10v tuhrii

pinna loppuu

Meillä on saman ongelman kanssa painittu jo useita vuosia. Ongelma on vanhimmaisemme jatkuva tuhriminen. Sitä on kestänyt jo 5-6vuotta. Olemme käyneet lääkärissä muutama vuosi sitten. Kyseessä olisi (muka) suoliston toimintahäiriö. Menee kuulema ohi ajan kanssa. Nyt alkaa kuitenkin usko diagnoosiin pettää ja olen neuvoton ja turhautunut. Vaikka lasta ei saisi asiasta torua niin kyllä raja minunkin sietokyvyssä on. 5-6 vuotta on jaksettu mutta nyt loppu. Eniten ärsyttää kun tyttö saattaa olla likaisilla housuilla vaikka koko päivän. APUA!!! Luulisi jo tuon ikäisen tajuavan käydä pesulla ja vaihtamassa puhtaat housut. Ei ole auttanut neuvot eikä uhkailut kavereiden kiusaamisesta. Mitä nyt tehdä? Mistä löydän parhaimman avun? Koulun kuraattorille varasin ajan mutta sehän sairastui ja kaikki ajat peruttiin. Enää ei riitä voimia varailla uusia aikoja. Voi kun Joulupukki toisi minulle yhden lahjan; vapautuksen näistä kakkasotkuista!!!

14

8186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhrimista se onkin
    • mut kummiskin

      sanot tytölle,et aloittaa alapääpesut joka aamu ja ilta,ja selität olevasi huolissasi hänen puhtaudestaan. Samalla voisit kysyä vaippaa hänen ikäiselleen. Se voi motivoida jo tytön innostusta puhtauteen,jos tahallista.
      Minä kyllä vaatisin tk:n kautta jo lastenpsykiatriselle polille aikaa,koska tämähän on vaiva,joka vaikuttaa hänen jokapäiväiseen elämään. Ja samaan aikaan tehtäisiin tarpeellisia tutkimuksia sairauksien poislukemiseksi. Sinähän voit jo anoa kelalta erityishoitorahaa tämän vaivan suhteen. ja ps. kannattaa kunnolla avata kelan lääkärin silmät vaivan aiheuttamasta työstä,eli ei vähätellä.

    • aluksi vaikka

      Soita kouluth:lle ja sovi sitä kautta aika koululk:lle, lääketieteellinen puoli selvitettävä. Mitä se kuraattori tuossa asiassa voi auttaa?
      Jos vaiva jatkunut kauan, olisko syytä käydä lastenlääkärin vastaanotolla?
      Lapsesi tarvitsee ammattilaisen apua asiaansa.

      • pinna loppuu

        Olen jossakin vaiheessa koittanut noita pikkuhousunsuojia. Käytti jonkin verran mutta vaikutti niin hankalalta että jätti pois. Asiasta on puhuttu koulussa terveydenhoitajan kanssa monta kertaa. On vissiin niin arka aihe että ei ole halunnut ottaa kantaa. Kuraattorilta olisin toivonut tytölle henkistä tukea. Meillä kun ei ole kouluilla psykologin palveluja. Kuraattori otti asian vakavasti mutta on nyt todella PITKÄLLÄ sairaslomalla eikä sijaista ole tietenkään otettu. Toivon vain sydämmestäni että vaiva joskus helpottaa eikä tästä jää tytölle henkisiä vaurioita. Itsetuntoahan tässä kokeillaan ja kunnolla.


      • että olisi
        pinna loppuu kirjoitti:

        Olen jossakin vaiheessa koittanut noita pikkuhousunsuojia. Käytti jonkin verran mutta vaikutti niin hankalalta että jätti pois. Asiasta on puhuttu koulussa terveydenhoitajan kanssa monta kertaa. On vissiin niin arka aihe että ei ole halunnut ottaa kantaa. Kuraattorilta olisin toivonut tytölle henkistä tukea. Meillä kun ei ole kouluilla psykologin palveluja. Kuraattori otti asian vakavasti mutta on nyt todella PITKÄLLÄ sairaslomalla eikä sijaista ole tietenkään otettu. Toivon vain sydämmestäni että vaiva joskus helpottaa eikä tästä jää tytölle henkisiä vaurioita. Itsetuntoahan tässä kokeillaan ja kunnolla.

        Hei! Meillä poika tuhri n 7 vuotiaana kunnes kävi ilmi, että hän ei kakannut kovinkaan usein. Tuhriminen saattaa olla oire ummetuksesta. Ja ummetus vaatii hoitoa. Muutimme ruokavaliota ja muistutin poikaa joka ilta, että pitää yrittää tehdä kakka, vaikka siihen menisi vähän aikaakin. Kannattaa mennä sellaiselle lääkärille, joka on näissä asioissa asiantuntija. Tsemppiä!


      • yli 4v p****aralli
        pinna loppuu kirjoitti:

        Olen jossakin vaiheessa koittanut noita pikkuhousunsuojia. Käytti jonkin verran mutta vaikutti niin hankalalta että jätti pois. Asiasta on puhuttu koulussa terveydenhoitajan kanssa monta kertaa. On vissiin niin arka aihe että ei ole halunnut ottaa kantaa. Kuraattorilta olisin toivonut tytölle henkistä tukea. Meillä kun ei ole kouluilla psykologin palveluja. Kuraattori otti asian vakavasti mutta on nyt todella PITKÄLLÄ sairaslomalla eikä sijaista ole tietenkään otettu. Toivon vain sydämmestäni että vaiva joskus helpottaa eikä tästä jää tytölle henkisiä vaurioita. Itsetuntoahan tässä kokeillaan ja kunnolla.

        Voin hyvin kuvitela tunteesi...

        Meillä nyt 8 vuotias poika, ja noin puoli vuotta oltu "kuivilla".
        Kaikki alkoi kun poika oli noin kolme vuotias, oli oppinut kuivaksi mutta alkoi melkein heti kakata housuun uudestaan. Tottakai ensin ajattelin että se on vain jotakin taantumaa mutta kun sitä vain jatkui ja jatkui ja tuli uudelleen pienien parempien kausien jälkeen(joskus jopa pari kk) aloin olla vakuuttunut siitä että jossakin on vika.
        Päästiin omalle lääkärille, sieltä ohjattiin suoraan psykologille... mentiin psykologille ja tajusin jo heti ensimmäisellä kerralla että emme tarvitse toisiamme. Kun vastailin tunnin omaan lapsuuteeni liittyviin "mielikuviin" tai koko sukuni sairauksiin liittyviin kysymyksiin totesin että poikani ei lopeta paskomista housuun sillä että minä kaivelen parinkymmenen vuoden takaisia asioita normaalista lapsuudestani kun joku joka luultavasti olisi itse ammattiapua vailla istuu puolen metrin päässä ja huokailee suoraan kasvoilleni. Niin jäi psykologi...

        Sitten leikattiin, liimattiin ja askarreltiin. Oli itsetehty kalenteri minne sai aina tarran joka päivä kun ei tullut mitään housuun, oli tarravihkoa, lahjottiin, kiristettiin, huudettiin, kaikki sirkustemput kokeiltiin ...toimi pari päivää kerrallaan ja taas sama rumba jatkui, välillä useita kertoja päivässä. Poika ei itse sanonut että housussa on mitään vaan yleensä haju paljasti ja poikani vastaus: en mä huomannut että siellä on jotain... ei tuntunut siltä... Arghhh... siinä vaiheessa teki mieli jo roikkua kynsillä katosta ja huutaa.
        Päiväkodista hengitettiin niskaan ja erityislastentarhaopettaja tuntui oikein kyttäävän että sai minut hampaisiinsa ja kysellä mitä sian eteen tein , sekin oli painajaista mennä sinne koska tavallaan minua syyllistettiin koko asiasta.

        Taas mentiin lääkäriin, oma lääkäri oli vaihtunut joten oltiin taas lähtöpisteessä. Pyysin, toivoin, vaadin saada läheteen lastenklinikalle että lapsi tutkittaisiin koska tämä oli jatkunut jo vuosia ja joka neuvolassa siitä puhuttiin ja taas saatiin taas kourallinen ideoita mitä seuraavaksi tehtäisiin ja mitä ulostuslääkettä seuraavaksi kokeiltaisiin ja mitkähän tarrat olisi sitten kivoja!?!? Alkoi olla jo voimat aika lopussa... mutta luvattiin lähete lastenklinikalle jos menemme ensin psykologin tutkimuksiin ja odotamme siitä tulokset. Ei ollut vaihtoehtoja...mentiin taas psykologille mutta onnekseni sekin oli vaihtunut(ehkä se edellinen pääsi tarvitsemaansa hoitoon)ja tämä uusi oli todella sympaattinen ja ihana ihminen ja keskittyi olenniseen eli poikaani. No sieltä saatiin "terveen paperit" eli tunnepuolella kaikki oli ok ja pojalla oli realistinen ja positiivinen elämänasenne ja vastasi ikäistään kaikin puolin.

        Saimme lähetteen ja jopa ajankin lastenklinikalle. Olin onnesta soikeana että viimeinkin tämä vuosien taistelu palkittiin ja lapseni tutkittaisiin perusteellisesti. Eipä olisi kannattanut juhlia liian aikaisin... lastenlääkäri lähetti tiedon oman lääkärimme kautta ettei ottaisi meitä vastaan ennen kuin olisimme kokeilleet taas yhden ummetuslääkkeen MOVICOL juniorin ja meillä piti olla täytettynä ruokapäiväkirja sekä ulostuspäiväkirja mihin muuten saimme ihan kaavakkeetkin...oli ihan kuvien ja kuvausten kanssa mikä on löysä kakka ja mikä on kova kakka jne ja sitten niitä joka kakkakerralla puntaroitiin että mihinkähän sarakkeeseen ruksi tällä kertaa kuuluu.

        Silloin tuntu että elämä on oikeasti aamusta iltaan täynnä p***aa kun pisteenä iin päälle ne kakkapäiväkirjan kuvat tuijotti jääkaapin ovesta.

        Mutta ennenkuin koskaan pääsimme sinne tutkimuksiin alkoi tulla tuloksia. Tunsin jo hajusta(hän ei vielä silloin pyyhkinyt itse) millon tarvitsi suolentoimintaan apua ja annoin annospussin lääkettä, poistin ruokavaliosta vaalean leivän, mehun, kaiken makean ja aloin tekemään säännöllisesti joka aamu puuron ja tein ruokavaliosta todella tarkan vaikkei se ollut retuperällä ollut aikaisemminkaan.

        Pikkuhiljaa tuhriminen jäi kokonaan ja poika oppi pyyhkimään ja hoitamaan vessa-asiansa muutenkin itse. Ruokavaliosta on ehkä vähän lipsuttu mutta sännöllisesti ja terveellisesti syömme edelleen ja ulostuslääke on voinut olla kokonaan pois jo muutaman kuukauden.

        Toivottavasti myös jatkuu näin eikä takapakkia enää tule. Koskaan ei oikein selvinnyt mikä todellisuudessa sen aiheutti tai mikä lopetti mutta onneksi se kakkaralli tuntuisi nyt olevan ohi.

        Voimia sinne ja uskon että jaksaminen palkitaan vielä jonakin päivänä!


    • Korjaa ruokavalio!

      Tuhrimisen tavallisin syy on ummetus. Suoleen tulee "tulppa" jonka sivuitse löysempi uloste vuotaa housuihin. Tuo tuhriminen ei missään nimessä ole lapsesi syy vaan enemminkin sinun! Korjaa lapsesi ruokavalio sellaiseksi ettei se aiheuta ummetusta.

      • äitikin

        Meidän poika tuhri myös 3-7 vuotiaana. Selviteltiin mikä mättää, oli lastenlääkäriä ja käytiin peräsuolen röntgenissä yms.yms. Lopulta vaivaan löytyi apu lasten psykiatriselta polilta. poika tunsi ettei hän saa tarpeeksi huomiota ja tuhrimisella sitä varmasti sai! Ainakin minulta äidiltään. Kannattaa jatkaa avun etsimistä. Lapsi ei mielestänit tällä kokemuksella tee sitä "tahallaan" ja se voi tavallaan jäädä "päälle". Asiassa myös paljon sosiaalisia ongelmia, haisut, kiusaukset jne. jotka lapselle tosi ikäviä kokemuksia. Vaippa ym hommat ennenkuin on selvitetty onko kyse ohivuoto-kakasta on noloa. Pyykkiä se vaan on... Koita jaksaa, puhu asiasta ja kun se joskus on ohi asialle voi vaikka hymyillä


    • kohtalotoveri

      Aloitin tuolla ylempänä keskustelun tästä aiheesta, kun en huomannut heti, että tuhrimisesta keskustellaan alempanakin.
      Unohda kaikki neuvot ja viisastelut, joita olet aiemmin saanut ja hae apteekista litran pullo Levolacia!!!
      Siihen loppuu tuhriminen.

      Minun tyttöni tuhri monta kertaa viikossa,
      kunnes alkoi saada päivittän mehun seassa
      vähintään 10ml Levolacia. Se tehoaa, ja
      suoli tyhjenee joka, tai joka toinen päivä.

      Lopetin Levolacin antamisen, kun ajattelin, että ongelma on voitettu;
      tuhriminen alkoi heti uudestaan!!
      Matkalla on hankala saada Levolac ujutettua
      aina johonkin makeaan juomaan ja on tuhrimisvaara. Myös makean juottaminen lapselle
      harmittaa - lapsen hampaat voisivat olla
      ehjemmät, mutta en halua että tyttö kakkaa koko ajan housuihinsa, joten hammaslääkärikäynnit
      lienevät pienempi paha.

      Siis eikö lääkäri antanut teille muuta neuvoa, kuin odottaminen????
      Voi herran jestas! Kuka jaksaa pestä p..kaa
      joka päivä 6 vuotta???!!!

    • meillä ollut sama vaiva vuosia

      Et ole yksin vaivan kanssa. Minulla on nyt jo 18-vuotias poika. Hän alkoi tuhrimaan suunnilleen samanikäisenä kuin sinun lapsesi. Kävimme sairaalan lastenlääkärit ja psykologit läpi. Mitään ihmeellistä taustalta ei löytynyt. Poika aloitti karateharrastuksen ja vaiva väheni eli liikunta on meillä helpottanut. Nyt poika on jo iso ja vaiva ei enää ole pahasti vaivannut. Liikkuu nykyäänkin paljon, joten uskon sillä olevan merkitystä että vaiva pysyy poissa. Myös Levolac -nimistä lääkettä käytimme alkuun. Oli vaan niin pahan makuista että poika ei sitä oikein huolinut.

      Tsemppiä sinulle ja lapsellesi! Kyllä tästä selviää.

    • neuvoton

      Ajattelin nostaa tämän aiheen esille koska itselläni 11 vuotias poika joka myös tuhrii housunsa lähes päivittäin, ja olen suoraansanoen neuvoton asian kanssa. Pelkään että tuo asia vaikuttaa poikaan lopun elämää, poika itse tiedostaa, että kyse on hänestä itsestään, niin kertoo minulle, että tahtoo vain pidettää kakkaa, en ymärrä. Kotona kaikki asiat on hyvin ihan perus perhe-elämää, ei mitään väkivaltaa tai muuta sellaista joka olisi vaikuttanut lapseen, lapsi saa rakkautta, rajoja ja tukea, ettei se siitäkään voi olla.
      Syödään terveellisesti, harrastusta pojalla ei ole, kun mikään ei ole ollut kiinnostava missä olemme käyneet kokeilemassa... huoh, on vain turhautunut olo, varmasti pitäisi käydä lääkärissä, mutta kun olen puhunut asiasta niin poika kieltäytyy tulemasta. apua anyone ?

      • Näin meillä

        Suosittelen tilaamaan ajan lasten urologille, meillä syötiin ummetuslääkkeitä ja juostiin lääkäriltä toiselle... Lasten urologiaan erikoistunut lääkäri löysi heti vian, suolen hermoston toimintähäiriö. Ummetuslääkkeet olivat vain pahentaneet lapsiraukan tilannetta, kuuden viikon lääkekokeilu ja heti ensimmäisellä viikolla tuhriminen loppui ja lapsikin muuttui iloisemmaksi! Toivotaan että tämä onni jatkuu...


    • kakkarata

      Asiaan liittyvää tietoa löytyy myös sivuilta www.pissarakonpomoksi.fi

    • nasero

      Meillä oli pojalla vaivana pahaakin tuhrimista 8 vuotta!Ummetuslääkkeet vain pahentivat asiaa!Apteekista löytyi kuitulisä vi-siblin nyt menee aamua iltaa 0.5 mittakupillista pikkuvanukkaan tms.purkillisen mukana!Tuhriminen lakkasi jo yli kaksi kuukautta sitten,kun sitä tätä ennen 8.vuotta kesti joka päivä!Jos yhtään epäilyä epäsäännöllisestä ruokavaliosta tai siitä ettei lasta saa syömään riittävästi kuitua suosittelen kokeilemaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe