ihan tosissaanko olet? Kerro paikka tai hyvä vihje, mistä voin googlettaa tuollaisia "käyttönahkoja"."

      Minä en ole muuten ikinä kuullut nahkasta suojelussa, mutta parista pehkosta kyllä. Ja nämä siis ihan tänä päivänä, onhan joskus milloin 60-70 luvulla suojelusta käyttövalioksi tullut ainakin upea Ljan Loren :) Mutta siis.. Suomessa on tietääkseni ainakin yksi tai kaksi pehkoa, joiden kanssa harrastetaan suojelua. Harmi vain ettei näköjään koiranetissä pääse sitten tuon lajin collietietoja näkemään, tietäisi ainakin varmuudella että onko niillä ihan oikeasti kisattukin vai harrastavatko vain. Mutta, kuulemma toinen näistä koirista ei oikeasti kyseistä harrastusta kestä, liikaa stressiä ja vatsa huutaa. Törkeää tuolloin sitä edes sitten harrastaa...

      Kaverin koiran pennusta oli myös joku sakemanneilla suojelua harrastanut kiinnostunut ottamaan siis collien ja kokeilla riittääkö rahkeet suojeluun. Sanoisin kyllä että niitä collieita todellakin löytyy joilla voisi rahkeet riittää, mutta ihan oikeasti, kyseessä ei kuitenkaan ole sellainen laji johon collien edes "pitäisi" kyetä - siinä mielessä siis jonkun on ihan turha hehkuttaa että hahhaa, meidänpä collikalla kisataan suojelua :)

      PS. Saksassa jollain colliekasvattajalla, jonka nimeä en nyt ikävä kyllä yhtään muista, on myös ainakin pari joiden kanssa harrastetaan/kisataan suojelua. Nämäkin tosin pehkoja.

    • nahkat forever

      Itselläni on nyt collieuros 11 kuukautta vanha ja suosittelen rotuna lämpimästi. Tämän vanhemmat ovat pärjänneet agilityssä, tokossa jne. lajeissa, joten pentu on innokas tekemään samaa ja olen vähän agiliitoa sen kanssa aloitellut ja sopii siihen mainiosti.

      Energiaa on, joten lenkkeilyä ja aktivointia vaatii, mutta tämä ei ole tuhonnut paikkoja. Todella mukava, superoppivainen koira jota voi lenkillä pitää myös irti, mikäli siihen opettaa. Tämä tulee kaikkien kanssa toimeen, ei ole aggressiivinen jne. Vaatii koulutusta, aikaa, hellyyttä sekä kuria, mutta ihana koira kyllä on.

      Ei säiky, ei ole paukkuarka. Suosittelen, mutta valitse kunnollinen kasvattaja, joka käyttää vain hyviä yksilöitä jalostukseen. Siinäkin, onko koiralla tärkeämpi korvien asento vai luonne ja rakenne?

      • 5+14=19

        Edelleen nahka on se paras rotu, kyllä näissä löytyy niin paljon hyvää luonnetta, reippautta ja sosiaalisuutta.

        Nuorempi nahka on todella helposti koulutettava, oppii nopeasti ja keskittyy täysin työhönsä. Kestää toistoja ja pienet (eikä isommatkaan) kolhut ei haittaa, unohtaa onnettomuudet välittömästi eikä arkuutta jää. Ja koska luonne on hiukan häseltäjä niin näitä pieniä onnettomuuksia sattuu sillointällöin, eihän sitä aina voi puomilla pysyä jne... :D

        Kasvattajan valinta ja rodun edustajien tutkailu on pentua harkitsevalle todella tärkeää. Ikävä kyllä luonnevikaisia nahkoja on tullu tietoon liian monta, lähinnä pelkopurijoita. Nuoria koiria on monia kuopattu kyseisen asian takia :( Joitakin linjoja on joihin en nykytietoni perusteella koske edes pitkällä tikulla ja niitä ei koirieni taustajoukois saa olla, ikinä päivänä. Onneksi omat nahkat on hyväpäisiä ja nuorempi hyvästä tervepäisestä linjasta :D Vanhan nahkani suku on hiukan pimennossa, sen suvun koiria en pahemmin tunne/tiedä. Mutta vanhuskin on tervepäinen, ihan koira


    • Nahkiainen

      Muistakaa collien alkuperäinen käyttötarkoitus! Se on lampaiden paimentaja eikä siten tarvitse osata suojella. Jos suojelukoiraa haluatte, vaihtakaa rotua. Nykyisin jotkin uudemmat kasvattajat myyvät "käyttöcollieita". Kokemukseni mukaan ne ovat hyvin usein agresiivisia muita koiria ja kenties ihmisiäkin kohtaan. Itselläni on "vanhoilta kasvattajilta" ostettuja koiria ja koskaan ei ole ollut ongelmia ihmisten eikä toisten koirien kanssa.

      • hahehhehahaeheaoweje

        Kukakohan kasvattaja mahtaa agressiivisia "käyttöcollieita" myydä :'DD ei ole ainakaan itselle eteen sattunut. Jestas sentään mieti vähän mitä puhut. :D


      • hahehhehahaeheaoweje
        hahehhehahaeheaoweje kirjoitti:

        Kukakohan kasvattaja mahtaa agressiivisia "käyttöcollieita" myydä :'DD ei ole ainakaan itselle eteen sattunut. Jestas sentään mieti vähän mitä puhut. :D

        Sanon vielä että collikoita on tullu omistettua lähemmäs 20 vuotta ja piireissä pyörittyä.


      • jotain rajaa
        hahehhehahaeheaoweje kirjoitti:

        Sanon vielä että collikoita on tullu omistettua lähemmäs 20 vuotta ja piireissä pyörittyä.

        No ihan oikein oli sanottu Nahkiaiselta, että käyttölinjaiset colliet ovat kovaluonteisempia. Nämä uudemmat kasvattajat ovat jossain vaiheessa alkaneet muuttaa rotua suojelukoirasuuntaan. Haetan kovuutta, taistelutahtoa, suojeluviettiä, saalistusviettiä... Helpompaa olisi, kun vain vaihtaisi rotua. Vai pitääkö hahehhehjne... collierotua ja esim. malinoisia tai saksanpaimenkoiraa samanlaisina rotuina? Ei colliella saa noita ominaisuuksia korostaa!! Kuinkas rodun alkuperämaassa, roikkuukos colliet siellä hihassa?

        Juuri tämän uuden kasvattajasukupolven takia collieilla on jo huono maine, koska ihmiset on hakeneet kaunista perheenjäsentä, seurakoiraa, mikä collie on ollut ja heilläkin ehkä lapsuudessa on ollut kokemuksia tällaisesta suht helposta, ihanasta perheenjäsenestä. Nyt moni saakin käsiinsä jo pennusta asti puntissa roikkuvan kauhukakaran. Joka vaatii jo taitoa tehdä yhdyskuntakelpoiseksi.

        Neljä sakemannia omistaneena voi todeta, että moni collie menee sakemannin ohi kovuudessa, ja sellanen kun joutuu ensikertalaisen käsiin, niin voidaan sanoa, että kommentti "ei enää ikinä collieta, ihan hullu rotu" vaan yleistyy. Täytyy alkaa hankkimaan colliensaa varmaan ulkomailta, koska täällä rodun pilaaminen vaan jatkuu!! Tietyissä piireissä ainakin.

        Näin kirjoitti harrastaja, jolla collieita ollut 40 vuotta ja liki 40 kappaletta...


      • Mistä kenneleistä
        jotain rajaa kirjoitti:

        No ihan oikein oli sanottu Nahkiaiselta, että käyttölinjaiset colliet ovat kovaluonteisempia. Nämä uudemmat kasvattajat ovat jossain vaiheessa alkaneet muuttaa rotua suojelukoirasuuntaan. Haetan kovuutta, taistelutahtoa, suojeluviettiä, saalistusviettiä... Helpompaa olisi, kun vain vaihtaisi rotua. Vai pitääkö hahehhehjne... collierotua ja esim. malinoisia tai saksanpaimenkoiraa samanlaisina rotuina? Ei colliella saa noita ominaisuuksia korostaa!! Kuinkas rodun alkuperämaassa, roikkuukos colliet siellä hihassa?

        Juuri tämän uuden kasvattajasukupolven takia collieilla on jo huono maine, koska ihmiset on hakeneet kaunista perheenjäsentä, seurakoiraa, mikä collie on ollut ja heilläkin ehkä lapsuudessa on ollut kokemuksia tällaisesta suht helposta, ihanasta perheenjäsenestä. Nyt moni saakin käsiinsä jo pennusta asti puntissa roikkuvan kauhukakaran. Joka vaatii jo taitoa tehdä yhdyskuntakelpoiseksi.

        Neljä sakemannia omistaneena voi todeta, että moni collie menee sakemannin ohi kovuudessa, ja sellanen kun joutuu ensikertalaisen käsiin, niin voidaan sanoa, että kommentti "ei enää ikinä collieta, ihan hullu rotu" vaan yleistyy. Täytyy alkaa hankkimaan colliensaa varmaan ulkomailta, koska täällä rodun pilaaminen vaan jatkuu!! Tietyissä piireissä ainakin.

        Näin kirjoitti harrastaja, jolla collieita ollut 40 vuotta ja liki 40 kappaletta...

        ...tälläisiä collieita saa? Kuullostaa juuri siltä mitä minä haluan.


      • provo-oot
        Mistä kenneleistä kirjoitti:

        ...tälläisiä collieita saa? Kuullostaa juuri siltä mitä minä haluan.

        Osta malinois...


      • fdbuisdnh
        Mistä kenneleistä kirjoitti:

        ...tälläisiä collieita saa? Kuullostaa juuri siltä mitä minä haluan.

        Siis haluatko tällaisen toiminnan jatkuvan?! Colliethan suoraan sanottuna PILATAAN!!!!! OSTA JOKU SUOJELUROTU ÄLÄKÄ COLLIETA!!!!!


    • marian12

      Hei!
      Meillä on nyt puolivuotias "nahka" poika. Luonne on todella kiltti ja oppivainen. Hän rakastaa pitkiä lenkkejä ja varsinkin metsäteillä, jossa saa juosta vapaana. Käydään useasti pentutreffeillä, jossa on eri rotuisia ja ikäisiä koiria. Tulee kaikkien kanssa toimeen. Auto on ainut paikka mikä pelottaa, mutta eiköhän sekin ala sujua ajan myötä. Olen tosi tyytyväinen rotuvalintaani, ennen minulla on ollut mm. spanieleita, jotka nekin aivan ihania. Nahka vaatii omistajaltaan aktiivisuutta ja siksi onkin tosi hyvä lenkkikaveri.

    • trikkitytöt

      40 vuotta ollut pitkäkarvaisia collieita, ja 1990-luvun puolivälissä tuli kaksi nahkatyttöä... Sanoisin näin, että ei niitä turhaan kutsuta luupäiksi. Kovuutta löytyi, samoin paimennusviettiä enemmän kuin pitkäkarvaisillani, myös haukku ulkona oli herkemmässä kuin pehkoilla. Mutta tykkään collierodusta niin fanaattisesti, että nahkatkin on sydäntä lähellä. Syy miksi en ole enää ottanut nahkoja oli se, että sain niistä näppyjä ihooni, siis allerginen reaktio, ja kutisin niin paljon sitten.

    • jwr45eyuewhtuarehou

      Collie

    • juyuyiyuiyu

      Tuttuni lopetti äskettäin colliensa arkuuden takia. :( Eli tähän pitäisi kyetä varautumaan.

      • juyuyiyuiyu

        Colliet ei taida mennä kaupungissa eikä lapsiperheessä vaan stressaantuu liikaa.


    • rotua en vaihda

      Yleisesti ottaen minulla on kuva, että nahkat ovat sosiaalisia, helppoja, kilttejä koiria, joilla hyvä oppimiskyky ja motivaatiota toimintaan. Sopivat oikein hyvin agilityyn. Ainoa isompi miinus on monilla haukkuherkkyys, mitä joutuu ehkä työstämään pois.

      MUTTA: pentua hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota vanhempien luonteeseen ja kasvattajien päämääriin kasvatustyössä. En itse ollut asioihin tarpeeksi perehtynyt hankkiessani omaa nahkaa. Ja tämä sattuu nyt olemaan hieman hermoheikko/epävarma tapaus ja epävarmuuttaan reagoi välillä stressaavissa tilanteissa (haukkuu vieraille ihmisille ym). Toki tämä on osittain koulutuskysymys ja asiaa työstetään ongelmakoirakouluttajankin kanssa ja edistymistä on tapahtunut. Ja tätä epävarmuutta lukuunottamatta omani on erittäin suloinen tyyppi, jota en toiseksi vaihtaisi. Seuraavaa pentua hankkiessa tulen kuitenkin tarkistamaan vanhempien luonnetestitulokset.

      Sitten vielä kommentti käyttökoirista.
      Mielenkiintoista, että ihmisen mieltävät käyttökoira = suojelukoira. Itse en koskaan voisi ymmärtää, että collieta käytettäisiin suojelukoiraksi, siihen tarkoitukseen on ihan muut rodut. Voin kuitenkin hyvin ymmärtää, että collien kanssa harrastetaan muita palveluskoiralajeja: hakua, viestiä tai jäljestystä tai pelastuskoiralajeja. Nämä ovat mielestäni hyvinkin rodunomaisia lajeja, ja on jopa sääli, jos colliesta ei löydy riittävää toimintakykyä ko. lajeihin. Toki paimennus olisi alkuperäistä käyttötarkoitusta lähimpänä, mutta lieneekö valtaosalla nykypäivän collieista enää riittävästi paimennusviettiä tallella...

    • Chilla1

      Minun kaksivuotias nahka on toooosi rauhallinen, kiltti, sosiaalinen ja oppivainen. Ei hauku ikinä paitsi joskus satunnaisesti lasten kanssa palloleikeissä. Tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa. Lenkeillä pidän irti, pysyy lähellä. Harrastetaan tokoa ja agilityä. Koira on unelma, arjessa äärettömän helppo. Miinuksena ohjaajapehmeys ja epävarmuus, tästä ei tule kisatykkiä. Joskus aristaa outoja tilanteita ja ihmisiä. Mutta ihana koira kaikenkaikkiaan!

    • collie

      Ovat tosi kilttejä ja lojaaleja ja tykkää liikunnasta

    • Vanhakaupunkistadi

      Mul on 7 vuotias lk collie. Maailman ihanin rotu! Ei turhia hauku. Pystyis pitää vapaana vaik mis. Se ei karkaa vaan lauman koos pitää! Tottelee, tälle ei huutaa tartte. Juoksee citypuput kii, tökkäsee ne kuonollaan kumoon,ei pure!! Mä en keksi mitään heikkouksia. Tonnin maksoin ja kannatti.

    • Karvakasautuma

      Kiva koira. Karvaa kyllä lähtee ison koira lauman edestä. Muuten mukava ja ymmärtää puhetta.

    • Kuuratassu

      Tuo kuulostaa kyllä kivalta rodulta. Mitä mieltä ootte sopiiko meille? Kokemusta koirista löytyy jonkin verran itseltäni, eli olen ollut ihan koko 15-vuotta pitkän elämäni tekemisissä ukkini metsästyskoirien kanssa, joiden kanssa ollaan lenkkeilty ja harrasteltu agilitya ja tokoa, melkein kaikkea mahdollista. Olen harkinnut nyt jonkin aikaa vanhempieni suostumuksen jälkeen sopivaa rotua, tämä vaikuttaa kivalta. Asumme omakotitalossa taajamaassa. Pystyisin käyttämään koiraa ainakin kahdella "kunnon" lenkillä päivässä pikku pissa lenkit ja muuta puuhaa koiran kanssa. Lisäksi mummolani sijaitsee maalla missä sitä voisi pitää aina välillä vapaana, käymme siellä yleensä pari kertaa kuussa. Olisin kiinnostunut opettamaan sille ehkä hieman agilitya ja tokoa, joskin ei ihan kilpailemaan asti. Meillä on myös kaksi kissaa, hieman arastelevat joskus liian innokkaita koiria , mutta tottuneet ovat kyllä. Minun lisäksi perheessa 11-vuotias pikkusiskoni ja vanhemmat. Tulevatko toimeen vieraiden koirien ja ihmisten kansaa? Olen valmis kouluttamaan perusteellisesti jos tarve. Paljonko yleensä suunnilleen maksaa? Tarvivatko esim. kylmällä tai märällä ilmalla pukua/takkia.

      • Anonyymi

        miten kävi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe