Bensapihit loppuu kaupoista!

Olin viisi vuotta sitten töissä autokaupassa. Mieleen jäi elävästi miten hyvä tarjonta silloin oli vähän kuluttavista autoista (keskikulutus alle 6 litraa satasella).

Nyt kun katselen saman kaupan ja muidenkin valikoimia, halleihin on jäänyt seisomaan isokoneisia bensarosvo lahnoja. Vaikka bensan hinta on viime viikkoina laskenut, vähäkulutteiset viedään yhä käsistä.

Jotkut kaupat on saaneet pidettyä valikoimissaan pienikulutteisia vaihtureita, mutta vain nostamalla niiden hintoja useita kymmeniä prosenttia. Vaikkapa nyt Toyota Yarikset. Niitä myydään vielä kymmenen vuoden ikäisinä vain 5.000 euroa halvemmalla kuin uutena. Tänään viimeksi näin merkkiliikkeessä juuri tällaisen tapauksen, josta joku teki kaupat ilman tinkimistä.

Nyt olisi varmasti hyvä aika ostaa iso auto. Mutta mitäs sillä tekee. Syksyllä vaihdoin vanhan kaksilitraisen edustusauton uudehkoon 1.2 litran kaupunkikännään. Bensalasku ja vakuutukset putosi puolella, ajamisesta tuli nykyaikaista ja ketterää. Hetkeäkään en ole katunut.

Vanha lahna on edelleen kaupan rivissä keräämässä pölyä...
Ilmianna
Jaa

13 Vastausta


..kun autoa olin etsimässä niin lähes kaikki tarjolla olevat ei merkkiliikkeissä kaksilitraisia tai isompi koneisia. Siellä niitä nyt on että eikun ostamaan.

Etsin todella hankalat kriteerit omaavaa autoa eli:
Pieni tai edes pienehkö kone, automaattivaihteinen, ilmastointi(no se nyt onneksi alkaa olla kaikissa, tässä tosin automaattinen vielä) ja laatumerkkinen eli ei mitään ranskalaista tai italiaanoja eikä kotia yms. Löyty sellainen ja hyvällä hinnalla, samaa merkkiä kuin edellinenkin auto.
Ilmianna
Jaa
"...kaksilitraisen edustusauton..."

Heh, vai kaksilitrainen edustusauto...
Ilmianna
Jaa
Mitenkäs nyt näin? Ennen juuri yksinäisetkin ihmiset osteli isoja ja prameita autoja, palvellakseen loputonta näyttämisen tarvetta.

Onko maailma vihdoin muuttunut järkevämpään suuntaan ja lopultako todella osataan valita auto järkiperustein?

Hienoa jos niin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
En allekirjoita tuota näyttämisen tarvetta. Se ei ole tärkein peruste isolle autolle. Itselläni on nyt Audin A6, eikä sitä ole ostettu näyttämisen takia, vaan itseni ja perheen takia.

Pienimoottorinen golffi vaihtui tuohon, eikä katua ole tarvinnut.
Vaikka kyseessä on vain 2.0Tfsi automaatilla, on voimaa riittävästi jokaiseen tilanteeseen, ilman että tarvitsee hikoilla. Lisäksi mukavuus on aivan toisella tasolla, auto on hiljainen, kulkeen kuin juna, sisustan ergonomia on erinomainen, penkit ovat mahtavia jne.

Minä valitsin auton järkiperustein. Se on iso, mutta onko se absoluuttisesti paha asia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
1.2 kun laittaa ilmastoinnin päälle, niin kulutus kasvaa litran/ 100 km, siinä ne pensapihin edut sitten on.
Jos työmatkaa on yhtään enempää mitä polkupyörällä viitsii kesällä ajaa, niin kyllä vi...taa köryytellä jollain koperolla yhtään pitempiä työreissuja.
Ilmianna
Jaa
"Vaikkapa nyt Toyota Yarikset. Niitä myydään vielä kymmenen vuoden ikäisinä vain 5.000 euroa halvemmalla kuin uutena."

Ei niin vanhoja Yariksia suomessa vielä olekaan.

Tässä sulle hintatietoa:

Yaris uutena (2008 )14 950 €
Yaris vanha (2006 )10 955 €

Eli jo kahdessa vuodessa hinta pudonnut keskimäärin 4000 euroa, meinaatko että seuraavat 8 vuotta vaikuttaa hintaan alentavasti vain 1000 euroa ?

vm 2000 vähän ajettu Yaris maksaa nyt 4500€

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2278173&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id=8
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
...vaan se joka maksaa. Toyotien hintapyynnöt ovat mielipuolisia, siis aivan lähellä uutta vuosia vanhanakin. Jo uusi Tojota on epämukava ja huono ajaa, kuka hemmetti suostuu maksamaan lähes uuden hintaa? No joku pöljä tojo-uskovainen tietysti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pyytää.... kirjoitti:
...vaan se joka maksaa. Toyotien hintapyynnöt ovat mielipuolisia, siis aivan lähellä uutta vuosia vanhanakin. Jo uusi Tojota on epämukava ja huono ajaa, kuka hemmetti suostuu maksamaan lähes uuden hintaa? No joku pöljä tojo-uskovainen tietysti.
"Toyotien hintapyynnöt ovat mielipuolisia, siis aivan lähellä uutta vuosia vanhanakin."

Häh? Juuri sinua edellinen kirjoittaja esitti että kahdessa vuodessa yariksen hinta putoaa keskimäärin 4000 euroa

ja kahdeksassa vuodessa hinta on pudonnut lähes 10000 euroa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen yrittänyt vaihtaa bensapihiä 1,4 litraista, automaattivaihteista -08 rekisteröityä autoani vähän isompaan -05 rekisteröityyn 2,8 litraseen perusautoon huonolla menestyksellä.

Autot pitäisi mennä rahallisen arvonsa mukaan päittäin vaihtoon, mutta sehän ei sovi autokauppiaalle. On jo istunut tuon bensarosvon päällä yli 3 kuukautta, mutta ei taida ymmärtää mistä on nykyisin oikein kysymys.

Todennäköisesti joutuu lopulta myymään tuon bensarosvon aikanaan alle omien, mutta siihen mennessä olen jo vaitanut omani toiseen...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Onko kyse DSG-TSI-volkkarista? Etkö tykännyt?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi myyt? kirjoitti:
Onko kyse DSG-TSI-volkkarista? Etkö tykännyt?
Jep. Auto toimii, vaihteisto toimii loistavasti. Autossa ei ole siis yksinkertaisesti mitään moitittavaa, mutta...

Ihan periaatteesta haluan bensiinirosvon isolla koneella, kun se ei ole "muodikasta". Lisäksi paha tapa on vaihdella ajoneuvoja n. 12 kk:n välein - ihan huvin vuoksi, kun en edes ryyppää.

Omat n. 10.000 km vuosiajot on ihan sama millä tekee...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vastarannankiiski............. kirjoitti:
Jep. Auto toimii, vaihteisto toimii loistavasti. Autossa ei ole siis yksinkertaisesti mitään moitittavaa, mutta...

Ihan periaatteesta haluan bensiinirosvon isolla koneella, kun se ei ole "muodikasta". Lisäksi paha tapa on vaihdella ajoneuvoja n. 12 kk:n välein - ihan huvin vuoksi, kun en edes ryyppää.

Omat n. 10.000 km vuosiajot on ihan sama millä tekee...
vaihtoi pienen ja pihin ranskalaisen 5,7 litraiseen v kasiin, ja muna kasvoi 2 tuumaa !!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
auto kuluttaa muutakin kuin bensaa, kannattais puhua käyttökustannuksista, joku bensapihi voi asua muuten aina korjaamolla, onko se silloin halpaa ajoa, sitäpaitsi kaikki on suhteellista, eräs tuttavani ajaa japsilla, se kuluttaa kuulemma vähän, halpaa ajoa, mutta kun kaveri hakkaa kaikki rahansa automaatteihin ja polttaa tupakkaa, aina peeaa, itse ajan pösö 406 kuutoskoneella no viehän se talvella yli kympinkin, kesällä 8,5-9,5 tupakkaa en polta, peliautomaatit kierrän kaukaa, rahaa on aina taskussa ja pankissa, kolme vuotta sitten ostin nykyisen autoni, sain edullisesti ja hyvän, näissä ei esim kori ruostu, näkyvät pyytävän samasta vuosimallista nyt enemmän kuin silloin maksoin, joten jälleenmyyntiarvo ei ole tippunut, normaalia kulutusosaa menny, 21000 km/v oli mulla välillä mersukin kakkosautona
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Bensapihit loppuu kaupoista!

Olin viisi vuotta sitten töissä autokaupassa. Mieleen jäi elävästi miten hyvä tarjonta silloin oli vähän kuluttavista autoista (keskikulutus alle 6 litraa satasella).

Nyt kun katselen saman kaupan ja muidenkin valikoimia, halleihin on jäänyt seisomaan isokoneisia bensarosvo lahnoja. Vaikka bensan hinta on viime viikkoina laskenut, vähäkulutteiset viedään yhä käsistä.

Jotkut kaupat on saaneet pidettyä valikoimissaan pienikulutteisia vaihtureita, mutta vain nostamalla niiden hintoja useita kymmeniä prosenttia. Vaikkapa nyt Toyota Yarikset. Niitä myydään vielä kymmenen vuoden ikäisinä vain 5.000 euroa halvemmalla kuin uutena. Tänään viimeksi näin merkkiliikkeessä juuri tällaisen tapauksen, josta joku teki kaupat ilman tinkimistä.

Nyt olisi varmasti hyvä aika ostaa iso auto. Mutta mitäs sillä tekee. Syksyllä vaihdoin vanhan kaksilitraisen edustusauton uudehkoon 1.2 litran kaupunkikännään. Bensalasku ja vakuutukset putosi puolella, ajamisesta tuli nykyaikaista ja ketterää. Hetkeäkään en ole katunut.

Vanha lahna on edelleen kaupan rivissä keräämässä pölyä...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta