Kerro kokemuksistasi, tässä omani

1. talven noviisi

Marraskuusta lähtien olen käynyt paikallisen avantouintiklubin saunalla. Olen kokeillut ilman saunaa ja saunan kanssa. Samoin testasin miltä tuntuu sauna viimeisenä tai pulahdus viimeisenä.

Ilman saunaa ilkesin käydä vain kaksi kertaa pulahtamassa, välissä vielä lämpimässä suihkussa. Kuinka monta kertaa te konkarit käytte vedessä ilman saunomista? Tekisi nimittäin mieli mennä aika pian uudestaan rannalle kapuamisen jälkeen veteen, mutta en tiedä pääseekö sieltä enää ylös. Uin rannasta laiturin nokkaan jos jäätöntä kohtaa tai viivyn muuten alle minuutin veden alla uiden, aluksi vain kastauduin. Nytkin viimeiset uimaliikkeet tuntuvat aika tehottomilta, kun tunto katoaa käsistä. Turvallisinta on mielestäni mennä rannasta, jolloin kova pohja jalkojen alla, eikä tarvi keikkua jäisellä laiturilla, jossa kaiteet paksussa jäässä. Rannassa voi kahlata ja kastautua tai lähteä uimaan.

Huomasin, että sauna viimeisenä kyllä lämmittää lihakset, mutta tekee olon älyttömän väsyneeksi ja voimattomaksi. Sauna teki jotenkin myös hieman huonon olon, johtuen varmaan löylyveteraanien heittämistä kovista löylyistä, vaikka istunkin aina alimmalla lauteella. Itselle näyttäis sopivan mukavasti kihelmöivä viileys kun pulahtaa viimeksi. Kotona kyllä on aika kylmä koko illan, joten joutuu lämmittämään lihaksia muuten. En ole itselläni huomannut avantouinnin vaikuttavan unentuloa edistävästi, vaikka uinti rentouttaakin mukavasti. Flunssataipumusta omaavana ja talvet räkänokkaisena kulkevana pitää vielä testata, onko harrastuksella mitään vaikutusta immuuniteettin. Ainakin asiantuntijat puhuvat kylmäsiedätyshoidon lisäävän valkosoluja.

66

22814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avanto konkari

      Moikka!
      Olen harrastanut avantouintia n.8vuotta.Itse olen kans kokeillut erillaisia "tyylejä".Aluksi kävin avannossa ilman saunaa,mutta nyt olen käynyt tyyliin,avanto,sauna ja lopuksi pikainen pulahdus avannossa.Kummastakin versiosta jää erillainen olotila.Avantouinti harrastus on ainakin minulla parantanut kylmän sietoo ja eipä oo tarvinnut flunssaa sairastaa moneen vuoteen.
      Onnittelen terveellisen harrastuksen löytämisestä ja nautinnollisia avantouinteja.

      • toinen konkari

        Minä olen harrastanut avantouintia runsaat 10 vuotta. Käyn saunasta ja ilman saunaa, sen mukaan, miten on aikaa. Saunoessa käyn 5- 6 kertaa avannossa, uin sen verran kuin hyvältä tuntuu, takaisin löylyyn ja taas avantoon. Molempia olen kokeillut, sauna viimeksi tai pulahdus viimeksi, ehkä pienet löylyt viimeksi sopii parhaiten, ei jää niin viluinen olo. Neopreenitossut jalkoihin ja -käsineet käteen, niin uida voi vähän kauemminkin kerrallaan. Terveysvaikutuksista en osaa sanoa muuta kuin että ainakin kylmänsietokyky paranee ja nmieli virkistyy!


      • 1.talven noviisi
        toinen konkari kirjoitti:

        Minä olen harrastanut avantouintia runsaat 10 vuotta. Käyn saunasta ja ilman saunaa, sen mukaan, miten on aikaa. Saunoessa käyn 5- 6 kertaa avannossa, uin sen verran kuin hyvältä tuntuu, takaisin löylyyn ja taas avantoon. Molempia olen kokeillut, sauna viimeksi tai pulahdus viimeksi, ehkä pienet löylyt viimeksi sopii parhaiten, ei jää niin viluinen olo. Neopreenitossut jalkoihin ja -käsineet käteen, niin uida voi vähän kauemminkin kerrallaan. Terveysvaikutuksista en osaa sanoa muuta kuin että ainakin kylmänsietokyky paranee ja nmieli virkistyy!

        Kerroit että käyt saunoessa useita kertoja avannossa. Mutta entäs jos et liitä saunomista asiaan ollenkaan? Käytkös useasti vedessä silloinkin?


      • Parempi minulle
        1.talven noviisi kirjoitti:

        Kerroit että käyt saunoessa useita kertoja avannossa. Mutta entäs jos et liitä saunomista asiaan ollenkaan? Käytkös useasti vedessä silloinkin?

        Olen nyt käynyt 17 vuotta avannolla joista kaksi viimeistä vuotta pääasiassa ilman saunaa,joka ainoa aamu.Saunominen jotenkin väsyttää ja rentouttaa liikaa.(sopii hänelle joka kaipaa rentoutta ja syvää unta).Minun mielestä tämä sopii paremmin minulle.Käyn ainoastaan kastautumassa ja muutaman vedon jälkeen menen pukeutumaan, mutta samalla avantopaikalla käy eräs 80 v nainen.Hän kastautuu ja nousee rannalle,venyttelee ja menee takaisin veteen ja vielä kerran nousee rantaan venyttelemään ja kastautuu kolmannen kerran jonka jälkeen lähtee pukukopille.Se tuntuu sopivan hänelle hurjan hyvin mutta minulle riittää se yksi kastautuminen.Kannattaa tunnustella mikä tuntuu sopivalta.Saunominen on kyllä hyvää sosiaalista kanssakäymistä mutta minulle tulee parempi olo vain kylmäuinnista.Hyvää talvenjatkoa!


      • ui.mari
        toinen konkari kirjoitti:

        Minä olen harrastanut avantouintia runsaat 10 vuotta. Käyn saunasta ja ilman saunaa, sen mukaan, miten on aikaa. Saunoessa käyn 5- 6 kertaa avannossa, uin sen verran kuin hyvältä tuntuu, takaisin löylyyn ja taas avantoon. Molempia olen kokeillut, sauna viimeksi tai pulahdus viimeksi, ehkä pienet löylyt viimeksi sopii parhaiten, ei jää niin viluinen olo. Neopreenitossut jalkoihin ja -käsineet käteen, niin uida voi vähän kauemminkin kerrallaan. Terveysvaikutuksista en osaa sanoa muuta kuin että ainakin kylmänsietokyky paranee ja nmieli virkistyy!

        aina sen mukaan miten on aikaa ja mikä on fiilis. Keravalla on avanto uimahallin yhteydessä maauimalassa ja aika mukavaa oli, kun kävin vuorotellen saunassa, avannossa ja altaassa, pari kolme kertaa sama uudestaan.


    • seikkailija

      Käyn päivittäin avanto uinnilla ja olen saanut siitä vain hyvää oloa ja virkeyttä.

      • aloittaja

        Käytkös sinä vain kerran vedessä, vai useammankin kerran? Olisikin muuten jännä kuulla, millaisia haittavaikutuksia mahdollisesti jollekulle on avantokokeilusta tullut. Huomasin tänään, kun olin tosi allapäin ja väsynyt niin kylmä kyllä herätti ja virkisti, ettei mitään ikäviä vaikutuksia ole ollut. Jotakin kyllä tapahtui silmissä, kun tulin kotiin. Silmissä vilisi ja näkökenttä ikään kuin aaltoili nin etten saanut tarkennettua katsettani enkä pystynyt lukemaan tekstiä telkkarista, vaan kirjaimet sekoilivat ja myöhemmin kaikki näkökentässä. Nyt ei sitten ongelmia, vaan näkö palautui normaaliksi.

        Muut vaikutukset kerron sitten pitkällä aikavälillä vaikka kesällä. =)

        Oli ihana siellä jäähileiden seassa pulikoida.


    • minä*

      Minäkin olen aloittanut avantouinnin harrastamisen tänä talvena. Tai oikeastaan jatkoin kesän uimista syksyyn ja siitä sitten avantoon kun järvi jäätyi. Käyn lähes päivittäin omassa rannassa pienessä avannossa ja vain pulahdan veteen, maksimiaika lienee siinä minuutin pinnassa. Ja mieluiten ihan ilman saunaa. Jos sauna on lämmin enkä sinä päivänä ole käynyt avannossa niin sitten ensin avantoon ja sitten saunaan. Joskus saatan käydä myös saunomisen päätteeksi mutta en kulje edestakaisin saunan ja avannon välillä. Tykkään siitä kun avannon viileä vesi jää virkistävänä tunteena iholle. Joskus käyn isommassa avannossa. Sinne kävelen 3km, käyn avannossa ja kävelen takaisin. Ei saunaa. Mitään negatiivisia vaikutuksia en ole kokenut, positiivisena yleisen hyvänolontunteen ja kylmänsietokyvyn lisääntymisen.

      • Itse kans vasta aloittelija, joten pitkästä kokemuksesta en voi sanoa mitään, enkä vaikutuksistakaan. Pyrin käymään joka aamu ennen töihin lähtö ja myös vapaapäivinä heti aamusta. Käyn avannossa uin hetken, olisko tällä hetkellä minuutti-kaks. Alkuun toki vain pulahdus, mutta lisännyt oloaikaa vähän kerrallaan. Lyhyen kokemukse perusteella voin sanoa, että kyllä varmasti herää ja mahdolliset kivut on poissa useamman tunnin ajan. Pidempään pystyy olee ku on tossut ja hanskat kädes. Saa kohtuu hintasia esim. Motonetistä. Ja tietysti ilman saunaa. Palaillaan asiaan sitte vaikka keväällä...


      • 1.talven noviisi
        avanto66 kirjoitti:

        Itse kans vasta aloittelija, joten pitkästä kokemuksesta en voi sanoa mitään, enkä vaikutuksistakaan. Pyrin käymään joka aamu ennen töihin lähtö ja myös vapaapäivinä heti aamusta. Käyn avannossa uin hetken, olisko tällä hetkellä minuutti-kaks. Alkuun toki vain pulahdus, mutta lisännyt oloaikaa vähän kerrallaan. Lyhyen kokemukse perusteella voin sanoa, että kyllä varmasti herää ja mahdolliset kivut on poissa useamman tunnin ajan. Pidempään pystyy olee ku on tossut ja hanskat kädes. Saa kohtuu hintasia esim. Motonetistä. Ja tietysti ilman saunaa. Palaillaan asiaan sitte vaikka keväällä...

        Kiitos noista hanskoista, etsin sellaiest heti. Muutenkin kiitos kaikille kirjoittajille! mukava kuulla miten toiset ovat ottaneet homman haltuun ja miltä mikin tapa tuntuu. Uskaltaa sitten itsekin kokeilla kun kerran muutkin uskaltavat ja kokeilevat.


      • Silsapesä
        1.talven noviisi kirjoitti:

        Kiitos noista hanskoista, etsin sellaiest heti. Muutenkin kiitos kaikille kirjoittajille! mukava kuulla miten toiset ovat ottaneet homman haltuun ja miltä mikin tapa tuntuu. Uskaltaa sitten itsekin kokeilla kun kerran muutkin uskaltavat ja kokeilevat.

        Jos käytät neopreenitossuja niin muista desinfioida ne,ne ovat oikea jalkasienipesä.Minä luovuin niistä.


      • Tasaantuu
        1.talven noviisi kirjoitti:

        Kiitos noista hanskoista, etsin sellaiest heti. Muutenkin kiitos kaikille kirjoittajille! mukava kuulla miten toiset ovat ottaneet homman haltuun ja miltä mikin tapa tuntuu. Uskaltaa sitten itsekin kokeilla kun kerran muutkin uskaltavat ja kokeilevat.

        Ne kylmät ruumiinosat eivät ole haitaksi koska niissä on ensialkuun ääreisverenkierron vajautta,mutta se tasaantuu ajan kanssa.Niin minullakin ensialkuun oli mutta nyt ei yhtään.En lähtisi neopreenisuojauslinjalle.Anna elimistön hoitaa mokoma sormien kylmyys.Ja ihmisen termostaattihan on kaulalla,eli kilpirauhanen joka säätelee lämmöntuotantoa.Ei siis kaulahuiveja kesällä.


      • aloittaja
        Silsapesä kirjoitti:

        Jos käytät neopreenitossuja niin muista desinfioida ne,ne ovat oikea jalkasienipesä.Minä luovuin niistä.

        Tuolla yhteisessä saunassa on paljon porukkaa, ja sientä saattaa tosiaan ikimärällä lattialla olla sekä saunan että pukuhuoneen puolella. Olen elämässäni kerran päässyt sienestä eroon, ehkä uutta halua, ainut tehoava lääkekuuri maksoi euroiksi muutettuna pari sataa. Täytyy muistaa tämäkin näkökulma ja kuivata varpaat entistä tarkemmin ja suihkuttaa jalkineet desinfiointiaineella.

        Sormia pakottaa aika hirveästi jos on minuuttia kauempaa vedessä, että olen kyllä harkinnut hanskojen kokeilemista. Ilmankin varmaan pärjää, kun kovat konkaritkin, papat ja mammat menevät veteen ilman mitään lisävarusteita. Tänään vesi oli 0,5-asteista ja oli jotenkin hauska elämys pulikoida jäämurskan seassa. =) Kiva kun niin moni avantouimari on osallistunut keskusteluun. Mukavia uinteja kaikille =))


      • Minuutti on pitkä
        aloittaja kirjoitti:

        Tuolla yhteisessä saunassa on paljon porukkaa, ja sientä saattaa tosiaan ikimärällä lattialla olla sekä saunan että pukuhuoneen puolella. Olen elämässäni kerran päässyt sienestä eroon, ehkä uutta halua, ainut tehoava lääkekuuri maksoi euroiksi muutettuna pari sataa. Täytyy muistaa tämäkin näkökulma ja kuivata varpaat entistä tarkemmin ja suihkuttaa jalkineet desinfiointiaineella.

        Sormia pakottaa aika hirveästi jos on minuuttia kauempaa vedessä, että olen kyllä harkinnut hanskojen kokeilemista. Ilmankin varmaan pärjää, kun kovat konkaritkin, papat ja mammat menevät veteen ilman mitään lisävarusteita. Tänään vesi oli 0,5-asteista ja oli jotenkin hauska elämys pulikoida jäämurskan seassa. =) Kiva kun niin moni avantouimari on osallistunut keskusteluun. Mukavia uinteja kaikille =))

        Minuutti on hirveän pitkä aika olla avannossa.Laske kymmeneen niin sekin on jo aika pitkä aika.


      • 1. vuoden noviisi
        Minuutti on pitkä kirjoitti:

        Minuutti on hirveän pitkä aika olla avannossa.Laske kymmeneen niin sekin on jo aika pitkä aika.

        Aloitan tästä aika-asiasta uuden ketjun, koska se on oma aiheensa. Edellisessä ketjussa tuli kommentti, että 10sek on sopiva aika olla avannossa, kun kerroin olevani noin minuutin.

        Olen nähnyt uimareita, jotka ovat kerrallaan 15min ja kerran katselin laiturilta, kun joku mies ui puolen kilometrin päässä laiturilta ilman mitään kiirettä ja lähti uudelle kierrokselle palattuaan laiturille. Lisäksi hän upotti päänsäkin veteen. Ihmettelin suuresti moista supermiestä, joka oli iältään noin 65-70v.

        Itsellä joka uintikerta menee niin, että ensi kerralla vedessä olen vain tuon 10sek, mutta saunan jälkeen vedessä pystyisi olemaan pitkäänkin, jos eivät sormet kipuilisi niin kovin.

        Omaa kehoaan on tietty kuunneltava. Kuinka pitkä aika on mielestäsi sopiva ja kuinka pitkään itse viivyt vedessä?


      • tikitiikeri
        1. vuoden noviisi kirjoitti:

        Aloitan tästä aika-asiasta uuden ketjun, koska se on oma aiheensa. Edellisessä ketjussa tuli kommentti, että 10sek on sopiva aika olla avannossa, kun kerroin olevani noin minuutin.

        Olen nähnyt uimareita, jotka ovat kerrallaan 15min ja kerran katselin laiturilta, kun joku mies ui puolen kilometrin päässä laiturilta ilman mitään kiirettä ja lähti uudelle kierrokselle palattuaan laiturille. Lisäksi hän upotti päänsäkin veteen. Ihmettelin suuresti moista supermiestä, joka oli iältään noin 65-70v.

        Itsellä joka uintikerta menee niin, että ensi kerralla vedessä olen vain tuon 10sek, mutta saunan jälkeen vedessä pystyisi olemaan pitkäänkin, jos eivät sormet kipuilisi niin kovin.

        Omaa kehoaan on tietty kuunneltava. Kuinka pitkä aika on mielestäsi sopiva ja kuinka pitkään itse viivyt vedessä?

        Hei !
        Olin eilen Kuusijärvellä uimassa , vesi 2c , siellä joku nainen ui 750 m ja avannossa oloaika peräti 20 min, luulisi että tämä alkaa olemaan jo jonkunlaista SM ennätystä , tai tietääkö kukaan mikä on SM tai MM ennätykset tässä lajissa ?


    • Hissukka

      Minä käyn avannossa kolmatta talvea. Itse en pysty menemään ilman saunaa, tarvitsee olla kunnolla lämmin. Mutta lopuksi ilman muuta avannon jälkeen suoraan pukemaan. Jää kaikista paras olo ja keho joutuu tekemään vähän töitäkin lämmittäessään itseään.
      Käyn yleensä reissullani 3-4 kertaa uimassa. Ja käytän tossuja ja käsineitä. Ilman niitä käydessäni aiemmin kärsin jonkin verran säryistä, ilmeisesti huonon pintaverenkierron takia. Mutta harrastuksesta en enää luovu!

    • heebo123

      talvea käyn minäkin ja mitään ihmeellistä nukuttavaa vaikutusta en oo huomannut. Yleensä mene nykyään ensin menen järveen ja sitten saunaan.

      Yleispätevänä sääntönä voisi kai sanoa että jos illalla paleltaa uinnin jälkeen niin olet käynyt yhden kerran(ehkä) liikaa avannossa. Itse käyn tuommoisen viitisen kertaa avannossa. Se kuinka kauan siellä viipyy taitaa olla yksilöllistä, mene ja tiedä. Mutta muutaman metrin uinti tuntuu jo kummasti vartalossa. Mutta pelleily ei kannata ja hyvä olisi että olisi joku varmistamassa ettei mitään tapahdu ja lopuksi: ui sieltä laiturin päästä rannalle, matalammasta sinut on helpompi pelastaa JOS jotain tapahtuu.

      • Terveysvaikutuksista

        Hei
        Olen käynyt kolmevuotta avannossa tai talviuinnissa, miten sen nyt ilmaisee. Olen kysellyt terveysvaikutuksista, ja minulle on kerrottu, että avannossa/vedessä pitäisi käydä ainakin neljä kertaa ja pysyä kerralla vähintään puoliminuuttia vedessä, jotta elimistön oma kortisoonituotanto käynnistyy. Avantouinti alentaa verenpainetta ja siksi joillekin voi tulla uimisen ja saunomisen välillä huimaava olo, ja itsekin sen olen kokenut. Menee kyllä ohi ja ei ole vaarallista. Juoda pitäisi vettä jos saunoo ja mielestäni hyvä/normaali peruskunto pitäisi olla kohdallaan, ennen kuin aloittaa harrastuksen. Itselläni avantouinti toimii erinomaisena stressin poistajana, ja hyvän unen tuojana. Viimeisen uintikerran jälkeen lämmittelen vielä saunassa, muutoin palelen kotona ihan tolkuttomasti. En tykkää ilman saunaa käydä avannossa.


      • Anonyymi

        Aamuavanto kello 6
        Päiväpano kello 11
        Iltapano 16
        Yöavanto 22


    • Kuusijärvi

      Itse olen aloittanut tänä syksynä ja olen jäänyt koukkuun.saunan kanssa käyn kolme kertaa uimassa ja viimeisen uinnin jälkeen vain peseydyn ja puen.Silloin kun ei ole aikaa käyn vain kerran uimassa ja puen päälleni.

    • eläkkeellä

      Olen uinut kylmässä vedessä n 10 v ajan. Jokaisen oma keho ilmaisee kyllä, montako kertaa voi uida kerralla, käykö saunassa tms.Itselle uinti ei aiheuta väsymystä ehkä lisää virkeyttä, mutta astmalääkkeet olen voinut jättää eikä tavallisia flunssiakaan ole tullut.
      Käyn toisinaan saunassa, mutta uinnin jälkeen en enää. Käytän tossuja ja käsineitä, että pystyisin uimaan enkä pelkästään pulahtamaan.
      Kun aikoinani alotin uinnin, uin liian monta kertaa ja siitä seurasi illalla kotona huono olo: tärinä verenpaineen lasku yms, johtuen siitä, että "kylmä veri" saavutti sisuselimet .
      Opin, ettei tarvitse tehdä muitten mukaan vaan kuunnella" tuntemuksiaan.

    • pehtari

      Aloitin itse avantouinnin eräänä tammikuuna, 27asteen pakkasessa. Veden lähellä oli lämmin koju ja eka kerta kylmässä vedessä oli n.20 sek. Sitä ennen kyllä pelotti jotenkin ja se kait kuuluu itsesuojeluvaistoon. Seuraavat kerrat alkoivat tuntua luontevilta jo sitten. Samoin se aika jonka pystyi ja halusi olla kylmässä vedessä jonkun verran kasvoi, aina 2 minuuttiin asti, ehkä myöhemmin keväällä aivan 2,5 mutta sen kyllä sitten alkoi tuntemaan kun oli hyvä lähteä jo lämpimään suihkuun.

      Ehkä kannattaa kuunnella tarkkaan kehoaan ja kyllä se viestittääkin milloin on aika nousta ja lähteä lämpimään.

      t:Pehtari

    • nikke250

      kävin avanossa ensi kerran viime viikolla ja oli hyvä tunne hyvä ystävä opetti

    • kävin avantouinnissa noin 6 tai 7 vuotta sitten. Itse asiassa kyseessä ei ollut oikea avanto vaan kaupungin maauimala, mutta asia sinänsä on sama. Maauimalan "avantouinnit" eli kylmäuinnit alkavat marraskuussa ja kestävät maaliskuun loppuun, kolme kertaa viikossa, veden lämpötila riippuu paljolti ilman lämpötilasta koska vettä ei kylmennetä, mutta pakkasilla lämmitetään sen verran että pysyy kahden tai kolmen asteen paikkeilla, joskus on pieni jääriite veden pinnalla. Innostuin asiasta ja kävin 2 - 3 kertaa viikossa, yleensä siis maikkalassa mutta joskus oikeassakin avannossa. Kävin ensin saunassa ja sitten uimaan. Yleensä kävin uimassa kolme kertaa ja aina uintikertojen välissä saunoin. Lopuksi vielä saunaan. Siihen aikaan oli maikkalassa kovat saunamiehet ja tykkään löylyssä olemisesta, joten joskus suu lievästi paloi kun kuitenkin on pakko hengittää. Kova saunominen hieman väsytti mutta ei liikaa. Uinnin jälkeen oli todella nautinnollinen, suorastaan euforinen olo ja harrastukseen jäi koukkuun niin, että oli pakko mennä. Lumisena aikana tuntui upealta vedestä tullessa pyörähdellä hangessa, otin vielä lunta mukaan ja pesin itseni suihkusaippualla ja jäisellä lumella hieroen, se tuntui tekevän verenkierrolle oikein hyvää.

      Altaassa olin yleensä 0,5 - 1,5 minuuttia, mutta joskus yli 2 minuuttiakin. Itselle ainakin tuo kaksi minuuttia on ollut jonkinlainen maksimi, mutta olen huomannut että kannattaa kuunnella omaa kehoaan, joskus pystyy olemaan kauemminkin. Kokemukseni mukaan kylmässä vedessä pitää olla hitusen verran "liikaa" eli niin kauan kuin suinkin kykenee, että saisi maksimaalisen hyvän olon. Ajan oloon sietokyky kasvaa ja sitten täytyy tietysti käyttää järkeä ettei ole liian kauan ja tule vahinko, koska kehon turtuessa ei enää tunne kylmää ja kropan lisäksi myös ajatustoiminta hidastuu eli kankeutuu ja terve ymmärrys voi kadota.

      Kylmän lisäksi nautin äärettömän paljon myös kuumuudesta, joten mielelläni menen aina saunaan jos mahdollisuus on. Jostain syystä - ilmeisesti matalan verenpaineen vuoksi? - en kuitenkaan voi mennä kylmään veteen suoraan löylystä. Jos olen ollut löylyssä pitkään, pitää tasaantua viisi tai kuusi minuuttia suihkuhuoneen puolella, ennen kuin uskaltaa mennä veteen. Joitain kertoja olen mennyt liian kuumana veteen ja vedestä noustessa on tullut niin kova huimaus että on meinannut taju lähteä, olen joutunut pitämään seinistä kiinni ja maannut pitkälläni lattialla kamppaillen tajuttomuutta vastaan. Olen sitten oppinut kantapään kautta että en voi mennä kuumasta kylmään jos en ensin tasaannu. Kylmästä voin kyllä mennä suoraan saunaan ja se ei tee huonoa oloa.

      Kovemmalla pakkasella suosin uimatossuja, ettei jalkapohjat jäädy, ja pipo myös on hyvä. Pienemmälläkin pakkasella laitan tossut ja pipon silloin tällöin jos muistan.

      Vastustuskykyä flunssaa ja vilustumista vastaan kylmäuinti lisää aivan selvästi ja mielestäni purkaa myös stressiä.

      Avantouinnin jälkeen on raukea, valtavan rentoutunut ja todella nautinnollisen hyvä olo. Jos saunominen on ollut runsasta se vähän leikkaa hyvää oloa, silloin olo ei ole samalla tapaa raukea vaan liiankin väsynyt.

      Jokaisen kannattaa kuunnella omaa kehoaa ja oloaan ja tunnustella mikä parhaiten sopii.

      Jotkut kenellä on särkyjä on sanoneet että avantouinti auttaa särkyjä pysymään kurissa ja jopa kokonaan poissa. Muistan kuulleeni että avantouinnista on apua esimerkiksi reumasärkyihin. Ainakin yksi reumaa sairastava väitti että kivut on pysyneet poissa avantouinnin myötä. Toisen tyyppisissä reumasairauksissa avantouinti taas voi pahentaa särkyjä. Jotkut terveetkin ihmiset ovat joutuneet lopettamaan harrastuksen saatuaan nivelsärkyjä.

      Yleisesti ottaen avantouinti sopii kaikille kohtalaisen terveille henkilöille ja usein sairaillekin, mutta sairaan kannattaa ehdottomasti keskustella hoitavan lääkärin kanssa ja kysyä neuvoa, ennen kuin aloittaa avantouinnin. Varsinkin verenpainetautia tai sydänsairauksia sairastavien kannattaa kysyä neuvoa lääkäriltä ja sitten aloittaa varovasti, liian suurta lämpötilan vaihtelua kannattaa varoa. Onhan se aika huimaa kun saunassa voi olla sata astetta lämmintä ja ulkona 20 astetta pakkasta. Jos suoraan löylystä säntää ulos ero on 120 astetta, siinä pitää kyllä olla fysiikka melko hyvässä kunnossa.

      Pari talvea kävin aktiivisesti ja sitten ollut satunnaista, mutta tänä talvena olen käynyt melko aktiivisesti taas. Erona aikaisempaan on etten enää saa samanlaisia kicksejä eli euforista nautintoa, syystä tai toisesta, mutta kyllä siitä rento ja hyvä olo tulee joka tapauksessa. Toinen ero alkuaikoihin on, että nykyään käyn ensimmäisen uintikerran yleensä kylmiltään, siis ennen saunaa. Kolmas ja ehkä merkittävin ero on, että kun vesi ennen tuntui ainoastaan kylmältä ja siellä joutui uimaan vähän niin kuin väkipakolla, että nautinto tuli vasta jälkeenpäin uimisen jälkeen, nykyään myös uiminen tuntuu nautinnolliselta. Jotenkin olen oppinut pitämään kylmästä vedestä. Nykyään uin 1 - 3 minuutia, yleensä 1 - 2 minuuttia. Usein teen myös sillä tavalla että uin rauhallisesti pari minuuttia, sitten nousen ylös ja menen takaisin veteen ja uin toiset pari minuuttia.

      Pari viikkoa sitten olin avantouintipaikassa missä sauna oli rikki. Kun saunaa ei ollut käytössä tuli uitua enempi, kävin seitsemän tai kahdeksan kertaa uimassa. Ehkä olisin käynyt enemmänkin mutta kolmannen uintikerran jälkeen sauna saatiin kuntoon ja sitten aloin nautiskella myös löylyttelystä.

      Mieluiten käyn luonnossa vaikka maikkala onkin kiva paikka, luonto vaikuttaa fiilikseen. Parhaita paikkoja täällä päin on Luvian Laitakari. Hyvä sauna ja meriavanto. Ranta on yleensä sen verran auki että siitä pääsee uimaan. Uimaan olen opetellut vasta aikuisena ja uimataitoni on varsin heikko, ehkä siitä johtuen lähden mieluiten uimaan rannalta, tuntuu jotenkin turvallisemmalta kun jalat yltää pohjaan. Sitten kyllä uin syvemmälle. Laitakarissa uin rannalta laiturille, joskus myös laiturilta takaisin tai kävelen laiturilta rantaan ja uin uudelleen laiturille.

      Uida kannattaa rauhallisesti ja nautiskellen. :)

      Parhaita paikkoja missä olen ollut on UKK-instituutin rantasauna, olen ollut siellä yhden kerran, lämmintä oli noin 100 astetta mutta happea oli runsaasti ja löyly ei tuntunut liian polttavalta. Kiuas lämmitettiin puilla. Saunan luota lähti portaat rinnettä alas järveen ja portaat meni järven pohjaan saakka, portaiden alapäässä vettä oli rintaan saakka. Pohjassa isot valospotit. Mutta viime viikolla kuulin että sauna olisi tänä talvena palanut? En tiedä onko huhua vai totta...

      Vaikka nautin saunomisesta avantouinti ei välttämättä tarvitse saunaa, mutta sitten tietysti uiminen jää vähemmälle. Jos menen ilman saunaa uimaan olen uimassa saman verran kuin muutenkin eli 1 - 3 minuuttia, ilmasta riippuen, jos on kova pakkanen en minuuttia kauempaa, mutta uinti jää yhteen uintikertaan. Silloin tällöin käyn paikoissa missä ei ole edes pukukoppia, kotikaupungissani olen joitain kertoja käynyt uimassa joessa, mm. joulupäivänä kun joki vielä oli auki. Silloin täytyy kuivata ripeästi ettei jäädy.

      Luovan hulluuden vallassa voi tietysti kehittää vähän extremeä jos sellaisesta nauttii. Itse olen ihastunut "aaltokylpyihin" mutta siihen tarvitsee olla aivan oma fiiliksensä, että silkasta elämänilosta heittäytyy niille rajoille missä luova hulluus voi helpostikin lipsahtaa uhkarohkeaksi typeryydeksi. En suosittele henkilöille joilla on taipumusta itsetuhoisuuteen tai muuten eivät tiedosta rajojaan. Muutenkin täytyy olla skarpissa kunnossa ja kyetä arvioimaan mikä on yksinkertaisesti liian vaarallista.

      Paras aika aaltokylpyihin on lokakuussa mutta marraskuussakin olen käynyt, ja myöhemminkin mutta sitten se jää nopeaan kastautumiseen. Upein kokemus on ollut kun olen katsonut syysmyrskyn aikaan sopivan paikan, sitten riisuutunut alasti ja hypännyt makaamaan alas kivien väliin, aallon tullessa pusertanut kaikin voimin kivien kyljistä käsin ja jaloin. Ainoa varsinaisesti vaarallinen juttu siinä on että kun aalto tempaisee rannasta takaisin merelle päin voi joutua mukaan jos ei pidä kyllin lujasti kiinni.

      Yhden kerran en osannut arvioida voimiani tai aallon voimaa oikein kun istuin kivellä odottamassa että myrskyaalto iskisi päin naamaa ja vyöryisi yli. Aalto olikin liian voimakas ja jysäytti minut kivikkoon, mutta onneksi en joutunut merelle.

      Joskus olen ajatellut että voisi olla kivaa kun olisi valjaat, voisi sitoa itsensä köydellä puuhun kiinni ja sitten vielä kypärä päähän. Voisi nauttia aallokon voimasta vähän reilummin. Sitten täytyisi kyllä olla pari kaveria mukana että voisivat vetää köydestä jos ei olisi itsellä voimia nousta ylös.

      No juu, tämä on sitten tietysti oma lukunsa ja menee aiheen ohi... mutta itselleni kylmästä aaltokylvystä jää aika lailla samanlainen olo kuin avantouinnista, vähän vain nautinnollisempi, riemullisempi.

      Shalom!

      http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1220218126839_9_large.jpg

      http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1220218126839_2_orig.jpg

      http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1225475717861_1_orig.jpg

      • aloittaja

        Kiitos hienoista kuvista! Tuota aaltokylpyä kyllä käy kateeksi oikein, sillä minäkin nauttisin tuollaisesta, vesi-ihminen kun olen. Joskus etelänmatkalla on tullut istuttua Välimeren rantakallioilla tahallaan odottamassa, kuinka suuret pärskeet sieltä merestä lyö rannalle. Siinä on sitten kastuttu läpimäräksi. Siinä tunteessa on kyllä jotain syvää elämyksellisyyttä, kun valtava aalto pyyhkäisee yli.

        Mietin tuota hurjaa harrastustasi ja ajattelin että eikö kannattaisi sitoa itsensä köydellä rantakiveen kiinni tai ainakin pitää toisesta päästä köyttä ettei aallot vie merelle? Rantakivet ja -kalliothan ovat myös kovin liukkaita.


      • Kannattaa lukea

        Siinä kirjassa on tutkittua tietoa.


      • HYINEN HURMIO
        Kannattaa lukea kirjoitti:

        Siinä kirjassa on tutkittua tietoa.

        Avantouimarin käsikirja.


      • aloittaja
        HYINEN HURMIO kirjoitti:

        Avantouimarin käsikirja.

        Luettu on jo ennen ensimmäistä pulahdusta =) Ja ensimmäinen pulahdus oli kaamea. =)

        Onkohan se Heikura saanut sen gradunsa avantouimareista valmiiksi. Pitäis lukea. Tuo Hyinen Hurmio -teos alkaa olemaan jo iäkäs.

        Harmittavaa, että avantouintia ole tutkittu enemmänkin.


    • almasty

      Harrastin avantouintia 3 vuotta nyt olen ollut pari vuotta käymättä.Uinti paikassani ei ollut mahdollisuutta käyttää saunaa,tosin olen saunaankin joskus uinnin jälkeen päässyt mutta mielestäni paras olo on kyllä jäänyt ilman saunaa käydessä.

    • Valkoinen valas

      Joku kyseli avannon mahdollisista haittavaikutuksista. Minulle tulee joskus avantokauden alkuvaiheessa syksyisin lievää huimausta avannosta nousun jälkeen, se menee nopeasti ohi. Suonenvetoa on joskus, jos ei jalkoja saa lämpimäksi. Sauna-avanto-yhdistelmäillan jälkeen on aamulla joskus ollut päänsärkyä, jonka olen liittänyt verenpaineen vaihteluun. Vilutuksen voi tietysti saada päälle, jos ei pukeudu avannon jälkeen lämpimästi.
      Muuta haittavaikutusta en ole todennut, kaikki muu onkin siten plussan puolta, ja sitä on paljon.

      • hrhhh....!

        kaikista plussista huolimatta, mitä tällä palstalla on tullut esille, en taida uskaltaa moista...en ole ketjun aloittaja vaan yks vaan, joka myös ajatellut kokeilla joskus.
        Mulle tuli i´han kylmä lukiessani tätä ketjua...hrhhh!


      • samettiturpa
        hrhhh....! kirjoitti:

        kaikista plussista huolimatta, mitä tällä palstalla on tullut esille, en taida uskaltaa moista...en ole ketjun aloittaja vaan yks vaan, joka myös ajatellut kokeilla joskus.
        Mulle tuli i´han kylmä lukiessani tätä ketjua...hrhhh!

        ole minuakaan varten tuollainen kylmä harrastus, vaikka pidänkin muuten talvesta ja talvilajeista, kuten hiihdosta jne..


      • Lenkkimies
        samettiturpa kirjoitti:

        ole minuakaan varten tuollainen kylmä harrastus, vaikka pidänkin muuten talvesta ja talvilajeista, kuten hiihdosta jne..

        Joo ei olisi minuakaan ennen avantoon saanut kirveelläkään. Mut näyttää pahasti että sinne ollaan menossa. Syksyn käynyt uimassa jo melkein päivittäin, vesi oli tänään 4 C. Oppii se vanhakin koira uusia temppuja. Virkistää todellakin ja tuntuu toimivan hyvin palautumisen edistäjänä lenkkeilyn/punttailun jälkeen. Oikein himo tullut hommaan. Itsellä oli tuossa 1,5vk tauokoa ja hieman jännitti mennä, mutta ei se pahaa tehnyt. Kuinka pitkä tauon pitää olla että on vaikea taas mennä avantoon? Riittääkö kaksi viikkoa etelän lämmössä kropan unohtamaan viileään tottumisen?


      • 1. talven noviisi
        Lenkkimies kirjoitti:

        Joo ei olisi minuakaan ennen avantoon saanut kirveelläkään. Mut näyttää pahasti että sinne ollaan menossa. Syksyn käynyt uimassa jo melkein päivittäin, vesi oli tänään 4 C. Oppii se vanhakin koira uusia temppuja. Virkistää todellakin ja tuntuu toimivan hyvin palautumisen edistäjänä lenkkeilyn/punttailun jälkeen. Oikein himo tullut hommaan. Itsellä oli tuossa 1,5vk tauokoa ja hieman jännitti mennä, mutta ei se pahaa tehnyt. Kuinka pitkä tauon pitää olla että on vaikea taas mennä avantoon? Riittääkö kaksi viikkoa etelän lämmössä kropan unohtamaan viileään tottumisen?

        Olen tämän ketjun aloittaja. Mukava yllätys nähdä, että ketju oli ykkösenä vuoden jälkeen. Olen jo aloittanut kylmäuinnin taas uituani ahkerasti koko kesän ja syksyn. Nyt on ollut pari viikkoa taukoa pulahduksissa. Lupasin raportoida terveysvaikutuksista selvittyäni talven yli. Ilman flunssia meni mutta sain ilmeisesti merivettä usein nieltyäni (luonnonvesissä piilevän) keuhkobakteerin, jonka ajamiseen meni monta kuukautta ja monta antibioottikuuria. Pitää varmaan uida suu supussa. =)

        Mielestäni avantouinti on siitä ihana juttu, että kylmyys ja pimeys ei saa ihmisestä lainkaan yliotetta, vaan sitä karaisee itsensä kaamosta vastaan ja tavallaan paiskaa kättä talven kanssa eikä pakene sitä. Aistit terävöityvät ja mieli virkistyy kehon ohella. Ulkona sataa lunta! Nyt tekee mieli lähteä kastautumaan mereen! Hanskat ja tossut helpottavat kastautumista meillä aremmilla. Sormet tahtovat jäätyä, vaikka muu keho kestäisi.


      • noviisi2
        1. talven noviisi kirjoitti:

        Olen tämän ketjun aloittaja. Mukava yllätys nähdä, että ketju oli ykkösenä vuoden jälkeen. Olen jo aloittanut kylmäuinnin taas uituani ahkerasti koko kesän ja syksyn. Nyt on ollut pari viikkoa taukoa pulahduksissa. Lupasin raportoida terveysvaikutuksista selvittyäni talven yli. Ilman flunssia meni mutta sain ilmeisesti merivettä usein nieltyäni (luonnonvesissä piilevän) keuhkobakteerin, jonka ajamiseen meni monta kuukautta ja monta antibioottikuuria. Pitää varmaan uida suu supussa. =)

        Mielestäni avantouinti on siitä ihana juttu, että kylmyys ja pimeys ei saa ihmisestä lainkaan yliotetta, vaan sitä karaisee itsensä kaamosta vastaan ja tavallaan paiskaa kättä talven kanssa eikä pakene sitä. Aistit terävöityvät ja mieli virkistyy kehon ohella. Ulkona sataa lunta! Nyt tekee mieli lähteä kastautumaan mereen! Hanskat ja tossut helpottavat kastautumista meillä aremmilla. Sormet tahtovat jäätyä, vaikka muu keho kestäisi.

        Hei
        Olen kanssasi samaa mieltä tästä talven kanssa käden paiskaamisesta. Sitä jotenkin niin kuin paremmin ymmärtäisi/sulautuisi luontoonkin. Olen ensimmäistä syksyä/talvea käynyt uimassa joka aamu. Tänään viimeksi. Mahtavia kokemuksia ja nimenomaan aamuisin käydessä tuntuu, että saa päivään virtaa lisää.
        Hommasin itselleni hanskat sekä tossut. Ne suojaavat näitä "ulokkeita" hyvin kylmältä. Ei tunnu sillä tavalla enää sormissa kuin aiemmin.
        Tietääkö joku hyvää kirjaa tms. josta voisi lukea kylmän vaikutuksista?


      • Aloittaja
        noviisi2 kirjoitti:

        Hei
        Olen kanssasi samaa mieltä tästä talven kanssa käden paiskaamisesta. Sitä jotenkin niin kuin paremmin ymmärtäisi/sulautuisi luontoonkin. Olen ensimmäistä syksyä/talvea käynyt uimassa joka aamu. Tänään viimeksi. Mahtavia kokemuksia ja nimenomaan aamuisin käydessä tuntuu, että saa päivään virtaa lisää.
        Hommasin itselleni hanskat sekä tossut. Ne suojaavat näitä "ulokkeita" hyvin kylmältä. Ei tunnu sillä tavalla enää sormissa kuin aiemmin.
        Tietääkö joku hyvää kirjaa tms. josta voisi lukea kylmän vaikutuksista?

        Oletko lukenut tuon kirjan "Hyinen hurmio". Se taitaa tietääkseni olla ainut teos avantouinnista. Siinä on kyllä kylmän vaikutuksesta muutenkin. Lisää löydät varmaan netistä. Pasi Heikura teki tuon teoksen aikaan graduaan avantouinnista. En ole sitä lukenut. Kylmäähän käytetään muutenkin esim. reuman hoidossa.

        Nyt on pitkästä aikaa hieno talvi! Ja kylmä vesi virkistää niin ihanasti.


      • Anonyymi

        Minulla ei ollut pitkään aikaan ollut migreeniä, mutta kerran kokeilin avantoa ja saunaa (kolme kertaa vuorotellen) ja seuraavana aamuna oli pää kipeä. Tuli myös fyysisesti väsynyt olo. En kokeile toista kertaa. Yhden hyvän puolen huomasin, olin seuraavana päivänä notkeampi, ehkä avanto auttoi kropan lieviin tulehduksiin.


    • liiukka

      olen harrastanut avantouintia 5 v.ei tarvitse käydä saunassa ennen eikä jälkeen uinnin,uin vedessä talvella 25 m,on jälkeenpäin ihana ja raikas olo,flunssaa ei ole ollut sen jälkeen kun aloin käymään avannossa,sosittelen lämpimästi.

    • Marjaniemi

      Uusi kausi alkaa taas!

      • Aloittajatar

        Niin alkaa! En ole käynyt vielä vedessä tänä syksynä ollenkaan elämässä tapahtuneiden juttujen takia. Mutta tämän viikon lopulla aion uskaltautua taas aloittamaan. =)

        On ollut mukava lukea tätä ketjua, ja nähdä että niin moni on halunnut kertoa kokemuksistaan ja suhtautumisestaan. Hyvää talviuintikautta kaikille kirjoittajille!

        terv. entinen 1. vuoden noviisi, nyt jo kokeneempi harrastaja.


    • avantomimmi 99 <3

      heissan! (: mä oon 12.v tyttö ja käyn äidin kanssa pikkukoskella vantaanjoella! sauna on hyvä hirsisauna ja hyvä ilmapiiri! :) usein saan kuulla "käytkö sä ihan uimassakin?!" oon käynyt siellä nyt noin 5 vuotta! :DDD suosittelen piristävää/rentouttavaa ja saa veren kiertämään! kunhan on hyvät varysteet ettei jäädy! :) ;D

    • veerpalu

      hei, olen syksystä asti harrastanut kahdesti viikossa uintia. Kovia pakkasia ei täällä eteläsuomessa ole vielä ollut ja järvi on vielä auki. Olen aina halunnut kokeilla avantoa mutta minusta ei ole ollut siihen edes kesällä!
      Kaverien innoittamana jatkuvien flunssien ja liha/nivelkipujen johdosta päätin rohkaistua ja aloittaa uuden harrastuksen.

      En tähän päivään mennessä ole vielä keksinyt mitään mistä tulisi parempi olo kuin 1,5h juoksulenkistä ja siihen päälle sauna ja kylmässä pulahtaminen.
      Saunalla aloitan ja 3-4 kertaa käyn kastamassa, en varsinaisesti ui vaan pysyttelen veden alla kaulaa myöden. Päätä en kasta mutta roiskin vettä päälleni. Nestettä pitää olla mukana, yleensä vettä 1-2l varsinkin kun juoksee.

    • Onpa hyvä

      ketju, onneksi löysin tämän googlettamalla.

      Vaikka olen harrastanut uintia lapsesta asti kesäisin, niin vasta kaksi päivää sitten kokeilin ensimmäistä kertaa avantouintia. Se apahtui tuttavien mökillä hauskan viikonlopunvieton yhteydessä.

      Hakkasin ensin perjantaina aukon jäähän, että saatiin vedet rantasaunalle. Vielä silloin ei kokeiltu avantouintia, koska olimme hieman juovuksissa. Sitten seuraavana päivänä laitoimme päivällä taas puusaunan lämpenemään ja suurensin avantoa niin, että siinä voisi uida.

      Ajattelin ensin mennä ennen löylyjä ja saunomista veteen, mutta kaverini, joka on ennenkin uinut, tosin jo monta vuotta sitten, suositteli ennen uintia kunnon lämmittelyä löylyssä.

      Niin tehtiin ja uskaltauduin menemään suoraan saunasta noin kymmenen metrin matkan laiturille, mikä on noin kolme metriä pitkä ja siitä alumiinitikkaita laskeutumaan veteen. Itse veden kosketus ei tuntunut niinkään hätkähdyttävältä, kuin kesällä helteellä uimaan meno, kumma kyllä!

      Olin vedessä vain kymmenkunta sekuntia ja sitten nousin jo ylös. Matka laiturilta saunaan tuntui kyllä ensimmäisellä kerralla melko hyytävältä lähinnä alapäässä, vaikka uikkarit olikin jalassa. Samoin sukat oli jalassa, mikä oli karhean pakkaslumen takia hyvä asia. Toinen uintikerta oli samankaltainen kokemus välilöylyjen jälkeen ja kolmannen kerran jälkeen vielä otimme pikkulöylyt.

      Sen huomasin, että nyt ensimmäistä kertaa elämässäni en palellut saunasta mökiin kävellessäni, vaikka olin pukeutunut vain lyhyisiin kalsareihin ja teepaitaan, jaloissa oli aamutossut ilman sukkia. Olo tuntui muutenkin todella rentoutuneelta ja tasapainoiselta. ja se pieni pään kivistys edellisillan juhlimisen jälkeen hävisi jääkylmään avantoon!

      Avantouinnin aikana oli täysin tuuleton sää ja pakkasta oli nelisen astetta. Kokemus kaikkineen oli erittäin myönteinen ja aionkin jatkaa avantouintiharrastustani mahdollisuuksien mukaan niin usein kuin vain mahdollista. Suosittelen tätä muillekin!

      • Aloittajatar

        Oletko kokeillut neopreenitossuja? Itse en osaa mennä ilman niitä veteen. Pidentävät vedessäoloaikaa huomattavasti. Pidätkö sukkia jalassa saunassakin? Tuntuvatko ne niljakkailta?

        Onpa mukavaa, että tämä ketju kokoaa kokemuksia vielä vuonna 2012! Itse olin aivan innoissani kun aloitin tämän ketjun, nyt ovat kylmäuintikerrat harventuneet jonkin verran entisestä. Sitä vastoin kesäuintikausi on venynyt molemmista päistä.


      • Onpa hyvä
        Aloittajatar kirjoitti:

        Oletko kokeillut neopreenitossuja? Itse en osaa mennä ilman niitä veteen. Pidentävät vedessäoloaikaa huomattavasti. Pidätkö sukkia jalassa saunassakin? Tuntuvatko ne niljakkailta?

        Onpa mukavaa, että tämä ketju kokoaa kokemuksia vielä vuonna 2012! Itse olin aivan innoissani kun aloitin tämän ketjun, nyt ovat kylmäuintikerrat harventuneet jonkin verran entisestä. Sitä vastoin kesäuintikausi on venynyt molemmista päistä.

        En ollut varustautunut mitenkään avantouintiin, koska en ollut varma edes siitä, uskallanko kokeillakaan sitä. Kaverini kertoi pitävänsä sukkia jalassa ja itselläni oli aika ohuet saapassukat, jotka totesin ihan käyttökelpoisiksi. Ne pysyivät hyvin jalassa eivätkä tuntuneet ollenkaan niljakkailta.

        Pidin sukkia sekä avannossa käymisen että saunomisen ajan jalassa. Vasta kolmannen eli viimeisen pulahduksen jälkeen otin sukat pois saunassa ja peseytymisen jälkeen kävelin sisätossut jalassa mökkiin. Aion kyllä ostaa neopreenitossut ihan lähiaikoina. Sellaisia katselinkin jo eräässä kaupassa.


      • Huiska
        Onpa hyvä kirjoitti:

        En ollut varustautunut mitenkään avantouintiin, koska en ollut varma edes siitä, uskallanko kokeillakaan sitä. Kaverini kertoi pitävänsä sukkia jalassa ja itselläni oli aika ohuet saapassukat, jotka totesin ihan käyttökelpoisiksi. Ne pysyivät hyvin jalassa eivätkä tuntuneet ollenkaan niljakkailta.

        Pidin sukkia sekä avannossa käymisen että saunomisen ajan jalassa. Vasta kolmannen eli viimeisen pulahduksen jälkeen otin sukat pois saunassa ja peseytymisen jälkeen kävelin sisätossut jalassa mökkiin. Aion kyllä ostaa neopreenitossut ihan lähiaikoina. Sellaisia katselinkin jo eräässä kaupassa.

        Olen käynyt avannossa nyt kahtena iltana (aiemmin 9 vuotta sitten yhden kerran). Pulahtaminen on melko vaivatonta ja olo on sen jälkeen ihana. Seuraava päivä onkin sitten vähemmän ihana... olen koko päivän aivan järjettömän väsynyt ja lisäksi huomaan nestettä kertyneen ainakin silmien ympärille ja sormiin. Onko muilla tämän kaltaisia kokemuksia? Väsymys on aika lailla lamauttava, ei mitään normaalia haukottelua...

        Toivon että nämä oireet menevät ajan myötä pois. Lääkäriltä varmistin että kyse ei ole mistään vakavammasta ja voin jatkaa huoletta avantouintia. Ei tosin osannut sanoa mistä tämä voisi johtua. Menen käymään lymfaterapiassa jos jotkut "nesteväylät" on tukossa ja jos siitä saisi sitten jotain helpotusta asiaan. Eipä auta kuin jatkaa ja seurata millaiseksi vointi muuttuu!


      • Onpa hyvä
        Huiska kirjoitti:

        Olen käynyt avannossa nyt kahtena iltana (aiemmin 9 vuotta sitten yhden kerran). Pulahtaminen on melko vaivatonta ja olo on sen jälkeen ihana. Seuraava päivä onkin sitten vähemmän ihana... olen koko päivän aivan järjettömän väsynyt ja lisäksi huomaan nestettä kertyneen ainakin silmien ympärille ja sormiin. Onko muilla tämän kaltaisia kokemuksia? Väsymys on aika lailla lamauttava, ei mitään normaalia haukottelua...

        Toivon että nämä oireet menevät ajan myötä pois. Lääkäriltä varmistin että kyse ei ole mistään vakavammasta ja voin jatkaa huoletta avantouintia. Ei tosin osannut sanoa mistä tämä voisi johtua. Menen käymään lymfaterapiassa jos jotkut "nesteväylät" on tukossa ja jos siitä saisi sitten jotain helpotusta asiaan. Eipä auta kuin jatkaa ja seurata millaiseksi vointi muuttuu!

        Itselläni en havainnut tavallisuudesta poikkeavaa nesteiden kertymistä enkä väsymystä avantouintini jälkeisenä päivänä. Olo oli edelleenkin erittäin hyvä ja ehdottomasti parempi kuin ennen uintia.

        Vaikein hetki koko prosessissa oli välittömästi avannosta nousun jälkeen, kun pakkanen iski märkään ihoon. Siinä piti ihan ottaa spurtti saunan lämpöön. Kyllä sitten löylyt maittoivatkin makealle!

        Pistäydyin saunomissession yhteydessä kolme kertaa avannossa ja otin välillä sopivasti löylyjä, vaikka koskaan en ole tykännytkään polttavista lämmöistä. Seuraava päivä meni vielä euforian vallassa, mutta jo toisena päivänä olo normaalistui.

        Luulen, että itselleni sopisi parhaiten pistäytyä kahden päivän välein avannossa.


      • Onpa hyvä
        Onpa hyvä kirjoitti:

        Itselläni en havainnut tavallisuudesta poikkeavaa nesteiden kertymistä enkä väsymystä avantouintini jälkeisenä päivänä. Olo oli edelleenkin erittäin hyvä ja ehdottomasti parempi kuin ennen uintia.

        Vaikein hetki koko prosessissa oli välittömästi avannosta nousun jälkeen, kun pakkanen iski märkään ihoon. Siinä piti ihan ottaa spurtti saunan lämpöön. Kyllä sitten löylyt maittoivatkin makealle!

        Pistäydyin saunomissession yhteydessä kolme kertaa avannossa ja otin välillä sopivasti löylyjä, vaikka koskaan en ole tykännytkään polttavista lämmöistä. Seuraava päivä meni vielä euforian vallassa, mutta jo toisena päivänä olo normaalistui.

        Luulen, että itselleni sopisi parhaiten pistäytyä kahden päivän välein avannossa.

        Vasta tänään oli mahdollisuus mennä toinen kerta harrastamaan avantouintia. Olin kyllä ajatellut ensimmäisen kerran (7.1) jälkeen käyväni useammin avannossa, sen verran miellyttävä ja antoisa kokemus se oli, mutta nyt sitten vihdoinkin se toteutui.

        Olin päivän töistäni melko väsynyt ja kotiin tultuani ajattelin mennäkin infrapunasaunan lämpöön. Tulin kuitenkin sopineeksi jo aiemmin päivällä kaverini kanssa, että iltapäivällä menemme avantouintiin.

        Halusin pitää sopimuksestamme kiinni ja niinpä suuntasin polkupyöräni kohti n. 15 km:n päässä olevaa avantouintipaikkaa. Lämpötila oli 2 ja sateli vettä. Jo pyöräily tuntui aika raskaalta etenkin kun oli navakka vastatuuli.

        Olin pukuhuoneessa kun kaverini soitti ja kertoi saapuvansa noin kymmenen minuutin kuluttua. Ehdin käydä ennen sitä peseytymässä, saunassa sekä kerran vedessäkin. Kaikkiaan pistäydyin avannossa neljä kertaa lämmitellen välillä saunassa.

        Paluumatkan tein myös polkupyörällä, vaikka kaverini tarjosi autokyytiä; hänen pakettiautossaan olisi myös pyöräni kulkenut kätevästi mukana. Halusin kuitenkin pyöräillä kotiini, koska uinnin lisäksi yksi intohimoistani on pyöräily polkien.

        Paluumatka sujui edelleen jatkuvasta sateesta huolimatta reippaasti ja olin tosi euforisessa mielentilassa! Oikein tunsin, kuinka endorfiinit aiheuttivat valtavan hyvänolontunteen ja mieli oli aivan huippuhyvä!

        Olen yhä vakuuttuneempi, että avantouinti on juuri sitä, mitä olen elämääni kaivannut. Jatkan harrastusta viikon kuluttua, jolloin uintipaikkamme on viimeistä kertaa auki näin talvikaudella. Sitten kesäuinnit luonnonvedessä ja heti kun talviuintipaikkamme avataan, alan käydä siellä polkien kaksi kertaa viikossa.

        Suosittelen lämpimästi tätä harrastusta ainakin kaikille perusterveille ihmisille1


    • riuttala76

      Nuorempana yli 10-vuotta sitten kävin avantosaunassa 2-3 vuoden ajan. Se auttoi tosi hyvin kuntosaliharjoittelun aiheuttamiin nivelsärkyihin ja avantosaunan jälkeen kyllä nukkui poikkeuksellisen hyvin. Muuten tykkäsin siellä käydä mut aina yksi sama vitun kukkakeppi puhui kaikille et onhan sil hyvä kroppa, mut vähän liiankin hyvä. Sanoi kaikille et 10-vuoden työllä hankkimani lihakset olivat steroidien aikaansaannosta. Vitut 6-viikkoa popsin 20-vuotiaana armeijassa Methandrostenolone nappeja se oli ollut mun ainoa kuuri. Saatana et se kukkakeppi vitutti kun sanoi et ei oo kaurapuurolla kasvatetut lihakset. Kuka tahansa tietää et lihakset kaipaa kunnon porsaankyljyksiä ja kananmunia, eikä jotain mautonta kaurapuuron paskaa mihin en koskisi edes kuukauden mittaisen syömälakon jälkeen.

    • Aloitin talviuinnin n. 10 vuotta sitten. Minulla on matalaverenpaine, olin siitä tarkkailussa 3 kk työpaikan terveydenhuollossa. Tarkkailuun oli syynä huimaus nopeissa nousu liikkeessä.
      Aloin talviuinnin jatkamalla vain syksyllä, kun kaupunginosa sai rannalle kopin ja pumpun pitämään vettä auki. Kävin 4-5 kertaa viikossa, ei saunaa. Uin kerralla n. 3 minuuttia, silloin ei heti pukiessaan halua jo takaisin veteen. Olen laskenut uidessani 200 ja uinut silloin määrätyt matkat joten siitä arvioin uinti aikani.
      Viidentenä talvena liukastuin avantoon mennessä, ranteesta murtui pikkurillin puoleinen käsivarsi luu. kipsiä jouduin pitämään 6 viikkoa. Siihen jäi uinti, pukijalla olisi voinut jatkaa, mutta…
      Sitten sain jonkun sydänperäisen kohtauksen, kuumassa Afrikassa, tauko jatkui..

      Nyt aloin jälleen aamu uinnilla, luonnon vedessä, sitten menin myös illalla ja päivällä, koska olin lomakodissa. Vesi oli 13 astetta.
      Nyt käyn aamulenkin jälkeen, illalla toisen kerran, uimakoppi on 2,5 km kävelymatkan päässä, tänään vesi oli 10,9 astetta.
      Talviuinnin hyötyjä:
      Olen saanut avun; nivelkipuihin (äidillä nivelreuma) selkäsärkyyn ainaiseen palelemiseen, kylmiin jalkoihin ja käsiin.
      Saunasta luonnonveteen ei ole mahdollisuus mennä, joten tiedän vain tämän, lämpimästä kopista luonnon veteen.

      Kylmäuinti laskee verenpainetta, samoin voimaksa hiilihydraatin palaminen verestä, jos on jotain oireita koittakaa: Hiilihydraatin syöntiä juuri ennen veteen menoa..
      SiriPiri http://www.oriola.fi/Tuotteet/Siripiri/ on hedelmäsokeri joka imeytyy nopeasti, koita auttaako ota ennen uintia. Tietysti myös joku hedelmä ajaa samaa asiaa…

    • kynsikäs

      Vanha viestiketju, mutta kuitenkin: itse käyn avannossa 1-2 krt viikossa, nyt jo viidettä vuotta. Uintipaikalla on lämmin pukuhuone muttei saunaa, ja muutaman kerran Kuusijärvellä kokeiltuani tykkään kuitenkin enemmän ilman saunaa uimisesta. Avanto sijaitsee sopivasti työmatkan varrella, joten pyrin käymään siellä töistä tullessa. Huolet, kiireet ja stressi jäävät avantoon ja menen kotiin rentoutuneena ja hyväntuulisena. Yksin en mene koskaan, koska saan välillä aivan sairaan kipeitä suonenvetoja, myös kesällä ja lämpimässä vedessäkin. Pitäisi kai hankkia magnesiumtabletteja tms. Aivan taatusti parantaa vastustuskykyä, silloin kun saa tuon rytmin pidettyä säännöllisenä 2 krt/vko niin ei ole kyllä flunssatkaan iskeneet, perheessä 2 alakouluikäistä räkänokkaa joten pöpöille kyllä altistuu aivan tarpeeksi :-)

    • avantonisti

      Heippa avantonistit!Olen nimittänyt itseäni tuolla nimellä kun olen ollut koukussa jo vuodesta 2001,aloitin jatkamalla kesän uintia niin kauan kun lampi jäätyi ja sitten hakattiin jäähän reikä.Peitettiin styroksilla ja lumella,jäin koukkuun heti.Meitä oli 4 eläkeläis muoria jotka joka aamu käveli,potkukelkkaili tai pyöräili kelien mukaan,matkaa lammelle noin 4km.Usein oli ihan pimeää ja oli sää mikä tahansa niin mentiin,paitsi pakkasraja noin 15 astetta.Nyt on muut muorit pudonneet kelkasta,jo toinen talvi olen käynyt yksin valoisaan aikaan,yksin lapioin lumet päälle ja pois,kunto pysyy hyvänä enkä flunssaa ole sairastellut,Ja huom.ei saunaa,laiturilla puen ja riisun,porot joskus töllöttelee olipa joku köpötellyt yli avannon,laitoin puomin eteen,luulevatettä siellä on jotai syötävää kun niitä ruokitaan siinä lähistöllä.Ei muuta kuin tsemppiä kaikille "avantonisteille"

    • Maotsedunga

      Tänään (ti 2.2.-16) oli uutinen kiinalaisesta tutkimuksesta, jossa väitettiin avantouinnin olevan vaarallista. Itse olen harrastanut jo yli 11 vuotta avannossa pulahtamista ja voin todeta, että nivelkivut, allergiset oireet ja flunssat ovat vähentyneet huomattavasti. Enkä tosiaan aio lopettaa talviuintia, vaikka kiinalaiset väittäisivät mitä tahansa!

      • maijeks

        Kaikkihan nykyään tuntuu olevan kovin vaarallista, kuten elämä ylipäänsä. Käy elämä kovin tylsäks jos alkaa varomaan ja pelkäämään kaikkea. Ehkä kinukeista ei vaan oo nauttimaan kylmästä :).


    • SalmeTuruust

      Tänä talvena tuli todistettua että avanto uinti ei estä influensaa, tuli ja olu ärhäkkä. Ärysttää nää avantoevankelistat jotka eivät ole (muka) flunssaa sairastaneet jun aloittivat avannossa käynnin... vaikuttako avantouinti ehkäpä muistia huonotavasti?

    • 1.vuoden-noviisi

      Wau, aloittamani ketju on elossa ja ykkösenä jopa! Mihinkähän ihmeeseen perustuu johtopäätös avantouinnin vaarallisuudesta.. Olen itse tutkija. Tutkimusasetelmasta ei mitään tietoa?

      Tiettyyn johtopäätökseen pyrkivissä tutkimuksissa tyrkytetään yleisölle assosiaatiota kausaliteettina.

    • Sinnevain

      Olen vuosia ajoittain haaveillut avantouinnin aloittamisesta. Syksyisin olen kyllä merellä kalastusreissuillani tavannut käydä meressä pulahtamassa saunastapäin, koska kylmä vesi on suorastaan houkutellut veteen pulahtamaan. Nyt kuitenkin vihdoin sain aikaiseksi liittyneeksi avantouinti seuran jäseneksi. Takana n.20 käyntikertaa. Jokaisella käynnillä menen avantoon suoraa pukkarista, jonka jälkee sauna avanto väliä 5-10 kertaa, sen mukaan kun tuntuu hyvältä, viimeisen uinnin jälkeen ilman saunaa pukkariin pukemaan lämpimästi. Olen kärsinyt vuosia kovista jatkuvista niskasäryistä, joihin ei ole löytynyt mitään selitystä useista tutkimuksista ja fysiohoitokerroista huolimatta. Yllätykseksi totesin avantouinnin jo ensimmäisten muutamien kertojen jälkeen niskakipujen hellittävän huomattavasti ja tällä hetkellä kivuista ei ole enää tietoakaan. Minulle tämä tuntuu toimivan hoitomuotona ja myös mielialan piristysruiskeena. Suosittelen jokaista ainakin kerran kokeilemaan, kyllä friskaa!

      • Anonyymi

        Mahtava kuulla, että kylmäuinnista on ollut apua kipuhin. Kylmähoitohan on muutenkin tehokasta kipuun, esim kylmägeelipakkauksia pidetään kun tulee vammoja ja nyrjähdyksiä, ja myöskin leikkauksen jälkeen haavan päällä eli kylmä todella auttaa kipuun ja vaimentaa tulehdusta.

        Ihan helppo ymmärtää sitten myös kylmäpulahdustenkin hyvää tekevää vaikutusta.

        terv aloittaja :)


    • Anonyymi

      Heippa uimarit!

      Olen ketjun aloittaja ja tulin tarkistamaan, että mikä minulla olikaan se eka kerta ja nyt selvisi että hyvänen aika, se oli jo marraskuussa 2008! Eli siitä on jo 12 vuotta kun ekaa kertaa pulahdin kylmään veteen. Muistin että ainakin kymmenen vuotta ekasta kerrasta on. Onko täällä tai käykö vielä ketjuun kirjoittaneita paikalla? :)

      Kylmäuintiharrastus on jatkunut jälleen tänä talvena, välissä on ollut epäsäännöllisempiä vuosia kylmäuinnin osalta. Uimahallissa käyn yleensä aina kylmäaltaassa, mutta jossain vaiheessa oli tunne ettei tee mieli mennä. Silloin en mene, ja oma tuntemus ja fiilis on tärkein. Kesäuintiakausi on minulla aika pitkä, se alkaa huhtikuussa ja kestää ainakin syyskuuhun ja rakastan muutenkin uimista ja muuta vesiliikuntaa. Vesi on keväällä pitkään kylmää, yleensä huhtikuussa vesi on yhtä kylmää kuin marraskuussa.

      Eilen tuli oltua jälleen oikein kylmä-sauna-kylmä -vaihtelulla ja pitkän kaavan mukaan. Veden lämpötila oli noin 5 astetta, samoin ilman. Panin merkille, että minulla ei tule enää sellaista kuumaa tai lämmintä oloa kylmäuinnin jälkeen, mikä oli vielä vuosia sitten tavallista. Syke sen sijaan oli koholla. Lieneekö se ikääntymisen seurausta tai mitä lienee? Onhan tässä vanhettu jo 12 vuotta ekasta käynnistä. Päin vastoin, illalla kotiin tullessa oli hieman kylmä joten kävin vielä kotona saunassa ja lämpimässä suihkussa illalla että saa kehon lämpimäksi yötä varten. Yöllä ei sentään palellut, ja oli ihan normaali olla.

      Toinen asia mitä huomasin, ja joka vaikuttaa ehkä erilaiseen tuntemukseen, on se että pystyn olemaan pitkään vedessä ja seisomaan rannalla ilman saunaa, jonka jälkeen käyn vielä toisen muutaman minuutin uintipulahduksen (rannalta laiturin nokkaan) ennen kuin tekee mieli lähteä lämmittelemään. Oma olo kertoo, että sauna ei tunnu hyvältä liian pian vaan keho pitää kylmässä viipymisestä. Saunassa istuu sitten vähän pidempään kerralla, että saa kehon lämpenemään. Mutta vedessä oloaika on pitkä, eikä lihaksia säre, eikä kädet jäädy kuten aloittaessani. En käytä hanskoja kuten alkuvuosina, mutta tossut on, ihan vain sen takia että ei ole vastenmielistä kävellä pohjassa tai laiturilla. Uimahallissa ei tossujakaan ole.

      Tiedä, onko kylmäuinti ollut osallisena siihen, ettei tulehdussairauksia ole minulla juuri ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Yhden kerran oli yskä 4 vuotta sitten, oli joulu joten muistan sen tapauksen hyvin, tällöin olikin muutenkin pitkä tauko vedestä. Muuten olen ollut terveenä. Osansa saattaa olla myös säännöllisellä D3-vitamiinin nauttimisella. Nuhaa, keuhkoputkentulehdusta, poskiontelotulehduksia jne mitä minulla oli vielä 2000 -luvun ekat vuodet jatkuvasti ei ole ollut lainkaan.

      Olisi mukava kuulla, mitä teille muille kylmäuimareille kuuluu!

      terveisin 1. vuoden noviisi, nyt jo 12 vuoden veteraani kylmäuinnissa. :))

      • Anonyymi

        Kävin avannossa ensimmäisen kerran elämässäni kaksi päivää sitten. Uimahallin kylmäaltaassa olin totutellut kylmään kerran viikossa pitkään. Viivyin avannossa ehkä liian pitkään ja ehkä en sitten ollutkaan täysin parantunut kuukausi aiemmin sairastamastani yskästä, sillä yskä palasi takaisin, tällä kertaa kuumeen kera. Harmittaa sillä avannossa käynti oli positiivinen kokemus, jota jo kaikille hehkutin. Ja täällä nyt makaan ja olen huolissani, että vahingoitinko itseäni jotenkin. Onko kenelläkään muulle noussut kuume avannon jälkeen?


    • Anonyymi

      Itse tykkään käydä uimassa kylmässä vedessä ja se virkistää. Varsinkin kun kylmänsietokyky kasvaa, niin se tuntuu todella kivalta. Tulee sellainen olo, että keho muuttuu hieman, ei enää palella niin paljon pakkasella muutenkaan ja verenkierto on tosi hyvä, sormet aina kuumana.

      Uin 1- 2c vedessä viisikin minuuttia. Nyt on ollut taukoa pari viikkoa, joten kun menen takaisin käyn vain kastautumassa ensin ja siitä taas pidennän uintia.

      En käy saunassa, enkä edes pukukoppiin mene. Minulla on uikkari alla ja riisun, hyppään veteen ja puen rannalla päälle. Tämä auttaa myös huimauksiin, joita voi tulla, jos lämpimänä menee veteen. Huimaus voi tulla myös, jos menee kuumaan suihkuun avannosta, jolloin voi tajukin mennä. Huimaus on tuttu juttu ja joskus syksyllä veden ollessa 5c ja uituani n. 7min niin rannalla hoipertelin hieman kuin olisin ollut juovuksissa. Syynä oli auton sisälämmitys, joka oli lämmittänyt minua vähän liikaa ennen uintia.

      Minulla on jotenkin överiksi mennyt sukellusrefleksi. Eli nisäkkään sukellusrefleksihän on sellainen, että kun naamaan tulee kylmää vettä, ääreisverenkierto vähentyy, sydämen syke laskee. Kastan aina naamani, ennen uintia koska muutoin syke nousee todella korkeaksi vedessä, enkä tykkää siitä pamppailusta. Mutta minulla on niin vahva reaktio, että syke menee sitten todella alas ja täytyy ottaa aina rauhassa uinnin jälkeen.

      Kannattaa varoa muuten kilpailuhenkeä avannolla! Omalla vakkaripaikallani ui melko taitavia rouvia ja herrasmiehiä, joista parhaat ovat plus 70v. Itse olen 42 uotias, eli heihin nähden nuori. Vaan nämä ammattilaiset uivat tosi pitkiä lenkkejä ja ovat jopa 15min vedessä. Siinä tulee helposti se fiilis, että no, näytänpä rouville, että nuorempikin osaa. Kerran uin ja sukeltelin, sekä kelluinkin ja kuinkas olla, korviin mennyt kylmä vesi vei orientaatiokykyni kokonaan. Sukeltaminen myös kylmetti vähän liikaa. Kilpailuvietti tässä hommassa on hengenvaarallista, koska aina pitäisi kuunnella vain omaa kroppaansa. virheistäni olen oppinut maltillisemmaksi. Mutta muuten kiva harrastus ja antaa kestävyyttä, sekä kuntoa.

      • Anonyymi

        Hei, kiva kuulla kokemuksistasi!

        Juu kylmään veteen ei ole itselläni mitään hinkuja lähteä kilpailemaan kenenkään kanssa. Omaa oloa pitää kuunnella. Tuo pieni huippaus on mullekin tuttua.

        Itse en pääse autosta veteen (autoton) vaan pitää koettaa lämmittää lihaksia kävelyllä ja pikku jumppatuokiolla rannalla. Päätä en tohdi laittaa veteen, mutta naaman kastelen sitten pois lähtiessä.

        Itse olen nyt koronarajoituksen aikaan (kun saunat ja pukkarit on suljettu) myös joutunut pakosta toimimaan kuten sinä eli uikkari alla, veteen ja rannalla pukeutuminen. Käyn pari kertaa pikku lenkin. Olen huomannut, että olo on paljon parempi tällä tavalla nykyään joten tästä taitaa tulla minulle vakiotapa. Tosin haluaisin viettää rannalla pidempään kuin sen viisi minuuttia mutta ehkä sitten kun pukuhuoneeseenkin taas pääsee. Sauna on todellakin ihan turha lämmittämisen kannalta sillä lämpö palaa muutenkin kehoon.

        terv aloittajaveteraani (ja ketonoviisi)

        Olen kokeillut monenlaisia tapoja ja mukava että voi valita sellaisen mikä tuntuu juuri sillä hetkellä hyvältä.


    • Anonyymi

      Tulin lukemaan kokemuksia. Aloitin itse keväällä 2021. Lähinnä kiinnosti mitä pidätte jalassa. Neopreenitossut harkinnassa. Tuntuuko villasukat pahalta jos kokeilee niillä. Sormiin olen löytänyt hyvän ratkaisun. Nimittäin sormet kylmää. Puuvillahanskat ja päälle kumihanskat. Kumilenkit varsiin. Pysyy muuten kädet lämpöisinä. Muuten voin jo kunnon lenkin olla. Hoitaa masennusta ja on niin hyvä olo uinnin jälkeen. Meillä on lämmin avantouintikoppi. En koskaan sauno.

      • Anonyymi

        Minulla on edelleen samat neopreenitossut ja hanskat käytössä mitkä ostin kun aloitin 13 v sitten talviuinnin. Maksoivat ehkä 10€ silloin, Edesmenneestä Anttilasta . Ovat olleet kestävät eivätkä kulu. Hanskoja harvemmin enää tarvii mutta tossut on ehdottomat, koska ne pitää liukkaalla veteen mennessä ja noustessa. Niitä käytän kesälläkin uidessa vierailla paikoilla eikä tarvi pelätä että liukastu kiviin tai astuu jonkun terävän päälle. Myöskään varpaat ei jäädy pakkasella jo ennen kuin pääsee veteen. Jotkut käyttää villasukkia jne mutta itse en ole kokeillut kun neopreeni on niin hyvä, kevyt, lämpöä eristävä materiaali ja kuivuu nopeasti. Kumipohja on oikein hyvä. Se kyllä pitää paikkansa ettei ääreisverenkierron vilkastuttua enää tarvi hanskoja ja tossuja. Aluksi ihan sattuu se kylmä kun verisuonet supistuu. Se menee ohi jo parin kerran jälkeen. Mitä enemmän harrastaa, sitä paremmin sietää.

        Kävin tänään taas uimassa läheisellä uimarannalla mihin on laitettu kylmäuimareita varten pukukoppi. Kävelylenkki rantaan ja takaisin oli hyvä lihasten lämmitin. Lämpötila kopissa 15, joten on mukava pukea päälle suht hyvissä oloissa. Aivan mahtava endorfiinihumala tuli, pitkästä aikaa ja ilman saunaa. Saunan lämmitin kotona. Mukaan voi ottaa kuumaa juomaa termospulloon.

        Terv aloittaja, ensin noviisi ja nyt jo konkariuimari.


    • Anonyymi

      Pitää mainita neopreenitossuista jotain sellaiselle joka ei ole niitä kokeillut. Yhden verkkokaupan tossuarvostelussa joku antoi huonot pisteet kokeilemilleen tossuille siksi että "niihin hulahti heti täyteen vettä" 🙂 Jos olisi ollut vastausmahdollisuus niin olisin vastannut että "niin on tarkoituskin." Hassua oikeasti että joku luulee että tossujen tarkoitus on pitää jalat kuivina. Monesti verkkokauppojen tuotearvosteluissa muutenkin näkee kuinka ihmiset on käsittäneet jotain tyystin väärin tai ei ole osanneet käyttää tuotetta kuten olis tarkoitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe