Ohjaustehostimen öljyt pihalle

Moi,
Onko kellään kokemusta ohjaustehostimen öljyjen katoamisesta. Aamulla kun olin aikeissa lähteä V70:llä matkaan, totesin ohjaustehostimen öljyjen tullen pihalle. Koko säiliö oli tyhjä. Vaimo moitti, että kaupassa käydessä ohjaus oli ollut jäykkä. Öljyt oli maassa `(säiliön alla) ja säiliö ja sinne menevät putket olivat öljyssä. Tänään otin säiliön käteen ja paineistin OK. Putkissa en havaunnut murtumia tms. Ohjaustanko, putket, liitokset olivat kaikki kuivia. Sieltä vuotoa ei voinut havaita mistään. Mikä olisi tehnyt järjestelmään niin suuren paineen, että se olisi tyhjentänyt koko säiliön korkin kautta?

Onko todella niin, ettei ohjaustehostimessa saa käyttää kuin Volvon omaa öljyä, joka on siks kallista? Onko kellään tiedossa "vastaavaa" ns. normaalihintaista öljyä.
Ilmianna
Jaa

18 Vastausta



Ohjaustehostimen pumpun hydraaliletkujen kiinnitys ettei sieltä vuoda nestettä.Sekä tietenkin että se pumppu on kunnossa ettei siellä ole vuotoja.Tai onko mennyt rikki jos autolla ajettu ilman ohjautehostinöljyjä pumppu palannut käyttökelvottomaksi.Näissä vanhoissa Volvoissa voi käyttää halpaa ATF 220 öljyä ,mutta näissä uusimissa suositellaan käyttää Volvon omaa öljyä.Bisnes,bisnes haiskahtaa.Jos tehostinpumppu mennyt niin saatavana tehdaskunnostettuja pumppuja vanha vaihdossa.
Tarkista se vuoto pese kaikki tehostimen osat puhtaaksi päältä laita öljyä säiliöön ja kääntele hiljaa siinä paikalla,auton kone käynissä missä vuotaa siellä korjattavaa.

Vaikka tämä oli sellaista yleistä höpinää moni asia ei satu sinun kertomukseen ,mutta muistakaa vaihtaa niitä ohjautehostimen öljyjä säänöllisesti.
Jäähdytysnesteet vaihtuu 60tkm välein miksi ei ohjaustehostimen öljyt ja on aina lisätyö jos autoa viette sinne huoltoon.Seuraavan kerralla sanokaa lukijat että ohjautehostimen öljyn vaihto ,kiitos.Tai itse tehdenkin helppo homma.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Mihis Puranen vetää rajan vanhemman ja uudemman välillä? Täälläkin muuten ruikkas!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pasanter kirjoitti:
Mihis Puranen vetää rajan vanhemman ja uudemman välillä? Täälläkin muuten ruikkas!
Katso ohjekirjasta siitä omistajan,siinähän lukee että Volvon omaa tehostinöljyä.Itse näin ensimmäisen jutun kun 2002 mallisen D5 katselin naapurin Volvon tyhjää tehostinsäiliötä.Näissä 850 ja vanhan korisissa V70 kelpaa tämä 6€ litrahinnan ATF.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Meillä v. -01, ollut n. vuoden ja äsken kauppareissulla alkoi pitää "ujeltavaa" ääntä pyöriä ääriasentoon käännettäessä. Tuli mieleen, että onkohan kyseessä sama ongelma eli ohjaustehostimen öljyt vähissä/loppu...auto ostettu täysin huollettuna, jonka jälkeen ajettu n. 11000 km ilman em. öljyjen vaihtoa. Onko tietoa korja.kustannuksista (riippuen tietysti siitä, onko jotain jo rikki ja jos, niin kuinka pahasti)?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
V70/2001 kirjoitti:
Meillä v. -01, ollut n. vuoden ja äsken kauppareissulla alkoi pitää "ujeltavaa" ääntä pyöriä ääriasentoon käännettäessä. Tuli mieleen, että onkohan kyseessä sama ongelma eli ohjaustehostimen öljyt vähissä/loppu...auto ostettu täysin huollettuna, jonka jälkeen ajettu n. 11000 km ilman em. öljyjen vaihtoa. Onko tietoa korja.kustannuksista (riippuen tietysti siitä, onko jotain jo rikki ja jos, niin kuinka pahasti)?
Ensiksi katso sinne ohjautehostimen säiliöön onko öljyä jos ei ole lisää mittaviivaan asti.Jos tyhjä säiliö ilmaa järjestelmässä ei saa laitaa konetta käyntiin,vaan nosta etupuoli ylös ja hitaasti kääntelet ohjauspyörää edstakaisn reuna-asentosta reuna-asentoon ohjaustehostimen oljykorkki auki.Kun ei mene öljyä enään niin konekäyntiin ja jatka kääntelyä jos nestettä menee niin lisää .Näin saadan ilmakuplat pois systeemistä ja toinen asia onko missään vuotoa.Saatavana takuu kunnostettua pumppuja jolloin vanha menee vaidossa.Seatiin maksoi vähän aikaa sitten 130€ romis 200€.Tarkista mistä vuotaa se ohjautehostin homma kun nesteet häviää.Muuta en voi neuvoa tähän hätään,muuten paljon autolla ajettu onko yli 300tkm.Vaihtakaa niitä nesteitä on aina lisätyö huolossa,mutta tomeramies vaihtaa itse ja säästä pitkän sentin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
volvo_puranen kirjoitti:
Ensiksi katso sinne ohjautehostimen säiliöön onko öljyä jos ei ole lisää mittaviivaan asti.Jos tyhjä säiliö ilmaa järjestelmässä ei saa laitaa konetta käyntiin,vaan nosta etupuoli ylös ja hitaasti kääntelet ohjauspyörää edstakaisn reuna-asentosta reuna-asentoon ohjaustehostimen oljykorkki auki.Kun ei mene öljyä enään niin konekäyntiin ja jatka kääntelyä jos nestettä menee niin lisää .Näin saadan ilmakuplat pois systeemistä ja toinen asia onko missään vuotoa.Saatavana takuu kunnostettua pumppuja jolloin vanha menee vaidossa.Seatiin maksoi vähän aikaa sitten 130€ romis 200€.Tarkista mistä vuotaa se ohjautehostin homma kun nesteet häviää.Muuta en voi neuvoa tähän hätään,muuten paljon autolla ajettu onko yli 300tkm.Vaihtakaa niitä nesteitä on aina lisätyö huolossa,mutta tomeramies vaihtaa itse ja säästä pitkän sentin.
Tuhannet kiitokset! Öljyhän oli ihan lopussa. Klemmari pettänyt ja öljy valunut pitkin auton pohjaa =( Onneksi on fiksuja ihmisiä, jotka osaavat antaa vinkkiä tietämättömille. Nyt homma kunnossa ja rattia käännettäessä ihana hiljaisuus ;-)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
V70/2001 kirjoitti:
Tuhannet kiitokset! Öljyhän oli ihan lopussa. Klemmari pettänyt ja öljy valunut pitkin auton pohjaa =( Onneksi on fiksuja ihmisiä, jotka osaavat antaa vinkkiä tietämättömille. Nyt homma kunnossa ja rattia käännettäessä ihana hiljaisuus ;-)
Onhan meitä mukavia Volvomiehiä viellä täällä linjoilla.Turvallista matkaa(vetää käden lippaan)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tarkastakaa tehostimen säiliön korkin alapuoli, jos on vihreä, niin ei saa laittaa muuta kuin volvon öljyä tai vastaavaa koska silloin on kyseessä lamellipumppu. volvolla öljy maksaa 20 egee litra.
pumpun lamellit voi kääntää toisin päin itse, ne kuluvat jos käyttää väärää öljyä, itse tuli näin tehtyä no ei muuta kuin pumppu irti ja lamellit toisin päin ja homma toimii. ei mikään vaikea homma, tulee ihan hyvä tuntipalkka jos itse kehtaa vähääkään tehdä, uus pumppu maksaa 530 egee ja hajottamolta noin 200 egee
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos tehostin on sitä Saginaw-mallia, jossa säiliö on yhdysrakenteisena pumpun päällä, vuotajana voi olla säiliön ja pumpun välisessä liitoksessa oleva O-rengas, jonka saa parilla eurolla Volvon varaosamyynnistä. Otat vain pumpun irti ja liuutat papukaijatongeilla säiliötä kiinni pitävät klipsit irti, niin säiliö irtoaa pumpusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
...Werk Berlin, Saksalainen pumppu, maksimi paine 110 bar. Säiliö on erikseen lokasuojan päällä jäähdytysnestesäiliön vieressä.

Valvoline valmistaa ohjaustehostimen öljyä (Volvon speksi 1161529) 28€/litra.

Auto on vuosimallia 2001.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No jopas on kirjoitti:
...Werk Berlin, Saksalainen pumppu, maksimi paine 110 bar. Säiliö on erikseen lokasuojan päällä jäähdytysnestesäiliön vieressä.

Valvoline valmistaa ohjaustehostimen öljyä (Volvon speksi 1161529) 28€/litra.

Auto on vuosimallia 2001.
Tämä vinkki näihin ohjaustehostin öljyihin kun muistaa jos ohjaustehostimen öljysäiliö on rautaa sinne käy tämä halpa ATF jos muovia niin autonvalmistajan kallista öljyä pitää käyttää.Väärä öljy tekee näille tiivisteille pahaa jälkeä jolloin vuotoja tulee ja voihan tehdä niin että öljynvirtaus loppuu jolloin paine täytyy johonkin purkautua.Onko autosi alusta lähtien ollut sinulla että kukaan pelle peloton ei ole laittanut niitä vääriä öljyjä siihen ohjausvaihteeseen.
Sekä onko tällä korjausrintamalla mitään uuttta kerrottavaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nimetön kirjoitti:
Tämä vinkki näihin ohjaustehostin öljyihin kun muistaa jos ohjaustehostimen öljysäiliö on rautaa sinne käy tämä halpa ATF jos muovia niin autonvalmistajan kallista öljyä pitää käyttää.Väärä öljy tekee näille tiivisteille pahaa jälkeä jolloin vuotoja tulee ja voihan tehdä niin että öljynvirtaus loppuu jolloin paine täytyy johonkin purkautua.Onko autosi alusta lähtien ollut sinulla että kukaan pelle peloton ei ole laittanut niitä vääriä öljyjä siihen ohjausvaihteeseen.
Sekä onko tällä korjausrintamalla mitään uuttta kerrottavaa.
...meillä 3 vuotta ja olen ajanut sillä noin 70th km. Saksasta uitettu versio.
Noin 1,5v sitten ohjaustehostimen öljy oli hieman vähissä (piti ääntä pyöriä ääriasentoon käännettäessä) ja siihen lisättiin paikallisessa huoltopaikassa Volvon omaa litkua, jonka jälkeen OK. Kunnes nyt heitti öljyt mäkeen.
Järjestelmä on vapaasti hengittävä, joten mahtaako järjestelmästä löytyä huohotinta muualta kuin säiliön korkista (jousikuormitteinen). Katsokaas nettisivulta http://wiki.answers.com/Q/Is_Volvo_power_steering_fluid_a_mineral_hydraulic_fluid_versus_petroleum , jossa lukee:

Power steering fluid specs for Volvo

1998 and older can use Dexron IIE or Volvo PN 1161317

2001 and newer may only use Volvo PN 30741424 or 1161529 (same product). Alternatives to the genuine Volvo fluid are Pentosin CHF11S, VW/AUDI G002000/G004000, and respective BMW, SAAB, MERCEDES, PORSCHE fluids that are based off Pentosin CHF11S. BG compatible part number for this fluid is 344.

Se kuinka luotettava lähde tässä on kyseessä on arvoitus. Kuten aikaisemmin kirjoitin Valvolinen tuote täyttää volvon speksin 1161529.

Soittelin Volvo huoltajille ja neuvo oli, että oljyt sisään ja ilmaamaan, koska vuotoja ei löydy mistään muualat kuin säiliön yhteydestä. Vikana esitettiin öljyyn kondensoitunut vesi (jäätyminen), jäätynyt huohotin??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No johan sattu kirjoitti:
...meillä 3 vuotta ja olen ajanut sillä noin 70th km. Saksasta uitettu versio.
Noin 1,5v sitten ohjaustehostimen öljy oli hieman vähissä (piti ääntä pyöriä ääriasentoon käännettäessä) ja siihen lisättiin paikallisessa huoltopaikassa Volvon omaa litkua, jonka jälkeen OK. Kunnes nyt heitti öljyt mäkeen.
Järjestelmä on vapaasti hengittävä, joten mahtaako järjestelmästä löytyä huohotinta muualta kuin säiliön korkista (jousikuormitteinen). Katsokaas nettisivulta http://wiki.answers.com/Q/Is_Volvo_power_steering_fluid_a_mineral_hydraulic_fluid_versus_petroleum , jossa lukee:

Power steering fluid specs for Volvo

1998 and older can use Dexron IIE or Volvo PN 1161317

2001 and newer may only use Volvo PN 30741424 or 1161529 (same product). Alternatives to the genuine Volvo fluid are Pentosin CHF11S, VW/AUDI G002000/G004000, and respective BMW, SAAB, MERCEDES, PORSCHE fluids that are based off Pentosin CHF11S. BG compatible part number for this fluid is 344.

Se kuinka luotettava lähde tässä on kyseessä on arvoitus. Kuten aikaisemmin kirjoitin Valvolinen tuote täyttää volvon speksin 1161529.

Soittelin Volvo huoltajille ja neuvo oli, että oljyt sisään ja ilmaamaan, koska vuotoja ei löydy mistään muualat kuin säiliön yhteydestä. Vikana esitettiin öljyyn kondensoitunut vesi (jäätyminen), jäätynyt huohotin??
Pakkaskelit varmaakin teki tämä huohottimen jäätymisen painetta tulee niin jostan se pitää purkautua vaikka sieltä korkista.Siksi painotan tätä öljynvaihtoa säänöllisesti estetään vesikondensin synty.Hyvä kun vika selvisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eilen laittelin uudet öljyt sisään ja ilmasin, melkein litra meni tuota valvolinen valmistamaa öljyä. Hetken pulputti, muuta erikoista ei kuulunutkaan. Koeajelin pienen lenkin ja tänään useamman kymmenen kilometriä. Öljyt edelleen sisällä ja toimii kuten ennenkin.

Kiitos kommenteista ja hyvää loppuvuotta.
Ilmianna
Jaa
meillä kans tehostin tiputtaa ja vika on ohjaustehostimen hammastanko joka vuotaa. hammastanko maksaa n. 500 työt ja ns. kaupan öljyä käytetty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kiitos, olen epätoivoisesti lukenut tätä palstaa ja odottanut vastausta ongelmaani.
Toivottavasti joku neuvoo myös minun tapaustani, ettei tarvitese enään montaa vuotta autoa seiisottaa tallissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä voi käyttää muutakin ku autokillan öljyä..minä olen käyttänyt vuosia samaa ohjaustehostin öljyä.api 75w GL-4..eikä ole ollut mitään ongelmia.itselläni on v70 -04
Ilmianna
Jaa
Mikä vois olla kyseessä ostin volvon v70 2002 ratti tökkii eli kääntäeessä (löysä jäykkä) pätkittäin, entinen omistaja sanoi että ei ollut paljon öljyä säiliössä, mutta hän ei ollut ilmanut sitä noin viikko sitten alko. Jätkät kertokaa mitä teen otanko vanhat öljyt pois ja uudet sisälle
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ohjaustehostimen öljyt pihalle

Moi,
Onko kellään kokemusta ohjaustehostimen öljyjen katoamisesta. Aamulla kun olin aikeissa lähteä V70:llä matkaan, totesin ohjaustehostimen öljyjen tullen pihalle. Koko säiliö oli tyhjä. Vaimo moitti, että kaupassa käydessä ohjaus oli ollut jäykkä. Öljyt oli maassa `(säiliön alla) ja säiliö ja sinne menevät putket olivat öljyssä. Tänään otin säiliön käteen ja paineistin OK. Putkissa en havaunnut murtumia tms. Ohjaustanko, putket, liitokset olivat kaikki kuivia. Sieltä vuotoa ei voinut havaita mistään. Mikä olisi tehnyt järjestelmään niin suuren paineen, että se olisi tyhjentänyt koko säiliön korkin kautta?

Onko todella niin, ettei ohjaustehostimessa saa käyttää kuin Volvon omaa öljyä, joka on siks kallista? Onko kellään tiedossa "vastaavaa" ns. normaalihintaista öljyä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta