Kolesterolilääkkeet

Kompikampi jippii

Onko olemassa sellaista kolesterolilääkettä,jssa ei ole sivuvaikutuksena lihaskipuja.Minä haluan saada sellaisen,sillä kivut lihaksissa ovat sitä luokkaa jo,että ilman särkylääkettä en pysty olemaan ja yöllä en tahdo saada nukuttua näiden kovien lihassärkyjeni kanssa.Hieman nousi kuumettakin eräänä iltana.Kävelynikin on muuttunut vähän hankalammaksi,kun niin moukaroittaa reisiä,sääriä ja olkapäitä.Lipcut-nimisen kolesterolilääkkeen haittavaikutuksia siis.

73

28886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      samaa lääkettä käytän lipuct 40 mg .ei mitään särkyjä johtuuko mahdollisesti jostaki muusta syystä .oletko laihduttanut tai poistunut virtsaamisen yhteydessä hiven aineet.syötkö nesteen poisto lääkeitä ne poistaa hiven aineet tulee myös kramppeja .toivotavasti löydät syyn mistä säryt johtuu

      • Kompikampi jippii

        Myopatiaksi luokiteltu lihaskipu on niin kova ja se on just näiden simvastatiinien pahin ja yleisin sivuvaikutus.Jos lääkkeen ottamista jatkaa sellaisen sivuvaikutuksen saatuaan,saattaa istua lopun ikänsä pyörätuolissa.Nimittäin myosiitti,myopatia on hyvin vakava juttu.Suomeksi sanottuna se on lihastulehdus,joka pysyvästi vaurioittaa lihaksia ja lopulta seuraa liikuntakyvyttömyys.


      • eri henkilöillä

        Täytyy ottaa huomioon, että sama lääke eri henkilöillä aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia. Minä sain Simvastatinin ja viikon käytön jälkeen olin jo vuoteenomana. Sain rajuaja suonenvetoja, todella kovat lihas ja luustosäryt, raajoja kouristeli ja olin todella heikkokuntoinen. Oikea puoli päästä meni tunnottomaksi ja ja sain kaikenlaista muuta vaivaa. Jätin lääkkeen pois, niin muutaman päivän päästä myös nämä oireet hävisi ja tunto pääpioliskoon palasi. Mieheni sisarella on sama lääke käytössä ja hänelle se on alussa aiheuttanut vain suonenveoja. Ts sama lääke voi aiheuttaa eri henkilöillä erilaisia sivuvaikutuksia.Nyt minulla on Pravahcol , jota olen syönyt lähes 3 kk ja nyt olen jo tämän kanssa pulassa. lihas ja luustokivut ovat sietämättömät ja huimaa niin että olin jo viikon sairaalassa. Öisin en saa nukutuksi ja kun menen vuoteeseen, tuntuu kuin kaikki raajat räjähtää kivusta. Siispä sama lääke ei sovi kaikille. Terveisin erik.sair.hoitaja.


      • Anonyymi

        Paras kolesterolilääke - https://nplink.net/1pghlo67
        Ei mitään haittavaikutuksia, kokesteroliarvot vaan nykyisin erittäin hyvät, niin HDL, LDL, kokonaisKOL kuin triglytkin,


    • Soile

      Minä sain kolesterolin laskemaan kuukaudessa 5.8:sta 5.0:aan punariisipuristeiden avulla.Eikä mitään sivuvaikutuksia niinkuin lääkärin ehdottamilla simvastatin-pillereillä josta meni jalat alta.

      • on kopioitu

        punariisistä.

        Kummastakaan ei ole terveyden kannalta hyötyä. Veriarvot voivat muuttua, mutta se ei paranna elämänlaatua tai pidennä elämää.


      • Tietoa lisää kaipaava
        on kopioitu kirjoitti:

        punariisistä.

        Kummastakaan ei ole terveyden kannalta hyötyä. Veriarvot voivat muuttua, mutta se ei paranna elämänlaatua tai pidennä elämää.

        Siis mitä.Onko statiinit lähtökohdiltaa punariisipohjaisia vai.Mitä tarkoitat punariisikopioimisella.Olen hyvin kiinnostunut.Kaipaan vastausta.


      • yrittävät tehdä
        Tietoa lisää kaipaava kirjoitti:

        Siis mitä.Onko statiinit lähtökohdiltaa punariisipohjaisia vai.Mitä tarkoitat punariisikopioimisella.Olen hyvin kiinnostunut.Kaipaan vastausta.

        kasvin vaikuttavan aineen tai muunnelman siitä teollisesti. On paljon parempi käyttää luonnonlääkkeitä, mutta punariisistä ei ole mitään hyötyä koska kolesterolin alentamisesta ei ole hyötyä.


      • vielä:
        yrittävät tehdä kirjoitti:

        kasvin vaikuttavan aineen tai muunnelman siitä teollisesti. On paljon parempi käyttää luonnonlääkkeitä, mutta punariisistä ei ole mitään hyötyä koska kolesterolin alentamisesta ei ole hyötyä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Punainen_riisi


      • Kompikampi jippii

        Onko Q10 punariisivalmiste.????


    • Kompikampi jippii

      Odottelin,että joku lääkäri olisi kurkistanut puskasta,mutta taitavat olla melkoisen hiljaa,sillä kyseessä ovat lääketeollisuuden suuret rahat.Kolesterolilääke on kova buisness ja sillä tehdään suuret rahat tälläkin hetkellä.Mutta onneksi on omat aivot,millä ajatella.Tavallisella kolesteroliarvolla 5 laitetaan lääke päälle ja kauppa käy.Huh!!!!

      • syödä lääkkeitä

        Ei lääkäri voi pakottaa!Omilla aivoilla ajattelu sallittua!Minulla todettiin muutama vuosi sitten yli 5 arvot ,enkä aloittanut lääkkeitä JUURI NOIDEN SIVUVAIKUTUKSIEN takia.Olen 34v nainen ja terve.Yliarvostettua on kolesteroli nimenomaan LÄÄKETEHTAIDEN TOIMESTA!!


      • Kompikampi jippii
        syödä lääkkeitä kirjoitti:

        Ei lääkäri voi pakottaa!Omilla aivoilla ajattelu sallittua!Minulla todettiin muutama vuosi sitten yli 5 arvot ,enkä aloittanut lääkkeitä JUURI NOIDEN SIVUVAIKUTUKSIEN takia.Olen 34v nainen ja terve.Yliarvostettua on kolesteroli nimenomaan LÄÄKETEHTAIDEN TOIMESTA!!

        siis kuka niitä laboratorioarvoja kolesterolille määrittelee ja millä perusteilla?Mikä on muuten kok.kolesteroliarvo,jolla aikuiselle ihmiselle määrätään kolesterolilääke.???

        Miksiköhän jokaisella lääkärillä on oma lääkearsenaali,josta he valitsevat lääkkeitä potilailleen?Varsinkin erikoislääkärit pitävät kynsin hampain kiinni tietyistä lääkevalmisteista.Aivan yleisessä tiedossa tämä asia on.Mutta miksi näin?

        Lähestulkoon kaikilla saman erikoislääkärin potilailla( esim päänsärky tai depressio) on tuo kyseinen erikoislääkäri kirjoittanut just jetsulleen kaikille depispotilailleen saman depislääkkeen.Unettomille sama unilääke jne.Valinnanvaihtoehtoja kyllä löytyisi.Pharmaca Fennikassakin on nykyään vaikka kuinka monta osaa ja yksi osakin on jo niin paksu ja painava,että.!!!Tarkennan;Pharmaca Fennica on ns.lääleluettelo,jota kutsutaan myöskin nimellä Lääkäreiden Raamattu.Siksi ihmettelen,miksi ei sieltä löydy muuta lääkettä kuin statiinit kolesterolin hoitoon.


      • Kompikampi jippii
        syödä lääkkeitä kirjoitti:

        Ei lääkäri voi pakottaa!Omilla aivoilla ajattelu sallittua!Minulla todettiin muutama vuosi sitten yli 5 arvot ,enkä aloittanut lääkkeitä JUURI NOIDEN SIVUVAIKUTUKSIEN takia.Olen 34v nainen ja terve.Yliarvostettua on kolesteroli nimenomaan LÄÄKETEHTAIDEN TOIMESTA!!

        Turhaan olisit aloittanut kol.lääkkeen syönnin.Olen lukenut,että vasta 50-vuotiailla naisilla,siis vaihdevuosien jälkeen on suurempi riski saada veritulppia.Mutta eikö siis niinkin nuorilla kuin sinä,ruokavaliolla ja liikunnalla tulos ole jopa parempi kuin lääkettä käyttävällä.

        Ja kun käyttää kolesterolilääkettä on helppo popsia rasvaista,kun ei tavallaan tarvitse liikkumalla eikä ruualla säädellä omaa kolesteroliaan.Saattaa seurata "jämähtäminen paikalleen" ja liikunta jää ja ruoka ei muutu laadultaan sen terveellisemmäksi.Vähän sama juttu kuin on kakkostyypin diabeteksessa.Kun ottaa lääkkeen,niin ei tarvitse pitää niin tiukkaa ruokavaliota/sokerivapaata diettiä.Ja seurauksena on PAINONNOUSU.


      • erikoislääkäri
        Kompikampi jippii kirjoitti:

        siis kuka niitä laboratorioarvoja kolesterolille määrittelee ja millä perusteilla?Mikä on muuten kok.kolesteroliarvo,jolla aikuiselle ihmiselle määrätään kolesterolilääke.???

        Miksiköhän jokaisella lääkärillä on oma lääkearsenaali,josta he valitsevat lääkkeitä potilailleen?Varsinkin erikoislääkärit pitävät kynsin hampain kiinni tietyistä lääkevalmisteista.Aivan yleisessä tiedossa tämä asia on.Mutta miksi näin?

        Lähestulkoon kaikilla saman erikoislääkärin potilailla( esim päänsärky tai depressio) on tuo kyseinen erikoislääkäri kirjoittanut just jetsulleen kaikille depispotilailleen saman depislääkkeen.Unettomille sama unilääke jne.Valinnanvaihtoehtoja kyllä löytyisi.Pharmaca Fennikassakin on nykyään vaikka kuinka monta osaa ja yksi osakin on jo niin paksu ja painava,että.!!!Tarkennan;Pharmaca Fennica on ns.lääleluettelo,jota kutsutaan myöskin nimellä Lääkäreiden Raamattu.Siksi ihmettelen,miksi ei sieltä löydy muuta lääkettä kuin statiinit kolesterolin hoitoon.

        Nimimerkki on ymmärtänyt tämän rasvalääkitysasian väärin kuten moni muukin. Ei kokonaiskolesteroli määrää sitä aloitetaanko lääkitys, tärkeimpänä rasvaarvona pidetään LDL-kolesterolia, mutta ei sekään yksinään määrää milloin aletaan lääkitys. Sydän ja verisuonisairauksia aiheuttavat monet eri riskitekijät ja jos mennään nykyisen lääketieteellisen tiedon perusteella määräytyy lääkityksen aloittaminen siitä minkälainen riskitekijäkertymä potilaalla on (vaikuttavia asioita ikä, sukupuoli, tupakka,verenpainetauti, sukurasitus jne) Tällöin tarkastellaan kyseisen potilaan riskiä kuolla 10v sisällä em tauteihin.
        Kyse on siis riskistä ja yksilön kohdalla riski on 0 tai 100%.
        Kirjoittaja ihmetteli miksi erikoislääkärit aina kirjoittavat vain tiettyä lääkettä vaikka vaihtoehtoja olisi vaikka kuinka paljon. Motiiveja voi tietysti olla monenlaisia, mutta ainakin omalla kohdallani kyse on siitä, että lääkärin pitää tutustua kunnolla yhteen lääkkeeseen joloin saa kokemuksen kautta käsityksen lääkkeen toimivuudesta. Jos kirjoittelisi summamutikassa kaikkia mahdollisia ei koskaan saisi mitään näkemystä lääkkeestä, mikä on tärkeä asia kliinikkolääkärille. Kirjoituksesta paistoi läpi tämä hyvin yleinen käsitys lääkärin ja tietyn lääketehtaan linkeistä.Tämänlaatuinen korruptio on 25v kliinikkouran tuomalla kokemuksella todella vähäistä.


      • Anonyymi

        Pekka Puska onvielä hengissä, mutta kurkistanut mistään.


    • Luita kaluamaan

      netistä lääkäri Antti Heikkilän(ortopedi) upeita ajatuksia.Hän on ottanut terveellä järjellä kantaa kolesterolilääkkeeseen ja sen käyttöön ja siellä on myöskin kerrottu sivuvaikutuksista ja muustakin.

    • Reetta@lääkemaa.fi

      Buisnes mikä buisnes ja sillä selvä.Kaikilla statiineilla on lihaskivut ym.sivuvaikutuksia,mutta tosiasia on,että niistä ei puhuta potilaalle.

      • n.10vuotta

        eri nimisiä kolestroolilääkkeitä, lihaskipuja EI OLE TULLUT yhdestäkään.


      • lääkkeet
        n.10vuotta kirjoitti:

        eri nimisiä kolestroolilääkkeitä, lihaskipuja EI OLE TULLUT yhdestäkään.

        parantaneet elämänlaatua tai pidentäneet elämää?


      • Kompikampi jippii
        n.10vuotta kirjoitti:

        eri nimisiä kolestroolilääkkeitä, lihaskipuja EI OLE TULLUT yhdestäkään.

        voisitko kertoa lääkkeiden nimet,joista ei ole tullut lihaskipuja.Ovatkohan ne simvastatiineja vai mitä.???


      • olen kyttänyt
        Kompikampi jippii kirjoitti:

        voisitko kertoa lääkkeiden nimet,joista ei ole tullut lihaskipuja.Ovatkohan ne simvastatiineja vai mitä.???

        crestor 10mg/vrk, sitä ennen pravastatiinia eri lääkenimillä. Ei sivuvaukutuksia.


      • olet~
        olen kyttänyt kirjoitti:

        crestor 10mg/vrk, sitä ennen pravastatiinia eri lääkenimillä. Ei sivuvaukutuksia.

        hyötynyt lääkkeestä?


      • lääkkeen ansiosta
        olet~ kirjoitti:

        hyötynyt lääkkeestä?

        nyt normaalit. Pelkkä ruokavalio ei tehoa jos korkea kolestrooli on perinnöllistä sorttia niin kuin minulla.


      • rasva-
        lääkkeen ansiosta kirjoitti:

        nyt normaalit. Pelkkä ruokavalio ei tehoa jos korkea kolestrooli on perinnöllistä sorttia niin kuin minulla.

        arvosi ovat nyt?


      • kokemus tuli
        lääkkeet kirjoitti:

        parantaneet elämänlaatua tai pidentäneet elämää?

        vuosien käytöstä ja nautin simvastatiinia. Kolesteroli laski hieman, mutta jämähti sitten paikoilleen ja odotin ja toivoin, että se laskisi kuten muillakin - jopa sinne neljään tai alle.Ja suvussa on rasite sairastua sydän/aivoinfarktiin.

        Lääkeannos kaksinkertaistettiin, eikä mitään muutosta. Samaan aikaan vuosien mittaan tuli univaikeuksia - aika pahoja ja jouduin turvautumaan usein nukahtamislääkkeisiin.

        Kukaan ei ole sanonut, että simvastatiini aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Se tieto löytyi sattumalta netistä. Lääkärini vaihtoi lääkkeen lipitoriin ja toivon kovasti, että myös kolesteroli on lähtenyt reiluun laskuun.En ole vielä käynyt kontrollikokeissa. Ainakin univaikeudet ovat huomattavasti lieventyneet ja saan nukuttua ja levättyä kunnolla.


      • toivot
        kokemus tuli kirjoitti:

        vuosien käytöstä ja nautin simvastatiinia. Kolesteroli laski hieman, mutta jämähti sitten paikoilleen ja odotin ja toivoin, että se laskisi kuten muillakin - jopa sinne neljään tai alle.Ja suvussa on rasite sairastua sydän/aivoinfarktiin.

        Lääkeannos kaksinkertaistettiin, eikä mitään muutosta. Samaan aikaan vuosien mittaan tuli univaikeuksia - aika pahoja ja jouduin turvautumaan usein nukahtamislääkkeisiin.

        Kukaan ei ole sanonut, että simvastatiini aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Se tieto löytyi sattumalta netistä. Lääkärini vaihtoi lääkkeen lipitoriin ja toivon kovasti, että myös kolesteroli on lähtenyt reiluun laskuun.En ole vielä käynyt kontrollikokeissa. Ainakin univaikeudet ovat huomattavasti lieventyneet ja saan nukuttua ja levättyä kunnolla.

        kovasti kolesterolin laskua?

        Toivotko myös että tulipalosta lähtisivät palomiehet pois?


      • siksi,,
        toivot kirjoitti:

        kovasti kolesterolin laskua?

        Toivotko myös että tulipalosta lähtisivät palomiehet pois?

        että kolesteroli laskisi alle viiteen, sillä kuten sanoin suvussani on ollut sekä sydän-että aivotukoksia ja korkea kolesteroli kalkkeuttaa verisuonia. Usealla tutulla kolesteroli on laskenut reilusti alle viiteen - yleensä alle neljään. Toki tiedän, että kolesteroli on tärkeää ja välttämätön elintoiminnoille, mutta liika on liikaa.


      • kolesteroli
        siksi,, kirjoitti:

        että kolesteroli laskisi alle viiteen, sillä kuten sanoin suvussani on ollut sekä sydän-että aivotukoksia ja korkea kolesteroli kalkkeuttaa verisuonia. Usealla tutulla kolesteroli on laskenut reilusti alle viiteen - yleensä alle neljään. Toki tiedän, että kolesteroli on tärkeää ja välttämätön elintoiminnoille, mutta liika on liikaa.

        on laskenut alle viiteen?


      • näkyy ..
        kokemus tuli kirjoitti:

        vuosien käytöstä ja nautin simvastatiinia. Kolesteroli laski hieman, mutta jämähti sitten paikoilleen ja odotin ja toivoin, että se laskisi kuten muillakin - jopa sinne neljään tai alle.Ja suvussa on rasite sairastua sydän/aivoinfarktiin.

        Lääkeannos kaksinkertaistettiin, eikä mitään muutosta. Samaan aikaan vuosien mittaan tuli univaikeuksia - aika pahoja ja jouduin turvautumaan usein nukahtamislääkkeisiin.

        Kukaan ei ole sanonut, että simvastatiini aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Se tieto löytyi sattumalta netistä. Lääkärini vaihtoi lääkkeen lipitoriin ja toivon kovasti, että myös kolesteroli on lähtenyt reiluun laskuun.En ole vielä käynyt kontrollikokeissa. Ainakin univaikeudet ovat huomattavasti lieventyneet ja saan nukuttua ja levättyä kunnolla.

        olevan linkkiä tutkimuksesta, jossa osoitettiin että simvastatiini aiheuttaa unihäiriöitä:

        http://www.sydan.fi/lehtiarkisto/uutisarkisto/fi_FI/simvastatiini_voi_aiheuttaa_unihairioita/


      • tietysti..
        kolesteroli kirjoitti:

        on laskenut alle viiteen?

        se kokonaiskolesteroli on kyseessä. Yleensä, olen niin käsittänyt, että kun kyse on Hdl tai Ldl-kolesterolista, ne tuodaan ilmi, mutta puhuttaessa "kolesterolista" pelkästään, niin silloin on kyse kokonaiskolesterolista.


      • ja LDL
        tietysti.. kirjoitti:

        se kokonaiskolesteroli on kyseessä. Yleensä, olen niin käsittänyt, että kun kyse on Hdl tai Ldl-kolesterolista, ne tuodaan ilmi, mutta puhuttaessa "kolesterolista" pelkästään, niin silloin on kyse kokonaiskolesterolista.

        ovat proteiineja! Eivät kolesterolia!!!


      • lienevätkään,,
        ja LDL kirjoitti:

        ovat proteiineja! Eivät kolesterolia!!!

        mutta kun niistäkin käytetään kolesteroli-
        nimitystä, niin mitä yritätkään viestiä vai vääntää peräti rautalangasta?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolesteroli


      • kaikki rasva-arvot
        rasva- kirjoitti:

        arvosi ovat nyt?

        hyvät.
        kokonaiskol 4.2

        hyvän ja huonon suhde ok ja triglykin hyvä.


      • Kompikampi jippii
        olen kyttänyt kirjoitti:

        crestor 10mg/vrk, sitä ennen pravastatiinia eri lääkenimillä. Ei sivuvaukutuksia.

        lääke on myöskin statiini.Punariisi on statiini.Kaikilla statiineilla kauppanimestä riippumatta on aivan samat sivuvaikutukset.Yleisin ja pahin lähestulkoon on tuo lihaskipu,joka saattaa tosiaan olla kohtalokas varsinkin silloin,kun sen aiheuttaman tulehduksen saa sydänlihakseensa.Joku voi väittää ettei sydänlihas reagoi tuon lääkkeen sivuvaukutuksille,mutta kyllä sydän ja koko ihminen kaikkine lihaksineen statiineihin reagoi.

        Kaikille ei tule tuota lihassärkyä eli myopatiaksi luokiteltua sairautta kylkiäisenä.Minulle nyt kävi niin.Kipu lihaksiin tulee niin kovana ettei sitä voi olla huomaamatta.Särkylääke kyllä auttaa sen verran,että liikkeelle pääsee.Ilman särkylääkettä en saanut nukuttua.

        Kyselen sellaisen kolesterolilääkkeen perään,joka ei ole statiini.Onko sellaisia,vai ovatko kaikki statiineja.????Statiineilla on todella valtavasti sivuvaikutuksia ja kaikki sivuvaikutukset ovat vaarallisia.mm.maksan meno on yksi niistä.


      • Kompikampi jippii
        n.10vuotta kirjoitti:

        eri nimisiä kolestroolilääkkeitä, lihaskipuja EI OLE TULLUT yhdestäkään.

        että sinulle ne sopivat ja hyvä niin.Onko sinulle tullut joitakin muita sivuvaikutuksia(haittavaikutukset luetellaan lääkepakkauksessa olevassa selosteessa).???


      • asiasta vain
        Kompikampi jippii kirjoitti:

        lääke on myöskin statiini.Punariisi on statiini.Kaikilla statiineilla kauppanimestä riippumatta on aivan samat sivuvaikutukset.Yleisin ja pahin lähestulkoon on tuo lihaskipu,joka saattaa tosiaan olla kohtalokas varsinkin silloin,kun sen aiheuttaman tulehduksen saa sydänlihakseensa.Joku voi väittää ettei sydänlihas reagoi tuon lääkkeen sivuvaukutuksille,mutta kyllä sydän ja koko ihminen kaikkine lihaksineen statiineihin reagoi.

        Kaikille ei tule tuota lihassärkyä eli myopatiaksi luokiteltua sairautta kylkiäisenä.Minulle nyt kävi niin.Kipu lihaksiin tulee niin kovana ettei sitä voi olla huomaamatta.Särkylääke kyllä auttaa sen verran,että liikkeelle pääsee.Ilman särkylääkettä en saanut nukuttua.

        Kyselen sellaisen kolesterolilääkkeen perään,joka ei ole statiini.Onko sellaisia,vai ovatko kaikki statiineja.????Statiineilla on todella valtavasti sivuvaikutuksia ja kaikki sivuvaikutukset ovat vaarallisia.mm.maksan meno on yksi niistä.

        omat kokemukseni: crestorista jota olen käyttänutn. 5v ja sitä ennen pravastatiinia eri lääkenimillä, minulla ei ole ollut lihaskipuja enkä ole huomannit muitakaan sivuoireita.
        Alunpern lääkäri kertoi näistä mahd. vaikutuksista ja myös maksa-arvoja on seurattu vuosittain, ovat normaalit GT.alat, asat cdt, afos ym. aivan normaalit ,jopa alakanttiin jos katsoo viitearvoja.
        Näin minulla, olen lääkitykseen tyytyväinen, peilaan sitä tämämpäivän tietoon ja asiantuntemukseen, en itse ala asiantuntijaksi koska osaamiseni on aivan muulla sektorilla.


      • luontaistuotteita
        Kompikampi jippii kirjoitti:

        lääke on myöskin statiini.Punariisi on statiini.Kaikilla statiineilla kauppanimestä riippumatta on aivan samat sivuvaikutukset.Yleisin ja pahin lähestulkoon on tuo lihaskipu,joka saattaa tosiaan olla kohtalokas varsinkin silloin,kun sen aiheuttaman tulehduksen saa sydänlihakseensa.Joku voi väittää ettei sydänlihas reagoi tuon lääkkeen sivuvaukutuksille,mutta kyllä sydän ja koko ihminen kaikkine lihaksineen statiineihin reagoi.

        Kaikille ei tule tuota lihassärkyä eli myopatiaksi luokiteltua sairautta kylkiäisenä.Minulle nyt kävi niin.Kipu lihaksiin tulee niin kovana ettei sitä voi olla huomaamatta.Särkylääke kyllä auttaa sen verran,että liikkeelle pääsee.Ilman särkylääkettä en saanut nukuttua.

        Kyselen sellaisen kolesterolilääkkeen perään,joka ei ole statiini.Onko sellaisia,vai ovatko kaikki statiineja.????Statiineilla on todella valtavasti sivuvaikutuksia ja kaikki sivuvaikutukset ovat vaarallisia.mm.maksan meno on yksi niistä.

        mustaherukansimenöljy auttaa alentamaan kolesterolia ja oikeat kasvi ja kalaöljyt!


      • olen kokeillut,
        luontaistuotteita kirjoitti:

        mustaherukansimenöljy auttaa alentamaan kolesterolia ja oikeat kasvi ja kalaöljyt!

        ei auttanut minulle, myöskään 40mg pravastatiini ei laskenut arvoja riittävästi, tämä crestor 10mg/pv auttaa, arvot hyvät.
        Lisäksi syön, tottakai mahd, terveellisesti.
        Satunnaisesti voi syödä "mitä vaan", kunhan pääsääntöisesti valikoi mitä suuhunsa laittaa.


      • punariisi

        Mielenkiintoista, olen nyt itse syönty punariisi-berberiiniä marraskuusta alkaen, kaksi tabelttia illalla. lähtö oli 6, 1, huono 3,9 ja hyvä 1,5.
        Nyt helmikuulla otettu, kokonaiskol, 4,5, huono 2,7 ja hyvä 1,49.
        Kävin maksakokeissa, ne olivat vielä normaaleja, mutta nousua oli kyllä tapahtunut joten kaikki statiinit kuten tässäkin on hyvä seurata, koska normaali kolesterolilääke kuormittaa myös maksaa eikä punariisi ole yhtään sen huonompi, ei ole mitään oiereita ollut, päinvastoin olen paljon pirteämpi, ei ole minkäänlaisia lihaskipuja. Suosittelen mutta ottakaa ohjeen mukaan ja illalla voi ottaa vain yhdenkin, koska se näyttää tepsivän todella hyvin. Seuratkaa siis maksa-arvoja silloinkin kun punariisiä käytätte.


      • chouhaihou
        punariisi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, olen nyt itse syönty punariisi-berberiiniä marraskuusta alkaen, kaksi tabelttia illalla. lähtö oli 6, 1, huono 3,9 ja hyvä 1,5.
        Nyt helmikuulla otettu, kokonaiskol, 4,5, huono 2,7 ja hyvä 1,49.
        Kävin maksakokeissa, ne olivat vielä normaaleja, mutta nousua oli kyllä tapahtunut joten kaikki statiinit kuten tässäkin on hyvä seurata, koska normaali kolesterolilääke kuormittaa myös maksaa eikä punariisi ole yhtään sen huonompi, ei ole mitään oiereita ollut, päinvastoin olen paljon pirteämpi, ei ole minkäänlaisia lihaskipuja. Suosittelen mutta ottakaa ohjeen mukaan ja illalla voi ottaa vain yhdenkin, koska se näyttää tepsivän todella hyvin. Seuratkaa siis maksa-arvoja silloinkin kun punariisiä käytätte.

        Punariisi tulee Kiinasta ja sisältää valtavasti myrkkyjä, mm. elohopeaa ja todnäk kenkäplankkia jne. Lisäksi hinta per pilleri on korkeampi kuin apteekin statiineilla.
        En syöttäisi edes koiralle punariisiä.


    • avun saanut

      Hei. Minulla oli kolesteroli 7,8 ja heti määrättiin lääkkeet ja kuukauden päästä labrat..Hain lääkkeet apteekista ja luin haittavaikutukset kokeilin ja alkoi askel lyhetä ja jalat painaa, joten pistin purkin hyllyyn. Minulla on muutenkin kovat lihas- säryt joihin joudun syömään paljon särkylääkkeitä. Kuulin sitten ystävältäni kokemuksia punariisistä ja kokeilin. Eka labroissa arvo pudonnut 6.2 ja eikun tunnustamaan lääkärille, etten ollut syönyt hänen määräämiä lääkkeitä vaan punariisiä. Sitten sain tietenkin luennon luontaistuotteiden ei lääketieteellisistä tutkimuksista jne. Ihmeekseni lääkäri kuitenkin sanoi, että useat hänen potilaansa ovat saaneet kolesteroliarvot punariisillä kuriin. Lääkäri sanoi, että hän ei voi suositella syömään, mutta ei kielläkkään. Sauraava seuranta kolmen kuukauden päähän ja sanoin haluavani jatkaa punariisillä. Söin yhden tabletin päivässä. Nyt kävin labrassa ja tulos 4,3 ja hyvät ja huonot arvot ihanteellisessa suhteessa. Onpa edes yksi "vaiva" kurissa.

      • Kompikampi jippii

        Onko sinulla ollut ennen kuin aloitit punariisin syömisen,lihaskipuja???

        Punariisi on myös statiini samalla tavalla kuin on lääketehtaidenkin valmistamat kolesterolilääkkeet.Joten statiinissa on sama kemiallinen yhdiste kysymyksessä ja myös silloin statiini kuin statiini alentaa kolesterolipitoisuutta veressä samoin kuin hyvän ja huonon kolesterolin pitoisuudet muuttuvat.

        Jos kerran punariisi on statiini,niin silloin myöskin sitä syövät(ne kenellä on geneettinen taipumus) saavat lihassärkyä.


      • avun saanut
        Kompikampi jippii kirjoitti:

        Onko sinulla ollut ennen kuin aloitit punariisin syömisen,lihaskipuja???

        Punariisi on myös statiini samalla tavalla kuin on lääketehtaidenkin valmistamat kolesterolilääkkeet.Joten statiinissa on sama kemiallinen yhdiste kysymyksessä ja myös silloin statiini kuin statiini alentaa kolesterolipitoisuutta veressä samoin kuin hyvän ja huonon kolesterolin pitoisuudet muuttuvat.

        Jos kerran punariisi on statiini,niin silloin myöskin sitä syövät(ne kenellä on geneettinen taipumus) saavat lihassärkyä.

        Lihaskipuja ollut noin 3 vuotta ennen kun aloitin punariisin käytön. Onko punariisissä todistetusti statiineja? Jos on, niin minun lihaskivut eivät ainakaan lisääntyneet.


      • .........
        avun saanut kirjoitti:

        Lihaskipuja ollut noin 3 vuotta ennen kun aloitin punariisin käytön. Onko punariisissä todistetusti statiineja? Jos on, niin minun lihaskivut eivät ainakaan lisääntyneet.

        Kyllä punariisi on statiini.


      • kolesteroli
        ......... kirjoitti:

        Kyllä punariisi on statiini.

        niin tarkistuttakaa myös kilpirausen toiminta aina! Esim. hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta (erittäin yleinen Suomessa ja muuallakin) voi aiheuttaa mm. korkeaa kolesterolia ja korkeaa verenpainetta. Kannattaa myös perehtyä omiin verikoetuloksiin eikä aina pidä uskoa, että ne ovat "hyvät", koska viiterajoissa olisi tiukentamisen varaa ja monet jäävät diagnosoimatta lääkärin tiedon puutteen vuoksi.

        Tänne foorumille kannattaa kirjautua:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5


      • erikoislääkäri
        kolesteroli kirjoitti:

        niin tarkistuttakaa myös kilpirausen toiminta aina! Esim. hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta (erittäin yleinen Suomessa ja muuallakin) voi aiheuttaa mm. korkeaa kolesterolia ja korkeaa verenpainetta. Kannattaa myös perehtyä omiin verikoetuloksiin eikä aina pidä uskoa, että ne ovat "hyvät", koska viiterajoissa olisi tiukentamisen varaa ja monet jäävät diagnosoimatta lääkärin tiedon puutteen vuoksi.

        Tänne foorumille kannattaa kirjautua:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

        Millähän kriteereillä (ilmeisesti maallikko)kirjoittaja näitä viiterajoja muuttaisi?


    • vaan elintavat

      Luin jostain netistä, että kolesterolilääkkeet saattavat aiheuttaa dementiaa. Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen, mutta kolesterilääkkeet poistavat sitä - ei ainoastaan muusta elimistöstä, vaan myös aivoista.

      Aion sietää omat kolesterolini (5,7) ilman lääkkeitä. Ruokavaliolla ja terveillä elintavoilla voinen vaikuttaa kolesteroliarvoihin. Se on se vaikeampi keino. Se pitäisi aloittaa jo nuorena.

      Lääketeollisuus vaikenee sivuvaikutuksista, koska kyseessä ovat suuret rahat.

      • mitään

        syytä alentaa kolesterolia.


    • Lipcut

      julkaistu ja sen mukaan 3 %:lla suomalaisista on geneettinen perimä saada myopatia statiineista, ainakin simvastatiinista. Jos joukko on vain 3 % niin kovin monelle se sopii. Tuskin on siis syytä väitellä, että jos se sopii minulle, niin miksi se ei sovi muille. Itselläni alkoi vajaan vuoden käytän jälkeen lihasheikkous jaloissa ja vähän myöhemmin valtavat lihaskivut lähinnä olkavarsissa ja myöhemmin reisissä. Nukkumaan piti mennä kipulääkkeillä. Käytin vain minimiannosta, joka oli laskenut arvoni alle 4. Jouduin lopettamaan ja nyt parin kuukauden jälkeen arvo on 6.5. En syö rasvaisia ruokia, käytä alkoholia, tupakoi, syön kasviksia ja hedelmiä, Omega 3 ja Omega 6. Muita sairauksista johtuen ei liikkumminen oikein rajusti onnistu.

      • että niitä

        statiineja on paljon muitakin kuin simvastatiini,joka kulkee kauppanimellä LIPCUT(SUOMEKSI RASVANLYÖJÄ).Kaikissa statiineissa on haittavaikutuksena MYOPATIA,MYOSIITTI,joita vähätellään kaikin tavoin.Tuo 3% ei riitä hyväksi vastaukseksi,jos ajatellaan kaikkia statiineja.Lihaskipuja ja voimattomuutta ja kipua lihaksissa ja nivelissä kärsii tällä hetkellä moni suomalainen tietämättään.

        Todellisuudessa statiinien syönti aiheuttaa ennenaikaista vanhenemista.Normaali rasvapitoisuus ihmisellä kuuluukin olla.Statiinit ovat vahvoja rasvanlyöjiä.Ja nimenomaan aivot tarvitsevat tottakai niinkuin koko elimistömme rasvaa,mutta ruokailutottumuksillamme ja liikunnalla saamme pysyvämpiä tuloksia ja terveellä , luontaisella tavalla.

        Kuka sitten sponsoroi väitöskirjojen tekijöitä,kun kyseessä on lääke.Sitä sopii ajatella.

        Ottaen vielä huomioon,että Kelakorvausta niistä lääkkeistä ei juuri monellekaan myönnetä.

        Kovaa huutoa lääkäripiirissä tuo statiinit ovat samalla tavalla kuin tuli viagra,ym.ja amerikkalaisia buisnesideoita.Ihmisten pitäisi itse ottaa asioista selvää.Lääkärit määrät kyllä,mutta eivät kerro sivuvaikutuksista.Niistä vaietaan jokaista reseptiä kirjoitettaessa.

        Vielä.statiini on saanut aikaan myöskin kuolemantapauksia,mutta niistä vaietaan.!!!!!


    • Evolet

      www.anttiheikkila.com

      Lue tuolta sivuilta sydän asiaa, kolesteroli
      Oletko varmat, että tarvitset kolesterolilääkkeitä? Itse en ainakaan söisi (aiheuttaa mahd. syöpää ja dementtiaa)

    • limakalvoilla tarvits...

      Sain palautetta että tämä kolmen bakteerin teoriani ei voi pitää paikkaansa, koska useissa tutkimuksissa po bakteereita löytyi terveillä ihmisillä vähiten!? Joten päätin selvittää mistä tämä pitempiaikainen bakteeripula limakalvoilla johtuu.

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------

      =>Kadonneiden maitohappobakteerien arvoitus

      • Väärä palsta!

        Tämä on lääke_tiede_ palsta. Häivy horisonttiin myyntipuheittesi kanssa. Kylmäkoneasentajan kompetenssilla ei kannattaisi paukutella henkseleitä tällaisen otsikon alla.


    • satuliini:

      menossa neljäs statiiniryhmään kuuluva kolesterolilääke,mutta sama juttu.Lihakset ja sitten toisena maksa-arvojen kohoaminen.En käytä alkoa lainkaan.Lopetin ne statiinit enkä suostu suuhuni laittamaan edes väkipakolla.

    • HCF

      Kolesterolin määrä ei ole ratkaiseva sydän- ja verisuonisairauksissa vaan AA/EPA -suhde. Lisäksi kolesterolilääkkeet huonontavat entisestään AA/EPA -suhdetta. Lääkäriin ja verikokeilla selville ko. suhde. Kolesteroliläkkeet voi lopettaa kokonaan kun AA/EPA -suhde on kunnossa. Ja sellainen kommentti vielä statiineista, että ne eivät liuota syntynyttä kolesterolikerrosta, vaan pahimmillaan "repii" sitä, jolloin verenkiertoon saattaa joutua isojakin möykkyjä, jotka sitten voi tukkia suonia keuhkoissa, aivoissa, maksassa, munuaisissa, sydämessä jne. Vasta 2009 on otettu Omega-3/Omega-6 huomioon sydän ja verisuonisairauksissa sekä mielenterveysongelmissa. Ei mene enää kauaa kun kolesterolilääkkeet tuomitaan alimpaan helvettiin ja lääketehtaita syytellään ties mistä.

    • krisse1

      hei! huomasin kirjoituksen vasta nyt.olen syönyt kolestrolilääkkeitä jo monta vuotta,minulla on nyt alkanut olla hirveitä leposärkyjä reisissä ja pohkeissa.nivusista nilkkoihin.en kohta enää uskalla syödä särkylääkkeitä(panacod,burana,ibumax.taidan lopettaa näiden lääkkeiden syönnin kokonaan.simvastatin ratiofarm on lääkkeen nimi.tämä on jo sietämätöntä,kun ei saa nukuttua öisin ja välillä tahtoo särkeä päiväsaikaa,vaikka pyräilen,uin sauvakävelen kohtuullisesti.taidan jo sanoa ja kysyä seuraavalla tapaamisella lääkäriltäni.enkä halua enää pyytää nukahtamislääkkeitäkään.kesäterveisi Krisse

    • 2-parasta kolestero-
      • Mie vaan

        Tästä viestiketjusta nyt selvisi ainakin se että SIMVASTATIN ja saman sisältöiset kolesterolilääkkeet saattavat aiheuttaa kovia lihas kipuja ja niiden käyttö tulee silloin lopettaa. Minulle kävi näin ja varaan nyt uutta lääkäriaikaa. Minulla on perinnöllinen korkea kolesteroli, eli vaikka olen ollut alipainoinen ( paino ollut alle keskiarvon)
        niin kokonais kolesteroli arvot olleet seitsemän kieppeillä. Älkää tosiaan jatkako lääkkeen käyttöä jos havaitsette lihaskipuja.


      • syökää voita
        Mie vaan kirjoitti:

        Tästä viestiketjusta nyt selvisi ainakin se että SIMVASTATIN ja saman sisältöiset kolesterolilääkkeet saattavat aiheuttaa kovia lihas kipuja ja niiden käyttö tulee silloin lopettaa. Minulle kävi näin ja varaan nyt uutta lääkäriaikaa. Minulla on perinnöllinen korkea kolesteroli, eli vaikka olen ollut alipainoinen ( paino ollut alle keskiarvon)
        niin kokonais kolesteroli arvot olleet seitsemän kieppeillä. Älkää tosiaan jatkako lääkkeen käyttöä jos havaitsette lihaskipuja.

        Oikein! Itse sain Simvastatinista kaikenlaisia kipuja jotka loppuivat kun vaihdoin Atorvastatiniin.


    • atorv

      Pieni annos simvastatatiinia (20 mg) ei laskenut itselläni ldl arvoa 5,8 kuin 4,7:n. Tuolla annoksella ei tullut juurikaan sivuvaikutuksia. Lääke vaidettiin atorvastatiiniin(40 mg). Jonkin ajan kuluttua alkoi lihaksissa tapahtua. Ldl-laskikin 3 kk 2,3:een. Lihakset alkoivat ikäänkuin kouristella ja kivut olivat hirveät. Lihasvoimat alkoivat lähteä. Liikuntaa harrastan 3-4 krt/viikossa. Testasin k-salilla jalkavoimien heikennyksen. Testien ja kirjanpidon mukaan 25% lähti voimasta ja toistoista 30%. Lihakset kutistu silmissä ja ne kivut. Lopetin lääkityksen ja kivut helpotti muutamassa viikossa. Nyt puolen v. tauon jkälkeen voimat eivät ole palanneet entiseen tasoonsa, mutta kivut ovaat lähteneet. Pysyviä vaurioita on tullut. Ldl nyt taas 5,5, että silleen.

    • miksi_näin

      "Käypä hoito" ratkaisussa potilaan on pakko syödä statiineja vaikka sivuvaikutuksia tulisikin.
      Lääkärin harjoittamaa "käypä hoito" ratkaisua ei saa arvostella, potilas on tässä AINA väärässä. Sivuvaikutukset ovat vain potilaan luulosairauden merkki.
      Minulla on atorvastatiini hoito ja lääketehtaan atorvastatiinipakkauksessa on paperilappu jossa yhtenä sivuvaikutuksena on "turvotus erityisesti nilkoissa" mutta lääkärini ei usko minun nilkkojen turvoksen syyksi atorvastatiinia?

      Ulkoilla pitäisi, mutta kun mikään jalkine ei meinaa sopia jalkoihin nilkkaturvotuksen vuoksi. Paljasjalkaisenako tässä pitäisi ulkoilla? Muitakin "pieniä" sivuvaikutuksia on mutta mikään niistä ei voi olla staniitinin syytä vaikka lääkepakkauksen paperilappusessa niitä on lueteltu pitkä lista?
      Kuka näitä sivuvaikutuslistoja edes lukee? Ainakaan lääkärini ei niitä lue, eikä edes huomio niitä lainkaan.
      Voiko lukutaidottomaan asiantuntijaan luottaa? Miksi potilasta ei edes välitetä kuunnella? Ei voi olla niin, että kirjoitettu resepti täyttää KAIKKI "käypän hoidon" vaatimukset.
      Lihasvoiman katoamisestakin voisi keskustella pitkään, mutta KENEN kanssa? Ei ainakaan lääkärin kanssa. Ei tässä voi tulla muuta kuin pakkohoito lähete mielisairaalaan jos vähänkin yrittää tuoda esille sivuvaikutusten mahdollisuutta.

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin tänään kolestrolilääkitys,luin mahdolliset haittavaikutukset.
      Minulla on 2-tyypin diabetes,johon syön lääkkeitä.Sairastan myös fibromyalgiaa,josta jokainen taudin kanssa kamppailevat tietävät,ne järkyttävät säryt,eripuolilla kehoa,hoitokeinoa ei ole.
      Migreenin estolääkitys menossa ja kohtauslääke tarvittaessa,päänsärky on järjetöntä.Huimaus ym
      Masennus paniikkiahdisushäiriö kaikkine oireineen.
      Luin haittavaikutuksista: Päänsärky,lihassärky,mahdollinen myopatia,masennus,verensokeri arvojen nousu:
      Mikä näistä mahdollisista oireista innostaisi minua käyttämään ko.lääkettä.Ei varmaan mikään.

    • Anonyymi

      Onko tilanne yhä se ettei ole lääkettä joka olisi turvallinen käyttää?

      Jokainen lääkäri yrittää määrätä vastatin erilaisia mutta olen pitänyt pääni ikävän simv kokeilun jälkeen 10 sitten jo.

      Myös tyypin II diabestes ja siihen ei ole lääkitystä vielä koska sama ongelma haittojen kanssa eli kiinnostaa kuulla myös sen lääkkeistä mitä voisi olla fiksu.

      Kaikki myös sanoo että jos diabetes ja kolesteroli ongelmaa niin sydänriski nousee 50%

      Mutta kuten todettu täällä elämä haittojen kanssa ei ole elämää lainkaan.

      Sama pätee moneen ”paheeseen”.

    • Anonyymi

      Jokainen statiini vaikuttaa yksiöllisesti. Yhdellä yksi lääke ei aiheuta kipuja, mutta toisella saattaa tehdä elämästä kipuhelvetin. Sellaista oli minulla atorvastatiinin, lovastatiinin ja simvastatiinin kanssa. Lisäksi maksa-arvot huiteli korkealla. Vasta geenitestin avulla löydettiin sopiva statiini. Rosuvastatiini. Sekin aiheuttaa hieman kipuja, mutta siedettävässä määrin.

    • Anonyymi

      Osterivinokas

      • Anonyymi

        Rotilla, jotka saivat 5 % osterivinokasta sisältävää ruokaa, laski seerumin kolesteroli 82 % ja maksan kolesteroli 55 %, kahdeksan viikon koejakson aikanalähde?. Osterivinokas stimuloi kolesterolia hajottavaa entsyymiä (7-alfa-hydroksylaasi)lähde?. Lisäksi osterivinokas sisältää monakoliini K:ta, joka estää kolesterolia syntetisoivaa entsyymiä. Osterivinokas vähentää peroksidiradikaalien muodostumista ja LDL:n hapettumista in vitro eli se toimii antioksidanttina. Eräässä tutkimuksessa betaglukaani edisti bakteeri-infektioille altistettujen hiirten eloonjäamistä. Osterivinokkaalla näyttäisi myös olevan syövältä suojaavaa vaikutusta sekä antiviraalista (virusten kasvua estävää) vaikutusta.


    • Anonyymi

      Camelina - öljy.

      https://www.uef.fi/fi/artikkeli/camelinaoljy-paransi-veren-rasva-arvoja

      Aiemmin annettiin ohjeeksi ottaa päivittäin ruokalusikallinen kylmäpuristettua rypsiöljyä. Tuon korvaa nyt camelina eli kitupellava - öljy.

      Tuotetta löytyy esimerkiksi ruokakaupan hyllyltä muiden erikoisempien öljyjen vierestä.

    • Anonyymi

      Miksi syöt kolesterolilääkkeitä?

    • Anonyymi

      Ubikinoni auttaa tutkitusti osaa lihaskivuista kärsivistä. Itse kuuluin kyseiseen joukkoon. Jo muutaman päivän ubikinonin syönnin jälkeen apu oli selvä.
      Sain vinkin prof. Juhani Knuutin kirjasta "Kauppatavarana terveys."

      • Anonyymi

        "Eniten tutkittu osterivinokkaan vaikutuksista lienee sen kolesterolia laskeva vaikutus. Rotilla, jotka saivat 5 % osterivinokasta sisältävää ruokaa, laski seerumin kolesteroli 82 % ja maksan kolesteroli 55 %, kahdeksan viikon koejakson aikana"


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Osterivinokas

        Idässä syödään ja pitkään eletään - terveellisesti.


    • Anonyymi

      2,4,6,8,10,12-heksaanitroheksa-atsaisowurtsitaani


      "Maailman voimakkaimmasta räjähteestä ydinpommien jälkeen puhuttaessa rakkaus on ehkä huono termi, mutta ainakin CL-20 on tämän hetken kuumin nimi sotilasräjähteissä.

      Viralliselta nimeltään se on 2,4,6,8,10,12-heksaanitroheksa-atsaisowurtsitaani. Se tottelee myös nimeä HNIW, mutta ehkä esimerkiksi TNT:tä monin verroin voimakkaampi räjähde tunnetaan parhaiten nimellä CL-20.

      Kyseistä nitramiiniräjähdettä on tähän saakka pidetty liian epävakaana sotilaskäyttöön, mutta kiinalaiset ilmoittivat alkukesästä kesyttäneensä räjähteen, kirjoittaa muun muassa South China Morning Post.

      Sekoittamalla sitä muihin aineisiin CL-20 on nyt viisi kertaa aikaisempaa vakaampaa ja sovelias muun muassa ohjuksiin ja pommeihin.

      Kiina ylpeilee, että sen aseet ovat nyt tuhovoimaltaan ylivertaisia."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe