takaveto ja talvi

linkohommia

Tuossa tuurailen lumilinkokuskia ja käytössä on takavetoinen päksteri, Valmet 602. Eturenkaat ovat erittäin tasaiseksi kuluneet ja välillä on mielenkiintosia tilanteita kun meinaa puskea. Auttaisko parin etupainon lisääminen, kun tuo linko on vanha iso Patu ja suhteellisen painava.

40

10745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mf..

      ketjut takapyöriin ja jarruohjausta ja ilmaa vähemmälle eturenkaissa .

      Toisaalta takavetoisten etupöyrät ei paljon maksa jo oman turvallisuuden vuoksi.

      Sileihin etupyöriin ei painot auta , koska renkaiden ohjaavat profiilireunat ovat kulunneet .

      • linkohommia

        Se on tuo isäntä vähä nuuka, että on katsonu traktorin eturenkaat vähemmän tarpeellisiksi hankinnoiksi. No se onkin vanhan tekijä näissä hommissa, nii on pärjänny niitten kanssa. Liekköhän auraukset viturallaan, kun noin on kuluttanu pyöriä...


      • winkki
        linkohommia kirjoitti:

        Se on tuo isäntä vähä nuuka, että on katsonu traktorin eturenkaat vähemmän tarpeellisiksi hankinnoiksi. No se onkin vanhan tekijä näissä hommissa, nii on pärjänny niitten kanssa. Liekköhän auraukset viturallaan, kun noin on kuluttanu pyöriä...

        Laita jotkut ketjunkuvatukset eturenkaisiinkin.


      • linkohommia
        winkki kirjoitti:

        Laita jotkut ketjunkuvatukset eturenkaisiinkin.

        Isäntä on pistäny romukeräykseen vanhat kulahtaneet ketjut. Ei oo tallin perukoilla yhtään. On se koitettava sit pärjätä kääntöjarrulla tiukoissa tilanteissa.


      • masinistit
        linkohommia kirjoitti:

        Isäntä on pistäny romukeräykseen vanhat kulahtaneet ketjut. Ei oo tallin perukoilla yhtään. On se koitettava sit pärjätä kääntöjarrulla tiukoissa tilanteissa.

        lahja 602;selle ketjut taakse. Jää siinä moni uudenkarhea neliveto kolmanneksi. Mikää ei ole niin mukavaa kun pienemmällä kipittää isomman.


      • Belarus
        masinistit kirjoitti:

        lahja 602;selle ketjut taakse. Jää siinä moni uudenkarhea neliveto kolmanneksi. Mikää ei ole niin mukavaa kun pienemmällä kipittää isomman.

        Ole lumitöihin jos työkseen niitä tekee 602 takaveto on nöyrää konetta lingon edessä oli ketjut tai ei puhumattakaan etukuormaajasta.


      • linkohommia
        Belarus kirjoitti:

        Ole lumitöihin jos työkseen niitä tekee 602 takaveto on nöyrää konetta lingon edessä oli ketjut tai ei puhumattakaan etukuormaajasta.

        No en nyt menis sanomaan. Isäntä on 27-vuotta tehny talviurakoina kylän pihojen linkouksia eikä tuo "valapotti" ole kuulemma kertaakaan kiukutellu. Hyvi on vetäny useampiakin linkoja perässään.


      • ose
        linkohommia kirjoitti:

        No en nyt menis sanomaan. Isäntä on 27-vuotta tehny talviurakoina kylän pihojen linkouksia eikä tuo "valapotti" ole kuulemma kertaakaan kiukutellu. Hyvi on vetäny useampiakin linkoja perässään.

        Tuollaista V602 kalustoa ei kannata kirjoittaa lumityötarjoukseen, koneen pitää olla reilusti 2000 luvun puolelta että sille saa töitä. Ainakin yhden koneen on oltava uudehko jos tosissaan meinaa saada kunnan tai muiden yhteisöjen töitä. Uudemmalle koneelle saatuja töitä voi sitten tehdä vähän vahemmilla 2. tai 3. koneilla ajaa osan töistä, ainakin hämärissä. -90 luvun koneetkin nauretaan pihalle tarjouksia käsitellessä. Hyvä jos joku saa tuollaiselle töitä ja vielä on onnekkaampi se isäntä joka saa jonkun ajamaan tuollaisella ammatikseen. Ainakin yhdessä koneessa on oltava alaterä tai raspi polanteiden hallintaan, niitä pehmeneviä polanteita tulee nykyisin keskelläkin talvea. Alueaura reilusti yli 100 heppaisen keulassa on eri teholuokassa kun v602 varustettuna millä tahansa lingolla, aikahan tuolla kuluu ei siinä mitään. Alennusvaiheellisen lingon pyöritykseen on myös hyvä olla traktorissa kokoa ja painoa.


      • Linkohommissa
        ose kirjoitti:

        Tuollaista V602 kalustoa ei kannata kirjoittaa lumityötarjoukseen, koneen pitää olla reilusti 2000 luvun puolelta että sille saa töitä. Ainakin yhden koneen on oltava uudehko jos tosissaan meinaa saada kunnan tai muiden yhteisöjen töitä. Uudemmalle koneelle saatuja töitä voi sitten tehdä vähän vahemmilla 2. tai 3. koneilla ajaa osan töistä, ainakin hämärissä. -90 luvun koneetkin nauretaan pihalle tarjouksia käsitellessä. Hyvä jos joku saa tuollaiselle töitä ja vielä on onnekkaampi se isäntä joka saa jonkun ajamaan tuollaisella ammatikseen. Ainakin yhdessä koneessa on oltava alaterä tai raspi polanteiden hallintaan, niitä pehmeneviä polanteita tulee nykyisin keskelläkin talvea. Alueaura reilusti yli 100 heppaisen keulassa on eri teholuokassa kun v602 varustettuna millä tahansa lingolla, aikahan tuolla kuluu ei siinä mitään. Alennusvaiheellisen lingon pyöritykseen on myös hyvä olla traktorissa kokoa ja painoa.

        Ei pidä paikkaansa.
        Kyllä on täältä LUMISESTA itäsuomesta on saanut kunnan ja kylien urakoita 70 luvun kalustolle. Takapotku riittää, merkilläkään ei väliä.

        Enempi väliä sillä kuinka työnsä hoitaa.

        Myös paljon 80 luvun kuormureita liikenteessä, volvoja, scanioita yms.

        Mutta kyllä se uuden kaluston ylläpitävää ketuttaa, ovat nääs melko hyvin tuottavia vanhalla kalustolla auraukset ja kun me vielä pystytään tekemään halvemmalla kuin ne ja vielä kaikenlisäksi saadaan siittä itellekkin palkka :-D
        Kuskeja ei tahdo saada, mutta eipä sillä väliä. Yksi rattorihan sitä vain onkin...


        nimim. 54 heppaa pellin alla, lämmin koppi ja hydrauliluukkuinen linko töissä.


      • ose
        Linkohommissa kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.
        Kyllä on täältä LUMISESTA itäsuomesta on saanut kunnan ja kylien urakoita 70 luvun kalustolle. Takapotku riittää, merkilläkään ei väliä.

        Enempi väliä sillä kuinka työnsä hoitaa.

        Myös paljon 80 luvun kuormureita liikenteessä, volvoja, scanioita yms.

        Mutta kyllä se uuden kaluston ylläpitävää ketuttaa, ovat nääs melko hyvin tuottavia vanhalla kalustolla auraukset ja kun me vielä pystytään tekemään halvemmalla kuin ne ja vielä kaikenlisäksi saadaan siittä itellekkin palkka :-D
        Kuskeja ei tahdo saada, mutta eipä sillä väliä. Yksi rattorihan sitä vain onkin...


        nimim. 54 heppaa pellin alla, lämmin koppi ja hydrauliluukkuinen linko töissä.

        No jätäppä ihan kokeeksi Kajaanin seudulla tarjous, kerro sitten miten kävi.


      • Belarus
        Linkohommissa kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.
        Kyllä on täältä LUMISESTA itäsuomesta on saanut kunnan ja kylien urakoita 70 luvun kalustolle. Takapotku riittää, merkilläkään ei väliä.

        Enempi väliä sillä kuinka työnsä hoitaa.

        Myös paljon 80 luvun kuormureita liikenteessä, volvoja, scanioita yms.

        Mutta kyllä se uuden kaluston ylläpitävää ketuttaa, ovat nääs melko hyvin tuottavia vanhalla kalustolla auraukset ja kun me vielä pystytään tekemään halvemmalla kuin ne ja vielä kaikenlisäksi saadaan siittä itellekkin palkka :-D
        Kuskeja ei tahdo saada, mutta eipä sillä väliä. Yksi rattorihan sitä vain onkin...


        nimim. 54 heppaa pellin alla, lämmin koppi ja hydrauliluukkuinen linko töissä.

        Traktorissa lämmin koppi oletko turkishaalarit päällä ohjaamossa Onko isot etupainot 3 syl päkätin moottorina? rupeavat pian soittelemaan tiehoitopiiriin kuin ei asukkaat pääse töihin.


      • Konsta Kuttaperka
        ose kirjoitti:

        Tuollaista V602 kalustoa ei kannata kirjoittaa lumityötarjoukseen, koneen pitää olla reilusti 2000 luvun puolelta että sille saa töitä. Ainakin yhden koneen on oltava uudehko jos tosissaan meinaa saada kunnan tai muiden yhteisöjen töitä. Uudemmalle koneelle saatuja töitä voi sitten tehdä vähän vahemmilla 2. tai 3. koneilla ajaa osan töistä, ainakin hämärissä. -90 luvun koneetkin nauretaan pihalle tarjouksia käsitellessä. Hyvä jos joku saa tuollaiselle töitä ja vielä on onnekkaampi se isäntä joka saa jonkun ajamaan tuollaisella ammatikseen. Ainakin yhdessä koneessa on oltava alaterä tai raspi polanteiden hallintaan, niitä pehmeneviä polanteita tulee nykyisin keskelläkin talvea. Alueaura reilusti yli 100 heppaisen keulassa on eri teholuokassa kun v602 varustettuna millä tahansa lingolla, aikahan tuolla kuluu ei siinä mitään. Alennusvaiheellisen lingon pyöritykseen on myös hyvä olla traktorissa kokoa ja painoa.

        Nimenomahan näillä pikkukonehilla saa ahtahat pihat, käytävät ja loukot siivotuksi lumesta. Sen takia oon saanu rivitalojenkin pihoja työkohteeksi.Ei sielä 100hv:n vehkehillä ja alueauroolla oo mitää tekua. No on mulla se isoppikin liikekiinteistöjä varten mutta kyllä tuolla 3-syl Vallullakin kaikkikin paikat teköö.No toki nämä on nelikkoja mutta kyllä takatuupparillakin ja ketjuilla pääsöö, tietystihän ketjut asvaltilla kuluu.Ja teenkin hommat yksityisille kiinteistöyhtiöille enkä kökällä kaupungille. Isojen viljatilojen isännät teköö kökällä näitä hommia. Nämä puheet on just näiden miesten, joiden pitää esittää vehkeitänsä kun ei oo sitä luojan antamaa pituutta sepaluksen takana.


      • ose
        Konsta Kuttaperka kirjoitti:

        Nimenomahan näillä pikkukonehilla saa ahtahat pihat, käytävät ja loukot siivotuksi lumesta. Sen takia oon saanu rivitalojenkin pihoja työkohteeksi.Ei sielä 100hv:n vehkehillä ja alueauroolla oo mitää tekua. No on mulla se isoppikin liikekiinteistöjä varten mutta kyllä tuolla 3-syl Vallullakin kaikkikin paikat teköö.No toki nämä on nelikkoja mutta kyllä takatuupparillakin ja ketjuilla pääsöö, tietystihän ketjut asvaltilla kuluu.Ja teenkin hommat yksityisille kiinteistöyhtiöille enkä kökällä kaupungille. Isojen viljatilojen isännät teköö kökällä näitä hommia. Nämä puheet on just näiden miesten, joiden pitää esittää vehkeitänsä kun ei oo sitä luojan antamaa pituutta sepaluksen takana.

        Reilu sataheppasella nelikolla pääsee kaikkin paikkoihin joihin on tarvis päästä, kaikki pikkupihat menee samoilla koneilla, toki aluaura on ison tien ajoon. Ei tarvi ketjuja viritellä eikä kilistää niillä hereille koko kylää. Talkoiden tekoa kannattaisi itse kunkin välttää kun se on kuitenkin jonkun joskus ostettava niitä uusia koneita että pysyy leivän syrjässä kiinni. Ringissä on toistasataa eri laskutuspaikkaa..


      • puunväliin
        ose kirjoitti:

        Reilu sataheppasella nelikolla pääsee kaikkin paikkoihin joihin on tarvis päästä, kaikki pikkupihat menee samoilla koneilla, toki aluaura on ison tien ajoon. Ei tarvi ketjuja viritellä eikä kilistää niillä hereille koko kylää. Talkoiden tekoa kannattaisi itse kunkin välttää kun se on kuitenkin jonkun joskus ostettava niitä uusia koneita että pysyy leivän syrjässä kiinni. Ringissä on toistasataa eri laskutuspaikkaa..

        Tuuppa kokeile sillä nelikolla meille. Joskus muinoin kävi urakoitsija auraamassa kesämökkitien, tuloksena jäljet puitten kylessä. Ei sopinu sen iso linko välistä, mutta 210 runni kyllä sopii. Kokeileppa sopiiko se iso kolho rattori matalasta portista läpi? Ei mahdu kun 502 valtterinkin kopin päällä ei voi pitää vilkkua tuon takia. Kyllä takapotku on niin näppärä peli pikkupihoissa pyöritellä. Täällä itä-rajalla on urakoitsijoilla mm. seuraavaa kalustoa:

        Valmet 500,502,702,903 useillakin. Löytyy myös nelivetoja
        Zetor 5011, 6045
        MF 135, 165 joitakin 590:jä tms. aikakauden nelikkoja.
        Leyland 272, 462, 270 löytyy myös
        Ajaa yksi isäntä myös puuta Nuffield 460:llä, joskus myös linkoaa tilauksesta mettäautoteitä auki.
        Natikoita muutamia.

        Sanoisimpa, että tämän kylän suurin osa lumitöistä tehdään takavedoilla.

        On sitten näitä isompia urakoitsijoita joilla on yksi uudempi traktori mm. Valtra N91, 141, M120, 6400 taitaa löytyä ajosta, samoin kaksi nyykkäriä olen nähnyt. Toinen joku TS sarjalainen toinen uudempi. Yksi keissi löytyy koko kunnasta. Se on 5150.

        Joten ei joka paikassa tuo nelivedon ja 2000 -luvun konevaatimus ole pakollinen.

        Tuu kattomaan, tuupovuaraan ja ilomantsiin.


      • Belarus
        puunväliin kirjoitti:

        Tuuppa kokeile sillä nelikolla meille. Joskus muinoin kävi urakoitsija auraamassa kesämökkitien, tuloksena jäljet puitten kylessä. Ei sopinu sen iso linko välistä, mutta 210 runni kyllä sopii. Kokeileppa sopiiko se iso kolho rattori matalasta portista läpi? Ei mahdu kun 502 valtterinkin kopin päällä ei voi pitää vilkkua tuon takia. Kyllä takapotku on niin näppärä peli pikkupihoissa pyöritellä. Täällä itä-rajalla on urakoitsijoilla mm. seuraavaa kalustoa:

        Valmet 500,502,702,903 useillakin. Löytyy myös nelivetoja
        Zetor 5011, 6045
        MF 135, 165 joitakin 590:jä tms. aikakauden nelikkoja.
        Leyland 272, 462, 270 löytyy myös
        Ajaa yksi isäntä myös puuta Nuffield 460:llä, joskus myös linkoaa tilauksesta mettäautoteitä auki.
        Natikoita muutamia.

        Sanoisimpa, että tämän kylän suurin osa lumitöistä tehdään takavedoilla.

        On sitten näitä isompia urakoitsijoita joilla on yksi uudempi traktori mm. Valtra N91, 141, M120, 6400 taitaa löytyä ajosta, samoin kaksi nyykkäriä olen nähnyt. Toinen joku TS sarjalainen toinen uudempi. Yksi keissi löytyy koko kunnasta. Se on 5150.

        Joten ei joka paikassa tuo nelivedon ja 2000 -luvun konevaatimus ole pakollinen.

        Tuu kattomaan, tuupovuaraan ja ilomantsiin.

        Liiankin kanssa pieniä takavetoja lumitöissä aikansa kutakin koneet harrastusten mukaan eihän niitä ollut "1960-1975" kummempia koneita.


      • Konsta Kuttaperka
        ose kirjoitti:

        Reilu sataheppasella nelikolla pääsee kaikkin paikkoihin joihin on tarvis päästä, kaikki pikkupihat menee samoilla koneilla, toki aluaura on ison tien ajoon. Ei tarvi ketjuja viritellä eikä kilistää niillä hereille koko kylää. Talkoiden tekoa kannattaisi itse kunkin välttää kun se on kuitenkin jonkun joskus ostettava niitä uusia koneita että pysyy leivän syrjässä kiinni. Ringissä on toistasataa eri laskutuspaikkaa..

        Millä meinaat sitten pysyä leiväs, kun talavet muuttuu niinkuin nyt on nähtävissä? Se kirkonseinästä ennustaja Isoostakyrööstä povas jotta helemikuulla on vasta talavia.On meinaa ruvennu tämä ilimastonmuutos puremahan, ei oo talavet enää talavia. On vain huonompia rekikeliä ja vähä parempia. Mä en enää meinaa pistää lumikalustohon kiinni, jotka voi olla jonku talaven perästä käytön vähyyrestä johtuen romurautaa. Ja tästä maanviljelystäkin oon himmaamas muihin hommihin, oon istunu sevverran traktorinpukilla jotten karehri sitäkää. Oon kaikes hiliaasuurres kouluuttautunu LVI-alan hommihin. Sen alan vehkehisihin ei mee niin palio rahaa,uudistaessakaan kun johonki maatalouren tai tr.urakoonti puolehen.Ja töitä piisaa. Ja kun lopettaa voi ne työkalut heittää vaikka saviprunnihin, kun niis ei oo palio kiini. Ja LVI:n tuntivelootuskin alkaa ottaa tr.työn tuntivelootusta kiinni nopias taharis. Ja Lvi-hommia teherähän sentäs päivällä, mitä taas tr.urakat ei aina oo. -Vielä lumihommista ja näppäristä pikkunelikkoosta sevverran notta, ei taharo 100heppasillakaan päästä liikekiinteistöjen markiisien ja erilaiten katoksien alle, porttikongit mukahan lukien . Ja nämä nykyaijjan hortonoomit suunnitteloo asutuskeskusten istutukset ja niiden välissä ole käytävät tosi soukiksi. Pakkaa olemahan 60-80 heppaisillekin liika kaposia. Sentakia pikkunelikko tai -takatuuppari puoltaa paikkansa, ja oon havaannu jotta saa vapaahkosti määrätä taksansa kun ei muilla urakoottioolla oo niin näppäriä vehkeitä.Ja nämä nykytalakkarit on aika laiskoja apulaasia lumenlykköös, no se seikka lisää toki hommia.


      • Belarus
        Konsta Kuttaperka kirjoitti:

        Millä meinaat sitten pysyä leiväs, kun talavet muuttuu niinkuin nyt on nähtävissä? Se kirkonseinästä ennustaja Isoostakyrööstä povas jotta helemikuulla on vasta talavia.On meinaa ruvennu tämä ilimastonmuutos puremahan, ei oo talavet enää talavia. On vain huonompia rekikeliä ja vähä parempia. Mä en enää meinaa pistää lumikalustohon kiinni, jotka voi olla jonku talaven perästä käytön vähyyrestä johtuen romurautaa. Ja tästä maanviljelystäkin oon himmaamas muihin hommihin, oon istunu sevverran traktorinpukilla jotten karehri sitäkää. Oon kaikes hiliaasuurres kouluuttautunu LVI-alan hommihin. Sen alan vehkehisihin ei mee niin palio rahaa,uudistaessakaan kun johonki maatalouren tai tr.urakoonti puolehen.Ja töitä piisaa. Ja kun lopettaa voi ne työkalut heittää vaikka saviprunnihin, kun niis ei oo palio kiini. Ja LVI:n tuntivelootuskin alkaa ottaa tr.työn tuntivelootusta kiinni nopias taharis. Ja Lvi-hommia teherähän sentäs päivällä, mitä taas tr.urakat ei aina oo. -Vielä lumihommista ja näppäristä pikkunelikkoosta sevverran notta, ei taharo 100heppasillakaan päästä liikekiinteistöjen markiisien ja erilaiten katoksien alle, porttikongit mukahan lukien . Ja nämä nykyaijjan hortonoomit suunnitteloo asutuskeskusten istutukset ja niiden välissä ole käytävät tosi soukiksi. Pakkaa olemahan 60-80 heppaisillekin liika kaposia. Sentakia pikkunelikko tai -takatuuppari puoltaa paikkansa, ja oon havaannu jotta saa vapaahkosti määrätä taksansa kun ei muilla urakoottioolla oo niin näppäriä vehkeitä.Ja nämä nykytalakkarit on aika laiskoja apulaasia lumenlykköös, no se seikka lisää toki hommia.

        Kyllä todella hyvät työmahdollisuudet tuntitaksankin saat itse "vapaasti"määrätä täällä kuin käydään kilpailu töistä pikku nelikko on lumitöihin jo aivan eri kone kuin takatuuppari.


      • Konsta Kuttaperka
        Belarus kirjoitti:

        Kyllä todella hyvät työmahdollisuudet tuntitaksankin saat itse "vapaasti"määrätä täällä kuin käydään kilpailu töistä pikku nelikko on lumitöihin jo aivan eri kone kuin takatuuppari.

        Aina on sellaasia kohteeta, jokka vaihtaa urakoottiaa. Mutta sitten on niitä jokka vaihtaa takaasi. Ei sellaanen työjäläki,joka teherähän kuin "sutta puohon" hosumalla ja suurinpiirtein,tuo lisää asiakkahia. Kyllä työ täytyy teherä viimeistellystikin, oon huomannu jotta kyllä työlaarullakin saa asiakkahia ja varsinkin pysymään tyytyvääsinä. Ja tietysti se, jottei särie mitää kun on niitä erikoosen ahtahiaki paikkoja. Ne jopa ymmärtää kovan myräkän jäläkehen, jotta ei joka paikkahan yhtaikaa voi mennä. Täs maanantai aamuna kun alakasin hommihin 3:n aikana, huomasin heti jotta traktorista on jarrut mennyt, vain käsijarru pelas. No tiesin,jotta jarrunesteet oli päässyt vähiin niinkuin olikin. Oli vähä lipoostakin, mutta onnistuun tekemähän kierrokseni silti. Mutta kyllä oli niitä "läheltäpiti" tilantehiakin. Oli yksikin tilanne jotta "Hesen" ja parkkeeratun auton välihin ei olisi 8-sivuinen kunnallislehti paksuutensa puolesta mahtunu välihin. Mutta ketjut olis taas auttanu palio asias. Oon joskus ollu lumihommis jouluyönäki, eikä kukaa oo tullu "kirmuseeramahan",notta mitä varten yöllä ajelet ja joulurauhaa häirittet.


      • Pyörittelen
        ose kirjoitti:

        Reilu sataheppasella nelikolla pääsee kaikkin paikkoihin joihin on tarvis päästä, kaikki pikkupihat menee samoilla koneilla, toki aluaura on ison tien ajoon. Ei tarvi ketjuja viritellä eikä kilistää niillä hereille koko kylää. Talkoiden tekoa kannattaisi itse kunkin välttää kun se on kuitenkin jonkun joskus ostettava niitä uusia koneita että pysyy leivän syrjässä kiinni. Ringissä on toistasataa eri laskutuspaikkaa..

        25 € veroineen ja töitä piisaa , kesällä teen ukoille rehua ja hommaa on ,ei jouda tyttäriin , kun pitää aina olla menossa .


      • Belarus
        Konsta Kuttaperka kirjoitti:

        Aina on sellaasia kohteeta, jokka vaihtaa urakoottiaa. Mutta sitten on niitä jokka vaihtaa takaasi. Ei sellaanen työjäläki,joka teherähän kuin "sutta puohon" hosumalla ja suurinpiirtein,tuo lisää asiakkahia. Kyllä työ täytyy teherä viimeistellystikin, oon huomannu jotta kyllä työlaarullakin saa asiakkahia ja varsinkin pysymään tyytyvääsinä. Ja tietysti se, jottei särie mitää kun on niitä erikoosen ahtahiaki paikkoja. Ne jopa ymmärtää kovan myräkän jäläkehen, jotta ei joka paikkahan yhtaikaa voi mennä. Täs maanantai aamuna kun alakasin hommihin 3:n aikana, huomasin heti jotta traktorista on jarrut mennyt, vain käsijarru pelas. No tiesin,jotta jarrunesteet oli päässyt vähiin niinkuin olikin. Oli vähä lipoostakin, mutta onnistuun tekemähän kierrokseni silti. Mutta kyllä oli niitä "läheltäpiti" tilantehiakin. Oli yksikin tilanne jotta "Hesen" ja parkkeeratun auton välihin ei olisi 8-sivuinen kunnallislehti paksuutensa puolesta mahtunu välihin. Mutta ketjut olis taas auttanu palio asias. Oon joskus ollu lumihommis jouluyönäki, eikä kukaa oo tullu "kirmuseeramahan",notta mitä varten yöllä ajelet ja joulurauhaa häirittet.

        Jää kalliimmat tarjouspaperit nipun pohjimmaiseksi samanlaisilta koneilta varmasti.Päättäjille on annettu tiukat ohjeet rikkinäisillä traktoreilla ei ajeta eikä kallimpia tarjouksia hyväksytä.Tottakai työmoraali pitää olla korkea vaikka on tarjouskilpailun hinnalla voittanutkin nopeasti täälä soitetaan työn laadustakin jos moittimista olisi.


      • työttömyyttä sitten
        puunväliin kirjoitti:

        Tuuppa kokeile sillä nelikolla meille. Joskus muinoin kävi urakoitsija auraamassa kesämökkitien, tuloksena jäljet puitten kylessä. Ei sopinu sen iso linko välistä, mutta 210 runni kyllä sopii. Kokeileppa sopiiko se iso kolho rattori matalasta portista läpi? Ei mahdu kun 502 valtterinkin kopin päällä ei voi pitää vilkkua tuon takia. Kyllä takapotku on niin näppärä peli pikkupihoissa pyöritellä. Täällä itä-rajalla on urakoitsijoilla mm. seuraavaa kalustoa:

        Valmet 500,502,702,903 useillakin. Löytyy myös nelivetoja
        Zetor 5011, 6045
        MF 135, 165 joitakin 590:jä tms. aikakauden nelikkoja.
        Leyland 272, 462, 270 löytyy myös
        Ajaa yksi isäntä myös puuta Nuffield 460:llä, joskus myös linkoaa tilauksesta mettäautoteitä auki.
        Natikoita muutamia.

        Sanoisimpa, että tämän kylän suurin osa lumitöistä tehdään takavedoilla.

        On sitten näitä isompia urakoitsijoita joilla on yksi uudempi traktori mm. Valtra N91, 141, M120, 6400 taitaa löytyä ajosta, samoin kaksi nyykkäriä olen nähnyt. Toinen joku TS sarjalainen toinen uudempi. Yksi keissi löytyy koko kunnasta. Se on 5150.

        Joten ei joka paikassa tuo nelivedon ja 2000 -luvun konevaatimus ole pakollinen.

        Tuu kattomaan, tuupovuaraan ja ilomantsiin.

        Sielä kyllä työ piisaa noilla eväillä.


      • pitääkö
        ose kirjoitti:

        Tuollaista V602 kalustoa ei kannata kirjoittaa lumityötarjoukseen, koneen pitää olla reilusti 2000 luvun puolelta että sille saa töitä. Ainakin yhden koneen on oltava uudehko jos tosissaan meinaa saada kunnan tai muiden yhteisöjen töitä. Uudemmalle koneelle saatuja töitä voi sitten tehdä vähän vahemmilla 2. tai 3. koneilla ajaa osan töistä, ainakin hämärissä. -90 luvun koneetkin nauretaan pihalle tarjouksia käsitellessä. Hyvä jos joku saa tuollaiselle töitä ja vielä on onnekkaampi se isäntä joka saa jonkun ajamaan tuollaisella ammatikseen. Ainakin yhdessä koneessa on oltava alaterä tai raspi polanteiden hallintaan, niitä pehmeneviä polanteita tulee nykyisin keskelläkin talvea. Alueaura reilusti yli 100 heppaisen keulassa on eri teholuokassa kun v602 varustettuna millä tahansa lingolla, aikahan tuolla kuluu ei siinä mitään. Alennusvaiheellisen lingon pyöritykseen on myös hyvä olla traktorissa kokoa ja painoa.

        minun nyt sanoa sopimus irti, kun traktorina Fiat 680 DTH 1979, etukuormaaja ja Esko 250 linko, tuntihinta 37€ ALV? Vai riittääkö jos käyn ostamassa 100000 euron 200hv:n traktorin? Taksaan tuolla ei luonnollisestikaan ole mitään vaikutusta, koska maksajalle on ihan sama, millä tiet ja pihat on siivottu, kunhan on siivottu.


      • ose kirjoitti:

        Tuollaista V602 kalustoa ei kannata kirjoittaa lumityötarjoukseen, koneen pitää olla reilusti 2000 luvun puolelta että sille saa töitä. Ainakin yhden koneen on oltava uudehko jos tosissaan meinaa saada kunnan tai muiden yhteisöjen töitä. Uudemmalle koneelle saatuja töitä voi sitten tehdä vähän vahemmilla 2. tai 3. koneilla ajaa osan töistä, ainakin hämärissä. -90 luvun koneetkin nauretaan pihalle tarjouksia käsitellessä. Hyvä jos joku saa tuollaiselle töitä ja vielä on onnekkaampi se isäntä joka saa jonkun ajamaan tuollaisella ammatikseen. Ainakin yhdessä koneessa on oltava alaterä tai raspi polanteiden hallintaan, niitä pehmeneviä polanteita tulee nykyisin keskelläkin talvea. Alueaura reilusti yli 100 heppaisen keulassa on eri teholuokassa kun v602 varustettuna millä tahansa lingolla, aikahan tuolla kuluu ei siinä mitään. Alennusvaiheellisen lingon pyöritykseen on myös hyvä olla traktorissa kokoa ja painoa.

        jos ny kuitenki lasket kuin paljon halvemmalla voi tehä vallul työn kun sun uurel 2000 vuoden elektroniikka hirvityksellä jota ei edes korjaa talvesssa tulleilla tienesteillä ... vallulla vielä saa askin norttia ruuanpäälle kun taas sun politiikalla saa sen ruuan jos sitäkään .... ja tuntivelotuksessa on toista kymppii valluun päin ... koska oon ite urakoinu joskus niin vanhassa tekniikassa on etunsa ja onpahan kuntosali samassa ei tarvii sitte mennä turhanpäiviväsiä rautoja käänteleen punttikselle ... ja säästää nekin rahat vaikka johonkin muuhun ...


    • tulee varmasti

      Laita eteen 4--5 lisäpainoa, muuttuu todella hyväksi.
      Ei uudet eturenkaatkaan maltaita maksa, perinteinen urakuvio on hyvä ohjautuva.
      Vastaavalla takapotkulla on lingottu jo 30 vuotta, hyvin pärjää eikä pääomakulut päätä kiristä.

      • virestone

        On tullut jokunen vuosikymmen takapotkulla tenuttua linkohommissa ja nyt menet rengaskauppaan heti ostaan kunnon eturenkaat, vähän painoa keulalle ja kunnon ketjut pitää olla alla.
        Ei tuo neliveto mikään autuus ole lumihommissa, jos vaan linkoa vedetään ja takalanalla nuoskaa tuupitaan. Takavedolla urakoit pidemmänkin yksityistien lumihommat pienillä kuluilla. Itse olen Ford 4000:lla urakoinnut monta vuotta ihan kopsullaan olevaa tiekuntaa, kun sinne ei voi paremmalla vehkeellä mennä. Sitä paitsi nelivedonkin kanssa on ihan lirissä, jollei ole kunnon ketjuja huonossa paikassa, takavedolla tulee samasta paikasta vielä kunnon ketjujen kanssa pois, mihin hiipuu nelikko ketjuitta.


    • fyhkdgtj

      Kai vielä jossain on nastoituskoneitakin. Helpot laittaa itsekin. Ensin sillä tarkoitukseen tehdyllä poralla reikä ja sitten vain siihen nasta.
      Auttaa ohjautuvuutta aika paljon ja kestävät paikallaan todella kauan.

    • Kuustoista

      Että täällä riittää näitä TYHJIÄ RATIN KÄÄNTJIÄ joille ei mikään eläke riitä ja syövät oikeiden urakoitsijoiden leipää.... NÄIN SE VAAN ON

      • Innokkaita nuoriakin

        Itse olen nuori, vasta 20 vuoden iän ylittänyt. Käännän rattia siinä mitä muutkin, wanhalla harrastetraktorilla varsin edullisesti, kun tuntuu hommaa vain riittävän. Saapahan taskurahaa, eikä ole hirveitä kulunkeja matkassa. Kun vielä teen huolellisen jäljen LINGOLLA, enkä hirveitä penkkoja alueauralla niin kysyntä on taattu. Se alueaura on täys susi pihoilla. No saapahan enempi töitä ja tunteja kun pitää juoksettunutta lunta työnnellä. Toiset näkevät homman jujun toiset eivät. Ne jotka näkevät sen, teetättävät lumityöt minulla.

        Siinäpähän nuolevat "oikeat" urakoitsijat näppejään, ei hävetä yhtään.


      • Belarus
        Innokkaita nuoriakin kirjoitti:

        Itse olen nuori, vasta 20 vuoden iän ylittänyt. Käännän rattia siinä mitä muutkin, wanhalla harrastetraktorilla varsin edullisesti, kun tuntuu hommaa vain riittävän. Saapahan taskurahaa, eikä ole hirveitä kulunkeja matkassa. Kun vielä teen huolellisen jäljen LINGOLLA, enkä hirveitä penkkoja alueauralla niin kysyntä on taattu. Se alueaura on täys susi pihoilla. No saapahan enempi töitä ja tunteja kun pitää juoksettunutta lunta työnnellä. Toiset näkevät homman jujun toiset eivät. Ne jotka näkevät sen, teetättävät lumityöt minulla.

        Siinäpähän nuolevat "oikeat" urakoitsijat näppejään, ei hävetä yhtään.

        Tepposensa tuossa kone innostuksessa Itsekkin kuin olin 13v aloittelin 35 ferguson 135 165 konehommia teki ihan harrastukseen tekemisen ilosta.Nyt vanhempana on niin mukavuuden haluinen ja kiire olevinaan ettei enää viitsi 35 fergua rääkätä hytitön vielä kuin on.


      • masinistit
        Innokkaita nuoriakin kirjoitti:

        Itse olen nuori, vasta 20 vuoden iän ylittänyt. Käännän rattia siinä mitä muutkin, wanhalla harrastetraktorilla varsin edullisesti, kun tuntuu hommaa vain riittävän. Saapahan taskurahaa, eikä ole hirveitä kulunkeja matkassa. Kun vielä teen huolellisen jäljen LINGOLLA, enkä hirveitä penkkoja alueauralla niin kysyntä on taattu. Se alueaura on täys susi pihoilla. No saapahan enempi töitä ja tunteja kun pitää juoksettunutta lunta työnnellä. Toiset näkevät homman jujun toiset eivät. Ne jotka näkevät sen, teetättävät lumityöt minulla.

        Siinäpähän nuolevat "oikeat" urakoitsijat näppejään, ei hävetä yhtään.

        innokkaille nuorille, juuri tuollaista asennetta tässä maasa tarvitaa... lisää.

        Vai tämäkö olisi....? http://www.punikkila.fi


      • menettävän

        hyvän tulolähteen maajusseilta metsähoitoyhdistyksen ajojen lisäksi ohi, älä kadehdi osaa ne muutkin ajaa ettei vaan jussit.


      • virestone

        ... aina joka paikkaan, että voisi sellaista käyttää kaikilla yksityisteillä. Suomessa on niin paljon pieniä, jos isojakin tiekuntia, joiden tiet pitää pitää talvella puhtaina, mutta taloudellisesti niitä ei pysty kenenkään urakoitsijan toimesta pitämään auki. Sillä aikaa kun joku urakoitsija ajaa sitä pätkää puhdistamaan, en sen joku tien varrella asuva osakas jo ehtinyt linkoamaan moneen kertaan, vaikka nykyinen kalusto kulkeekin tiellä kovaa. Etäisyydet Suomessa ovat pitkiä!


      • virestone

        Aika erikoisen otsikon ja nimimerkin oot valinnut, tätähän käytivät 90vuotta sitten tuo hävinnyt osapuoli pitkän aikaa, kun 16.5.1918 pidettiin se voitonparaati ja sitä juhlittiin vuosittain tuona päivänä.


      • tehtiin
        virestone kirjoitti:

        Aika erikoisen otsikon ja nimimerkin oot valinnut, tätähän käytivät 90vuotta sitten tuo hävinnyt osapuoli pitkän aikaa, kun 16.5.1918 pidettiin se voitonparaati ja sitä juhlittiin vuosittain tuona päivänä.

        silloin joidenkin mielestä,ei liity linkoukseen.


      • mitään menettäväni
        menettävän kirjoitti:

        hyvän tulolähteen maajusseilta metsähoitoyhdistyksen ajojen lisäksi ohi, älä kadehdi osaa ne muutkin ajaa ettei vaan jussit.

        Mutta kyllä jos tekee TÖITÄ niin siitä pitää periä myös palkkaa eihän SAK:kaan hyväksy palkan alennuksia,eikä sinullekkaan muutama ylimääräinen euro pahaa tekis.Minä en kadehdi kenenkään tekemisiä jokainen tekee niin kun hyväks näkee,mut ei ääliö saa olla.Tietenkin pieniin paikkoihin on pieni kone näppärä ja käytännöllinen,mut onhan pienillä kaivinkoneillakin lähes samat tuntihinnat kun keskisuurilla.Minulla hyvät urakat saan tehdä joka päivä lumihommia hiekoitusta karhennusta..ym kun liikennettä niin pajljon ja isoja autoja liikkeellä.


      • kylä kylä
        mitään menettäväni kirjoitti:

        Mutta kyllä jos tekee TÖITÄ niin siitä pitää periä myös palkkaa eihän SAK:kaan hyväksy palkan alennuksia,eikä sinullekkaan muutama ylimääräinen euro pahaa tekis.Minä en kadehdi kenenkään tekemisiä jokainen tekee niin kun hyväks näkee,mut ei ääliö saa olla.Tietenkin pieniin paikkoihin on pieni kone näppärä ja käytännöllinen,mut onhan pienillä kaivinkoneillakin lähes samat tuntihinnat kun keskisuurilla.Minulla hyvät urakat saan tehdä joka päivä lumihommia hiekoitusta karhennusta..ym kun liikennettä niin pajljon ja isoja autoja liikkeellä.

        osuu ja uppoaa,kun laivan upotuksessa konsanaan,lepäile nyt kun ei tarvitse aurata eikä metsäajotkaan vetisyyden johdosta onnaa.Lumisia talvipäiviä odotellen ei sak:oo lainen.


      • ETTEN KADEHDI kenenkään ura...
        kylä kylä kirjoitti:

        osuu ja uppoaa,kun laivan upotuksessa konsanaan,lepäile nyt kun ei tarvitse aurata eikä metsäajotkaan vetisyyden johdosta onnaa.Lumisia talvipäiviä odotellen ei sak:oo lainen.

        kun itsellä hyvät mestat täällä. Jokainen tekee millä tykkää ja uskollaan autuaaks tulee mut VIELÄKIN sanon ettei ilmiseksi kannata tehdä oli kone mikä hyvänsä pitää viivan alle jäädä jotain PLUS merkkistä... PISTE


    • ketjuthan

      on takapyörissä niin ei pitäis olla vaikeata,edellyttää että olet traktoria ajanut, vähämmän kiirettä enemmän aikaa.

      • linkohommia

        Nii eihän nämä vanhemmat takatuupat ole mitään hätäsen miehen koneita, vaikka "Valpotit" räväköitä pelejä ovatkin. Tuossa on nyt pyhät päivystetty siten, että on pari etupainoa apuna. Eivät nuo ole kyllä koneen käytöstä pilanneetkaan.

        Kyllä se glögi lämmitti mukavasti tuossa yks ilta, kun pakkanen kipusi -10 asteen tietämille. Eihä sitä lämmintä koppia ole, mutta parissa talossa tarjosivat lämmintä glögiä, HUOM! alkoholitonta ;)


    • takatuuppari

      kääntöjärrulla kääntyy ja mesee nätisti luisteessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe