muksut liisankadulla sanat

muistelua

keskustellaan kaverin kanssa miten menikään Muksujen Liisankadulla-biisin sanat
jotenkin näin onko oikein

"vessa vesiposti keittokomero ja huone"
"Liisankadulla samassa talossa kun Matti Monosen ruumisarkkuliike"

en googlettamalla löytänyt koko kappaleen sanoja, voisko joku jelppiä.
Eli etenkin toi viimeinen lause

8

8525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fil.yo

      Aluksi vähän 58-vuotiaan ikuisen yliopiskelijan nostalgiaa.

      Liisankadulla-kappaleen säveltäjä Tapio Lipponen (s. 1942) toimi joskus 1966-67 Hgin yliopiston Eteläsuomalaisen osakunnan musiikkitirehtöörinä. Yleensä torstaisin oli "kuntailta" niminen rypemistilaisuus, jossa Lipponen laulatti porukkaa. Ettei vain säveltänytkin tuon laulun Eson kirjastohuoneessa. Sanat ovat Pentti Saarikosken (1937-83), joka taisi olla mukana kun laulu syntyi. Näin muistelen.
      Sittemmin Lipponen oli Yleisradiossa joku musiikkipäällikkö. Ettei vain olisi vieläkin, en ole ihan varma.

      Alkutekstissä puhutaan Mikko Monosen ruumisarkkuliikkeestä, mutta levytettäessä se piti muuttaa Matti Makkoseksi, koska muuten sitä olisi pidetty mainostamisena.

      Kas tässä sanat:

      Liisankadulla
      samassa talossa kuin Mikko Monosen ruumisarkkuliike
      on mun kotini: vessa, vesiposti, keittokomero ja huone.
      On mun kotini ja muijan koti, ja neljän ikioman lapsen.
      Vessa, vesiposti, keittokomero ja huone.

      Vessa, vesiposti, keittokomero
      ne naapurin kanssa on yhteiset.
      Mutta se huone on meidän kuuden yksityisaluettamme.
      ”Tää on koti, jonka appiukko osti”.
      kuten muija muistaa joka päivä muistuttaa.
      ”Tää on koti, jonka appiukko osti”,
      kuten muija muistaa joka päivä muistuttaa

      Mä hankin sille TV:n ja pyykinpesukoneen
      ja annan sille rahaa aina vaatteisiin.
      Minä teen työtä, elätän meidät, mutta silti se muistaa muistuttaa:
      ”Tää on koti, jonka appiukko osti”,
      kuten muija muistaa joka päivä muistuttaa:
      vessa, vesiposti, keittokomero ja huone.

      Serkkupoika sanoi: ”Ota jo hattu,
      eihän kukaan tuota muijaa kestää voi.”
      Kyllä menisin, kyllä minä jättäisin
      muijan sekä pienen vessan.
      Vessan, vesipostin, keittokomeron ja huoneen.

      Liisankadulla
      samassa talossa kuin Mikko Monosen ruumisarkkuliike,
      Liisankadulla
      samassa talossa, samassa arkussa kuusi.

      Serkkupoika sanoi: ”Haetaan pullo
      ja juodaan pois vessa, vesiposti,
      vessa, vesiposti, keittokomero ja huone,
      ja Mikko Monosen ruumisarkkuliike
      ja vessa, vesiposti, keittokomero ja huone.”

      • muistelua

        ihan loistavaa kiitoksia kovasti.


      • fil.yo
        muistelua kirjoitti:

        ihan loistavaa kiitoksia kovasti.

        Ole hyvä vain.

        Tuosta Muksut-yhtyeestä sen verran, että sekin syntyi Eteläsuomalaisessa osakunnassa 1965. Ensimmäinen kokoonpano oli Tapio Lipponen (kitara), Annu Toiviainen (laulu), Pekka Mäkinen (trupetti) ja Seppo Porkka (basso). Myöhemmin Annu Toiviaisen tilalle tuli Inga Hinnerichsen.

        Eson lisäksi sen ajan kulttuurijengi kokoontui hotelli Hansan ravintolassa, joka oli Eson seinänaapurina. Hansan vuokrasopimuksen loputtua porukka siirtyi Kosmokseen. Se oli sitä Vanhan valtauksen (1968) ja muun opiskelijaliikehdinnän aikaa.


      • Jukka
        fil.yo kirjoitti:

        Ole hyvä vain.

        Tuosta Muksut-yhtyeestä sen verran, että sekin syntyi Eteläsuomalaisessa osakunnassa 1965. Ensimmäinen kokoonpano oli Tapio Lipponen (kitara), Annu Toiviainen (laulu), Pekka Mäkinen (trupetti) ja Seppo Porkka (basso). Myöhemmin Annu Toiviaisen tilalle tuli Inga Hinnerichsen.

        Eson lisäksi sen ajan kulttuurijengi kokoontui hotelli Hansan ravintolassa, joka oli Eson seinänaapurina. Hansan vuokrasopimuksen loputtua porukka siirtyi Kosmokseen. Se oli sitä Vanhan valtauksen (1968) ja muun opiskelijaliikehdinnän aikaa.

        Oli muuten Matti Makkosen ruumisarkkuliike...


      • fil.yo
        Jukka kirjoitti:

        Oli muuten Matti Makkosen ruumisarkkuliike...

        Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, Saarikosken alkutekstissä on Mikko Monosen ruumisarkkuliike. Tämä on faktaa, koska senniminen firma on toiminut Liisankatu 27:ssä iät ja ajat. Kun kipaletta laulettiin pikku hönössä opiskelijailtamissa, niin aina muistutettiin että laulakaa Mikko Mononen eikä Matti Makkonen.

        Kun laulu levytettiin, Yleisradion pomot (laulun säveltäjä Tapio Lipponenkin taisi olla jo sellainen siinä vaiheessa) määräsivät, että ruumisarkkuliikkeen nimi ei saa esiintyä julkisesti Mikko Monosena, koska se voidaan tulkita mainokseksi eikä Ylessä saanut mainostaa mitään siihen aikaan. Ja niin se sitten muutettiin fiktioksi, eli Matti Makkoseksi. Mutta yksityistilaisuuksissa laulettiin kuten Pentti Saarikoski-vainaan kynästä oli lähtenyt: Mikko Monosen ruumisarkkuliike.


    • wwwikikivet
    • Tuovicrook

      Se on Matti Makkonen, se arkunkauppaaja, kulemma autenttinen.

      • ikäänkuin

        Olen siitä Mikko Monosen Ruumisarkkuliikkeen ohi kävellyt kouluun melkein kymmenen vuotta, että se siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe