kuivan tien suolaus

oi miksi!

Varmaan täälläkin tuhanteen kertaan ruikutettu aihe mutta eihän yksi kerta lisää pahaa tee...

Siis miksi kuivaa asfalttia suolataan? Pikatieltä kun poikkeaa pienemmälle asfattitielle niin kuiva ja puhdas tie tervehtii autoilijaa. Lasia ei tarvi pestä 5km välein ja auto ei näytä lietekaivossa uitetulta.

Turvallisuushan siellä ehkä jossakin vaiheessa on ollut taka-ajatuksena mutta kaukana on turvallisuus siitä kun tuulilasia peittää 60% ajoajasta paskakalvo! Kun eihän sitä ihan tauotta voi lasoliakaan ruiskia. Menee kohta lasoliin enemmän kuin bensaan!

Vaikka siis kuinka alihankkija kuinka himoitsee tienpidon määrärahoja niin suolauksen voisi jättää oikeasti huonoille kaljamokeleille! Kuiva tie ei liukkaaksi muutu vaikka olisi 100 astetta pakkasta! Paitsi suolaamalla...

38

7792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastele

      Siinä suolassa ei ole liuosta kuin kostukkeeksi, että suolarakeet pysyisivät tienpinnassa eivätkä pölisisi pientareelle. Pääteiden märkyys johtuu siitä, että liikenne lämmittää tietä ja lunta alkaa sulaa reunoilta tielle. Sivuteillä on vähemmän liikennettä ja tienpintakin pysyy pakkasella.

      • sulaminen?

        Kerrotko vielä, miksi suola-auton takana tie on märkä ja rapa lentää, mutta kun pääset auton ohi, on tie puhdas ja kuiva? Ei oikein istu yhtälöön.


      • ..........................
        sulaminen? kirjoitti:

        Kerrotko vielä, miksi suola-auton takana tie on märkä ja rapa lentää, mutta kun pääset auton ohi, on tie puhdas ja kuiva? Ei oikein istu yhtälöön.

        Kun sen suola-auton rengaat jyrrää ja junnaa ja karhentaa sen tien märäksi. Sivutiellä ei liiku kukaan niin pinta pyssyy kuivana. Näin se vaan on ihan varmasti on...


      • efwef

        ilmasta eli kuiva tie kostuu vaikka liikennettä ei olisi ollenkaan.


      • oikein uudestaan

        Että liikenne lämmittää tietä .No huh huh on siinä var
        sinainen kuumakalle taas asialla.


      • Pysy mopoissa
        oikein uudestaan kirjoitti:

        Että liikenne lämmittää tietä .No huh huh on siinä var
        sinainen kuumakalle taas asialla.

        Ilmeisesti et ole liikennöinyt kuin mopolla ja kevyen liikenteen väylillä.

        Muuten olisit nähnyt ja kokenut miten paljon renkaat lämmittävät ja sulattavat tietä. No, amatöörit ovat amatöörejä ja sellaisina pysyvät. Toisaalta voisi kuvitella että silmillä näkee. Jopa amatööri.


      • levitetään

        sellaista liuossuolaa, eli suola on liuotettu veteen.


      • kulukumies
        .......................... kirjoitti:

        Kun sen suola-auton rengaat jyrrää ja junnaa ja karhentaa sen tien märäksi. Sivutiellä ei liiku kukaan niin pinta pyssyy kuivana. Näin se vaan on ihan varmasti on...

        suola on nestemmäistä mikä levitetään tielle. nimimerkillä muutaman 40 tonnisen tielaitokselle vienyt.ja lisäisin vielä et nestemmäistä suolaa ei voi levittää yli 6 asteen pakkasella -> tie jäätyy.


      • meni
        kulukumies kirjoitti:

        suola on nestemmäistä mikä levitetään tielle. nimimerkillä muutaman 40 tonnisen tielaitokselle vienyt.ja lisäisin vielä et nestemmäistä suolaa ei voi levittää yli 6 asteen pakkasella -> tie jäätyy.

        ...taas. Kuten jo sanoin, sitä liuosta käytetään KOSTUKKEENA. Yleensä ne liuospytyt, mihin sinäkin olet kuormasi purkanut, sijaitsevat sellaisen pressuhallin vieressä, minkä sisältä löytyy sitä raesuolaa. Tielle levitettävän rakeen ja liuoksen suhde on 7:3. Suolassa myöskin riittäisi tehoa sulattamaan tien vielä alle 20 asteenkin pakkasella, mutta sitä ei katsota enää järkeväksi alle -6 asteen, koska tarvittavan suolan määrä nousee jo niin korkeaksi ja noin kylmissä lämpötiloissa jään kitkakin alkaa olla jo parempi, kun siihen ei enää pääse sulamaan vettä pintaan.

        Tavallisesti levitettävän suolan kokonaismäärä on 5-20 grammaa neliölle kelistä riippuen. Tuosta määrästä kun on 30 % sitä nestemäistä liuossuolaa, niin voitte jokainen ihan itse laskea paljonko se nyt sitten kastelee. Suolaliuos on hieman vettä painavampaa, mutta kun 5 grammaa vettä on 0,05 desilitraa, ei nestemäistä suolaakaan neliömetrille kerry millään yli 0,1 desilitraa. Joten ihan varma on, että se suola ei kuivaa tietä kastele, jollei siinä tiellä jo ole jäätä tai lunta, jonka se suola sulattaa. Paljaalle kuivalle tielle ei suola-auton taakse tule kuin pyöreälinjaisesti pieniä täpliä lautasen pyörivästä liikkeestä johtuen.

        Suolaustarpeeseen vaikuttaa myös sellainen asia kuin ilmankosteus. Sitä vain on tavallisen pulliaisen hiukan vaikea havainnoida. Tienhoitajalla taas on käytössään meteorologien laatimat ennusteet, josta käyvät ilmi ns. kastepistelämpötilojen kehitys. Tämä kastepistelämpötila kertoo, missä lämpötilassa vallitsevalla absoluuttisella ilmankosteudella ilman suuhteellinen kosteus on 100%. Mikäli ilman lämpötila alittaa tämän lämpötilan, muodostuu sumua. Mikäli tienpinnan lämpötila alittaa tämän lämpötilan, tiivistyy kosteutta tienpintaan. Jos tienpinta on pakkasella, härmistyy kosteus ilmasta suoraan jääksi (kuura).

        Usein paljaalle kuivalle tielle juuri tällaisessa tilanteessa käydään levittämässä suola, kun ennusteet kertovat tien pinnan lämpötilan olevan kohta painumassa alle kastepistelämpötilan. Tämähän saa tilanteen näyttämään siltä, kuin tienpinta olisi kastunut siitä suolasta, vaikka todellisuudessa ilman suolausta tien pinta olisi hetken kuluttua jäätynyt kuuran vaikutuksesta peilijäiseksi. Samanaikaisesta suolaamattomien sivuteiden jäätymisestäkään ei suolan vastustajat kuitenkaan ymmärrä syy-yhteyttä.

        Nimimerkillä pari talvea tienhoitoautoa ajanut.


      • lukee
        meni kirjoitti:

        ...taas. Kuten jo sanoin, sitä liuosta käytetään KOSTUKKEENA. Yleensä ne liuospytyt, mihin sinäkin olet kuormasi purkanut, sijaitsevat sellaisen pressuhallin vieressä, minkä sisältä löytyy sitä raesuolaa. Tielle levitettävän rakeen ja liuoksen suhde on 7:3. Suolassa myöskin riittäisi tehoa sulattamaan tien vielä alle 20 asteenkin pakkasella, mutta sitä ei katsota enää järkeväksi alle -6 asteen, koska tarvittavan suolan määrä nousee jo niin korkeaksi ja noin kylmissä lämpötiloissa jään kitkakin alkaa olla jo parempi, kun siihen ei enää pääse sulamaan vettä pintaan.

        Tavallisesti levitettävän suolan kokonaismäärä on 5-20 grammaa neliölle kelistä riippuen. Tuosta määrästä kun on 30 % sitä nestemäistä liuossuolaa, niin voitte jokainen ihan itse laskea paljonko se nyt sitten kastelee. Suolaliuos on hieman vettä painavampaa, mutta kun 5 grammaa vettä on 0,05 desilitraa, ei nestemäistä suolaakaan neliömetrille kerry millään yli 0,1 desilitraa. Joten ihan varma on, että se suola ei kuivaa tietä kastele, jollei siinä tiellä jo ole jäätä tai lunta, jonka se suola sulattaa. Paljaalle kuivalle tielle ei suola-auton taakse tule kuin pyöreälinjaisesti pieniä täpliä lautasen pyörivästä liikkeestä johtuen.

        Suolaustarpeeseen vaikuttaa myös sellainen asia kuin ilmankosteus. Sitä vain on tavallisen pulliaisen hiukan vaikea havainnoida. Tienhoitajalla taas on käytössään meteorologien laatimat ennusteet, josta käyvät ilmi ns. kastepistelämpötilojen kehitys. Tämä kastepistelämpötila kertoo, missä lämpötilassa vallitsevalla absoluuttisella ilmankosteudella ilman suuhteellinen kosteus on 100%. Mikäli ilman lämpötila alittaa tämän lämpötilan, muodostuu sumua. Mikäli tienpinnan lämpötila alittaa tämän lämpötilan, tiivistyy kosteutta tienpintaan. Jos tienpinta on pakkasella, härmistyy kosteus ilmasta suoraan jääksi (kuura).

        Usein paljaalle kuivalle tielle juuri tällaisessa tilanteessa käydään levittämässä suola, kun ennusteet kertovat tien pinnan lämpötilan olevan kohta painumassa alle kastepistelämpötilan. Tämähän saa tilanteen näyttämään siltä, kuin tienpinta olisi kastunut siitä suolasta, vaikka todellisuudessa ilman suolausta tien pinta olisi hetken kuluttua jäätynyt kuuran vaikutuksesta peilijäiseksi. Samanaikaisesta suolaamattomien sivuteiden jäätymisestäkään ei suolan vastustajat kuitenkaan ymmärrä syy-yhteyttä.

        Nimimerkillä pari talvea tienhoitoautoa ajanut.

        joku tietää mitä puhuu


      • siis se
        meni kirjoitti:

        ...taas. Kuten jo sanoin, sitä liuosta käytetään KOSTUKKEENA. Yleensä ne liuospytyt, mihin sinäkin olet kuormasi purkanut, sijaitsevat sellaisen pressuhallin vieressä, minkä sisältä löytyy sitä raesuolaa. Tielle levitettävän rakeen ja liuoksen suhde on 7:3. Suolassa myöskin riittäisi tehoa sulattamaan tien vielä alle 20 asteenkin pakkasella, mutta sitä ei katsota enää järkeväksi alle -6 asteen, koska tarvittavan suolan määrä nousee jo niin korkeaksi ja noin kylmissä lämpötiloissa jään kitkakin alkaa olla jo parempi, kun siihen ei enää pääse sulamaan vettä pintaan.

        Tavallisesti levitettävän suolan kokonaismäärä on 5-20 grammaa neliölle kelistä riippuen. Tuosta määrästä kun on 30 % sitä nestemäistä liuossuolaa, niin voitte jokainen ihan itse laskea paljonko se nyt sitten kastelee. Suolaliuos on hieman vettä painavampaa, mutta kun 5 grammaa vettä on 0,05 desilitraa, ei nestemäistä suolaakaan neliömetrille kerry millään yli 0,1 desilitraa. Joten ihan varma on, että se suola ei kuivaa tietä kastele, jollei siinä tiellä jo ole jäätä tai lunta, jonka se suola sulattaa. Paljaalle kuivalle tielle ei suola-auton taakse tule kuin pyöreälinjaisesti pieniä täpliä lautasen pyörivästä liikkeestä johtuen.

        Suolaustarpeeseen vaikuttaa myös sellainen asia kuin ilmankosteus. Sitä vain on tavallisen pulliaisen hiukan vaikea havainnoida. Tienhoitajalla taas on käytössään meteorologien laatimat ennusteet, josta käyvät ilmi ns. kastepistelämpötilojen kehitys. Tämä kastepistelämpötila kertoo, missä lämpötilassa vallitsevalla absoluuttisella ilmankosteudella ilman suuhteellinen kosteus on 100%. Mikäli ilman lämpötila alittaa tämän lämpötilan, muodostuu sumua. Mikäli tienpinnan lämpötila alittaa tämän lämpötilan, tiivistyy kosteutta tienpintaan. Jos tienpinta on pakkasella, härmistyy kosteus ilmasta suoraan jääksi (kuura).

        Usein paljaalle kuivalle tielle juuri tällaisessa tilanteessa käydään levittämässä suola, kun ennusteet kertovat tien pinnan lämpötilan olevan kohta painumassa alle kastepistelämpötilan. Tämähän saa tilanteen näyttämään siltä, kuin tienpinta olisi kastunut siitä suolasta, vaikka todellisuudessa ilman suolausta tien pinta olisi hetken kuluttua jäätynyt kuuran vaikutuksesta peilijäiseksi. Samanaikaisesta suolaamattomien sivuteiden jäätymisestäkään ei suolan vastustajat kuitenkaan ymmärrä syy-yhteyttä.

        Nimimerkillä pari talvea tienhoitoautoa ajanut.

        kusenvärisellä rekalla ajeleva herrasmies ? Oletko huomannut että kyydistäsi tippuu ympäristömyrkkyä tielle/ lähitalojen pihoille. Harkitse muuttoa etelään, siellä ei ole vaarallista talvea ollenkaan. Voit vaikka levitellä riisiä kanoille.


    • ainut

      kerta kun suolaus myöhästyy tuloksena on useampi ulosajo

    • ... ihmishenkiä!

      Jos odotettavissa on n. max. 5 asteen pakkanen niin kuiva tie suolataan jotta se ei jäätyisi.

      Tienpitäjää on haettu syyteeseen useammankin kerran tuon toimenpiteen laiminlyömisestä. Konginkankaan karmea onnettomuus olisi voitu välttää ajoissa tehdyllä suolauksella.

      Mitä tapahtui Lahti - Helsinki motarilla kun suolaamattomaan tienpintaan satoi jäätävää tihkua? Taisi tulla vainaita, ja kymmeniä ja kymmeniä autoja romuttamoon. Täysi kaaos.

      Valtaosa autonsa totaalisesti romuttaneista taisi olla näitä aktiivisia suolauksen vastustajia. Tosin rytinän jälkeen taas haettiin syyllistä sille miksi tietä ei oltu ajoissa suolattu.

      Suolauksen vastustaja on keskimäärin äärettömän itsekäs ja omat ajotaitonsa yläkanttiin arvioiva henkilö, jonka järki ei riitä käsittämään sitä että hänen oma henkensä on vaarassa liukkauden yllättäessä. Ei näet auta ylimaallinen ajotaito lainkaan kun 60 tonnia ajoneuvoyhdistelmää tupsahtaa syliin.

      • Savolaistollo

        Mitenkähän ne pärjää tuolla Kainuussa ja Lapissa, kun siellä ei paljon suolaa levitellä? Eikä täällä Savossakaan kuin parilla vilkkaimmalla tiellä. Rekatkin vie ja tuo kuormansa vaikka ei rapa lennäkään.


      • hesalaistollo
        Savolaistollo kirjoitti:

        Mitenkähän ne pärjää tuolla Kainuussa ja Lapissa, kun siellä ei paljon suolaa levitellä? Eikä täällä Savossakaan kuin parilla vilkkaimmalla tiellä. Rekatkin vie ja tuo kuormansa vaikka ei rapa lennäkään.

        Kunhan tänne Hesaankin saadaan niitä teitä, joilla ei kulje kuin pari autoa tunnissa, niin ei rapa roisku eikä pellit ruttaannu.

        Kyllä savolainen keksii!


      • manit pois
        Savolaistollo kirjoitti:

        Mitenkähän ne pärjää tuolla Kainuussa ja Lapissa, kun siellä ei paljon suolaa levitellä? Eikä täällä Savossakaan kuin parilla vilkkaimmalla tiellä. Rekatkin vie ja tuo kuormansa vaikka ei rapa lennäkään.

        taitaa olla liikenne määrät pienempiä kuin pääkaupunki seudulla


      • johdu suolauksen
        manit pois kirjoitti:

        taitaa olla liikenne määrät pienempiä kuin pääkaupunki seudulla

        puutteesta, vaan hölmöistä autoilijoista, jotka paahtaa hitaammista ohi kesänopeutta kitkarenkailla jäätävässä tihkusateessa.


      • syyttää muita

        mutta mitä tekemistä ajoneuvon hallinnan menetyksellä on suolauksen kanssa. Rangaistus vaan niille jotka ei osaa autollansa ajaa. Mikä laki edes oikeuttaa kuljettamaan ajoneuvoa ilman siihen vaadittavaa taitoa ?
        Nykyisin on trendi ettei vastata omista tekemisistä vaan aina syytetään muita. Suomalaisen selkärangan tilalla on pullapitko.
        Suomileijonasta on tullut orava.


      • höh ja höh
        syyttää muita kirjoitti:

        mutta mitä tekemistä ajoneuvon hallinnan menetyksellä on suolauksen kanssa. Rangaistus vaan niille jotka ei osaa autollansa ajaa. Mikä laki edes oikeuttaa kuljettamaan ajoneuvoa ilman siihen vaadittavaa taitoa ?
        Nykyisin on trendi ettei vastata omista tekemisistä vaan aina syytetään muita. Suomalaisen selkärangan tilalla on pullapitko.
        Suomileijonasta on tullut orava.

        Sairasta koko touhu, jos vessanalusilla arvoisat suolakuskit haluatte ajaa niin voin kipata pihallenne pari lavallista aitoapaskaa niin eiköhän se sairautta vähennä.


      • .fff...
        höh ja höh kirjoitti:

        Sairasta koko touhu, jos vessanalusilla arvoisat suolakuskit haluatte ajaa niin voin kipata pihallenne pari lavallista aitoapaskaa niin eiköhän se sairautta vähennä.

        Mitenhän tämä Nikke98:n kommentti liittyi mihinkään? Paskaa voi ajella iha rauhassa pellolle, siellä siitä on hyötyä.. Mutta jos ei tuon kummempaa argumenttia saa aikaan, niin pitäiskö vaan mennä ajelemaan potkumopolla ja päristellä oikeen komiasti...


      • paa pois perheesta

        Otan sen riskin mielummin vaikka koko perheeni puolesta mieluummin kuin riskeeraan heidän henkensä joka kerran kun ole käynyt levittämässä tielle loskakerroksen joka takuuvarmasti aiheuttaa kolareita ja vammautumisia.

        Te suolakeisarit luulette olevanne talven sankareita mutta todellisuus on toinen. Aiheutatte vaaraa liikenteelle..


    • liukastellaan

      Älkää moittiko suolan levittäjiä he tekevät vain työnsä niin kun käsky käy. Tienhoidossa on aika tiukat ja yksiselitteiset määräykset jotka on annettu ylemmältä taholta. Tehkää lakialoite suolankäytön vähentämiseksi, sehän on tänäpäivänä mahdollista kunhan listaan saa tarpeeksi nimiä. Samalla vois kaikenvara vakuutuksien omavastuuta lisätä johonkin 80% tietämille talvinopeusrajoitusten aikana, pistäis ehkä ajattelemaan miten huristelee

    • lits läts

      Suolaralli senkun kiihtyy koska auraus on kalustolle kuluttavampaa eikä siitä jää niin paljon urakoitsijalle. Onhan se kuskillekkin mukavampaa kun kolistella sen auran kanssa. Ostakaa vaan uusia autoja niin ruoste ei haittaa. Köyhät kitisee autonhuoltokuluista.

    • Suola Siven

      Tuusulantiellä suolataan rutikuivaa tietä 05.50 su aamuna ?
      2 päivää ollut rutikuivaa ja on edelleen vuorokausi eteenpäin.
      Kuski erehtynyt vai su korvausten perässä ? Jostain syystä ajavat suolaa joka aamu vaikka ei ole lunta eikä pakkasta.
      Liikennöitsijä laskuttaa, veronmaksajat maksaa.....

    • Mielikuvitus lentää

      Levittäjänkin on elettävä, ja mitä enemmän levittää, sitä paksummin on leikkelettä leivän päällä. Kuvitteellinen tilanne teknisessä virastossa: Kas tässä olisi lasku suolan levityksestä. Voitteko allekirjoittaa.
      Viraston vastaava kirjoituspöydän takana: Jaahas, kappas vaan, noin paljon on levitetty, hieno homma. Kyllä yläportaan miehetkin nyt huomaavat, että me otamme näiden asuntokatujen kunnossapidon tosissamme.
      Kirjoittaa nimensä laskuun...

    • Aura_Kuski

      Vanha aihe.. mutta varmasti taas ajankohtainen puheenaihe koska suola kausi on jo alkanut.. voin lohduttaa muutamia ihmisiä korjaamalla muutamia vääriä luuloja joita yleisesti ihmisten parissa luullaan...
      Eli. Minä olen suolan levittäjä / hiekan ja aura auton kuljettaja..
      Emme koskaan jätä auraamatta. . Suolaa ei levitetä monen sentin lumikerroksen päälle. Ensin tie aurataan sitten suolataan. Pakkasella ja juuri ns. Kuivalla ja kuuraliukkaus varalla käytetään liosta kostukkeenä. jotta ne rakeet pysyy tiellä eikä ole kaikki siellä pientareella /pelloilla. .
      Se on totta että lumi sulaa suurella liikenne määrällä kitkan takia renkaiden alla. Sulanut vesi jäätyy.. Myös suolaliuos alkaa jäätyä hieman alle 10 asteen pakkasessa. Turvaraja suolaukseen on 1 hoitotason tiellä -6 muilla -5 . Kovemmilla pakkasilla käytetään hiekkaa jossa on hivenen suolaa mukana riskialttiisiin paikkoihin.
      Auton kuljettaja ei useinkaan päätä koska lähdetään. . Yleensä päätöksen lähettää aura / suola auto liikkeelle tekee tieliikenne keskus. Usein on myös niin että se kuski ei saa lisiä hommista koska työ on sen Luontaista. . Ne herrat keskuudessa nykyään kerskuu suolan vähyydestä enemmän kuin siitä kuinka paljon sitä on levitetty. Suolamäärä ei kerro herroille kuka sen tän paremmin tekee vaan asiallisten valitusten määrä. Asiallinen valitus siis aiheelliseksi todettu.....

      • Juuri näin! Annetaan Ammattilaisille tilaa ja ollaan iloisia, kun nähdään tienhoitoauto tekemässä työtä, joka helpottaa kaikkia.


      • sipulikos

        Missä? Siinä et kylvää suolaa kuivalle tienpinnalle vai mistä pitää iloita?


      • sipulikos

        Siitä et kuiva tienpinta suolataan varmuuden vuoksi......


      • Ampuapitäsapinat

        Kappas suola*unkkari ite kirjoittelemassa, kun te noille pikkuteille sitä suolaa apinan raivolla *unkkaatte niin onko kukaan tehnyt turvallisuuskartoitusta ja selvitystä liikennemääristä sekä tapahtuneista onnettomuuksista ennen kuin suola*unkkarit lähetetään uudelle tielle liikenteeseen? Ei varmasti ole, vaan urakoitsia ilmoittaa että tämäkin tie olisi hyvä suolata, jotta saan autonhytissä *unkata kun lasken suolaa tielle.


      • sipulikos

        Eli suolaa ettei se tienpinta missään nimessä vaan kuivamaan pääse, eli 3 vuorossa suolaa lissää ei tunnu...................


      • Anonyymi

        Hyvin harvoin tieliikennekeskus ottaa kantaa siihen lähteekö suola-auto liikkeelle vai ei sillä se ei kuulu heidän vastuualueelleen. Kelikeskus enemmänkin näihin ottaa kantaa.


    • kiittäkää_jyrsijöitä

      Kuivaa tietä suolataan pölynsidonnan merkeissä.

      Jyrsimet tuottavat monta sataa kiloa nastapölyä talven mittaan. Pöly pysyy talvella kosteaan tai jäiseen tienpintaan kiinnittyneenä, mutta nousee "kertalaakista" ilmoille, kun kevätaurinko kuivaa tienpinnan. Yöpakkasten pelossa tietä ei uskalleta pestä, joten ei auta kuin levittää suolaa/suolaliuosta. Suola on hygroskooppista eli imee itseensä kosteutta ilmasta -> tien pinta pysyy pidempään märkänä ja pölyä nousee ilmaan vähemmän.

      • kusetusko

        Tai miksi se "nastapöly" tai miksi ei anneta vain tien olla jäinen luminen? Kun nykyään renkaat plus autot ovat parempia kuin 70 luvulla jolloin ei ollut suolaa tai hiekkaa oli vain ylämäessä, siis miksi nykyautoilla ei voisi ajaa luikkailla teillä???


    • uusi-laki

      Suolaus loppuu 2025 Eu direktiivin takia. Suomi kyllä ilmoitti, että lopettaa jo 2020 kaiken teiden suolauksen myös risteysalueet.

      • Anonyymi

        Ainakin vielä paskat lentelee. Onkos kukaan muuten kuullut käsitettä oikea tilannenopeus? Eli onnettomuuden syy ei koskaan suolaamaton tie, vaan liian suuri tilannenopeus. Venäjällä suolapaskat lentää vielä 20 asteen pakkasessa kun mitähän ainetta ne käyttää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vielä paskat lentelee. Onkos kukaan muuten kuullut käsitettä oikea tilannenopeus? Eli onnettomuuden syy ei koskaan suolaamaton tie, vaan liian suuri tilannenopeus. Venäjällä suolapaskat lentää vielä 20 asteen pakkasessa kun mitähän ainetta ne käyttää...

        Jos ei onnettomuuden syy ole suolaamaton tie niin sitten se on muu tienpidon laiminlyönti, kuten on pääteltävissä uutisesta jossa onnibussi liukui ojaan kaltevalla pinnalla olevassa, peilijäässä olevalla pysäkillä, auton lähestymis nopeuden ollessa kävelyvauhdin luokkaa.


    • Anonyymi

      Nämä ammattilaisethan sitä suolaa huutaa. Liikenneinfossa ja muualla ihmetellään kun helmi-maaliskuussa saattaa olla tie jäässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe