Koira vai kissa?

Tuleva lemmikin omistaja(ko)

Olen nuori opiskelija ja olen alkanut pohtimaan lemmikin ottoa. Olen hieman kahden vaiheilla, otanko kissan vai koiran. Molempien hoidosta on kokemusta kyllä, mietin vain kumpi olisi sopivampi ja kumpaa olisi helpompi kuljettaa mukana...

Muutenkin olisi kiva kuulla onko täällä enemmän koira vai kissaihmisiä, joten mielipiteitä! :)

32

3731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä

      kuinka paljon sinulla on aikaa lemmikille. Ehditkö/jaksatko käyttää koiraa lenkillä ja muutenkin ulkona useita kertoja päivässä? Koira vaatii muutenkin paljon enemmän huomiota ja tekemistä kuin kissa. Toki kissakin huomiota tarvitsee mutta viihtyy myös paljon omissa oloissaan eikä sen ole pakko päästä pihalle. Hyvin nuorena automatkoihin totutettu kissa on myös helppo kuljettaa mukana vähän pidempiäkin matkoja. Joistain kissoista saa myös oivan lenkkikaverin jos sellaista kaipaa. Toki koiran kanssa on yleensä helpompaa ainakin aluksi mutta kissa tottuu nopeasti valjaisiin ja jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja.

      • Elukoiden omistaja

        Kissa on hoidon puolesta helpompi, mut koira vaatii hoitoa mut antaa myös paljon. Kissa välillä tykkää omissa oloissaan olla, mut usein nykyään tulee syliin nukkuu, niinkuin tuo 27kg painava koirakin.. heh.. Mula kissa ollu 6 vuotta ja koira 4 vuotta. hyvin tulee toimeen ja koiraa kiinnostaa kissan touhut ku ulkoa tulee. Suoraa vastausta sun kysymykseen ei ole et kumpi parempi ku mul molempi parempi.


      • päätös,
        Elukoiden omistaja kirjoitti:

        Kissa on hoidon puolesta helpompi, mut koira vaatii hoitoa mut antaa myös paljon. Kissa välillä tykkää omissa oloissaan olla, mut usein nykyään tulee syliin nukkuu, niinkuin tuo 27kg painava koirakin.. heh.. Mula kissa ollu 6 vuotta ja koira 4 vuotta. hyvin tulee toimeen ja koiraa kiinnostaa kissan touhut ku ulkoa tulee. Suoraa vastausta sun kysymykseen ei ole et kumpi parempi ku mul molempi parempi.

        otatpa sitten koiran tai kissan. koira täytyy viedä ulos n. 3 krt päivässä, ja jos asut yksin niin.. noh, koira joutuisi olemaan tosi paljon yksin. eläimelle ikävämpi juttu.. itsellä on kaksi kissaa. ovat siskoksia ja rakastavat toisiaan yli kaiken ja voivat toteuttaa lajikäyttäytymistään paremmin kun on kaveri.. vaikka kissa "viihtyykin" paremmin yksin kuin koira, on ainakin omalla kohdallani todettu että kissani ovat onnellisimpia kahdestaan. olen nimittäin nähnyt paljon kissoja joilla ei ole toista kissaa kaverina eikä ihminen paljon kotona. ei ihminen ole eläimelle koskaan niin hyvä leikkikaveri kuin toinen eläin.
        huom! juu, voihan kissaakin ulkoiluttaa valjaissa mutta EI KISSAA VOI LENKITTÄÄ. kissa kulkee minne tahtoo eikä sitä voi viedä yleisille teille kuten koiraa, kissa säikkyy sellaisia paikkoja.. kissan ulkoilutus on enemmänkin tyyliin "mennään pihalle ja odotetaan minne kissa kulkee..voi olla että etenee vain 50 metriä jonnekin ja haistelee vain paikkoja.." kissaa ei voi käskeä kuten koiraa.

        koiraa voi ja pitääkin ulkoiluttaa ja sitä on myös helpompi kuljettaa paikasta toiseen, tottakai riippuen koirasta..

        kissa elää lähes 20v, koira koosta riippuen n.10-18v.. pienet koirat tietysti kauemmin.

        jos ottaisit koirat, tulisiko se kerrostaloon? mieti tarkkaan minkärotuisen otat! iso paljon liikuntaa kaipaava koirarotu (esim. ajokoiraristeytys jne..) ei varmasti viihdy kerrostalossa ja tietyt rodut haukkuvat julmetusti ajaen naapurisi hulluuden partaalle...

        noh, mieti tarkkaan.
        itse olen siis parikymppinen opiskelijatyttö ja asun kerrostalokaksiossa kahden kissan kanssa ja meillä menee hyvin! olen miettinyt asian ja otan näistä pallukoista vastuun kävipä mitä vain ja olen varautunut elämään niiden kanssa vielä n. 15 vuotta..
        itse en ole mikään pyhimys :D mutta kehotan kuitenkin miettimään tarkkaan. elämä ei ole enää niin vapaata kun on kissa tai koira huolehdittavana.

        huom, mieti myös kulut.. rokotukset, leikkaukset, kissanhiekat, ruuat, tarvikkeet, eläinlääkärikulut ja mahdolliset vastoinkäymiset kuten käyttäytymisongelmat.


      • kissakäykoirasta

        Höpönlöpö.

        Minulla on kolme kissaa. Nuorin niistä energisin ja purki turhautumista huonekaluihin kunnes vein sen valjaissa ulos. Oppiviikossa kulkemaan noin metrin pääse minusta, kulkee nätisti eikä mihin sattuu. Tottelee myös peruskäskyjä "ei, tänne, paikka, istu". Käy päivittäin lenkillä ja otan mukaan kun käyn vaeltelemassa. Eli kissasta saa lenkkikaverin ja koulutus ei sen kummempaa kkuin koiralla. Toki kissa ei ole palvelueläin kuten koira niin tämä oppiminen on enempi kissan ehdoilla. Meidän nuorin energisyytensä vuoksi kaipaa älyllisiä haasteita ja siksi helppo kouluttaa.

        Vanhin kissani kääntäis vaan kylkeään jos sen kans yrittäis mitään..


      • Anonyymi
        päätös, kirjoitti:

        otatpa sitten koiran tai kissan. koira täytyy viedä ulos n. 3 krt päivässä, ja jos asut yksin niin.. noh, koira joutuisi olemaan tosi paljon yksin. eläimelle ikävämpi juttu.. itsellä on kaksi kissaa. ovat siskoksia ja rakastavat toisiaan yli kaiken ja voivat toteuttaa lajikäyttäytymistään paremmin kun on kaveri.. vaikka kissa "viihtyykin" paremmin yksin kuin koira, on ainakin omalla kohdallani todettu että kissani ovat onnellisimpia kahdestaan. olen nimittäin nähnyt paljon kissoja joilla ei ole toista kissaa kaverina eikä ihminen paljon kotona. ei ihminen ole eläimelle koskaan niin hyvä leikkikaveri kuin toinen eläin.
        huom! juu, voihan kissaakin ulkoiluttaa valjaissa mutta EI KISSAA VOI LENKITTÄÄ. kissa kulkee minne tahtoo eikä sitä voi viedä yleisille teille kuten koiraa, kissa säikkyy sellaisia paikkoja.. kissan ulkoilutus on enemmänkin tyyliin "mennään pihalle ja odotetaan minne kissa kulkee..voi olla että etenee vain 50 metriä jonnekin ja haistelee vain paikkoja.." kissaa ei voi käskeä kuten koiraa.

        koiraa voi ja pitääkin ulkoiluttaa ja sitä on myös helpompi kuljettaa paikasta toiseen, tottakai riippuen koirasta..

        kissa elää lähes 20v, koira koosta riippuen n.10-18v.. pienet koirat tietysti kauemmin.

        jos ottaisit koirat, tulisiko se kerrostaloon? mieti tarkkaan minkärotuisen otat! iso paljon liikuntaa kaipaava koirarotu (esim. ajokoiraristeytys jne..) ei varmasti viihdy kerrostalossa ja tietyt rodut haukkuvat julmetusti ajaen naapurisi hulluuden partaalle...

        noh, mieti tarkkaan.
        itse olen siis parikymppinen opiskelijatyttö ja asun kerrostalokaksiossa kahden kissan kanssa ja meillä menee hyvin! olen miettinyt asian ja otan näistä pallukoista vastuun kävipä mitä vain ja olen varautunut elämään niiden kanssa vielä n. 15 vuotta..
        itse en ole mikään pyhimys :D mutta kehotan kuitenkin miettimään tarkkaan. elämä ei ole enää niin vapaata kun on kissa tai koira huolehdittavana.

        huom, mieti myös kulut.. rokotukset, leikkaukset, kissanhiekat, ruuat, tarvikkeet, eläinlääkärikulut ja mahdolliset vastoinkäymiset kuten käyttäytymisongelmat.

        Korjaan, kissaa VOI lenkittää. Mulla on kissa joka käy pitkiäkin lenkkejä eikä mene mihin sattuu, se ei pelkää mitään vai kulkee aina tyytyväisenö kuin koira. Sulla ei vaan ole tarpeeks tietoo kissoista. Sori


      • Anonyymi
        kissakäykoirasta kirjoitti:

        Höpönlöpö.

        Minulla on kolme kissaa. Nuorin niistä energisin ja purki turhautumista huonekaluihin kunnes vein sen valjaissa ulos. Oppiviikossa kulkemaan noin metrin pääse minusta, kulkee nätisti eikä mihin sattuu. Tottelee myös peruskäskyjä "ei, tänne, paikka, istu". Käy päivittäin lenkillä ja otan mukaan kun käyn vaeltelemassa. Eli kissasta saa lenkkikaverin ja koulutus ei sen kummempaa kkuin koiralla. Toki kissa ei ole palvelueläin kuten koira niin tämä oppiminen on enempi kissan ehdoilla. Meidän nuorin energisyytensä vuoksi kaipaa älyllisiä haasteita ja siksi helppo kouluttaa.

        Vanhin kissani kääntäis vaan kylkeään jos sen kans yrittäis mitään..

        Vaikka rakastan kissoja yli kaiken koira voisi kyllä olla kiva. Vaikka koira pitää viedä lenkillä ja herään klo 9:30. Vaikka kissat on itsenäisiä jotkut kissat on leikkisiä ja energisiä. Koira ois kiva jos se pystyisi olemaan kiltisti kotona.


    • dogbest

      Minä ainakin suosittelen koiraa. Koira on uskollinen joka tilassa. Kissa vain kerjää ruokaa vettä ja vähän rapsutusta. Koira on ihmisen paras ystävä! Katso you tobe hachiko a dog story

      • Anonyymi

        Sulla taitaa olla tieto kissoista vähissä, jotkut kissat on laiskoja eikä tee muuta kun nukkuu ja syö, mutta mulla on kissa joka on itse tullut kuin koiraksi, käy 2 kertaa päivässä innoissaan lenkillä, ei ikinä kerjää ruokaa ja on oppinut nukkumaan silloin kuin omistajansakin, vaikka kissa normaalisti on yöeläin. Tunnen myls monia muita samankaltaista kissaa, ja on uutinen myös siitä, kun kissa yksin pelasti pienen lapsen putoamiselta kerrostalossa viidennestä kerroksesta. Vain kissan ansiosta tätä ei tapahtunut.


    • Koira love

      Ehkä koira koska koira on ihmisen uskollinen ystävä mutta koossa
      On vähän kiero

      • Anonyymi

        Kissasta voi saada ihan yhtä hyvän parhaan ystävän kun koirastakin , kuten mun kissasta.


    • noi

      Moi:-)ota kissa mulla on sellanen kissa joka tykkää musta ja on mun kaveri ja aion ostaa sille valjaat....tieetty koiratkin on ihanii...mut pitää jaksaa käyä pitkillä lenkeillä...

      • Anonyymi

        Mulla on kissa, ja se käy 2 kertaa päivässä 2km lenkillä innoissaan, ja se on luonteeltaankin kun koira XD


    • Ota pieni koira

      Koiran huolehtimiseen kuuluu:
      -3-4 kertaa ulos tarpeille
      -joka päivä n. 5 km lenkki (niin et koira ravaa ja koirapuistoa eivät sovellu tähän)
      -ruokkiminen (riippuu perheestä mut must paras ois) 2 kertaa päivässä
      -sosiaalistaminen; toisiin koiriin, ihmisiin, matkustamiseen (bussit, autot), lapsiin, eläinlääkäriin jne. eli kaikkeen mikä kuuluu normi arkeen ja sit vähän harvemmin tapahtuviin asioihin
      -ruoka rahat
      -eläinlääkäri kulut
      -omistautumista koiralle (eli et ole todellakaan yhtä vapaa kuin ennen jos otat koiran. Koira ei saisi olla kovinkaan pitkään yksin, koska se ei olisi sille oikein olla joka arkipäivä yli viis tuntii yksin ja sit vielä muut paikat jossa käyt ettet voi koiraa otta mukaan)
      -oikeanlainen koulutus
      -arkitottelevaisuus (niin arki sujuu todella hyvin)

      Koiralla vastineeksi saat:
      -10-18 vuodeksi todella uskollisen ja ihanan kumppanin joka on uskollinen vain sulle
      -seuralaisen niin ei tarvi olla ihan yksin
      -seuraa sua kaikkialle minne voi

    • -kotilofani-

      Koira ehdottomasti!!!!! Parhaita eläimiä

    • kissa tietty

      hei!
      -kotilofani- sulla on väär kuva kissasta. Kissa ei raavi tai pure. Kissa on maailman suloisin eläin!! Koirassa on niin paljon huolta että (huokaus) koiraan kyllästytte nopeasti ku ette jaksa hoivata. Kissa on hyvä ku siin ei oo paljo hoitoo ja voi olla yksin kotona. Mulla on ollut kissa ja ei ole ikinä raapinut eikä purrut. Jos joku kissa on se on huono käytöksinen tai olet itse ärsyttänyt sitä :(. Vainoharhainen. Älkää haukkuko kissaa jos ette tiedä siitä mitään. Ja tiiän kyl koiristaki ja tiiän että ne on ihanii ja sillee mutta ette te jaksa niistä huolehtii ;)

    • Kissa-Fani<3

      Miulummin minulle ottaisin kissan :)

    • kökkö6575

      Kissat on just ihania kun ne niinku tarkkailee sua nurkasta silmät selällää ja tulee ja näykkäsee nilkasta :3 Se tarkottaa että on nälkä. Sitte ne vaan kököttää jossai tai leikkii tai kiipeilee seinille ja kissanpuuhun.. Mun kissa 18 vee saa välillä jotai kiukunpuuskia ett marssii huoneeseen ja haukkasee käteen. Useimmiten ihan leppeä

      Koirat hyppii pomppii koko ajan ilosesti jossai ja on tiellä. Ne myös syö enemmän kun kissat ja tarttee enemmän yhteistä aikaa. Pissaavat pentuina lattialle ja ovat äänekkäitä jotkut rodut. Mutta koiraystäville suosittelen australianpaimenkoiraa, ei ainakaan osaa haukkua :D

      • ishlaben

        Mistähän tämä ääliö on saanut päähänsä ettei aussit osaa haukkua!? (Huutonaurua)


      • Peppunen112

        Kuule kuka tahansa koira jos on kasvatettu hyvin ni ei hypi..ja kuule riippuu koirasta syökö se paljo. Kumpi syö enemmän Chihuahua vai iso kissa,siin mietittävää. Ja kumpi on kovempaa muka kissa joka kiipeilee seinillä vai koira joka hyppii iloisesti? Joko oot n. 8.v tai dementiasta kärsivä 90.v


      • kunnontanopää

        Aussit muka ei osaa haukkua.... :D Mistähän tämä väite on revitty..? Vartioimisvietti on yleensä rodulla voimakas, eli saattaa olla kovinkin äänekäs.

        ps. Kaikki koirat osaavat haukkua.


    • kirjavakolli

      Molemmat. Kun otat melko samanikäiset pennut, sopeutuvat nopeasti. Meilä aivan ihana pari, toistensa parhaat kamut!

    • makulaku

      Riippuu vähän riittääkö aika ja Maltti. Jos jaksat lenkittä koiraa 3 kertaa päivässä ja aika riittää niin suosittelen koiraa. Mutta koiraa on vaikeampi hoitaa kuin kissaa. Kissa on helpompi hoitaa eikä sitä tarvitse lenkittää. Kissa ei tarvikkeita sitä paljon huomiota.

    • makulaku

      Tarvitse

    • seuranamonessa

      Koira, pieni sellainen.Syö kissan verran.Mutta, se kulkee helposti mukana bussissa, kyläilyillä, luonnossa ja vaikka missä.Sen ei tarvii jäädä aina yksin kotiin, niinku kissan.Kun sen voi näppärästi ottaa mukaan

    • vieläkerrangh

      Jos miettii kahden lemmikin välillä niin kannattaa katsoa youtubesta vaikka videoita mitkä käsittelevät koirien ja kissojen tavallista, kuin ongelmakoulutusta. Kun tietää tarpeeksi faktoja niin on helpompi tehdä oikea päätös.

    • Epäreilumaailma

      Älä tässä elämäntilanteessa ota vielä koiraa, koiranpennussa on oikeasti melkonen homma ja jos kouluakin pitää kunnialla käydä niin ei ole hyvä yhdistelmä, kerkeää sitä koiran ottaa myöhemminkin.
      Lisäksi koira tarvitsee liikuntaa oli koko ja rotu mikä tahansa ja voin sanoa että huonosti nukutun yön ja rankan koulupäivän jälkeen ei välttämättä huvita lähteä tarpomaan tunnin lenkille, kissan omistajana voit vain lösähtää sohvalle ja ottaa vaikka nokoset samantien. Kissat myös nukkuu julmetusti niin sun ei kaikkea aikaasi tartte niille suoda. Koulutuspuoltakaan ei tarvitse murehtia, kunhan nyt osaa käyttää vessaa ja muutenkin käyttäytyä asiallisesti.

    • koiran

      Minun mielestä koira olisi kyllä parempaa seuraa ja sen voi kouluttaa suojelemaan sinua. Kissasta ei ole paljoa seuraa se viihtyy paremmin yksin ja huuhailee kokoajan ulkona eikä välitä susta. Koiraa pitää tietenkin hoitaa paljon varsinkin pentuna, mutta koulu ajat se kestää. Koiralle voi myös opettaa hienoja temppuja ja se himoitsee kokoajan leikkimistä varsinkin pentuna siitä tulisi hyvä leikki kaveri. Meillä on kissa ja koira tiiän paljon molemmista ja jos otat koiran et nuku enää yksin pian se tulee joka yö sun viereen nukkumaan nii kannattaa varoo jos et halua karvoja sänkyyn.

      • Hikimato

        Kissakin voi olla hyvin ihmisrakas eläin. Ei toki kaikki kissat ole samanlaisia luonteeltaan, mutta jotkut ovat hyvin kiinni ihmisissä tai muissa eläimissä. Ja kissakin tulee yöllä tai jopa illalla viereesi nukkumaan, kun on tottunut ja tutustunut sinuun. :) Mielestäni kummatkin ovat ihania, koirat ja kissat. Koirassa on paljon huolehdittavaa, mutta on myös kissassakin. Kissaa ei tarvitse kuitenkaan viedä ulos, ellei ole ulkona viihtyvä kissa. Mieti tarkkaan, kumman haluat. Jos sinulla ei ole hirveästi vapaa-aikaa, kissa olisi hyvä vaihtoehto. Kissakin voi olla hyvä ystävä, samalla tavalla kuin koira. Kissan tai koiran rotuakin kannattaa miettiä etukäteen.
        Suosittelisin koulua käyvälle vielä tässä vaiheessa kissaa, vanhempana kannattaa sitten ottaa se koira, kun sille on aikaa.


    • kolmerexiä

      Opiskeliijalle sopii paremmin kissa. Kissa antaa sinulle vapauksia enemmän. Voit mennä ulos illalla (opiskelijabileet yms), ottaa koulun oheen työn, jäädä tyttö/poikaystävälle yökylään, mennä koulun jälkeen salille/kahville/shoppaa yms kun ei stressiä koirasta. Koira on laumaeläin joten se kärsii poissaoloistasi. Koira tarvitsee enempi virikkeitä ja aiheuttaa enempi tuhoa jos hermostuu. Sisareni chihu mm järsi kaikki tuolien, pöytien ja sohvan jalat paskaks kun sisko oli koulussa.

      Kissa oletettavasti nukkuu poissaollessasi. Jos haluat seurakissan niin ota joku itämainen/simsku/cornishrexi tms. Ne tunkee mukaan jopa suihkuun ja tykkää istua olkapäällä kun istut koneella.

    • sbw

      kannattaa ottaa kissa koska helppo hoitaa ja ei vie niin paljoo rahaa, eikä valtaa koko sängyä jos tulloo viereen nukku ja maksaa vähemmän rokotukset j semmoset koska koiran ne maksaa ihan saatanasti uskopios

    • Anonyymi

      Eläinrääkkääjät.

    • Anonyymi

      Kummassa on enemmän työtä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4080
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3942
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3835
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2588
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2425
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      338
      2048
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2032
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1879
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1559
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1402
    Aihe